Samenwerken

Samenwerking en communicatie zijn bepalend voor het functioneren van een praktijk. Verschillen tussen mensen leiden soms tot onbegrip en wrijving en kunnen de werksfeer negatief beïnvloeden. Artikelen over samenwerking in de mondzorgpraktijk.

Chief dental officers
, ,

Nieuwe website van FDI over activiteiten Chief Dental Officers

De FDI lanceerde onlangs een nieuw onderdeel op haar website voor de Chief Dental Officers (CDO) / Dental Public Health (DPH). 
interprofessioneel samenwerken
, , ,

Interprofessioneel samenwerken, hoe gaat dat in zijn werk?

Bij patiënten met een ernstige ziekte zijn vaak verschillende zorgverleners betrokken. Het is in het belang van de patiënt dat al deze zorgverleners hun zorg op elkaar afstemmen en samenwerken. De tandarts en mondhygiënist hebben er vanuit hun professionaliteit belang bij zich te mengen in het team rondom de patiënt.
faalangst
,

Hoe gaat u om met faalangst? Bij uzelf of uw stagiair

Iedereen heeft wel eens faalangst. Maar als het een grote vorm aanneemt, kan het prestaties behoorlijk in de weg staan. Hoe gaat u hiermee om?
samenwerken
,

Wanneer roddelen bemoeienis vraagt

“Dat wij over haar roddelen, heeft zij aan zichzelf te danken.” Collega’s zijn het roerend met elkaar eens. De betreffende collega gedraagt zich dusdanig dat er kwaadsprekerij is ontstaan.
gesprekken
,

Tips voor alledaagse gesprekken

Of u nou een gemakkelijke prater bent of wel eens moeite heeft met babbelen over koetjes en kalfjes, met deze tips navigeert u zich met minimale inspanning door elk gesprek met uw patiënt.
Tandarts en dermatoloog werken samen
, ,

Tandarts en dermatoloog werken samen

Unieke samenwerking tussen tandarts Anna Dieleman en dermatoloog Robert van der Leest. Sinds kort zijn zij gevestigd in één praktijk en werken zij vooral op het gebied van esthetiek nauw samen.
Omgaan met weerstand bij de patiënt
, , ,

Omgaan met weerstand bij de patiënt

Weerstand: iedereen maakt dit weleens mee. Zo kent iedereen wel die stagiaire die geen sprankje enthousiasme toont. Of de patiënt die kenbaar maakt echt geen tandenstokers te willen gebruiken. Hoe gaat u om met de verschillende soorten weerstand?
tandheelkundige zorg
, ,

Nieuwe kliniek: geïntegreerde medische en tandheelkundige zorg

Kaiser Permanente, een non-profitorganisatie in de Verenigde Staten, heeft de primeur met de opening van een kliniek waar zowel medische als tandheelkundige zorg worden aangeboden.

Partnernieuws

Meer

Waarom de samenwerking tussen huisarts, tandarts en mondhygiënist niet van de grond komt

Waarom de samenwerking tussen huisarts, tandarts en mondhygiënist niet van de grond komt

U wilt overleggen met een huisarts over uw medisch gecompromitteerde patiënt maar krijgt nul op het request. Lieneke Steverink-Jorna hield een interview met drie huisartsen over samenwerking met tandartsen en mondhygiënisten: We willen wel samenwerken, maar….
26 september 2016/door Redactie
tips voor communicatie met anderstaligen

Tips voor communicatie met anderstaligen

Nadat de vergoeding voor professionele tolken in de zorg werd stopgezet in 2012 is communicatie met anderstalige klanten een stuk lastiger geworden. Gelukkig zijn er een aantal tips die hierbij kunnen helpen.
2 september 2016/door Redactie

Software of Excellence gaat samenwerking aan met JDS Automatisering

Met ingang van 1 januari 2016 zijn JDS Automatisering en Software of Excellence Nederland een samenwerking aangegaan om de krachten te bundelen in het aanbieden van praktijkmanagementsoftware.
18 januari 2016/door dentalinfo

medentex en Blue Clinics starten samenwerking

Twee bedrijven op het gebied van tandheelkundige ondersteuning gaan met elkaar in zee. medentex – verwerker van tandheelkundig afval – en Blue Clinics, die de waterkwaliteit in de praktijk verzorgt, gaan gezamenlijk hun diensten aanbieden.
5 januari 2016/door dentalinfo

Feedback is een cadeautje

Voor veel mensen heeft het woord feedback een negatieve lading. Het betekent dat je iets niet goed doet. Toch is feedback eigenlijk een cadeautje. Het geeft je de kans om van een ontevredenheid een tevredenheid te maken. Tips voor het geven van feedback.
26 oktober 2015/door dentalinfo

Ruimte, ruimte, geef me de ruimte

Ruimte, zowel als het gaat om samenwerken als bij het plaatsen van een implantaat. Beide punten stonden centraal in de lezing van prof. dr. Marco Cune. “Als je interprofessioneel werkt, respecteer je elkaars autonomie en erken je elkaars kennis.” Verslag van ANT-congres Dental Studie Update.
14 september 2015/door dentalinfo

Welke godin zet u in in uw praktijk?

Iedereen heeft verschillende persoonlijkheidstypen – godinnen - in zich die op verschillende momenten ingezet kunnen worden. Als u zich bewust bent van deze typen, kunt u ze benutten om uw rol als balie assistent te optimaliseren. Bekijk de 7 soorten godinnen.
17 augustus 2015/door dentalinfo

Vragenlijst over samenwerking preventieassistent en mondhygiënist

Voor mondzorg van hoge kwaliteit is het belangrijk dat in de tandartspraktijk optimaal samengewerkt wordt. Lieneke Steverink, mondhygiënist en docent voor preventie assistenten, is nieuwsgierig hoe vandaag de dag wordt samengewerkt tussen de preventieassistent en de mondhygiënist.
6 juli 2015/door dentalinfo

Verbeterpunt: eenduidig advies aan patiënt

Om te leren van ervaringen van andere mondzorgprofessionals belicht Petra van der Zwan van Invert Innovatie Management een verbeterpunt uit een praktijk. Wat ging er niet helemaal volgens plan, de wetten of regels en wat leren we hiervan? Het verbeterpunt: Tandarts geeft ten onrechte compliment.
8 juni 2015/door dentalinfo

Opleidingsmanager Miranda Oude Griep over de rol van preventieassistent

Miranda Oude Griep, opleidingsmanager, docent, mondhygiënist en spreekster op tandheelkundige congressen, vindt dat de preventieassistent een onmisbare rol kan spelen. “Geef haar die rol.” Een interview over het ontstaan en de rol van de preventieassistent.
9 februari 2015/door dentalinfo

Bewuster communiceren

Samenwerking en communicatie zijn bepalend voor het functioneren van een praktijk. Verschillen tussen mensen leiden soms tot onbegrip en wrijving en kunnen de werksfeer negatief beïnvloeden. Hoe kunt u hier het beste mee omgaan?
23 april 2014/door dentalinfo

Meer rendement: do’s and don’ts van een meerkamerplanning

Regelmatig geven tandartsen aan te werken met een meerkamerplanning. Vaak is er echter sprake van een één-kamer-planning uitgevoerd op meerdere kamers. Het rendement is in deze situatie niet hoger dan bij de één-kamer-planning, maar de kosten wel.
17 maart 2014/door dentalinfo
Toon meer