Ondernemen

Tandartsen ondervinden financieel nadeel van patiënten die een afspraak niet nakomen
,

Tandartsen ondervinden financieel nadeel van patiënten die een afspraak niet nakomen

Naar aanleiding van een Duitse punctualiteitsstudie vroegen wij u in juli een vragenlijst in te vullen over de punctualiteit van uw patiënten. Heeft u ook patiënten die niet op een afspraak verschijnen? Lees hier hoe uw collega’s in Nederland dit ervaren.
Kosteloos seminar: Materiële controles en AVG
, , ,

Controles in de mondzorg: meer nadruk op verantwoordelijkheid zorgverzekeraar?

Bij hun controles vragen zorgverzekeraars bij mondzorgpraktijken vaak allerlei medische informatie van patiënten op. Als de mondzorgprofessional die gegevens zomaar verstrekt, kan hij de privacy van zijn patiënten schenden. Maar hoe zit het eigenlijk met de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraar bij geheimhouding van medische gegevens na de invoering van de AVG?
Tuchtcollege: niet uitvoeren behandeling na opmaken behandelplan
, ,

Tuchtrecht: niet uitvoeren behandeling na opmaken behandelplan

Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg in Den Haag heeft uitspraak gedaan over een klacht tegen een tandarts. De tandarts maakte een behandelovereenkomst op maar kon de behandeling vervolgens niet uitvoeren. Het Tuchtcollege heeft besloten dat de klacht deels gegrond is en legt als maatregel een waarschuwing op.
Let op de arbeidsrechtelijke aanzegplicht bij aflopen arbeidsovereenkomst
, ,

Let op de arbeidsrechtelijke aanzegplicht bij aflopen arbeidsovereenkomst

Baliepersoneel, (preventie-)assistenten, tandtechnisch personeel; veel van hen werken op basis van een tijdelijke arbeidsovereenkomst. Onlangs heeft de rechter een belangrijke uitspraak gedaan. Hieruit volgt dat het informeren door de mondzorgpraktijk als werkgever aan de werknemer over het al dan niet voortzetten (“verlengen”) van een tijdelijke arbeidsovereenkomst, schriftelijk moet geschieden.
Tuchtrecht: tandarts berispt om declaratie van verkeerde code
, ,

Tuchtrecht: tandarts berispt om declaratie van verkeerde code

Een tandarts is door het Centraal Tuchtcollege berispt, omdat hij bij het declareren een verkeerde code heeft gebruikt. Volgens het college heeft hij hiermee niet de zorgvuldigheid en nauwgezetheid betracht die van hem verwacht mogen worden.
Veranderingen in wet- en regelgeving mondzorg
,

Veranderingen in wet- en regelgeving mondzorg

In de zomerperiode zijn een aantal wetten en richtlijnen aangenomen die ook van belang zijn voor de mondzorg. Bekijk het overzicht. 
leiding geven
, , ,

Leiding geven aan uw team

Hoe geef ik op de beste manier leiding aan mijn team? Pas uw leiderschapsstijl aan op uw medewerker en let op uw eigen voorkeursstijl. Bekijk de video.
Positioneren van de tandartspraktijk in de eerstelijnszorg
,

Positioneren van de tandartspraktijk in de eerstelijnszorg

De huidige economie vraagt om meer ondernemerschap en commercieel inzicht van zowel praktijkeigenaren als van medewerkers in de eerstelijnszorg. Patiënten worden mondiger, zoeken naar informatie op het internet, zijn kritischer en vertonen steeds vaker uitstelgedrag vanwege de eigen bijdrage. Hoe positioneert u uw praktijk?

Partnernieuws

Meer

Nadelen voor tandartsen door onbetrouwbare patiënten

Heeft u wel eens patiënten die op een afspraak niet op komen dagen?

Wij zijn benieuwd hoe Nederlandse tandartsen en mondhygiënisten dit ervaren. Doe mee aan onze inventarisatie en vul de vragenlijst (anoniem) in. Op een later moment zullen we de resultaten op dental INFO bekendmaken.
9 juli 2018/door Redactie
Hoe wordt een tandarts klantvriendelijker?

Hoe wordt een tandarts klantvriendelijker?

Bas Hoogland is 19 jaar commercieel directeur van Landal GreenParks geweest. Onder zijn leiding heeft Landal het geschopt tot ‘klantvriendelijkst bedrijf van Nederland’. Wat kunnen tandartsen van hem leren over klantvriendelijkheid? Op Praktijk Anno Nu vertelde hij erover.
2 juli 2018/door Redactie
De mooiste behandelkamers

De mooiste behandelkamers

Het is weer tijd om een update te geven over de mooiste, strakste en opvallendste behandelkamers aangezien deze het visitekaartje van de praktijk zijn. Door uw behandelkamer op een vriendelijke, open of geruststellende wijze in te richten, kunt u de patiënt vooraf al een goede indruk geven.
2 juli 2018/door Anitadeklerk2018
Voorbehouden handelingen en taakdelegatie in de mondzorg: hoe zit het ook alweer?

Voorbehouden handelingen en taakdelegatie in de mondzorg: hoe zit het ook alweer?

De IGJ let bij recente inspecties op de vraag of er sprake is van ‘behandelingen door een onbevoegd of onbekwaam behandelaar, al dan niet via taakdelegatie. Over voorbehouden handelingen en bevoegdheidsvraagstukken bestaat, ter bescherming van de patiënt, zeer gedetailleerde wet- en regelgeving. De belangrijkste zaken op een rij.
18 juni 2018/door Redactie
Professionaliseren van de praktijk

Professionaliseren van de praktijk

Het lijkt wel of heel tandheelkundig NL in de afgelopen weken en maanden heeft toegeleefd naar 25 mei: de inwerkingtreding van de AVG. Kunnen we de aandacht nu weer vestigen op de echt belangrijke onderwerpen? Het professionaliseren van de praktijk is voor veel praktijkhouders namelijk een veel belangrijker issue.
18 juni 2018/door Redactie
Machtiging medische informatie mogen minderjarigen zelf tekenen

Machtiging medische informatie: mogen minderjarigen zelf tekenen?

Het Centraal Tuchtcollege heeft in een tuchtrechtzaak tussen een tandarts en een tandheelkundig adviseur van een zorgverzekeraar uitspraken gedaan over de handelingsbekwaamheid van minderjarigen tussen de 12 en 16 jaar en 16- en 17-jarigen. Van wie is een handtekening nodig op de behandelingsovereenkomst?
18 juni 2018/door Redactie
Tandartspraktijk neemt korte film op voor marketing

Tandartspraktijk neemt korte film op voor marketing

Een tandartspraktijk in Berlijn besloot om hun marketing eens anders dan gewoonlijk aan te pakken. De tandartspraktijk wilde een speciale commercial neerzetten, en slaagde erin om Duitse rapper Marteria over te halen om hieraan mee te doen. Op 30 mei ging de korte film in première.
12 juni 2018/door Redactie
Zwangerschapsverlof in de (mondzorg)praktijk

Zwangerschapsverlof in de (mondzorg)praktijk

Wanneer een werknemer in uw praktijk zwanger wordt ontstaan er voor zowel werknemer als werkgever verschillende rechten en plichten. Waar dient u allemaal rekening mee te houden? Enkele tips en tricks.
4 juni 2018/door Redactie
Tuchtrecht: tandarts mag orthodontie niet meer uitoefenen

Tuchtrecht: tandarts mag orthodontie niet meer uitoefenen

Het regionaal tuchtcollege voor de gezondheidszorg in Eindhoven heeft een tandarts de bevoegdheid ontzegd om het vak orthodontie uit te oefenen. Hij heeft de informatie- en dossierplicht geschonden en heeft onvoldoende inzicht getoond in een ingewikkelde casus.
4 juni 2018/door Redactie
KNMT doet mee aan project (Ont)regel de zorg voor verminderen regeldruk mondzorg

KNMT doet mee aan project (Ont)regel de zorg voor verminderen regeldruk mondzorg

De KNMT gaat de komende periode samen met haar achterban aan de slag om de administratieve lastendruk in de mondzorg terug te brengen. De beroepsvereniging doet dat door zich aan te sluiten bij het door de VvAA geïnitieerde project (Ont)regel de Zorg.
30 mei 2018/door Anitadeklerk2018
Praktische tips voor informatiebeveiliging: bewustwording in de praktijk

Praktische tips voor informatiebeveiliging: bewustwording in de praktijk

Dit is het derde deel van een reeks van artikelen met tips voor meer bewustwording over informatiebeveiliging in de mondzorgpraktijk. In mei 2018 gaat de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) in, waarmee de regels rond de bescherming van persoonsgegevens worden aangescherpt. In de praktijk blijkt dat informatiebeveiliging voor 80% te maken heeft met mensen en organisatie.
7 mei 2018/door Redactie
De Wkkgz en de nieuwe WTZa: meer dan alleen klachtenafhandeling

De Wkkgz en de nieuwe WTZa: meer dan alleen klachtenafhandeling

De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat in de praktijk vaak gelijk aan een wet die regelt hoe de zorgaanbieder de klachtenafhandeling dient te regelen. Maar de Wkkgz verplicht de zorgaanbieder tot meer dan alleen klachtenafhandeling. En de overheid wil nog meer en komt met de introductie van een nieuwe wet: de WTZa waarmee scherpere eisen worden gesteld aan toetreding tot zorg.
7 mei 2018/door Redactie
Toon meer