Aanwijzing voor Dental Reizen

De minister van VWS heeft Dental Reizen een aanwijzing gegeven op advies van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ).
De zorgaanbieder moet binnen 4 maanden alle geconstateerde tekortkomingen oplossen en maatregelen treffen om de kwaliteit van zorg te verbeteren.

Verscherpt toezicht
In augustus 2014 stelde de inspectie verscherpt toezicht in bij Dental Reizen. De instelling was onvoldoende in staat om noodzakelijk verbeteringen van de zorg te realiseren en patiëntendossiers werden onvoldoende nauwkeurig bijgehouden. In december heeft de inspectie het verscherpt toezicht verlengd omdat bleek dat de instelling nog steeds niet in staat was om te voldoen aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg.

Ondanks herhaalde toezeggingen om verbeteringen te realiseren, constateerde de inspectie nog steeds tekortkomingen. Omdat de inspectie geen vertrouwen heeft in de verbeterkracht van de bestuurder, heeft de minister nu een aanwijzing gegeven. Zo dient Dental Reizen onder andere binnen 4 maanden voldoende deskundig personeel in dienst te hebben, het huidige aanwezige tandheelkundige personeel aantoonbaar deelneemt aan na- en bijscholing en alle werkzame tandartsen de Nederlandse taal in voldoende mate beheersen. Mocht Dental Reizen niet voldoen aan de aanwijzing, dan kan de minister op advies van de IGZ een last onder dwangsom opleggen.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
opgeheven

Tandarts Leijthuiser stopt met werken: IGZ toezicht opgeheven

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft het verscherpt toezicht op tandarts Leijthuiser in Amsterdam opgeheven. De tandarts heeft zijn praktijkvoering beëindigd en de patiënten overgedragen aan een andere tandarts, meldt de IGZ.

In augustus 2014 stelde de IGZ de tandarts onder verscherpt toezicht vanwege onvoldoende vordering in de verbeteringen die in de praktijk doorgevoerd moesten worden naar aanleiding van eerder inspectiebezoek. Het verscherpte toezicht kan worden opgeheven, omdat de tandarts niet meer werkt. Als de tandarts in de toekomst opnieuw zorg gaat verlenen, zal de IGZ beoordelen of er sprake is van verantwoorde zorgverlening.

Bron: IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Uitzending De Monitor: Tandkliniek CDC misleidt patiënten

De eigenaren Rob en Erik Dral van de CDC-kliniek uit Best doen zich voor als tandarts maar zijn dit niet. In de uitzending van het NCRV-programma De Monitor van zondag 11 januari is te zien hoe de eigenaren intake gesprekken voeren met patiënten en behandelplannen voorstellen.

Het programma werd getipt door ex-patiënten van de kliniek die in de veronderstelling waren dat ze met een tandarts spraken, terwijl dit niet zo was. Op de website van de kliniek werd ook gemeld dat de broers tandarts zijn. Inmiddels is de website aangepast en worden de eigenaren tandheelkundig adviseur genoemd. Jezelf presesenter als tandarts zonder dat de juiste papieren te hebben is strafbaar. De Monitor heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg daarom geïnformeerd.
De CDC kliniek geeft in een persbericht als reactie dat zij niets doen wat niet mag.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Vergrootglas

IGZ verlengt verscherpt toezicht op Dental Reizen

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft per 5 december het verscherpt toezicht op Dental Reizen in Berg en Terbijt verlengd. De instelling heeft wel verbeteringen laten zien, maar die zijn volgens de inspectie nog onvoldoende om het verscherpt toezicht op te heffen.

Toezicht
Op 5 augustus 2014 stelde de inspectie verscherpt toezicht in op Dental Reizen. In die periode was de instelling onvoldoende in staat om noodzakelijk verbeteringen betreffende zorg te realiseren en patiëntendossier waren niet of onvoldoende doorgevoerd.

Onaangekondige bezoeken
Afgelopen maanden bracht de inspectie aan Dental Reizen onaangekondigde bezoeken om de voortgang te toetsen. Daaruit bleek dat de instelling nog steeds niet in staat is om te voldoen aan de randvoorwaarden voor verantwoorde zorg. Ondanks herhaalde toezeggingen om verbeteringen te realiseren, constateert de inspecie nog steeds tekortkomingen. De inspectie heeft er onvoldoende vertrouwen in dat Dental Reizen proactief de nodige verbetermaatregelen op korte termijn kan doorvoeren.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

IGZ-rapport over slechte mondzorg in verpleeghuizen

De mondzorg in Nederlandse verpleeghuizen is onder de maat. Deze week komt de Inspectie voor de Gezondheidszorg met een onderzoeksrapport over de mondzorg in verpleeghuizen. De Telegraaf plaatste op 7 november al een artikel hierover.

Aandacht en investeren
De Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) is blij dat met het rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) eindelijk de vinger op de zere plek wordt gelegd. De ANT vreest dat dit slechts het topje van de ijsberg is en dat de situatie in de thuiszorg niet veel beter is. “Het aantal kwetsbare ouderen zal de komende jaren fors stijgen. Het is daarom goed dat er nu maatschappelijk en politiek aandacht wordt gevraagd voor een steeds groter wordend probleem”, stelt Jan Willem Vaartjes, voorzitter van de ANT. “Het is een probleem dat de hele caresector en de eerstelijnszorg raakt. Zo moet er veel meer aandacht aan mondzorg worden besteed in de opleiding tot verpleegkundige en zal er fors geïnvesteerd moeten worden in de opleidingscapaciteit van tandartsen, mondhygiënisten, tandprothetici.

Somber
Het rapport van IGZ schetst een somber beeld over de kwaliteit van de mondzorg voor ouderen. Het rapport gaat alleen over verpleeghuizen, maar de verwachting is dat voor een belangrijk deel van de thuiszorg de conclusies niet anders zullen zijn. Bij verpleeghuizen is de voornaamste conclusie dat de ‘richtlijn mondzorg hulpbehoevende ouderen in een inrichting’ niet wordt gevolgd in 85 procent van de gevallen. Er zijn 29 verpleeghuizen onderzocht. Daarnaast is er vaak geen tandarts beschikbaar, heeft het personeel veel te weinig kennis en ervaring rond mondzorg en is er geen adequate dossiervorming.

Geen contact met tandarts
De schatting is dat in totaal circa 400.000 kwetsbare ouderen voor hun dagelijkse (preventieve) mondzorg afhankelijk zijn van bijvoorbeeld verpleegkundigen, verzorgers en mantelzorgers. Het is de primaire verantwoordelijkheid van de directie van de verpleeginrichting om een huistandarts te benoemen en te zorgen voor de nodige faciliteiten. Vaartjes: “Bijna 90 procent van de verpleegtehuizen heeft geen contact met een tandarts en ook geen faciliteiten. Het gros van de ouderen, die vaak complexe problemen hebben met hun gebit, bezoekt dan ook zelden of nooit de tandarts. Een tandarts kan geen huisbezoek brengen zoals een huisarts en mobiele inrichtingen voldoen vaak niet aan de infectiepreventie-eisen van IGZ.“

Capaciteitsprobleem
Om de geschetste problemen nu en in de toekomst het hoofd te bieden, zal er volgens de ANT flink moeten worden geïnvesteerd in extra opleidingen voor tandartsen en andere mondzorgprofessionals. Zo is er in Nederland slechts een beperkt aantal tandartsen met de differentiatie Geriatrie. Vaartjes: “Hoewel dit niet alle problemen gaat oplossen, is wel duidelijk dat er een groot capaciteitsprobleem bestaat. Er zijn veel te weinig mondzorgverleners en de opleidingscapaciteit schiet gewoon tekort. Ook zal VWS er niet aan ontkomen om meer budget ter beschikking te stellen.”

De ANT pleit verder voor een ‘deken van praktijken verspreid over het land’ die toegerust zijn om deze ouderen te behandelen.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Amsterdamse tandarts onder toezicht IGZ

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft tandarts Leithuijser in Amsterdam onder verscherpt toezicht gesteld voor een periode van maximaal 3 maanden.

In oktober 2012 kreeg de tandarts al een bevel BIG opgelegd van de IGZ. Dit bevel werd opgeheven toen bleek dat de tandarts voldoende aan de voorwaarden van het bevel (infectiepreventie, radiologie, patiëntendossier en spoedgevallendienst) voldeed.

In 2013 en 2014 zag de IGZ tijdens bezoeken wel verbeteringen, maar werden de noodzakelijke verbeteringen onvoldoende uitgevoerd. De tandarts kreeg volgens de IGZ wel herhaaldelijk kansen om verbetermaatregelen te treffen. De inspectie heeft de praktijk om deze reden onder verscherpt toezicht gesteld.

Bron:
IGZ


Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
BIG-register

BIG-register onzorgvuldig en incompleet

Het BIG-register is onzorgvuldig en incompleet, meldt het NRCV-programma Altijd Wat Monitor. Volgens dit programma controleert de IGZ niet actief of artsen zich aan een beroepsverbod houden.

Toch aan het werk
Altijd Wat Monitor besteedde op 1 september aandacht aan (tand)artsen die in het buitenland niet meer mogen werken maar wel in Nederland aan het werk zijn, onder wie tandarts Veizi. Hij zou in Amsterdam gewerkt hebben terwijl hij in Groot-Brittannië niet meer aan de slag mag. Een voormalige patiënt vertelt in het programma over haar slechte ervaringen met tandarts Veizi. Naar aanleiding van het programma Altijd Wat Monitor is de BIG-registratie van de tandarts nu doorgehaald.

Geen controle op misstappen
Het CIBG, de instantie die het BIG-register beheert, controleert bij nieuwe aanmeldingen wel of iemand de juiste diploma’s heeft, maar niet of hij in het buitenland eerder misstappen heeft gemaakt. Controle vindt pas plaats als er signalen over een zorgverlener binnenkomen. De Telegraaf meldt dat een woordvoerster van het CIBG erkende dat het nu niet goed is geregeld. De woordvoerster geeft aan dat er nu in Europees verband gekeken wordt hoe registraties over de grens kunnen worden verbeterd.

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Rood kruis

10 Kritische bevindingen bij IGZ geïnspecteerde praktijken

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) brengt vele bezoeken aan praktijken waaruit in meer of mindere mate sancties voor de betreffende praktijk volgen. Deze bezoeken geven veel praktijkhouders onzekerheid over hoe zij hun praktijk hebben georganiseerd. Dit artikel helpt u uw praktijk goed te organiseren.

Uit de analyse van meerdere IGZ rapporten en de ervaringen van diverse praktijken die door de IGZ werden bezocht, is onderstaande lijst opgesteld met daarin 10 kritische bevindingen die tot grote IGZ-sancties leiden.

  1. Weinig tot geen dossiervoering en uitsluitend een verrichtingenadministratie
    De Richtlijn Patiëntendossier beschrijft welke onderdelen minimaal in het dossier vastgelegd dienen te worden, zoals informatie over de uitgevoerde behandelingen, medische anamnese, DPSI-score, informatie verstrekt aan de patiënt en toestemming van de patiënt.
  2. Tandarts spreekt niet de Nederlandse taal
    Indien de tandarts niet of onvoldoende de Nederlandse taal beheerst, kan onvoldoende invulling gegeven worden aan de eisen omtrent informatie en toestemming zoals verwoord in de Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst (WGBO).
  3. Geen thermodesinfector aanwezig
    De afwezigheid van een thermodesinfector is niet direct verkeerd. Echter, bij afwezigheid van een thermodesinfector dient de praktijk aantoonbaar te maken dat de handmatige reiniging van instrumenten adequaat wordt uitgevoerd. Indien het team en de praktijkhouder hier geen sluitende werkwijze (vastgelegd in protocollen) voor kunnen aantonen, is dit wel een kritische bevinding.
  4. Kritische apparatuur niet onderhouden
    Onder andere een thermodesinfector, autoclaaf en röntgen toestellen dienen periodiek onderhouden te worden om te verifiëren of het apparaat nog functioneert. De praktijk dient het onderhoud tijdig te laten uitvoeren en hiervan bewijsmateriaal vast te leggen (bijvoorbeeld in de vorm van onderhoudsverslagen en –stickers).
  5. Onvolledig KEW dossier
    Veel voorkomende bevindingen zijn dat:
    – (niet alle) röntgen toestellen zijn aangemeld bij AgentschapNL
    – documentatie van structureel periodiek onderhoud ontbreekt (zie ook punt 4)
    – verantwoordelijke stralingsdeskundige niet is vastgelegd
    – medewerkers niet aantoonbaar zijn geïnstrueerd over het maken van foto’s
  6. Tandarts beschikt niet aantoonbaar over vereist stralingsdeskundigheidsniveau
    Tandartsen dienen aantoonbaar te beschikken over het vereiste stralingsdeskundigheidsniveau (Eindtermen Stralingshygiëne voor Tandartsen en Orthodontisten en voorheen deskundigheidsniveau 5A/M).
  7. Medewerkers zijn niet aantoonbaar beschermd tegen Hepatitis B
    Bewijzen van immunisatie voor Hepatitis B of periodieke controle dienen van iedere zorgverlenende medewerker aanwezig te zijn in de praktijk.
  8. Verlopen producten en steriel verpakte instrumenten aangetroffen
    Voorraadbeheer dient toegepast te worden (bijvoorbeeld middels het First-In-First-Out principe), waarmee wordt gewaarborgd dat geen verlopen producten of verlopen steriel verpakte instrumenten kunnen worden aangetroffen.
  9. Voorbehouden handelingen worden niet volgens de voorwaarden gedelegeerd
    Bij het delegeren van voorbehouden handelingen en niet-voorbehouden risicovolle handelingen dienen altijd de geldende voorwaarden in acht te worden genomen, zoals o.a.:
    – de tandarts is voor tussenkomst in de praktijk aanwezig
    – de patiënt wordt niet of niet adequaat geïnformeerd en niet om toestemming gevraagd
    – opdrachtbeschrijving is vastgelegd in een protocol taakdelegatie
    – opdrachtgever heeft zich aantoonbaar overtuigd van de bekwaamheid van opdrachtnemer
  10. Protocollen ontbreken
    De werkwijze voor infectiepreventie, radiologie en behandelingen dienen te zijn vastgelegd in protocollen. Het hebben van protocollen zorgt voor een vertaling van de algemene richtlijn naar de eigen praktijksituatie en voor een betere waarborg dat de gemaakte afspraken praktijkbreed worden uitgevoerd.

Deze lijst is geen volledige opsomming van geconstateerde bevindingen en de bevindingen zijn in willekeurige volgorde weergegeven.

Lees ook Overzicht van de aandachtsgebieden van IGZ

Bekijk alle artikelen in de rubriek Inspectie

Door:
Sjoerd Kuiken – Kuiken Praktijkmanagement adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving, ISO / HKZ kwaliteitmanagementsystemen en financieel gezonde praktijkvoering.

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Extra aandacht IGZ voor mondzorg in gehandicaptenzorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat dit najaar de kwaliteit van mondzorg in de gehandicaptensector onderzoeken. In twintig reguliere inspectiebezoeken aan zorgaanbieders wordt mondzorg een onderdeel. Dit meldt de VGN.

Doel
Het doel van het project is om de gehandicaptensector te stimuleren de dagelijkse mondzorg onderdeel te laten zijn van de ondersteuning. Ook moet mondzorg opgenomen worden in het ondersteuningsplan van de cliënt. De bevindingen tijdens het inspectiebezoek worden niet meegenomen in het inspectie-oordeel maar er zullen wel maatregelen worden gevraagd als de mondzorg onvoldoende is.

Aanleiding
De afgelopen jaren kreeg de inspectie meldingen over het tekortschieten van mondzorg in de gehandicaptenzorg. De inspectie onderzocht in 2013 en begin 2014 de kwaliteit van mondzorg in verpleeghuizen op basis van de richtlijn ‘Mondzorg voor zorgafhankelijke cliënten in verpleeghuizen’. Hierbij bleek dat de kwaliteit van mondzorg onvoldoende is.

Toetsing
De IGZ heeft overleg gehad over het toetsingskader met de VGN, de VBTGG en ’s Heeren Loo. ‘s-Heerenloo heeft een kwaliteitskader mondzorg ontwikkeld.

Bron:
VGN

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Dental Reizen onder verscherpt toezicht IGZ

De IGZ heeft tandartspraktijk Dental Reizen uit Berg en Terblijt onder verschept toezicht gesteld voor een periode van vier maanden wegens ernstige  tekortkomingen op het gebied van de organisatie, zorg en de patiëntendossiers.
Dental Reizen heeft een praktijk in Nederland en biedt ook tandheelkundige behandelingen aan in Turkije en Hongarije.

Melding
De inspectie ontving in 2012 een melding over de kwaliteit van Dental Reizen. De inspectie bezocht de praktijk daarna meerdere keren. Dit jaar deed bezocht de inspectie de praktijk twee keer onaangekondigd. Hierbij bleek dat er wel vooruitgang was op het gebied van infectiepreventie maar dat de verbeterpunten omtrent patiëntendossiers in de praktijk niet of niet voldoende waren doorgevoerd.

Tekortkomingen
Zo ontbreken er updates over medische anamneses in de patiëntendossiers, zoals informatie over risicofactoren als diabetes of stollingsproblemen. Ook zijn de onderzoeken niet volgens de protocollen in de patiëntendossiers geregistreerd. De patiëntendossiers bevatten bijvoorbeeld onvoldoende informatie over aanwezige tandvleesontstekingen bij de patiënt en er ontbreken gegevens over het onderzoek, de diagnose en prognose.

De implantaatbehandelingen worden niet volgens de gebruikelijke richtlijnen uitgevoerd. Voorafgaand aan het plaatsten van de implantaten zijn geen volledige onderzoeken uitgevoerd en patiënten blijken onvoldoende te zijn ingelicht over de risico’s en behandelalternatieven. Ook blijkt dat de klinische onderzoeken vaak onvolledig zijn en niet volgens de richtlijnen zijn uitgevoerd. 


Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Tandarts weer onder verscherpt toezicht IGZ

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft tandarts Wiers in Haarlem onder verscherpt toezicht gesteld voor een periode van maximaal 3 maanden in verband met tekortkomingen op het gebied van de zorgveiligheid en infectiepreventie. Een jaar geleden waren er ook al problemen en werd de praktijk gesloten door de IGZ.

De tandarts staat nu voor een periode van 3 maanden onder verscherpt toezicht. Gedurende deze periode moet de tandarts de inspectie op de hoogte houden met een maandelijkse voortgangsrapportage van de verbeteringen. De inspectie blijft de tandarts volgen met onverwachte bezoeken tot de noodzakelijke verbeteringen binnen de gestelde termijn van drie maanden zijn gerealiseerd en leiden tot verantwoorde zorg.

Als aan het einde van deze toezichtperiode niet voldoende verbeteringen zijn gerealiseerd overweegt de inspectie andere maatregelen.

Bron:
IGZ


Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Overzicht aandachtsgebieden inspecties IGZ

Uit recente rapporten van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) blijkt dat zij haar toetsingskader heeft aangevuld met vakinhoudelijke richtlijnen. Een overzicht van de onderwerpen waarop wordt getoetst.

Toetsingskader
De inspectie hanteert als beoordelingskader de wet- en regelgeving en de veldnormen van de koepelorganisaties en beroepsverenigingen. De volgende onderwerpen kunnen aan bod komen tijdens IGZ inspecties. Dit blijkt uit de analyse van verschillende recente IGZ rapporten na bezoek van praktijken. Dit overzicht pretendeert niet compleet te zijn.

1. Organisatie

Patiëntenbelangen

 

  • Toegankelijkheid
  • Bereikbaarheid
  • Spoedgevallen (spoeddienst geregeld buiten kantooruren)
  • Klachtenregeling en klachtenjaarverslag (aangesloten bij een klachtenregeling)
  • Instellingsinformatie voor de patiënt (via website of praktijkbrochure)
  • Bescherming patiëntengegevens

Sturen op kwaliteit

 

  • Kwaliteitscyclus (implementatie van een ISO of HKZ kwaliteitssysteem)
  • Kwaliteitsjaarverslag
  • Deskundigheid (beleid voor bij- en nascholing en/of intercollegiaal overleg)
  • Protocollen (aanwezigheid van protocollen voor infectiepreventie, radiologie en zorgverlening)
  • Evaluatie zorgverlening (onderzoek naar ervaringen van patiënten, zoals een enquête)

Sturen op veiligheid

 

  • Onderhoud apparatuur (periodiek preventief onderhoud van apparatuur)
  • Bewaking expiratie geneesmiddelen en medische hulpmiddelen

2. Infectiepreventie

  • Persoonlijke hygiëne
  • Immunisatie
  • Handhygiëne
  • Persoonlijke beschermingsmiddelen
  • Preventie accidenteel bloedcontact
  • Reiniging, desinfectie en sterilisatie
  • Afvoer afval
  • Veilig werken in de tandheelkundige praktijk
  • Chirurgische ingrepen
  • Algemeen infectiepreventie

3. Radiologie

Veiligheid

 

  • Uitgevoerde stralingsrisicoanalyse
  • Rapporten van de preventieve controles zijn aanwezig
  • KEW dossier is compleet en actueel
  • Röntgenapparatuur is deugdelijk, de arm is stabiel en reparaties zijn deskundig uitgevoerd

ALARA

 

  • Toestellen zijn voorzien van rechthoekig opzetstuk

Deskundigheid

 

  • Tandartsen zijn bevoegd en bekwaam en beschikken over diploma en certificaat
  • Bij taakdelegatie worden de voorwaarden voor het delegeren van voorbehouden handelingen gehanteerd
  • Röntgenopnamen worden alleen gemaakt op individuele indicatie en herhalingsfrequentie wordt bepaald aan de hand van de diagnostische vraagstelling

Aanmelding en vergunning

 

  • Van elk röntgenapparaat beschikt u over een vergunning of een melding aan het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

4. Zorg en verslaglegging

Richtlijn patiëntendossier

 

  • Vastleggen medische anamnese
  • Informatie verschaft aan patiënten
  • Verleende toestemming door de patiënt

Richtlijn Periodiek Mondonderzoek

 

  • Bijhouden medische anamnese
  • Vastlegging DPSI-score

Paroprotocol

Richtlijn Tandheelkundige Radiologie

  • Rechtvaardiging voor het maken van de foto (indicatiestelling)
  • Vastlegging van de beoordeling van de foto

Richtlijn Mondzorg voor Jeugdigen
Algemene richtlijn tandheelkundige implantaten
Consensus report: Quality guidelines for endodontic treatment
Gedragsregels voor tandartsen
Praktijkwijzer WGBO in de praktijk (informatie en toestemming)
Richtlijn Horizontale  en Verticale verwijzing
Richtlijn Samenwerking Tandtechnicus
Meldcode Tandheelkunde Kindermishandeling en Huiselijk Geweld
Tariefbeschikking Tandheelkundige Zorg 2013

5. Taakdelegatie

  • Zich vergewissen van de bekwaamheid van diegene die de voorbehouden handeling uitvoert
  • Beschik over een schriftelijke opdracht per patiënt en een schriftelijk protocol van de uitvoering van de voorbehouden handelingen
  • Tandarts(-specialist) moet fysiek aanwezig zijn in het pand
  • Opdrachtnemer moet zich redelijkerwijs bekwaam achten
  • Vraag uw personeel of zij de voorwaarden voor het mogen uitvoeren van voorbehouden handelingen kennen

Bronnen:
– Diverse IGZ rapportages
– NMT document ‘Aandachtsgebieden IGZ’

Door:
Sjoerd Kuiken –

Bekijk alle artikelen in de rubriek Inspectie

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
facebook-twitter

Sociale media zijn waardevolle informatiebron voor IGZ

Sociale media kunnen de IGZ sneller informeren over mogelijke risico’s in de gezondheidszorg. Dit blijkt uit onderzoek van het Radboudumc.

Toevoeging
De onderzoekers onderzochten of informatie van sociale media als Twitter, Facebook en ZorgkaartNederland een toevoeging zijn voor de uitoefening van toezicht. Zowel in onderzoeksliteratuur als in eigen case studies werd dit positief bevestigd. Onderzoeker Tom van de Belt: “Onze case studies maken duidelijk dat deze informatie bruikbaar is als bij het verzamelen van de informatie de juiste zoekstrategieën en selecties worden gebruikt. Op dit moment bevat de waarderingssite ZorgkaartNederland de meest relevante informatie.”

Aanvullend onderzoek
De onderzoekers concludeerden dat ongeveer de helft van de geselecteerde mededelingen en waarderingen van toegevoegde waarde zijn voor de IGZ. De IGZ-inspecteurs wilden in bijna 10% van de gevallen aanvullend onderzoek naar aanleiding van informatie op ZorgkaartNederland.

Bron:
Radboudumc

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

IGZ controle voor tandarts met lachgas

De IGZ gaat tandartsen controleren die angstige patiënten lachgas toedienen of onder volledige narcose brengen, meldt De Telegraaf naar aanleiding van berichtgeving in de Volkskrant.

De inspectie zal bekijken of deze tandartsen een goede samenwerking hebben met een anesthesioloog. De Volkskrant schrijft dat ongeveer 600.000 Nederlanders een tandartsfobie hebben.

Een patiënt onder narcose is niet meer bij bewustzijn. Lachgas wordt via de neus toegediend en geeft een ontspannen gevoel.


Bron:
De Telegraaf

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Geen straf van Tuchtcollege voor verdwenen tandarts

De IGZ straft tandarts Omer niet die in de zomer van 2012 plotseling vertrok uit Oostburg, schrijft De Gelderlander. De IGZ liet deze krant weten dat de werkwijze van Omar berispelijk zijn maar dat er geen redenen zijn om de tandarts een sanctie op te leggen.

De tandarts was eigenaar van een praktijk in Oostburg. In augustus 2012 haalde hij de praktijk leeg en vertrok met de noorderzon.

Bron:
De Gelderlander

 

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Meldcode kindermishandeling op orde? 6 punten waar de inspectie naar kijkt

Laatst hoorde een deelneemster van een training van Bureau Bespreekbaar dat de inspectie was langs geweest bij haar in de organisatie. Er waren dossiers van patiënten, waarover zorgen waren, onderzocht. Er werd bekeken in hoeverre de stappen van de Meldcode kindermishandeling hierin herkenbaar aanwezig waren. Hieruit blijkt maar weer dat de implementatie van de Meldcode een serieuze zaak is.

Toch blijken veel organisaties de Meldcode nog niet op orde te hebben. Hieronder vindt u de noodzakelijke elementen die in de praktijk ingevoerd moeten zijn. Het zijn eisen die gelden voor alle organisaties en praktijken in gezondheidszorg, kinderopvang, onderwijs, maatschappelijke ondersteuning, jeugdzorg en justitie.

1. Aanwezigheid van een stappenplan

Elke organisatie moet een meldcode hebben die in ieder geval de volgende 5 stappen bevat:
1. Signalen in kaart brengen
2. Collegiale consultatie
3. Gesprek met betrokkene(n)
4. Wegen van het risico op geweld of verwaarlozing
5. Hulp organiseren of melden

2. Voldoende deskundigheid

De professionals binnen de organisaties moeten gefaciliteerd worden in scholing en ondersteuning om adequaat te kunnen signaleren, te kunnen handelen volgens het protocol en om vermoedens bespreekbaar te kunnen maken.

3. Ondersteuning

De aanpak van kindermishandeling en huiselijk geweld vraagt om een veilig werkklimaat. Alleen dan kan op zorgvuldige wijze op deze kwetsbare problematiek worden gereageerd. Verder moeten professionals begeleid worden in het omgaan met dilemma’s bij vermoedens van kindermishandeling en huiselijk geweld. Aandacht voor en ondersteuning van medewerkers zijn dan ook een essentiële onderdelen van de implementatie.

4. Verdeling van taken en verantwoordelijkheden

Het moet duidelijk zijn wie welke stappen dient te zetten. Wie kan worden geraadpleegd in stap ‘collegiale consultatie’? Wie is eindverantwoordelijk bij het doen van een melding? En met welke organisaties kan worden samengewerkt?

5. Handelen volgens het stappenplan

De Meldcode wordt gezien als toetssteen voor zorgvuldig handelen. Uit dossiervorming moet blijken dat bij zorgelijke signalen over het welzijn van de veiligheid van patiënten, cliënten of leerlingen, de stappen van de Meldcode worden gevolgd.

6. Rapportage en gegevensuitwisseling

De signalen en de afwegingen en besluiten die worden genomen in het kader van de Meldcode moeten zorgvuldig worden vastgelegd. Daarnaast moet duidelijk zijn op welke wijze, met inachtneming van het beroepsgeheim, privacy-gevoelige informatie wordt gedeeld met samenwerkend instanties.

Door:
Ninke van der Leck van Bureau Bespreekbaar

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Door IGZ gesloten praktijk uit Eibergen zoekt vervanger

Tandarts Heersink uit Eibergen, die vorige week van de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn praktijk moest sluiten, zoekt nu een vervanger. Dit meldt de Gelderlander.

Heersink moest zijn praktijk sluiten omdat hij niet bevoegd is om als tandarts te werken: zijn BIG-registratie is eerder door het Centraal Tuchtcollege doorgehaald. Onder begeleiding van een BIG-geregistreerde tandarts mag tandarts Heersink wel werken en nu zoekt hij een vervanger die hieraan voldoet.

De tandarts nam de praktijk in Eibergen afgelopen januari van Curaeos over, een bedrijf dat circa 60 mondzorgpraktijken in handen heeft.

Bron:
De Gelderlander

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Inspectie sluit mondzorgcentrum Eibergen

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft Mondzorgcentrum Eibergen een bevel tot sluiting gegeven. In het centrum voerde de eigenaar/bestuurder Heersink onbevoegd tandheelkundige handelingen uit.

Heersink is sinds enkele weken bestuurder van het mondzorgcentrum. Naar aanleiding van recente meldingen van tandartsen in de regio heeft de Inspectie op 6 februari jl. een onaangekondigde inspectie gehouden in het centrum. Heersink is door het Centraal Tuchtcollege doorgehaald als tandarts, maar voerde in het Mondzorgcentrum toch handelingen uit, zoals het maken van vullingen, het geven van injecties en het maken van röntgenfoto’s, die voorbehouden zijn aan bevoegde tandartsen.

De instelling moet in elk geval gesloten blijven tot er tandheelkundige zorg geleverd wordt door minstens een bevoegde (BIG geregistreerde) tandarts. Als Heersink zelf weer tandheelkundige zorg gaat verlenen, in deze praktijk of vanuit de instelling elders, dan mag dat alleen in opdracht van een bevoegde (BIG-geregistreerde) tandarts.

Het bevel is ingegaan op dinsdagmiddag 11 februari 2014 en is zeven dagen geldig. De minister van VWS kan het bevel verlengen.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

IGZ controle vaker onaangekondigd

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft afgelopen jaar de werkzaamheden van 33 artsen en zorgaanbieders stilgelegd. Dit is twee keer zo veel als in 2012.

De inspectie komt vaker onaangekondigd langs, meldt Skipr. “We kijken nu naar de zorgaanbieders waar de risico’s hoog zijn en daar grijpen we sneller in als het mis dreigt te gaan”, zegt de inspecteur-generaal voor de gezondheidszorg Ronnie van Diemen in een interview in het AD.

Volgens Van Diemen is de kans dat een falende arts onopgemerkt blijft, tegenwoordig veel kleiner. “De tijden zijn veranderd. Besturen zijn nu veel opener richting de inspectie en hebben betere contacten met de werkvloer. Er is veel meer aandacht voor de interne signalen dat iemand door het ijs dreigt te zakken”, zegt ze.

Bron:
Skipr
AD

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

IGZ pleit voor verplichte visitatie en minder vrijblijvende bij- en nascholing

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) vindt dat alle beroepsbeoefenaren moeten deelnemen aan visitaties of andere vormen van inhoudelijke, collegiale toetsing. Dit geldt ongeacht of iemand in loondienst is of zelfstandig werkt. De IGZ schrijft dit in  het visiedocument De staat van de gezondheidszorg 2013 dat op 13 december werd gepubliceerd. Deelname zou ook vanuit de beroepsorganisaties een beroepsnorm moeten zijn, volgens de inspectie.

Herregistratie en na- en bijscholing
Ook pleit de IGZ voor het stellen van meer inhoudelijke eisen aan de herregistratie. ‘Bijvoorbeeld door als eis te stellen dat een beroepsbeoefenaar deelneemt aan visitaties en aantoonbaar werkt aan verbeterpunten hieruit. Ook na- en bijscholing moet minder vrijblijvend worden: deelname volstaat niet als mensen de scholing niet met een positief resultaat afsluiten.’

Solisten
Ook solistisch werkende beroepsbeoefenaren moeten deelnemen aan intercollegiale toetsing en aantoonbaar werken aan het voortdurend verbeteren van hun competenties volgens de IGZ. ‘Wanneer een solist minder gaat functioneren, hebben collega’s wel degelijk een verantwoordelijkheid om te acteren, onafhankelijk van de vorm waarin de samenwerking plaatsvindt.’

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z