In deze rubriek vindt u artikelen over klachten bij tandarts en mondhygiënist. Hoe gaat u om met een klacht van een patiënt? Wat doet u als een patiënt een klacht over uw medewerker heeft? Lees hier ook over de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector en tips voor het opzetten van een klachtenregeling en -commissie.
Klachten mondzorg

Ervaring is de optelsom van je fouten
Een onervaren tandarts denkt dat hij elke patiënt en restauratie kan verbeteren, maar na verloop van tijd ziet hij zijn eigen restauraties ook mislukken. Dit leidt tot een groeiend besef dat zijn invloed op de patiënt niet altijd positief is geweest. Verslag van de lezing van dr. Paul de Kok tijdens “Leerzame mislukkingen in de mondzorg”

Iedere klacht is een kans om te leren
Jaarlijks nemen duizenden patiënten plaats in de stoel van de mondhygiënist. Dat contact verloopt in verreweg de meeste gevallen naar volle tevredenheid, maar soms gaat er ook wel eens iets mis. Komen patiënt en zorgverlener er samen niet uit, dan kan de klachtenfunctionaris van skge uitkomst bieden.
Is je klachtenregeling op orde?
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) constateert soms, dat patiënten geen gehoor kunnen vinden met hun klacht bij de tandartspraktijk. Dit is dan ook een punt, dat door IGJ wordt getoetst bij praktijken. Wat dien je als praktijk dan ook te regelen? De belangrijkste zaken vind je hier op een rij.
Omgaan met klachten in het digitale tijdperk
De komt van het internet en social media heeft onze manier van communicatie drastisch veranderd. Hazel Adams deelde op Dentistry hoe je met klachten van patiënten dient om te gaan in het digitale tijdperk.
In gesprek met patiënten met het kwaliteitsklankbord
Om de kwaliteit van tandartspraktijken te waarborgen bestaan er verschillende manieren om deze te testen. Eerder werd de patiënten enquête als meetinstrument voor de kwaliteit geïntroduceerd. Nieuw is het kwaliteitsklankbord: een klankbord waarbij patiënten feedback geven aan hun eigen mondzorgpraktijk.
5 tips voor omgaan met negatieve online recensies
Er bestaan vele mogelijkheden voor patiënten om online recensies te schrijven, zo ook over hun tandartservaringen. Waar dit veel positieve feedback met zich mee kan brengen is het onvermijdelijk dat er zo nu en dan ook een slechte recensie zal worden geplaatst. In dit artikel worden vijf tips over de omgang met negatieve online recensies gegeven.
Geschilleninstantie Mondzorg ontving weinig klachten
De Geschilleninstantie Mondzorg ontving afgelopen jaar 31 klachten over tandartsen. 21 geschillen werden tot nu toe beoordeeld. 17 hiervan zijn ongegrond beoordeeld. In 4 gevallen werd de klager in het gelijk gesteld. De overige 10 staan gepland voor behandeling in het eerste kwartaal van dit jaar.
8 tips voor het reageren op klachten
Het ontvangen van klachten is helaas onvermijdelijk, en zal de meeste mondzorgkundigen dan op een zeker punt in hun carrière ook wel overkomen. David Lauder legt uit hoe het best op klachten gereageerd kan worden.
Links klachten mondzorg
MondzorgPolis.nl – meldpunt voor klachten over tandarts-verzekeringen voor zowel patiënten als zorgverleners.
Links klachten mondzorg
Meer klachten mondzorg
Tuchtrecht: waarschuwing voor tandarts wegens beëindiging behandelingsovereenkomst
Het Centraal Tuchtcollege te Amsterdam heeft een waarschuwing gegeven aan een tandarts die een behandelingsovereenkomst niet zorgvuldig heeft beëindigd door geen concrete hulp aan te bieden bij het zoeken naar een alternatieve tandarts.
6 februari 2017/door anitatestDe kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten
Begin dit jaar bleek de kwaliteitswet Wkkgz nog erg onbekend. Inmiddels ziet VvAA dat de meeste zorgverleners meer weten maar nog steeds ontbreekt vaak het overzicht. Bijgaande korte film zet de verplichtingen voor zorgaanbieders op een rijtje.
12 september 2016/door anitatestTandartsen in Verenigd Koninkrijk ontvangen meer claims boven £100,000
Nooit was het aantal claims van boven de £100,000 tegen tandartsen zo hoog in het Verenigd Koninkrijk. Afgelopen decennia verviervoudigde het aantal claims, aldus de Dental Defence Union.
1 juni 2016/door dentalinfoDigitale anamnese bevalt Duitse patiënt goed
In Duitse klinieken krijgen patiënten bij opname steeds vaker een tablet of i-pad in handen in plaats van een papieren vragenlijst om persoonlijke en medische vragen te beantwoorden. Patiënten zijn positief over de digitale anamnese.
15 september 2014/door dentalinfoCBS: Nederlanders tevreden over hun tandarts
Patiënten zijn tevreden over hun tandarts. In 2012 gaven zij hun tandarts gemiddeld een 7,9 als cijfer. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
19 juli 2013/door dentalinfoHoe werkt de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector?
Patiënten worden steeds mondiger en zorgen voor een flinke toename van het aantal klachten. Een update over de wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector en het belang van een goed patiëntendossier.
15 mei 2013/door Anita test TestEen op 70 tandartsen krijgt klacht tegen zich via tuchtcollege
Bijna 8% (126) van de 1625 afgehandelde klachten van regionale tuchtcolleges in 2012 ging over tandartsen. Dit betekent dat 1 op de 70 tandartsen een klacht tegen zich ingediend kreeg, uitgaande van 8.775 werkzame tandartsen.
8 april 2013/door Anita test TestPatiëntenfederatie NPCF blij met SER-advies en Agenda voor de Zorg
Patiëntenfederatie NPCF is blij dat de patiënt in zowel het SER-advies als de Agenda voor de Zorg, dat door de gezamenlijke zorgpartijen is gepresenteerd, centraal staat.
25 september 2012/door dentalinfoPatiënten minder positief over afhandeling klachten dan artsen
Zorggebruikers hebben weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten over de zorg. Ze twijfelen eraan of hun klachten wel serieus worden genomen en onpartijdig worden behandeld. Artsen zien dit minder somber in.
6 juni 2012/door dentalinfoVersterk uw patiëntrelatie met de WGBO
Met de praktijkwijzer WBGO (Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) slaat u twee vliegen in één klap: twee handige checklists helpen u aan de wet te voldoen én de relatie met uw patiënt te versterken.
18 april 2012/door Anita test TestHoe roept u zelf een klachtencommissie in het leven?
Klagen is een recht, dat u uw patiënt niet kunt ontnemen. Hoe roept u zelf een klachtencommissie in het leven?
7 maart 2012/door anitatestWerkplezier houdt claims buiten de deur
De kans dat een patiënt een klacht tegen u indient, is de afgelopen jaren fors gestegen en is daarmee nu één op acht. Waar moet u rekening mee houden?
7 december 2011/door anitatest
Partnernieuws
Imaging-plate scanner VistaScan Mini View 2.0
NoGag®: gedurende 1 uur geen kokhalsneiging