De dagstart in de mondzorgpraktijk: Praktijken willen het wel, maar doen het niet
Binnen teams is er veelal behoefte aan een dagstart. Toch doen dezelfde praktijken lang niet altijd een dagstart. Het opzetten en goed uitvoeren ervan blijkt een grote uitdaging te zijn. Wat is een dagstart precies? En hoe zet je deze effectief op?
Waarom een dagstart?
De doelstelling van een dagstart is niet om de dag gezellig met elkaar te beginnen onder het genot van een kopje koffie. De woorden ‘gezellig’ en ‘koffie’ zijn de sleutelwoorden in deze zin, maar dat is dus niet waarvoor je de dagstart doet.
In de korte tijd tussen de start van je werkdag en het naar binnenhalen van de eerste patiënt moet je ook nog een overleg gaan doen. De dagstart is dus niet het moment voor een sociale aangelegenheid. De dagstart duurt dan ook het liefste zo kort mogelijk. Desondanks heeft het een grote toegevoegde waarde voor een prettige werkdag.
Doelstellingen van de dagstart zijn o.a. om:
- Belangrijke informatie te delen
- Problemen snel op te lossen
- Issues onderling af te stemmen
“Voor ons werkt het niet!”
Wat voor de één werkt, hoeft niet direct voor een ander ook te werken. Desondanks ben ik van mening, dat de dagstart voor veel praktijken wél kan werken. De opmerking: “Voor ons werkt het niet!” wordt vaak benoemd bij die praktijken die weer zijn gestopt met de dagstart. Ik denk echter, dat de dagstart ook voor die praktijk kan werken.
Alleen doordat het deze praktijk niet is gelukt de dagstart ook effectief uit te voeren, is men ermee gestopt. Dát is mijn idee daarbij en ik vind dat een gemiste kans.
“Er is niks te bespreken”
Nogmaals, de uitvoering van de dagstart moet elke dag effectief zijn. Dat neemt niet weg, dat op sommige dagen inderdaad weinig te bespreken. Denk aan dagen dat de agenda perfect gepland is, er geen bijzondere patiënten komen, er niemand ziek is, er geen gaten in de agenda zijn, etc.
Op die dagen dat de dagstart nauwelijks inhoud heeft, heb je dus wel tijd voor een extra koffie voor je eerste patiënt. Dat moet in mijn ogen geen reden zijn om de dagstart helemaal niet meer te doen. Want juist op die dagen dat er wel bijzonderheden zijn, heb je des te meer behoefte aan de dagstart.
Effectieve dagstart
De grote uitdaging voor praktijken is dus om de dagstart effectief uit te voeren. Hoe doe je dat? En wat bespreek je precies tijdens de dagstart? Deze vragen worden beantwoord in de uitlegvideo binnen de Dental Management Toolkit.
Wil je deze video bekijken en bijbehorend hulpdocument kunnen toepassen? Meld je hier aan voor de Dental Management Toolkit www.dentalmanagementtoolkit.nl.
Door: Sjoerd Kuiken, eigenaar van Kuiken Praktijkmanagement Voor objectieve praktijkanalyses, intensieve begeleidingstrajecten en coaching van praktijkhouders. Ook is hij initiatiefnemer van de Dental Management Toolkit, samen met dentalinfo.nl