In deze rubriek vindt u artikelen over klachten bij tandarts en mondhygiënist. Hoe gaat u om met een klacht van een patiënt? Wat doet u als een patiënt een klacht over uw medewerker heeft? Lees hier ook over de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector en tips voor het opzetten van een klachtenregeling en -commissie.
Klachten mondzorg
Ervaring is de optelsom van je fouten
Een onervaren tandarts denkt dat hij elke patiënt en restauratie kan verbeteren, maar na verloop van tijd ziet hij zijn eigen restauraties ook mislukken. Dit leidt tot een groeiend besef dat zijn invloed op de patiënt niet altijd positief is geweest. Verslag van de lezing van dr. Paul de Kok tijdens “Leerzame mislukkingen in de mondzorg”
Iedere klacht is een kans om te leren
Jaarlijks nemen duizenden patiënten plaats in de stoel van de mondhygiënist. Dat contact verloopt in verreweg de meeste gevallen naar volle tevredenheid, maar soms gaat er ook wel eens iets mis. Komen patiënt en zorgverlener er samen niet uit, dan kan de klachtenfunctionaris van skge uitkomst bieden.
Is je klachtenregeling op orde?
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) constateert soms, dat patiënten geen gehoor kunnen vinden met hun klacht bij de tandartspraktijk. Dit is dan ook een punt, dat door IGJ wordt getoetst bij praktijken. Wat dien je als praktijk dan ook te regelen? De belangrijkste zaken vind je hier op een rij.
Omgaan met klachten in het digitale tijdperk
De komt van het internet en social media heeft onze manier van communicatie drastisch veranderd. Hazel Adams deelde op Dentistry hoe je met klachten van patiënten dient om te gaan in het digitale tijdperk.
In gesprek met patiënten met het kwaliteitsklankbord
Om de kwaliteit van tandartspraktijken te waarborgen bestaan er verschillende manieren om deze te testen. Eerder werd de patiënten enquête als meetinstrument voor de kwaliteit geïntroduceerd. Nieuw is het kwaliteitsklankbord: een klankbord waarbij patiënten feedback geven aan hun eigen mondzorgpraktijk.
5 tips voor omgaan met negatieve online recensies
Er bestaan vele mogelijkheden voor patiënten om online recensies te schrijven, zo ook over hun tandartservaringen. Waar dit veel positieve feedback met zich mee kan brengen is het onvermijdelijk dat er zo nu en dan ook een slechte recensie zal worden geplaatst. In dit artikel worden vijf tips over de omgang met negatieve online recensies gegeven.
Geschilleninstantie Mondzorg ontving weinig klachten
De Geschilleninstantie Mondzorg ontving afgelopen jaar 31 klachten over tandartsen. 21 geschillen werden tot nu toe beoordeeld. 17 hiervan zijn ongegrond beoordeeld. In 4 gevallen werd de klager in het gelijk gesteld. De overige 10 staan gepland voor behandeling in het eerste kwartaal van dit jaar.
8 tips voor het reageren op klachten
Het ontvangen van klachten is helaas onvermijdelijk, en zal de meeste mondzorgkundigen dan op een zeker punt in hun carrière ook wel overkomen. David Lauder legt uit hoe het best op klachten gereageerd kan worden.
Links klachten mondzorg
MondzorgPolis.nl – meldpunt voor klachten over tandarts-verzekeringen voor zowel patiënten als zorgverleners.
Partnernieuws
Interprox, de nieuwe standaard in interdentaal reinigen
Start herstel gevoelige tanden in 2 minuten*