Meerdere gezondheids- en tandheelkunde instellingen accepteren sponsorgeld van Coca-Cola & PepsiCo

cola, snoep

Bijna 100 Amerikaanse organisaties hebben tussen 2011 en 2015 sponsorgeld aangenomen van Coca-Cola en PepsiCo, waaronder de National Dental Association. Dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in de American Journal of Preventive Medicine.

Frisdrankconsumptie
Amerika heeft een van de hoogste frisdrank consumptie ter wereld, ongeveer de helft van de Amerikaanse bevolking drinkt dagelijks minimaal een suikerhoudende frisdrank. In Nederland wordt er per persoon zon 61 liter suikerhoudende frisdrank geconsumeerd en is frisdrank, na koffie, de meest gedronken drank. Een hoge frisdrankconsumptie kan een oorzaak zijn voor veel tandproblemen en andere ziektes.

Onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd in Amerika door Daniel Aaron en dr. Michael Siegel. Daniel is student aan de Boston University School of Medicine en dr. Siegel is hoogleraar aan de Boston University School of Public Health. Nadat zij opmerkten dat er door grote frisdrankfabrikanten geld wordt gedoneerd aan gezondheidsinstellingen hebben ze het onderzoek gestart om erachter te komen hoe groot deze bijdrage precies is. Door middel van zoekmachines en wetenschappelijke databases verzamelde ze alle Amerikaanse organisaties die elk soort financiële bijdrage van Coca-Cola en PepsiCo aan hadden genomen tussen 2011 en 2015. De resultaten waren schokkend, 97% van de organisaties die het sponsorgeld aannemen staat ook voor verbetering van de volksgezondheid.

The National Dental Association
Onder de 96 organisaties vielen vijf overheidsorganisaties en een belangrijke tandheelkunde organisatie, the Nation Dental Association (NDA). Volgens de gegevens uit het onderzoek had de NDA ruim 215.000 dollar aangenomen van Coca-Cola. Van de 215.000 dollar is 200.000 gegaan naar het NDA’s Health Now program, met als doel het opzetten en verbeteren van mobiele klinieken in onderontwikkelde gemeenschappen. Daarnaast is er 10.000 dollar gestoken in de Centennial Anniversary Convention in 2013 en 5.000 dollar in het Women’s Health Symposium in 2011. The NDA was helaas niet de enige grote gezondheidsorganisatie die het sponsorgeld gebruikte voor programma’s ter verbetering van de gezondheid. Uit het onderzoek bleek dat the Foundation for the National Institutes of Health 1.75 miljoen dollar heeft aangenomen van Coca-Cola voor dezelfde doeleinden.

De onderzoekers twijfelen aan de oprechte inzet van deze organisaties voor de volksgezondheid, door het aannemen van het sponsorgeld dragen ze alleen maar bij aan de groei van de frisdrankproductie. Het is volgens hen zeer belangrijk dat organisaties hier hun verantwoordelijkheid in nemen.

Bronnen
American Journal of Preventive Medicine
FWS

Lees meer over: Kennis, Onderzoek, Opmerkelijk