Hoe kunt u komen tot regionale samenwerking?

Hoe kunt u komen tot regionale samenwerking?

Veel mondzorgprofessionals zouden graag interprofessioneel werken, maar weten niet hoe ze dit moeten realiseren. Regionale samenwerking kan leiden tot een kostenreductie voor de patiënt. Marc Bruijnzeels legde tijdens het congres MedischOndernemenLive uit welke stappen ondernomen moeten worden bij het aangaan van een regionale samenwerking.

Incidentele samenwerking

Zowel op het gebied van mondzorg als bij andere zorgprofessionals lopen er verschillende projecten op het gebied van samenwerking. Soms is er sprake van een incidentele samenwerking, waarbij structurele financiering ontbreekt. Als men niet alles onder een kapstok brengt, zal het nooit goed gaan verlopen. Zelfs als u samen in een verzamelgebouw zit, kunt u volledig langs elkaar heen werken.

Gesprekspartners

Voordat u een samenwerking aangaat, is het goed om uw ambitie vast te stellen. Wat wilt u precies bereiken? Over welke doelgroep heeft u het precies? Dit kunnen bijvoorbeeld ouderen zijn of juist kinderen. U moet zorgen dat u het over dezelfde doelgroep heeft als uw gesprekspartners.

Zorg dat u aan tafel komt met diegenen die u nodig heeft om verder te komen en leg open en eerlijk uw belangen uit. Vraag de ander, bijvoorbeeld een beroepsvereniging, gemeente of verzekering, naar zijn belangen. Laat zo nodig een externe dit exploreren. Vervolgens moet hieruit wederzijds vertrouwen ontstaan. Vorm een gezamenlijke ambitie door boven uw eigen belangen uit te stijgen.

Doelen stellen

U moet samen met uw gesprekspartners een en hetzelfde doel willen nastreven. Het formuleren van dit doel kost veel tijd, want het moet zo concreet mogelijk zijn voor iedereen. Omdat dit vaak niet snel concreet wordt, moet u er voor zorgen dat er bestuurders aan tafel zitten. Als koploper moet u besturen en niet alles zelf willen doen. U moet een prater zijn, iemand die vertrouwen op kan wekken. Mensen van de werkvloer hebben vaak de tijd niet om de doelen op te stellen, die willen de handen uit de mouwen steken. Zorg ervoor dat u deze mensen niet laat schieten in dit proces en informeer ze later over de gestelde doelen. De doelen moeten vervolgens SMART worden gemaakt.  Uiteraard krijgen ze hierbij nog gelegenheid om er op ‘te schieten’.

Lerend vermogen

Als koploper, de initiatiefnemer, wilt u mensen aan tafel met verbetercapaciteit. U wilt een club mensen met lerend vermogen, anders blijft u op hetzelfde niveau hangen terwijl uw doel juist vooruitstrevend is. Om met z’n allen te kunnen leren zijn feedbackloops een must. Monitor continu het proces en verbeter het waar het kan. Zorg voor een steady team, zodat er gebruik kan gemaakt worden van het lerend vermogen. Anders verdwijnt de opgedane kennis weer en moet opnieuw de relatie opgebouwd worden. Dus zorg ervoor dat de medewerkers tevreden blijven. De ambitie blijft hierbij altijd centraal staan. Denk eraan om duidelijk weer te geven wat uw uiteindelijke successen zijn en in hoeverre het doel is behaald. Dit is belangrijk voor uw geldschieters en motiveert bovendien om door te gaan.

Miniklinieken

Het kleinschalig verschuiven van consulten van de tweedelijns- naar de eerstelijnszorg leidt volgens de spreker niet tot een substantiële kostenreductie. De specialist van de tweedelijnszorg moet naar de locatie van de eerstelijnszorg gehaald worden. Zo ontstaan er miniklinieken waarbij alle (para)medici bij elkaar zitten en er snel van elkaars deskundigheid gebruik gemaakt kan worden. De schaal moet hierbij groot genoeg zijn. Alleen als er hiermee een grote populatie wordt bediend, levert het een interessante kostenreductie op. In grote steden kan dit gemakkelijker gerealiseerd worden dan op het platteland, omdat daar de afstanden dan groot worden.

Veranderende doelen

Gedurende het proces kunnen de doelen veranderen. Dat mag. Probeer niet hardnekkig aan doelen vast te houden als onderweg blijkt dat het bijvoorbeeld niet haalbaar is of als de omstandigheden zijn veranderd. U moet met elkaar flexibel durven te zijn. Hiervoor is weer die goede vertrouwensrelatie nodig.

Verzekeraar

De verzekeraar is een partner die u nodig heeft. De ruimte wordt echter juist ingeperkt door de kaders van de verzekeraar. Gelukkig komen er steeds meer geluiden vanuit de politiek dat die ruimte juist gegeven moet worden.

Boot

Heeft u de mensen bij elkaar gezet waarmee u echt verder wil? Ga dan echt in gesprek en wees duidelijk over wie u bent en wat u wilt. Kijk ook wie de ander is en wat hij wil. Zo werkt u aan een goede vertrouwensrelatie. Als laatste heeft de spreker nog een tip: ga op een boot zitten, want daar kan men niet vanaf!

 

Marc Bruijnzeels is associate professor bij Leiden University Medical Center & directeur van het Jan van Es Instituut, kenniscentrum voor de geïntegreerde eerstelijnszorg.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna van de lezing van Marc Bruijnzeels, tijdens het congres MedischOndernemen Live.

Lees meer over: Samenwerken, Thema A-Z