Het starten van een eigen mondhygiëne praktijk

Het starten van een eigen mondhygiëne praktijk

”Het starten van een praktijk brengt meer met zich mee dan waar je zo één, twee, drie aan denkt”, zegt Saskia den Hartog, mondhygiënist. Zij startte zo’n achttien jaar geleden een eigen praktijk. “Vraag je eerst af waarom je eigenlijk een vrije vestiging zou willen”, zegt Lieneke Steverink-Jorna. Lees hun ervaringen en adviezen.

Het begin

Lieneke: “Vraag je eerst af waarom je eigenlijk een vrije vestiging zou willen. Zet je doelen op een rijtje en bekijk vervolgens of een vrije vestiging het goede middel is. Wil je het helemaal alleen doen of wil je een maatschap? Misschien wil je zelfs personeel en/of een tandarts in dienst nemen? Bedenk of het wijs is om een forse investering te doen of wil je minder risico lopen?

Je kunt echt een eigen praktijkruimte kopen, maar je kunt ook in een reeds bestaande praktijk een ruimte huren. Als je gewend bent om in loondienst te werken dan is het hele financiële plaatje nieuw voor je. Dus laat je hierover goed informeren.

In een reeds bestaande praktijk huren, kan als voordeel hebben dat de lijntjes korter zijn en dat er al mensen over de vloer komen. Anderzijds kunnen praktijken in de omgeving dan juist een drempel voelen om naar je te verwijzen. Zij lopen dan risico dat hun patiënten uit gemak naar deze tandarts overlopen. Een alternatief is om je te vestigen in het pand van bijvoorbeeld een huisarts, logopedist, consultatiebureau, flex-werkplek of sportschool. Nog een andere optie is om je niet vast te vestigen, maar om een mobiele praktijk te worden. Je komt dan bij mensen aan huis of gaat langs bedrijven en/of scholen.”

Saskia: ”Ik heb als eerste contact gezocht met de VVAA, ze hebben veel kennis over het starten van een eigen onderneming en de contributie bedraagt zo’n 37 euro per jaar”, zegt Saskia den Hartog. Saskia koos ervoor een praktijk te starten aan hun woning. ”Ik wilde graag echt onafhankelijk zijn en ik had ook het idee dat tandartsen makkelijker naar je verwijzen als je vanuit een zelfstandige locatie werkt.”

Lieneke: “Tegenwoordig zijn er meerdere aanbieders die je wat kunnen vertellen over het starten van een praktijk, bijvoorbeeld de cursus bij NVM-educatie. Zij gaan niet alleen in op het financiële aspect, maar ook hoe je je als mondhygienist het beste kunt positioneren.”

Vooronderzoek en begroting

Lieneke: “Voordat je ergens een ruimte wilt kopen of ergens wilt gaan huren, doe je er goed aan om eens in een aantal omgevingen rond te kijken. Waar zit het gat in de markt? Bekijk bijvoorbeeld via Google, of de ledengids van NVM-mondhygiënisten waar de mondhygiënisten dun bezaaid zijn. Misschien kan je zelfs in die buurt peilen of de burgers behoefte hebben aan een mondhygiënist.

Misschien heb je een bepaalde doelgroep in gedachte, zoals kinderen. Het is dan handig dat je je vestigt in een kinderrijke buurt. Op het moment dat je de keuze maakt om je toch te vestigen waar de concurrentie groot is, dan zal je een groot onderscheidend vermogen moeten creëren. Juist dan is het slim om doelgroepgericht te werk te gaan en/of iets heel anders aan te bieden dan andere praktijken. Als je een vestigingsplaats in gedachten hebt, is het goed om de tandartsen in de omgeving te vragen of zij behoefte hebben aan samenwerking. Dit kan bijvoorbeeld via een brief. Het is echter slimmer om je gezicht te laten zien en de praktijken in de buurt in levende lijve te bezoeken. Maak hierbij duidelijk dat je hen niet wilt beconcurreren maar dat je uitgangspunt is om elkaar wederzijds te versterken. Je kunt hierbij streven naar afspraken wanneer er wel en niet wordt verwezen en op welke wijze er met elkaar gecommuniceerd wordt. Naast de samenwerking met de tandarts, kun je ook bouwen aan een goede wederzijdse verwijsrelatie met bijvoorbeeld de diëtist of verloskundige. Vergeet niet bij de gemeente na te vragen of je op die plaats een praktijk mag vestigen.”

Saskia: “Tegelijkertijd heb ik – in samenwerking met de VVAA – een begroting gemaakt. In deze begroting heb ik kosten opgenomen voor de verbouwing, tandheelkundige- en huishoudelijke inrichting, software, drukwerk, huisstijl (logo), automatisering, verzekeringen, kleingoed, handelskrediet (ruimte op je rekening courant) en kantoorartikelen.”

Go / No go

Saskia: “Na het inventariseren van enerzijds de mogelijke verwijzers en concurrentie en anderzijds de begroting komt de ‘Go / No go’: ga je verder met je plan of stop je hiermee? Als je stopt met je plan kun je natuurlijk weer verder zoeken naar een andere locatie en een nieuw financieel plan maken.”Saskia had in deze fase het idee dat het een ‘rond plaatje’ was en besloot door te gaan.

Leren van anderen

Na de keuze van Saskia definitief te gaan starten ging zij kijken bij een aantal vrije vestigingen om ideeën op te doen. De ervaring leerde haar dat andere ondernemers het leuk vinden om hun eigen onderneming te laten zien en dat je hier veel kennis mee opdoet. “Het blijft lekker borrelen in je bovenkamer en het laat je ook niet meer los”, aldus Saskia. Ook ging zij op bezoek bij verschillende dental depots. “Kijk wat je aanspreekt, welke merken voeren ze, wat zijn hun voorwaarden, wat bieden ze op langere termijn, wat doen ze als je een monteur nodig hebt etc. Als je een klik hebt met een dental depot, dan zullen ze meedenken over hoe je je praktijk het beste kunt inrichten. Vraag ook andere mensen naar hun ideeën, bijvoorbeeld een oud-medestudent en wees kritisch: een stoel verplaats je niet even”.

Verbouwen

In de volgende fase krijgt het plan steeds meer vorm. Saskia begon aan de verbouwing en zocht een aannemer. Ook liet ze een technische tekening maken. ‘De ervaring leert dat je goede afspraken moet maken over de bouw en de opleverdatum. Tijdens de verbouwing denk je wel eens ‘waar ben ik aan begonnen’, maar ga ervoor. Niets zo fijn, als je eigen toko.”

Invulling plan

In deze fase zijn er veel dingen die je concreet gaat invullen:

Communicatie

  • Huisstijl (logo)

    Je kunt hiervoor een ontwerpbureau vragen of het zelf regelen met een drukker. Als je met een drukker werkt moet je wel zelf een goed creatief idee in gedachten hebben dat de drukker dan kan uitwerken. Een ontwerpbureau kost iets meer maar je krijgt dan wel meerdere goed uitgewerkte creatieve voorstellen.

  • Drukwerk

    Zoals briefpapier en afspraakkaarten.

  • Website

    Maak je zelf een website of besteed je dit uit? Er zijn diverse bedrijven binnen de tandheelkunde die binnen 24 uur een praktijkwebsite online kunnen zetten.

  • Kleding

    Kies je voor bedrijfskleding met logo of de standaard kleding?

  • Naamsbekendheid bij verwijzers en patiënten

    Enkele ideeën:
    – PR artikel in regionale huis-aan-huis krant
    – Betaalde advertentie in regionale huis-aan-huis krant
    – Verspreiding van een folder via:
    *  (Wachtkamer van) tandartspraktijken
    * Gezondheids- en wijkcentra
    *  Huis-aan-Huis blad

  • Social media

De komst van nieuwe media heeft ervoor gezorgd dat we op een andere manier met elkaar communiceren. Ze bieden je nieuwe mogelijkheden voor communicatie met je patiënt. Lees ook het artikel: Digitale communicatie naar uw patiënt 

Bovenstaande uitingen kun je zelf invullen maar kun je ook uitbesteden. Lieneke verzorgt deze communicatie tegenwoordig ook voor andere mondhygiënisten.

  • Open dag

Vraag jezelf af of de locatie en praktijk hiervoor geschikt is. Als je veel patiënten zonder verwijzing verwacht te behandelen, is een open dag een goede manier om bekendheid aan je praktijk te geven. Nodig andere professionals uit en huur een spreker in.

  • Evenementen

Doe mee aan evenementen in de buurt zoals burendag, een beurs of initiatieven zoals Kidsfabriek of verzorg poetslessen op basisscholen.

Praktijkvoering

  • Tandheelkundig computer programma

    Kies tandheelkundige software voor registratie van behandelingen, boekhouding, declaraties etc.

  • Regel je AGB-code en toegang tot Vecozo

  • Hoe ben je bereikbaar? Neem je zelf de telefoon op of regel je het anders?
  • Agenda

    Digitaal of geschreven? Kunnen patiënten online een afspraak maken?

  • Facturatie

    Hoe laat je de patiënt betalen? De mogelijkheden:
    Contant betalen (pinnen) bij vertrek
    – Factoring: facturatie uitbesteden aan een hierin gespecialiseerde partij
    – Vecozo: digitaal declaren bij zorgverzekeraar
    Via het Elektronisch Declaratie Portaal van Vecozo kunnen zorgverleners hun declaraties indienen, die dan versleuteld via internet naar de betreffende zorgverzekeraars worden gestuurd. Het grote voordeel van het declareren via Vecozo is dat alle declaraties in één keer en op dezelfde manier kunnen worden ingediend.

  • Contracten met verzekeraars

    Weeg voor jezelf af of je wel of geen contract wilt met een zorgverzekeraar.
    Meer informatie kun je krijgen via de beroepsvereniging. Ook de NZa heeft veel informatie hierover.

  • Verzekeringen

    Wat verzeker je wel/niet? Denk bijvoorbeeld aan een verzekering voor:
    – Inboedel en opstal
    – Bedrijfsschadeverzekering
    – Beroepsaansprakelijkheid
    – Arbeidsongeschiktheid
    – Ziektekosten
    – Rechtsbijstand

  • Werving en selectie van personeel

    Door wie laat je dit doen? Hoe ziet je ideale personeel eruit?

Praktijkinrichting

  • Bestelling praktijkinrichting en kleingoed 

Kwaliteit

De start

Eindelijk komt het einde van de voorbereiding in zicht. Je werkt de eerste dag in je eigen praktijk.  “Je zult merken dat het allemaal veel voldoening geeft. Maar ondernemen is ook hard werken en niet stil zitten”, zeg Saskia. “Er komen steeds nieuwe dingen op je af. Contacten onderhouden met verwijzers, jezelf laten zien richting mogelijke patiënten, misschien personeel, het KRM, het BSN, de Uzipas, visitatie, de AVG-wet, materiële inspectie, nieuwe omschrijvingen van tarieven, nieuwe richtlijnen, wat doe ik met kerst aan relatiegeschenken, wat doe ik met die patiënt die boos is over de rekening, personeel dat niet goed werkt, de schoonmaker die steeds te laat komt. Het zijn allemaal zaken waar je niet over nadenkt maar al doende leer je.”

´Eerst voldoende tandheelkundige ervaring opdoen´

Saskia: “Ik heb mijn praktijk inmiddels 18 jaar, ging van één kamer naar twee en heb inmiddels vijf mensen in dienst. Het ondernemen vind ik nog steeds hartstikke leuk en ik leer nog altijd van nieuwe situaties. Wat ik me steeds vaker realiseer is dat de 8 jaar die ik in loondienst gewerkt heb bij een kritische, maar zeer bekwame tandarts, me uiteindelijk hebben gevormd tot de mondhygiënist en ondernemer die ik nu ben. Ik denk ook dat het belangrijk is, voordat je de stap neemt, dat je voldoende ervaring hebt in het tandheelkundig handelen. Ik wens je veel succes voor de toekomst.”

Originele artikel in 2010 geschreven door Saskia den Hartog. Het artikel is in 2019 ge-update, met aanvullingen van Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist.

Lees ook:

Voorbehouden behandelingen en opdracht tandarts – mondhygiënist

Voorbehouden handelingen en taakdelegatie: hoe zit het ook alweer

4 tips voor het starten van een eigen tandartspraktijk

Advertorial

Dental Management Toolkit: Protocollen, video’s en tips

Video: Zo werkt de Dental Management Toolkit

Het management van een praktijk vraagt net zo veel passie en gedrevenheid als de uitoefening van uw vak als tandarts of mondhygiënist. Voor veel praktijken is het een uitdaging om het praktijkmanagement – het ‘smeermiddel’ binnen een praktijk – net zo goed uit te voeren als de zorgverlening aan de patiënt. De Dental Management Toolkit helpt u hierbij met protocollen, video’s en tips. Lees meer over Dental Management Toolkit

 

Lees meer over: Ondernemen