Gesloten

Inspectie heft bevel tandarts Schneiderat in Hippolytushoef op

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft het bevel aan tandarts Schneiderat in Hippolytushoef opgeheven.

Tijdens een inspectiebezoek op 3 januari jl. heeft de inspectie geconstateerd dat de praktijk voldoet aan de randvoorwaarden van verantwoorde zorg. De inspectie verleent de praktijk met ingang van 4 januari 2012 toestemming om patiënten te behandelen. Hiermee is het bevel dat op 31 oktober 2011 was ingesteld opgeheven.

De inspectie zal de komende periode de praktijk onaangekondigd bezoeken om na te gaan of de ingezette verbeteringen vastgehouden worden.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
samenwerken

IGZ en verzekeraars gaan samenwerken

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) gaat samenwerken met zorgverzekeraars om effectiever toezicht te kunnen houden.

Meerjarenbeleidsplan
Dat blijkt uit het Meerjarenbeleidsplan 2012-2015 van de IGZ, dat minister Schippers in december aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. Inspectie en zorgverzekeraars, zo staat in dat plan, hebben beide belang bij goede kwaliteit van zorg en het voorkómen van vermijdbare schade. Daarom gaan zij samenwerken bij het ontwikkelen en verzamelen van toezichtindicatoren: ‘Zeker bij individuele beroepsgroepen zoals huisartsen lijkt dit een veelbelovende optie.’ Daarnaast is samenwerking van belang bij de voorbereiding van toezichtprojecten en bij de informatie-uitwisseling over disfunctionerende instellingen en beroepsbeoefenaren.

Geen instrument
De IGZ erkent dat de samenwerking met verzekeraars ‘wederzijds enige voorzichtigheid’ vereist: ‘Zorgverzekeraars willen terecht geen instrument van de inspectie worden. Wij willen niet hun commerciële belangen dienen.’

Dick Beens, secretaris van de VAGZ, de vereniging van artsen en andere medische professionals die werken bij zorgverzekeraars, spreekt van een interessante ontwikkeling: ‘Zeker op het gebied van het kwaliteitsbeleid hebben IGZ en zorgverzekeraars veel gezamenlijks. Als vereniging kijken we al langer wat we voor de inspectie kunnen betekenen, en omgekeerd. Dat doen we omzichtig, want je hebt te maken met ieders eigen verantwoordelijkheid en ook met aspecten van privacy.’ Van formele samenwerking is nog geen sprake, voegt hij daaraan toe, wel zijn er informele contacten in de regio’s. Van de drie door de inspectie genoemde thema’s, lijkt hem de samenwerking bij kwaliteitsindicatoren het meest voor de hand liggend. ‘Bij informatie-uitwisseling over disfunctionerende professionals stuit je al snel op aspecten van privacy. Ik heb geen idee hoe je dat zou kunnen aanpakken.’

Speerpunt
Het aanpakken van disfunctionerende beroepsbeoefenaren is een van de speerpunten in het beleid van de IGZ de komende jaren, zegt het beleidsplan. Daarnaast wil zij de zorg voor ouderen verbeteren, de medicatieveiligheid verhogen, drang en dwang in de zorg terugdringen en risico’s bij nieuwe aanbieders verminderen.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Vraagteken

De inspectie maakt gebruik van mystery guests in de ouderenzorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg zet mystery guests in om haar te ondersteunen in haar toezicht. Hiervoor maakt de inspectie gebruik van organisaties die ervaring hebben met de inzet van mystery guests.

Dit omdat de inspectie zelf niet op deze wijze kan optreden. De mystery guest gaat langs bij een organisatie die door de inspectie extra wordt gevolgd of waar de inspectie al een tijd niet is geweest. Tijdens de bezoeken wordt op een informele wijze gesproken met zorgmedewerkers, bewoners en hun verwanten .

Informatie over zorgaanbieder
De inspectie ziet de inzet van mystery guests als een waardevolle aanvulling om informatie te verzamelen over een zorgaanbieder. Deze informatie betreft vooral de “zachte” kant van de zorg, zoals bejegening, huiselijkheid en een prettige woonomgeving. De inspectie zal dit samen met andere informatie gebruiken om te kijken of een bezochte zorginstelling in aanmerking komt voor een toezichtbezoek.

Toezicht versterken
In het regeerakkoord spreekt het kabinet het voornemen uit om het toezicht op de zorg te versterken en vraagt de inspectie om daarvoor mystery guests te gebruiken. De inspectie investeert daarnaast ook in andere toezichtmethoden die hetzelfde effect hebben. Zo brengt de inspectie steeds vaker onaangekondigd een bezoek om zo een nog beter beeld te krijgen van de dagelijkse zorgpraktijk. In de aangekondigde bezoeken brengen we vaker onverwachte wendingen aan en zijn er de korte onaangekondigde flitsbezoeken.

In de ouderenzorg zijn onlangs al bezoeken gebracht met een mystery guest. In januari 2012 gaat de inspectie ook van start met bezoeken in de gehandicaptenzorg.

Bron:
IGZ

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Praktijk-gesloten

Tandartspraktijk in Amstelveen gesloten door de IGZ

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft op 29 november 2011 Beperfect B.V. het bevel gegeven de praktijk Perfectsmile in Amstelveen te sluiten. Op 22 november 2011 bracht de inspectie een inspectiebezoek aan de praktijk in Amstelveen. De situatie die de inspectie daar aantrof veroorzaakt een zodanig gevaar voor de patiëntveiligheid dat het zo snel mogelijk treffen van maatregelen noodzakelijk was.

Melding
Aanleiding van het inspectiebezoek was een melding over de röntgen- en hygiënetoepassing. Het inspectiebezoek had tot doel te beoordelen of de praktijkvoering van Perfectsmile voldoet aan de randvoorwaarden voor verantwoorde zorg. Tijdens het bezoek heeft de inspectie geconstateerd dat binnen de praktijk diverse wettelijke richtlijnen niet of onvoldoende worden nageleefd. De praktijk voldoet hierdoor niet aan de randvoorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg.

Reden sluiting
De inspectie constateerde ondermeer dat dossiers niet up-to-date zijn en dat de aanwezige tandarts geen toegang tot de patiëntendossiers heeft, waardoor het risico op fouten bij de behandeling wordt vergroot. Ook trof de inspectie medicatie met een verlopen houdbaarheidsdatum aan. In de praktijk is geen enkele werkwijze schriftelijk vastgelegd. Het reinigingsproces was niet op orde en het reinigings-, desinfectie- en sterilisatieproces is niet in een protocol is geborgd.

De inspectie heeft haar bevindingen aan de directeur van Beperfect Clinics B.V. kenbaar gemaakt en de mogelijkheid tot zienswijze geboden. Het ontbreekt de directeur aan kwaliteitsbesef, beleid en bewaking. De defensieve en ontwijkende houding van de directeur maakt dat de inspectie geen vertrouwen heeft dat hij de benodigde veranderingen zonder dwang tot stand brengt. De inspectie is daarom genoodzaakt om Beperfect Clinics B.V. te bevelen dat de praktijk Perfectsmile in Amstelveen met ingang van 29 november 2011 geen patiëntenzorg mag leveren. De aangetroffen situatie in de praktijk veroorzaakt een zodanig gevaar voor de patiëntveiligheid en/of de gezondheid van de medewerkers dat het nemen van maatregelen noodzakelijk is.

Dit bevel heeft een geldigheidsduur van zeven dagen en kan door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport na een zienswijzengesprek worden verlengd. Bij gebreke van het opvolgen van het bevel kan door de Minister een bestuursdwang worden toegepast, dan wel een dwangsom worden opgelegd. Het bevel wordt opgeheven als naar het oordeel van de inspectie de constateringen zijn verbeterd of opgelost en de praktijk voldoet aan de randvoorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
materialen, tandarts

Infectiepreventie: de stand van zaken

Vrijwel alle mondzorgers zijn druk bezig om hun praktijkvoering op orde te brengen op het gebied van praktijkhygiëne. Dit stelt tandarts en docent tandheelkunde Dorothé Voet, die gespecialiseerd is in infectiepreventie en patiëntveiligheid.

Simpel en snel
Veel tandartsen vragen zich af hoe de infectiepreventie goed aan te pakken. En waarom zijn de protocollen niet gewoon voorhanden? “Omdat elke praktijk anders is ingericht, over verschillende apparatuur en over een gevarieerd aantal overige hulpmiddelen en taakstellingen voor de medewerkers beschikt, zal elke praktijk echt zelf protocollen moeten schrijven”, zegt Voet. “Hou het zo simpel mogelijk, want hoe simpeler het protocol, hoe beter en effectiever het te gebruiken is.”
Er zijn praktijken die hun protocollen opstellen in samenwerking met gespecialiseerde bedrijven. Voet: “Die geven soms een certificaat af terwijl de inhoud van het protocol niet juist is, wat een vals gevoel van veiligheid kan geven. Een inspecteur van de IGZ kan een individueel protocol onder omstandigheden dus inhoudelijk afkeuren. Gelukkig zijn er ook ondersteunende bedrijven die wel heel nauwkeurig zijn inzake de inhoud van de protocollen en die men met een gerust hart kan inhuren.”

Gedetailleerde routing
“Belangrijk is dat de routing zeer gedetailleerd wordt beschreven. Werkelijk alle stappen horen in dit protocol te staan om de handelingen daadwerkelijk goed uitvoerbaar te laten zijn. Bijvoorbeeld ook met welk middel je bepaalde instrumenten reinigt en desinfecteert en de hoeveelheid hiervan. Iedereen dient daarvan op de hoogte te kunnen zijn door middel van een geschreven protocol.
Bovendien moet iedere betrokkene kunnen vertellen waarom dit precies zo moet. Ook de assistent draagt die persoonlijke verantwoordelijkheid, want wie voldoende kennis van infectiepreventie heeft, is beter toegerust om het te blijven doen zoals het hoort. Stel dat er iets mis gaat, dan moet de assistent dat zelf kunnen constateren en interpreteren en bovendien zelf een alternatief kunnen bedenken.

Uiteraard is het allerbelangrijkste dat het protocol daadwerkelijk wordt nageleefd. Alle teamleden worden geacht te werken volgens de opgestelde protocollen. Een protocol kan nog zo perfect zijn, als het niet wordt nageleefd is er mogelijk geen sprake van een goede hygiëne.”

Handhygiëne
Voet heeft inmiddels veel praktijken gezien, vooral tijdens waarnemingen. Het valt haar op dat veel praktijken nog tekort schieten betreffende de handhygiëne. Ze kent geen mondzorgers die geen handschoenen gebruiken, maar het gebruik van handalcohol is nog vaak ondermaats. “Ja, het vergt veel discipline, die handhygiëne. Maar het speelt een cruciale rol. Zonder goede handhygiëne heeft u namelijk niets aan die hele dure autoclaaf die u misschien heeft staan.
Bij slechte handhygiëne vinden de micro-organismen namelijk via aangeraakte en besmette oppervlakken hun weg naar de volgende patiënt. Deze besmettingsroute wordt smeercontaminatie genoemd. Daarom hoort er voor adequate handdesinfectie op strategische plaatsen handalcohol aanwezig te zijn: bij de tandarts, bij de assistent en ook in de sterilisatieruimte.”

Flessenunit
Voet is een groot voorstander van het gebruik van behandelunits met flessenwater. “De
fles kan, soms na enige noodzakelijke aanpassingen, op elke unit worden aangesloten. Op die manier kun je veilig doorwerken als er een wateralarm geldt en het water van het waterleidingnet niet ongekookt gebruikt mag worden. De fles wordt in dat geval met bronwater gevuld en de behandelingen kunnen zonder risico voor team en patiënten ongestoord voortgang vinden.

Steriel weefsel
Instrumenten die in contact zullen komen met steriel weefsel moeten verpakt worden gesteriliseerd volgens de WIP Richtlijn. Maar wat moeten we ons voorstellen bij steriel weefsel?
“Steriel weefsel is al het gezonde weefsel dat zich onder bedekkende huid of slijmvlies bevindt. Een hevel zal de ene keer wel en de andere keer niet in een steriele omgeving gebruikt worden, maar omdat het onderscheid voorafgaand aan het gebruik niet altijd te maken is, is het veiligheidshalve aan te bevelen om hevels en ook worteltangen altijd verpakt te steriliseren.”

WIP-richtlijn
Een effectieve manier van schoonmaken is weggooien… En tevens geldt: Schoonhouden moet als schoonmaken niet kan. Deze oneliners van Voet zijn de ultieme praktische vertaling van de WIP-richtlijnen en verdienen een plek in elke bedrijfsvoering.

Punten om nog eens bij stil te staan:

  • Zorg voor voldoende ruimte voor sterilisatie.
    Offer desnoods een behandelkamer op!
  • Vooraf instrumententray gereed maken
    Leg vóór de behandeling – buiten de behandelruimtes -zoveel mogelijk instrumenten op de
    tray zodat er in principe NIETS meer bij gepakt hoeft te worden.
  • Unit niet vasthouden
    Assistenten vergeten soms de delen van de unit die zij – vaak onbewust – hebben
    vastgehouden, te desinfecteren.
  • Gebruik van hygiënehoesjes (sleeves)
    Instrumenten en (delen van het) meubilair met ribbeltjes, richeltjes en naden zijn moeilijk
    schoon te houden. Het toepassen van sleeves (over bijvoorbeeld etsspuitjes) biedt dan een oplossing.
  • Tandsteenapparaat doorspoelen met chloor
    Het losse tandsteenapparaat vereist een strikt waterkwaliteitsregime, mogelijk zelfs met
    behulp van een chlooroplossing. Het gebruik van chloorhexidine tijdens het verwijderen van
    tandsteen is niet voldoende om het ontstaan van de schadelijke biofilm tegen te gaan!

Dorothé Voet studeerde in 1980 af als tandarts aan de Vrije Universiteit te Amsterdam. Ze heeft brede ervaring als algemeen practicus vanuit haar eigen praktijk en door vele praktijkwaarnemingen.
Daarnaast is ze reeds meer dan tien jaar actief in het onderwijs. De reguliere dagopleidingen alsook de diverse nascholingscursussen voor tandartsassistentes zijn haar vakgebied maar tevens is ze betrokken bij de opleiding van preventieassistentes en mondhygiënistes. Vanuit de combinatie van tandheelkunde en onderwijs heeft zij een aantal boeken geschreven voor de opleiding van tandartsassistentes.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Okt 2011

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
IGZ, sluiten, tandartspraktijk

Weer een tandartspraktijk gesloten door de Inspectie voor de Gezondheidszorg

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft op 31 oktober 2011 tandarts Schneiderat van Tandarts Hippo te Hippolytushoef het bevel gegeven om met onmiddellijke ingang haar werkzaamheden als tandarts te stoppen.

Op 26 oktober bezocht de inspectie de praktijk in Hippolytushoef. Aanleiding voor het bezoek waren klachten over de wijze waarop de tandheelkundige zorg wordt uitgevoerd en georganiseerd is. De inspectie heeft besloten tot een bevel om de praktijk te sluiten omdat de situatie die de inspectie aantrof een groot risico voor de patiëntveiligheid is.

Tekortkomingen:

  • de WIP-richtlijn infectiepreventie in de tandheelkundige praktijk wordt onvoldoende nageleefd. Zo raakt de tandarts met haar handschoenen allerlei voorwerpen aan, terwijl ze daarvoor met dezelfde handschoen in de mond van de patiënt is geweest. Verder was de jas van de tandarts zichtbaar verontreinigd, waren niet alle zeep en handdispensers handsfree te bedienen, hingen mondneuskapjes onder de kin of in de nek en werd de spatbril op het haar gedragen. Ook de systematisch controle op een goede werking van de autoclaaf ontbreekt, waardoor desinfectie van de tandheelkundige instrumenten niet kan worden gewaarborgd.
  • er wordt niet voldaan aan de Kernenergiewet. Ondermeer een Nederlands stralingsdeskundigheidscertificaat kan niet worden getoond en het onderhoudsrapport van de röntgenapparatuur is niet aanwezig.
  • de praktijk voldoet niet aan de eisen, zoals gesteld in de Wet Geneeskundige Behandel Overeenkomst. Dossiers zijn niet up-to-date en toestemming voor behandeling wordt niet vastgelegd.

Vanwege dit risico voor de patiëntveiligheid heeft de inspectie het bevel gegeven om met onmiddellijke ingang geen patiëntenzorg te verlenen. Deze maatregel blijft van kracht, totdat de inspectie van oordeel is dat de kwaliteit van de zorgverlening voldoet aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg.

Bron:
IGZ

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
IGZ-aanwijzing

De tandarts ontkent de aantijgingen van de IGZ

Tandarts Schneiderat uit Hippolytushoef moest vorige week per direct haar werkzaamheden als tandarts staken. Daartoe kreeg ze een bevel van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.

De tandarts ontkent de aantijgingen van de IGZ. ,,De inspecteurs stormden binnen middenin een behandeling. Mijn jas was vies door de behandeling die ik aan het uitvoeren was. Ik zette mijn bril op mijn haar omdat ik anders de inspecteurs niet aan kon kijken. Dat van die handschoenen hebben ze helemaal niet gezien”, verklaart ze. Naar eigen zeggen heeft ze dit alles ook laten weten aan de IGZ.

Bron:
RTV Hollands Kroon

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Recht

Tandartsenpraktijk Ivory & Ivory in overtreding tijdens openhuis

De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft de eigenaar van tandartspraktijk Ivory & Ivory Utrecht tijdens de open dag gelast te stoppen met het maken van röntgenfoto’s. In de vestiging Oudenoord te Utrecht werden als speciale openhuis actie gratis röntgenfoto’s gemaakt zonder dat er voorafgaand aan het maken van de foto een medische indicatie door een tandarts werd gesteld.
Tijdens het onaangekondigde bezoek op zaterdag 29 oktober 2011 constateerde de inspectie dat er in de praktijk niet werd voldaan aan de Kernenergiewet en de Wet Big. De assistente maakte röntgenfoto’s bij bezoekers zonder dat een tandarts de indicatie hiervoor had gesteld.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Inspectie

Tandarts Schiphol boos op inspectie

Dental Care International op Schiphol is boos op de inspectie. ,,Het publiceren van het rapport op internet gaat ons klanten kosten omdat wij ook onze klanten juist via internet krijgen’’, vreest tandarts R. van Oers. ,,Bij een gewone tandartsenpraktijk zullen wellicht enkele patiënten weglopen. Maar wij hebben ons helemaal toegespitst op kronen en bruggen. Die bieden we aan tegen scherpe prijzen en daardoor weten we uit het hele land klanten naar onze praktijk op Schiphol te halen. Wanneer die nu op internet snuffelen komen ze meteen alle publicaties tegen op basis van het rapport van de inspectie. Ik ben bang dat dat ons klanten gaat kosten. Om die reden hebben we onze deelname aan een beurs in Haarlem al afgeblazen’’, vertelt Van Oers rustig. ,,Wanneer we binnenkort onze zaken op orde hebben en de inspectie wel tevreden is, dan hoop ik dat ze dat ook op internet zetten.’’

Vóór 7 november op orde
De inspectie voor de gezondheidszorg publiceerde vorige week het laatste inspectierapport over deze praktijk die op de elfde etage van het WTC op Schiphol zit. Patiënten kunnen volgens de inspectie ernstig gedupeerd worden doordat de infectiepreventie onvoldoende is. Ook de assistenten lopen een risico. Voor 7 november moet de tandartsenpraktijk op Schiphol aan de geldende wet- en regelgeving voldoen. De inspectie voor de volksgezondheid zal daarna opnieuw een onaangekondigd bezoek brengen. Wanneer ook dan de zaak niet op orde, zal de minister een aanwijzing geven. In het uiterste geval kan de overheid een praktijk sluiten.

Protocollen
Van Oers denkt de datum van 7 november wel te halen. ,,We zijn er nu druk doende mee. Onze praktijk draait goed, maar omdat we anders zijn dan een normale tandartsenpraktijk doen wij bepaalde zaken net iets anders. Zo stoppen wij alle instrumenten in de sterilisatiemachine, maar dat is dan niet volgens het protocol. Volgens de inspectie moeten we alles vastleggen in protocollen en daar zijn we nu mee bezig.’’

Bron:
Haarlems Dagblad

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
toezicht, vergrootglas

Tandartsenpraktijk Schiphol onder verscherpt toezicht

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) stelt de tandartsenpraktijk Dental Care International B.V. te Schiphol onder verscherpt toezicht. De praktijk is onvoldoende in staat om een goede kwaliteit van zorg te garanderen.

Eerdere onderzoeken
Het verscherpt toezicht wordt ingesteld naar aanleiding van eerdere onderzoeken van de inspectie in 2009, 2010 en 2011. In 2010 constateerde de inspectie dat de instelling een deel van de eerder gegeven adviezen niet had geïmplementeerd. Daarop heeft de inspectie de instelling verzocht de aanbevelingen, voortkomend uit beide bezoeken, alsnog te realiseren.

Op 7 september 2011 constateerde de inspectie dat een aantal te nemen maatregelen nog steeds onvoldoende waren geïmplementeerd en/ of georganiseerd. Daarop is de instelling o.a. gevraagd om praktijkgerichte protocollen voor reiniging, desinfectie, sterilisatie en taakdelegatie, alsmede een kwaliteitsjaarverslag vóór 1 oktober 2011 toe te zenden. Tijdens een onaangekondigd bezoek aan Dental Care International B.V. op 29 september 2011 constateerde de inspectie wederom een aantal ernstige tekortkomingen.

Constateringen
De inspectie komt tot het oordeel dat de kwaliteit van de zorgverlening in de instelling Dental Care International B.V. niet, of in onvoldoende mate voldoet aan de eisen voor verantwoorde zorg, zoals bedoeld in artikelen 2, 3 en 4 van de Kwaliteitswet Zorginstellingen. Enkele bevindingen:

  • Er wordt zodanig onvoldoende aan de richtlijn “Infectiepreventie in de tandheelkundige praktijk” (Werkgroep Infectiepreventie, oktober 2007) voldaan dat de patiëntveiligheid niet gewaarborgd is;
  • Er wordt niet voldaan aan de IGZ circulaire “Taakherschikking in de tandheelkundige praktijk en het uitvoeren van voorbehouden handelingen door niet-tandartsen (2008-01-IGZ);
  • De dossiervoering is onvoldoende ten aanzien van het up to date houden van de gezondheidsanamnese.

De komende tijd gaat de inspectie de praktijk zeer nauwlettend volgen, onder andere door onaangekondigde bezoeken. De instelling is verzocht om voor 7 november 2011 te voldoen aan de geldende wet- en regelgeving en de daarvan afgeleide veldnormen. Wanneer daarna niet genoeg verbetering te zien is, zal de inspectie de minister adviseren een aanwijzing te geven tot is voldaan aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Praktijk-gesloten

Tandartspraktijk Kerkrade mag weer open

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft het bevel aan Centrum voor Tandheelkunde en Orale Implantologie in Kerkrade opgeheven. De veranderingen om de kwaliteit van zorg te verbeteren zijn naar het oordeel van de IGZ ruim voldoende. De praktijk is volgens de inspectie nu in staat om goede kwaliteit van zorg te leveren.

Op 9 september gaf de inspectie de tandartspraktijk het bevel tot sluiten omdat bij een onaangekondigd bezoek ernstige risico’s voor patiënten werden geconstateerd. Tijdens een herinspectie op 28 september constateerde de IGZ onder meer dat de praktijk met behulp van derden een duidelijke kwaliteitsslag heeft gemaakt. De praktijk is verbouwd en op essentiële punten grondig aangepakt. Ook is nieuwe reinigings- en desinfectieapparatuur aangeschaft. Naast de veranderingen in de praktijk hebben de medewerkers aanvullende scholing gekregen en werken zij nu met duidelijke instructies. De röntgenapparatuur is gecontroleerd en aangepast. Verder zijn er protocollen opgesteld voor behandeling en infectiepreventie, die specifiek op de praktijk zijn toegespitst.

De IGZ zal de praktijk over enige tijd opnieuw onaangekondigd bezoeken om de effecten van de inspanningen te toetsen.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Gesloten

Bevel tot sluiten voor tandartspraktijk in Kerkrade

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft op 8 september aan Centrum voor Tandheelkunde en Orale Implantologie in Kerkrade het bevel gegeven te sluiten. Tijdens een onaangekondigd bezoek constateerde de IGZ ernstige risico’s voor patiënten.

In het Centrum voor Tandheelkunde en Orale Implantologie werken twee tandartsen, de heren Schlebach-Heckman en Pawlowski. Beide tandartsen voldoen niet aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg, waardoor ernstige risico’s ontstaan voor de gezondheid van patiënten. Ze moeten daarom direct stoppen met hun werkzaamheden.

Onaangekondigd bezoek
Op 5 september bracht de IGZ een onaangekondigd bezoek aan de praktijk. Aanleiding voor dat bezoek was een berisping door het Regionaal Tuchtcollege waartegen nog een hoger beroep loopt. De IGZ constateerde tijdens het bezoek ernstige tekortkomingen. Zo voldeed de gebruikte röntgenapparatuur niet aan de Nederlandse wet- en regelgeving en was tandarts Pawlowski niet bevoegd om de röntgenapparatuur te gebruiken. Een van de röntgenapparaten werd met plakband bij elkaar gehouden.

Ook op het gebied van de hygiëne en infectiepreventie bleken verschillende zaken niet in orde. De ruimte voor het reinigen, desinfecteren en steriliseren voldeed niet aan de wettelijke normen. In de operatie-/behandelkamer werd hechtdraad aangetroffen waarvan de uiterste houdbaarheidsdatum verstreken was. In de behandelkamer trof de inspectie materiaal voor vullingen aan waarvan de uiterste gebruiksdatum zelfs al in 2005 verlopen was. Daarnaast lagen in de lades gebruikte en gevulde spuiten door elkaar waarvan bovendien de inhoud niet duidelijk was. Eveneens vond de inspectie instrumenten in de lades waarvan niet kon worden aangegeven of dit al gebruikt of nog schoon was.

Deze bevindingen waren voor de inspectie reden om het Centrum voor Tandheelkunde en Orale Implantologie met onmiddellijke ingang te sluiten. De praktijk mag pas weer open als de inspectie heeft kunnen vaststellen dat de beide tandartsen weer voldoen aan de voorwaarden om verantwoorde zorg te kunnen leveren.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
inspectie - vergrootglas

Verscherpt toezicht Accres Tandartsenpraktijken opgeheven

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft per 26 augustus het verscherpt toezicht op Accres Tandartspraktijken locaties Anna Paulowna, Den Helder, Hippolytushoef, Medemblik en Purmerend opgeheven. De inspectie constateerde dat het bestuur van de Accres Tandartspraktijken B.V. haar verantwoordelijkheid heeft genomen en dat medewerkers zich bewust zijn van het belang van kwaliteit en veiligheid als onderdeel van het dagelijks handelen.

Verbetering in gang gezet
Afgelopen maanden bracht de inspectie onaangekondigde bezoeken aan de locaties. Uit deze bezoeken bleek dat Accres Tandartspraktijken de nodige verbeteringen in gang had gezet. De inspectie constateerde dat kwaliteitsdoelstellingen zijn vastgesteld en gecommuniceerd. Bovendien zijn verantwoordelijkheden toebedeeld aan vaste personen. Tot slot zijn de medewerkers zich bewust van het belang van kwaliteit en veiligheid in het dagelijks handelen. Dit is voor de inspectie reden om het verscherpt toezicht op te heffen.

Historie
Op 31 januari 2011 gaf de inspectie Accres Tandartsenpraktijken in Den Helder, Medemblik en Purmerend het bevel om met ingang van 2 februari 2011 de praktijk te sluiten. Aanleiding voor deze bevelen waren inspectiebezoeken waaruit onder andere bleek dat niet werd voldaan aan de richtlijnen voor infectiepreventie. Op 25 februari 2011 zijn de bevelen voor de locatie Den Helder en Medemblik opgeheven en op 8 april is het bevel voor de praktijk in Purmerend opgeheven aangezien de Accres Tandartspraktijken aan de randvoorwaarden voldeden. Toch constateerde de inspectie dat de bestuurlijke verantwoordelijkheid nog onvoldoende werd genomen. Ook waren kwaliteit en veiligheid onvoldoende geïntegreerd in het dagelijks handelen. Om deze redenen stelde de inspectie alle locaties van Accres Tandartsenpraktijken vanaf 25 februari onder verscherpt toezicht.

Blijven volgen
De inspectie zal de ontwikkelingen bij Accres Tandartspraktijken blijven volgen. Binnen drie maanden zal zij de diverse locaties bezoeken om te kijken of de stijgende lijn van verbeteringen wordt vastgehouden.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Gesloten

Tandartspraktijk voor 2e keer gesloten door de inspectie

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft op 8 juli aan Tandartspraktijk Van Nirway te Zaltbommel het bevel gegeven de praktijk te sluiten. Tijdens een onaangekondigd bezoek op 6 juli constateerde de IGZ dat een onbevoegd persoon tandheelkundige handelingen uitvoerde terwijl er geen tandarts aanwezig was om supervisie uit te voeren.

Onbevoegd
De IGZ constateerde eerder al – op 22 september 2010 – dat in Tandartspraktijk Van Nirway door een onbevoegd persoon tandheelkundige handelingen werden verricht. De inspectie betrapte de man toen op heterdaad terwijl hij een patiënt aan het behandelen was. Daarnaast constateerde de inspectie dat het slecht gesteld was met de hygiëne, zoals het schoonmaken en steriliseren van de gebruikte instrumenten. De praktijk werd toen tijdelijk zelf door de eigenaar gesloten.

Tijdens het bezoek in oktober 2010 stelde de inspectie vast dat in de praktijk de randvoorwaarden voor het leveren van verantwoorde zorg aanwezig waren. De inspectie besloot daarom toestemming te geven om in Tandartspraktijk Van Nirway BV weer patiënten te laten behandelen.

De IGZ bracht afgelopen jaar meerdere vervolgbezoeken aan de tandartspraktijk om na te gaan of de instelling nog steeds voldoet aan de voorwaarden voor verantwoorde zorg. Tijdens het onverwachte bezoek van 6 juli jl. betrapte de IGZ opnieuw een onbevoegd persoon die zelfstandig tandheelkundige handelingen uitvoerde. Dit acht de IGZ een groot gevaar voor de gezondheid van patiënten.

Bevel
Het bevel tot sluiting van Tandartspraktijk Van Nirway is ingegaan per 8 juli en is voor de duur van 7 dagen. Zo nodig kan het bevel door de Minister van VWS worden verlengd. Tandartspraktijk Van Nirway mag pas weer open als de inspectie heeft kunnen vaststellen dat de praktijk voldoet aan de vereiste supervisie en/of er een tandarts werkzaam is.

Bron:
Inspectie voor de Gezondheidszorg

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
mondzorg weer open

Tandzorg Assen weer open

Tandzorg Assen heeft voldoende verbeterd om weer verantwoorde zorg te kunnen leveren en mag dus weer open. Dat heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg vastgesteld na een bezoek op 23 juni 2011. Op advies van de IGZ heeft de minister van VWS daarom het verlengde bevel tot sluiting beëindigd.

Op 26 mei kreeg Tandzorg Assen van de IGZ het bevel te sluiten omdat de inspectie geconstateerd had dat er sprake was van ernstige tekortkomingen in de kwaliteit van de zorg die een risico vormden voor patiënten. Tijdens een herinspectie op 8 juni bleek er nog onvoldoende verbeterd. Op 23 juni constateerde de inspectie echter dat Tandzorg Assen wel voldoende verbeteringen had gerealiseerd.

Verbeterpunten
Daarnaast heeft Tandzorg Assen in een gesprek met de inspectie op 23 juni verschillende toezeggingen gedaan. Zo zullen er in de praktijk geen implantaten meer worden geplaatst zolang niet wordt voldaan aan de strengere eisen voor het voorkomen van infecties die daarvoor gelden. Voor 1 juli ontvangt de inspectie een aangepast protocol voor het delegeren van taken en bekwaamheidsverklaringen. Verder ontvangt de inspectie voor 1 augustus een plan van aanpak voor het verbeteren van tekortkomingen die niet tot acuut risico voor de patiëntveiligheid leidden en daarom geen onderdeel uitmaakte van het bevel. Het gaat dan bijvoorbeeld om het goed bijhouden van dossiers van patiënten.

Bron:
IGZ

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

De 18 voorlopige kwaliteitsindicatoren van een tandarts- of mondhygiënistenpraktijk

De patiënt zal straks onder andere aan deze indicatoren kunnen zien over welke kwaliteiten de tandartspraktijk en/of mondhygienistenpraktijk beschikt.

Deze lijst van de 18 kwaliteits-indicatoren is afgeven door Bram Gille van Zichtbare Zorg, Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Het doel van Zichtbare Zorg Mondzorg is om kwaliteitsinformatie beschikbaar te stellen, te verbeteren en te actualiseren. Het gaat hierbij om de vier beroepsgroepen in de eerstelijns mondzorg: tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprothetici.
Voor de werking van het zorgstelsel is het belangrijk dat iedereen zelf kan kiezen waar hij zorg afneemt. Om goed te kunnen kiezen is er informatie nodig over de kwaliteit die zorgaanbieders leveren en over de verschillen in die kwaliteit. Daarom maakt het programma Zichtbare Zorg Mondzorg de kwaliteit van de mondzorg transparant.

Nuance
Bij de afgegeven lijst van voorlopige 18 kwaliteitsindicatoren is wel een belangrijke nuance gegeven: dit is de hoofdbeschrijving. In de komende maanden volgt de uitwerking waardoor hier nog wel een-en-ander in kan veranderen. Zo is vanuit de NMT op een paar indicatoren aangegeven dat zij nog met een concreet alternatief komen en geldt voor de cursieve indicatoren (nummer 7 en 15 hieronder) dat ze mogelijk pas later worden uitgevraagd.

De voorlopige 18 kwaliteitsindicatoren

  1. % van de patiënten onder de 18 jaar dat tenminste een maal per jaar wordt gezien.
  2. Al dan niet voeren van een actief beleid om (jeugdige) patiënten te stimuleren tot geregeld periodiek mondonderzoek.
  3. % van de patiënten onder de 18 jaar (dat in de meetperiode een consult heeft gehad) waarbij een fluoride-applicatie is toegepast.
  4. % van de patiënten onder de 18 jaar(dat in de meetperiode een consult heeft gehad) waarbij is gesealed.
  5. Gemiddeld aantal röntgenfoto’s per patiënt per jaar (uitsplitsen naar soort foto’s).
  6. Aantal nieuwe cariës bij patiënten in de praktijk (die de afgelopen x jaar de praktijk hebben bezocht).
  7. Gemiddelde DMFT-score van patiënten in de praktijk.
  8. Gemiddelde DPSI-score van patiënten in de praktijk.
  9. Aantal aanwezige hand en hoekstukken in de praktijk.
  10. Gemiddelde vervanging van eigen restauraties/levensduur van eigen restauraties.
  11. Indicatoren op basis van PROMs (Patient Reported Outcome Measures). PROMs hebben betrekking op hoe de patiënt zelf de behandeling ervaart.  Voor de Mondzorg zijn 9 vragen van de PROMs geselecteerd:
    1. Heeft uw tandarts met u besproken wat uw lange termijn (+ 10 jaar) strategie is met uw gebit?
    2. Ligt er aan uw bezoek aan de tandarts een behandelplan ten grondslag waarbij er tenminste 3 alternatieven zijn besproken?
    3. Kunt u goed functioneren met uw prothese?
    4. Heeft uw tandarts u gedemonstreerd hoe u de tussenruimte tussen de tanden en kiezen schoon moet houden?
    5. Trekt de tandarts schone handschoenen en een mondkapje aan in uw bijzijn?
    6. Is uw mond pijnvrij?
    7. Had u na de behandeling meer pijn dan u verwacht?
    8. Leek de tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus of orthodontist tijdens uw bezoek deskundig en professioneel?
    9. Draagt elke behandelaar in de praktijk een naambordje met zijn/haar functie er op?
  12. Voor orthodontie: gemiddelde behandelbehoefte.
  13. Voor orthodontie: gemiddelde behandelduur.
  14. Inschrijving in KRT of KRM.
  15. Aantal voorbehouden handelingen in de praktijk dat wordt uitgevoerd door een medewerker die niet een tandarts is.
  16. Aantal behandelingen per jaar (volume) voor implantologie en volledige prothese.
  17. Percentage van de tandartsassistenten dat het MBO diploma ‘tandartsassistent’ of een vergelijkbare kwalificatie met certificaat heeft behaald.
  18. Opname van gegevens in het digitale dossier (screening, diagnose, risco-inschatting, medische anamnese of ASA-socre).

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Inspectie

Kabinet presenteert ombuigingen in AWBZ: meer inspecties op de werkvloer

Staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (VWS) heeft op 1 juni haar toekomstvisie voor de AWBZ gepresenteerd. Eén van de genoemde maatregelen: de Inspectie voor de Gezondheidszorg zal meer inspecties op de werkvloer uitvoeren.

Tijdens haar persconferentie sprak Veldhuijzen van Zanten van een “samenhangend pakket van maatregelen”. Het kabinet zal de zogenoemde IQ-maatregel, die in het regeer- en gedoogakkoord is afgesproken om het beroep op de AWBZ terug te dringen, een jaar uitstellen. “Die maatregel is heel specifiek en ik kan daar nog niet mee uit de voeten”, aldus de bewindsvrouw.

Meer inspecties op de werkvloer
Andere maatregelen die de staatssecretaris aankondigde, zijn: het kabinet scheidt wonen en zorg in de AWBZ in 2014, de zorgkantoren zullen in 2013 worden opgeheven, de AWBZ-functie begeleiding gaat naar de Wmo, het bestuur en het toezicht op zorginstellingen worden verbeterd en voorgenomen fusies tussen instellingen zullen scherper worden getoetst om te voorkomen dat instellingen te groot worden. Ook wil het kabinet bezien of te grote instellingen kunnen worden opgesplitst als de kwaliteit of de veiligheid in het geding is. De Inspectie voor de Gezondheidszorg zal meer inspecties op de werkvloer uitvoeren.

Pgb
Om de uitgaven aan het persoonsgebonden budget (pgb) terug te brengen, wil Veldhuijzen van Zanten alleen nog pgb’s toekennen aan cliënten met een verblijfsindicatie. Voor deze groep stijgt het budget met 5 procent. Mensen die geen pgb meer krijgen, kunnen zorg in natura ontvangen. Daarnaast wil de bewindsvrouw in overleg met zorgkantoren bekijken of de innovatieve en goedkopere zorgvormen die door het pgb zijn ontstaan, ook via zorg in natura kunnen worden gegeven.

Voorkomen fraude
Om fraude met het pgb te voorkomen, wil het kabinet dat zorgkantoren mensen die voor het eerst een pgb krijgen beter begeleiden. Ook moet een cliënt eerst een zorgplan opstellen, pas daarna wordt een pgb verstrekt. Verder mag het pgb vanaf 1 januari aanstaande alleen nog maar op een speciaal daarvoor geopende betaalrekening worden gestort. Ook stopt per 1 januari aanstaande voor nieuwe budgethouders de mogelijkheid pgb-middelen in te zetten voor bemiddelingsbureaus.

Bron:
Zorgvisie.nl

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z

Praktijk Tandzorg Assen langer dicht

Tandzorg Assen is door de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) voor onbepaalde tijd gesloten. Dat besluit is door de inspectie genomen nadat vorige week bij een tweede controle bleek dat de praktijk eerder vastgestelde tekortkomingen onvoldoende heeft verholpen.

Eerder besloot de IGZ de praktijk voor een week te sluiten. Volgens een woordvoerder van de IGZ heeft ze vastgesteld dat de veiligheid van en de zorg aan de patiënten van Tandzorg Assen onvoldoende is gewaarborgd. “En dan kunnen wij maar een besluit nemen en dat is sluiting voor onbepaalde tijd.”

Bron:
Dagblad van het Noorden

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Hygiëne - handen wassen

Hygiëneprotocol voor mondhygiënisten en preventieassistenten

Hygiëneprotocol voor de alleen-werkende mondhygiënist en preventieassistent. Stapsgewijs vanaf het opstarten tot het afsluiten van de werkdag.

Opstarten

  • Doe nieuw water in de container.
  • Spuit de unit door.
  • Haal de afzuigslangen uit de soda. Nogmaals doorspoelen met water.
  • Neem unit en werkblad af met alcoholdoekjes.

Vóór patiëntenbehandeling

  • Gebruik handalcohol.
  • Doe handschoenen aan.
  • Gebruik tray en traypapier.
  • Leg alles op de tray wat u nodig denkt te hebben, inclusief monddoekje, bril, handschoenen.
  • Leg het pincet gereed om andere dingen uit de laatjes te pakken.
  • Plaats de afzuigers in de zuigers.
  • Doe het handstuk op het tandsteenapparaat en draai er een gesteriliseerde tip op.
  • Doe uw handschoenen uit.

Tijdens patiëntenbehandeling

  • Doe neusmonddoekje en bril op.
  • Reinig met handalcohol gedurende 1 minuut.
  • Doe handschoenen aan.
  • Start met de behandeling.
  • Als de telefoon opgenomen moet worden of iets dergelijks, doe dan de handschoenen uit.
  • Als u even iemand te woord moet staan buiten de behandelruimte, gaan handschoenen uit en mondneuskapje af.
  • Als de handschoenen weer aan gaan, moet er eerst weer handalcohol gebruikt worden.
  • Bedien tijdens behandeling de computer via het touchscreen met de achterkant van de spiegel.
  • Pak de dingen die u uit de la nodig heeft met een pincet.

Na behandeling

  • Gooi alle disposables weg.
  • Leg alles wat naar de sterilisatieruimte gaat op de tray.
  • Doe de handschoenen uit en het mondneuskapje af.
  • Gebruik handalcohol.
  • Maak met de patiënt een afspraak voor de volgende keer.
  • Breng de tray naar de sterilisatieruimte.
  • Trek huishandschoenen aan.
  • Spoel en borstel de instrumenten af onder de kraan.
  • Zet de spiegel en zuigers in een ultrasoonbad, stand 10 minuten.
  • Zet sondes en scalers/curettes in Sekusept. Haal de vorige eruit en leg deze op een tray voor sterilisatie.
  • Haal het polijsthoekstuk door de Assistina en leg deze klaar voor sterilisatie.
  • Haal het handstuk van het tandsteenapparaat voor sterilistatie.
  • Neem de tray af met H202.
  • Doe de huishoudhandschoenen uit.
  • Gebruik handalcohol.
  • Doe handschoenen aan.
  • Neem de tray weer mee naar de behandelkamer.
  • Neem alles af met alcoholdoekje tot op 1 meter afstand van de stoel.
  • Neem de touchscreen en laatjes af met een alcoholdoekje.
  • Reinig de stoel huishoudelijk.
  • Doe de handschoenen uit.
  • Gebruik handalcohol.
  • Doe handschoenen aan.
  • Zet zuigers erop.
  • Zet een nieuwe spuittip erop, spoel 10 seconde door.
  • Zet het gesteriliseerde handstuk en het hoekstuk erop.
  • Leg alles op de tray wat u denkt te gebruiken.
  • Doe de handschoenen uit.
  • Gebruik handalcohol.

Einde van de dag

  • Laat de afzuigers een emmer met water en chloor leeg zuigen.
  • Doe de afzuigers in emmer met water en soda.
  • Reinig de pot van de afzuiger mechanisch. Gooi de rest van het water van de container weg.
  • Gooi de vuilniszakken weg.
  • Reinig het gehele werkblad met de spray-wipe-spray-methode.
  • Laat de schoonmaakster de praktijk schoonmaken.
  • Zet de sterilisator aan.
  • Sterilator gaat tussendoor aan wanneer nodig.

Dit protocol kunt u aanpassen aan uw eigen praktijkomgeving.

Bron:
Lezing van IQUALgroep, vertaald in dit protocol en vervolgens op juistheid gecheckt door Thea Daha, Adviseur Infectiepreventie Werkgroep Infectiepreventie LUMC.

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z
Gesloten

Inspectie sluit tandartspraktijk Assen

Een tandartspraktijk in Assen heeft op last van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) de deuren moeten sluiten. Bij een onaangekondigde controle dinsdag 24 mei bleek dat de praktijk geen verantwoorde zorg kan leveren, meldt de IGZ vrijdag 27 mei.

De praktijk Tandzorg Assen kreeg het bevel de deuren te sluiten donderdag. De controle volgde op eerdere constateringen van de IGZ dat de praktijk de zaken niet goed op orde had.

Reiniging instrumenten
Tijdens de controle bleek onder meer dat de wijze waarop de instrumenten in de praktijk na gebruik worden schoongemaakt geen garantie geeft dat ze echt geen infecties meer kunnen overbrengen. De apparatuur voor het reinigen en steriliseren van instrumenten wordt niet systematisch gecontroleerd en onderhouden.

Hepatitis B, persoonlijk handhygiëne en röntgenfoto’s
Verder is onduidelijk of de tandartsen en medewerkers van de praktijk beschermd zijn tegen hepatitis B. Ook liet de persoonlijke en handhygiëne van medewerkers te wensen over. Zo droegen medewerkers sieraden aan de handen, terwijl dat vanwege de hygiëne niet is toegestaan. Bij de behandelstoelen was geen behandelalcohol aanwezig. Daarnaast worden röntgenfoto’s genomen in een praktijkruimte waar ook andere patiënten en medewerkers aanwezig zijn.

Het bevel tot sluiting eindigt donderdag, maar kan worden verlengd. Tandzorg Assen mag de deuren pas weer openen als de vereiste verbeteringen zijn doorgevoerd.

Lees het bevel van de IGZ.

Bron:
Nieuws.nl

IGZ.nl

Mei 2011

 

Lees meer over: Inspectie, Thema A-Z