Ondernemen

Tandarts podcast Ron Steenkist - Bernadette 400
, ,

Podcast: De 7 sleutels tot een goede behandeling bij kinderen

Tandarts-ondernemer Ron Steenkist gaat in deze podcast-aflevering weer in gesprek met een collega. Dit keer spreekt hij met Bernadet Spaan.
Onbekend maar niet onbemind: de GOMA 2022
,

Onbekend maar niet onbemind: de GOMA 2022

Op 1 maart 2023 is vanwege ontwikkelingen de ‘nieuwe’ GOMA in werking getreden. Deze geeft aanbevelingen over de fase voorafgaand aan de klacht of aansprakelijkstelling en over de afwikkeling daarvan. Voor veel zorgaanbieders lijkt de GOMA nog onbekend terrein te zijn, waarschijnlijk omdat de eerdere versie toegespitst was op ziekenhuizen en aansprakelijkheidsverzekeraars. De ‘nieuwe’ GOMA richt zich echter op alle zorgverleners, waaronder (mond)zorgaanbieders.
Petra van der Zwan en Remko van der Ploeg 400 - podcast
, ,

Podcast: ‘Het persoonlijke contact met de patiënt wordt steeds belangrijker’, interview met Remko van der Ploeg.

In deze podcast gaat Petra van der Zwan van dentalinfo.nl in gesprek met Remko van der Ploeg. Hij werkt als zelfstandig ondernemer en zijn bedrijf is genaamd Secondent. Zijn doelgroep bestaat uit mondhygiënisten die een eigen praktijk willen starten of overnemen. Hij neemt ze mee op deze spannende reis en begeleidt de mondhygiënist in het hele proces.
Tuchtrecht: Klacht tegen tandarts vanwege eindigen behandelrelatie
, ,

Tuchtrecht: Klacht tegen tandarts vanwege eindigen behandelrelatie

Na twee jaar afwezigheid bezocht de patiënt de praktijk, waarbij diverse vervolgafspraken zijn gemaakt. Met pijn na een wortelkanaalbehandeling kwam zij terug in de praktijk, echter mocht de tandarts niet in haar mond kijken. De andere vervolgafspraken zegde zij af waarop de tandarts haar in een brief verzocht een andere praktijk te zoeken. Oordeel college: verwijtbaar onzorgvuldig handelen bij beëindiging van de behandelingsovereenkomst.
Tuchtrecht berisping na verkeerde behandeling en dossiervervalsing
, ,

Tuchtrecht: Waarschuwing voor tandarts tijdens het maken van een brug

Een patiënt diende een klacht in tegen haar tandarts na plaatsing van een brug. Met klachtonderdelen: schade toegebracht met de boor aan haar kaakbot (1), tekortgeschoten zorg (2), onvolledige dossiervoering (3) en onjuist factureren (4). Het Centraal Tuchtcollege geeft een waarschuwing, alleen voor klachtonderdeel 2, omdat de tandarts meer inspanning had moeten doen om de brug te plaatsen.
Focus mondzorg 400
,

Focus Mondzorg alweer twee jaar open, Mirjam Oosting vertelt hoe het gaat

Twee jaar geleden stond mondhygiënist Mirjam Oosting al op dentalinfo.nl, toen ze haar praktijk Focus Mondzorg opende. Nu zijn we twee jaar verder en vertelt ze hoe het gaat. Wat komt er nou bij kijken om zelf een praktijk te open, wat ging er goed, wat weer niet en hoe kijkt ze naar de toekomst?
klimaat verandering
,

Anesthesiegassen dragen bij aan de klimaatcrisis

Volgens een onderzoek gepresenteerd tijdens een evenement van de American Society of Anesthesiologists (ASA) kunnen artsen helpen de opwarming van de aarde tegen te gaan door de hoeveelheid anesthesiegas, inclusief distikstofoxide, die tijdens procedures wordt gebruikt, te verminderen. De patiëntenzorg wordt hierdoor niet negatief beïnvloedt.
Tuchtrecht mondzorg
, ,

Tuchtrecht: Waarschuwing voor tandarts na arrogant en agressief gedrag

Een patiënt verwijt de vervanger van z’n eigen tandarts arrogant en agressief gedrag in deze tuchtrechtzaak. De tandarts voerde geen verweer en verscheen niet ter zitting. De tandarts kreeg een waarschuwing, mede omdat hij zich niet toetsbaar heeft opgesteld.

Partnernieuws

Meer

microfoon - podcast

Podcast BNR over kwaliteit van zorg bij verkoop tandartspraktijk aan een keten

Meer dan de helft van alle overnames en fusies in de zorg wordt gefinancierd met private equity. Is dat positief of negatief? In een podcast van BNR vertelt Thomas Rietrae, oprichter van Lassus tandartsen, over overname van tandartspraktijken en betaalbaarheid en kwaliteit van zorg als ketens een praktijk overnemen. Beluister de podcast.
29 januari 2024/door anitatest
Rovidam - Jan Meijering en Alida van Baarlen 400

Rovidam Mondzorgbanen neemt concurrent DentalMatch over

Rovidam, het grootste werving- en selectiebureau en praktijkbemiddelingsbedrijf in de mondzorg, gevestigd in Ede, heeft op 25 januari jl. alle aandelen van concurrent DentalMatch uit Zeewolde overgenomen. Jan Meijering, eigenaar van Rovidam en van de uitzendorganisatie Medicadenta, laat weten dat Rovidam met deze overname haar leidende marktpositie verder wil versterken. Per 1 februari zal de eigenaar van DentalMatch, Alida van Baarlen, in dienst treden bij Rovidam.
25 januari 2024/door anitatest
Een tandartspraktijk overnemen, hoe doe je dat?

Bijna 1 op de 3 tandartsen heeft een patiëntenstop

De druk op tandartszorg neemt flink toe. Momenteel kiest bijna 1 op de 3 tandartspraktijken voor een patiëntenstop, volgens onderzoek van Independer onder 4.200 tandartspraktijken. Opvallend is dat het aantal tandartsen de afgelopen jaren weliswaar is gestegen, maar dat dit niet heeft geleid tot meer beschikbare plaatsen voor patiënten.
11 januari 2024/door Redactie

Fiscale wijzigingen 2024 van invloed op de zorgondernemer

Het einde van het jaar komt eraan en het is hiermee dan ook tijd om vooruit te blikken op de wijzigingen voor aankomend jaar. Het demissionaire kabinet heeft tijdens Prinsjesdag in het belastingplan 2024 diverse wijzigingen aangekondigd, waarvan ik er in dit artikel enkele zal behandelen.
27 november 2023/door Redactie
Tuchtrecht: Waarschuwing voor tandarts die niet thuis geeft

Tuchtrecht: Waarschuwing voor tandarts die niet thuis geeft

Klaagster diende een klacht in bij Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg Amsterdam, omdat haar tandarts geen gehoor gaf. Ze belde en schreef meerdere malen, waarop de receptioniste haar op het hart drukte dat ze antwoord zou krijgen. Na niks te horen te krijgen, was de maat vol en nam ze het heft in eigen handen.
27 november 2023/door Redactie
Video focus op verzuim in vijf minuten

Video: Focus op verzuim in vijf minuten

Ziekteverzuim van medewerkers is misschien wel de grootste verstoorder van de continuïteit in de gezondheidszorg. Eén die nu maar al te vaak aan de orde is. Deze korte video ‘Focus op verzuim in vijf minuten’ geeft vier stappen om de focus op ziekteverzuim aan te scherpen. Met concrete aandachtspunten en heel praktische tips.
23 november 2023/door Redactie
Artikel 34 beroepen kritisch op nieuwe wetgeving zzp van het ministerie van SZW

Artikel 34 beroepen kritisch op nieuwe wetgeving zzp van het ministerie van SZW

De groep van artikel 34 beroepen onderschrijft de intentie van het wetsvoorstel Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties en Rechtsvermoeden om de positie van een zzp-er te verduidelijken, maar ziet dat de uitwerking op korte termijn gaat leiden tot ernstige tekorten in de zorg. Artikel 34-beroepen zijn onder meer de mondhygiënisten, huidtherapeuten, podotherapeuten en medisch beeldvormings- en bestralingsdeskundigen.
22 november 2023/door Redactie
Salarisscan

Salarisscan: Dit verdient een mondzorgprofessional

Voor praktijkhouders én voor medewerkers is het goed om een beeld te krijgen van de gebruikelijke salarissen om te weten of het betaalde of ontvangen salaris marktconform is. We hebben daarom de Salarisscan ontwikkeld. Download het overzicht van de gemiddelde salarissen van mondzorgmedewerkers in de Dental Management Toolkit.
17 november 2023/door anitatest
De zin en onzin van verkoopvoorbereiding bij praktijkoverdracht

De zin en onzin van verkoopvoorbereiding bij praktijkoverdracht

Het traject van praktijkovername begint met de eerste gedachte van overdracht en eindigt wanneer de eigenaar de praktijk daadwerkelijk verlaat. Het is raadzaam enkele jaren voordat je de praktijk wilt verkopen, voorbereidingen te treffen. Sterker: eigenlijk zou je altijd ‘klaar’ moeten zijn, want er kan zich altijd een ongepland, eerder dan voorzien moment van overdracht aandienen.
13 november 2023/door Redactie
Tuchtrecht: Berisping tandarts na beetverhoging

Tuchtrecht: Berisping tandarts na beetverhoging

Een patiënt heeft een klacht ingediend tegen een tandarts vanwege een onzorgvuldige voorbereiding en uitvoering van de behandeling. Verder is er door de tandarts onvoldoende informatie verstrekt en is er onjuist gedeclareerd. De tandarts kreeg een berisping.
13 november 2023/door Redactie
Hero Abudlla

Leiderschap in de mondzorg: Karakteristieken, uitdagingen en aanbevelingen

Voor haar MBA in Healthcare heeft Hero Abdulla – Yakoub een kwalitatief onderzoek gedaan naar de duale rol van medische professionals in de eerstelijnszorg, die tegelijkertijd leiders en zorgverleners zijn. In dit artikel licht zij de complexe relatie tussen leiderschap en mondzorg toe.
30 oktober 2023/door Redactie
Tuchtrecht: Waarschuwing na onjuiste behandeling van spoedgeval

Tuchtrecht: Waarschuwing na onjuiste behandeling van spoedgeval

De klaagster heeft een klacht ingediend naar aanleiding van een bezoek aan de tandarts met haar dochter. Haar dochter was van het klimrek gevallen maar de tandarts heeft haar niet onderzocht. Daarmee is de tandarts in strijd met de KNMT-richtlijn voor spoedgevallen buiten openingstijden.
30 oktober 2023/door Redactie
Toon meer