Ondernemen

Podcast: De kracht van reflectie
, ,

Podcast: De kracht van reflectie

Reflecteren is één van de belangrijkste vaardigheden die je als praktijkmanager onder de knie moet hebben. Het helpt je groeien in je functie maar ook als persoon. Wat is reflecteren precies en hoe doe je dit? Beluister de podcast van Anna Berends.
, , ,

Shared decision making: een continu proces

Binnen de WGBO wordt ‘informed consent’ aangescherpt tot ‘shared decision making’. Agatha Hielkema van de VvAA legde op Mondzorgpraktijk Anno Nu uit wat dit inhoudt en wat de gevolgen hiervan zijn voor mondzorgverleners.
,

Welke bedragen gelden voor de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek in 2020?

De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), een (fiscale) aftrek voor kleinschalige investeringen, is in 2020 qua percentage gelijk en qua bedragen iets hoger dan de aftrek in 2020. Bekijk het overzicht van de KIA-bedragen en voorwaarden voor 2020.
,

Wat kunnen mondzorgwebsites leren van internetgiganten?

Een goede website wordt steeds belangrijker, ook voor tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en andere mondzorgprofessionals. Maar wat maakt een site goed? Internetgiganten weten dit als de beste. Wat kunnen tandheelkundewebsites van hen leren?
Wat is een tandartspraktijk bij verkoop waard?
,

Wat is een tandartspraktijk bij verkoop waard?

In de tandartsensector worden op het ogenblik veel praktijken door ketens opgekocht. Als je als tandarts overweegt om je praktijk te verkopen, waar moet je dan rekening mee houden? Hoeveel is bijvoorbeeld je praktijk waard en wat is het juiste moment om je praktijk te verkopen?
, ,

Tuchtrecht: waarschuwing wegens niet met vereiste bekwame spoed handelen na tanduitval

Het Regionaal Tuchtcollege te Zwolle heeft een tandarts een waarschuwing opgelegd nadat deze niet met de vereiste spoed handelde na de uitval van een blijvende tand. Er zat te veel tijd tussen het bellen na het verlies van de tand en de behandeling.
Tuchtrechter
, ,

Tandarts krijgt waarschuwing van tuchtrechter na uitschrijven patiënt

Afgelopen oktober deed de tuchtrechter in Zwolle uitspraak in een zaak tussen patiënt en tandarts. De tandarts werd aangeklaagd om het feit dat hij de patiënt zonder waarschuwing uitschreef en deze slecht behandeld heeft. De patiënt werd gedeeltelijk in het gelijk gesteld en de tandarts kreeg een waarschuwing.
Tuchtrecht - berisping wegens onvoldoende informatievoorziening, onjuistheden op patiëntenkaart en declaratiegedrag
, ,

Tuchtrecht: berisping wegens onvoldoende informatievoorziening, onjuistheden op patiëntenkaart en declaratiegedrag

Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg Amsterdam heeft een aanklacht tegen een tandarts deels gegrond verklaard. De patiënt klaagde de tandarts aan wegens een gebrek aan voldoende informatieverstrekking, het stellen van een onjuiste diagnose, het opstellen van een onjuiste verklaring en het onjuist declareren.

Partnernieuws

Meer

Tweede kamer (Ont)regel de zorg trage maar gestage vooruitgang

(Ont)regel de zorg: trage maar gestage vooruitgang

Er zit nog niet echt vaart in het (Ont)regelen van de zorg. Minister De Jonge liet aan de Tweede Kamer weten dat zorgverleners in de praktijk nog weinig van de maatregelen merken.
17 oktober 2019/door Redactie
Keuze BV, vof, maatschap of eenmanszaak

BV, vof, maatschap of eenmanszaak, wat is wijsheid?

Vaak zien we dat er geen aandacht is voor de keuze van een rechtsvorm, terwijl het een zeer belangrijk onderdeel van de bedrijfsvoering is. De veranderende economie, het risico van aansprakelijkheden, meer scheiding tussen privé en zakelijk: een paar factoren die de afgelopen jaren steeds meer hun stempel drukken op de bedrijfsvoering.
14 oktober 2019/door Redactie
Investeerders in de mondzorg

Investeerders in de mondzorg

Na eerdere consolidatie in de tandheelkunde zijn steeds meer investeerders actief in de mondzorg. Vooral de verkoop van de moedermaatschappij van DentConnect, voor naar schatting 16x het brutobedrijfsresultaat, heeft menig investeerder doen watertanden. Enkele financiële voorwaarden die investeerders kunnen voorstellen bij overdracht.
7 oktober 2019/door Redactie
Wat betekent Prinsjesdag 2019 voor de mondzorgondernemer?

Wat betekent Prinsjesdag 2019 voor de mondzorgondernemer?

Op Prinsjesdag heeft het kabinet Rutte III zijn (fiscale) plannen weer uit te doeken gedaan. De nadruk ligt deze keer op de koopkracht van de middeninkomens, maar wat betekenen deze maatregelen nu voor u als mondzorgondernemer? Een overzicht van de diverse plannen die voor u van belang zijn.
7 oktober 2019/door Redactie
tuchtrechter

Kunnen tandartsen een tuchtklacht tegen elkaar indienen?

Veel BIG-geregistreerde zorgaanbieders krijgen tijdens hun carrière één of meerdere keren te maken met een tuchtklacht. Zo ook tandartsen. Doorgaans is het de patiënt die een tuchtklacht indient tegen zijn of haar tandarts, en in sommige gevallen de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd. Kan een collega-tandarts ook een tuchtklacht indienen?
7 oktober 2019/door Anitadeklerk2018
Waarom een plan goed werkt - meer regie over je eigen praktijk

Waarom een plan goed werkt: meer regie over je eigen praktijk

Het is bekend, dat tandarts / praktijkhouders steeds meer werkdruk ervaren van het voeren van een eigen praktijk. Zo erg zelfs, dat sommigen zich soms bevrijd voelen met de verkoop van hun praktijk. Of dat een burn-out bijna welkom is. Dan is het hoogste tijd het heft in eigen hand te nemen.
23 september 2019/door Redactie
Tuchtrecht - verdwenen tandarts definitief uit functie gezet

Tuchtrecht: verdwenen tandarts definitief uit functie gezet

Het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg Amsterdam heeft een aanklacht tegen een tandarts als gegrond beoordeeld. De tandarts heeft zowel voor, tijdens als na praktijkbeëindiging zijn patiënten niet geïnformeerd omtrent de situatie en vervolgstappen.
23 september 2019/door Redactie

De beëindiging van de geneeskundige behandelingsovereenkomst door mondzorgprofessionals

Patiënten kunnen vrij eenvoudig een behandelingsovereenkomst met hun zorgverlener opzeggen. Andersom is het een stuk lastiger: mondzorgverleners kunnen slechts onder bepaalde omstandigheden de behandelingsovereenkomst met een patiënt opzeggen. Om welke omstandigheden gaat het?
9 september 2019/door Redactie
Omgaan met neppe negatieve Google recensies

Omgaan met neppe negatieve Google recensies

Online recensies spelen een grote rol in de hedendaagse digitale wereld en kunnen een grote rol spelen in het keuzeproces van potentiële klanten. Ook de meeste tandartspraktijken zullen regelmatig te maken krijgen met zowel positieve als negatieve als neppe recensies. In dit artikel wordt toegelicht waarom het raadzaam is om op beiden te reageren en hoe dit het beste kan worden gedaan.
10 juli 2019/door Redactie

Tuchtrecht: waarschuwing voor onvoldoende kennis traumatologie

Het Regionaal Tuchtcollege in Zwolle heeft een aanklacht tegen een tandarts vanuit haar werkgever als deels gegrond verklaard. De tandarts zou tijdens een traumageval niet voldoende gehandeld hebben door gebrek aan kennis.
1 juli 2019/door Redactie

Wijzigingen wet- en regelgeving

Er vinden enkele wijzigingen plaats in de wet- en regelgeving op het gebied van onder andere declaraties, de minimumlonen en de informatieplicht energiebesparing. Hierbij een overzicht van de veranderingen die van belang kunnen zijn voor mondzorgprofessionals.
1 juli 2019/door Anitadeklerk2018
Tuchtrecht: schorsing vanwege oncollegiaal gedrag

Tuchtrecht: schorsing vanwege oncollegiaal gedrag

Het Regionaal Tuchtcollege te Zwolle heeft een tandarts geschorst naar aanleiding van een aanklacht betreft oncollegiaal gedrag. De klacht werd ingediend door de secretaris van de tandartsenkring waarvan de praktijk deel uitmaakt. Zowel de tandarts als zijn echtgenoot werden aangeklaagd.
17 juni 2019/door Redactie
Toon meer