10 tips voor gastvrijheid in de praktijk

10 tips

In de horeca gaat men ervan uit dat u vriendelijk wordt ontvangen, de horeca  gelegenheid er netjes uitziet en zo ook uw gastheer. Dat u vriendelijk wordt aangesproken en aandacht krijgt van de medewerkers. Eigenlijk zou dat in een tandartspraktijk niet anders moeten zijn. Een tandartspraktijk is immers ook een dienstverlenende organisatie waar u gasten ontvangt.

10 tips
Willem Reimers gaf daarom tijdens het Event voor de Balie Assistent 2014 tien gastvrijheidstips die direct in uw praktijk toepasbaar zijn:

  1. Kleren maken de man (of vrouw). Wees dan ook nooit underdressed, maar zeker ook niet overdressed. Beperk daarbij uw sieraden en make up tot een minimum.
  2. Behandel de patiënten als gast. Het zijn uw vrienden niet.
  3. Tutoyeer nooit, maar vousvoyeer.
  4. Een slechte ontvangst is een slechte presentatie voor de praktijk. Hetzelfde geldt voor het vertrek, want de laatste ervaring blijft het beste hangen bij de patiënt.
  5. Sta op als de patiënt voor het eerst komt en geef hem een hand.
  6. Wees gemeend vriendelijk en netjes.
  7. Noem zoveel mogelijk de patiënt bij naam.
  8. De telefoon is de grootste moordenaar. Geef ook daar de patiënt de volste aandacht.
  9. Wees duidelijk en eerlijk naar de patiënt toe, maar verhef nooit uw stem.
  10. Niet schoon: geen excuus: ook niet in de ontvangstruimte. De praktijk mag oud en gedateerd zijn, maar nooit vies of rommelig.

Verslag door Anna Berends van Loenen (Qanz), www.balie-assistent.nl
Anna begeleidt tandartspraktijken met management en organisatie vraagstukken. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie, balie en praktijkmanagement.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis