Ondernemen

Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten
, , ,

Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Er is een nieuwe gespecialiseerde tandheelkundige behandeling ontwikkeld voor blaasmusikanten met slijtage aan de voortanden. Tandarts Peter Vlot van De Fijne Tandartsen uit Barneveld kwam met de oplossing: kronen plaatsen. Hij behaalde daarmee de regionale krant.
familiebedrijf
,

Vijf tips voor een succesvol familiebedrijf

Het runnen van een familiebedrijf kan veel uitdagingen met zich meebrengen. Het gebeurt regelmatig dat emoties en familie zaken de overhand nemen, wat tot veel stress en frustratie op de werkvloer kan leiden. Hoe veel je ook van je familie houdt – er zijn meerdere zaken die je strict in de gaten moet houden. Deze tips kunnen daarbij helpen.
Hoe activeert u uw patiëntenbestand?
, ,

Hoe activeert u uw patiëntenbestand?

De ‘core business’ van iedere praktijk is het binden van patiënten. Waarom is dat belangrijk en hoe pak je dat aan? De video geeft antwoord op deze vragen en is een aanvulling op documenten uit de Dental Management Toolkit.
Praktijkmanager
,

Is praktijkmanagement in de mondzorg overgewaardeerd?

Er wordt steeds meer gesproken en geschreven over praktijkmanagement. Ook zijn er steeds meer praktijkmanagers aan het werk binnen tandartspraktijken. Waarom toch deze ontwikkeling? Is praktijkmanagement niet gewoon een overgewaardeerde, bedrijfseconomische hype voor de tandartspraktijk?
Tuchtrecht: waarschuwing voor te veel informatie geven zonder toestemming patiënt
,

Tuchtrecht: waarschuwing voor te veel informatie geven zonder toestemming patiënt

Een tandarts heeft van het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg in Eindhoven een waarschuwing gekregen, omdat hij zonder schriftelijke toestemming van een patiënt meer medische informatie had gegeven aan een medisch adviseur dan waar om was gevraagd.
tandartsketens
, , ,

Tandartsketens: hoe moeten zelfstandige tandartsen reageren?

Tandartsketens breiden steeds verder uit. Ze krijgen meer vestigingen en er komen meer ketens bij. Hoe kijken tandartsen hier tegenaan? Vormen de ketens een kans of een bedreiging? dental INFO sprak met twee tandartsen, een praktijkeigenaar en een bedrijfskundig adviseur.
Wat is de toegevoegde waarde van protocollen?
, , ,

Wat is de toegevoegde waarde van protocollen?

Waarom wil je eigenlijk een protocol opstellen? En wat heb je eraan? Vragen die ik de tandarts stel om zijn of haar beweegredenen te horen. Helaas wordt regelmatig aangegeven “dat de praktijk protocollen moet hebben”. Dit resulteert erin, dat protocollen worden gekopieerd en als bewijs voor IGZ in de kast verdwijnen: een gemiste kans.
Praktijknaam
, ,

Geen beschrijvende praktijknaam, maar wat dan wel?

Volgens een uitspraak van de rechter geniet een beschrijvende bedrijfsnaam geen juridische bescherming. Concurrenten mogen dus een naam gebruiken die er erg op lijkt. Een andere soort praktijknaam is dus een goed idee, maar hoe bedenkt u die?

Partnernieuws

Meer

4 tips voor productieve vergaderingen

Vaak worden vergaderingen door medewerkers als onproductief bestempeld. De volgende vier tips kunnen helpen om een vergadering op een goede manier te organiseren en tot een goed einde te brengen.
24 augustus 2017/door Redactie
Praktijkoverdracht: De fiscale kant

Praktijkoverdracht: De fiscale kant

Verslag van de presentatie van Rinie Roosen (senior adviseur BDO) over fiscale en financiële aspecten bij een praktijkoverdracht tijdens het seminar over praktijkoverdracht van de KNMT.
14 augustus 2017/door Redactie
oud-patiënt

Hoe krijgt u een oud-patiënt weer terug in uw praktijk?

Om ervoor te zorgen dat oud-patiënten weer een bezoek komen brengen aan uw praktijk, kunt u een zogenoemd reactiveringsprogramma gebruiken om de patiënten weer te ‘activeren’. Lees de tips.
14 augustus 2017/door Redactie
praktijkinrichting

Hulp bij het inrichten van een tandartspraktijk

Het inrichten van een tandartspraktijk kan een uitdaging zijn. Er zijn veel belangrijke aspecten waarmee rekening moet worden gehouden. De Brit Dr. Stuart Clark stelde daarom een overzicht samen van essentiële principes die hierbij kunnen helpen.
9 augustus 2017/door Anita de Klerk
geruststellen

Effectief geruststellen van jonge patiënten

Mondzorgprofessionals die met een jonge patiënt een geruststellend gesprek aangaan zijn volgens de ouder/verzorger empathischer. Ook wordt het gesprek als meer patiënt-georiënteerd ervaren waardoor er ook meer arts-patiënt interactie ontstaat. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek gepubliceerd in PLoS ONE.
7 augustus 2017/door Redactie
telefoon

De kracht van geluid aan de telefoon

De telefoon is het belangrijkste medium voor praktijken om direct te communiceren met patiënten. Praktijken moeten daarom nadenken over hoe de telefoon wordt beantwoord, hoe de verdere interactie met de beller plaatsvindt en wat de beller hoort wanneer hij in de wacht staat.
25 juli 2017/door Redactie
Verkoop praktijk

Voorbereidingen voor verkoop van uw praktijk

Mocht u de beslissing hebben genomen uw praktijk te verkopen, dan zijn er een aantal praktische stappen die ondernomen kunnen worden om dit proces soepel te laten verlopen.
17 juli 2017/door dentalinfo
Praktijkmanager

Versterken en behouden inzetbaarheid van uw praktijkmanager

De praktijkmanager houdt zich bezig met administratieve, secretariële en facilitaire ondersteuning in de tandartsenpraktijk. Om de inzetbaarheid van de praktijkmanager te versterken en te behouden, moet u kansen bieden voor groei en ontwikkeling. De volgende drie tips kunnen u hierbij helpen.
12 juli 2017/door Redactie
Hoger beroep inspecteur bij automatisch afgegeven VAR-wuo aan tandarts ongegrond

Hoger beroep inspecteur bij automatisch afgegeven VAR-wuo aan tandarts ongegrond

Volgens een inspecteur van belastingdienst zou een tandarts in 2010 ten onrechte in het bezit zijn geweest van een VAR-wuo. De inspecteur ging in hoger beroep, maar deze werd als ongegrond verklaard door het Hof Arnhem-Leeuwarden.
5 juli 2017/door Redactie
efficiënte agendaplanning

Tips voor een efficiënte agendaplanning

“Er is behoefte aan verbetering binnen de praktijk én aan meer rust.” Dit was het antwoord van een tandarts op mijn vraag hoe hij verder wilde met zijn praktijk. Hoe creëer je rust? Het antwoord is niet eenduidig, maar een goede agendaplanning draagt hier zeker aan bij. In dit artikel diverse tips voor een efficiënte agendaplanning.
3 juli 2017/door Redactie
tuchtrechter

Openbaarmaking tuchtuitspraak laat zorgverleners denken aan stoppen

Uit onderzoek van NIVEL is gebleken dat een uitspraak van een…
23 juni 2017/door Redactie
Efficiënte agendaplanning in de praktijk

Efficiënte agendaplanning in de praktijk

In deze video wordt ingegaan op de methodiek van een blokplanning. Aangevuld met de do’s en don’ts en de veelgehoorde bezwaren binnen een praktijk. Een prima startpunt om weer controle te krijgen over de agenda.
21 juni 2017/door Anita de Klerk
Toon meer