In deze rubriek vindt u artikelen over klachten bij tandarts en mondhygiënist. Hoe gaat u om met een klacht van een patiënt? Wat doet u als een patiënt een klacht over uw medewerker heeft? Lees hier ook over de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector en tips voor het opzetten van een klachtenregeling en -commissie.

Klachten mondzorg

Ervaring is de optelsom van je fouten
Restaureren

Ervaring is de optelsom van je fouten

Een onervaren tandarts denkt dat hij elke patiënt en restauratie kan verbeteren, maar na verloop van tijd ziet hij zijn eigen restauraties ook mislukken. Dit leidt tot een groeiend besef dat zijn invloed op de patiënt niet altijd positief is geweest. Verslag van de lezing van dr. Paul de Kok tijdens “Leerzame mislukkingen in de mondzorg”
funktioneringsgesprek
Thema A-Z

Iedere klacht is een kans om te leren

Jaarlijks nemen duizenden patiënten plaats in de stoel van de mondhygiënist. Dat contact verloopt in verreweg de meeste gevallen naar volle tevredenheid, maar soms gaat er ook wel eens iets mis. Komen patiënt en zorgverlener er samen niet uit, dan kan de klachtenfunctionaris van skge uitkomst bieden.
goed, slecht, vinger, wijzen
Klachten

Is je klachtenregeling op orde?

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) constateert soms, dat patiënten geen gehoor kunnen vinden met hun klacht bij de tandartspraktijk. Dit is dan ook een punt, dat door IGJ wordt getoetst bij praktijken. Wat dien je als praktijk dan ook te regelen? De belangrijkste zaken vind je hier op een rij.
Klachten digitaal tijdperk
Klachten

Omgaan met klachten in het digitale tijdperk

De komt van het internet en social media heeft onze manier van communicatie drastisch veranderd. Hazel Adams deelde op Dentistry hoe je met klachten van patiënten dient om te gaan in het digitale tijdperk.
In gesprek met patiënten met het kwaliteitsklankbord
Communicatie patiënt

In gesprek met patiënten met het kwaliteitsklankbord

Om de kwaliteit van tandartspraktijken te waarborgen bestaan er verschillende manieren om deze te testen. Eerder werd de patiënten enquête als meetinstrument voor de kwaliteit geïntroduceerd. Nieuw is het kwaliteitsklankbord: een klankbord waarbij patiënten feedback geven aan hun eigen mondzorgpraktijk.
5 tips voor omgaan met negatieve online recensies
Klachten

5 tips voor omgaan met negatieve online recensies

Er bestaan vele mogelijkheden voor patiënten om online recensies te schrijven, zo ook over hun tandartservaringen. Waar dit veel positieve feedback met zich mee kan brengen is het onvermijdelijk dat er zo nu en dan ook een slechte recensie zal worden geplaatst. In dit artikel worden vijf tips over de omgang met negatieve online recensies gegeven.
Geschilleninstantie Mondzorg ontving weinig klachten
Klachten

Geschilleninstantie Mondzorg ontving weinig klachten

De Geschilleninstantie Mondzorg ontving afgelopen jaar 31 klachten over tandartsen. 21 geschillen werden tot nu toe beoordeeld. 17 hiervan zijn ongegrond beoordeeld. In 4 gevallen werd de klager in het gelijk gesteld. De overige 10 staan gepland voor behandeling in het eerste kwartaal van dit jaar.
klachten
Klachten

8 tips voor het reageren op klachten

Het ontvangen van klachten is helaas onvermijdelijk, en zal de meeste mondzorgkundigen dan op een zeker punt in hun carrière ook wel overkomen. David Lauder legt uit hoe het best op klachten gereageerd kan worden.

Partnernieuws

Links klachten mondzorg

MondzorgPolis.nl  – meldpunt voor klachten over tandarts-verzekeringen voor zowel patiënten als zorgverleners.

Meer klachten mondzorg

Tuchtrecht: waarschuwing voor tandarts wegens beëindiging behandelingsovereenkomst

Tuchtrecht: waarschuwing voor tandarts wegens beëindiging behandelingsovereenkomst

Het Centraal Tuchtcollege te Amsterdam heeft een waarschuwing gegeven aan een tandarts die een behandelingsovereenkomst niet zorgvuldig heeft beëindigd door geen concrete hulp aan te bieden bij het zoeken naar een alternatieve tandarts.
6 februari 2017/door anitatest
Recht

De kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten

Begin dit jaar bleek de kwaliteitswet Wkkgz nog erg onbekend. Inmiddels ziet VvAA dat de meeste zorgverleners meer weten maar nog steeds ontbreekt vaak het overzicht. Bijgaande korte film zet de verplichtingen voor zorgaanbieders op een rijtje.
12 september 2016/door anitatest

Tandartsen in Verenigd Koninkrijk ontvangen meer claims boven £100,000

Nooit was het aantal claims van boven de £100,000 tegen tandartsen zo hoog in het Verenigd Koninkrijk. Afgelopen decennia verviervoudigde het aantal claims, aldus de Dental Defence Union.
1 juni 2016/door dentalinfo

Digitale anamnese bevalt Duitse patiënt goed

In Duitse klinieken krijgen patiënten bij opname steeds vaker een tablet of i-pad in handen in plaats van een papieren vragenlijst om persoonlijke en medische vragen te beantwoorden. Patiënten zijn positief over de digitale anamnese.
15 september 2014/door dentalinfo

CBS: Nederlanders tevreden over hun tandarts

Patiënten zijn tevreden over hun tandarts. In 2012 gaven zij hun tandarts gemiddeld een 7,9 als cijfer. Dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek.
19 juli 2013/door dentalinfo

Hoe werkt de Wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector?

Patiënten worden steeds mondiger en zorgen voor een flinke toename van het aantal klachten. Een update over de wet Klachtrecht Cliënten Zorgsector en het belang van een goed patiëntendossier.
15 mei 2013/door Anita test Test

Een op 70 tandartsen krijgt klacht tegen zich via tuchtcollege

Bijna 8% (126) van de 1625 afgehandelde klachten van regionale tuchtcolleges in 2012 ging over tandartsen. Dit betekent dat 1 op de 70 tandartsen een klacht tegen zich ingediend kreeg, uitgaande van 8.775 werkzame tandartsen.
8 april 2013/door Anita test Test

Patiëntenfederatie NPCF blij met SER-advies en Agenda voor de Zorg

Patiëntenfederatie NPCF is blij dat de patiënt in zowel het SER-advies als de Agenda voor de Zorg, dat door de gezamenlijke zorgpartijen is gepresenteerd, centraal staat.
25 september 2012/door dentalinfo
relatie-patient

Patiënten minder positief over afhandeling klachten dan artsen

Zorggebruikers hebben weinig vertrouwen in de afhandeling van klachten over de zorg. Ze twijfelen eraan of hun klachten wel serieus worden genomen en onpartijdig worden behandeld. Artsen zien dit minder somber in.
6 juni 2012/door dentalinfo
relatie-patient

Versterk uw patiëntrelatie met de WGBO

Met de praktijkwijzer WBGO (Wet op de Geneeskundige Behandelingsovereenkomst) slaat u twee vliegen in één klap: twee handige checklists helpen u aan de wet te voldoen én de relatie met uw patiënt te versterken.
18 april 2012/door Anita test Test
klachten

Hoe roept u zelf een klachtencommissie in het leven?

Klagen is een recht, dat u uw patiënt niet kunt ontnemen. Hoe roept u zelf een klachtencommissie in het leven?
7 maart 2012/door anitatest
Glimlach

Werkplezier houdt claims buiten de deur

De kans dat een patiënt een klacht tegen u indient, is de afgelopen jaren fors gestegen en is daarmee nu één op acht. Waar moet u rekening mee houden?
7 december 2011/door anitatest
Toon Meer

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?