Tips voor alledaagse gesprekken

gesprekken

Of u nou een gemakkelijke prater bent of wel eens moeite heeft met babbelen over koetjes en kalfjes, met deze tips navigeert u zich met minimale inspanning door elk gesprek met uw patiënt.

Dagelijks wordt er van u in allerlei situaties verwacht dat u communiceert met anderen. Dit kunnen collega’s zijn, familie, vrienden of patiënten. Een goede communicatie met uw patiënten kan zorgen voor een succesvolle relatie met uw patiënten.

6 tips

Benader het gesprek nonchalant
Wanneer we van tevoren bedenken wat we willen bereiken in een gesprek zal dit de loop van het gesprek eerder belemmeren dan bevorderen. Het kan belangrijk zijn om doelen te hebben, maar in communicatie is het belangrijk te letten op wat er op het moment plaatsvindt.

Aanwezig zijn in het gesprek
Het lijkt wellicht voor de hand liggend, bij een gesprek bent u uiteraard fysiek aanwezig. Maar let u erop dat ook uw gedachten bij het gesprek zijn en dat u dit laat merken. Door inhoudelijk en op het juiste moment op het gesprek te reageren in plaats van een automatisch antwoord te geven, vergroot u het vertrouwen dat uw gesprekspartner in u heeft.

Geen aannames doen
Vooroordelen werken beperkend. Wanneer u een bepaalde houding aanneemt ten opzichte van iemand is het voor die persoon lastig dit oordeel te doorbreken. Het beste kunt u vragen stellen als u iets onduidelijk is en iets zeggen wanneer u vindt dat er iets gezegd moet worden. Haal deze twee niet door elkaar, door bijvoorbeeld een vraag als stelling te positioneren. Hierdoor legt u de ander woorden in de mond en dit kan zorgen voor een beperking in de communicatie.

Luister naar de ander
U kunt vast een situatie bedenken waarin iemand u iets vraagt en hij of zij vervolgens eigenlijk niet luistert naar uw reactie. Hij of zij haakt in op het gesprek met eigen ervaringen en heeft eigenlijk geen woord gehoord van wat uw ervaring is. Daadwerkelijk naar uw gesprekspartner luisteren kan een verrijking voor het gesprek zijn.

Positiviteit loont
Er zijn verschillende manieren om een bepaalde boodschap over te brengen en hier geldt: vriendelijkheid en positiviteit brengen u een heel eind. Door simpelweg uw mededeling positief te formuleren zorgt u voor een vriendelijkere uitstraling. Zeg bijvoorbeeld ‘onze praktijk is tot 4 uur voor u geopend’, in plaats van ‘wij sluiten om 4 uur’. De boodschap is hetzelfde, maar het gevoel is geheel anders.

Begin altijd vriendelijk
Een gesprek moet ergens beginnen en volgens ervaren speeddaters kan het erg lonend zijn om te beginnen met een compliment. Hierdoor creëert u een positieve basis omdat iedereen nu eenmaal graag iets positiefs hoort.

Door deze tips toe te passen in uw dagelijkse gesprekken zullen deze gesprekken gemakkelijker verlopen. En dit kan u uiteindelijk een hoop energie opleveren.

Bron:
ZWP online

 

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z