5 tips voor omgaan met negatieve online recensies

5 tips voor omgaan met negatieve online recensies

Er bestaan vele mogelijkheden voor patiënten om online recensies te schrijven, zo ook over hun tandartservaringen. Waar dit veel positieve feedback met zich mee kan brengen is het onvermijdelijk dat er zo nu en dan ook een slechte recensie zal worden geplaatst. In dit artikel worden vijf tips over de omgang met negatieve online recensies gegeven.

  1. Wees niet bang voor zo nu en dan een negatieve recensie, dit kan geen kwaad en zorgt dat de recensie website als meer authentiek wordt ervaren. Zolang er maar meer positieve dan negatieve recensies zijn is dit over het algemeen niet iets om u zorgen over te maken.
  2. Over het algemeen is het raadzaam om negatieve reacties niet te negeren. In sommige gevallen kan dit echter wel de beste keuze zijn, bijvoorbeeld indien de recensies meer op chantage dan op feedback lijken. In dit geval kan het slimmer zijn om ten eerste bij uzelf na te gaan of deze reactie gegrond is, en zo niet, om de recensie te rapporteren.
  3. Ga ook niet in een online discussie met patiënten. De kans op een positieve uitkomst is heel klein, en dit kan snel als onprofessioneel worden ervaren. Reageer liever openbaar met een reactie als: ‘Wij vinden het erg vervelend dat u dit zo heeft ervaren. Zou u ons kunnen bellen of mailen op [gegevens]? Dan kunnen we samen naar de problemen kijken.’
  4. Plaats geen valse recensies of koop patiënten niet om voor een positieve recensie. Het is een stuk beter (en realistischer) om een aantal negatieve recensies te krijgen dan om onrealistische positieve recensies te ontvangen. Slimme patiënten zullen dit opmerken, wat niet alleen als onprofessioneel en verdacht zal worden ervaren, maar ook kan leiden tot juridische problemen.
  5. Zorg zo goed als mogelijk voor uw patiënten – het voorkomen van redenen om een negatieve recensie te schrijven is uiteraard altijd het beste!
Lees meer over: E-health, Kennis, Klachten, Thema A-Z/