10 tips voor gastvrijheid in de praktijk
In de horeca gaat men ervan uit dat u vriendelijk wordt ontvangen, de horeca gelegenheid er netjes uitziet en zo ook uw gastheer. Dat u vriendelijk wordt aangesproken en aandacht krijgt van de medewerkers. Eigenlijk zou dat in een tandartspraktijk niet anders moeten zijn. Een tandartspraktijk is immers ook een dienstverlenende organisatie waar u gasten ontvangt.
10 tips
Willem Reimers gaf daarom tijdens het Event voor de Balie Assistent 2014 tien gastvrijheidstips die direct in uw praktijk toepasbaar zijn:
- Kleren maken de man (of vrouw). Wees dan ook nooit underdressed, maar zeker ook niet overdressed. Beperk daarbij uw sieraden en make up tot een minimum.
- Behandel de patiënten als gast. Het zijn uw vrienden niet.
- Tutoyeer nooit, maar vousvoyeer.
- Een slechte ontvangst is een slechte presentatie voor de praktijk. Hetzelfde geldt voor het vertrek, want de laatste ervaring blijft het beste hangen bij de patiënt.
- Sta op als de patiënt voor het eerst komt en geef hem een hand.
- Wees gemeend vriendelijk en netjes.
- Noem zoveel mogelijk de patiënt bij naam.
- De telefoon is de grootste moordenaar. Geef ook daar de patiënt de volste aandacht.
- Wees duidelijk en eerlijk naar de patiënt toe, maar verhef nooit uw stem.
- Niet schoon: geen excuus: ook niet in de ontvangstruimte. De praktijk mag oud en gedateerd zijn, maar nooit vies of rommelig.
Verslag door Anna Berends van Loenen (Qanz), www.balie-assistent.nl
Anna begeleidt tandartspraktijken met management en organisatie vraagstukken. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie, balie en praktijkmanagement.