E-health mondzorg

E-health is het gebruiken van digitale technieken voor het verbeteren of ondersteunen van gezondheidszorg en dus ook in de mondzorg. In deze categorie vindt u artikelen over bijvoorbeeld een e-consult, gebruik van WhatsApp, gebruik apps in de mondzorg en het online patiëntendossier.

apps - telefoon
Kennis

App maakt tandheelkundige screening van kindertanden op afstand mogelijk

Het is mogelijk om kindertanden op afstand te laten screenen door tandheelkundige professionals met behulp van een smartphone-app. Dat concluderen onderzoekers van The University of Western Australia na een haalbaarheidsstudie in een artikel in het International Journal of Paediatric Dentistry.
Trauma-App voor patiënten: hoe te handelen bij tandheelkundig ongeval
E-health

Trauma-App voor patiënten: hoe te handelen bij tandheelkundig ongeval

De International Association of Dental Traumatology (IADT) heeft de app ToothSOS geïntroduceerd. Deze app geeft in stappen aan hoe te handelen bij een tandheelkundig ongeval.
Tandartsen en mondhygiënisten op social medi
Kennis

Tandartsen en mondhygiënisten op social media

Mondhygiënisten en tandartsen zitten steeds vaker op sociale media. Ze geven daar tips over een gezond gebit en maken soms zelfs grappige filmpjes. Dit allemaal om een grotere groep mensen te bereiken en zo meer aandacht voor mondhygiëne te creëren en natuurlijk ook om de eigen praktijk te laten zien. Wie zijn actief op social media? dentalinfo.nl maakte een overzicht.
ChatGPT-model nu ook in de zorg te vinden
E-health

ChatGPT-model nu ook in de zorg te vinden

Dat artificial intelligence op elk werkvlak kan worden gebruikt is een feit, maar dat het nu ook wordt toegepast in de zorg is iets nieuws. Het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis zet als proef AI in om medische vragen van patiënten te beantwoorden. Ook het UMC Groningen en Amsterdam UMC zijn aan de slag hiermee.
Apps - social media
Kennis

Helpen apps orthodontische patiënten hun mondhygiëne te verbeteren?

Onderzoekers analyseerden de effecten van het gebruik van een mobiele app op de mondhygiëne van een kleine groep adolescenten die een vaste orthodontische behandeling ondergaan en vonden een (niet significant) effect. De resultaten werden in het International Dental Journal gepubliceerd.
E-health: met welke regels heb je te maken
E-health

E-health: met welke regels heb je te maken?

E-health, oftewel zorg op afstand via een digitaal medium, heeft een snelle ontwikkeling doorgemaakt. Wat e-health inhoudt en welke wet- en regelgeving er op van toepassing is, vertelde Shirin Slabbers van Vvaa tijdens Mondzorgpraktijk Anno Nu.
logo-de-lieve-tandarts
Mondhygiëne

De Lieve Tandarts introduceert Telemondzorg

Om de drempel voor tandartsmijders te verlagen introduceert De Lieve Tandarts Telemondzorg. Wie het lastig vindt om zelf de afspraak met een tandartspraktijk te maken kan kiezen voor een gratis online kennismaking of een eveneens gratis online coachingsgesprek. Dit gebeurt via een goed beveiligde en gecertificeerde app.
Domotica en e-health in de ouderenmondzorg
Ouderentandheelkunde

Domotica en e-health in de ouderenmondzorg

Verslag van de lezing van Laurence Alpay en Ybranda Koster over de wereld van technologie voor mondzorg bij ouderen. Welke technologieën zijn beschikbaar en in welke situaties worden ze gebruikt? Hoe denken mondzorgprofessionals over technologiegebruik?

Partnernieuws

Meer e-health mondzorg

Nederlanders door coronacrisis negatiever over digitale zorg

De inzet van digitale toepassingen in de zorg heeft tijdens de coronapandemie niet geleid tot een positiever beeld hierover. Dit blijkt uit Nivel-onderzoek.
26 oktober 2020/door Redactie
VR, bril

Nederlands ziekenhuis experimenteert met virtual reality

Het St. Antonius Ziekenhuis in Utrecht en Nieuwegein experimenteert met virtual reality (VR). Speciale VR-brillen worden op meerdere afdelingen ingezet met om angst, pijn en stress te verminderen.
27 augustus 2020/door anitatest
Huisartsenpraktijken willen ook na corona ‘zorg op afstand’, ruimere spreekuren en geen handen schudden

Huisartsenpraktijken willen ook na corona ‘zorg op afstand’, ruimere spreekuren en geen handen schudden

Het overgrote deel van de huisartsenpraktijken wil ook na de coronacrisis meer gebruikmaken van ‘zorg op afstand’, zoals beeldbellen. Daarnaast geeft bijna de helft van de praktijken aan veranderingen op organisatorisch gebied te willen behouden, zoals ruimere spreekuren. Een derde is ook van plan de ‘geen handen schudden’ na de coronacrisis aan te houden, blijkt uit onderzoek van het Nivel.
13 juli 2020/door anitatest

Nederlandstalige mHealth applicaties voor de mondzorg: een overzicht met beoordeling

Hoe scoren Nederlandstalige mHealth applicaties voor de preventieve mondzorg volgens de GGD-testmethode? Welke applicaties zijn het meest geschikt voor kinderen, volwassenen en ouderen? Mondzorgkundestudent Tim Groothuis van Hogeschool Utrecht onderzocht dit. Bekijk het overzicht met de resultaten.
15 juni 2020/door anitatest

Nepnieuws en (online) gezondheidsvoorlichting

Het internet is voor patiënten een belangrijke bron om naar gezondheidsinformatie te zoeken. Hoewel het opzoeken van informatie via het internet kan leiden tot een hogere betrokkenheid bij het zorgproces en hogere therapietrouw, kan het zoekgedrag van de patiënt ook risico’s met zich brengen. Tegelijkertijd biedt het zoekgedrag ook kansen voor online gezondheidsvoorlichting (e-voorlichting).
4 mei 2020/door anitatest
Beeldbellen

Mondzorg op afstand: wat kan je doen en hoe declareer je?

Nu een fysiek consult niet meer wenselijk is, moet de tandheelkundige en medische sector op zoek naar andere manieren om patiënten te bereiken. Door mondzorg op afstand kan je je werk deels voortzetten, bijvoorbeeld als het gaat om een probleemgericht consult of beugelconsult. Wat is toegestaan, wat zijn de opties en hoe declareer je?
30 maart 2020/door anitatest
Positieve reviews op Google te koop

5 tips bij een negatieve beoordeling op reviewsites als ZorgkaartNederland

Tegenwoordig zijn beoordelingen en reviews steeds belangrijker. Zo ook voor zorgverleners. Een voorbeeld is de website ZorgkaartNederland. Om online terug te zien dat uw werk gewaardeerd wordt is natuurlijk mooi, maar hoe zit het met uw privacy? En wat als u een ongefundeerde negatieve beoordeling op uw naam hebt staan?
3 februari 2020/door anitatest
Microsoft stopt met HealthVault en verlaat daarmee consumentenzorgmarkt

Microsoft stopt met HealthVault en verlaat daarmee consumentenzorgmarkt

Microsoft stopt definitief met HealthVault en verlaat daarmee de consumentenzorgmarkt.
6 augustus 2019/door anitatest
Omgaan met neppe negatieve Google recensies

Omgaan met neppe negatieve Google recensies

Online recensies spelen een grote rol in de hedendaagse digitale wereld en kunnen een grote rol spelen in het keuzeproces van potentiële klanten. Ook de meeste tandartspraktijken zullen regelmatig te maken krijgen met zowel positieve als negatieve als neppe recensies. In dit artikel wordt toegelicht waarom het raadzaam is om op beiden te reageren en hoe dit het beste kan worden gedaan.
10 juli 2019/door anitatest
Apps - social media

Meerderheid medische apps lekt privacygevoelige informatie

Uit een analyse naar de 24 meest gebruikte medische apps in de Google Playstore blijkt dat een grote meerderheid van deze apps veelvuldig privacygegevens lekt. Bij 19 van de apps werd gevoelige informatie verstrekt aan derden.
20 juni 2019/door anitatest
Tandheelkundige preventie 2.0: mondzorgapps en e-health

Tandheelkundige preventie 2.0: mondzorgapps en e-health

Voor het slagen van een behandeling is het motiveren van de patiënt én het geven van individuele instructies onontbeerlijk. In het verleden werd er veel gebruik gemaakt van de Tell-Show-Do methode voor gedragsverandering bij de patiënt. Nu gebruiken we regelmatig apps. Welke mondzorgapps zijn er en wat zijn de voor- en nadelen van e-health?
17 juni 2019/door anitatest

WitGebit app voor jongeren met beugel

Kent u de WitGebit app al? Jongeren met een beugel hebben vaak moeite met het goed verzorgen van hun gebit. Hierdoor kunnen sneller ontkalkingen van het glazuur en tandvleesontsteking ontstaan. Als interventie ontwikkelde Janneke Scheerman de WitGebit app.
25 februari 2019/door anitatest
Toon Meer