Communicatie patiënt mondzorg

Goede communicatie met uw patiënt zorgt voor een tevreden patiënt die bovendien uw mondzorginstructies goed opvolgt. Hier vindt u meer over voorlichting mondhygiëne, poetsinstructies en uitleg geven over een behandelplan.

Gezond kindergebit
, , ,

Gezond kindergebit: tips voor voorlichting aan ouders en kinderen

In 2011 was de prevalentie van cariës 41% bij 5-jarigen. Wat kunt u als zorgverlener doen om te zorgen dat het melkgebit cariësvrij blijft? Het is vooral belangrijk dat de focus op ondersteuning van zelfzorg ligt: mondhygiëne en voeding.
In gesprek met patiënten met het kwaliteitsklankbord
, , ,

In gesprek met patiënten met het kwaliteitsklankbord

Om de kwaliteit van tandartspraktijken te waarborgen bestaan er verschillende manieren om deze te testen. Eerder werd de patiënten enquête als meetinstrument voor de kwaliteit geïntroduceerd. Nieuw is het kwaliteitsklankbord: een klankbord waarbij patiënten feedback geven aan hun eigen mondzorgpraktijk.

Wat verwacht de patiënt en hoe beïnvloedt u dat?
,

Wat verwacht de patiënt en hoe beïnvloedt u dat?

Wanneer een patiënt uw behandelkamer binnenstapt, ziet u het vrijwel direct: gaat het om een angstpatiënt die bibberend de stoel in kruipt of om een patiënt die volkomen ontspannen is? Deze patiënten hebben één ding gemeen; ze hebben beide een bepaalde verwachting van u.
klantenservice
,

10 tips voor een goede klantenservice

Wanneer het op klantenservice aankomt, zijn er altijd meerdere scenario’s mogelijk. Het uiteindelijke doel is een tevreden patiënt. Tandheelkundig adviseur Lisa Knowles geeft 10 tips voor het garanderen van een goede service.
, , ,

Gepubliceerd artikel mondhygiënisten: Voorlichting over mondzorg tijdens kinderfestival werkt

In Annual Clinical Journal of Dental Health van The British Society of Dental Hygiene and Therapy is een artikel gepubliceerd van Buunk-Werkhoven, Kristina Takrovskaja en Lieneke Steverink-Jorna. Hierin beschrijven zij hun onderzoek naar de invloed van voorlichting over mondzorg tijdens het kinderfestival Kidsfabriek.
Huppelend naar de mondhygiënist: blog op website ministerie van VWS
, , ,

Huppelend naar de mondhygiënist: blog op website ministerie van VWS

Onlangs verscheen het tweede blog van mondhygiënist Lieneke Steverink op de website van het ministerie van VWS. In dit blog vertelt ze over hoe belangrijk het is dat kinderen regelmatig naar de mondhygiënist gaan.
Pilot bewustzijn van mondgezondheid en zelfzorg jonge moeders en hun baby’s
, , ,

Pilot: bewustzijn van mondgezondheid en zelfzorg jonge moeders en hun baby’s

Hoe bewust zijn jonge moeders van 17 tot 24 jaar van mondgezondheid voor henzelf en voor hun baby’s? Yvonne Buunk-Werkhoven en Selma Burrekers onderzochten dit en publiceerden hierover. Deze doelgroep blijkt lastig te bereiken voor gedragsverandering.
psychologie
, ,

De psychologie van gedragsverandering

Elke professional wil graag met goede bedoelingen het gedrag van mensen veranderen in de juiste richting. Bijvoorbeeld helpen met een betere mondhygiëne. En dan misschien ook nog adviseren om te stoppen met roken. Meestal werkt dat niet zo best. Hoe kunnen wetenschappelijke inzichten worden toegepast? Waarom doen mensen niet wat we hen adviseren?

Partnernieuws

Meer communicatie patiënt mondzorg

tandarts-patiënt relatie

Betere tandarts-patiënt relatie door sms-berichtjes

Er bestaan verschillende systemen voor Patient Relation Management (PMR), oftewel voor het verbeteren van de relatie tussen een tandarts en de patiënt. Het sturen van herinnerings-sms’jes voor een afspraak zou bijvoorbeeld kunnen helpen met het verbeteren van deze relatie.
1 december 2017/door Redactie
imago

Hoe zit het met uw imago?

Komt u betrouwbaar en deskundig over? Weet u eigenlijk wel welk beeld u bij anderen oproept? Niet alleen uw vakdeskundigheid is van belang voor patiënten, maar ook uw imago. Wat is dat eigenlijk en hoe kunt u uw imago verbeteren? Dentalinfo sprak met Yvonne Stoevelaars, imagodeskundige.
20 november 2017/door Redactie
Uiterlijk patiënt van invloed op behandelingsadvies

Uiterlijk patiënt van invloed op behandelingsadvies

Voor een onderzoek van de Eidgenössische Technische Hochschule Zürich is een testpatiënt naar 180 tandartsen gestuurd voor een behandelingsadvies. Hoe hij zich voordeed (als succesvolle vertaler of als student) bleek van invloed te zijn op het advies dat hij kreeg.
20 november 2017/door Redactie
tips

7 tips voor een geweldige patiëntervaring

Het werven van nieuwe klanten is voor sommige tandartspraktijken lastiger dan ooit, gezien concurrentie en vele verschillende marketing kanalen. De volgende tips kunnen daarom nog wel eens handig zijn voor werving van nieuwe klanten.
8 november 2017/door Redactie
Patiënttevredenheid: Hoe maak je het verschil?

Patiënttevredenheid: Hoe maak je het verschil?

Als je Jaap Bressers ziet, ben je gelijk nieuwsgierig naar zijn verhaal. Dat is precies wat hij deed, een zeer indrukwekkend verhaal vertellen waarbij men leerde hoe waardevol het ‘Carlos-momentje’ is. Hoe een patiënt kwaliteit van zorg ervaart. En dat had niks met protocollen te maken.
6 november 2017/door Redactie
Juweeltjes maken van composiet

Juweeltjes maken van composiet

Tijdens Switch – een event op de Dutch Design week 2017 – konden kinderen juweeltjes maken van composiet. De composieten harden de kinderen uit met licht.
31 oktober 2017/door Redactie

Verhalen positieve invloed op poetsgedrag kinderen

Om tandbederf te voorkomen is het goed poetsen van de tanden van enorm belang. Traditionele poetsinstructies, zowel afkomstig van afbeeldingen als adviezen van ouders of een tandarts, blijken echter lang niet altijd effectief te zijn. Marnix Hoppener en Enny Das gaan daarom nu onderzoeken of verhalen een effectieve manier om poetsgedrag bij kinderen te verbeteren zouden zijn.
31 oktober 2017/door Redactie
endodontische instrumenten

Patiënten moeten weten dat endodontische instrumenten soms kunnen breken

Jarenlang werd de mogelijkheid op breuk van endodontische instrumenten beschouwd als een geaccepteerd risico van een behandeling en niet als persoonlijke nalatigheid. Tijden veranderen en in veel rechtsgebieden vereist de wet tegenwoordig dat de arts de patiënt informeert over ieder materieel risico van de behandeling die waarschijnlijk wordt geacht.
23 oktober 2017/door Redactie
Tandenpoes app maakt tandenpoetsen leuker

Tandenpoes app maakt tandenpoetsen leuker

De Tandenpoes app met poetstimer helpt kinderen van 2 t/m 6 jaar en hun ouders bij het tandenpoetsen. De app is ontwikkeld door de GroeiGids en de GGD.
17 oktober 2017/door Anita de Klerk
Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Er is een nieuwe gespecialiseerde tandheelkundige behandeling ontwikkeld voor blaasmusikanten met slijtage aan de voortanden. Tandarts Peter Vlot van De Fijne Tandartsen uit Barneveld kwam met de oplossing: kronen plaatsen. Hij behaalde daarmee de regionale krant.
11 oktober 2017/door Redactie
Tandarts fotoshopt zichzelf en wortelkanaalbehandelingen in Star Wars

Tandarts photoshopt zichzelf en wortelkanaalbehandelingen in Star Wars

Het proces achter wortelkanaalbehandelingen interessant maken voor patiënten lijkt een onmogelijke zaak. Tandarts J.S. Abernathy Dental uit het Amerikaanse Jonesboro, Arkansas, dacht echter dat dit anders moest kunnen en fotoshopte zichzelf in de laatste scènes van de eerste Star Wars film.
9 oktober 2017/door Redactie
app opsporen parodontitis

App met zelftest parodontitis

Er is in Duitsland een nieuw instrument in de strijd tegen parodontitis ontwikkeld. Met een app kunnen patiënten zelf testen hoe groot het risico is om parodontitis te ontwikkelen.
27 september 2017/door Anita de Klerk
Toon meer