Trauma-App voor patiënten: hoe te handelen bij tandheelkundig ongeval

Trauma-App voor patiënten: hoe te handelen bij tandheelkundig ongeval

De International Association of Dental Traumatology (IADT) heeft de app ToothSOS geïntroduceerd. Deze app geeft in stappen aan hoe te handelen bij een tandheelkundig ongeval.

Voor patiënten wordt in heldere taal uitgelegd wat te doen bij een tandheelkundig ongeval, ondersteund door foto’s. Verder biedt de app informatie over het voorkomen van trauma en uitleg over de verschillende soorten mondbeschermers die in de handel zijn.

Mondzorgprofessionals kunnen de Trauma Guidelines van de IADT nalezen in de app. “Die Guidelines komen overigens voor een groot deel overeen met de met de in Nederland gehanteerde traumarichtlijnen”, zegt de NVvE op haar website.

Download de ToothSOS app voor Android

Download de ToothSOS app voor Apple

 

Lees meer over: E-health, Kennis
Tandartsen en mondhygiënisten op social medi

Tandartsen en mondhygiënisten op social media

Mondhygiënisten en tandartsen zitten steeds vaker op sociale media. Je kan ze vinden op Facebook, Instagram en TikTok. Ze geven daar tips over een gezond gebit en maken soms zelfs grappige filmpjes. Dit allemaal om een grotere groep mensen te bereiken en zo meer aandacht voor mondhygiëne te creëren en de eigen praktijk te laten zien.

Mensen bereiken

Dingen die een tandarts over jou weet, door in je mond te kijken of drie redenen waarom je moet flossen, tiktoks gemaakt door tandarts Farbod. Hij is een van de grootste tandartsen op TikTok met 68.6K volgers. Hij maakt zijn video’s vooral voor jongeren en jongvolwassenen, dat merk je aan hoe hij zijn filmpjes maakt en meegaat met de laatste trends.

Drie stappen die je kunt nemen voordat je naar de tandarts gaat, een post van tandarts West op Instagram. Zij hebben 766 volgers en zijn wat serieuzer in hun berichten.

De Mondige Meiden zijn twee mondhygiënisten die tips geven aan 637 volgers. Ze posten over wanneer je je tandenborstel moet vervangen en hoe een mondreiniging bij een mondhygiënist eruitziet.

Maar ook grappige filmpjes over knappe patiënten worden er gemaakt, bijvoorbeeld door Tandartspraktijk kennemerland op TikTok. Ze hebben 1345 volgers en maken vooral grappige filmpjes.

En zij zijn niet de enigen, steeds meer tandartsen en mondhygiënisten vinden hun weg naar sociale media. Ze geven adviezen over het gebit en geven een kijkje achter de schermen. Op deze manier bereiken ze een hele groep mensen die bijvoorbeeld niet naar de tandarts gaat en zo toch een idee krijgen krijgt hoe ze voor hun gebit kunnen zorgen. Verder zet het ook juist mensen aan om naar de tandarts of mondhygiënist te gaan. En daarom zijn de tips van bijvoorbeeld de Amsterdamse tandarts (2601 volgers) en tandartspraktijk mms (1.812 volgers) op Instagram en TikTok zo goed. Ze maken toegankelijke content waarvan je veel van leert.

Voor collega’s

Maar tandartsen geven ook tips aan collega’s via deze platfvormen. Mondzorgforum op Facebook is een voorbeeld daarvan. Het heeft ongeveer vierduizend leden die kennis met elkaar delen. Verder heb je op Instagram De Tandenjuf, (1.065 volgers) die helpt met je eigen praktijk opzetten. Ze hebben zelfs een starters dag om je op weg te helpen. Het is dus niet alleen voor patiënten, maar ook voor de mondhygiënisten en tandartsen zelf. Door elkaar, voor elkaar.

Lees meer over: E-health, Kennis
ChatGPT-model nu ook in de zorg te vinden

ChatGPT-model nu ook in de zorg te vinden

Dat artificial intelligence (AI) op elk werkvlak kan worden gebruikt is een feit, maar dat het nu ook wordt toegepast in de zorg is iets nieuws. Het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) zet als proef AI in om medische vragen van patiënten te beantwoorden. ETZ is niet de enige, UMC Groningen en Amsterdam UMC gaan ook aan de slag met de toepassing van epd-leverancier Epic.

AI zou worden toegepast om medische vragen van patiënten te beantwoorden. Ziekenhuizen merken nu al dat er wekelijks duizenden berichten binnen komen en dit aantal zal alleen maar toe nemen. Om dit aan te kunnen, gaat ETZ een large language model inzetten om te helpen de vragen te beantwoorden. Dit zal de medewerkers veel tijd gaan besparen.

Hoe het werkt

AI maakt automatisch een conceptantwoord op de vragen, waarna dit in het elektronisch patiëntendossier (epd) wordt gezet. Een medewerker moet het antwoord eerst lezen voordat het naar een patiënt kan worden gestuurd. Zo kunnen ze de antwoorden nog aanpassen en eventuele fouten eruit halen.

Privacy

Om de privacy van de patiënten niet te schaden, draait het hele model binnen de cloud-omgeving van het ziekenhuis. Het kan niet worden hertraind, omdat dat tegen het medisch beroepsgeheim en privacywet AVG in zou gaan. Verbeteren zou alleen kunnen door de instructies die het ziekenhuis geeft aan te passen. Dit heet prompt-engineering.

Om de instructies aan te passen wordt er aan de zorgverleners feedback gevraagd. Wijzigingen kunnen bijvoorbeeld zijn op welke vragen het model wel of niet antwoord geeft. Bij ETZ kan het model alleen antwoord geven als de informatie al bekend is in het dossier van de patiënt.

Europese primeur

ETZ, UMC Groningen en Amsterdam UMC zijn de eerste ziekenhuizen in Europa die AI gaan uitproberen. Bij ETZ duurt de proef drie maanden, dit doen ze in een veilige testomgeving. Echte patiënten merken hier dus nog niks van. De andere twee ziekenhuizen zijn nog niet zo ver als ETZ. Ze zijn ermee bezig, maar weten nog niet wanneer zij het gaan testen.

Toekomst

AI zou in de toekomst meer gaan doen dan alleen vragen beantwoorden. Er wordt nu al gesproken over medische samenvattingen van het patiëntendossier en concept-patiënten brieven. Denk aan ontslagbrieven voor huisartsen. Hierdoor zou de arts meer tijd hebben voor de zorg van patiënten.
Uiteindelijk zou AI ook informatie uit het dossier van een patiënt kunnen combineren met medische domeinkennis. Omdat je het model dan gebruikt als medical device, worden daar wel strenge eisen aan gesteld. Het zal dus nog wel even duren voor dat we daar zijn.

Bron:
Skipr

 

 

 

Lees meer over: E-health, Kennis
Apps - social media

Helpen apps orthodontische patiënten hun mondhygiëne te verbeteren?

De studie omvatte acht vrijwilligers in de leeftijd van 14 tot 19 die willekeurig werden toegewezen aan de experimentele of controlegroep. Vrijwilligers in de controlegroep kregen enkel standaard instructies voor mondhygiëne. Vrijwilligers in de experimentele groep kregen daarnaast ook begeleiding en motivatie via een app.

Klinische beoordelingen werden gemaakt met behulp van de zichtbare plaque-index (VPI) en de gingivale bloedingsindex. Tijdens het onderzoek werden op vijf verschillende punten beoordelingen uitgevoerd: vóór de installatie van het orthodontische hulpmiddel; bij de basislijn; en 30, 60 en 90 dagen na randomisatie.

Significante verbetering

Beide groepen ervoeren een significante verbetering in het percentage zichtbare plaque tussen voorbehandeling en 60 dagen, voorbehandeling en 90 dagen, en 30 dagen en 60 dagen. Er werd ook een statistisch verschil waargenomen tussen 60 dagen en 90 dagen voor beide groepen in het percentage gingivale bloedingen.

Hoewel de app-groep een grotere verbetering zag, was het verschil in plaque- en gingivale scores niet significant verschillend tussen de twee groepen. Daarbij moet gezegd worden dat het heel lastig is een significant verschil waar te nemen in een steekproef van 8. Het gebrek aan significantie betekent daarom in dit geval niet per se een gebrek aan effect.

In lijn met eerdere studies

Eerdere studies hebben de effectiviteit bovendien al aangetoond van digitale platforms – zoals apps, YouTube en Instagram – om de mondgezondheid van orthodontische patiënten te verbeteren. Deze platforms helpen patiënten gemakkelijk verschillende mondhygiënetechnieken te vinden.

“In de huidige studie kon een vergelijkbaar resultaat met betrekking tot kennis en attitudes worden waargenomen aan het einde, toen alle patiënten in de testgroep het er uiteindelijk over eens waren dat [mondhygiëne] belangrijk is en hoewel er geen verschil was tussen de groepen, was er een afname in de VPI in de app-groep op alle 4 de eerste momenten van het onderzoek, wat wijst op een verandering in het gedrag van deze patiënten”, leggen de auteurs van het onderzoek uit, geleid door Raquel Lopes dos Santos van Universidade Cruzeiro do Sul in Sao Paolo.

Verdere studies

De auteurs van het onderzoek zagen verder een afname in mondhygiëne tijdens de laatste periode van het onderzoek in de app-groep. Gezien de leeftijd van de deelnemers, benadrukken de auteurs van het onderzoek het belang van verdere studies met betrekking tot het gemaakte model van de app.

“Deze tool kan nuttig zijn om het mondgezondheidsgedrag van adolescenten te veranderen en gedurende het hele leven te verlengen zolang het voldoet aan de behoeften van de betrokken bevolking”, concluderen Santos en collega’s.

Bron:
International Dental Journal

 

 

Lees meer over: E-health, Kennis
E-health: met welke regels heb je te maken

E-health: met welke regels heb je te maken?

E-health, oftewel zorg op afstand via een digitaal medium, heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Wat e-health inhoudt en welke wet- en regelgeving er op van toepassing is, vertelde Shirin Slabbers van Vvaa tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu.

Wat is e-health?

Bij e-health gaat het om de inzet van ICT om de zorg te verbeteren, te ondersteunen of efficiënter te maken en soms ook om de gezondheid te monitoren. Corona heeft de ontwikkeling versneld om zorg op afstand te kunnen bieden. E-health is een breed begrip: het gaat bijvoorbeeld om een consult via beeldbellen of per e-mail. Ook als een patiënt gegevens invoert op een app, die je vervolgens gebruikt in de zorgverlening, valt dit onder e-health.

Wet- en regelgeving

Op e-health zijn de gewone wetten en regels van toepassing zoals de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO). Daarnaast gelden er nog aanvullende regels. Deze worden toegelicht aan de hand van een aantal casussen.

Casus 1: beeldbellen via app

Je bent van plan te gaan beeldbellen via een app om te beoordelen of er een indicatie is om een spoedconsult te hebben. Of een patiënt heeft een ingreep gehad en in het kader van de nazorg wil je contact opnemen met deze patiënt. Je krijgt dan te maken met regels vanuit:

  • de AGV;
  • de Medical Devices Regulations (MDR);
  • het Burgerlijk Wetboek.

AGV

De AGV geldt normaal ook, maar bij beeldbellen moet je een paar extra dingen doen, namelijk:

  • Het gebruik van beeldbellen moet je verwerken in je verwerkingsregister. In een verwerkingsregister moet je beschrijven wie, wat, wanneer je iets met persoonsgegevens doet. Als je gaat beeldbellen ter vervanging van een fysiek consult, moet je dit noteren in het verwerkingsregister
  • Je moet een gegevensbeschermingseffectbeoordeling uitvoeren. Hiervoor moet je registreren welke privacyrisico’s er aan het gebruik van een medium zitten en wat je gedaan hebt om deze risico’s te verminderen.
  • Je moet passende beschermingsmaatregelen nemen, dus bijvoorbeeld beeldbellen via een beveiligd kanaal.
  • Je moet afspraken maken met de verwerkers, dus als je een app gebruikt moet je een verwerkingsovereenkomst sluiten met de IT-leverancier van deze app.
  • Je moet in de privacyverklaring die je hebt opgesteld voor patiënten toevoegen dat je een beeldbelapp gaat gebruiken. Hierin moet je bijvoorbeeld ook vastleggen of de opnamen bewaard worden.

MDR

De MDR is een Europese verordening met allerlei regels waar medische hulpmiddelen aan moeten voldoen. Hier valt medische software ook onder. Als je een app gaat gebruiken moet je er aan denken, dat de MDR-regels daarop van toepassing zijn

Burgerlijk Wetboek

Het Burgerlijk Wetboek schrijft voor dat als je digitale diensten verleent, je bepaalde gegevens kenbaar moet maken. Voor een tandartspraktijk kun je die het beste op de website plaatsen. Het gaat daarbij om het e-mailadres, postadres en bezoekadres. Als je digitale zorgverlening gaat doen, dan moet je ook de BIG-titel vermelden en het BIG-registratienummer van degene die de zorgverlening uitvoert, de beroepsvereniging waarbij hij is aangesloten en verwijzen naar de relevante richtlijnen.

Digitaal geneesmiddelen voorschrijven

Als je via een digitaal consult geneesmiddelen wilt voorschrijven, moet je er rekening mee houden dat dit volgens de Geneesmiddelenwet alleen mag als er sprake is van een bestaande tandarts-patiëntrelatie. Dit wil zeggen dat je de patiënt minimaal eenmaal fysiek gezien moet hebben. Ook moet je de beschikking hebben over de actuele medicatiehistorie en de gezondheidstoestand van de patiënt. De IGJ maakt hiervoor voorlopig tot 1 juni 2022 een uitzondering voor als het vanwege de coronasituatie niet mogelijk is om de patiënt eenmaal fysiek gezien te hebben.

Tips voor een beeldconsult

Als je structureel gebruik wilt maken van beeldbellen, dan is het goed om daar een intern protocol voor te schrijven. Hierin moet bijvoorbeeld komen te staan, hoe je een patiënt gaat identificeren en hoe je omgaat met minderjarigen en wilsonbekwame meerderjarigen.
Bespreek met de patiënt of de opname wordt bewaard. Je hóeft een opname niet te bewaren, je mag tijdens het consult ook gewoon aantekeningen maken voor in het patiëntendossier. De patiënt zelf mag zonder toestemming een geluidsopname maken van het consult. Voor een beeldopname is wel toestemming van de zorgverlener nodig. Als je met de patiënt afspreekt dat je als zorgverlener de beeldopname bewaart, dan wordt het onderdeel van het medisch dossier. Je moet dit dan 20 jaar bewaren na de laatste wijziging van het medisch dossier.
Kijk vooraf of en hoe je een beeldbelconsult kunt declareren. De regels hiervoor veranderen steeds.

Casus 2: gebruik van een gezondheidsapp

Een tandarts wil een app gaan gebruiken waarbij de patiënten thuis regelmatig gegevens invullen over hun poetsgedrag en de gezondheidstoestand van hun gebit. De gegevens die de patiënt invoert worden door de tandarts afgelezen tijdens een fysiek consult, zodat er gericht advies kan worden gegeven. Stel dat er iets niet goed wordt ingevoerd, waardoor het advies niet klopt, hoe zit het dan met de aansprakelijkheid?
De MDR is van toepassing als je een dergelijke app gebruikt. In de MDR worden verschillende rollen benoemd: van fabrikant/ontwikkelaar, gebruiker en distributeur. Je moet van te bedenken wat je rol is, want voor elke rol gelden andere regels. Als je zelf een app hebt ontwikkeld, ben je als producent aansprakelijk als het product niet de veiligheid biedt die daarvan mag worden verwacht. Heb je de rol van gebruiker, dan ben je in principe aansprakelijk als de app niet goed werkt, tenzij dit onredelijk zou zijn. Neem altijd een jurist in de arm, als je aansprakelijk wordt gesteld.

Casus 3: verzoek om informatie

Als je een digitaal dossier hebt en een digitaal uitwisselingssysteem met bijvoorbeeld een tandtechnicus of een kaakchirurg, dan is er in het kader van de AVG sprake van een elektronisch uitwisselingsinformatiesysteem. Stel, een patiënt vraagt om een elektronisch afschrift van het digitale patiëntendossier, om de loggegevens en een kopie van de mailwisseling met de kaakchirurg. Moet je dan aan deze verzoeken voldoen?
Het antwoord is ‘ja’. Een patiënt heeft recht op een elektronisch afschrift van het dossier. Je kunt hieraan voldoen door een digitale kopie van het medisch dossier te maken en die als bijlage bij een mail te versturen. Dit moet wel beveiligd gebeuren. Je kunt ook het dossier op een usb-stick zetten en aan de patiënt geven.
Ook loggegevens (gegevens wie, wanneer, waar in het medisch dossier heeft gekeken en eventueel ook wat heeft gewijzigd) moeten op verzoek aan de patiënt verstrekt worden. Als je niet voldoet aan de rechten van de patiënt, kun je hiervoor een boete krijgen.

Algemene tips voor toepassing e-health

  • Bepaal je rol: bent je verwerkingsverantwoordelijk en wat is je rol vanuit de MDR?
  • Breng de regels en risico’s in kaart die horen bij de verantwoordelijkheden van de rol die je vervult.
  • Bepaal wie waarvoor verantwoordelijk is, zowel binnen de praktijk als erbuiten.
  • Stel te nemen acties vast en spreek af wie er binnen de praktijk verantwoordelijk voor is.
  • Stel werkafspraken en contracten op.
  • Zorg voor een klachtenregeling, voor het geval dat er iets mis gaat.

Verslag door Yvette in ’t Velt voor dental INFO van de presentatie ‘Uh E-health? Goede zorg maar dan anders’ tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu door Shirin Slabbers, VvAA.

Lees meer over: Congresverslagen, E-health, Kennis
logo-de-lieve-tandarts

De Lieve Tandarts introduceert Telemondzorg

Om de drempel voor tandartsmijders te verlagen introduceert De Lieve Tandarts Telemondzorg. Wie het lastig vindt om zelf de afspraak met een tandartspraktijk te maken
kan kiezen voor een gratis online kennismaking of een eveneens gratis online coachingsgesprek. Dit gebeurt via een goed beveiligde en gecertificeerde app.

Boeken via online kalender

Er staan boekbare tijdstippen open op een online kalender. Een videogesprek kan indien nodig zonder verdere persoonsgegevens ingeboekt worden, er is alleen een mailadres nodig om de gegevens toe te sturen. De coaching staat open voor álle patiënten, dus niet alleen voor patiënten van bij De Lieve Tandarts aangesloten praktijken. Als praktijkhouder kan je dus eventuele angstige patiënten attenderen op Telemondzorg, het schept verder geen enkele verplichting.

De app is eventueel via De Lieve Tandarts te bestellen voor praktijken die er ook gebruik van willen maken en is gratis te gebruiken door leden van De Lieve Tandarts.

De Lieve Tandarts

De Lieve Tandarts is een landelijk platform dat zichzelf ten doel heeft gesteld om zoveel mogelijk mensen (weer) vertrouwd te maken met reguliere mondzorg. Het platform heeft de afgelopen 5 jaar 10.000 mensen op weg geholpen, van wie een groot deel angstig was en daarom de tandarts volledig meed. Praktijken sluiten zich aan en krijgen na een intake het keurmerk De Lieve Tandarts. Het platform maakt zich hard voor preventie. Regelmatige controle van je mondgezondheid en onderhoud van je gebit en tandvlees zijn van levensbelang. Preventie voorkomt kiespijn en angst voor de tandarts.

Meer informatie?

Platform De Lieve Tandarts
Jan Henk Nawijn
E info@delievetandarts
I www.delievetandarts.nl
T 06-54763177

Lees ook het interview: ‘De Lieve Tandarts’, een nieuw concept

Lees meer over: E-health, Kennis, Mondhygiëne, Producten
Domotica en e-health in de ouderenmondzorg

Domotica en e-health in de ouderenmondzorg

Verslag van de lezing van Laurence Alpay en Ybranda Koster over de wereld van technologie voor mondzorg bij ouderen. Welke technologieën zijn beschikbaar en in welke situaties worden ze gebruikt? Hoe denken mondzorgprofessionals over technologiegebruik?

Wat is e-health technologie precies?

Dit is de toepassing van digitale informatie om de gezondheid te ondersteunen of te verbeteren. Het is dus best een breed begrip. Enkele voorbeelden van kleine toepassingen zijn de webbased applicaties zoals digitale zorgdossiers en zorgportalen met inzage voor de patiënt. Daarnaast kennen we de beeldschermzorg waarin tijdens corona-tijd veel gebruik werd gemaakt.

Domotica en Ambiance Technologie

Domotica en Ambiance Technologie zijn technologieën in en rondom het huis zoals een stofzuigrobot of een tandenborstel die controleert of je goed gepoetst hebt.

Serious Gaming

Dan kennen we nog Serious Gaming. Dit wordt tijdens revalidatie vaak ingezet bij vervelende oefeningen die frequent herhaald moeten worden; door het leuk te maken is het beter vol te houden. Binnen de mondzorg zie je dit ook, vaak gericht op kinderen. Serious Gaming helpt dan bij hoe zou je moeten poetsen, waar moet je op letten en wat is nu de juiste voeding.

Health Sensoren

Verder kennen we de Health Sensoren. Deze kunnen bijvoorbeeld je bloedsuiker meten. Ook sensoren in mondprotheses zouden in principe allerlei metingen kunnen doen. Een technologie die nog minder gebruikelijk is, is de avatar of virtuele assistenten en ook de beslisondersteuning is nog niet zo bekend. Dit kan in de vorm van apps waarbij je symptomen kan invullen waaruit vervolgens drie mogelijke diagnoses rollen als ondersteuning voor de arts. Hier zit dus een menselijke factor bij.

Wearable Divises

Dan zijn er nog de WearableDevices, bijvoorbeeld de stappenmeter. Een technologie met veel toekomst is gebaseerd op Big Data en Kunstmatige Intelligentie: alle gegevens die bij dit soort toepassingen worden verzameld en ter ondersteuning van diagnoses gebruikt kunnen worden.

Factoren voor inzetten technologie

Voorwaarde van het inzetten van de technologie is uiteraard dat de gebruiker en de behandelaren moeten kunnen omgaan met de nieuwe technologie. Ook moet het passen bij het proces waarin de technologie wordt gebruikt en bij de behoeften, vermogen en motivatie van de gebruikers. Die factoren samen beslissen wat je het beste kunt inzetten.
Er werd onderzoek gedaan naar de acceptatie van de intra orale camera bij verpleegkundigen in verpleeghuizen. Dit werd uitgevoerd door studenten van de opleiding Verpleegkunde bij Inholland, zij deden eerst een literatuurstudie en vervolgens een kwalitatief onderzoek. Hierbij bleek dat verpleegkundigen openstaan om de technologie te gebruiken. Er is geen weerstand maar er zijn wel belemmeringen vermeld, zoals cliënten die de mond niet lang genoeg kunnen openhouden en het bleek meer tijd te kosten voor de professional.
Daarnaast, testten studenten van verschillende opleidingen (Minor Zorg Technologie van Hogeschool Rotterdam, een samenwerking binnen het Vitale Delta consortium) de toepassing om ouderen te stimuleren goed te tandenpoetsen. Bij ouderen is er namelijk regelmatig gebrek aan kennis en motivatie. Ook hierbij werd eerst literatuuronderzoek gedaan, gevolgd door een online enquête. Hierbij werd onderzocht welk ontwerp van de applicatie het beste werd bevonden. Zo werd er gekeken naar de vorm, kleur en het lettertype. Bij deze applicatie kan men naar muziek luisteren tijdens het tandenpoetsen en kiezen welke muzieksoort men wil horen. Ook wordt er een instructiefilm aangeboden en is er een vragenlijst geïntegreerd met vragen als; hoe gaat het met uw mondhygiëne? Er werd hierna een prototype gemaakt. De vraag is: zou het helpen met stimuleren van beter tandenpoetsen?
Een laatste voorbeeld van een onderzoek bij thuiswonende ouderen. Hierbij werd de vraag gesteld of ouderen bereid zijn om digitale middelen te gebruiken voor hun mondhygiëne. Hieruit bleek dat zij niet altijd hiervoor openstaan. Het verschilt namelijk per groep. Er werd uitgevraagd welke behoefte en wensen er zijn rondom technologiegebruik? 50 interviews werden uitgevoerd door verschillende studenten. Het resultaat: ouderen zijn technisch in staat om digitale middelen te gebruiken. Tegelijkertijd gaven zij aan dat technologie fijn is maar geen vervanging is van persoonlijk contact met tandarts/mondhygiënist.

Bij het inzetten van technologie zal men moeten opletten wie de cliënten precies zijn en welke context er is. Zo kan je meer op maat en gepersonaliseerde technieken in co-creatie met alle stakeholders ontwikkelen.

Hoe denken mondzorgprofessionals over technologiegebruik?

Er werd onder de deelnemers een poll uitgezet waarbij de gedachten over het gebruik van technologie door professionals in de mondzorg werden uitgevraagd. Over de privacy maakt men zich niet zo druk. Men vindt het positief dat het contact verbeterd kan worden. Soms kan het werk er ingewikkelder door worden maar soms ook juist niet. Het kost in het begin tijd om er mee te leren omgaan maar als eenmaal alles goed is aangepast, dan pluk je de vruchten van deze inspanningen. De behandeling wordt wellicht korter en een ander punt is het voorkomen van slechtere mondzorg door bijvoorbeeld een orale camera te gebruiken voor vroegdiagnostiek. Dit kan zeker worden toegepast bij de doelgroepen die niet meer goed zelf kunnen aangeven dat ze klachten hebben. De communicatie tussen een medewerker in het verpleeghuis en de mondhygiënist kan veel sneller en beter door beeldcommunicatie. Wie weet komen er nog robots die het werk kunnen overnemen, maar dat ziet mevrouw Koster niet zo snel gebeuren omdat de mondzorg best delicaat is.
Uit de poll onder de congresdeelnemers bleek dat de meesten nog geen e-health toepassingen gebruiken in hun praktijkvoering.

Laurence Alpay (Phd) is Associate Lector eHealth, Medische Technologie bij Hogeschool Inholland.
Ybranda Koster (Msc) is docent-onderzoeker, Medische Technologie, E-health bij Hogeschool Inholland.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna voor dental INFO van de lezing van Laurence Alpay en Ybranda Koster tijdens het NVGd-lustrumcongres.

 

 

Lees meer over: Congresverslagen, E-health, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Nederlanders door coronacrisis negatiever over digitale zorg

De inzet van digitale toepassingen in de zorg heeft tijdens de coronapandemie niet geleid tot een positiever beeld hierover. Dit blijkt uit Nivel-onderzoek.

Perceptie op e-health-toepassingen in de zorg niet verbeterd

In de figuur hieronder is te zien dat Nederlanders gedurende de corona-uitbraak vergelijkbaar denken over de meerwaarde van digitale toepassingen in de zorg als het gaat om contact met de zorgverlener, kosten van de gezondheidszorg en zorg dichterbij huis ten opzichte van 2019.

Er wordt minder positief gedacht over de bijdrage van digitale toepassingen aan de kwaliteit van zorg en het beter onder controle kunnen houden van de gezondheid.

Bron:
Publicatie Nivel, Perceptie van de Nederlandse bevolking op digitale toepassingen in de zorg tijdens de coronapandemie.

Lees meer over: E-health, Kennis
VR, bril

Nederlands ziekenhuis experimenteert met virtual reality

“Zodra patiënten de bril opzetten, wanen ze zich even in een andere wereld; ver weg van het ziekenhuis. Het biedt afleiding en geeft ontspanning.” Dat zegt Elke van Beek namens het St. Antonius Kankercentrum tegen Skipr. Het ziekenhuis is begin dit jaar gestart is met het gebruik van virtual reality-brillen.

Verschillende virtuele ervaringen

Wanneer patiënten de bril opzetten, kunnen ze kiezen uit verschillende virtuele ervaringen, zoals een spelletje, een ontspanningsoefening, of een filmpje. “Zo is het mogelijk om animatiefilmpjes te bekijken, maar je kunt bijvoorbeeld ook een virtuele tour doen door het Rijksmuseum”, vertelt Van Beek. “Dankzij de VR-bril lijkt het net alsof je écht op die plek bent. Je ziet niet alleen een heel andere wereld om je heen, maar je hoort ook het geluid van die virtuele omgeving. Dat maakt dat je je daadwerkelijk in een andere wereld waant. Even weg van je ziekte.“

Ontspannen en afleiden

Het ziekenhuis maakt niet gebruik van openbare programma’s, maar heeft speciale programma’s laten ontwikkelen voor hun patiënten. Dit doet het St. Antonius samen met ontwikkelaar SyncVR Medical. Het voornaamste doel van de brillen, is het ontspannen en afleiden van patiënten, aldus van Beek. “Die afleiding zorgt er ook voor dat patiënten minder angst en pijn ervaren, zo blijkt uit verschillende onderzoeken.”

De oncologieafdeling is niet de enige afdeling die gebruik maakt van de nieuwe technieken. Ook op andere afdelingen in het ziekenhuis geëxperimenteerd met de VR-bril. Kinderarts Arine Vlieger is bijvoorbeeld bezig met een onderzoek naar bloedprikken bij kinderen op de Downpoli terwijl ze worden afgeleid met virtual reality. Maar ook voor de toekomst zijn er al plannen. Virtual reality biedt bijvoorbeeld ook veel mogelijkheden voor de endoscopie- en revalidatieafdeling, of het voorlichten van patiënten over bepaalde behandelingen.

Het St. Antonius ziet virtual reality als complementaire zorg, dat betekent aanvullende niet-medische zorg. Het valt daarmee in dezelfde categorie als het aanbieden van hand- en voetmassages, het Buddyhuis en de inzet van waakmaatjes. “We focussen ons niet alleen op de medische behandeling. Iemand is voor ons allereerst mens, in plaats van alleen patiënt”, verklaart Van Beek. “We vinden het daarom belangrijk om ook aandacht te hebben voor het welbevinden van de patiënt, want dat zorgt pas écht voor kwaliteit van leven.”

Bron:
Skipr

 

Lees meer over: E-health, Kennis
Huisartsenpraktijken willen ook na corona ‘zorg op afstand’, ruimere spreekuren en geen handen schudden

Huisartsenpraktijken willen ook na corona ‘zorg op afstand’, ruimere spreekuren en geen handen schudden

Het overgrote deel van de huisartsenpraktijken wil ook na de coronacrisis meer gebruikmaken van tools en werkwijzen die ‘zorg op afstand’ faciliteren, zoals beeldbellen. Daarnaast geeft bijna de helft van de praktijken aan veranderingen op organisatorisch gebied te willen behouden, zoals ruimere spreekuren. Een derde is ook van zins de hygiënemaatregelen als ‘geen handen schudden’ na de coronacrisis aan te houden. Dit blijkt uit aanvullend onderzoek van het Nivel.

Het Nivel deed dit onderzoek op verzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

Met name beeldbellen

Huisartsenpraktijken noemden verschillende vormen van zorg op afstand die ze willen behouden. In onderstaand figuur is te zien dat vooral beeldbellen en e-consulten worden genoemd.

Nivel-onderzoek-huisartsen

Over het onderzoek
Op verzoek van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft het Nivel in april alle Nederlandse huisartsenpraktijken aangeschreven. Een subgroep van 154 respondenten is begin juni, toen coronamaatregelen werden versoepeld, nader gevraagd aan te geven welke veranderingen of aanpassingen die de moeite waard zijn om te behouden, ook na de crisis. Iets meer dan 19% reageerde op deze oproep.

Bron:
Nivel

 

Lees meer over: E-health, Kennis, Markttrends, Thema A-Z

Nederlandstalige mHealth applicaties voor de mondzorg: een overzicht met beoordeling

Hoe scoren Nederlandstalige mHealth applicaties voor de preventieve mondzorg volgens de GGD-testmethode? Welke applicaties zijn het meest geschikt voor kinderen, volwassenen en ouderen? Mondzorgkundestudent Tim Groothuis van Hogeschool Utrecht onderzocht dit. Bekijk het overzicht met de resultaten.

 Onderzoeksmethode

Dit beschrijvende kwantitatieve praktijkgerichte evaluerend onderzoek had als onderzoekseenheden mHealth applicaties voor de preventieve mondzorg. De steekproef was getrokken op basis van vooraf vastgestelde in- en exclusiecriteria uit de Google Playstore en de Appstore. De applicatie moest Nederlandstalig zijn, bruikbaar via Android of IOS op een smartphone, publiek toegankelijk zijn, het doel hebben de mondhygiëne te verbeteren of ondersteunen en specifiek gericht zijn op de patiënt.

In het onderzoek is gebruikt gemaakt van het toetsingsmodel van GGD Nederland om op die manier verschillende applicaties te kunnen beoordelen op gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid, onderbouwing en privacy & veiligheid. Het onderzoek werd uitgevoerd in samenwerking met GGD Nederland en de applicaties werden beoordeeld door twee onderzoekers om de betrouwbaarheid te vergroten.

Applicaties die voldeden aan de in- en exclusiecriteria werden aan de hand van het toetsingsmodel van de GGD getoetst. Elk positief antwoord leverde 1 punt op bij het corresponderende criterium. Alle punten werden uiteindelijk per criterium opgeteld en aan de hand daarvan werd het onderdeel goed, voldoende of onvoldoende bevonden. Applicaties werden gesorteerd op basis van doelgroep om de resultaten toepasbaar te maken voor de beroepspraktijk.


Klik hier voor vergrote versie

Resultaten

Na selectie van de beschikbare applicaties op basis van in- en exclusie criteria bleven 13 relevante applicaties over: 6 applicaties waren gericht op kinderen, 4 op volwassenen en 3 op alle leeftijden. Applicaties specifiek gericht op ouderen werden niet gevonden. De kenmerken van de applicaties liepen erg uiteen, zo waren er bijvoorbeeld simplistische timers, maar ook applicaties die met de elektrische tandenborstel konden verbinden voor persoonlijk poetsadvies. Van deze 13 applicaties werden er 4 op alle beoordelingscriteria voldoende of goed beoordeeld, waar de overige 9 op één of meerdere beoordelingscriteria een onvoldoende scoorde. Alle applicaties scoorden een goed op gebruiksvriendelijkheid en de meeste onvoldoendes werden behaald op betrouwbaarheid.


Klik hier voor vergrote versie

Conclusie

Van alle geteste applicaties bleven Tandenland, Mondmaatje, Oral-B en Colgate Connect over als geschikte opties om te adviseren binnen de beroepspraktijk. Op basis van de leeftijdscategorie is Tandenland aan te raden bij kinderen, Mondmaatje of Oral-B bij volwassenen en Colgate Connect bij alle leeftijden.

Poster ontwikkeld door:
Tim Groothuis, student mondzorgkunde, Hogeschool Utrecht

Bekijk ook andere posters ontwikkeld door studenten Mondzorgkunde

Deze posters werden beoordeeld met een cijfer 7 of hoger en zijn een selectie uit de gemaakte posters die interessant zijn voor werkzame mondhygiënisten.

 

 

Lees meer over: E-health, Kennis

Nepnieuws en (online) gezondheidsvoorlichting

Het internet is voor patiënten een belangrijke bron om naar gezondheidsinformatie te zoeken. Hoewel het opzoeken van informatie via het internet kan leiden tot een hogere betrokkenheid bij het zorgproces en hogere therapietrouw, kan het zoekgedrag van de patiënt ook risico’s met zich brengen. Tegelijkertijd biedt het zoekgedrag ook kansen voor online gezondheidsvoorlichting (e-voorlichting).

Vaak verkrijgen patiënten online gezondheidsinformatie via sociale media (Facebook, Instagram, Whatsapp, YouTube, etc.). Op het internet circuleert mis- en desinformatie die nietsvermoedende lezers overtuigt dat het betrouwbare informatie is. Misinformatie betekent onjuiste informatie. Desinformatie, ook wel nepnieuws genoemd, is bedrieglijke schijninformatie die feiten al dan niet moedwillig verdraait of vervalst. Het wetenschappelijk bewijs ontbreekt voor deze beweringen of het bericht bevat quasiwetenschappelijke resultaten, zodat het nepnieuws betrouwbaarder lijkt.

Een voorbeeld van een bovenmatig veel gedeeld nepnieuwsbericht is dat fluoride schadelijk zou zijn. Deze misinformatie kan mensen overtuigen geen fluoridehoudende tandpasta meer aan te schaffen en over te stappen naar een natuurlijke tandpasta, met als gevolg dat het risico op tandbederf toeneemt.

Drijfveren nepnieuws

Het delen van nepnieuws kan een grap zijn, zoals het delen van grappige online nepnieuwsartikelen door de Spelt. Andere drijfveren om nepnieuws te verspreiden zijn de beïnvloeding van de publieke opinie, het verdienen van geld of het vergaren van extra volgers. Door het verspreiden van nepnieuws bezoeken meer mensen een website waarop het bericht te vinden is en zo worden door het toenemende aantal clicks advertentie-opbrengsten binnengehaald.

Digitale pandemie

Het sociale netwerk werkt als katalysator, doordat berichten en opvattingen snel van elkaar worden overgenomen, vaak onbewust van het feit dat het misinformatie betreft. Wanneer ‘influencers’ misinformatie via sociale media delen, en mensen het bericht citeren, retweeten of leuk vinden, kan dit leiden tot een zeer snelle verspreiding van incorrecte gezondheidsinformatie via het sociale netwerk, een zogenaamde digitale pandemie. Dit kan het vinden van correcte gezondheidsinformatie belemmeren.

Beoordelen van online gezondheidsinformatie

Veel patiënten zijn niet in staat om de online gezondheidsinformatie te beoordelen op betrouwbaarheid en kwaliteit. Het zoeken naar online gezondheidsinformatie vereist van patiënten een aantal vaardigheden, oftewel ‘e-health literacy’. Dit omvat het vermogen van een persoon om toegang te krijgen tot het internet, een computer en zoekmachines te gebruiken, een zoekstrategie te ontwikkelen en onderscheid te maken tussen informatie met een lage en hoge kwaliteit. De meeste patiënten veronderstellen dat de online gezondheidsinformatie van dezelfde kwaliteit of zelfs beter is dan de informatie verkregen van hun eigen zorgverlener. Bovendien interpreteren patiënten de online informatie vaak niet goed of begrijpen de teksten niet volledig. Dit heeft als gevolg dat patiënten op basis van deze verkregen informatie verkeerde gezondheidskeuzes kunnen maken. Zo kan een patiënt geneigd zijn om op basis van de online informatie zelf zijn diagnose te stellen en zijn eigen behandeling te bepalen, en hierdoor de juiste behandeling mislopen, weigeren of beëindigen.

Wat kan mondzorgverlener doen tegen misinformatie?

Het is daarom als mondzorgverlener van belang om patiënten te begeleiden in het opzoeken en interpreteren van gezondheidsinformatie, die vaak verwarrend of tegenstrijdig is. Een andere manier om de verspreiding van misinformatie tegen te gaan, is de online verspreiding van correcte gezondheidsinformatie (of de weerlegging van online desinformatie) door mondzorgverleners zelf, bijvoorbeeld via de praktijkwebsite of ‘influencers’. Als voorbeeld: op 23 januari 2019 publiceerde nu.nl een artikel waarin werd nagegaan of de bewering dat “tandenpoetsen met een fluoridetandpasta schadelijk is voor het menselijk lichaam” juist was. In dit artikel geeft Cor van Loveren, gepensioneerd hoogleraar preventieve tandheelkunde aan het ACTA, in een interview aan waarom deze informatie grotendeels onjuist is.

Met de praktijk of een groep zorgverleners kunt u een bijeenkomst organiseren waarin nepnieuws besproken wordt. Als voorbereiding krijgt elke deelnemer de opdracht online misinformatie te spotten. Tijdens de bijeenkomst wordt de misinformatie gedeeld, besproken en weerlegd. Hierdoor bent u op de hoogte van incorrecte online informatie en kan u uw patiënten beter in de stoel of online voorlichten.
Kortom, bestrijd online nepnieuws met ‘echt’ nieuws.

Door:
Dr. Janneke F. M. Scheerman, gezondheidswetenschapper en docent Mondzorgkunde, Hogeschool Inholland Amsterdam

Referenties
Lorenzo-Pouso, A. I., Pérez-Sayáns, M., Kujan, O., Castelo-Baz, P., Chamorro-Petronacci, C., García-García, A., & Blanco-Carrión, A. (2019). Patient-centered web-based information on oral lichen planus: Quality and readability. Medicina oral, patologia oral y cirugia bucal, 24(4), e461.
Valizadeh-Haghi, S., & Rahmatizadeh, S. (2018). eHealth literacy and general interest in using online Health information: a survey among patients with dental diseases. Online journal of public health informatics, 10(3): e219.

Lees meer over: E-health, Kennis
Beeldbellen

Mondzorg op afstand: wat kan je doen en hoe declareer je?

Nu een fysiek consult niet meer wenselijk is, moet de tandheelkundige en medische sector op zoek naar andere manieren om patiënten te bereiken. Door mondzorg op afstand kan je je werk deels voortzetten, bijvoorbeeld als het gaat om een probleemgericht consult of beugelconsult. Wat is toegestaan, wat zijn de opties en hoe declareer je?

Beeldbellen

Hoewel beeldbellen een goede en realistische optie is om een consult te vervangen in deze coronatijd, is het belangrijk om dit op een veilige manier te doen. De AVG, NEN en de ISO-normen voor informatiebeveiliging in de zorg kunnen voor beveiligingsproblemen zorgen. Is beeldbellen dan toch een goede optie? De LVH (Landelijke Huisartsen Vereniging) zegt in een advies dat er geen juridisch of medisch bezwaar is voor contact of afstand. Er mag geen medische informatie buiten het dossier worden opgeslagen en net als bij een fysiek consult moet de inhoud van het gesprek worden beschreven in het dossier. Ook artsenorganisatie KNMG is voor het inzetten van beeldbellen.

Veel opties

Er is een enorm aantal verschillende videobelopties. Veel consumenten- en zakelijke producten als Skype, Facetime, Zoom, Hangouts en WhatsApp voldoen volgens de KNMG echter niet aan alle beveiligingseisen. Voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens Aleid Wolfsen zegt hierover: “gebruik als het echt niet anders kan consumentenapps als FaceTime of Skype. Maar wees daarbij voorzichtig: doe het alleen bij hoge uitzondering en deel via die apps zo min mogelijk gevoelige gegevens.”

De KNMG noemt als voorbeelden van beeldbeltoepassingen die wel veilig zijn Beterdichtbij, Webcamconsult, FaceTalk, Zaurus, Quli, Mobilea Beeldzorg en WeSeeDo. Andere mogelijkheden zijn Clickdoc, WebEx, Office 365, Digicontact, Uw Zorg Online en OZOVerbindzorg. Verschillende diensten zijn de komende tijd gratis beschikbaar. Smarthealth heeft een overzicht van verschillende aanbieders gemaakt dat hier te downloaden is.

Mondzorg op afstand declareren

De regels voor medisch-specialistische zorg – waaronder MKA-chirurgie – op afstand zijn tijdelijk versoepeld. Hierdoor kan digitaal, telefonisch, schriftelijk en thuis geleverde zorg makkelijker gedeclareerd worden. In het dossier moet dan worden opgenomen dat het om een consult op afstand gaat door COVID-19.

Bij tandheelkundige zorg en orthodontische zorg is sprake van een bestaande behandelrelatie tussen mondzorgaanbieder en patiënt. Wanneer de zorg zoals omschreven in de prestatie ook op afstand plaats kan vinden, mag je hiervoor de bestaande prestatie in rekening brengen. Deze zorg op afstand moet de reguliere vorm van de zorg vervangen. Zo kan bijvoorbeeld een probleemgericht consult of beugelconsult op afstand plaatsvinden, meldt de NZa.

In Vlaanderen is het momenteel nog niet mogelijk om voor een videoconsultatie een vergoeding te krijgen.

Bronnen: NZa, vrtNWS, Autoriteit Persoonsgegevens, LHV, Skipr, Smarthealth

Duitse tandarts houdt videospreekuur

Update 14 april – De Duits tandarts Efthimios Giannkoudis van een tandartspraktijk uit Düsseldorp vertelt in deze video over hun online videospreekuur. Hij bespreekt via beeldbellen de klacht van de patiënt om te bepalen of er sprake is van een spoedgeval.

Hoe werk jij op afstand in de mondzorg? Deel je ervaringen!

Doe mee en vul de poll in

Lees meer over: Corona, E-health, Kennis, Thema A-Z
Positieve reviews op Google te koop

5 tips bij een negatieve beoordeling op reviewsites als ZorgkaartNederland

Tegenwoordig zijn beoordelingen en reviews steeds belangrijker. Zo ook voor zorgverleners. Een voorbeeld is de website ZorgkaartNederland, op welk platform patiënten een waardering kunnen achterlaten over zorg die zij hebben ontvangen. Inmiddels loopt het aantal zorgverleners dat terugkomt op deze website op tot bijna 130.000. Een prima en mooi instrument; zowel voor patiënten als voor zorgverleners. Om online terug te zien dat uw werk gewaardeerd wordt is natuurlijk mooi, maar hoe zit het met uw privacy? En wat als u een ongefundeerde negatieve beoordeling op uw naam hebt staan?

Privacy van een zorgverlener

Op ZorgkaartNederland worden verschillende gegevens van een zorgverlener gepubliceerd, zoals de naam, het specialisme en de werkgever van een zorgverlener. Aan de gegevens kunnen waarderingen van de behandeling worden gekoppeld. De vereniging die de website ZorgkaartNederland exploiteert, Patiëntenfederatie Nederland, vraagt geen toestemming aan zorgverleners om deze informatie te verwerken en te publiceren. Ook worden gegevens van een zorgverlener niet zomaar op verzoek verwijderd.

ZorgkaartNederland zet zich naar eigen zeggen in voor het recht op informatie en vrije artsenkeuze voor patiënten. Omdat het voor het behartigen van haar gerechtvaardigde belangen noodzakelijk kan zijn, is de verwerking en de publicatie van de genoemde persoonsgegevens in beginsel toegestaan. Daarin wegen patiëntbelangen dus in beginsel zwaarder. Dat is echter wel begrensd. Het is namelijk niet toegestaan om iedere waardering te publiceren. Een waardering kan namelijk ongefundeerd zijn of niet gebaseerd zijn op eigen ervaringen.

Om te voorkomen dat oneigenlijke waarderingen op ZorgkaartNederland terecht komen, geldt een gedragscode, waarin regels zijn opgenomen waaraan een waardering moet voldoen. De gedragscode bevat bijvoorbeeld de regels dat in de waardering door de patiënt altijd een toelichting moet worden gegeven bij de cijfers, dat men zich dient te houden aan fatsoensnormen en dat men feiten moet beschrijven en geen vermoedens. Als de waardering niet aan de gedragscode voldoet, wordt de waardering niet geplaatst op de website, althans dat is wat ZorgkaartNederland aangeeft. Dat is dus een waarborg voor de zorgverlener.

ZorgkaartNederland handelt niet in overeenstemming met eigen gedragscode
Gebleken is dat als ZorgkaartNederland zelf de gedragscode niet volgt, een gang naar de rechter dan kan lonen. Op 9 oktober 2019 oordeelde de rechtbank Overijssel namelijk dat ZorgkaartNederland jegens een zorgverlener onrechtmatig heeft gehandeld door een waardering te plaatsen zonder (deugdelijk) te controleren of deze wel aan de gedragscode voldeed. Daarnaast heeft ZorgkaartNederland in die zaak onrechtmatig gehandeld door de betreffende waardering niet aanstonds te verwijderen nadat de betrokken zorgverlener haar wees op de waardering. Kortom, uit deze uitspraak kan worden afgeleid dat ZorgkaartNederland de waarderingen zorgvuldig dient te controleren en bij een schending van de gedragscode zo spoedig mogelijk te verwijderen, om op die manier schade bij de betrokken zorgverlener te voorkomen. Kanttekening hierbij is wel dat er hoger beroep is ingesteld, dus dat het gerechtshof er mogelijk anders over denkt.

5 tips bij een negatieve waardering

Indien u geconfronteerd wordt met een negatieve waardering op ZorgkaartNederland, waarmee u in uw belangen geschaad wordt en mogelijk schade lijdt, denk dan aan de volgende tips:

Tip 1: lees de waardering goed

Het is ten eerste van belang dat u de waardering goed leest en nagaat in hoeverre de feiten daarin kloppen. Maak daarbij goed onderscheid of het om feiten of om ervaringen van de patiënt gaat (hoe de patiënt iets heeft beleefd). Soms kan een ervaring worden gepresenteerd als een feit. Als dit onderscheid niet duidelijk is, signaleer dat dan.

Tip 2: bekijk de gedragscode van ZorgkaartNederland

De waarderingen van patiënten dienen in overeenstemming te zijn met de gedragscode. Bekijk daarom of dat zo is. Een waardering die gaat over levering van zorg van meer dan drie jaar geleden is bijvoorbeeld niet in overeenstemming met de gedragscode en kan dus om die reden in beginsel niet geplaatst worden.

Tip 3: geef een tegengeluid

ZorgkaartNederland stelt u in de gelegenheid om op een waardering te reageren. U kunt dus bijvoorbeeld aangeven dat u zich niet kan vinden in de gegeven kritiek en onderbouwen waarom u anders tegen de zaak aankijkt. Let daarbij wel op dat u het feitelijk houdt, professioneel en redelijk blijft in uw reactie. Ga dus niet in de (tegen)aanval. Tevens is het belangrijk dat u daarin binnen de kaders van uw beroepsgeheim blijft.

Als u van mening bent dat de waardering in strijd is met de gedragscode dan is het raadzaam dit zo spoedig mogelijk aan ZorgkaartNederland te melden. In dat geval dient de waardering namelijk kritisch te worden bekeken en in sommige gevallen aanstonds verwijderd te worden door ZorgkaartNederland. Dit bericht aan ZorgkaartNederland kan gecombineerd worden met een inhoudelijke reactie op de waardering. Als dat te kort dag is, kunt u ook aangeven dat uw verdere inhoudelijke reactie nog zal volgen.

Tip 4: verzoek een rectificatie

Bij een profiel van een zorgverlener op ZorgkaartNederland kan worden aangegeven dat in het verleden ongefundeerde (oneigenlijke) waarderingen zijn geplaatst door patiënten. Als dit dus het geval is, wordt aangeraden hiertoe een verzoek aan ZorgkaartNederland te doen. Daardoor kunt u ervoor zorgen dat bezoekers die de ongefundeerde waardering hebben gezien bij een nieuw bezoek geïnformeerd worden over het oneigenlijke karakter van die waardering.

Tip 5: juridische stappen

Indien u vermoedt dat ZorgkaartNederland onrechtmatig heeft gehandeld door een ongefundeerde waardering te laten staat en u hierdoor schade lijdt, dan staat de weg naar de rechter in beginsel open. Het ligt wel aan de specifieke situatie of dat ook uitkomst zal bieden. De procedure bij de rechtbank Overijssel laat zien dat reviewwebsites als ZorgkaartNederland zich niet alles kunnen veroorloven en dat zorgaanbieders daar in rechte tegen kunnen opkomen.

Door:
Elize Breugem en Carolien van den Ham , advocaten, zorgmakelaars en juridisch adviseurs Eldermans|Geerts

Lees meer over: Communicatie, E-health, Kennis
Microsoft stopt met HealthVault en verlaat daarmee consumentenzorgmarkt

Microsoft stopt met HealthVault en verlaat daarmee consumentenzorgmarkt

Microsoft stopt definitief met HealthVault en verlaat daarmee de consumentenzorgmarkt.

HealthVault geen succes

HealthVault werd in 2009 gelanceerd als dienst waar zorgprofessionals gezondheids- en medische gegevens konden opslaan. Ondanks de lange productieperiode en investeringen die hieraan voorafgingen, is het product nooit een succes geworden.

Verouderd systeem

“Het was in kern een verouderd systeem,” zegt Hans Niendieker, CEO van de Nederlandse pgo Ivido. Gegevens konden opgeslagen en gedeeld worden met zorgverleners. Deze werden volgens Niendieker echter niet opgenomen in epd’s en andere informatiesystemen. “Dan is er natuurlijk geen reden om ermee door te gaan.”

Veiligheid onbekend

Ook de veiligheid van de gegevens was onbekend. Deze werden opgeslagen bij Microsoft, maar wat er daarna mee gebeurde bleef onduidelijk. “Ook dat roept natuurlijk vragen op,” zegt Niendieker.

Definitief verlaten

Microsoft kondigde eerder al aan te stoppen met het Health Dashboard, waar HealthVault verbonden aan was. Het lijkt er dus op dat Microsoft de consumentenzorgmarkt definitief verlaat en deze overlaat aan Apple, Google en Amazon.

Amazon, Apple en Google

Binnen de Verenigde Staten verwachten de meeste zorgbestuurders dat Amazon de grootste veranderingen binnen de zorg zal gaan bewerkstelligen. Toch maken ook Apple en Google grote ontwikkelingen door. Voorbeelden hiervan zijn de Apple Watch en nauwkeurige overlijdensrisico schattingen.

Bron:
zorgvisie.nl
ZDN.com

 

Lees ook: Grootste veranderingen in zorg naar verwachting door Amazon

Lees meer over: E-health, Kennis
Omgaan met neppe negatieve Google recensies

Omgaan met neppe negatieve Google recensies

Online recensies spelen een grote rol in de hedendaagse digitale wereld en kunnen een grote rol spelen in het keuzeproces van potentiële klanten. Ook de meeste tandartspraktijken zullen regelmatig te maken krijgen met zowel positieve als negatieve als neppe recensies. In dit artikel wordt toegelicht waarom het raadzaam is om op beiden te reageren en hoe dit het beste kan worden gedaan.

Neppe negatieve recensies

Ook al kan het lastig zijn, het is erg belangrijk dat klachten die in recensies worden gegeven goed worden afgehandeld. Dit wordt echter nog lastiger op het moment dat een recensie wordt achtergelaten door iemand die niet daadwerkelijk klant is bij de praktijk. Helaas gebeurt dit vaker dan het geval zou moeten zijn en kunnen een aantal mensen die hun tijd verdoen met het plaatsen van neppe negatieve recensies veel kwaad aanrichten voor het online imago van bijvoorbeeld een tandartspraktijk.

Markeren als ongepast

Indien er met dergelijke neppe recensies niet goed wordt omgegaan, of als deze simpelweg worden verwijderd, kan dit negatieve effecten met zich mee brengen. Om goede met deze recensies om te gaan is het slim om als eerste te kijken wat precies wel en niet is toegestaan bij Google recensies. Bij discutabele recensies kan deze worden gemarkeerd als ongepast, door bij de recensie op de drie puntjes recht bovenin de recensie te klikken, en hier ‘Markeren als ongepast’ te selecteren.

Direct reageren op de juiste manier

Hiernaast is het raadzaam om direct te reageren op de recensie. Indien de recensent zeker geen patiënt is bij de praktijk is het belangrijk dat dit duidelijk wordt in de reactie, zowel voor de recensent als voor eventuele mensen die het bericht lezen. Vijf voorbeelden van slimme reacties op neppe negatieve recensies zijn als volgt:

  1. Bedankt voor de feedback. We hebben ons systeem gecheckt en zien dat u geen patiënt bent bij onze praktijk. U bent meer dan welkom om eens langs te komen!
  2. Wij vinden het erg belangrijk om al onze patiënten goed te kennen en weten daarom dat we u nog nooit hebben gezien. Wij verzekeren al onze patiënten van zorg en behandelingen van de hoogste standaard. Twijfel daarom niet om met ons in contact te komen om dit zelf te ervaren.
  3. Heel jammer om te zien dat u negatieve feedback heeft achtergelaten zonder onze diensten zelf te hebben ervaren. Bekijk bijvoorbeeld eens onze vijf sterren recensies om een idee te krijgen van het aantal blije patiënten dat onze praktijk verlaat.
  4. Wij vinden het oprecht heel belangrijk wat onze patiënten vinden van onze praktijk maar zien dat uw recensie niet oprecht is. Laten we alleen maar authentieke recensies plaatsen om anderen te kunnen inspireren!
  5. Weet u zeker dat u het over onze praktijk heeft? Het lijkt er namelijk op dat u tot op heden niet bij ons langs bent geweest. Aangezien we de ervaringen met onze praktijk graag laten definiëren door de mensen die hier daadwerkelijk ervaring mee hebben zouden we het fijn zijn als u kunt checken of u aan het juiste adres bent.

Balans tussen positief en negatief

Al met al is het niet erg om zo nu en dan een negatieve recensie te ontvangen, zolang deze maar goed worden behandeld en in balans zijn met het aantal positieve recensies. Hiervoor is het slim om naast in de praktijk ook te proberen om digitaal de relatie met patiënten goed te onderhouden. Op deze manier kunnen recensies juist een goede online marketing tool zijn die helpen met opbouwen van een stabiele online basis voor de toekomst.

Bron:
Dentistry.co.uk

Lees meer over: Communicatie, E-health, Kennis, Ondernemen
Apps - social media

Meerderheid medische apps lekt privacygevoelige informatie

Uit een analyse naar de 24 meest gebruikte medische apps in de Google Playstore blijkt dat een grote meerderheid van deze apps veelvuldig privacygegevens lekt. Bij 19 van de apps werd gevoelige informatie verstrekt aan derden.

Selectie van apps

De 24 geanalyseerde apps werden gekozen vanwege het aantal downloads en omdat deze door zogenaamde geloofwaardige organisaties werden aanbevolen. De apps helpen mensen onder andere met het vinden en gebruiken van de juiste geneesmiddelen. Hiernaast moesten alle apps de gebruikers op een gegeven moment toestemming vragen voor bijvoorbeeld het delen van locatie, camera, kalender, microfoon, contacten en/of een lichaamssensor.

Delen van gegevens aan tientallen partijen

Vijftien van de apps deelde het type mobiele telefoon, acht apps het Android-ID van de gebruiker, zes apps deelde de gezochte en/of gebruikte geneesmiddelen, vijf apps de gebruikersnaam, drie apps de geboortedatum en een app deelde zelfs de naam van de dokter en apotheek van de app gebruiker. De gegevens die vanuit de app werden gedeeld met derden kwamen vervolgens bij 55 verschillende partijen terecht. Vanuit deze 55 partijen kan in totaal door 237 andere partijen informatie worden afgetapt.

Bron:
British Medical Journal 

 

 

Lees meer over: E-health, Kennis
Tandheelkundige preventie 2.0: mondzorgapps en e-health

Tandheelkundige preventie 2.0: mondzorgapps en e-health

Voor het slagen van een behandeling is het motiveren van de patiënt én het geven van individuele instructies onontbeerlijk. In het verleden werd er veel gebruik gemaakt van de Tell-Show-Do methode voor gedragsverandering bij de patiënt. Nu gebruiken we regelmatig apps. Welke mondzorgapps zijn er en wat zijn de voor- en nadelen van e-health?

De tandheelkundige wereld is voortdurend onderhavig aan verandering en verbetering. Voor het slagen van een behandeling is het motiveren van de patiënt én het geven van individuele instructies onontbeerlijk. In het verleden werd er veel gebruik gemaakt van de Tell-Show-Do methode en motivational interviewing, om gedragsverandering bij de patiënt te bewerkstelligen. Door de introductie van nieuwe technische mogelijkheden zoals internet en de smartphone ontstaan er nieuwe mogelijkheden bij de stimulering van gedragsverandering.

Verslag van de lezing van Melle Vroom en Lodewijk Gründemann, beiden parodontoloog en implantoloog, tijdens het NVvP congres Dentech.

Op verschillende niveaus kun je inzetten op preventie:

  • Duidelijk maken welke risico factoren bij de klant een rol spelen
  • Herhaalde en geïndividualiseerde mondhygiëne-instructies en professionele mechanische plaque- en tandsteenverwijdering
  • Gedragsinterventies met het stellen van specifieke doelen, planning en zelfcontrole
  • Beheersen van risicofactoren
  • E-Health

E-health is het inzetten van internet en andere digitale middelen voor het ondersteunen van de gezondheid en de gezondheidszorg. M-health staat voor E-health op de mobiele smartphone, welke gebruik maakt van apps. Tegenwoordig heeft meer dan 93% van de Nederlanders (toegang tot) een smartphone. E-health kan door de mondzorgprofessional worden ingezet als extra stuk gereedschap naast de gebruikelijke zorg.

Mondzorgapps

Mondzorgapps kunnen worden onderverdeeld in:

  • Jeugd

    Bijvoorbeeld Glansje & Tom, Trammeland in Tandenland. Gericht op jeugd < 10 jaar, spelenderwijs leren poetsen met spelletjes, filmpjes, tips.

  • Merk/product

    Bijvoorbeeld Oral-B, Philips Sonicare, Colgate. Gericht op poetstechniek, aanschaf van producten (reclame!), directe terugkoppeling. Deze apps lijken erg op elkaar, niet individueel.

  • Tandartspraktijk

    Verlengde van de eigen praktijk-website.

  •  Informatief

    Bijvoorbeeld Ivoren Kruis, InformedApp. Gericht op geven van tandheelkundige informatie, en informatie over behandelingen.

  • Gedragsverandering

    Bijvoorbeeld Wit Gebit, MondMaatje. Gericht op het vergroten van compliance van de doelgroep. Wit Gebit heeft als specifieke doelgroep jongeren die orthodontisch worden behandeld, met als doel het bevorderen van de mondhygiëne en het verbeteren van mondgezondheidsgedrag. MondMaatje (DentalCoach) is ontwikkeld door Melle Vroom en Lodewijk Gründemann, en heeft als doel het vergroten van de bewustwording van tandheelkundige risico’s en de compliance van de patiënt.

Compliance van de patiënt werkt het beste als er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  1. Simplificeer gewenst gedrag
  2. Laat behandeling en adviezen individueel aansluiten op de patiënt
  3. Maak reminders van de gemaakte afspraken
  4. Registreer non-compliance gedrag
  5. Informeer
  6. Geef positieve feedback

Bekijk de patiëntenuitleg over Mondmaatje.

Mondmaatje oprichters Mello Vroom en Lodewijk Gründemann aan het woord op Dentech.

E-health

E-health geeft het beste resultaat indien er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:

  1. Individuele informatie
  2. Doelen stellen
  3. Positieve feedback
  4. Reminder afspraken/therapie
  5. Mogelijkheden tot registreren van gedragsveranderingen
  6. Mogelijkheden tot sociale ondersteuning

E-health is werkzaam gebleken bij de behandeling van roken, dieet en bij bewegingsactiviteit. Bovendien kunnen goed geplande interventies de gedragsverandering langer vast houden.

E-health werkt op langere termijn wanneer de inhoud interessant blijft, interactief is, eventueel in game-vorm. Dit betekent dat de app regelmatig vernieuwd moet worden.

Voordelen van E-health

  • Nieuwe mogelijkheden voor preventie en gedragsverandering
  • Geeft structuur aan preventieve gedragsverandering
  • Werkt in bij de gedragsverandering bij de patiënt
  • Zorgt voor interne motivatie bij de patiënt
  • Individueel toegespitst per patiënt
  • De zorg voor de patiënt gaat verder buiten de praktijk
  • Het zien van een mondzorg-icoontje op smartphone herinnert patiënt al aan hun mondverzorging

Nadelen van E-health

  • Vraagt aanpassing van zorgverlener in de dagelijkse routine, met name in het begin om er aan te wennen en juist in te stellen.
  • Het is niet geschikt voor álle patiënten.
  • Patiënten moeten toegang hebben tot een computer met internet of smartphone
  • Extra aandacht nodig voor privacy van de gegevens (AVG-proof).
  • Technische problemen binnen de app kunnen ontstaan, maar ook na updates van IOS en Android moet de app nog steeds goed werken.
  • Als er voor elke niche in de mondzorg een aparte app wordt ontwikkeld, zien patiënten door de bomen het bos niet meer. Het actief zoeken van samenwerking in de ontwikkeling wordt sterk aangeraden.

De voorspelling is dat in 2030 E-health een onmisbaar instrument is in de tandartspraktijk, alhoewel het nu in Nederland nog in de kinderschoenen staat. Door E-health wordt de tandarts een onderdeel van een multidisciplinair behandelteam.

Melle Vroom studeerde in 1994 af als tandarts aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA). Van 1994 tot 1998 volgde hij er de MSc-opleiding tot parodontoloog. Per 2000 is hij mede-eigenaar van Parodontologie Praktijk Friesland. Hij is zowel erkend parodontoloog als ook erkend implantoloog.

Lodewijk Gründemann studeerde in 1988 af aan de rijksuniversiteit Utrecht. Daarna was hij werkzaam als militair tandarts in Blomberg (BRD) en als burger tandarts voor defensie. Van 1995 tot en met 1998 volgde hij de MSc opleiding parodontologie, aan het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA), waarna hij als Parodontoloog in de Parodontologie Praktijk Zwolle werkzaam was. Per 2000 is hij mede-eigenaar van Parodontologie Praktijk Friesland. Hij is zowel erkend parodontoloog als ook erkend implantoloog.

Verslag door Jacolien Wismeijer, tandarts, voor dental INFO van de lezing van Melle Vroom en Lodewijk Gründemann, tijdens het congres Dentech, innovatie in de parodontologie van de NVVP.

Lees meer over: E-health, Kennis, Mondhygiëne

WitGebit app voor jongeren met beugel

Kent u de WitGebit app al? Jongeren met een beugel hebben vaak moeite met het goed verzorgen van hun gebit. Hierdoor kunnen sneller ontkalkingen van het glazuur en tandvleesontsteking ontstaan. Als interventie ontwikkelde Janneke Scheerman de WitGebit app.

Gedragsverandering door intervention mapping

Janneke Scheerman, mondhygiëniste en gezondheidswetenschapper, deed promotieonderzoek naar hoe gedragsverandering kan worden bevorderd door middel van Intervention Mapping: een protocol om op een planmatige wijze een interventie te ontwikkelen. Toen zij zag dat dit principe binnen de mondzorg nog nooit is toegepast kwam zij op het idee om voor haar onderzoek een mondzorgprogramma via Intervention Mapping te ontwikkelen. De WitGebit app is hiervan het resultaat.

Mondhygiënebegeleiding voor jongeren

De app heeft als doel om mondhygiëne gewoontes te stimuleren om op die manier een goede mondgezondheid te bevorderen bij 12- tot 16-jarige jongeren met een beugel. De app begeleidt jongeren bij het opstellen van mondverzorgingsdoelen en geeft persoonlijk advies. Daarnaast verstrekt de app informatie over gezondheidsrisico’s, onder andere door middel van korte video’s. Hiernaast bevat de app ook een timer ter ondersteuning van het poetsen.

Persoonlijk poetsadvies

Het persoonlijke poetsadvies wordt opgesteld op basis van een aantal vragen die elke gebruiker invult na het downloaden van de app. Op basis hiervan worden persoonlijke doelen en actieplannen geformuleerd en worden herinneringen ingesteld.
De WitGebit is gratis te downloaden voor zowel Android als iOS.

Bron:
Captise.nl

Lees meer over: E-health, Kennis
Vaker zoeken naar informatie over gezondheid via het internet

Vaker zoeken naar informatie over gezondheid via het internet

Uit onderzoek van het CBS blijkt dat steeds meer Nederlanders online naar antwoorden over gezondheid en leefstijl zoeken. We boeken steeds vaker online afspraken met huisartsen en medisch specialisten of kopen medicijnen via het internet. Onderzoek naar het ICT-gebruik van huishoudens en personen in 2018 geeft aan dat het om twee derde van de Nederlanders gaat.

Meer vrouwen

Waar dit in 2012 nog de helft was, zocht 67 procent van de Nederlanders van 12 jaar of ouder in 2018 naar informatie op internet. Met name informatie over voeding, beweging en ziekten zijn populair. Tevens bleek dat het hier om meer vrouwen (71 procent) dan mannen (63 procent) ging.

Hoe jonger…

Vooral de 25- tot 45-jarigen zijn gewend om dit te doen. Waar 80 procent van hen het internet opging voor informatie in 2018, waren dit van de leeftijdscategorieën 45 tot 65 jaar 70 procent. De 65 plussers gaan het minst vaak online op zoek naar antwoorden met 52 procent.

Opleidingsniveau

Tevens opvallend is dat het aandeel hoogopgeleide Nederlanders dat online naar informatie zocht het grootst is met 81 procent. Het aantal middelbaaropgeleiden deed dit met 73 procent, en het percentage laagopgeleiden met 49 procent.

Online afspraken maken

Wederom zijn het de Nederlanders tussen de 25 en 45 jaar die het meest gebruik maken van online afspraken maken met een huisarts of medisch specialist (33 procent). In totaal maken een kwart van de Nederlanders boven de 12 jaar hier gebruik van in 2018; in 2012 was dit nog 10 procent.

Medicijnen online

In 2018 kocht 10 procent van de Nederlanders medicijnen online. Van de Nederlanders tussen de 25 en 45 jaar en 45 en 65 jaar gaven beide groepen met 12 procent aan dit te hebben gedaan.

Koploper in EU

Van alle 28 Europese Unie-landen, is Nederland hiermee de koploper in het online zoeken naar informatie over gezondheid. Waar het gemiddelde van de EU over 2018 al 52 procent was, had 72 procent van de Nederlanders dit gedaan.

Online afspraken

Wat betreft online afspraken maken staat Nederland op de vierde plaats met 27%. Het EU-gemiddelde lag op 17 procent, maar Finland en Denemarken overstegen dit nummer aanzienlijk met 44 en 41 procent.

Minder populair

In vergelijking tot informatie zoeken en afspraken maken via het internet is het online medicijnen kopen nog niet zo populair. Binnen de EU staat dit gemiddelde op 9 procent, wat Nederland op een vijfde plaats brengt met 11 procent. In Duitsland (24 procent), Zweden (23 procent) en Denemarken (17 procent) worden wel al vaker medicijnen via het internet aangeschaft.

Bron:
CBS

Lees meer over: E-health, Kennis