Kwaliteit mondzorg
Kwaliteit in de mondzorg is het voldoen aan de verwachtingen van de patiënt. Maar ook het werken volgens richtlijnen wordt steeds belangrijker in de mondzorg. In deze categorie vindt u bijvoorbeeld meer over richtlijnen, kwaliteitsmanagementsystemen, HKZ en ISO certificering.

Zorgververleners: voldoende tijd voor patiënt en autonomie belangrijkste voor goede zorg
Slechts 60% van de zorgverleners ervaart voldoende autonomie en voldoende tijd voor de patiënt. Dit terwijl zorgverleners voldoende tijd en autonomie als het belangrijkste zien voor goede zorg. Ook ervaart een zeer ruime meerderheid van de zorgverleners onvoldoende vertrouwen en waardering van zorgverzekeraars en de politiek.

Om de zes maanden of twee jaar? Frequentie tandartscontrole geen invloed op o.a. tandbederf volgens onderzoek
Het maakt niet uit of patiënten hun tandarts elke zes maanden bezoeken of met gepersonaliseerde intervallen op basis van de beoordeling van de tandarts. Intervallen tot 24 maanden hebben geen negatieve effecten op tandbederf, tandvleesaandoeningen of kwaliteit van leven, volgens een recente review in Cochrane Library.
Publicaties Lancet: Er moet nodig wat veranderen in de mondzorg, ook in Nederland
Er moet nodig wat veranderen aan de Nederlandse tand- en mondzorg, vindt Stefan Listl, hoogleraar bij de afdeling tandheelkunde in het Radboudumc. Anders dan in veel andere landen in Europa zit de mondzorg niet in het basispakket. Ook zijn sociale ongelijkheden in toegang tot mondzorg voor vijftigplussers in Nederland veel groter dan in veel andere Europese landen. In een serie artikelen in the Lancet schrijven Listl en internationale collega’s waarom ons huidige mondiale systeem van mondzorg vastloopt.
Schrap- en verbeteragenda mondzorg aangeboden aan VWS
Op 11 juli werd de schap- en verbeteragenda voor de mondzorg van (Ont)regel de Zorg aangeboden aan het ministerie van VWS. In deze schrap- en verbeteragenda staan negen regels die geschrapt of verbeterd worden om ervoor te zorgen dat tandartsen minder tijd kwijt zijn aan administratie en meer tijd overhouden voor hun patiënten.
1150 fouten door Duitse tandartsen in 2017
De Duitse Medizinischen Dienste der Krankenversicherung (MDK) heeft onlangs de beoordelingsstatistieken gepresenteerd. Van de onderzochte vermoede fouten werd een kwart bevestigd. In de tandheelkunde werden in 2017 1.150 fouten gemaakt.
Nooit te maken fouten door tandartsen voor betere zorg
Voor het eerst ooit is er een lijst met fouten opgesteld die een tandarts nooit zou mogen maken. De lijst is opgesteld door onderzoekers van de Universiteit van Edinburgh, met als doel om excellente patiëntenzorg wereldwijd te kunnen garanderen.
Duitse tandartsen leren van elkaars fouten
Samen fouten vermijden – dat is het idee achter het Duitse online meldingssysteem waarin fouten bij tandartsbehandelingen worden vastgelegd en gedeeld. Dat dit goed werkt blijkt uit het relatief lage percentage van gemaakte fouten in de tandheelkunde.
De Wkkgz: van administratieve verplichting naar een way of life
De per 1 januari 2017 toegevoegde voorschriften aan de Wkkgz vragen nogal wat van de mondzorgverlener. Mondzorgverleners zouden de Wkkgz niet als een checklist met procedurele eisen moeten zien, maar als een integraal onderdeel van de organisatie. 10 vuistregels voor omgang met de Wkkgz.
Richtlijnen
Meer kwaliteit mondzorg
Radboudumc ontvangt internationaal keurmerk JCI voor kwaliteit en veiligheid
Het Radboudumc heeft het JCI-keurmerk ontvangen voor de kwaliteit en veiligheid van haar patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs van de toonaangevende Joint Commission International (JCI). Het Radboudumc is op 1.400 onderdelen getoetst, waarvan er slechts 8 niet behaald zijn.
11 juli 2017/door Anita test TestLeren van meldingen via de Wkkgz
Het streven van de inspectie is dat steeds meer gegevens openbaar gemaakt worden zodat zorginstellingen kunnen leren van elkaar. Dit streven wordt onder meer gerealiseerd door de introductie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
6 juni 2017/door anitatestKimo heeft nieuwe website
Het Kennisinstituut Mondzorg (Kimo) heeft een nieuwe website. Deze jonge vereniging wil de kwaliteit van de mondzorg verhogen en praktijkrichtlijnen ontwikkelen. Het uiteindelijke doel van Kimo is bundeling van de expertise van alle professionals in de mondzorg.
11 april 2017/door anitatestWkkgz: wijzigingen 2016 en 2017 op een rij
Het zal u niet ontgaan zijn dat u als zorgverlener ook moet voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Hierbij nog een keer de wijzigingen van 2016 en 2017 op een rij.
19 december 2016/door Anita test TestInzage medisch dossier zonder toestemming patiënt in strijd met mensenrechten
Een zorgverzekeraar zonder toestemming van de patiënt inzicht te geven in het medische dossier is strijdig met het mensenrecht op privacy. Dat stelt de VvAA in een brief aan de Eerste Kamer.
14 november 2016/door Anita test TestOnderzoek NIVEL impact openbaarmaking tuchtuitspraken
Tuchtuitspraken zijn nog tot vijf jaar na uitspraak zichtbaar in het BIG-register, daarnaast worden deze ook bekend gemaakt in een lokale krant als ‘aard van het vergrijp’
11 november 2016/door anitatestDe Wkkgz – Incident melden
Het filmpje de ‘Wkkgz in drie minuten’ geeft onder meer aan dat sinds 1 juli zorgprofessionals (bijna) incidenten op systematische en veilige wijze intern moeten registeren. Veilig Incident Melden (VIM), heet dat. Analyse en reflectie moeten vervolgens bijdragen aan veiliger en daardoor betere zorg.
7 november 2016/door anitatestKwaliteit in mondzorg: Wat is dit precies?
Het begrip kwaliteit wordt heel veel gebruikt binnen praktijken. Echter, het is een zeer algemeen begrip en bij gebruik ervan wordt lang niet altijd hetzelfde bedoeld. Wat is nu precies kwaliteit? En op welke kwaliteitsaspecten zou een praktijk zich moeten focussen?
24 oktober 2016/door anitatestDe Wkkgz – Vraag en antwoord over de kwaliteitswet
In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft de overheid vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. Aangezien bij veel zorgverleners hierover nog wat duidelijkheid ontbreekt, lieten wij u in een video een samenvatting van de kwaliteitswet Wkkgz zien.
26 september 2016/door anitatestDe kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten
Begin dit jaar bleek de kwaliteitswet Wkkgz nog erg onbekend. Inmiddels ziet VvAA dat de meeste zorgverleners meer weten maar nog steeds ontbreekt vaak het overzicht. Bijgaande korte film zet de verplichtingen voor zorgaanbieders op een rijtje.
12 september 2016/door anitatestTandartsen en mondhygiënisten over hun ervaringen met visitatie
Visitatie is een kwaliteitsinstrument waarbij collega’s bij elkaar in de praktijk komen en feedback geven. dental INFO interviewde twee tandartsen en twee mondhygiënisten over hun ervaringen met visitatie: waarmee deden zij mee en wat hebben ze van de visitatie geleerd?
17 juni 2016/door dentalinfoPatiënt geeft eigen tandarts en mondhygiënist ruim een 8 als rapportcijfer
Patiënten zijn over het algemeen erg tevreden met hun tandarts en mondhygiënist. Ze geven hun tandarts en mondzorgpraktijk gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. Hun mondhygiënist scoort met een 8,1 ook erg hoog.
15 juni 2016/door dentalinfo
Partnernieuws
Imaging-plate scanner VistaScan Mini View 2.0
Interprox: Twee borstelvormen voor de verzorging en bescherming van de gingiva