Management mondzorg
Een succesvolle praktijk komt met een succesvol en goed op elkaar afgestemd management. Dit gaat echter niet altijd van zelf. Want is een praktijkmanager nou eigenlijk wel of niet nodig voor een organisatiestructuur? En wat is de rol van protocollen? Deze categorie verschaft hier meer informatie over.
Podcast: De 7 sleutels tot een goede behandeling bij kinderen
Tandarts-ondernemer Ron Steenkist gaat in deze podcast-aflevering weer in gesprek met een collega. Dit keer spreekt hij met Bernadet Spaan.
Podcast: ‘Het persoonlijke contact met de patiënt wordt steeds belangrijker’, interview met Remko van der Ploeg.
In deze podcast gaat Petra van der Zwan van dentalinfo.nl in gesprek met Remko van der Ploeg. Hij werkt als zelfstandig ondernemer en zijn bedrijf is genaamd Secondent. Zijn doelgroep bestaat uit mondhygiënisten die een eigen praktijk willen starten of overnemen. Hij neemt ze mee op deze spannende reis en begeleidt de mondhygiënist in het hele proces.
Focus Mondzorg alweer twee jaar open, Mirjam Oosting vertelt hoe het gaat
Twee jaar geleden stond mondhygiënist Mirjam Oosting al op dentalinfo.nl, toen ze haar praktijk Focus Mondzorg opende. Nu zijn we twee jaar verder en vertelt ze hoe het gaat. Wat komt er nou bij kijken om zelf een praktijk te open, wat ging er goed, wat weer niet en hoe kijkt ze naar de toekomst?
Podcast BNR over kwaliteit van zorg bij verkoop tandartspraktijk aan een keten
Meer dan de helft van alle overnames en fusies in de zorg wordt gefinancierd met private equity. Is dat positief of negatief? In een podcast van BNR vertelt Thomas Rietrae, oprichter van Lassus tandartsen, over overname van tandartspraktijken en betaalbaarheid en kwaliteit van zorg als ketens een praktijk overnemen. Beluister de podcast.
Bijna 1 op de 3 tandartsen heeft een patiëntenstop
De druk op tandartszorg neemt flink toe. Momenteel kiest bijna 1 op de 3 tandartspraktijken voor een patiëntenstop, volgens onderzoek van Independer onder 4.200 tandartspraktijken. Opvallend is dat het aantal tandartsen de afgelopen jaren weliswaar is gestegen, maar dat dit niet heeft geleid tot meer beschikbare plaatsen voor patiënten.
De zin en onzin van verkoopvoorbereiding bij praktijkoverdracht
Het traject van praktijkovername begint met de eerste gedachte van overdracht en eindigt wanneer de eigenaar de praktijk daadwerkelijk verlaat. Het is raadzaam enkele jaren voordat je de praktijk wilt verkopen, voorbereidingen te treffen. Sterker: eigenlijk zou je altijd ‘klaar’ moeten zijn, want er kan zich altijd een ongepland, eerder dan voorzien moment van overdracht aandienen.
Leiderschap in de mondzorg: Karakteristieken, uitdagingen en aanbevelingen
Voor haar MBA in Healthcare heeft Hero Abdulla – Yakoub een kwalitatief onderzoek gedaan naar de duale rol van medische professionals in de eerstelijnszorg, die tegelijkertijd leiders en zorgverleners zijn. In dit artikel licht zij de complexe relatie tussen leiderschap en mondzorg toe.
Het management van een mondzorgpraktijk: wat komt daar allemaal bij kijken?
Er zijn veel leiderschapsvormen, en niet elke vorm past bij een eigenaar of team. Een echt goede leider is visionair, en krijgt zijn of haar team mee. Dat klinkt veel gemakkelijker dan dat het is. Wanneer ben je een goede leider, hoe hou je medewerkers tevreden en wanneer vraag je extern advies? Ruth Kruijshoop vertelt over haar ervaringen.
Partnernieuws
TrioClear™: Wetenschappelijk bewezen voor optimale tandverschuiving
Slechte adem: Gratis CB12 samples voor uw patiënten