Communicatie patiënt mondzorg

Goede communicatie met uw patiënt zorgt voor een tevreden patiënt die bovendien uw mondzorginstructies goed opvolgt. Hier vindt u meer over voorlichting mondhygiëne, poetsinstructies en uitleg geven over een behandelplan.

psychologie
, ,

De psychologie van gedragsverandering

Elke professional wil graag met goede bedoelingen het gedrag van mensen veranderen in de juiste richting. Bijvoorbeeld helpen met een betere mondhygiëne. En dan misschien ook nog adviseren om te stoppen met roken. Meestal werkt dat niet zo best. Hoe kunnen wetenschappelijke inzichten worden toegepast? Waarom doen mensen niet wat we hen adviseren?
tandarts-patiënt relatie
,

Betere tandarts-patiënt relatie door sms-berichtjes

Er bestaan verschillende systemen voor Patient Relation Management (PMR), oftewel voor het verbeteren van de relatie tussen een tandarts en de patiënt. Het sturen van herinnerings-sms’jes voor een afspraak zou bijvoorbeeld kunnen helpen met het verbeteren van deze relatie.

imago
, , ,

Hoe zit het met uw imago?

Komt u betrouwbaar en deskundig over? Weet u eigenlijk wel welk beeld u bij anderen oproept? Niet alleen uw vakdeskundigheid is van belang voor patiënten, maar ook uw imago. Wat is dat eigenlijk en hoe kunt u uw imago verbeteren? Dentalinfo sprak met Yvonne Stoevelaars, imagodeskundige.
Uiterlijk patiënt van invloed op behandelingsadvies
,

Uiterlijk patiënt van invloed op behandelingsadvies

Voor een onderzoek van de Eidgenössische Technische Hochschule Zürich is een testpatiënt naar 180 tandartsen gestuurd voor een behandelingsadvies. Hoe hij zich voordeed (als succesvolle vertaler of als student) bleek van invloed te zijn op het advies dat hij kreeg.
tips
,

7 tips voor een geweldige patiëntervaring

Het werven van nieuwe klanten is voor sommige tandartspraktijken lastiger dan ooit, gezien concurrentie en vele verschillende marketing kanalen. De volgende tips kunnen daarom nog wel eens handig zijn voor werving van nieuwe klanten.
Patiënttevredenheid: Hoe maak je het verschil?
,

Patiënttevredenheid: Hoe maak je het verschil?

Als je Jaap Bressers ziet, ben je gelijk nieuwsgierig naar zijn verhaal. Dat is precies wat hij deed, een zeer indrukwekkend verhaal vertellen waarbij men leerde hoe waardevol het ‘Carlos-momentje’ is. Hoe een patiënt kwaliteit van zorg ervaart. En dat had niks met protocollen te maken.
Juweeltjes maken van composiet
, , ,

Juweeltjes maken van composiet

Tijdens Switch – een event op de Dutch Design week 2017 – konden kinderen juweeltjes maken van composiet. De composieten harden de kinderen uit met licht.
,

Verhalen positieve invloed op poetsgedrag kinderen

Om tandbederf te voorkomen is het goed poetsen van de tanden van enorm belang. Traditionele poetsinstructies, zowel afkomstig van afbeeldingen als adviezen van ouders of een tandarts, blijken echter lang niet altijd effectief te zijn. Marnix Hoppener en Enny Das gaan daarom nu onderzoeken of verhalen een effectieve manier om poetsgedrag bij kinderen te verbeteren zouden zijn.

Partnernieuws

Meer communicatie patiënt mondzorg

endodontische instrumenten

Patiënten moeten weten dat endodontische instrumenten soms kunnen breken

Jarenlang werd de mogelijkheid op breuk van endodontische instrumenten beschouwd als een geaccepteerd risico van een behandeling en niet als persoonlijke nalatigheid. Tijden veranderen en in veel rechtsgebieden vereist de wet tegenwoordig dat de arts de patiënt informeert over ieder materieel risico van de behandeling die waarschijnlijk wordt geacht.
23 oktober 2017/door Redactie
Tandenpoes app maakt tandenpoetsen leuker

Tandenpoes app maakt tandenpoetsen leuker

De Tandenpoes app met poetstimer helpt kinderen van 2 t/m 6 jaar en hun ouders bij het tandenpoetsen. De app is ontwikkeld door de GroeiGids en de GGD.
17 oktober 2017/door Anita de Klerk
Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Marketing tip: gespecialiseerde aanpak voor blaasmuzikanten

Er is een nieuwe gespecialiseerde tandheelkundige behandeling ontwikkeld voor blaasmusikanten met slijtage aan de voortanden. Tandarts Peter Vlot van De Fijne Tandartsen uit Barneveld kwam met de oplossing: kronen plaatsen. Hij behaalde daarmee de regionale krant.
11 oktober 2017/door Redactie
Tandarts fotoshopt zichzelf en wortelkanaalbehandelingen in Star Wars

Tandarts photoshopt zichzelf en wortelkanaalbehandelingen in Star Wars

Het proces achter wortelkanaalbehandelingen interessant maken voor patiënten lijkt een onmogelijke zaak. Tandarts J.S. Abernathy Dental uit het Amerikaanse Jonesboro, Arkansas, dacht echter dat dit anders moest kunnen en fotoshopte zichzelf in de laatste scènes van de eerste Star Wars film.
9 oktober 2017/door Redactie
app opsporen parodontitis

App met zelftest parodontitis

Er is in Duitsland een nieuw instrument in de strijd tegen parodontitis ontwikkeld. Met een app kunnen patiënten zelf testen hoe groot het risico is om parodontitis te ontwikkelen.
27 september 2017/door Anita de Klerk
Hypnose in de tandartsstoel

Hypnose in de tandartsstoel

Door het populaire televisieprogramma Mindf*ck, waarin Victor Mids goocheltrucs doet waarbij hij hypnose en andere vormen van zinsbegoocheling gebruikt, staat hypnose ineens volop in de belangstelling. Hoe werkt hypnose eigenlijk? En kun je het in de tandartsstoel gebruiken om angst en pijn weg te nemen?
25 september 2017/door Redactie
Gouden Boekje Wiwi Wit geïntroduceerd

Gouden boekje Wiwi Wit – het leven van een kindertand – geïntroduceerd

In Amsterdam is begin september het kinderboek ‘Wiwi wit – het leven van een kindertand’ gepresenteerd. Dit Gouden Boekje is speciaal bedoeld voor kinderen van 4-8 jaar. Ze raken via het boekje op een leuke manier vertrouwd met de tandarts en mondhygiënist.
25 september 2017/door Anita de Klerk
Hallo Dokter maakt Online Video Consult mogelijk

Hallo Dokter maakt Online Video Consult mogelijk

Afgelopen week is de dienst ‘Hallo Dokter’ live gegaan. Via dit platform kunnen patiënten videoconsulten met de huisarts voeren. Deze gebruiksvriendelijke website werkt in combinatie met de Persoonlijke Gezondheids Omgeving (PGO).
22 september 2017/door Anita de Klerk
behandelvoorstel

Gesprek met patiënt beïnvloedt acceptatie behandelvoorstel

Tandartsen nemen altijd samen met de patiënt uitvoerig het behandelingsplan door. Welke vragen stelt u uw patiënt om de kans op acceptatie van het behandelplan te vergroten? Stelt u open of gesloten vragen? Hoe komt u met uw patiënt in gesprek over het behandelvoorstel?
11 september 2017/door Redactie
Kidsfabriek

300 kindergebitten gepoetst tijdens Kidsfabriek

Op 19 augustus vond voor de vijfde keer Kidsfabriek plaats in de SSP-hal te Ulft. Een team van 10 mondhygiënisten en studenten ontvingen 300 kinderen en hun ouders bij de workshops tandenpoetsen, zuurgraad meten en de quiz.
28 augustus 2017/door Redactie
glansje

Nieuwe app: Het Glansje preventieconcept voor kinderen

Ruim een jaar geleden schreef Raoul Trentelman, algemeen directeur bij JTV Mondzorg voor kids, vijf sprookjes over prinses Glansje met een link naar verantwoord poetsgedrag.
28 augustus 2017/door Redactie
Wiwi Wit

Nieuw: Gouden Boekje over mondverzorging van jongs af aan

Er is een nieuw ‘Gouden Boekje’ op komst dat een goede mondverzorging van jongs af aan stimuleert. De laatste editie over mondverzorging ‘We gaan naar de tandarts’ dateert uit 1971 en kon wel een moderne opvolger gebruiken, zo vonden mondhygiënisten Yvonne Buunk-Werkhoven en Dagmar Else Slot.
13 juli 2017/door Anita de Klerk
Toon meer