De Kidsfabriek tandenpoets-workshop: het onderzoek in een poster uiteengezet

De kidsfabriek tandenpoets-workshop

Yvonne Buunk-Werkhoven, onderzoeker, mondhygiënist en psycholoog, en Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist en NVM-bestuurslid, hebben een poster over het Kidsfabriek voorlichtingsproject vormgegeven. Deze werd gepresenteerd tijdens het British Society of Dental Hygiene and Therapy (BSDHT) Oral Health congres op 18 en 19 november in Belfast.

Doel
Het doel van het onderzoek tijdens de Kidsfabriek is om de invloed  en het leereffect van een spelenderwijs uitgevoerde interventie te bepalen. In dit voorlichtingsproject staat de promotie van een goede mondhygiëne en mondzorg bij kinderen en hun ouders  centraal.

Methoden
Voor het onderzoek dat in 2015 werd uitgevoerd  werden data verzameld van  74 bezoekers (ouders) van het Kidsfabriek evenement. Deze gegevens werden verzameld in de vorm van een enquête, die vragen bevatte over sociaal-demografische gegevens, bezoek aan de tandarts, suiker inname, en meningen en gewoonten ten opzichte van het tanden poetsen van kinderen. In 2016 werden 108 kinderen semi-gestructureerd geïnterviewd door  twee  mondhygienisten, nadat zij een professionele, interactieve workshop over tandenpoetsen hadden gevolgd.

Resultaten
In 2015 werd vastgesteld dat 27,3% van de 66 geïnterviewde ouders zelf nog nooit een mondhygienist heeft bezocht. Daarnaast gaf 40% van de ouders aan nooit instructies te hebben ontvangen over hoe zij het best voor het gebit van hun kinderen konden zorgen. De helft van de ouders (50%) poetste de tanden van hun kinderen tweemaal per dag, en een vijfde gaf aan om de consumptie van snacks en zoete tussendoortjes van hun kinderen te beperken.

Het ‘Kidsfabriek 2016 – tanden poetsen-evenement’ werd zeer enthousiast ervaren door 61% van de kinderen. 71% van de kinderen bezocht de workshop voor de eerste keer. Een derde van de kinderen was niet bekend met de mondhygiënist;  een vierde(25%) zou er wel graag een willen bezoeken, tegenover 24% die dit liever niet zou willen doen. Slechts 16% van de kinderen bezoekt de mondhygiënist regelmatig en 1 op de 5 kinderen (20%) was van plan om dit te gaan doen. Bij veel kinderen was de intentie om hun mondzorg en consumptie van voedsel en drankjes te veranderen hoog. Toestemming voor het onderzoek en publicatie van de interviewgegevens werd gevraagd aan de ouders, eveneens werd het inkomen van de ouders genoteerd: 65% van de ouders had een gemiddeld inkomen en 26% een bovengemiddeld inkomen.

Conclusie
Naar aanleiding van de uitkomsten van het onderzoek naar de invloed en het leereffect van het evenement kan worden gesteld dat deelname aan de Kidsfabriek de kennis van zowel kinderen als ouders op het gebied van mondhygiëne vergroot. Beide studies laten zien dat zorgvuldig uitgevoerde programma’s van persoonlijke mondzorg een belangrijke rol kunnen spelen bij het verhogen van bewustzijn op het gebied van mondhygiëne. Meer onderzoek is nog nodig om een nog beter beeld te kunnen krijgen van de rol van publieke interventies.

Binnenkort wordt het Engelstalige abstract van de poster gepubliceerd in het Annual Clinical Journal of Dental Health.

Bekijk de Kidsfabriek tandenpoets-workshop poster

De poster die in het klein afgebeeld staat, werd eerder getoond op het internationaal congres voor mondhygiënisten in Basel. Dit betrof het onderzoek onder ouders waarvan de kinderen deelnamen aan de Kidsfabriek 2015.

Lees ook
Mondhygiënisten razend populair tijdens Kidsfabriek
Workshop tandenpoetsen op Kidsfabriek in Dinxperlo
Tandenpoets workshop bij Kinderfestival

Lees meer over: Kindertandheelkunde, Mondhygiëne, Thema A-Z