In deze rubriek vindt u artikelen over klachten bij tandarts en mondhygiënist. Hoe gaat u om met een klacht van een patiënt? Wat doet u als een patiënt een klacht over uw medewerker heeft? Lees hier ook over de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector en tips voor het opzetten van een klachtenregeling en -commissie.

Klachten

Tuchtrecht: waarschuwing voor tandarts wegens beëindiging behandelingsovereenkomst
, ,

Tuchtrecht: waarschuwing voor tandarts wegens beëindiging behandelingsovereenkomst

Het Centraal Tuchtcollege te Amsterdam heeft een waarschuwing gegeven aan een tandarts die een behandelingsovereenkomst niet zorgvuldig heeft beëindigd door geen concrete hulp aan te bieden bij het zoeken naar een alternatieve tandarts.
wkkgz
, , , ,

De kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten

Begin dit jaar bleek de kwaliteitswet Wkkgz nog erg onbekend. Inmiddels ziet VvAA dat de meeste zorgverleners meer weten maar nog steeds ontbreekt vaak het overzicht. Bijgaande korte film zet de verplichtingen voor zorgaanbieders op een rijtje.

,

Tandartsen in Verenigd Koninkrijk ontvangen meer claims boven £100,000

Nooit was het aantal claims van boven de £100,000 tegen tandartsen zo hoog in het Verenigd Koninkrijk. Afgelopen decennia verviervoudigde het aantal claims, aldus de Dental Defence Union.
,

Digitale anamnese bevalt Duitse patiënt goed

In Duitse klinieken krijgen patiënten bij opname steeds vaker een tablet of i-pad in handen in plaats van een papieren vragenlijst om persoonlijke en medische vragen te beantwoorden. Patiënten zijn positief over de digitale anamnese.
,

CBS: Nederlanders tevreden over hun tandarts

Patiënten zijn tevreden over hun tandarts. In 2012 gaven zij hun tandarts gemiddeld een 7,9 als cijfer. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
, , , ,

Hoe werkt de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector?

Patiënten worden steeds mondiger en zorgen voor een flinke toename van het aantal klachten. Een update over de wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector en het belang van een goed patiëntendossier.
,

Een op 70 tandartsen krijgt klacht tegen zich via tuchtcollege

Bijna 8% (126) van de 1625 afgehandelde klachten van regionale tuchtcolleges in 2012 ging over tandartsen. Dit betekent dat 1 op de 70 tandartsen een klacht tegen zich ingediend kreeg, uitgaande van 8.775 werkzame tandartsen.
,

Is uw klachtenregeling op orde?

Het hebben van een klachtenregeling is een eis voor tandartsen en tandartspraktijken. Velen denken hieraan te voldoen, maar dit blijkt niet altijd zo te zijn. Een checklist met de punten waaraan u moet denken en aan moet voldoen.

Links

MondzorgPolis.nl  – meldpunt voor klachten over tandarts-verzekeringen voor zowel patiënten als zorgverleners.

Meer

Patiëntenfederatie NPCF blij met SER-advies en Agenda voor de Zorg

Patiëntenfederatie NPCF is blij dat de patiënt in zowel het SER-advies als de Agenda voor de Zorg, dat door de gezamenlijke zorgpartijen is gepresenteerd, centraal staat.
25 september 2012/door dentalinfo

Patiënten minder positief over afhandeling klachten dan artsen

Zorggebruikers hebben weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten over de zorg. Ze twijfelen eraan of hun klachten wel serieus worden genomen en onpartijdig worden behandeld. Artsen zien dit minder somber in.
6 juni 2012/door dentalinfo

Versterk uw patiëntrelatie met de WGBO

Met de praktijkwijzer WBGO (Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) slaat u twee vliegen in één klap: twee handige checklists helpen u aan de wet te voldoen én de relatie met uw patiënt te versterken.
18 april 2012/door dentalinfo

Hoe roept u zelf een klachtencommissie in het leven?

Klagen is een recht, dat u uw patiënt niet kunt ontnemen. Hoe roept u zelf een klachtencommissie in het leven?
7 maart 2012/door dentalinfo

Werkplezier houdt claims buiten de deur

De kans dat een patiënt een klacht tegen u indient, is de afgelopen jaren fors gestegen en is daarmee nu één op acht. Waar moet u rekening mee houden?
7 december 2011/door dentalinfo

Consumentenbond wil commissie medische missers

De Consumentenbond vindt dat er een onafhankelijke commissie moet komen die klachten over mogelijke medische missers beoordeelt.
4 oktober 2011/door dentalinfo

Aanwijzing VWS voor ontbreken klachtenregeling

Op advies van de IGZ heeft de minister van VWS aanwijzingen gegeven aan een tandarts. De tandarts moet binnen vier weken beschikken over een klachtenregeling en aangesloten zijn bij een klachtencommissie.
6 augustus 2011/door dentalinfo

Wetsvoorstel rechten zorgconsument uitgesteld

De Tweede Kamer wil het wetsvoorstel dat rechten van consumenten in de zorg beter moet beschermen pas bespreken als er een nieuwe regering is geïnstalleerd.
28 juni 2010/door dentalinfo

Wat te doen als je via-via een klacht krijgt over een medewerker?

"Wat kan ik als leidinggevende doen als ik via andere medewerkers klachten hoor over één van mijn medewerkers? Kan ik hem hier zo maar mee confronteren en hoe doe ik dat?"
14 februari 2010/door dentalinfo
Toon meer