Communicatie patiënt mondzorg

Goede communicatie met uw patiënt zorgt voor een tevreden patiënt die bovendien uw mondzorginstructies goed opvolgt. Hier vindt u meer over voorlichting mondhygiëne, poetsinstructies en uitleg geven over een behandelplan.

Moeilijke patiënten
,

Moeilijke patiënten? Zo behoud je je energie

Waarom kosten bepaalde patiënten mij meer energie dan anderen? En waarom kost bepaald gedrag van patiënten je collega geen en jou veel energie? Fenno Moes geeft een antwoord op deze vragen.
,

Augmented Reality campagne voor bewustwording mondgezondheid

Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent lanceren samen de #OptraGateSelfie Augmented Reality campagne. Met dit pilootproject willen zij het belang van mondgezondheid onder de aandacht brengen van het grote publiek en bijdragen aan een goede mondzorg voor iedereen.
Hoe ga je om met een narcist?
, ,

Hoe ga je om met een narcist?

Mensen met een narcistische stoornis hebben behoefte aan aandacht en kunnen buitenproportioneel reageren. Als je een narcist als patiënt, collega of baas hebt, hoe ga je dan met hem om? Dr. Martin Appelo, psycholoog en cognitief gedragstherapeut, vertelde erover tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’.
Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België
, , ,

Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België

Glimlachen.be is een project om de mondgezondheid van jeugd in België te verbeteren. Dit doen ze onder meer door informatie aan te bieden op de website en met een gratis reizende tentoonstelling.
‘Steffie’ maakt naar de tandarts gaan eenvoudig
,

‘Steffie’ maakt naar de tandarts gaan eenvoudig

Voor veel mensen is naar de tandarts gaan de normaalste zaak van de wereld, maar voor sommige is dit lastige. Online platform Steffie legt consumenten op een begrijpelijke manier uit hoe je voor je tanden zorgt.
NVM-mondhygienisten-website
,

NVM-Mondhygiënisten lanceert nieuwe websites voor consumenten en professionals

NVM-Mondhygiënisten, de beroepsvereniging voor mondhygiënisten heeft sinds 1 oktober twee nieuwe websites: één voor consumenten en één voor mondhygiënisten. Hier kunnen consumenten en professionals alles lezen over mondgezondheid, mondverzorging en de mondhygiënist.
Hoe kun je patiënten motiveren om hun gedrag te veranderen
, , ,

Hoe kun je patiënten motiveren om hun gedrag te veranderen?

Het NVM-najaarscongres staat dit jaar in het teken van ‘positieve gezondheid’ en op welke manier je patiënten kunt motiveren om hun gedrag blijvend te veranderen. dental INFO sprak hierover met Johnny Buivenga, gedragspsycholoog en een van de sprekers op het congres.
,

Studenten hebben voorkeur voor online patiëntcommunicatie

Amerikaanse studenten tandheelkunde communiceren liever met mede studenten en patiënten via hun telefoon dan face-to-face. Dit bleek uit een nieuw onderzoek dat werd gepresenteerd op de 2019 International Association for Dental Research in Vancouver.

Partnernieuws

Meer communicatie patiënt mondzorg

Kidsfabriek

Kidsfabriek verbroedert mondzorg

Zaterdag 31 augustus namen de Mondhoek en Toothcamp samen deel aan Kidsfabriek in de SSP-hal in Ulft. Voor het eerst deden naast mondhygiënisten en studenten ook tandartsen en assistenten mee. Het gratis evenement is gericht op kinderen van 4-12 jaar. De kinderen leren spelenderwijs over mondzorg en worden zo enthousiast gemaakt.
11 september 2019/door Anitadeklerk2018
Tand-eruit-tand-erin

Publiekscampagne KNMT en NVvE: Tand eruit? Tand erin!

Tijdens het sporten, buitenspelen of stoeien; het kan zo maar gebeuren dat een kind een tand verliest. Bij een dergelijk tandtrauma is het van het grootste belang dat er direct de juiste zorg wordt verleend. De KNMT start samen met de NVvE (Nederlandse Vereniging voor Endodontologie) de campagne Tand eruit? Tand erin!. Boodschap: Plaats de tand terug en ga meteen naar de tandarts om ergere schade te voorkomen.
9 september 2019/door Anitadeklerk2018
Kidsfabriek

Mondhoek en Toothcamp werken samen bij de Kidsfabriek

Op 31 augustus is de Mondhoek voor de zesde keer bij de Kidsfabriek, een gratis evenement in Ulft waar kinderen workshops kunnen volgen op gebieden als sport, spel, techniek en cultuur. In de Mondhoek worden workshops gegeven over mondgezondheid door mondhygiënisten, tandartsen, preventieassistenten en studenten mondzorgkunde. Toothcamp komt dit jaar ook naar de Kidsfabriek en werkt dan samen met de Mondhoek. 
14 augustus 2019/door Anitadeklerk2018
#motivatie: de kracht van “social media” in de mondzorg

#motivatie: de kracht van “social media” in de mondzorg

Er wordt door zowel zorgprofessionals, als patiënten, uitgebreid gebruik gemaakt van social media. Patiënten gebruiken social media vooral voor het vergaren van informatie en voor sociale steun. Wat zijn de voor- en nadelen van social media voor zowel patiënten als zorgprofessionals? Hoe zet je social media in?
14 augustus 2019/door Redactie
Hoe maak je contact met een puber

Hoe maak je contact met een puber?

De informatie die de mondzorgverlener geeft doet de puber ‘niets’. Er is geen contact. Te zien is hoe de mondzorgverlener contact maakt met de puber. Als het contact er eenmaal is, kan de mondzorgverlener de puber wel bereiken en stimuleren meer zijn best te doen bij de verzorging van zijn gebit. Het Ivoren Kruis maakte deze video voor het programma Gewoon Gaaf.
15 juli 2019/door Redactie
‘De tandtechniek heeft ingeboet aan kwaliteit’

Kraak de code: hoe gaan mensen hun mondgezondheid belangrijk vinden?

Tijdens het SCEM-symposium Mondzorg bij het kind IX sprak Dagmar Vriends onder de titel ‘Kraak de code’ over motiverende gespreksvoering. Op welke manier kun je mensen aanzetten tot gedragsverandering, bijvoorbeeld om hun mond beter te verzorgen? Hierbij een verslag van haar presentatie.
1 juli 2019/door Redactie
Stichting Nieuwe Steen organiseert voor de zevende keer gratis mondzorg in Zuid-Afrika

Stichting Nieuwe Steen organiseert voor de zevende keer gratis mondzorg in Zuid-Afrika

Dit jaar organiseert stichting Nieuwe Steen voor de zevende keer een gratis tandheelkundige kliniek in Zuid-Afrika. In de periode van 5 tot en met 17 augustus zullen er wederom zes achtergestelde gemeenschappen bezocht worden.
7 juni 2019/door Redactie
Minder plastic in de mond en in de zee: poster bij FDI World Dental Congress

Minder plastic in de mond en in de zee: poster bij FDI World Dental Congress

Tandenpoetsen is een gewoontegedrag én tandenpoetsen met een bamboe tandenborstel is een milieuvriendelijke en bewuste keuze. Onder het motto: “Minder plastic in de mond en in de zee” reageerden velen enthousiast op de bamboe tandenborstel challenge. Een poster van deze mondzorginterventie zal worden gepresenteerd tijdens het ADA FDI World Dental Congress in San Francisco.
6 mei 2019/door Anitadeklerk2018
MeMo Kind

Doe jij wat extra’s voor de mondzorg van kinderen van 0-4 jaar?

In ‘Meet Mondgezondheid Kind’ (MeMo Kind) is de Hogeschool Utrecht bezig met het in kaart brengen van alle initiatieven gericht op het beschermen en verbeteren van de mondgezondheid van kinderen van 0 tot 4 jaar. Het doel is om zoveel mogelijk ‘best practices’ te verzamelen waarmee een meetinstrument kan worden ontwikkeld om de effectiviteit van interventies te evalueren. Doe mee en vul de korte vragenlijst in.
11 april 2019/door Redactie
Autismevriendelijke mondzorg: vertel duidelijk wat je gaat doen en hou je aan de afspraken

Autismevriendelijke mondzorg: vertel duidelijk wat je gaat doen en hou je aan de afspraken

Om aan mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) goede mondzorg te verlenen is vaak een speciale aanpak vereist. Op 21 mei 2019 wordt een congres georganiseerd over autismevriendelijke mondzorg. dental INFO sprak met Jan Hendrik Elhorst, een van de sprekers op dit congres.
1 april 2019/door Redactie
Yuchi.

Met blijdschap en trots verkondigen wij de geboorte van Yuchi: symbool voor optimale mondverzorging

Onder het motto "Begin van kleins af aan" of zoals men in het Papiaments zegt: "Kuminsa fo'i chikitu" is Yuchi® Oral Health ter wereld gekomen. Yuchi als symbool om allereerst optimale mondverzorging van kleins af aan aan te leren, én bovendien, ter bevordering van publieke bewustwording en promotie van (mond)gezondheid, specifiek voor de allerjongsten èn hun ouders.
19 maart 2019/door Redactie
Promotiefilmpje voor bekendheid mondhygiënist bij het grote publiek

Promotiefilmpje voor bekendheid mondhygiënist bij het grote publiek

In 2018 stond Stichting Goed Gebekt met een stand op de Huishoudbeurs. Naast het scoren van DPSI’s namen zij ook een enquête af. Hieruit bleek dat 77,6% van de mensen niet weet dat de mondhygiënist vrij toegankelijk is. Een schrikbarend hoog cijfer. Stichting Goed Gebekt heeft daarom het initiatief genomen om de mondhygiënist bij het grote publiek onder de aandacht te brengen met een promotiefilmpje.
18 maart 2019/door Anitadeklerk2018
Toon meer