Kwaliteit mondzorg
Kwaliteit in de mondzorg is het voldoen aan de verwachtingen van de patiënt. Maar ook het werken volgens richtlijnen wordt steeds belangrijker in de mondzorg. In deze categorie vindt u bijvoorbeeld meer over richtlijnen, kwaliteitsmanagementsystemen, HKZ en ISO certificering.
Zorgververleners: voldoende tijd voor patiënt en autonomie belangrijkste voor goede zorg
Slechts 60% van de zorgverleners ervaart voldoende autonomie en voldoende tijd voor de patiënt. Dit terwijl zorgverleners voldoende tijd en autonomie als het belangrijkste zien voor goede zorg. Ook ervaart een zeer ruime meerderheid van de zorgverleners onvoldoende vertrouwen en waardering van zorgverzekeraars en de politiek.
Om de zes maanden of twee jaar? Frequentie tandartscontrole geen invloed op o.a. tandbederf volgens onderzoek
Het maakt niet uit of patiënten hun tandarts elke zes maanden bezoeken of met gepersonaliseerde intervallen op basis van de beoordeling van de tandarts. Intervallen tot 24 maanden hebben geen negatieve effecten op tandbederf, tandvleesaandoeningen of kwaliteit van leven, volgens een recente review in Cochrane Library.
Publicaties Lancet: Er moet nodig wat veranderen in de mondzorg, ook in Nederland
Er moet nodig wat veranderen aan de Nederlandse tand- en mondzorg, vindt Stefan Listl, hoogleraar bij de afdeling tandheelkunde in het Radboudumc. Anders dan in veel andere landen in Europa zit de mondzorg niet in het basispakket. Ook zijn sociale ongelijkheden in toegang tot mondzorg voor vijftigplussers in Nederland veel groter dan in veel andere Europese landen. In een serie artikelen in the Lancet schrijven Listl en internationale collega’s waarom ons huidige mondiale systeem van mondzorg vastloopt.
Schrap- en verbeteragenda mondzorg aangeboden aan VWS
Op 11 juli werd de schap- en verbeteragenda voor de mondzorg van (Ont)regel de Zorg aangeboden aan het ministerie van VWS. In deze schrap- en verbeteragenda staan negen regels die geschrapt of verbeterd worden om ervoor te zorgen dat tandartsen minder tijd kwijt zijn aan administratie en meer tijd overhouden voor hun patiënten.
1150 fouten door Duitse tandartsen in 2017
De Duitse Medizinischen Dienste der Krankenversicherung (MDK) heeft onlangs de beoordelingsstatistieken gepresenteerd. Van de onderzochte vermoede fouten werd een kwart bevestigd. In de tandheelkunde werden in 2017 1.150 fouten gemaakt.
Nooit te maken fouten door tandartsen voor betere zorg
Voor het eerst ooit is er een lijst met fouten opgesteld die een tandarts nooit zou mogen maken. De lijst is opgesteld door onderzoekers van de Universiteit van Edinburgh, met als doel om excellente patiëntenzorg wereldwijd te kunnen garanderen.
Duitse tandartsen leren van elkaars fouten
Samen fouten vermijden – dat is het idee achter het Duitse online meldingssysteem waarin fouten bij tandartsbehandelingen worden vastgelegd en gedeeld. Dat dit goed werkt blijkt uit het relatief lage percentage van gemaakte fouten in de tandheelkunde.
De Wkkgz: van administratieve verplichting naar een way of life
De per 1 januari 2017 toegevoegde voorschriften aan de Wkkgz vragen nogal wat van de mondzorgverlener. Mondzorgverleners zouden de Wkkgz niet als een checklist met procedurele eisen moeten zien, maar als een integraal onderdeel van de organisatie. 10 vuistregels voor omgang met de Wkkgz.
Partnernieuws
Interprox, de nieuwe standaard in interdentaal reinigen
Gratis educatieve sessie in jouw praktijk inclusief lunch en Waterpik® waterflosser