8,5% van meldingen bij NZa voor mondzorg

meldpunt-nza

Consumenten kunnen een klacht over een rekening, vergoeding door de zorgverzekeraar of verstoring van de marktwerking melden bij het Meldpunt van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). In het tweede kwartaal van dit jaar ontving de NZa 487 meldingen waarvan 41 (8,5%) over mondzorg.

Zorgsector
De meeste meldingen bij de NZa gingen over ziekenhuiszorg (31,9%), gevolgd door meldingen over zorgverzekeraars (18,8%) en de geestelijke gezondheidszorg (15,3).

nza-meldpunt mondzorg

NZa meldingen per zorgsector, kwartaal 2, 2016

Onderwerp van melding
In het tweede kwartaal ontving de NZa iets meer meldingen dan in het eerste kwartaal (487 versus 498).  De zorgautoriteit zegt dat de meldingen gingen over het verplichte eigen risico betalen en het ontvangen van de juiste informatie van een zorgverzekeraar. Consumenten ontvangen volgens de NZa bijvoorbeeld geen duidelijke of niet volledige informatie van hun zorgverzekeraar over het marktconforme tarief, het eigen risico of de zorgverzekeraar verwijst onterecht door naar de zorginstelling of NZa. Ook nemen de meldingen over de rijbewijskeuring weer licht toe.

In de NZa-rapportage wordt niet aangegeven waarover de meldingen in de mondzorg gingen.

Bron:
NZa

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z