Wkkgz mondzorg

Als mondzorgverlener moet u ook voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). In deze wet is vastgelegd wat goede zorg nu precies inhoudt. Cliënten krijgen door deze wet een sterkere positie. De wet zorgt ervoor dat medewerkers incidenten veilig moeten kunnen melden.

melden - toestemming - contract
Wet- en regelgeving

Veilig incidenten melden via VIM-platform

Tijdens Praktijk Anno Nu gaf Lilian Knol een workshop over het veilig incidenten melden via het VIM-platform van VvAA. Ze ging in op welke incidenten voorkomen bij tandartsen en hoe je deze op het platform kunt delen.
De Wkkgz en de nieuwe WTZa: meer dan alleen klachtenafhandeling
Wet- en regelgeving

De Wkkgz en de nieuwe WTZa: meer dan alleen klachtenafhandeling

De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat in de praktijk vaak gelijk aan een wet die regelt hoe de zorgaanbieder de klachtenafhandeling dient te regelen. Maar de Wkkgz verplicht de zorgaanbieder tot meer dan alleen klachtenafhandeling. En de overheid wil nog meer en komt met de introductie van een nieuwe wet: de WTZa waarmee scherpere eisen worden gesteld aan toetreding tot zorg.

De Wkkgz: van administratieve verplichting naar een way of life
Kwaliteit

De Wkkgz: van administratieve verplichting naar een way of life

De per 1 januari 2017 toegevoegde voorschriften aan de Wkkgz vragen nogal wat van de mondzorgverlener. Mondzorgverleners zouden de Wkkgz niet als een checklist met procedurele eisen moeten zien, maar als een integraal onderdeel van de organisatie. 10 vuistregels voor omgang met de Wkkgz.
Leren- boeken
Kwaliteit

Leren van meldingen via de Wkkgz

Het streven van de inspectie is dat steeds meer gegevens openbaar gemaakt worden zodat zorginstellingen kunnen leren van elkaar. Dit streven wordt onder meer gerealiseerd door de introductie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
wkkgz
Kwaliteit

Wkkgz: wijzigingen 2016 en 2017 op een rij

Het zal u niet ontgaan zijn dat u als zorgverlener ook moet voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Hierbij nog een keer de wijzigingen van 2016 en 2017 op een rij.
De Wkkgz – Incident melden
Wet- en regelgeving

De Wkkgz – Incident melden

Het filmpje de ‘Wkkgz in drie minuten’ geeft onder meer aan dat sinds 1 juli zorgprofessionals (bijna) incidenten op systematische en veilige wijze intern moeten registeren. Veilig Incident Melden (VIM), heet dat. Analyse en reflectie moeten vervolgens bijdragen aan veiliger en daardoor betere zorg.
Kwaliteit
Kwaliteit

De Wkkgz – Vraag en antwoord over de kwaliteitswet

In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft de overheid vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. Aangezien bij veel zorgverleners hierover nog wat duidelijkheid ontbreekt, lieten wij u in een video een samenvatting van de kwaliteitswet Wkkgz zien.
Recht
Klachten

De kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten

Begin dit jaar bleek de kwaliteitswet Wkkgz nog erg onbekend. Inmiddels ziet VvAA dat de meeste zorgverleners meer weten maar nog steeds ontbreekt vaak het overzicht. Bijgaande korte film zet de verplichtingen voor zorgaanbieders op een rijtje.

Partnernieuws

Meer Wkkgz mondzorg

melden - toestemming - contract

Veilig incidenten melden via VIM-platform

Tijdens Praktijk Anno Nu gaf Lilian Knol een workshop over het veilig incidenten melden via het VIM-platform van VvAA. Ze ging in op welke incidenten voorkomen bij tandartsen en hoe je deze op het platform kunt delen.
3 juni 2019/door anitatest
De Wkkgz en de nieuwe WTZa: meer dan alleen klachtenafhandeling

De Wkkgz en de nieuwe WTZa: meer dan alleen klachtenafhandeling

De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat in de praktijk vaak gelijk aan een wet die regelt hoe de zorgaanbieder de klachtenafhandeling dient te regelen. Maar de Wkkgz verplicht de zorgaanbieder tot meer dan alleen klachtenafhandeling. En de overheid wil nog meer en komt met de introductie van een nieuwe wet: de WTZa waarmee scherpere eisen worden gesteld aan toetreding tot zorg.
7 mei 2018/door anitatest
De Wkkgz: van administratieve verplichting naar een way of life

De Wkkgz: van administratieve verplichting naar een way of life

De per 1 januari 2017 toegevoegde voorschriften aan de Wkkgz vragen nogal wat van de mondzorgverlener. Mondzorgverleners zouden de Wkkgz niet als een checklist met procedurele eisen moeten zien, maar als een integraal onderdeel van de organisatie. 10 vuistregels voor omgang met de Wkkgz.
6 november 2017/door anitatest
Leren- boeken

Leren van meldingen via de Wkkgz

Het streven van de inspectie is dat steeds meer gegevens openbaar gemaakt worden zodat zorginstellingen kunnen leren van elkaar. Dit streven wordt onder meer gerealiseerd door de introductie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
6 juni 2017/door anitatest
wkkgz

Wkkgz: wijzigingen 2016 en 2017 op een rij

Het zal u niet ontgaan zijn dat u als zorgverlener ook moet voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Hierbij nog een keer de wijzigingen van 2016 en 2017 op een rij.
19 december 2016/door Anita test Test
De Wkkgz – Incident melden

De Wkkgz – Incident melden

Het filmpje de ‘Wkkgz in drie minuten’ geeft onder meer aan dat sinds 1 juli zorgprofessionals (bijna) incidenten op systematische en veilige wijze intern moeten registeren. Veilig Incident Melden (VIM), heet dat. Analyse en reflectie moeten vervolgens bijdragen aan veiliger en daardoor betere zorg.
7 november 2016/door anitatest
Kwaliteit

De Wkkgz – Vraag en antwoord over de kwaliteitswet

In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft de overheid vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. Aangezien bij veel zorgverleners hierover nog wat duidelijkheid ontbreekt, lieten wij u in een video een samenvatting van de kwaliteitswet Wkkgz zien.
26 september 2016/door anitatest
Recht

De kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten

Begin dit jaar bleek de kwaliteitswet Wkkgz nog erg onbekend. Inmiddels ziet VvAA dat de meeste zorgverleners meer weten maar nog steeds ontbreekt vaak het overzicht. Bijgaande korte film zet de verplichtingen voor zorgaanbieders op een rijtje.
12 september 2016/door anitatest

Wkkgz: de nieuwe klachtenwet

De wetgeving rondom klachtenregeling is veranderd vanaf 2016. Wat betekent dit voor u en uw praktijk?
13 januari 2016/door dentalinfo

Nieuwe klachtenwet Wkkgz per 1 januari 2016: de wijzigingen op een rij

De nieuwe Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) gaat in per 1 januari 2016. Het doel van de nieuwe klachtenwet is openheid over en leren van eventuele fouten en zorgvuldige omgang met klachten. De belangrijkste wijzigingen op een rij.
4 januari 2016/door Anita test Test

Nieuwe klachtenwet (Wkkgz) aangenomen door Eerste Kamer

De Eerste Kamer heeft ingestemd met de Wkkgz, een nieuwe wet ter bevordering van de kwaliteit van de zorg en de behandeling van klachten en geschillen.
12 oktober 2015/door Anita test Test

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?