Ondernemen

Lancering boek ‘Teammanagement talent
,

Lancering boek ‘Teammanagement talent'

Als manager van een tandartspraktijk krijg je veel op je bordje. Denk aan personeel, wet- en regelgeving of kwaliteitszorg. Anna Berends van Loenen schreef daarom het boek Teammanagement talent.
AVG-factoring-bedrijven
,

Rectificatie: Factoringbedrijven zijn geen verwerker in de zin van de AVG

Onlangs plaatsten wij het artikel Europese verordening AVG: Privacy verandert van ‘tell me” naar “show me” . In dit artikel is abusievelijk opgenomen dat ook factoringbedrijven verwerker zijn in de AVG. U hoeft dus geen verwerkingsovereenkomst te hebben omdat u werkt met een factoringbedrijf.
Europese verordening AVG: Privacy verandert van ‘tell me” naar “show me”
,

Europese verordening AVG: Privacy verandert van ‘tell me” naar “show me”

Op 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op mondzorgpraktijken van toepassing. Die AVG beoogt simpel gezegd de manier waarop organisaties omgaan met privacy te veranderen van ‘tell me’ naar ‘show me’. Wat gaat er veranderen?
Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven
, , , ,

Uitgekiende marketingstrategie om patiënten te werven

Bij een tandartspraktijk in Groot-Brittannië gaan ze heel ver in het werven van patiënten. Met een uitgekiende marketingstrategie wordt een bedrijf neergezet met de uitstraling van een vliegmaatschappij die alles voor zijn klanten over heeft. Is dit over de top of juist klantgericht?
Patiënt klaagt tandarts aan voor geschonden zorgplicht
,

Patiënt klaagt tandarts aan voor geschonden zorgplicht

Een tandarts moest voor de rechter verschijnen naar aanleiding van de vergoeding van een gebitsbehandeling, die wel was toegezegd door de tandarts maar niet werd voldaan door de zorgverzekeraar. De behandeling werd gestart, maar niet afgemaakt. De patiënt heeft de tandarts aangeklaagd op grond van geschonden zorgplicht.
5 Verbetertips voor de praktijkmanager | praktijkhouder
,

5 Verbetertips voor de praktijkmanager | praktijkhouder

“Als ik ’s middags naar huis ga, vraag ik mij regelmatig af waar ik toch zo druk mee ben geweest.” Deze ervaring gaat helaas op voor veel praktijkmanagers. Je wordt ‘geleefd door de dag’ en kan zo geen nieuwe acties oppakken of verbeteringen doorvoeren. 5 tips die wel tot verbeteringen kunnen leiden.
imago
, , ,

Hoe zit het met uw imago?

Komt u betrouwbaar en deskundig over? Weet u eigenlijk wel welk beeld u bij anderen oproept? Niet alleen uw vakdeskundigheid is van belang voor patiënten, maar ook uw imago. Wat is dat eigenlijk en hoe kunt u uw imago verbeteren? Dentalinfo sprak met Yvonne Stoevelaars, imagodeskundige.
, , ,

Tandartsen laagste rendement van zorgpraktijken

De omzet van zorgpraktijken is de afgelopen 10 jaar met 50 procent gestegen. Alhoewel de totale zorguitgaven stegen is het gemiddelde rendement echter wel gedaald. Tandartsen scoorden gemiddeld het laagste rendement (34%).

Partnernieuws

Meer

Schepen orthodontist zijn verkapte winstuitdeling

Schepen orthodontist zijn verkapte winstuitdeling

Een orthodontist die aandeelhouder in een werkmaatschappij was via zijn holding kocht in privé twee boten. Deze boten werden ingebracht in de werkmaatschappij zonder dat hier overeenkomsten van werden opgemaakt. Aangezien hierbij eerder persoonlijke dan zakelijke behoefte werden bevredigd was er sprake van een verkapte winstuitdeling.
1 november 2017/door Redactie
Tuchtrecht: afwijken van paroprotocol mag soms

Tuchtrecht: afwijken van paroprotocol mag soms

Het Centraal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg heeft uitspraak gedaan in een zaak over een tandarts die niet gehandeld heeft volgens het Protocol parodontale diagnostiek en behandeling. Volgens het college mag van het protocol worden afgeweken als de omstandigheden daar aanleiding toe geven.
23 oktober 2017/door Anita de Klerk

Wat betekent het nieuwe regeerakkoord voor ondernemers in de mondzorg?

Als ondernemer gaat u zeker wat merken van de fiscale ambities van Rutte 3. Zowel voor ondernemers in de inkomstenbelasting als ondernemers in de BV zijn er veranderingen. Wat betekent dit voor de rechtsvorm van uw onderneming?
23 oktober 2017/door Anita de Klerk
Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Er is een nieuwe gespecialiseerde tandheelkundige behandeling ontwikkeld voor blaasmusikanten met slijtage aan de voortanden. Tandarts Peter Vlot van De Fijne Tandartsen uit Barneveld kwam met de oplossing: kronen plaatsen. Hij behaalde daarmee de regionale krant.
11 oktober 2017/door Redactie
familiebedrijf

Vijf tips voor een succesvol familiebedrijf

Het runnen van een familiebedrijf kan veel uitdagingen met zich meebrengen. Het gebeurt regelmatig dat emoties en familie zaken de overhand nemen, wat tot veel stress en frustratie op de werkvloer kan leiden. Hoe veel je ook van je familie houdt – er zijn meerdere zaken die je strict in de gaten moet houden. Deze tips kunnen daarbij helpen.
2 oktober 2017/door Redactie
Hoe activeert u uw patiëntenbestand?

Hoe activeert u uw patiëntenbestand?

De ‘core business’ van iedere praktijk is het binden van patiënten. Waarom is dat belangrijk en hoe pak je dat aan? De video geeft antwoord op deze vragen en is een aanvulling op documenten uit de Dental Management Toolkit.
25 september 2017/door Anita de Klerk
Praktijkmanager

Is praktijkmanagement in de mondzorg overgewaardeerd?

Er wordt steeds meer gesproken en geschreven over praktijkmanagement. Ook zijn er steeds meer praktijkmanagers aan het werk binnen tandartspraktijken. Waarom toch deze ontwikkeling? Is praktijkmanagement niet gewoon een overgewaardeerde, bedrijfseconomische hype voor de tandartspraktijk?
25 september 2017/door Redactie
Tuchtrecht: waarschuwing voor te veel informatie geven zonder toestemming patiënt

Tuchtrecht: waarschuwing voor te veel informatie geven zonder toestemming patiënt

Een tandarts heeft van het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg in Eindhoven een waarschuwing gekregen, omdat hij zonder schriftelijke toestemming van een patiënt meer medische informatie had gegeven aan een medisch adviseur dan waar om was gevraagd.
11 september 2017/door Redactie
tandartsketens

Tandartsketens: hoe moeten zelfstandige tandartsen reageren?

Tandartsketens breiden steeds verder uit. Ze krijgen meer vestigingen en er komen meer ketens bij. Hoe kijken tandartsen hier tegenaan? Vormen de ketens een kans of een bedreiging? dental INFO sprak met twee tandartsen, een praktijkeigenaar en een bedrijfskundig adviseur.
28 augustus 2017/door Redactie
Wat is de toegevoegde waarde van protocollen?

Wat is de toegevoegde waarde van protocollen?

Waarom wil je eigenlijk een protocol opstellen? En wat heb je eraan? Vragen die ik de tandarts stel om zijn of haar beweegredenen te horen. Helaas wordt regelmatig aangegeven “dat de praktijk protocollen moet hebben”. Dit resulteert erin, dat protocollen worden gekopieerd en als bewijs voor IGZ in de kast verdwijnen: een gemiste kans.
28 augustus 2017/door Redactie
Praktijknaam

Geen beschrijvende praktijknaam, maar wat dan wel?

Volgens een uitspraak van de rechter geniet een beschrijvende bedrijfsnaam geen juridische bescherming. Concurrenten mogen dus een naam gebruiken die er erg op lijkt. Een andere soort praktijknaam is dus een goed idee, maar hoe bedenkt u die?
28 augustus 2017/door Anita de Klerk

4 tips voor productieve vergaderingen

Vaak worden vergaderingen door medewerkers als onproductief bestempeld. De volgende vier tips kunnen helpen om een vergadering op een goede manier te organiseren en tot een goed einde te brengen.
24 augustus 2017/door Redactie
Toon meer