Tijd - klok

Werkgevers willen weten wat medewerkers privé uitspoken

Werkgevers denken te kunnen voorkomen dat werknemers in bijvoorbeeld de Ziektewet belanden door bij te dragen aan een goede werk-privé balans. Daarom wil driekwart van hen graag informatie hebben over het privéleven van hun personeel.

Dit blijkt uit onderzoek onder ruim zeshonderd werkgevers en ruim 1600 werknemers van HR-dienstverlener 365/Zin.

Goed werkgeverschap?
Omdat ze bang zijn dat ze bemoeizuchtig overkomen, zijn werkgevers echter vaak nog huiverig met het stellen van privévragen aan hun werknemers. Maar ze moeten juist de dialoog met werknemers aangaan, aldus Rosé van Velzen, directeur van 365/Zin. “Over het algemeen wordt het juist gezien als goed werkgeverschap.”

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat een derde van de werknemers geen goede werk-privé balans heeft. Een kwart van deze werknemers kent stress door een privé aangelegenheid, een derde kent stress door het werk.

Bron:
HR Praktijk
365/Zin

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Onderzoek, Personeel
digitale communicatie - telefoon

Liever zonder tandenborstel dan telefoon

Liever een leven zonder tandenborstel dan zonder mobiele telefoon, dat zegt een vijfde van de Amerikanen. Dat blijkt uit onderzoek. Seks opgeven zou ook niet zo’n probleem zijn. Amerikanen zouden nogal wat willen opgeven, als ze hun smartphones maar mogen houden, zo bericht RTL Nieuws.

Driekwart doet liever een weekje zonder alcohol, 63 procent is bereid chocolade op te geven en 55 procent stelt het best zonder caffeïne. Maar zonder gsm leven is hen ondenkbaar. Eenderde heeft ingevuld liever seks te weigeren dan te leven zonder telefoon. 21 procent wil liever een week geen schoenen dragen.

Eenderde van de ondervraagden zegt tijdens bioscoopbezoekjes de telefoon te blijven checken, halverwege de film.

Bron:
Spitsnieuws

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
caries - tandarts

Vriendelijke dokter belangrijker dan korte wachttijd

Patiënten vinden bejegening en communicatie het belangrijkst bij hun beoordeling van zorg, daarna volgen organisatieaspecten zoals wachttijden. Zorgverleners en managers in de gezondheidszorg zouden zich dus hierop moeten richten als zij het oordeel over hun zorg willen verbeteren, zo schrijven onderzoekers van het NIVEL en het Centrum Klantervaring Zorg in BMJ Quality & Safety.

Marktwerking steeds belangrijker
In westerse landen wordt marktwerking steeds belangrijker in de zorg. Ook de rol van patiënten is veranderd: zij worden geacht zich op te stellen als actieve consumenten die kiezen voor de beste zorg. Om ervoor te zorgen dat zij een overwogen keuze kunnen maken, is informatie nodig over de kwaliteit en veiligheid van de zorg van verschillende zorgverleners, instellingen en ziekenhuizen. Daarvoor wordt gekeken naar medische indicatoren, maar ook naar de ervaringen van patiënten zelf. In vragenlijsten naar patiëntenervaringen komen allerlei aspecten van kwaliteit aan de orde: over de organisatie van de zorg, het zorgverleningsproces en de uitkomst van de geboden zorg.

Communicatie
Het oordeel van patiënten blijkt vooral gebaseerd op hun ervaring met de communicatie en omgang met de zorgverleners, en de informatieverstrekking. Daarnaast vinden ze ook wachttijden en continuïteit van zorg belangrijke kwaliteitscriteria. Gezondheidsuitkomsten spelen minder een rol bij de algemene beoordeling van de behandeling door patiënten. De onderzoekers denken dat dit komt omdat patiënten ervan uitgaan dat er op dit punt niet zulke grote verschillen zullen zijn, en ze ook moeilijk kunnen beoordelen of andere zorg tot betere uitkomsten had geleid.

Respect en aandacht
NIVEL-afdelingshoofd Jany Rademakers: “We hebben bij verschillende patiëntengroepen gekeken naar wat nu hun uiteindelijke oordeel over de zorg bepaalde. We dachten dat er mogelijk verschillen waren tussen mensen die bijvoorbeeld een eenmalige ingreep in een ziekenhuis laten uitvoeren en mensen met een chronische ziekte. Dit bleek niet zo te zijn. Alle patiënten vinden de manier waarop ze door zorgverleners tegemoet worden getreden het belangrijkste. Daarbij gaat het om respectvol en met aandacht behandeld worden, de ruimte krijgen om vragen te stellen en ook om duidelijke informatie krijgen. Zorgverleners en managers in de gezondheidszorg zouden zich dus vooral op deze aspecten moeten richten bij het verbeteren van hun zorgverlening.”

Onderzoek
De onderzoekers maakten gebruik van CQ-indexen, vragenlijsten die op een gestandaardiseerde manier meten wat patiënten vinden van de zorg die ze hebben gekregen. Ze vergeleken de antwoorden van patiënten die een heup- of knieoperatie, of een staaroperatie hadden ondergaan en patiënten met reuma, spataderen of hernia. In totaal beantwoordden meer dan 10.000 patiënten de vragenlijsten.

Bron:
Nivel

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Snelle wondgenezing in de mond

Tandplaque wellicht bruikbaar in strijd tegen gaatjes en tandvleesontstekingen

Hoe goed je je tanden ook poetst, er blijft altijd een beetje tandplaque achter. Maar dat hoeft geen probleem te zijn, zo blijkt uit onderzoek van Marieke Otten. Tandplaque kan namelijk dienen als “opslagplaats” voor antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen. Daarmee draagt het bij aan het langdurig effect van deze middelen.

Tandplaque als opslagplaats voor tandpasta en mondspoelmiddelen
“Om gaatjes en tandvleesontstekingen tandplaque te voorkomen, poetsen we onze tanden met tandpasta en gebruiken we mondspoelmiddel. Het effect van deze middelen wordt groter als ze niet alleen actief zijn tijdens het gebruik, maar ook daarna nog blijven werken. Otten bracht de hechting van tandpasta en mondspoelmiddelen aan tandplaque nauwgezet in kaart. Ze toont aan dat antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen, ook in verdunde vorm, invloed kunnen uitoefenen op ontwikkeling van tandplaque, en dat deze middelen de bacteriële samenstelling van tandplaque beïnvloeden. Verder blijkt dat zelfs een dunne laag tandplaque een opslagplaats is voor antimicrobiële middelen is.

Argument voor gebruik antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen
Of deze nieuw ontdekte functie van tandplaque daadwerkelijk gaatjes en andere tand- en tandvleesproblemen helpt bestrijden, moet nog nader onderzocht worden. De onderzoeksresultaten zijn niettemin een extra argument voor het gebruik van antimicrobiële tandpasta’s en mondspoelmiddelen, aldus de onderzoeker.

Marieke Otten (Nijmegen, 1983) studeerde Tandheelkunde te Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek aan de afdeling Biomaterialen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG).  Promotie 6 juli 2011. Proefschrift: Oral biofilm as a reservoir for antimicrobials. Promotor(s): prof.dr. H.C. van der Mei, prof.dr. F. Abbas, prof.dr.ir. H.J. Busscher.

Bron:
RUG.nl

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
Tandheelkundige preventie 2.0: mondzorgapps en e-health

Bijsluiters mee op vakantie met iPhone-app Zelfzorg

Als geneesmiddelen in losse strips zonder de verpakking worden meegenomen op vakantie, ontbreekt in die gevallen de bijsluiter. Met behulp van de Zelfzorg-app voor de iPhone of de mobiele website van Zelfzorg.nl kan iedereen voortaan overal eenvoudig de bijsluiter van receptvrije geneesmiddelen opzoeken en lezen. En als men in vakantielanden zelfzorggeneesmiddelen aanschaft, is de bijbehorende Spaanse of Griekse bijsluiter voor velen lastig te begrijpen. Met behulp van de Zelfzorg-app of Zelfzorg.nl kan de bijsluiter van een vergelijkbaar Nederlands geneesmiddel worden opgezocht. Zelfzorg.nl biedt een overzicht van meer dan 750 bekende Nederlandse zelfzorg(genees)middelen inclusief de originele bijsluiter en een schat aan informatie over veelvoorkomende gezondheidsklachten, van aambeien tot zwemmerseczeem.

Bijsluiters worden vaak thuis gelaten
De informatie die de bijsluiter biedt, is van groot belang. Zeker voor zelfzorggeneesmiddelen omdat deze zonder tussenkomst van een arts door de consument zelf worden toegepast. De informatie op de verpakking en in de bijsluiter geven de informatie die voor een veilig en effectief gebruik nodig is.Op vakantie komt het echter wel voor dat alleen de strips met geneesmiddelen worden meegenomen terwijl de verpakking en de bijsluiter thuis blijven liggen. Als het nodig blijkt om het middel te gebruiken kan dit leiden tot allerlei vragen over de geschiktheid van het middel en het gebruik, of de bijwerkingen. In die gevallen kan iedereen met een iPhone of andere smartphone de bijsluiter eenvoudig opvragen via de Zelfzorg-app of de mobiele website van Zelfzorg.nl.

Onderdeel van Zelfzorg.nl
De Zelfzorg-app en de mobiele website zijn onderdeel van Zelfzorg.nl, de website voor consumenten over gezondheid en zelfzorgproducten. De website helpt consumenten om een verantwoorde keuze te maken uit de vele zelfzorgproducten en geeft bovendien veel informatie over allerlei ziektes en andere ongemakken. Ook vindt u er tips voor een goeduitgeruste reisapotheek.

Bron:
Zelfzorg.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
apps - social media

Summerschool: Eendaagse training over Sociale media door het NIGZ

Deze zomer verzorgt het NIGZ een ééndaagse training over ‘Sociale media’ voor slechts € 75,- . Nog enkele plaatsen vrij, onder andere op 14 juli.

Inhoud van de training

  • De zakelijke inzet van sociale media
  • Praktische handvatten over het gebruik van LinkedIn, Twitter en Facebook
  • Bereik van doelgroepen met sociale media

 

Lees meer over: Kennis, Scholing
Parodontitis mogelijke oorzaak van complicaties tijdens en na zwangerschap

Sneller zwanger door vaak flossen

Vrouwen met een kinderwens moeten ervoor zorgen dat ze hun gebit goed flossen. Wetenschappers ontdekten dat je door goede mondhygiëne twee maanden sneller zwanger kan raken.

De experts uit Australië hielden de zwangerschap van 3.500 vrouwen in de gaten. Daaruit blijkt dat degenen met ontstoken tandvlees gemiddeld zeven maanden nodig hadden om zwanger te raken, terwijl dit bij vrouwen met goede mondhygiëne maar vijf maanden duurde.

Professor Roger Hart zegt dat dit het eerste onderzoek is waaruit blijkt dat een gezond gebit kan bijdragen aan een grotere kans op zwangerschap.

Bron:
NOS.nl

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Thema A-Z
computer, scherm, app

Computerspelletjes houden kindertanden gezond

Educatieve computerspelletjes zijn een meerwaarde bij het leerproces van kinderen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Gent bij 392 leerlingen uit het derde leerjaar naar de impact van het tandhygiëneproject ‘Ben de Bever’.

Meer enthousiasme en aandacht
De Christelijke Mutualiteit wil kinderen met het project een half jaar lang laten werken rond tandhygiëne. Daarbij spelen online spelletjes een belangrijke ondersteunende rol. Leraren die deze spelletjes integreren in hun lessen, weken meer aandacht en enthousiasme los tijdens de les. Kinderen vinden het project ‘Ben de Bever’ leuk en geloofwaardig.

Cijfers België
Meer dan een derde van de kinderen poetst zijn tanden te weinig. Zij halen hun tandenborstel één keer per dag of minder uit het badkamerkastje. Bijna één op de tien kinderen gaat nooit naar de tandarts. Nochtans wordt het preventieve tandonderzoek volledig terugbetaald voor kinderen tot 18 jaar.

Scholen kunnen ook volgend schooljaar meedoen met het project. Bekijk hier een filmpje.

Bron:
Het Laatste Nieuws

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
rekenmachine

Onderzoek naar tentamenfraude Mondzorgkunde Inholland

De Hogeschool Inholland doet onderzoek naar fraude bij tentamens. Dit naar aanleiding van berichten dat studenten Mondzorgkunde in Amsterdam de vragen en antwoorden van een aantal tentamens hebben gefotografeerd. Een student van de opleiding Mondzorgkunde zegt in De Volkskrant dat er het afgelopen jaar bij vier belangrijke tentamens is gefraudeerd.

Tijdens inzagemomenten van onder andere ‘kindertandheelkunde’ en ‘parodontologie’ zouden volgens de anonieme student foto’s zijn gemaakt. Die foto’s, waar de opgaves en de juiste antwoorden op staan, werden doorgespeeld aan medestudenten.
Die studenten hoefden alleen nog maar de herkansing te maken, want het tentamen was hetzelfde. “Het is hier een leerfabriek. Men heeft geen zin om nieuwe toetsvragen te bedenken”, zegt de student in de Volkskrant. De medestudenten konden daarmee “moeiteloos een 9 of 10” halen.

Niet dezelfde vragen
Of dit echt zo is gegaan, onderzoekt Inholland. “Het onderzoek loopt nu. We hebben wel al de cijfers van twee tentamenperiodes bekeken en daar zijn geen afwijkende resultaten te zien. Het is niet zo dat een hele klas een tien heeft,” laat een woordvoerster weten. Volgens Inholland is een herkansing niet exact hetzelfde als het eerste tentamen. De hbo-instelling zijn de naam en de foto’s van de student niet bekend. Inholland ziet geen aanleiding om te kijken of dit bij meer opleidingen is gebeurd.

Vaker?
Inholland betreurt het dat de student naar de media is gestapt. De school komt nu deze zaak naar buiten is gekomen weer negatief in het nieuws. Is het niet zo dat tentamenfraude vaker voorkomt, maar dat de focus nu op Inholland ligt vanwege de eerdere berichten over diplomafraude op de school?

Bron:
NOS.nl

Jul 2011

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit

Recordaantal deelnemers voor toelatingsproef (tand)arts in België

Meer dan 4.000 studenten nemen morgen deel aan de toelatingsproef voor arts en tandarts in Flanders Expo in Gent. Dat is een record, zegt Bernard Himpens, voorzitter van de examencommissie en verbonden aan de faculteit Geneeskunde van de K.U.Leuven. Vorig jaar namen 3.600 studenten deel aan de eerste toelatingsproef.

Het eerste examenmoment vindt plaats op 5 juli om 09.30 uur. Voor wie op 12 juli geen goed nieuws krijgt, is er op 30 augustus een herkansing. De kandidaat (tand)artsen mogen zich verwachten aan meerkeuzevragen, zowel over wetenschappelijke vakken (biologie, wiskunde, chemie en fysica) als over een stilleestekst en over de relatie arts-patiënt.

15% kiest voor opleiding tot tandarts
“Ongeveer 85 procent van de geslaagden kiest voor een opleiding tot arts, vijftien procent gaat voor tandarts”, aldus Himpens. Hoewel de voorbije jaren steeds aan het contingent voldaan werd, is het beroep van tandarts blijkbaar niet zo aantrekkelijk als dat van arts.

Tandartsen vaak naar buitenland
“Het examen is geen probleem, er zijn altijd kandidaten genoeg”, aldus Stefaan Hanson, woordvoerder van het Verbond der Vlaamse Tandartsen. Het zijn de werkomstandigheden en de financiële omstandigheden die werken als tandarts blijkbaar minder interessant maken. Studenten die dan toch voor de richting tandarts kiezen, trekken vaak naar het buitenland, waar de werkomstandigheden en de verloning beter zijn. In Nederland bijvoorbeeld kan de tandarts zich meer met zijn “corebusiness” bezighouden, terwijl minstens één assistente een deel van het werk overneemt.

Bron:
HLN.be

Lees meer over: Kennis

Nieuw televisieprogramma zoekt patiënten

Binnenkort start het nieuwe televisieprogramma Dit Is Mijn Lijf, de Nederlandse versie van het Engelse Embarassing Bodies.

Patiënten die een probleem in hun mond hebben waar ze moedeloos van worden kunnen zich opgeven. Of mensen die last hebben van vreemde klachten in hun mond waarmee zij niet naar de tandarts durven. Zij kunnen hun klacht mailen naar ditismijnlijf@palmplus.com.

Bron:
Allesoverhetgebit.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
ziek - Patiënten - zorg

‘Dit is Mijn Lijf!’ haalt beschamende ziektes uit verdomhoekje

In ‘Dit Is Mijn Lijf!’, dat komend najaar te zien is bij RTL 4, houden twee artsen en een tandarts een gratis ‘inloopspreekuur’ in een speciaal voor het programma ingerichte mobiele kliniek. Hier onderzoeken zij patiënten die klachten hebben waarmee ze niet naar hun eigen dokter of tandarts durven gaan óf waar ze graag eens een andere deskundige naar willen laten kijken. Met een aanhoudende hoest of een gekneusde vinger durft iedereen wel naar de huisarts te gaan.

Dat wordt anders wanneer het om impotentie, winderigheid of nare geuren op intieme plekken gaat. Om het nog makkelijker te maken trekken de artsen ook het land door met hun mobiele ‘kliniek’ en naast de gratis consults zullen zij ook de straat op gaan om mensen te ontmoeten. Een deel van de patiënten wordt ter plekke behandeld; een ander deel wordt doorverwezen naar een specialist en daar verder geholpen. Aan het eind van het programma komen de mensen terug om te vertellen hoe het nu met ze gaat.

‘Dit Is Mijn Lijf!’ is gebaseerd op de Engelse kijkcijferhit ‘Embarrassing Bodies’, dat aan de overkant van de Noordzee inmiddels aan het vierde seizoen is begonnen.

Bron:
TV-visie.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Museum Boerhaave vecht om gezien te blijven

Museum Boerhaave illustreert de medische geschiedenis. Bezuinigingen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bedreigen het voortbestaan van het museum. Directie en medewerkers trekken ten strijde.

Staatssecretaris Halbe Zijlstra wil de subsidie voor Museum Boerhaave stopzetten. Aan de toegankelijkheid van vijf eeuwen medische geschiedenis dreigt een einde te komen.

Achter gesloten deuren
Een schat aan medische informatie en geschiedenis, achter gesloten deuren. Zo ziet staatssecretaris Halbe Zijlstra Museum Boerhaave blijkbaar voor zich in de toekomst. Als het aan de staatssecretaris ligt, is het museum binnenkort niet meer voor het publiek toegankelijk. Zijlstra wil alleen nog die musea subsidiëren die gemiddeld over 2010 en 2011 hebben voldaan aan de norm eigen inkomsten (17,5% van de rijksbijdrage). Wie dat niet haalt, krijgt alleen nog financiering voor het in stand houden en beheren van de collectie. ‘Dwars tegen de afspraak in’, reageert directeur Dirk van Delft. ‘We kregen oorspronkelijk tot 2013 de tijd om de eigen inkomsten op te schroeven. Staatssecretaris Zijlstra verandert de regels tijdens de wedstrijd. Dit is juridisch niet in de haak en dat zullen we ook aanvechten als het nodig is.’

Verschillende takken van wetenschap
Het museum toont unieke stukken uit verschillende takken van wetenschap, zoals de natuurkunde en de wiskunde, maar voor een aanzienlijk deel ook de geneeskunde.

‘Nergens in Nederland komt de ontwikkeling en het belang van de medische wetenschap zo goed in beeld als hier in Museum Boerhaave. Er is een diversiteit aan wetenschappelijke musea, maar Boerhaave heeft een absoluut unieke positie, ook internationaal gezien’, vertelt Bart Grob, conservator van het museum.

‘We hebben gewoon fantastische spullen’, voegt directeur Dirk van Delft toe. ‘Het kunsthart van Kolf, de cardiograaf van Einthoven, ijzeren longen hebben we staan. Die toont niemand anders.’ ‘We illustreren de geschiedenis’, zegt Grob. ‘Zo zie je bijvoorbeeld een borstamputatievork uit de 17de eeuw. Er was toen nog geen narcose en toch werden er blijkbaar al borstamputaties gedaan. Dat men toen al borstkanker kon verhelpen, dat is iets wat volkomen nieuw is voor negen van de tien bezoekers.’

Vijf eeuwen medische geschiedenis
Vijf eeuwen aan medische geschiedenis brengt het museum in beeld, maar ook hedendaagse technieken. Het museum is daarmee van belang voor de wetenschap, maar is ook voor het grote en jonge publiek bijzonder leerzaam. ‘We organiseren tentoonstellingen om een grote groep in de samenleving aan te spreken en bereiken zo bijvoorbeeld ook veel scholieren’, zegt Bart Grob.

In de tussentijd doet het museum er alles aan om extra inkomsten te creëren. ‘Het wordt een spannende tijd, maar ik weet zeker dat het goed gaat komen’, zegt directeur Dirk van Delft. ‘Ik hoor veel mensen zeggen: dit is zo waardevol, hier gaan we wat aan doen.’ Ook conservator Bart Grob kan zich niets bij sluiting voorstellen. ‘Wij geloven daar niet in.’

Wat kunt u doen?
U kunt Vriend worden voor een bedrag van 25 euro (u kunt hiervoor onder meer het museum gratis bezoeken). Of word voor 250 euro Vriend voor het leven.
www.museumboerhaave.nl

Bron:
Medisch Contact

Jull 2011

www.museumboerhaave.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Congres

Congres Ivoren Kruis op 4 november 2011 over cariëspreventie

Vrijdag 4 november organiseert het Ivoren Kruis een wetenschappelijk congres over cariëspreventie.

In tegenstelling tot eerdere berichten gaat het congres van de vereniging dus niet over ouderen en mondgezondheid. Dit onderwerp komt – tot groot genoegen van het Ivoren Kruis – al op diverse congressen en seminars aan de orde. Daarom heeft het Ivoren Kruis zijn programma aangepast.

Advies Cariëspreventie
Wie het congres bezoekt, zal kennismaken met het nieuwe Advies Cariëspreventie (voorheen Fluorideadvies) waar het Adviescollege van het Ivoren Kruis op dit moment de laatste hand aan legt. Prof. dr. Marie-Charlotte Huysmans presenteert het nieuwe Advies.

QLF-techniek
Cariës kan ook worden aangetoond met behulp van zogenoemde QLF-techniek: techniek met behulp van licht waarmee plak en cariës in de mond kunnen worden aangetoond. Catherine Volgenant en Monique van der Veen van ACTA informeren u hierover.

Onderzoek cariës bij kinderen at risk
Momenteel loopt er een onderzoek naar cariës bij kinderen at risk. Onderzoekster Denise Duijster presenteert u de resultaten van haar onderzoek die tot dan toe beschikbaar zijn.

Werking Xylitol
Verder zal prof. dr. Cor van Loveren optreden over zijn onderzoek naar de werking van xylitol(siroop) voor gebruik bij ouderen in verpleeghuissituaties.

Motivational interviewing
Komen uw adviezen aan bij uw patiënten? Of laten uw adviezen de patiënt koud? Hoe kunt u er wél voor zorgen dat uw patiënt uw adviezen ter harte zal nemen? Motivational Interviewing kan uitkomst bieden bij de bevordering van cariëspreventie. Rik Bes zal hierover een energieke inleiding houden.

Het congres heeft plaats op vrijdag 4 november 2011 aansluitend aan de Algemene Ledenvergadering van het Ivoren Kruis. Informatie over de locatie volgt zo spoedig mogelijk. Leden van het Ivoren Kruis hebben kosteloos toegang. Niet-leden betalen € 250,- excl. BTW. U kunt zich alvast aanmelden via info@ivorenkruis.nl

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Cariës, Congresverslagen, Kennis, Thema A-Z
Oudere kinderen banger voor tandarts dan jongere kinderen

Niet meer bang voor de tandarts

Nog steeds zijn 3 miljoen mensen bang voor een bezoek aan de tandarts. Dat hoeft niet meer. Uit onderzoek blijkt dat patiënten die vooraf uitstekend worden voorgelicht over een behandeling hun angst als sneeuw voor de zon zien verdwijnen.

Dankzij een zorgvuldige voorlichting op de site allesoverhetgebit.nl zijn merkbaar minder mensen bang voor bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling. Zo zochten in de afgelopen zeven maanden 35 duizend mensen op deze site naar informatie over de wortelkanaalbehandeling. Informatie over deze behandeling heeft de NMT extra onder de aandacht van patiënten gebracht.

Goede informatie neemt angst weg
Wanneer mensen objectieve informatie krijgen over de behandeling, blijkt dat ze minder nerveus zijn. Tandarts-endodontoloog Walter van Driel: “Mijn patiënten ontvangen een pakket met informatie en ik beantwoord uitgebreid al hun vragen tijdens een persoonlijk gesprek. Zo neem ik het mystieke rond de wortelkanaalbehandeling weg. Vaak blijkt de behandeling na afloop erg mee te vallen.”

Ook tandarts-endodontoloog Michiel de Cleen informeert zijn patiënten uitgebreid: “Dat is belangrijk om eventuele onzekerheid en angst voor pijn weg te halen. Door de verdoving is dat helemaal niet meer nodig. Het grappige is dat mensen bij deze behandeling vaak een heftige en bloederige toestand voor zich zien, terwijl het juist zo’n secure en rustige behandeling is.”

Bron:
NMT

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
jeugdig

Hoe bereik ik jongeren? Eendaagse training van het NIGZ.

De eendaagse training ‘Jongeren begrijpen en bereiken’ helpt u op weg.

27 september en 15 november
De jongerenwereld is dynamisch en verandert continu. Hierdoor is het voor veel organisaties lastig om jongeren effectief te bereiken. De eerste stap in het beter bereiken van jongeren is dan ook om jongeren beter te begrijpen. Op 27 september en 15 november verzorgt het NIGZ een eendaagse cursus over het begrijpen en bereiken van jongeren. Schrijf u in en leer de belevingswereld van de huidige generatie jongeren kennen. En gebruik deze inzichten om uw communicatie en voorlichting beter op hen af te stemmen?

Lees meer over: Kennis, Scholing
Draagt informatie over de mondgezondheid bij aan een betere voorspelling van kwetsbaarheid bij thuiswonende ouderen

Mondhygiëne vormt probleem voor kwetsbare ouderen en mensen met handicap

Kwetsbare ouderen en mensen met een fysieke of mentale beperking hebben een achterstand op het vlak van mondhygiëne. Hun gebit is er gemiddeld slechter aan toe en de drempel voor tandartsbezoek ligt bij hen een stuk hoger. Dat blijkt donderdag bij de presentatie van het rapport “Pilootproject Mondzorg voor Personen met Bijzondere Noden”.

Minder goede mondhygiëne
Het rapport brengt de mondgezondheid in kaart van mensen die wegens hun mentale, fysieke of medische toestand zelf niet kunnen instaan voor de verzorging van hun gebit. Uit het wetenschappelijk onderzoek blijkt dat mensen met een beperking gemiddeld een minder goede mondhygiëne hebben dan de algemene bevolking. Ze hebben meer onbehandelde gaatjes in hun tanden en meer ontbrekende tanden. De betrokkenen hebben ook minder contact met de tandarts. “De drempel voor deze mensen ligt erg hoog. Niet enkel wegens hun beperking, maar vaak ook door de financiële problemen waar ze door hun handicap in terechtkomen”, zegt onderzoekster Roos Leroy (KULeuven).

Zorgafhankelijke ouderen
Bij zorgafhankelijke ouderen doet zich een gelijkaardige tendens voor. Vooral in woonzorgcentra is de mondhygiëne vaak ondermaats. De zorgverleners blijken er ook onvoldoende opgeleid om aandacht te besteden aan gebitsproblemen. Dat het niet om een klein probleem gaat, komt ook uit het onderzoek naar voren. “We tellen in totaal 600.000 mensen met bijzondere noden”, zegt Stefaan Hanson van het verbond der Vlaamse Tandartsen (VVT). “Maar dat is echt een minimum, waarschijnlijk ligt het werkelijke aantal nog hoger.”

Het rapport was een initiatief van het RIZIV en het VVT. Onderzoekers van de universiteiten van Gent en Leuven werkten mee aan het project. (GFR)

Bron:
Toptrends

Lees meer over: Kennis, Mondhygiëne, Onderzoek, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
gesprekken

Resultaten Meldactie NPCF patiënttevredenheid

De NMT is verheugd met de uitkomsten van de recente meldactie van de NPCF. Deze actie laat veel positieve resultaten zien en geeft een indicatie van de verbetermogelijkheden voor tandartsen. Hoewel de meldactie niet representatief is en de conclusies niet wetenschappelijk zijn onderbouwd, neemt de NMT de resultaten van de meldactie uiterst serieus.

Resultaten
Volgens de meldactie van de NPCF blijkt dat 72% van de deelnemers altijd tevreden is over het resultaat van controle en behandeling, de zorg goed toegankelijk is en binnen drie weken kan een afspraak worden gemaakt (74%).Tandartsen en hun medewerkers spreken in overgrote meerderheid (89%) begrijpelijke taal. En 83% van de deelnemers weet altijd goed door wie hij/zij wordt behandeld. Ook naar aspecten van hygiëne is gevraagd. Zo constateert 71% dat als hij/zij moet spoelen er een nieuw bekertje water wordt gepakt.

Bron:
NMT

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Apps - social media

Artsen maken richtlijnen sociale media

Artsen zien voordelen én gevaren van het gebruik van nieuwe media. In sommige landen zijn ze er al toe overgegaan om richtlijnen hierover te maken. Dat blijkt uit verschillende bijdragen in The Lancet van deze week.

‘Dezelfde zorgen kwamen waarschijnlijk ook op toen honderd jaar geleden de telefoon werd geïntroduceerd.’
Zo rapporteren Taiwanese artsen hoe ze uit frustratie over de drukte op de spoedeisende hulp en het gebrek aan maatregelen daartegen van de overheid, een Facebookgroep vormden rond het thema. Eén van de groepsleden linkte vervolgens naar de Facebookpagina van de Taiwanese minister van gezondheidszorg. De minister werd ‘vriend’ van de groep en nam actief deel aan de discussie over de heikele kwestie. De bewindsman bezocht vervolgens onaangekondigd tien spoedeisendehulpposten in tien verschillende steden en verzekerde iedereen dat hij geld beschikbaar zou stellen om de kwaliteit van zorg te verbeteren. Volgens betrokkenen bewijst deze actie hoe met behulp van sociale media rigide hiërarchische structuren doorbroken kunnen worden.

Dezelfde zorgen honderd jaar geleden bij introductie telefoon
Andere artsen vragen zich in The Lancet af of zij patiënten nog zullen uitvragen over persoonlijke aangelegenheden als informatie daarover via hun Facebookprofielen gemakkelijk toegankelijk is. En of ze zich bedreigd zouden voelen als ze zouden merken dat patiënten online met elkaar discussiëren over de manier waarop ze behandeld worden. Ze geven zelf het broodnuchtere antwoord: ‘Dezelfde zorgen kwamen waarschijnlijk ook op toen honderd jaar geleden de telefoon werd geïntroduceerd. We moeten de gelegenheid te baat nemen met deze nieuwe technologie de efficiëntie en effectiviteit van de gezondheidszorg te verhogen en de kennis onder de bevolking over ziekte en gezondheid te verbeteren.’

Richtijnen
Maar het is toch goed om waakzaam te zijn. Daarom hebben de Australian Medical Association, de New Zealand Medical Association en de Australian and New Zealand Medical Students’ Association alvast een reeks eenvoudige richtlijnen opgesteld over hoe artsen op een prudente manier met sociale media zouden moeten omgaan en met welke dilemma’s ze daarbij te maken kunnen krijgen.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: E-health, Kennis
carrière vooruitzichten

Hoezo generatiekloof op de werkvloer?

De verschillende generaties op de werkvloer – de babyboomers, generatie X en generatie Y – vinden dezelfde waarden belangrijk en hebben een voorkeur voor hetzelfde type manager. Zo blijkt uit onderzoek van Nyenrode Business Universiteit onder 900 respondenten bij financieel arbeidsbemiddelaar Robert Half.

Balans werk en privé
Alle generaties hechten het meest aan de balans tussen werk en privé. Iets betekenisvol doen met een lange termijn impact staat op de tweede plaats. Een goede werksfeer wordt ook als belangrijk ervaren. In het onderzoek komt wel naar voren dat hoe jonger de generatie is, hoe hoger de verwachtingen zijn van het werk en van de manager.

Hoge verwachtingen
“Mensen willen allemaal hetzelfde,” vertelt Ronald de Zoete, Associate Director bij Robert Half. “De verschillen in intensiteit kunnen veroorzaakt worden door de levensfase waarin mensen verkeren. De jongste generatie op de werkvloer – generatie Y – heeft de hoogste verwachtingen, zowel wat werksfeer als wat beloning betreft. Dit kan veroorzaakt worden door de hoge en soms ietwat onrealistische verwachtingen en ambitie die ze hebben aan het begin van hun carrière.”

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Kennis, Onderzoek