Management

Een succesvolle praktijk komt met een succesvol en goed op elkaar afgestemd management. Dit gaat echter niet altijd van zelf. Want is een praktijkmanager nou eigenlijk wel of niet nodig voor een organisatiestructuur? En wat is de rol van protocollen? Deze categorie verschaft hier meer informatie over.

familiebedrijf
,

Vijf tips voor een succesvol familiebedrijf

Het runnen van een familiebedrijf kan veel uitdagingen met zich meebrengen. Het gebeurt regelmatig dat emoties en familie zaken de overhand nemen, wat tot veel stress en frustratie op de werkvloer kan leiden. Hoe veel je ook van je familie houdt – er zijn meerdere zaken die je strict in de gaten moet houden. Deze tips kunnen daarbij helpen.
Hoe activeert u uw patiëntenbestand?
, ,

Hoe activeert u uw patiëntenbestand?

De ‘core business’ van iedere praktijk is het binden van patiënten. Waarom is dat belangrijk en hoe pak je dat aan? De video geeft antwoord op deze vragen en is een aanvulling op documenten uit de Dental Management Toolkit.

Praktijkmanager
,

Is praktijkmanagement in de mondzorg overgewaardeerd?

Er wordt steeds meer gesproken en geschreven over praktijkmanagement. Ook zijn er steeds meer praktijkmanagers aan het werk binnen tandartspraktijken. Waarom toch deze ontwikkeling? Is praktijkmanagement niet gewoon een overgewaardeerde, bedrijfseconomische hype voor de tandartspraktijk?
tandartsketens
, , ,

Tandartsketens: hoe moeten zelfstandige tandartsen reageren?

Tandartsketens breiden steeds verder uit. Ze krijgen meer vestigingen en er komen meer ketens bij. Hoe kijken tandartsen hier tegenaan? Vormen de ketens een kans of een bedreiging? dental INFO sprak met twee tandartsen, een praktijkeigenaar en een bedrijfskundig adviseur.
Wat is de toegevoegde waarde van protocollen?
, , ,

Wat is de toegevoegde waarde van protocollen?

Waarom wil je eigenlijk een protocol opstellen? En wat heb je eraan? Vragen die ik de tandarts stel om zijn of haar beweegredenen te horen. Helaas wordt regelmatig aangegeven “dat de praktijk protocollen moet hebben”. Dit resulteert erin, dat protocollen worden gekopieerd en als bewijs voor IGZ in de kast verdwijnen: een gemiste kans.
, ,

4 tips voor productieve vergaderingen

Vaak worden vergaderingen door medewerkers als onproductief bestempeld. De volgende vier tips kunnen helpen om een vergadering op een goede manier te organiseren en tot een goed einde te brengen.
Praktijkoverdracht: De fiscale kant
, ,

Praktijkoverdracht: De fiscale kant

Verslag van de presentatie van Rinie Roosen (senior adviseur BDO) over fiscale en financiële aspecten bij een praktijkoverdracht tijdens het seminar over praktijkoverdracht van de KNMT.
Verkoop praktijk
,

Voorbereidingen voor verkoop van uw praktijk

Mocht u de beslissing hebben genomen uw praktijk te verkopen, dan zijn er een aantal praktische stappen die ondernomen kunnen worden om dit proces soepel te laten verlopen.

Partnernieuws

Meer

Praktijkmanager

Versterken en behouden inzetbaarheid van uw praktijkmanager

De praktijkmanager houdt zich bezig met administratieve, secretariële en facilitaire ondersteuning in de tandartsenpraktijk. Om de inzetbaarheid van de praktijkmanager te versterken en te behouden, moet u kansen bieden voor groei en ontwikkeling. De volgende drie tips kunnen u hierbij helpen.
12 juli 2017/door Redactie
efficiënte agendaplanning

Tips voor een efficiënte agendaplanning

“Er is behoefte aan verbetering binnen de praktijk én aan meer rust.” Dit was het antwoord van een tandarts op mijn vraag hoe hij verder wilde met zijn praktijk. Hoe creëer je rust? Het antwoord is niet eenduidig, maar een goede agendaplanning draagt hier zeker aan bij. In dit artikel diverse tips voor een efficiënte agendaplanning.
3 juli 2017/door Redactie
Efficiënte agendaplanning in de praktijk

Efficiënte agendaplanning in de praktijk

In deze video wordt ingegaan op de methodiek van een blokplanning. Aangevuld met de do’s en don’ts en de veelgehoorde bezwaren binnen een praktijk. Een prima startpunt om weer controle te krijgen over de agenda.
21 juni 2017/door Anita de Klerk
Leiderschap

Leiderschap in de tandartspraktijk: 9 voorwaarden

Als praktijkhouder heeft u meerdere rollen: ondernemer, manager en natuurlijk tandarts. Praktijkvoering wordt steeds complexer en de kwaliteit van werken wordt in toenemende mate beïnvloed door externe ontwikkelingen. Hierdoor wordt de rol van manager steeds belangrijker. 9 voorwaarden voor goed leiderschap in de tandartspraktijk.
3 april 2017/door Redactie
praktijkoverdracht

Praktijkoverdracht: Wat komt er allemaal bij kijken?

Als u uw tandartsenpraktijk wilt overdragen aan een collega, zijn er veel zaken waar u op moet letten. Een overzicht van de belangrijkste punten bij praktijkoverdracht.
20 februari 2017/door Redactie
Praktijkmanagement

Praktijkmanagement: Hoe verandert u mee in roerige tijden?

Het is belangrijk dat u voldoende snelheid houdt in een wereld die heel snel verandert. “U zult uzelf steeds opnieuw moeten uitvinden om vooruit te komen.” Rob Idink sprak over samenwerking, motiveren van personeel én het denken vanuit de patiënt.
6 februari 2017/door Redactie
overtuigen

Overtuigen, hoe doe je dat?

Pacelle van Goethem, een autoriteit op het gebied van overtuigen, stem en invloed, sprak tijdens het congres Klantpasta over overtuigingskracht. Hoe je mensen iets kunt laten doen wat jij wilt zonder er verder over na te denken.
9 januari 2017/door Redactie
7 tips voor werving van praktijkmedewerkers

7 tips voor werving van praktijkmedewerkers

Goede voorbereiding is het halve werk als het om werving van een nieuwe praktijkmedewerker gaat. Praktijken hechten veel waarde aan de presentatie van sollicitanten, maar hoe presenteert de mondzorgpraktijk zichzelf naar de sollicitant? Legt u de loper uit voor een kandidaat?
7 november 2016/door Redactie
Wel of geen praktijkmanager

Wel of geen praktijkmanager? Tips voor een goede organisatiestructuur

Vooral management taken nemen toe. Om als praktijk goed ‘te draaien’ wordt de structuur van de praktijkorganisatie steeds belangrijker. Het wel of niet aanstellen van een praktijkmanager is een groot dilemma.
29 augustus 2016/door Redactie

De tandarts als ondernemer: voldoet uw praktijkorganisatie nog?

Als praktijkhouder wordt uw rol als ondernemer steeds belangrijker. Een tandartspraktijk is steeds meer te beschouwen als een bedrijf met daarbij horende keuzes voor de praktijkorganisatie. Met vragen als: Is een praktijkmanager gewenst? Wat is een goede organisatiestructuur voor uw praktijk?
10 mei 2016/door dentalinfo

Waarom leiden protocollen niet altijd tot een goede samenwerking?

Binnen tandartspraktijken wordt soms te veel de nadruk gelegd op het opstellen van protocollen en de verwachting dat het team alle afspraken direct zal opvolgen. Dit leidt niet altijd tot het gewenste gedrag en soms zelfs tot weerstand. Dit artikel geeft aan waarom protocollen of kwaliteitssystemen alléén niet tot een goede samenwerking leiden.
20 april 2016/door dentalinfo

De 7 grootste fouten bij het werven van nieuwe klanten

Acquireren, wat is dat eigenlijk? Acquireren wil zeggen “het werven van nieuwe cliënten”. Net zoals in het bedrijfsleven zal een mondzorgprofessional moeten werken aan het binnenhalen van nieuwe cliënten. Waar het vroeger wel vanzelf kwam zullen we hier nu zelf actief mee bezig moeten zijn. Hoe kun je het beste acquireren?
19 januari 2016/door dentalinfo
Toon meer
Zwart tandvlees: nieuwe trend onder tattoofanaten?
,

Zwart tandvlees: nieuwe trend onder tattoofanaten?

Zwarte tandpasta en zwarte kauwgom: de cosmetica-industrie heeft een aantal producten die zouden leiden tot een stralende glimlach. Nu lijkt er ook een iets onorthodoxere methode op te komen onder tattoo artiesten: zwart tandvlees.
Selfies als effectieve tool voor follow-up behandelingen
,

Selfies als effectieve tool voor follow-up behandelingen

Uit een nieuw onderzoek is gebleken dat selfies gebruikt zouden kunnen worden als middel om de ervaring van patiënten na een behandeling te verbeteren, om tegelijkertijd de arts op eventuele problemen te kunnen wijzen.

[pro_ad_display_adzone id=”3501″]