Kwaliteit

Kwaliteit in de mondzorg is het voldoen aan de verwachtingen van de patiënt. Maar ook het werken volgens richtlijnen wordt steeds belangrijker in de mondzorg. In deze categorie vindt u bijvoorbeeld meer over richtlijnen, kwaliteitsmanagementsystemen, HKZ en ISO certificering.

JCI Joint Commision International
,

Radboudumc ontvangt internationaal keurmerk JCI voor kwaliteit en veiligheid

Het Radboudumc heeft het JCI-keurmerk ontvangen voor de kwaliteit en veiligheid van haar patiëntenzorg, onderzoek en onderwijs van de toonaangevende Joint Commission International (JCI). Het Radboudumc is op 1.400 onderdelen getoetst, waarvan er slechts 8 niet behaald zijn.
Leren van meldingen via de Wkkgz
,

Leren van meldingen via de Wkkgz

Het streven van de inspectie is dat steeds meer gegevens openbaar gemaakt worden zodat zorginstellingen kunnen leren van elkaar. Dit streven wordt onder meer gerealiseerd door de introductie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Kimo
,

Kimo heeft nieuwe website

Het Kennisinstituut Mondzorg (Kimo) heeft een nieuwe website. Deze jonge vereniging wil de kwaliteit van de mondzorg verhogen en praktijkrichtlijnen ontwikkelen. Het uiteindelijke doel van Kimo is bundeling van de expertise van alle professionals in de mondzorg.
wkkgz
, , ,

Wkkgz: wijzigingen 2016 en 2017 op een rij

Het zal u niet ontgaan zijn dat u als zorgverlener ook moet voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Hierbij nog een keer de wijzigingen van 2016 en 2017 op een rij.
Inzage medisch dossier zonder toestemming patiënt in strijd met mensenrechten
, , ,

Inzage medisch dossier zonder toestemming patiënt in strijd met mensenrechten

Een zorgverzekeraar zonder toestemming van de patiënt inzicht te geven in het medische dossier is strijdig met het mensenrecht op privacy. Dat stelt de VvAA in een brief aan de Eerste Kamer.
Onderzoek NIVEL impact openbaarmaking tuchtuitspraken
,

Onderzoek NIVEL impact openbaarmaking tuchtuitspraken

Tuchtuitspraken zijn nog tot vijf jaar na uitspraak zichtbaar in het BIG-register, daarnaast worden deze ook bekend gemaakt in een lokale krant als ‘aard van het vergrijp’
De Wkkgz – Incident melden
, , ,

De Wkkgz – Incident melden

Het filmpje de ‘Wkkgz in drie minuten’ geeft onder meer aan dat sinds 1 juli zorgprofessionals (bijna) incidenten op systematische en veilige wijze intern moeten registeren. Veilig Incident Melden (VIM), heet dat. Analyse en reflectie moeten vervolgens bijdragen aan veiliger en daardoor betere zorg.
Kwaliteit in mondzorg: Wat is dit precies?
,

Kwaliteit in mondzorg: Wat is dit precies?

Het begrip kwaliteit wordt heel veel gebruikt binnen praktijken. Echter, het is een zeer algemeen begrip en bij gebruik ervan wordt lang niet altijd hetzelfde bedoeld. Wat is nu precies kwaliteit? En op welke kwaliteitsaspecten zou een praktijk zich moeten focussen?

Partnernieuws

Meer

Kwaliteit

De Wkkgz – Vraag en antwoord over de kwaliteitswet

In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft de overheid vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. Aangezien bij veel zorgverleners hierover nog wat duidelijkheid ontbreekt, lieten wij u in een video een samenvatting van de kwaliteitswet Wkkgz zien.
26 september 2016/door Redactie
wkkgz

De kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten

Begin dit jaar bleek de kwaliteitswet Wkkgz nog erg onbekend. Inmiddels ziet VvAA dat de meeste zorgverleners meer weten maar nog steeds ontbreekt vaak het overzicht. Bijgaande korte film zet de verplichtingen voor zorgaanbieders op een rijtje.
12 september 2016/door Redactie
visitatie

Tandartsen en mondhygiënisten over hun ervaringen met visitatie

Visitatie is een kwaliteitsinstrument waarbij collega’s bij elkaar in de praktijk komen en feedback geven. dental INFO interviewde twee tandartsen en twee mondhygiënisten over hun ervaringen met visitatie: waarmee deden zij mee en wat hebben ze van de visitatie geleerd?
17 juni 2016/door dentalinfo
tandarts en mondhygiënist krijgen hoog rapportcijfer

Patiënt geeft eigen tandarts en mondhygiënist ruim een 8 als rapportcijfer

Patiënten zijn over het algemeen erg tevreden met hun tandarts en mondhygiënist. Ze geven hun tandarts en mondzorgpraktijk gemiddeld een 8,2 als rapportcijfer. Hun mondhygiënist scoort met een 8,1 ook erg hoog.
15 juni 2016/door dentalinfo
Vereniging KiMo

 Vereniging KiMo wordt enige richtlijneninstituut

Er komt toch maar één instituut voor de ontwikkeling van mondzorgrichtlijnen: Vereniging KiMo. De Federatie Tandheelkundig Wetenschappelijke Verenigingen (FTWV) en de beroepsorganisaties KNMT en ANT hebben hierover overeenstemming bereikt.
3 juni 2016/door dentalinfo

Europees alarm systeem voor niet goed functionerende tandartsen

Het is nu door heel Europa mogelijk om tandheelkundige professionals die eerder werden geband om in een Europees land aan het werk te gaan gelijk te herkennen, door invoering van het European Alert Mechanism.
11 april 2016/door dentalinfo

Limburgse tandartsenpraktijk ontvangt HKZ keurmerk

Roer-Mondzorg BV is de twaalfde mondzorgpraktijk in Nederland en de eerste in Limburg, die HKZ gecertificeerd wordt. Praktijkmanager Jacqueline Mulder vertelt meer over hoe het hele proces verlopen is.
4 januari 2016/door dentalinfo

Versplintering van KiMo en NVPM haalt nu ook landelijke pers

Het bericht dat de tandheelkundige wereld nu nog verder dreigt te versplinteren, vanwege de afscheiding van KNMT van KiMo, heeft de landelijke pers bereikt. NRC en NRC Next stellen het feit aan de kaak dat tandartsen graag het laatste woord willen hebben. Hoe schadelijk zijn deze ontwikkelingen voor het imago van de mondzorg? Oordeelt u zelf.
7 december 2015/door dentalinfo

KNMT en ANT richten vereniging op voor richtlijnen in de mondzorg

De beroepsorganisaties van tandartsen KNMT en ANT slaan de handen ineen en richten een vereniging op voor richtlijnen in de mondzorg: de Nederlandse Vereniging Praktijkstandaarden Mondzorg (NVPM).
26 oktober 2015/door dentalinfo

KNMT niet in Kennisinstituut Mondzorg

De KNMT maakte op 4 september bekend niet deel te zullen nemen aan het Kennisinstituut Mondzorg (KiMo) en geeft de wetenschappelijke verenigingen en universiteiten hiervoor de ruimte.
14 september 2015/door dentalinfo

10 eenvoudige voorbeelden voor het overtreffen van de verwachtingen

Kwaliteit is voldoen aan de verwachtingen van de patiënt. Dit leidt tot tevreden patiënten, terwijl het overtreffen van de verwachtingen leidt tot loyale patiënten. Het creëren van loyale patiënten moet voor elke praktijk haar ‘core business’ zijn. Daarom 10 eenvoudige voorbeelden voor het overtreffen van de verwachtingen van patiënten.
14 september 2015/door dentalinfo

Vereniging tegen de Kwakzalverij: haal NVBT uit KiMo

Het is de Vereniging tegen de Kwakzalverij volkomen onduidelijk waarom de NVBT opgenomen is in het KiMo (Kennisinstituut Mondzorg). In een brief aan de KNMT vraagt de vereniging om de NVBT uit het KiMo te halen.
31 augustus 2015/door dentalinfo
Toon meer