electrische tandenborstel - poetsen

Hou je mond gezond!

Het onderwijs en tandheelkundig zorgverleners zijn lovend over het landelijke onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’

De meeste lessen worden – op de school – gegeven in de kleutergroepen. Sommige groepen brachten speciaal een bezoek aan de tandheelkundige praktijk.

Poetspakket

Het poetspakket met daarin tandenborstels, tandpasta en preventiefolders voor de ouders, valt bijzonder in de smaak. Veel tandheelkundig zorgverleners en leerkrachten denken dat de kinderen na de les beter hun tanden zullen poetsen. Wilt u weten wat het project precies inhoudt?

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
handschudden

ACTA-docent ontvangt erelidmaatschap NVGd

Op vrijdag 16 december ontving ACTA-docent Ad van Andel het erelidmaatschap van de Nederlandse Vereniging voor Gerodontologie (NVGd).

Ad van Andel ontving dit erelidmaatschap vanwege zijn verdiensten voor de mondzorg bij ouderen in het algemeen en voor de vereniging in het bijzonder. Het erelidmaatschap werd uitgereikt tijdens het 25-jarig jubileum van de NVGd.

Bron:
ACTA

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Studie

Sponsors gezocht voor tweetal proefschriften UMC St Radboud

Daniël Oortgiesen en Reinoud Klijn werken aan een academische promotie bij UMC st Radboud en zoeken sponsors voor hun proefschriften. Zij deden de onderstaande oproep.

Met dit schrijven willen wij u aanbieden om een bijdrage te leveren aan de kosten van onze academische promotie. Uit ervaring en op grond van de publiciteit die bereikt wordt met een promotie, kunnen we met zekerheid voorspellen dat vakinhoudelijke specialisten die geïnteresseerd zijn in uw producten op deze wijze geïnformeerd worden.

Wij doen u daarom het aanbod om aangemerkt te worden als officiële sponsor. In ruil hiervoor krijgt u afhankelijk van de pakketkeuze een vermelding op het drukwerk van twee afzonderlijke proefschriften. Bovendien kunt u een full color logo plaatsen op de achterzijde van de uitnodiging tot de feestelijkheden rondom de promotiegelegenheid. In de bijlage leest u meer over deze aanbieding.

Proefschrift Daniel Oortgiesen
Het proefschrift van drs. D.A.W. Oortgiesen heeft als titel: “A Tissue Engineering Approach to the Regeneration of Periodontal Tissues.” Daniël is in 2002 als tandarts afgestudeerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen en heeft vervolgens een 3-jarige opleiding tot Parodontoloog en Implantoloog gevolgd. Naast zijn werkzaamheden in de kliniek zal hij in deeltijd werkzaam blijven aan de Universiteit.

Proefschrift Reinoud Klijn
Het proefschrift van ir. R.J. Klijn heeft als titel “Bone Augmentation for Oral and Maxillofacial Applications.” Reinoud is in 2009 afgestudeerd als Technisch Geneeskundige aan de Universiteit Twente en is vervolgens ingestroomd in de verkorte opleiding Geneeskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In 2013 zal hij in Nijmegen starten met het traject tot Mond-Kaak en Aangezichtschirurg onder leiding van prof. dr. S.J. Bergé.

Meer informatie
Voor uitgebreide informatie over de inhoud van de beide proefschriften die onder begeleiding van prof. dr. John Jansen en prof. dr. Gert Meijer zijn geschreven kunt u contact met hen opnemen via e-mail.

 

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Samen, samenwerken, hand

Nieuw instituut voor betere kwaliteit zorg

Het belang van de patiënt moet centraal komen te staan bij de activiteiten van het nieuwe Nederlands Instituut voor de Zorg (NIvZ).

Dat is de kern van de het voorstel dat minister Edith Schippers en staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (beiden Volksgezondheid) donderdag voor advies naar de Raad van State sturen.

Het kabinet wil de kwaliteit, veiligheid en doelmatigheid van de zorg verbeteren. Het nieuwe instituut moet nieuwe initiatieven stimuleren en de bestaande krachten bundelen en gaat op in het huidige College voor Zorgverzekeringen (CvZ), dat het Nederlands Instituut voor de Zorg gaat heten.

Versnipperd
Schippers en Veldhuijzen van Zanten vinden dat taken en verantwoordelijkheden voor kwaliteit in de zorg nu te versnipperd zijn over verschillende instanties.

Kwaliteit
Om de kwaliteit van de zorg blijvend te verbeteren, willen de bewindsvrouwen dat het NIvZ artsen en andere zorgaanbieders stimuleert om professionele richtlijnen te ontwikkelen, waarin de wensen en behoeften van patiënten centraal staan. Als verbeteringen desondanks uitblijven, heeft het NIvZ de bevoegdheid om die af te dwingen.

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Personeelshandboek

Handboek Integrale Mondzorg

Het verlenen van kwalitatief goede mondzorg aan cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen wordt steeds problematischer. Het Handboek Integrale Mondzorg biedt hulp.

Het Handboek is het resultaat van een gezamenlijke aanpak van de Amsterdamse zorgsector en de Amsterdamse Tandartsen Vereniging. Het boek geeft handvatten voor de organisatie van de mondzorg in de Amsterdamse verpleeg- en verzorgingshuizen.

Waarom het verlenen van goede zorg steeds moeilijker wordt, staat beschreven in het voorwoord: ‘De oorzaak is tweeledig, ten dele wordt dit veroorzaakt door de toenemende zorgzwaarte van de cliëntenpopulatie. Anderzijds is de oorzaak gelegen in de constatering dat de groep cliënten die nog steeds over (een deel van) het eigen gebit beschikken steeds groter wordt. Daarnaast is de verwachting dat deze groep cliënten de komende jaren flink zal groeien. Deze trends maken een adequate mondzorg extra noodzakelijk.’

Het complete Handboek vindt u hier.

Lees meer over: Adviezen, Kennis
Uitleg, handboek

Amsterdams handboek voor mondzorg verpleeghuizen

Het verlenen van kwalitatief goede mondzorg aan cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen wordt steeds problematischer. Het Handboek Integrale Mondzorg biedt hulp.

Het Handboek is het resultaat van een gezamenlijke aanpak van de Amsterdamse zorgsector en de Amsterdamse Tandartsen Vereniging. Het boek geeft handvatten voor de organisatie van de mondzorg in de Amsterdamse verpleeg- en verzorgingshuizen.

Waarom het verlenen van goede zorg steeds moeilijker wordt, staat beschreven in het voorwoord: ‘De oorzaak is tweeledig, ten dele wordt dit veroorzaakt door de toenemende zorgzwaarte van de cliëntenpopulatie. Anderzijds is de oorzaak gelegen in de constatering dat de groep cliënten die nog steeds over (een deel van) het eigen gebit beschikken steeds groter wordt. Daarnaast is de verwachting dat deze groep cliënten de komende jaren flink zal groeien. Deze trends maken een adequate mondzorg extra noodzakelijk.’

Het complete Handboek vindt u hier.

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Bot

Betere botgroei rondom een implantaat

Door de vergrijzing neemt het aantal mensen met ouderdomsziektes zoals diabetes, reuma en osteoporose, toe. Deze ziektes tasten de kwaliteit van het bot aan. Wanneer patiënten met deze ziektes botimplantaten zoals een kunstknie of tandimplantaat krijgen, kan dit voor problemen zorgen. Er wordt te weinig nieuw bot wordt gevormd, met als resultaat dat een implantaat afgestoten wordt. Met minuscule (nanometer)patronen, zoals groeven, op het oppervlak van een implantaat, is nieuwe botvorming mogelijk te stimuleren.

Edwin Lamers deed onderzoek naar de reactie van bot- en afweercellen op deze minuscule patronen. Hij stelde vast dat deze patronen de groei van botcellen en de botvorming bevorderen. Daarnaast stimuleren de patronen niet de afweerreactie, maar de wondgenezing. En dat kan zorgen voor een snellere botgroei aan de prothese. Minuscule patronen, zijn veelbelovend voor de botgroei rondom een implantaat, concludeert Lamers. Mogelijk blijven implantaten daarmee steviger in het omliggende bot zitten en gaan zo langer mee.

Promotie
Datum: woensdag 11 januari 2012, 15.30 uur
Locatie: Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2, Nijmegen
Provendus: de heer drs. E. Lamers
Promotors: prof. dr. J.A. Jansen, prof. dr. J.G.E. Gardeniers
Copromotors: dr. X.F. Walboomers, dr. R. Luttge

Biografie
Edwin Lamers (Asten, 1980) studeerde Biomedische Wetenschappen in Nijmegen. Hij verrichtte bovenstaand onderzoek op de afdeling Tandheelkunde van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Molecular Life Sciences. Hij werkt als postdoc bij de Technische Universiteit in Eindhoven.

Bron:
Radboud Universiteit Nijmegen

Lees meer over: Implantologie, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
Gegevens, laptop, geen toegang

Verzekeraar geen toegang tot patiëntgegevens

Zorgverzekeraars krijgen op geen enkele manier toegang tot elektronische dossiers van patiënten. Dat stelde minister Schippers gisteren tijdens een algemeen overleg in de Tweede Kamer.

Schippers kondigde op 8 december het nieuwe plan aan voor het Landelijke Schakelpunt (LSP). Het LSP blijft bestaan en wordt gefinancierd door de zorgaanbieders, de zorgverzekeraars en het ministerie van VWS. De NPCF, VHN, LHV, KNMP richten de Organisatie van Zorgaanbieders op die de infrastructuur zal gaan beheren.

Dossiers bekijken
Karen Gerbrands (PVV) en Renske Leijten (SP) vreesden dat zorgverzekeraars ongeoorloofd de dossiers van patiënten en cliënten zouden raadplegen wanneer zij meebetalen aan een privaat LSP. Schippers stelde hen gerust en verklaarde dat de rol van de zorgverzekeraar is vastgelegd. “De elektronische dossiers zijn alleen toegankelijk voor zorgverleners. Zorgverzekeraars hebben en krijgen geen toegang.” Wanneer de verzekeraars toch de gegevens bekijken, is er sprake van een strafbaar feit. Volgens Schippers staat daar een tot vier jaar cel op.

Toezicht
Met de komst van het private LSP krijgen de patiënten een ‘redelijk veilig systeem’, stelt Schippers. Het toezicht daarop is volgens haar goed geregeld. “De Inspectie voor de Gezondheidszorg en het College bescherming persoonsgegevens houden toezicht. Daarnaast kan de burger zelf ook zijn dossier bekijken en controleren.” Schippers denkt voor de zomer de loggegevens beschikbaar te kunnen stellen aan patiënten. Hiermee kunnen patiënten controleren wie het dossier bekeken heeft.
Pieter Omtzigt (CDA) vraagt verder nog of er ook intern toezicht komt binnen de op te richten Organisatie van Zorgaanbieders. Schippers reageert dat zij deze optie zal doorgeven aan de oprichters.

Verplichte uitwisseling
De PVV en SP zijn ook bang dat de zorgverzekeraars te veel macht krijgen, doordat zij alleen nog contracten zullen afsluiten met hulpverleners die de medische gegevens elektronisch opslaan en kunnen uitwisselen. Hierbij verwijst Schippers naar de richtlijnen die het veld zelf opstelt. “In de basisrichtlijn voor huisartsen is digitale uitwisseling van gegevens verplicht. Deze richtlijn is niet door verzekeraars opgesteld.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Kennis, Patiëntendossier, Thema A-Z
Tijd, klok, wekker

Vliegen, tanden poetsen of zwanger worden. Wanneer is het beste tijdstip?

In zijn boek “Buy Ketchup in May and Fly at Noon: A Guide to the Best Time to Buy This, Do That and Go There” verzamelde de Amerikaanse auteur gegevens over wanneer bepaalde activiteiten het best kunnen worden gedaan. Ook tandenpoetsen komt aan de orde.

Een bloemlezing

Beste tijdstip om je tanden te poetsen: Ongeveer een uur na het eten. Veel voedingswaren bevatten zuren die het glazuur verzachten. Na een uur verdwijnen die zuren en verhardt het tandemail opnieuw. Tanden poetsen wanneer die zuren nog actief zijn kan het glazuur beschadigen. De zuren nemen sowieso hun tijd om hun ding te doen. Poetsen of spoelen met mondwater schrikt ze niet af.

Beste tijdstip voor een operatie: ‘s ochtends (bij ochtendoperaties treden vier keer minder vaak complicaties op dan bij operaties die tussen drie en vier uur ‘s namiddags worden uitgevoerd).

Beste tijdstip om een medewerker van een helpdesk aan de telefoon te krijgen: zo vroeg mogelijk in de ochtend (laagste volume aan telefoons)

Beste tijdstip om uit te gaan eten: dinsdag (het voedsel is het meest vers en er is weinig volk)

Beste tijdstip om te vliegen: zaterdag (minder vluchten, minder vertragingen, kortere inchecktijden, minder stress)

Beste uur van de dag om te vliegen: op de middag (het variëert maar piloten beamen dat de piekuren in luchthavens overeenkomen met die op de weg)

Beste tijdstip om te sporten: zes tot acht uur ‘s avonds (lichaamstemperatuur op haar hoogst, beste tijd voor spierkracht en -flexibiliteit)

Beste tijdstip voor seks: tussen 10 uur ‘s avonds en één uur ‘s ochtends (de huid is op zijn gevoeligst in de late avond)

Beste tijdstip om opslag te vragen: 5 uur ‘s namiddags (je baas heeft dan minder werk, meer tijd om te luisteren en weet dat hij snel naar huis kan. Ook je lichaamstemperatuur is dan op haar hoogst en maakt je alerter om je eisen optimaal te verwoorden)

Beste tijdstip om zwanger te worden: Augustus en wel om twee redenen:
1. je krijgt je baby in mei en je bent niet zwanger tijdens de hete zomermaanden.
2. Ochtendmisselijkheid treedt meestal op tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Wie in augustus zwanger raakt is tegen de eindejaarsfeesten -wanneer mensen elkaar vaker opzoeken- van ochtendmisselijkheid verlost.

Bron:
Express.be

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
App, telefoon

App voor eerste hulp bij kiespijn

De Kiespijn Pro App is een handige tool voor mensen die last hebt van hun tanden. De App is bedacht door tandartsen om patiënten informatie en advies te geven in combinatie met het tandheelkundig advies van de tandarts.

Patiënten kunnen gemakkelijk informatie vinden over hun pijnklacht. De vragen en antwoorden zijn voorzien van goede, begeleidende afbeeldingen.

Kinderen voorbereiden op de tandarts
De App bevat tevens een onderdeel gericht op kinderen. Heeft het kind pijn, is het kind gevallen of is het bang voor de tandarts? De App geeft advies en tips.

Opbrengst van de Kiespijn Pro App
Kiespijn Pro is begaan met andere mensen. Om anderen in de wereld te helpen wordt een groot deel van de opbrengst van de App gedoneerd aan het Nederlandse Rode Kruis ter ondersteuning van eerste hulp activiteiten.

App Store
De Kiespijn Pro App is nu te downloaden in de App Store.
Meer achtergronden bij de App vindt u op de website kiespijnpro.nl

Bron:
Speak.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z
Tandartsen

Tandartsen gezocht voor Serious Request actie in Leiden

TNO en de NMT zoeken tandartsen en mondhygiënisten om tandheelkundige vragen te beantwoorden na het maken van een QLF-foto als actie bij Serious Request in Leiden van 18 tot en met 24 december. Het gaat om 4 uur per persoon, in blokken: 10-14 uur, 14-18 uur en van 18-22 uur.

Tandheelkundige onderzoeksbus staat bij Glazen huis in Leiden
De tandheelkundige onderzoeksbus van TNO heeft in Leiden een standplaats bij het Glazen huis (Serious Request) in Leiden van 18 tot en met 24 december. In samenwerking met het bedrijf Inspektor – van de QLF-camera – biedt TNO tegen betaling van minimaal 50 eurocent, passanten aan om een QLF-foto van hun gebit te maken. Het resultaat – hoe schoon de mond is – krijgt de betrokken persoon per mail. Verder zullen er folders zijn over de verzorging van het gebit en zullen er twee voorlichtingsfilmpjes worden gedraaid, zowel over de verzorging van het kindergebit als ook de verzorging voor het gebit van zorgafhankelijke ouderen.

Geef u op
Mocht u uw steentje bij willen dragen vanuit de tandheelkunde aan deze actie voor Serious Request, door de tandheelkundebus een paar uur te willen bemannen of door sponsoring in welke vorm dan ook, neem dan contact op met ineke.vankempen@tno.nl of annemarie.schuller@tno.nl.

Bron:
TNO
NMT

Dec 2011

Lees meer over: Actueel, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z
Patiënt wil beter gebruik van ICT in de zorg

Patiënt wil beter gebruik van ICT in de zorg

Twee van de drie Nederlanders is van mening dat de zorgsector de mogelijkheden van ICT en internet nog te weinig benut. Dit blijkt uit de Ernst & Young ICT Barometer.

ICT te weinig benut
Uit de barometer blijkt dat Nederlandse publiek in het algemeen tevreden is over de prestaties van de gezondheidszorg in ons land. Met een rapportcijfer van 7,1 scoort de sector een ruime voldoende. De gezondheidszorg scoort vooral goed op onderdelen als kwaliteit, service en bereikbaarheid. Het laagst gewaardeerde onderdeel van de dienstverlening is de inzet van ICT. Tweederde van alle ondervraagden is van mening dat de zorgsector de mogelijkheden van ICT en internet nog te weinig benut. Volgens 60 procent van de ondervraagden is een versnelling van de implementatie noodzakelijk. Slechts een minderheid heeft vertrouwen heeft in een succesvolle afloop.

Contact via website of e-mail
“Zorgverleners zijn overwegend mensgericht, wat op zich natuurlijk logisch is”, licht Monique van Dijen, partner bij Ernst & Young Health Advisory Services, de uitkomst van de barometer toe. “Vaak zijn ze echter minder bezig met ICT-toepassingen, waar de afnemers van zorg wel behoefte aan hebben.” Uit het onderzoek blijkt dat ondervraagden veel meer via website of e-mail contact willen hebben met hun zorgaanbieder. Driekwart ziet toekomst in het online afhandelen van administratieve zaken, terwijl 57 procent veel verwacht van de elektronische uitwisseling van medische gegevens.

Verband
Volgens Ernst & Young is er een rechtstreeks verband tussen de kwaliteit van de zorg en de inzet van ICT. Aanbieders waarvan de zorgkwaliteit positief wordt beoordeeld, score ook goed voor wat betreft het gebruik van ICT. Andersom krijgen zorgaanbieders met een lage kwaliteitsscore ook op ICT-gebied een lage waardering. Dat laatste geldt met name voor de ouderenzorg, de ggz en de gehandicaptenzorg. In het onderzoek scoren de apotheek samen met tandheelkundige en paramedische zorgaanbieders het best op het gebruik van ICT.

Bron:
Skipr


Lees meer over: E-health, Kennis
onderzoek, microscoop

Positieve resultaten onderzoek Lesproject Hou je mond gezond!

Zowel het onderwijs als de tandheelkundig zorgverleners zijn lovend over het landelijke onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’. Totaal 560 leerkrachten/leidsters stuurde de enquête in. Vanuit het tandheelkundig team reageerden 413 respondenten. De meeste respondenten komen uit het basisonderwijs (76%), peuterspeelzaal (22%).

In de kleutergroepen worden de lessen het meest gegeven, te weten groep 1 (25%) en groep 2 (26%). De locatie waar de les wordt gegeven is meestal op de school (83%), peuterspeelzaal (12%) en 5% bezoekt de tandheelkundige praktijk.

64% zeer tevreden, 32% tevreden
Van de respondenten uit het onderwijs is 64% zeer tevreden en 32% tevreden over de gegeven gastles door de tandheelkundig zorgverlener. Ook over het maken van de afspraak met de zorgverlener is het onderwijs lovend (62% zeer tevreden, 33% tevreden). Van de zorgverleners vond 89% dat het maken van de afspraak met de leerkracht goed verliep. Over het schriftelijke lesmateriaal is het vak erg tevreden. 87% beoordeelt het materiaal als ‘goed’.

Poetspakket
Het poetspakket met daarin tandenborstels, tandpasta en preventiefolders voor de ouders viel bijzonder in de smaak. 95% van het onderwijs en 86% van het tandheelkundig team vindt het poetspakket een goede aanvulling op de les. Veel tandheelkundig zorgverleners (73%) denken dat de kinderen na de les beter hun tanden zullen poetsen. 66% van de leerkrachten denkt dat en een grote groep (22%) heeft hierover geen idee. Het Ivoren Kruis is trots op deze positieve resultaten en hoopt dat deze resultaten ook voor de komende lessen zullen gelden.

Aanmelden
Zin om zelf eens een keertje voor de klas te staan en te ervaren hoe leuk het is op deze manier met mondgezondheid bezig te zijn? Meld u dan aan via de website van Hou je mond gezond! of stuur een mail . Wie eens wil kijken wat een poetsles inhoudt, kan een demonstratie van het lesproject in de klas bekijken via het promotiefilmpje. Vragen? Stuur een e-mail

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
film, video

TNO instructiekaarten video/DVD verzorgenden van verpleeghuisbewoners

Het aantal mensen in verpleeghuizen met een eigen gebit neemt toe. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de mondhygiënische zorg gebrekkig is. Met steun van het fonds OGZ heeft TNO instructiekaarten en een instructievideo/DVD voor verzorgenden gemaakt om de mondgezondheid van verpleeghuisbewoners te verbeteren.

Bekijk de instructievideo/DVD voor mondverzorging verpleeghuisbewoners.

Ontwikkeling en haalbaarheids- en effectstudie. TNO, 2006; KvL/B&G 2006.049. Auteur: Annemarie Schuller.

Bron:
TNO
Auteur: Annemarie Schuller

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Uitzending

Uitzending ‘Altijd Wat’ over vrije tandartstarieven

Wie betaalt de rekening voor de invoering van vrije tandartstarieven? Wat kunnen we leren van de situatie in Duitsland? Op deze vragen probeerde het NCRV-programma ‘Altijd Wat’  op 6 december een antwoord te vinden.

Bekijk de uitzending van ‘Altijd Wat’ (fragment start in de 20e minuut)

Lees meer over: Actueel, Kennis, Tarieven, Thema A-Z
implanteren

Implanteren met een health game

Het plaatsen van een implantaat is geen spelletje. Toch valt er ook spelenderwijs veel te leren.

De Dental Implant Training Simulation is een toegepaste game, die tandheelkundige studenten en professionals beter leert werken met gebitsimplantaten. Het spel werd ontwikkeld voor het Medical College of Georgia.

In Nederland worden games al bijna dertig jaar toegepast voor de gezondheidszorg. Ze kunnen de effectiviteit van de zorg verbeteren, op het gebied van preventie, patiënteninformatie, therapie en educatie van professionals.

Het aantal toepassingen van health games en het aantal bedrijven en opleidingsinstituten dat zich hiermee bezighoudt, groeit de afgelopen jaren sterk. Volgens het Franse onderzoeksbureau IDATE zal de markt voor serious games in de zorg exploderen. Zij verwacht een jaarlijkse groei van 47 procent, met een totaal van 15 miljard euro in 2015.

Bronnen:
iZovator
Skipr

Lees meer over: E-health, Kennis
Tanden, mond open

Mensentanden genezen rattendwarslaesie

Uitgevallen melktanden en getrokken verstandskiezen zijn een bron van waardevolle stamcellen. Japanse onderzoekers genazen er een dwarslaesie mee. Vooralsnog alleen bij ratten.

De onderzoekers publiceerden hun bevindingen begin december in het medische blad Journal of Clinical Investigation.

Al eerder werden stamcellen uit beenmerg gebruikt om een dwarslaesie te repareren. Deze cellen droegen echter maar beperkt bij aan de vorming van nieuwe cellen of bleken niet lang te overleven.

De stamcellen uit tandmerg zijn succesvoller: de behandelde ratten met een dwarslaesie konden na vijf weken de drie gewrichten van hun achterpoten weer gecoördineerd bewegen en zonder hulp lopen. Controleratten die beenmergstamcellen kregen, konden na die periode maar een of twee van de gewrichten bewegen.

Het verschil tussen tandmerg- en andere type stamcellen zit ‘m volgens de Japanners in de uitscheiding van signaalstoffen. Die zijn cruciaal bij het beperken van weefselschade en het op gang brengen van genezing.

Bron:
NRC Handelsblad

 

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Glimlach

Werkplezier houdt claims buiten de deur

De kans dat een patiënt een klacht tegen u indient, is de afgelopen jaren fors gestegen en is daarmee nu één op acht. Waar moet u rekening mee houden?

Bent u tevreden? Vertel het door. Bent u ontevreden? Laat het ons weten. Zo eenvoudig als dit klinkt, gaat het in de praktijk niet altijd. Klachtrecht, tuchtrecht, civiel recht en strafrecht, moeten er soms aan te pas komen om geschillen te beslechten.

Tijdens het congres ‘Veiligheid en Regelgeving in de tandheelkundige praktijk’ op 25 november gaf mr. dr. Wolter Brands een overzicht van de verschillende klachtmogelijkheden voor ontevreden patiënten. Ook belichtte hij veranderingen in de nabije toekomst, en gaf hij tips om klachten en claims te voorkomen.

Signaal
Brands’ belangrijkste aanbeveling is eigenlijk een hele eenvoudige: wees voorzichtig met het inschakelen van een incassobureau. “Want voordat u het weet ligt er naast uw vordering een tegeneis, waar het u allemaal niet om begonnen was. Als een patiënt de rekening niet betaalt, kunt u dat het beste opvatten als een signaal dat er iets aan de hand is. Blijkbaar is hij niet tevreden. Laat u de patiënt dagvaarden, dan drijft u de zaak op de spits, en is de kans reëel dat die een tegeneis indient.
Het tijdig nabellen van openstaande facturen, informeren waarom er niet is betaald en of er wellicht een probleem is, kan voldoende zijn om civiele zaken te voorkomen.”

Klachtrecht
Brands voorziet sowieso dat het aantal civiele procedures in de toekomst zal afnemen. “De meest laagdrempelige vorm van klachtrecht zal worden versterkt door de nieuwe Wet cliëntenrechten Zorg, die in de maak is. Volgens de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector is een zorgverlener op dit moment nog niet verplicht de uitspraak en aanbevelingen van een klachtencommissie op te volgen. U bepaalt zelf of u gevolg geeft aan de tik op uw vingers. In de toekomst wordt het advies van de klachtencommissie wél bindend, in zaken met schades tot 25.000 euro. In die gevallen zullen patiënten dus minder snel naar een civiele rechter stappen.”

Garantiefonds
Mogelijk komt er volgens Brands in de toekomst ook voor NMT leden een koppeling met een garantiefonds. Minister Schippers heeft een dergelijke voorziening gesteld als een van de voorwaarden voor de invoering van vrije tarieven. De ANT kent sinds twee jaar de Stichting Garantiefonds Mondzorg, die voorziet in de vergoeding van noodzakelijke herstelbehandelingen tot 10.000 euro na gegrond verklaarde klachten.

Bemiddeling
Overigens komt een groot deel van de jaarlijks ingediende klachten helemaal niet bij een klachtencommissie terecht. Het merendeel (85 procent) van de 379 klachten die de NMT in 2010 voorlegde aan een Regionale Bemiddelingsraad (RBR), werd succesvol bemiddeld. Bij de ANT had bemiddeling in de helft van de gevallen (65 klachten) succes. In totaal werden uiteindelijk zo’n 120 klachten in behandeling genomen door de klachtencommissies van beide beroepsorganisaties. Daarvan werd het merendeel ongegrond verklaard.



Tuchtrecht

De belangstelling voor het tuchtrecht, stelt Brands, is sinds 2008 fors toegenomen. “Een patient kan een tuchtprocedure gebruiken als een gratis inschatting hoe een rechter tegen zijn eis aan kijkt. Verliest hij een tuchtzaak, dan kost hem dat niets. Begint hij meteen een civiele zaak dan zijn hier wel forse kosten aan verbonden. Overigens kan een civiele rechter gemotiveerd afwijken van een tuchtuitspraak, dus honderd procent waterdicht is deze route niet.”

Verweer
In 2010 verscheen er ruim honderd keer een tandarts voor een Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Brands’ advies: “Het is belangrijk dat u in alle gevallen verweer voert. Doet u dat niet, dan zal wat de patient zegt voor waar worden aangenomen en hebt u de zaak al bij voorbaat verloren.
Komt er een openbare zitting, dan kan die – als de pers aanwezig is – al veel schade brengen aan de goede naam van de tandarts, ook al wordt de klacht afgewezen.” Blijkt de klacht gegrond, dan variëren de sancties van een waarschuwing tot het schrappen van uw inschrijving in het BIG-register.

Brands: “De kans dat u niet alleen aan de officieuze (via de pers), maar ook aan de officiële schandpaal wordt genageld, wordt overigens groter: er bestaan plannen om naast doorhalingen, schorsingen en gedeeltelijke ontzeggingen, ook berispingen voortaan op www.bigregister.nl te publiceren.”

Strafzaken
Het aantal strafzaken zal in de toekomst toenemen, denkt Brands. “Dat komt onder meer door een aantal strafrechtartikelen in de wet BIG en het feit dat het Openbaar Ministerie zich middels het Landelijke Expertisecentrum Medische Zaken heeft gespecialiseerd in medische missers.” Overigens wijst de praktijk uit dat strafzaken tegen tandartsen tot nu toe veelal om fraude draaien. “En dan heb je ook nog de zaken waarbij een tandarts zich tijdens de behandeling buiten de strikte mondholte van de patiënt heeft begeven.”

Tips om klachten en claims te voorkomen

  • Bedrijf geen defensieve tandheelkunde; ieder jaar foto’s maken is bijvoorbeeld af te raden.
  • Geef de patiënt niet zijn zin als dit tegen de professionele standaard is; u weet wat het beste voor hem is.
  • Volg niet slaafs de richtlijn; u mag (en zelfs u moet) er, in het belang van de patiënt, gemotiveerd van afwijken.
  • Wees bereid een schikking te treffen.
  • Doe regelmatig aan nascholing.
  • Wees niet bang voor een second opinion; uw patiënt zal zich serieus genomen voelen.
  • Houdt uw dossiers zorgvuldig bij; u verzamelt zo bewijslast voor het geval u aansprakelijk wordt gesteld.
  • Behoudt het plezier in uw vak; uitgebluste tandartsen vallen de meeste klachten ten deel.

Bron:
Verslag door dental INFO, tijdens het congres Veiligheid en Regelgeving in de tandheelkundige praktijk, georganiseerd door Dental Best Practice, 25 november 2011, RAI Amsterdam

Mr. dr. Wolter Brands is tandarts, plaatsvervangend rechter aan de rechtbank in Utrecht en cursusdocent in het postacademisch onderwijs. Brands is gepromoveerd in het gezondheidsrecht. Op zijn naam staan talrijke nationale en internationale lezingen en publicaties over het raakvlak van het gezondheidsrecht en de dagelijkse tandheelkundige praktijk.

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Klachten, Thema A-Z
Werk - deal

Werkgevers letten te veel op extraverte kandidaten

In sollicitatiegesprekken letten werkgevers er vooral op of iemand extravert is. Niet slim, is de conclusie van het proefschrift dat Rutger Kappe op 29 november verdedigde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Uitbundigheid, durf in nieuwe situaties: het zijn eigenschappen waar werkgevers in sollicitatiegespekken veel waarde aan hechten. Maar extraversie is geen garantie voor succes, weet Kappe: “Ik ontdekte dat extraverten over het algemeen een hoger startsalaris krijgen, maar zij doen het niet beter in hun loopbaan. Werkgevers verliezen dus potentieel goede werknemers door zich te veel te richten op extraverte kandidaten.”

Kwestie van karakter
Kappe deed onderzoek onder studenten van Hogeschool Inholland en volgde ze tot aan het begin van hun werkende carrière. Hij concludeert dat succes een kwestie van karakter is. Studenten met een grote dosis zelfdiscipline en doorzettingsvermogen zijn succesvoller tijdens hun studie. Zo halen zij hogere cijfers en studeren zij sneller af.

Hoewel Kappe bewijs vond dat intelligentie een rol speelt bij studiesucces, blijkt dat karaktertrekken als doorzettings- en organisatievermogen vijf maal zo belangrijk zijn. Motivatie is twee maal zo belangrijk als intelligentie.

Leerstijlen overschat
Op basis van zijn onderzoek adviseert Kappe onderwijsinstellingen om de persoonlijkheid en motivatie van studenten in kaart te brengen: “De tijd dat alle studenten dezelfde (studieloopbaan-) begeleiding krijgen is wat mij betreft voorbij. Op basis van iemands profiel kunnen opleidingen specifieke interventies ontwikkelen en inzetten.”
Kappe’s onderzoek toont tevens aan dat de relatie tussen de leerstijl(en) van studenten en hun studieprestaties overschat wordt. “Veel docenten en studiebegeleiders vinden leerstijlen belangrijk, terwijl dit onderzoek aantoont dat leerstijlen geen effect hebben op cijfers of studieduur. Voor leerstijlen geldt dus: het schaadt niet, maar het baat ook niet”, aldus Kappe.

Bron:
Vrije Universiteit Amsterdam

 

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Onderzoek, Personeel
Kind - ouder

Een goede opvoeding: So die BBOFTT!

Als u gedrag van kinderen wilt veranderen, is het wezenlijk dat u de ouders echt raakt. Confrontatie leidt tot actie; pas als dokter of tandarts overgewicht ter sprake brengen, schrikken ouders wakker. Maar vergeet ook het schouderklopje niet.

Preventie kan een succes zijn, stelt dr. Monique L’Hoir van TNO. Dat bewijst volgens haar de campagne om het aantal gevallen van wiegedood terug te dringen. L’Hoir sprak op 8 oktober tijdens het najaarscongres van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde.

Goede gewoontes inslijpen
Het advies is om niet bepaald gedrag te gaan verbieden. Want wat niet mag, is voor kinderen vaak aanlokkelijk. Slimmer is het om goede gewoontes te laten inslijpen. Maar dat is best moeilijk als er naast de kassa op ooghoogte lekkernijen liggen, en dan ook nog in de aanbieding…

Omgeving
De omgeving maakt het heel moeilijk om gezond te leven, zegt L’Hoir:”De porties van eten en drinken zijn groter geworden dan gezond voor ons is. We kunnen kiezen tussen een kleine, een medium en een grote koffie, terwijl die kleine koffie een normaal formaat heeft. Een onderzoek in de VS leert dat ouders ‘french fries’ scharen onder groentes. French fries zijn frietjes! Helaas zijn de prijzen van groente en fruit flink gestegen, terwijl ongezonde voeding goedkoop blijft.
Natuurlijk mag er dagelijks worden gesnoept; een snoepje, een koekje… geen probleem. Na school is dat een goede gewoonte. Dan tot de maaltijd niets meer, en dat elke dag als een vanzelfsprekendheid presenteren aan je kinderen. Daar hebben kinderen wat aan! Daarvoor geldt: ‘lekker en gezond’, omdat het een gewone portie is en op een duidelijke manier is ingepast in het gewone leven, lekker is en gezond.”

Waar gaan we de mist in?
Opvoeden begint al bij de geboorte. Een baby die vastgeketend zit in een wipstoel voor de televisie kan nauwelijks bewegen en wordt al helemaal niet gestimuleerd om zijn omgeving te gaan verkennen. Niet doen dus.
Waar gaan we nog meer de mist in? L’Hoir geeft aan dat 17% van de vierjarigen een televisie op de slaapkamer heeft. En 8% van de tweeëneenhalf-jarigen. “Het liefst met wat snoep onder het bed. Het koppelen van eten aan televisie kijken, zorgt ervoor dat elke keer dat het kind naar de tv kijkt, het ook graag wat wil eten. En we weten allemaal dat het geen worteltjes en komkommertjes zijn waar het dan zin in heeft.” Ook mag 20% van de kinderen volgens L’Hoir zelf beslissen of ze tv gaan kijken. “Bovendien gaat de tv op de slaapkamer regelmatig niet op tijd uit, waardoor het kind te laat gaat slapen.”

Tussendoortjes
En dan zijn er nog de tussendoortjes op school:“Tegenwoordig krijgen kinderen drinken en eten mee naar school, vaak een pakje frisdrank of sap en een koek. Kinderen hebben dit helemaal niet nodig. Als een kind echt dorst heeft, kan het beter water drinken. Tussen de middag moet er uiteraard geluncht worden, maar tussendoortjes zijn eigenlijk niet nodig. Bij erosie wordt er vaak geadviseerd om een rietje te gebruiken. Maar helaas kauwt 60% op het rietje… en de onlangs gepromoveerde tandarts Dien Gambon beschrijft hoe ongunstig dit is voor het gebit, onder andere het glazuur. Je kunt het vergelijken met ‘gorgelen met cola’.

So die BBOFTT!
Wat doen we eraan? Voor ouders is een ezelsbruggetje verzonnen: SO die BBOFTT. Dit staat voor: Slaap, Opvoeding, Borstvoeding, Buitenspelen, Ontbijten, (weinig) Frisdrank, (weinig) Tv, (weinig) Tussendoortjes. Wellicht ten overvloede:

  • Een kind heeft veel en regelmatige slaap nodig.
  • Goed opvoeden is gezaghebbend opvoeden. De ouders hebben gezag en gebruiken gezag. Dat is wat anders dan ‘macht’. Het betekent dat er duidelijke regels en afspraken zijn en tegelijkertijd liefde en warmte is.
  • Borstvoeding helpt; het kind laat de ouder duidelijk zien wanneer het voldoende heeft en de zelfregulatie van het kind wordt hierdoor minder verstoord. (Hoeveel ouders zetten het flesje nog even in de magnetron om “het restje nog even te geven”?)
  • Een ontbijt is ontzettend belangrijk voor de energie van het kind en een goede spijsvertering.
  • Frisdrank bevat veel suikers en zuur en is dus niet aan te raden.
  • De Tv is hierboven reeds besproken.
  • Tussendoortjes, te vaak en te groot, leiden tot overgewicht en cariës.

“Maar”, zo vindt L’Hoir, “Men kan ook doorslaan in het gezond willen opvoeden van kinderen. Zo wordt er vaak te veel druk gegeven bij het eten van groente. Doordat de intonatie van de ouder bij het aansporen tot het eten van groente niet al te vriendelijk is, ervaart het kind de groente als iets onaangenaams. Een mopperende moeder en het eten van groenten kan in één maaltijd aan elkaar worden gekoppeld. Denk hierbij maar aan het klassieke voorbeeld van ‘Pavlov, de bel, de hond en het eten’.
Het wordt nog erger als een zoet toetje wordt ingezet als beloning. Belonen met zoetigheid, eten of toetjes, is pedagogisch heel onhandig. Goed belonen is belonen met complimentjes, een aai over de bol of samen iets leuks doen. Het koppelen van goed gedrag aan toetjes en beloningen, kan leiden tot zogenaamde ‘emotie-eters’.
Tijdens het eten is het belangrijk dat er over van alles en nog wat wordt gepraat, behalve over het eten zelf. Zo wordt er vaak beter gegeten dan wanneer ouders er bovenop zitten en de groente naar binnen wordt ‘gedwongen’.”

Actieve benadering
De rol van de kindertandarts, aldus L’Hoir, is om de risicogroep actief te benaderen, niet op een bestraffende, maar juist op een opbouwende manier. ”Motivational interviewing is een techniek om motivatie te verhogen. De kracht hiervan is dat je het kind of de ouder zelf laat formuleren wat ze zouden willen en kunnen doen aan een (beginnend) probleem. Als het in de buurt komt van wat je graag hoort, bekrachtig je dit meteen, geef je een compliment en ga je meteen afspraken maken en doelen stellen. Natuurlijk niet te hoog, want gedragsverandering is moeilijk en gaat in kleine stapjes. Die doelen zijn dan gemaakt door de ouders en het kind zelf en als het geformuleerd is door diegenen die het gedrag moeten laten zien, is er veel meer kans dat het ook gebeurt. Een samenwerking met de jeugdarts van het consultatiebureau, de medewerkers van kinderdagverblijven en naschoolse opvang, kinderartsen, huisarts, leerkrachten, burgemeesters en wethouders én tandartsen, kan de pandemie van overgewicht in goede banen leiden.”

Positieve manier
De gouden regel is volgens L’Hoir: “Empower ouders en kinderen in wat ze goed doen, complimenteer ze en verwoordt het positief. Bijvoorbeeld: ‘Als je een beker frisdrank drinkt en daarna gewoon water, dan word je niet alleen een schoonheid, maar dan hoef ik ook niet jouw tandjes te boren.’ Wijs dan achteloos eens naar de grootste boor… want een klein beetje angst kan geen kwaad. Je maakt een afspraak met ouders en kind over frisdrank en snoep, en het mooiste zou zijn dat ze via de site van de tandarts aan de assistente kan laten weten hoe het met haar gaat. Daar kan ze dan een prijs mee winnen…!
Als de tandarts, de huisarts, de jeugdarts en de kinderarts allemaal hetzelfde propageren op een positieve manier, dan hebben we kans dat onze populatie in de tandartsstoel blijft passen!”

Bron:
Verslag van het najaarscongres van de NVvK
Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

 

Lees meer over: Congresverslagen, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z