Wkkgz mondzorg
Als mondzorgverlener moet u ook voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). In deze wet is vastgelegd wat goede zorg nu precies inhoudt. Cliënten krijgen door deze wet een sterkere positie. De wet zorgt ervoor dat medewerkers incidenten veilig moeten kunnen melden.
Veilig incidenten melden via VIM-platform
Tijdens Praktijk Anno Nu gaf Lilian Knol een workshop over het veilig incidenten melden via het VIM-platform van VvAA. Ze ging in op welke incidenten voorkomen bij tandartsen en hoe je deze op het platform kunt delen.
De Wkkgz en de nieuwe WTZa: meer dan alleen klachtenafhandeling
De Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) staat in de praktijk vaak gelijk aan een wet die regelt hoe de zorgaanbieder de klachtenafhandeling dient te regelen. Maar de Wkkgz verplicht de zorgaanbieder tot meer dan alleen klachtenafhandeling. En de overheid wil nog meer en komt met de introductie van een nieuwe wet: de WTZa waarmee scherpere eisen worden gesteld aan toetreding tot zorg.
De Wkkgz: van administratieve verplichting naar een way of life
De per 1 januari 2017 toegevoegde voorschriften aan de Wkkgz vragen nogal wat van de mondzorgverlener. Mondzorgverleners zouden de Wkkgz niet als een checklist met procedurele eisen moeten zien, maar als een integraal onderdeel van de organisatie. 10 vuistregels voor omgang met de Wkkgz.
Leren van meldingen via de Wkkgz
Het streven van de inspectie is dat steeds meer gegevens openbaar gemaakt worden zodat zorginstellingen kunnen leren van elkaar. Dit streven wordt onder meer gerealiseerd door de introductie van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).
Wkkgz: wijzigingen 2016 en 2017 op een rij
Het zal u niet ontgaan zijn dat u als zorgverlener ook moet voldoen aan de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Hierbij nog een keer de wijzigingen van 2016 en 2017 op een rij.
De Wkkgz – Incident melden
Het filmpje de ‘Wkkgz in drie minuten’ geeft onder meer aan dat sinds 1 juli zorgprofessionals (bijna) incidenten op systematische en veilige wijze intern moeten registeren. Veilig Incident Melden (VIM), heet dat. Analyse en reflectie moeten vervolgens bijdragen aan veiliger en daardoor betere zorg.
De Wkkgz – Vraag en antwoord over de kwaliteitswet
In de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) heeft de overheid vastgelegd wat goede zorg precies inhoudt. Aangezien bij veel zorgverleners hierover nog wat duidelijkheid ontbreekt, lieten wij u in een video een samenvatting van de kwaliteitswet Wkkgz zien.
De kwaliteitswet Wkkgz in 3 minuten
Begin dit jaar bleek de kwaliteitswet Wkkgz nog erg onbekend. Inmiddels ziet VvAA dat de meeste zorgverleners meer weten maar nog steeds ontbreekt vaak het overzicht. Bijgaande korte film zet de verplichtingen voor zorgaanbieders op een rijtje.
Partnernieuws
Symposium Gebitsslijtage: Een complexe uitdaging, diepgaand belicht
Kerr Matrijzen: het zijn soms de kleine dingen die een groot verschil maken