Ondernemen
Podcast: De 7 sleutels tot een goede behandeling bij kinderen
Tandarts-ondernemer Ron Steenkist gaat in deze podcast-aflevering weer in gesprek met een collega. Dit keer spreekt hij met Bernadet Spaan.
Onbekend maar niet onbemind: de GOMA 2022
Op 1 maart 2023 is vanwege ontwikkelingen de ‘nieuwe’ GOMA in werking getreden. Deze geeft aanbevelingen over de fase voorafgaand aan de klacht of aansprakelijkstelling en over de afwikkeling daarvan. Voor veel zorgaanbieders lijkt de GOMA nog onbekend terrein te zijn, waarschijnlijk omdat de eerdere versie toegespitst was op ziekenhuizen en aansprakelijkheidsverzekeraars. De ‘nieuwe’ GOMA richt zich echter op alle zorgverleners, waaronder (mond)zorgaanbieders.
Podcast: ‘Het persoonlijke contact met de patiënt wordt steeds belangrijker’, interview met Remko van der Ploeg.
In deze podcast gaat Petra van der Zwan van dentalinfo.nl in gesprek met Remko van der Ploeg. Hij werkt als zelfstandig ondernemer en zijn bedrijf is genaamd Secondent. Zijn doelgroep bestaat uit mondhygiënisten die een eigen praktijk willen starten of overnemen. Hij neemt ze mee op deze spannende reis en begeleidt de mondhygiënist in het hele proces.
Tuchtrecht: Klacht tegen tandarts vanwege eindigen behandelrelatie
Na twee jaar afwezigheid bezocht de patiënt de praktijk, waarbij diverse vervolgafspraken zijn gemaakt. Met pijn na een wortelkanaalbehandeling kwam zij terug in de praktijk, echter mocht de tandarts niet in haar mond kijken. De andere vervolgafspraken zegde zij af waarop de tandarts haar in een brief verzocht een andere praktijk te zoeken. Oordeel college: verwijtbaar onzorgvuldig handelen bij beëindiging van de behandelingsovereenkomst.
Tuchtrecht: Waarschuwing voor tandarts tijdens het maken van een brug
Een patiënt diende een klacht in tegen haar tandarts na plaatsing van een brug. Met klachtonderdelen: schade toegebracht met de boor aan haar kaakbot (1), tekortgeschoten zorg (2), onvolledige dossiervoering (3) en onjuist factureren (4). Het Centraal Tuchtcollege geeft een waarschuwing, alleen voor klachtonderdeel 2, omdat de tandarts meer inspanning had moeten doen om de brug te plaatsen.
Focus Mondzorg alweer twee jaar open, Mirjam Oosting vertelt hoe het gaat
Twee jaar geleden stond mondhygiënist Mirjam Oosting al op dentalinfo.nl, toen ze haar praktijk Focus Mondzorg opende. Nu zijn we twee jaar verder en vertelt ze hoe het gaat. Wat komt er nou bij kijken om zelf een praktijk te open, wat ging er goed, wat weer niet en hoe kijkt ze naar de toekomst?
Anesthesiegassen dragen bij aan de klimaatcrisis
Volgens een onderzoek gepresenteerd tijdens een evenement van de American Society of Anesthesiologists (ASA) kunnen artsen helpen de opwarming van de aarde tegen te gaan door de hoeveelheid anesthesiegas, inclusief distikstofoxide, die tijdens procedures wordt gebruikt, te verminderen. De patiëntenzorg wordt hierdoor niet negatief beïnvloedt.
Tuchtrecht: Waarschuwing voor tandarts na arrogant en agressief gedrag
Een patiënt verwijt de vervanger van z’n eigen tandarts arrogant en agressief gedrag in deze tuchtrechtzaak. De tandarts voerde geen verweer en verscheen niet ter zitting. De tandarts kreeg een waarschuwing, mede omdat hij zich niet toetsbaar heeft opgesteld.
Partnernieuws
TrioClear™: Wetenschappelijk bewezen voor optimale tandverschuiving
Slechte adem: Gratis CB12 samples voor uw patiënten