Communicatie patiënt mondzorg

Goede communicatie met uw patiënt zorgt voor een tevreden patiënt die bovendien uw mondzorginstructies goed opvolgt. Hier vindt u meer over voorlichting mondhygiëne, poetsinstructies en uitleg geven over een behandelplan.

Perio en Cardio-campagne gelanceerd
,

Perio&Cardio-campagne gelanceerd: vergroten bekendheid relatie parodontale aandoeningen en hart- en vaatziekten

De European Federation of Periodontology (EFP) en de World Heart Federation (WHF) lanceren in samenwerking met Dentaid de Perio&Cardio-informatiecampagne om de bekendheid van de relatie tussen parodontale aandoeningen en hart- en vaatziekten te vergroten.
,

Explosieve stijging bezoekersaantallen allesoverhetgebit.nl

Kun je gewoon naar de tandarts in coronatijd, hoe gaat het bleken van je gebit eigenlijk in zijn werk en wat kan de oorzaak van kiespijn zijn? Steeds meer patiënten vinden op Allesoverhetgebit.nl antwoorden op al hun vragen over mondzorg.
Hoe ga je om met patiënten met een verstoord zelfbeeld
,

Hoe ga je om met patiënten met een verstoord zelfbeeld?

Je kunt in je behandelstoel te maken krijgen met patiënten met een verstoord zelfbeeld. Hoe is dat zelfbeeld ontstaan en hoe kun je het beste met deze patiënten omgaan? GZ-psycholoog Dorine Sanders vertelde erover tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’.
Communicatie met patiënten in coronatijd - NZa-special
, , ,

Communicatie met patiënten in coronatijd - NZa-special

Het is belangrijk dat patiënten weten waar ze in coronatijd een antwoord kunnen vinden op hun vragen. Patiëntenfederatie Nederland, het RIVM, het ministerie van VWS en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bieden daarom zorgaanbieders ondersteuning met de NZa-Special: ”Communicatie met patiënten in coronatijd”.
Ivoren Kruis: Patiëntenfolders, adviezen en Gewoon Gaaf-materialen 
,

Ivoren Kruis webshop: Patiëntenfolders, adviezen en Gewoon Gaaf-materialen 

In de webshop van het Ivoren Kruis zijn patiëntenfolders over zeer uiteenlopende onderwerpen te vinden. Ook posters, adviezen en Gewoon Gaaf-materialen zijn middels de webshop te bestellen.
Geduld heel belangrijk bij behandeling licht verstandelijk beperkten
, ,

Geduld heel belangrijk bij behandeling licht verstandelijk beperkten

Het aantal licht verstandelijk beperkten neemt toe. Hierdoor zullen we steeds meer verstandelijk beperkten in onze stoel krijgen. Op de klinische avond van CBT Elver vertelden Roy Bannink (tandarts verstandelijk gehandicapten) en Marscha Brunia (orthopedagoog/GZ-psycholoog) wat je kunt verwachten bij deze groep.
Pokemon smile
, ,

Pokémon helpt kinderen tanden poetsen

Kinderen motiveren om hun tanden te poetsen kan lastig zijn, maar met de mobile app Pokémon Smile maakt Nintendo tanden poetsen leuk.
Impact van mondgezondheidsvoorlichting op gedrag
,

Impact van mondgezondheidsvoorlichting op gedrag

Onlangs verscheen een artikel over het effect van verscheidene interventies, observaties en onderzoeken van verschillende (mond)gezondheidsevenementen en campagnes in Nederland en Curaçao. Hieruit blijkt dat interventies, die gericht zijn op mondgezondheidsbevordering en preventie van mondziekten, voor elke doelgroep op maat moeten worden ontworpen.

Partnernieuws

Meer communicatie patiënt mondzorg

Bewaar het contact met uw patiënten tijdens de coronacrisis

Dankzij de huidige maatregelen en adviezen van de overheid ziet u uw patiënten waarschijnlijk alleen nog maar in noodgevallen. Het is echter belangrijk om het contact te houden.
21 april 2020/door Redactie
Stickers-en-posters-werk-mondzorg-tijdens-coronacrisis

Bestel nu: Stickers en posters met info en routing patiënten in coronatijd

Kuiken Praktijkmanagement heeft diverse mooie toepassingen ontwikkeld voor de mondzorg, zoals informatieposters, ‘houd afstand’-stickers en handdesinfectie bordjes. Dit alles voor een goede informatievoorziening en routing van patiënten in jouw praktijk. Bekijk hier de volledige brochure inclusief de link voor het plaatsen van een bestelling.
21 april 2020/door anitatest
Beeldbellen

Hoe werk jij op afstand in de mondzorg? Deel je ervaringen!

Nu het werk in mondzorgpraktijken door de coronacrisis nagenoeg stil ligt, is zorg op afstand het enige wat je kunt doen. Maar hoe doe je dat? En voor welke zorg? Heb jij hier al ervaring mee en help jij je patiënten bijvoorbeeld via (beeld)bellen, e-mailen of chatten? Vertel over je ervaringen, deel je tips en help daarmee je collega’s!
31 maart 2020/door anitatest
Hoe schep je als mondhygiënist de juiste verwachtingen bij je patiënt?

Hoe schep je als mondhygiënist de juiste verwachtingen bij je patiënt?

Het beeld dat een patiënt heeft van een mondhygiënist blijkt niet altijd overeen te komen met het beeld dat de mondhygiënist zelf wil uitdragen. Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna onderzocht de verschillen en bekijkt hoe deze verschillen te verkleinen zijn.
2 maart 2020/door Redactie
ouders te informeren over mondzorgvergoeding

KNMT is blij met initiatief zorgverzekeraars om ouders te informeren over mondzorgvergoeding

Zorgverzekeraars gaan hun verzekerden met kinderen die niet naar de tandarts gaan voortaan gerichter informeren. Brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland maakt dat bekend nadat de Autoriteit Persoonsgegevens haar heeft laten weten dat zorgverzekeraars dat inderdaad is toegestaan. De beroepsvereniging van tandartsen KNMT is blij met de stap van de zorgverzekeraars.
24 februari 2020/door anitatest
Zo ga je om met de hoge verwachtingen van patiënten

Zo ga je om met de hoge verwachtingen van patiënten

De massale opkomst van sociale media heeft de afgelopen jaren geleid tot nieuwe verwachtingen onder patiënten. Mensen zien online allerlei knappe mensen met prachtige gebitten langskomen. Dat levert andere verwachtingen op.
27 januari 2020/door Redactie

Bijna helft van Nederlanders voor digitale huisartsenzorg

47% van de Nederlanders ziet het wel zitten om digitaal contact te kunnen hebben met een huisarts. Dit zou ook deels het tekort aan huisartsen kunnen oplossen. Zou digitalisering van de mondzorg volgens u een volgende stap kunnen zijn?
15 december 2019/door Redactie

Hoe kun je het beste omgaan met patiënten met een vermijdende persoonlijkheid?

In je mondzorgpraktijk kun je te maken krijgen met verschillende typen patiënten. Hoe je het beste kunt reageren op patiënten met een vermijdende persoonlijkheid vertelde Dr. Moniek Thunnissen tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’.
9 december 2019/door Redactie
Moeilijke patiënten

Moeilijke patiënten? Zo behoud je je energie

Waarom kosten bepaalde patiënten mij meer energie dan anderen? En waarom kost bepaald gedrag van patiënten je collega geen en jou veel energie? Fenno Moes geeft een antwoord op deze vragen.
11 november 2019/door Redactie

Augmented Reality campagne voor bewustwording mondgezondheid

Henry Schein Dental en Ivoclar Vivadent lanceren samen de #OptraGateSelfie Augmented Reality campagne. Met dit pilootproject willen zij het belang van mondgezondheid onder de aandacht brengen van het grote publiek en bijdragen aan een goede mondzorg voor iedereen.
11 november 2019/door Redactie
Hoe ga je om met een narcist?

Hoe ga je om met een narcist?

Mensen met een narcistische stoornis hebben behoefte aan aandacht en kunnen buitenproportioneel reageren. Als je een narcist als patiënt, collega of baas hebt, hoe ga je dan met hem om? Dr. Martin Appelo, psycholoog en cognitief gedragstherapeut, vertelde erover tijdens het congres ‘Bijzondere patiënten in de praktijk’.
28 oktober 2019/door Anitadeklerk2018
Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België

Glimlachen.be gaat voor een betere mondgezondheid bij jeugd in België

Glimlachen.be is een project om de mondgezondheid van jeugd in België te verbeteren. Dit doen ze onder meer door informatie aan te bieden op de website en met een gratis reizende tentoonstelling.
14 oktober 2019/door Redactie
Toon meer