tip - gesprek

Tips voor koelte

Een aantal hittetips. Zo kunt u klachten beperken en vooral genieten van het lekkere weer.

Drink voldoende
Bij hoge temperaturen koelt het lichaam zichzelf door te zweten. Om goed te kunnen zweten is het belangrijk om extra te drinken. In een warme omgeving heeft het lichaam minimaal twee liter vocht per dag nodig en bij zware lichamelijke arbeid of sportieve inspanning nog meer.

Vermijd inspanning
Vermijd grote inspanning als het buiten heet is, vooral tussen 12.00 en 16.00 uur (de warmste uren van de dag). Met name sporters moeten erg opletten bij hitte. Op sportzorg.nl vindt u informatie over veel voorkomende warmteaandoeningen en tien tips om aandoeningen bij extreem warm weer te voorkomen.

Blijf uit de hitte
Zoek de schaduw op. Als u toch in de zon blijft, draag dan een zonnehoedje om een zonnesteek te voorkomen. Bescherm uw huid goed tegen zonnebrand.

Zorg voor koelte
Tips voor het koelen van uw praktijk en huis:

  • Benut de zonwering in uw praktijk en huis van zonsopgang tot zonsondergang. Dit kan de warmte tot 20% terugbrengen. Buitenzonwering helpt beter dan binnenzonwering.
  • Ventileer en lucht uw praktijk en huis óók ’s nachts, zodat de koelere buitenlucht het huis kan verkoelen. Ventilatieroosters kunnen ‘s nacht veilig open blijven en kunnen de warmte tot 15% terugbrengen.
  • Zorg voor dwarsventilatie (het openen van ramen en/of deuren tegenover elkaar).
  • Zet apparaten die warmte produceren, zoals lampen en computers, zo weinig mogelijk aan. Dit kan een warmtereductie van 6% opleveren.
  • Maak gebruik van ventilatoren of (mobiele) airco’s.
  • Houd eventueel het platte dak nat.

Zorg voor elkaar
Let bij hitte extra goed op elkaar. Let vooral op mensen die extra kwetsbaar zijn, zoals kleine kinderen en ouderen. Zorg dat kleine kinderen genoeg drinken en het niet te warm krijgen. Bescherm peuters en kleuters tegen zonnestraling. Kijk op
www.johnnyshadow.nl  voor tips, speciaal gericht op kinderen. Ouderen vormen ook een risicogroep. Het is voor hen extra belangrijk om in koele ruimtes te verblijven en om genoeg te drinken, ook als ze geen dorst hebben. Ook mensen met overgewicht, bewoners van zorginstellingen en mensen met een chronisch ziekte kunnen extra last hebben van hitte.

Bron:
GGD

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
antbiotica

Extra bezuinigingen op geneesmiddelen

De Tweede Kamer wil extra bezuinigen op de uitgaven van geneesmiddelen. Dat bleek afgelopen donderdag tijdens een debat over de bezuinigingsvoorstellen van minister Klink van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

De Tweede Kamer gaf geen steun aan de invoering van een eigen bijdrage voor logopedie, ergotherapie, dieetadvies en psychiatrie.

Minister Klink had de eigen bijdragen eerder vorige week voorgesteld om een besparing in de zorg van € 140 miljoen te realiseren. Om toch tot de benodigde besparing te komen wil de Tweede Kamer bezuinigen op de uitgaven aan geneesmiddelen. De minister laat berekenen hoe het geneesmiddelenvergoedingensysteem kan worden aangepast. Daarbij wordt ook gekeken hoe voorkomen kan worden dat bepaalde groepen patiënten onevenredig getroffen worden.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Verband tussen tandverlies moeder en het aantal kinderen

Gevolg voorgenomen NZa-besluit: 40 duizend kinderen verliezen orthodontische zorg

Het voorgenomen NZa besluit voor verlaging tarieven orthodontie zal leiden tot vermindering van het aantal aanbieders van orthodontische zorg waardoor de wachttijden snel oplopen, aldus de NMT en de VVO.

Ieder jaar zullen 40.000 mensen, hoofdzakelijk kinderen, geen orthodontist of tandarts kunnen vinden voor een noodzakelijke orthodontische behandeling. De wachttijd voor orthodontische zorg zal in enkele jaren snel oplopen naar meerdere jaren als gevolg van een scherpe terugval in het aantal orthodontische zorgaanbieders. Daar komt bij dat de vraag naar orthodontische zorg tegelijkertijd toeneemt. Als gevolg hiervan zullen meer kindergebitten in Nederland langer scheef groeien. Voor veel kinderen is het dan te laat om nog op eenvoudige wijze hun gebit te laten corrigeren. Dat heeft met de groei te maken.

Verwachte terugval aantal orthodontische zorgaanbieders
Dit is het gevolg van een voorgenomen besluit van de Nederlandse Zorgautoriteit om de tarieven voor orthodontische zorg met 34% te verlagen (bron: FD). Voor tandartsen die orthodontische zorg leveren, ca. 1/3 van de tandartsen doet dit, komt de verlaging neer op bijna een halvering van hun tarief. Uit een interne rondgang binnen de wetenschappelijke vereniging van orthodontisten (VvO) en binnen de beroepsorganisatie van tandartsen blijkt dat 1/5 van de orthodontisten stopt en de helft van de tandartsen die orthodontische zorg doen als het voorgenomen NZa-besluit per 1 januari 2011 in werking treedt.

Orthodontist werkt ruim 10 uur meer dan de norm
De NZa heeft bekeken of een orthodontist per jaar meer verdient dan het norminkomen. Bij de berekening van het norminkomen ging de NZa tot nu uit van een werkweek van gemiddeld 43 uur. In de praktijk besteden orthodontisten echter per week veel meer dan 43 uren aan het verlenen van orthodontische zorg en het leiding geven aan de praktijkvoering (gemiddeld 50-55 uur). Dit maakt enerzijds dat er in Nederland geen wachtlijsten voor orthodontische zorg zijn, maar betekent anderzijds ook dat orthodontisten per saldo, meer verdienen dan het norminkomen. Orthodontisten verdienen dus meer dan de norm, omdat zij ook meer patiënten helpen dan de norm. De NZa laat dit feit echter buiten beschouwing bij het beoordelen van de verdiensten van orthodontisten. Het norminkomen van een orthodontist bedraagt € 140.000 inclusief werkgeversbijdragen voor pensioen en premie voor arbeidsongeschiktheidsverzekering).

Daarnaast stellen de voorzitter van de wetenschappelijke beroepsvereniging voor orthodontisten Ted Bennitt VvO en NMT- voorzitter Rob Barnasconi in een gezamenlijke reactie:

“Hoe kan het in het belang van de consument zijn dat de NZa het er op laat aankomen dat een vijfde van de orthodontisten en de helft van de tandartsen die aan orthodontie doen stoppen? Hierdoor raken jaarlijks bijna 40.000 kinderen gedupeerd. De NZa heeft dergelijke dreigementen van andere beroepsgroepen kennelijk zo vaak gehoord zodat de NZa dit signaal van de orthodontische zorgaanbieders, dat niet als dreigement maar alleen als waarschuwing is bedoeld, nu niet meer gelooft. Dat is tragisch, want juist orthodontische zorg hebben kinderen op tijd nodig. Hoe de NZa dit rijmt met de wettelijke plicht van de NZa om het consumentenbelang te dienen is de NMT en VvO een raadsel.”

Zie de factsheet over de orthodontische zorg in Nederland op Tandartsennet

Bron:
NMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
ONT VGZ Kunstgebit op implantaten

Politieke poetsles op basisschool om aandacht te vragen voor jeugdgebit

Maandag 7 juli gaf tandarts Rob Barnasconi op basisschool De Jonge Wereld in Den Haag een poetsles aan de kinderen van groep 7. Barnasconi, voorzitter van de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT), verzorgde deze les in het kader van onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’. Directe aanleiding voor de poetsles is het plan om de mondzorg voor de jeugd van 18 tot 22 jaar te schrappen.

(Kandidaat-)kamerleden van PvdA (Roos Vermeij), Groen Links (Jesse Klaver), SP (Henk van Gerven) namen in het kader van de verkiezingscampagne deel aan de speciale poetsles. Van het CDA was demissionair minister van Volksgezondheid Ab Klink aanwezig.

“Goede mondgezondheid wordt nog wel eens onderschat. Zo kan een goede mondgezondheid hartfalen helpen voorkomen. Het is dan ook goed dat kinderen les krijgen in tanden poetsen”, aldus demissionair minister van Volksgezondheid Ab Klink.

Mondzorg voor jeugd tot 22 jaar vraagt om politieke betrokkenheid
Juist vanwege de preventieve werking die uitgaat van goede mondzorg op jonge leeftijd is het van belang dat de mondzorg voor de jeugd niet geschrapt wordt uit het basispakket. Tandartsen vinden dat een onverstandig idee. Tweede Kamerlid Roos Vermeij (PvdA) zei: “Mondzorg tot en met 21 jaar moet in basispakket blijven.”

Met het behouden van het huidige mondzorgpakket voor de jeugd tot 22 jaar verzekert de politiek in Nederland zich ervan dat deze groep onder begeleiding en controle kan blijven van de tandarts. En dat is hoog nodig. Een groep kinderen in Nederland poetst zijn tanden nog steeds niet of slecht en komt nog steeds te laat voor het eerst bij de tandarts. Idealiter nemen ouders kinderen voor hun tweede jaar mee naar de tandarts of mondhygiënist. Om aandacht voor goede mondverzorging bij kinderen te stimuleren komen tandartsen, mondhygiënisten, GGD-medewerkers en (preventie-)assistenten nu ook naar de kinderen toe.

2/3 van de vijfjarige kinderen wordt door de ouders niet ‘nagepoetst’
Aandacht voor het poetsen bij kinderen is belangrijk, omdat de verzorging van kindergebitten in Nederland de laatste jaren verslechtert. Door een slechtere gebitsverzorging verslechtert ook een kindergebit zelf. Bij vijfjarige kinderen poetst bijvoorbeeld 67% van de ouders hun kinderen niet na (bron: ACTA & TNO), ondanks het nadrukkelijke advies van tandartsen om dat wel te doen. Een goede mondzorg op jongere leeftijd voorkomt problemen op latere leeftijd.

Jeugdgebit is extra kwetsbaar
Uit ervaring en op basis van onderzoek weten tandartsen dat het jeugdgebit tot 22 jaar extra kwetsbaar is. Enerzijds eten, drinken en leven jongeren naarmate zij ouder worden tijdelijk ongezonder en hebben zij minder aandacht voor hun gebit, anderzijds is hun gebit in deze levensjaren juist nog extra kwetsbaar vanwege hun tandglazuur dat nog niet geheel is uitgehard.

Rob Barnasconi vulde tijdens de poetslessen de kennis van de leerkrachten, kinderen, politici en ouders aan door te praten over goede mondverzorging, tanderosie, de slechte invloed van onder andere frisdranken op het tandglazuur. Tijdens de poetsles wordt uitgelegd hoe kinderen het beste kunnen poetsen, hoe de mond en het gebit in elkaar zitten, hoe gaatjes en tanderosie voorkomen kunnen worden en wordt er ingegaan op de zeven eet- en drinkmomenten. Goed poetsen op jonge leeftijd levert niet alleen een mooi en gezond gebit op, maar helpt ook bij het voorkomen van ernstige ziektes.

Politici konden deze dag samen met de kinderen de poetsles volgen en met eigen ogen het belang van goede mondverzorging zien. Na afloop van de poetsles namen de kinderen en de politici een plaktest af, waarbij de tandplak in de mond fel opkleurde.

Het onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’ is ontwikkeld door het Ivoren Kruis en wordt georganiseerd in samenwerking met de NMT en tandartsen, mondhygiënisten en GGD-medewerkers verenigd in het programma Kies voor gaaf!

Bron:
NMT

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Geld

NZA: tarief van orthodontist fors omlaag

De tarieven van orthodontisten moeten per 1 januari 2011 met 34%omlaag. Dat staat in een nog vertrouwelijk conceptadvies van deNederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan demissionair minister Ab Klink vanVolksgezondheid.

Het concept ligt nu ter inzage bij de betrokken partijen, zoals de orthodontisten en consumentenorganisaties. Toezichthouder NZa geeft geen commentaar omdat er formeel nog geen sprake is van een advies. De minister neemt doorgaans de adviezen van de toezichthouder over tariefsveranderingen over.

Meer dan norminkomen
In maart dit jaar bleek uit onderzoek van Het Financieele Dagblad dat de gemiddelde orthodontist veel meer verdient dan het norminkomen van euro 140.236 exclusief pensioen. De Consumentenbond is blij met het voornemen van de NZa. ‘Uit de onderzoeken van Het Financieele Dagblad en de NZa blijkt dat consumenten jarenlang te veel hebben betaald voor hun behandeling. Wij roepen iedereen op om een behandeling bij de orthodontist uit te stellen tot 1 januari, omdat die dan veel goedkoper wordt,’ zegt woordvoerder Barbara den Uijl.

Eén tarief
De tarieven voor een tandarts die een gebitsbeugel plaatst, liggen op dit moment hoger dan die voor een orthodontist die dezelfde behandeling uitvoert. Hieraan wil de NZa een einde maken door één tarief te rekenen voor alle orthodontische handelingen. De toezichthouder vindt het niet uit te leggen aan de consument dat de gespecialiseerde orthodontist goedkoper is dan de gewone tandarts.

Bron:
Het Financieele Dagblad

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
geld

NMT: Orthodontisten geven duidelijk inzicht in kosten

Orthodontisten geven duidelijk inzicht in kosten: beschuldiging NZA onheus

De NMT – de Nederlandse Maatschappij tot bevordering van Tandheelkunde – en de VVO – de Vereniging van Orthodontisten – werpen de beschuldiging dat othodontisten hun patiënten zouden misleiden door onverwacht hoge rekeningen verre van zich. Van misleiding is geen sprake. Orthodontisten geven voor elke behandeling een gedetailleerd kostenoverzicht aan de patiënt. Patiënten worden dus niet op het verkeerde been gezet, zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZA) nu beweert.

Hoge kwaliteit, goedkoop en goed toegankelijk
De orthodontie voor patiënten in Nederland is in vergelijking binnen Europa goedkoop, van hoge kwaliteit en goed toegankelijk. De afgelopen jaren zijn veel vernieuwingen in de orthodontische zorg doorgevoerd. Voor het tarief van de tandarts krijgt de patiënt de kwaliteit en aandacht van een orthodontist die na de tandartsopleiding een wetenschappelijke opleiding heeft genoten van 4 jaar.

Daling tarieven afgelopen jaren
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) onderzoekt al jaren met enige regelmaat de tarieven van orthodontisten. Toegenomen efficiency heeft de afgelopen jaren per saldo geleid tot een flinke daling van tarief. Hetgeen van direct belang is voor de patiënt.

Vermelding op website en in praktijk
Over het al dan niet terecht voeren van de titel orthodontist hebben NMT en VVO zich al eerder uitgelaten: orthodontisten die zich hebben laten uitschrijven uit het specialistenregister zijn tandarts en moeten dat duidelijk vermelden op hun website en in hun praktijk. Daarover bestaat geen misverstand.

Bron:
NMT

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Informatie

NZa onderzoekt misleidende informatie orthodontie

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een onderzoek ingesteld naar de informatieverstrekking door tandartsen die voorheen als orthodontist stonden ingeschreven. Aanleiding voor dit onderzoek zijn signalen dat diverse orthodontisten deze titel illegaal voeren, terwijl ze volgens het BIG-register tandarts zijn. De NZa neemt samen met de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) actie om misleidende informatie tegen te gaan en vraagt alertheid van de consument.

In strijd met wet BIG en Wmg (Wet marktverordening gezondheidszorg)
Na een verlaging van de orthodontietarieven hebben diverse orthodontisten zich de afgelopen jaren uit het register Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) laten schrappen. Zij hebben zich vervolgens geregistreerd als tandarts omdat zij dan voor orthodontiebehandelingen hogere tarieven kunnen factureren aan de consument. Uit het onderzoek van de NZa blijkt dat een aantal van deze tandartsen, zich op verschillende manieren nog steeds bekend maakt als orthodontist. Consumenten worden hierdoor op het verkeerde been gezet: zij ontvangen een hogere rekening dan verwacht. Het misleiden van de consument met onjuiste informatie is in strijd met de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg). Bovendien is hier ook sprake van het ten onrechte voeren van de titel van orthodontist. Dit is in strijd met de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG).

Gezamenlijk onderzoek NZa en IGZ
De NZa ziet toe op de naleving van de Wmg en daarmee op de informatieverstrekking door zorgaanbieders. De IGZ ziet toe op de naleving van de Wet BIG en daarmee op titelmisbruik door zorgaanbieders. Omdat sprake is van overtreding van beide wetten, trekken de toezichthouders gezamenlijk op in dit onderzoek. De NZa en IGZ verzoeken tandartsen die zich uit hebben laten schrijven als orthodontist om duidelijk aan te geven (op hun website/ mailadres, in het telefoonboek, op gevelreclame en facturen) dat zij ingeschreven staan als tandarts en welke consequenties dat met zich meebrengt voor de consument, namelijk andere tarieven voor dezelfde behandeling.

Meldpunt voor consumenten
Uiteraard treden de NZa en de IGZ op als er sprake blijft van misleidende communicatie-uitingen en titelmisbruik. Ook consumenten zelf kunnen actie ondernemen door bij de keuze van een orthodontist van tevoren na te gaan of deze als tandarts of als orthodontist staat ingeschreven en welke tarieven worden berekend. Als consumenten met misleidende informatie van orthodontisten worden geconfronteerd, dan kunnen zij dit doorgeven via het daarvoor bestemde meldpunt op de website van de NZa.

Bron:
NZa

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
geld

‘Zorg wordt honderden euro’s duurder’

Nederlanders zijn na de verkiezingen honderden euro’s per jaar extra kwijt aan de zorg. Dat voorspelt de patiëntenorganisatie NPCF in het AD na bestudering van de verschillende verkiezingsprogramma’s.

Volgens Ad Poppelaars van de CG-Raad (chronisch zieken en gehandicapten) stellen de lijsttrekkers in tv-debatten hun plannen voor de zorg mooier voor dan ze zijn.

De patiëntenclubs bereiden samen een alternatief plan voor dat ze na 9 juni aanbieden aan de informateur van het nieuwe kabinet. ,,Want als je de rode draad ziet van alle verkiezingsprogramma’s, voorspelt dat weinig goeds voor wat er straks in het regeerakkoord komt te staan,” zegt Jan Coolen van NPCF.

Vrijwel alle partijen willen bezuinigen door patienten meer zelf te laten betalen. ,,Natuurlijk zijn er verschillen per partij en ligt het er helemaal aan welke coalitie er komt. Maar gemiddeld zijn mensen straks honderden euro’s per persoon per jaar meer kwijt,” zegt Coolen.

Bron:
AD

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
7 tips voor werving van praktijkmedewerkers

Oranjegekte breekt door op de werkvloer

WK is prima gelegenheid om groepsgevoel op het werk te bevorderen.

Bijna 40 procent van de Nederlandse werknemers neemt vrij om 14 juni de eerste wedstrijd van Oranje te zien. Nog eens 31 procent kijkt deze wedstrijd op het werk. Dit blijkt uit onderzoek van NationaleVacaturebank.nl onder ruim 500 respondenten.

Een groot deel (38 procent) van de werknemers neemt maandag 14 juni vrij om Nederland zijn eerste wedstrijd te zien spelen. 26 procent doet dit echt om de wedstrijd te gaan kijken, twaalf procent neemt vrij omdat ze ervan uitgaan dat Nederland op dat moment toch plat ligt . Florence Schmit, uitgever van NationaleVacaturebank.nl: “We zitten alweer dicht tegen de zomerperiode aan. Een tijd waarin het toch allemaal iets rustiger wordt. Mensen zijn dan eerder geneigd om vrij te nemen en dat kan ook makkelijker, al moet het fort natuurlijk wel bewaakt worden.”

Voetbal kijken op het werk
Een opvallend groot deel (31 procent) van de werknemers kijkt op het werk naar de eerste voetbalwedstrijd van Nederland. Een kwart doet dit met alle collega’s achter een tv. De overige respondenten zeggen de wedstrijd online te gaan bekijken. “Het WK is een uitstekend moment om het groepsgevoel binnen een bedrijf te bevorderen. Je hebt een gezamenlijk doel en het is eigenlijk altijd gezellig en informeel,” aldus Schmit.

Oranje werkvloer
Ruim een derde van de werknemers versiert zijn werkplek tijdens het WK met oranje-prullaria. Vijftien procent doet dit zelfs uitbundig en kleurt de hele afdeling oranje. “Met het versieren van de werkplek wordt de feeststemming echt naar de werkvloer gehaald. Het is goed om te zien dat dit bij zoveel bedrijven mogelijk is,” aldus Schmit.

Bron:
Managersonline.nl

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
200 jaar oud kunstgebit van goud en ivoor

Deel goud na crematie bereikt goede-doelenpot niet

Jaarlijks verdwijnt zo’n 1 miljoen euro aan edelmetaalresten in crematie-as. Het gaat met name om goud afkomstig uit gebitsvullingen.

Halve gram
De as van een gemiddelde Nederlander bevat anderhalve gram aan goud en andere edelmetalen. In de praktijk, zo blijkt nu, wordt slechts een halve gram per gecremeerde ingezameld. De goede-doelenpot van de Nederlandse crematoria (het Dr. C.J. Vaillantfonds) loopt zo een miljoen euro op jaarbasis mis. Dit blijkt uit onderzoek in opdracht van Landelijke Vereniging van Crematoria (LVC).

Niet onrustbarend, wel vervelend
Henry Keizer, secretaris van de Landelijke Vereniging van Crematoria: “Het is niet onrustbarend, wel vervelend want het Vaillantfonds streeft ernaar zoveel mogelijk inkomsten te hebben zodat we zoveel mogelijk goede doelen kunnen steunen. Het is echter niet de hoofdtaak van een crematorium om resten uit de as te vinden”. Keizer sluit diefstal niet uit: “Het blijft mensenwerk. Je zult nooit kunnen uitsluiten dat er op enig moment iemand is die een hele verkeerde beslissing neemt,” aldus Keizer.

Te klein
Het onderzoek naar de behandeling van crematie-as in de 67 Nederlandse crematoria werd uitgevoerd door de voormalig Ombudsman van het uitvaartwezen, Gerrit Morren. Hij acht de kans op diefstal niet groot: “De hoeveelheid edelmetaal per crematie is heel erg klein. Als je dat vermenigvuldigt met het toch beperkt aantal crematies per crematorium dan is het haast de moeite niet waard om als crematoriummedewerker daar oneigenlijk mee om te gaan.” Morren acht het waarschijnlijker dat tweederde van de edelmetaalresten te klein is om gevonden te worden.

Neurenberg
De LVC stelde onderzoek in nadat was gebleken dat in een crematorium in de Duitse stad Neurenberg goudresten te gelde waren gemaakt door crematorium-medewerkers. Uit het Duitse justitie-onderzoek kwam naar voren dat er per gecremeerde Duitser ruim 3 gram overblijft, tegen de veel lagere gemiddelde opbrengst van anderhalve gram per gecremeerde in Nederland.

Verklaring
Onderzoeker Morren heeft het opvallende verschil kunnen verklaren aan de hand van onderzoeksgegevens van TNO en de Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Tandheelkunde. Hieruit bleek dat Nederlandse tandartsen in tegenstelling tot hun Duitse collega’s minder goud en vooral goud van een minderwaardiger kwaliteit gebruiken. Hier blijft minder van over na een crematie. Eventueel mee gecremeerde sieraden spelen geen rol van betekenis omdat de legering van de meeste sieraden dermate laag is dat het edelmetaal als het ware verdampt.

Veiligheid
De Landelijke Vereniging van Crematoria beveelt de crematoria geen specifieke aanpassingen aan zoals het crematorium in Neurenberg deed door cameratoezicht in te voeren. “Ieder crematorium moet zelf beoordelen hoe de veiligheidssituatie ter plaatse is en zelf de meest adequate maatregelen treffen die nodig zijn,” aldus Henry Keizer.

Chirurgische materialen
In de Nederlandse crematoria is het gebruik dat niet alleen edelmetalen van de as worden gescheiden. Ook worden overgebleven chirurgische materialen zoals kunstheupen en kunstknieën ingezameld. Opbrengsten uit deze materialen komen eveneens ten goede aan het Vaillantfonds dat wordt beheerd door de gezamelijke Nederlandse crematoria sind 1997.

In 2009 werden in Nederland 76191 mensen gecremeerd. Dat is 56 procent van alle overledenen.

Bron:
Nova

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z

Tweede Kamer stemt in met wetsvoorstel opsporing onverzekerden

De Tweede Kamer heeft op 19 mei unaniem ingestemd met het wetsvoorstel Opsporing onverzekerden. Minister Klink van Volksgezondheid wil met deze wet het aantal onverzekerden terugdringen. Uit de laatste cijfers van het CBS blijkt dat er nog altijd zo’n 152.000 onverzekerden zijn. Hiermee is circa € 140 miljoen euro aan gederfde premie gemoeid.

Het wetsvoorstel beoogt om verzekeringsplichtigen zonder zorgverzekering op te sporen door bestanden te koppelen. Een deel van de verzekeringsplichtigen kan zich nu nog onttrekken aan de verzekeringsplicht en tast daarmee de onderlinge solidariteit aan. Door het opsporen van onverzekerden én de aanpak van de wanbetalers scheelt dat voor alle andere verzekerden al snel zo’n 45 euro aan premie per jaar.

Met het wetsvoorstel worden de volgende maatregelen genomen:

Onverzekerden die door middel van bestandsvergelijking zijn opgespoord, krijgen eerst een brief van het College voor zorgverzekeringen (CVZ). Daarin worden ze gewezen op hun verzekeringsplicht en aangespoord een zorgverzekering te sluiten. Als blijkt dat zij dit na drie maanden nog steeds niet hebben gedaan, dan krijgen ze een boete van drie maal de standaardpremie per maand (circa € 300). Als na een nieuwe bestandsvergelijking blijkt dat de betrokkene nog steeds niet verzekerd is, dan wordt voor de tweede keer een boete opgelegd. Degenen die na twee boetes nog altijd onverzekerd blijken, zal het CVZ ambtshalve verzekeren bij een zorgverzekeraar. Zij zijn dan 12 maanden lang een bestuursrechtelijke premie verschuldigd ter hoogte van de standaardpremie (in totaal ongeveer 1200 euro). Deze wordt zo mogelijk via bronheffing geïnd.
De uitvoeringsorganisaties (SVB, CVZ en CJIB) staan klaar voor inwerkingtreding van de wet per 1 januari 2011, onder voorbehoud van instemming door de Eerste kamer.

Voordat de wet in werking treedt, worden voorlichtingscampagnes ingezet om specifieke groepen onverzekerden te informeren.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Voorbeeld Invoeren zorgplan

Nationaal verkiezingsdebat: Zeker over Zorg

Patiëntenorganisaties en verzekeraars debatteren met kamerleden over toekomst zorg.

Op dinsdag 1 juni organiseren de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-Raad), de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) samen het nationale zorgverkiezingsdebat ‘Zeker over Zorg’. Patiëntenvertegenwoordigers en verzekeraars debatteren daar met (aanstaande) kamerleden over de toekomst van de zorg.

De zorg is op allerlei manieren in beweging. Patiënten en gehandicapten willen meer maatwerk en zeggenschap over zorg. Cliënten in de zorg, zorgverzekeraars en zorgverleners gaan meer samenwerken om zorg beter en goedkoper te maken. De toegankelijkheid en de betaalbaarheid van de zorg wordt bedreigd. Bijvoorbeeld door de gevolgen van de financiële crisis en de plannen om de eigen bijdragen te verhogen en het collectieve pakket uit te dunnen. De roep om de AWBZ ingrijpend te hervormen, wordt door de een als een bedreiging gezien en door de ander als een kans.

Kleur bekennen
Op 1 juni gaat de achterban van de CG-Raad, de NPCF en ZN over deze onderwerpen in debat met (aanstaande) ‘zorg-kamerleden’ van de belangrijkste politieke partijen. Thema’s die aan de orde komen tijdens het debat zijn de organisatie van de zorg, het vraaggestuurde stelsel, de betaalbaarheid van de zorg en de toekomst van de langdurige zorg. Op elk van deze thema’s moeten kamerleden kleur bekennen. Zij gaan duidelijk maken waar hun partij voor staat en hoe zij de cliënt in de zorg daadwerkelijk centraal stellen.

Het debat is bedoeld voor de leden en achterban van de CG-Raad en de NPCF, de zorgverzekeraars en andere geïnteresseerden uit de wereld van de zorg.

Organisaties
De CG-Raad is de koepelorganisatie van ruim 160 organisaties van chronisch zieken en gehandicapten. De CG-Raad wil dat iedereen daadwerkelijk kan meedoen aan het maatschappelijk leven. De CG-Raad behartigt levensbreed de collectieve belangen van haar leden.

De NPCF is een samenwerkingsverband van patiëntenkoepels- en organisaties. De federatie fungeert als platform voor gemeenschappelijke beleidsontwikkeling en belangenbehartiging op inhoudelijke thema’s.

ZN is de brancheorganisatie van de zorgverzekeraars in Nederland. ZN behartigt de belangen van verzekerden en de gemeenschappelijke belangen van zorgverzekeraars. Daarnaast zet de brancheorganisatie zich in voor ondernemingsruimte voor haar leden.

Het nationale zorgverkiezingsdebat ‘Zeker over zorg’ vindt plaats in Studio A12 te Bunnik en start om 14.00 uur. Aanwezigheid op uitnodiging.

Bron:
CG-Raad

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Lijst

Wat bieden de verkiezingsprogramma’s u?

De NMT heeft voor de tandarts en tandarts-specialist de beschikbare verkiezingsprogramma’s per politieke partij in kaart gebracht.

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Recht - tuchtrecht

Wetsvoorstel cliëntenrechten zorg (Wcz) akkoord

De Ministerraad is akkoord gegaan met het wetsvoorstel Wcz, dat beoogt de rechtspositie van cliënten in de zorg te verstevigen. De rechten van de cliënt – waaronder die van de patiënt bedoeld in de geneeskundige behandelingsovereenkomst – worden zoveel mogelijk in één nieuwe wettelijke regeling bijeengebracht. De rechten gelden voortaan niet alleen bij geneeskundige behandeling, maar in alle relaties tussen cliënten en zorgaanbieders.

Met de Wet cliëntenrechten zorg (Wcz) wil het kabinet de rechtspositie van de cliënt versterken en verduidelijken. De wet geeft cliënten recht op goede zorg. De cliënt kan straks gemakkelijker kiezen voor de zorgaanbieder die bij hem en zijn zorgvraag past. En wie niet tevreden is, kan daarover eenvoudiger en effectiever een klacht indienen.

De Wcz regelt ook de verantwoordelijkheden van zorgaanbieders voor de kwaliteit van zorg. Door de regels over de relatie tussen zorgaanbieder en cliënt op te nemen in één wettelijke regeling, zijn de rechten en plichten van beide partijen beter op elkaar afgestemd.

Bron:
Rijksoverheid

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Kind - ouder

Tandmobiel screent gebit jongeren in België

Tijdens de paasvakantie kwam op de Gentse speelpleinen de tandmobiel van de campagne ‘Glimlachen.be’ langs. Een tandarts van de Gentse universiteit screende het gebit van jongeren.

Uit een onderzoek van jeugdwerk bleek dat de mondhygiëne bij jongeren in België ronduit problematisch is. De Gezondheidsdienst, de Gentse gezondheidscentra, vzw Jong en de vakgroep Tandheelkunde van UGent luidden de alarmbel en richtten in december 2009 het sensibiliseringsproject ‘glimlachen.be’ op. Dat is een vier jaar durend initiatief dat het belang van mondgezondheid en mondhygiëne bij kinderen en jongeren in de kijker zal zetten.

Al spelenderwijs
Tijdens de paasvakantie hield de paasmobiel halt op de speelpleintjes in Gent. In het voorjaar van 2010 neemt vzw Jong mondhygiëne in spelvorm op in de activiteiten van de kinderwerking in verschillende Gentse wijken.

Concreet zal de sensibiliseringsactie jaarlijks 18.000 jongeren uit het lager en middelbaar onderwijs (van 6 tot 18 jaar oud) bereiken. Drie tandmobielen worden op pad gestuurd met een tandarts en hulpkracht naar scholen en allerhande evenementen voor kinderen en jongeren, zoals Pennenzakkenrock. Met ludieke spelletjes, zoals een bijzondere versie van Twister of Scrabble, zullen de jongeren spelenderwijs meer vernemen over mondhygiëne. Naast het bezoek van de tandmobiel aan de scholen en de aanwezigheid op evenementen worden ook extra acties en informatiemomenten over mondgezondheid uitgewerkt, zowel op school als daarbuiten. Scholen die meewerken aan het project krijgen op het einde van de vier jaar het label van “tandvriendelijke school”.

Ook de ouders worden bij de acties betrokken. Affiches in de wachtzalen van tandartsen en huisartsen moeten ouders eraan herinneren dat hun kinderen al vanaf hun tweede jaar op de tandartscontrole gaan. En dat dit volledig terug betaald wordt.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
berekenen - premie

Deel zorgpremie moet naar patiëntenorganisatie

De patiëntenbeweging moet een veel sterkere speler op de zorgmarkt worden, naast zorgaanbieders en zorgverzekeraars. Dit stelt de Raad voor Volksgezondheid en Zorg in een advies dat deze week verscheen. ‘Er moet een brancheorganisatie komen voor alle grote patiëntenclubs’, reageert Martin Vermeer, directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie.

Met het advies ‘De patiënt als sturende kracht’ pleit de Raad voor Volksgezondheid en Zorg (RVZ) voor een versterking van de patiëntenbeweging. Net als de Consumentenbond zouden patiëntenorganisaties kwaliteitskeurmerken moeten formuleren, strategisch van internet gebruik moeten maken en minder afhankelijk moeten worden van overheidssubsidie. ‘De huidige financiering via de subsidieprocedures en uit publieke middelen wordt als beknellend ervaren. Een derde geldstroom is te vinden in het vermarkten van de ervaringsdeskundigheid’, aldus de RVZ.

Sturende kracht
Martin Vermeer, directeur van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF), is blij met het pleidooi van de Raad voor Volksgezondheid en Zorg (RVZ). ‘Een titel als ‘De patiënt als sturende kracht’ klinkt ons natuurlijk als muziek in de oren.’ Het ontwikkelen van kwaliteitskeurmerken op basis van patiëntenervaringen gebeurt in praktijk al, vertelt hij. ‘Sinds 1 januari loopt er bijvoorbeeld een project van de NPCF en de zes grote patiëntenorganisaties om inkoopcriteria voor zorgverzekeraars te ontwikkelen. De verzekeraars ondersteunen dit van harte en we gaan dit de komende jaren ook uitbreiden naar kleinere patiëntengroepen.’

Beknellende subsidie
Dat patiëntenorganisaties minder afhankelijk moeten worden van ‘de beknellende overheidssubsidies’, zoals de RVZ stelt, is Vermeer uit het hart gegrepen. ‘Patiëntenorganisaties moeten altijd de hand ophouden bij de overheid. Tegelijk is er wel 100 miljoen euro beschikbaar voor innovatieprojecten van zorgaanbieders. Wat dat betreft zitten wij altijd in een ongelijke situatie. Ik pleit er dan ook voor om een deel van de zorgpremies vast voor de ondersteuning van patiëntenorganisaties te reserveren.’
Brancheorganisatie
Om de rol van derde marktpartij goed te kunnen spelen, moet er een brancheorganisatie komen waarin alle grote patiëntenclubs verenigd zijn, stelt Vermeer. ’De financiering daarvan kan bestaan uit een basisfinanciering van de zorgpremies, mogelijk gecombineerd met programmafinanciering door verschillende marktpartijen, zoals zorgverzekeraars, bedrijven en farmacie, maar dan wel onder de voorwaarde van onafhankelijkheid.’

Zorgkaartnederland.nl
Ook het pleidooi om meer strategisch gebruik te maken van internet, vindt bij Vermeer gehoor. ‘Dat doen we ook al; op de website www.zorgkaartnederland.nl is het mogelijk om van alle ziekenhuizen en elke individuele zorgverlener, artsen en fysiotherapeuten een recensie te plaatsen. Dat gaan we nog verder ontwikkelen.’

Ervaringsdeskundigheid vermarkten
De RVZ vindt ook dat de directe beïnvloeding van de patiëntenbeweging door de overheid moet worden afgebouwd. Dat zou kunnen door de ervaringsdeskundigheid van patiënten te verkopen aan marktpartijen. Martin Vermeer betwijfelt echter of die gebundelde kennis van patiënten wel verkoopbaar is. ‘Dat kan maar heel erg beperkt, dat gaat niet zo maar. Ik ben het ook er ook niet mee eens dat deze informatie over patiëntenervaringen verkoopbaar is.’

Duur lidmaatschap
Ook het idee dat de patiëntenclubs als een soort Consumentenbond door contributies van leden kunnen worden gefinancierd, is volgens Vermeer niet realistisch. ‘Consumenten zijn vaak niet bereid om voor patiënteninformatie te betalen. Zij vinden dat patiëntenorganisaties dat vanzelfsprekend moeten ophoesten. Bovendien zijn dure lidmaatschappen door patiënten ook helemaal niet op te brengen. Het is al een hele kunst om ze lid te laten worden, in praktijk is maar zo’n tien procent van de patiënten lid van een organisatie.’

Bron:
Zorgwelzijn.nl
Foto NPCF

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Orale infecties, boos, vrouw, mond

‘Arts moet agressieve patiënt kunnen weigeren’

‘Een arts moet een agressieve patiënt kunnen weigeren. Dat vindt bijna 60% van de bezoekers van de Erasmus MC-site. De peiling is de afgelopen weken gedaan op de homepage van deze website.

Moet kunnen
De stelling van de poll luidde: ‘Mag een arts een agressieve patiënt weigeren?’
‘Ja, dat moet kunnen’, antwoordde 59% van de mensen die hun stem uitbrachten. Dat is 365 stemmen van in totaal 618 personen die aan de poll hebben deelgenomen.

Politie erbij
11% vindt dat een arts een patiënt niet mag weigeren, omdat hij zich te houden heeft aan zijn behandelplicht.
Bijna een kwart (27%) ziet als oplossing om in geval van agressie de politie erbij te halen.

Bron:
Erasmus MC

 

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
IDS viert 100 jarig bestaan van 14 tot 18 maart 2023

Ivoren Kruis bestaat 100 jaar

Op 10 maart 1910 werd het Ivoren Kruis opgericht door Rotterdamse tandartsen. Het doel was simpel: zorgen dat de
(haven)arbeiders geen kiespijn hebben, dan kunnen ze beter hun werk doen. Nu, honderd jaar later, richt de vereniging zich nog steeds op preventie. Voorkomen is immers beter dan genezen. De vereniging heeft veel vooruitgang geboekt in de
mondgezondheid, waaronder de succesvolle invoering van fluoridetandpasta. Mede door de invoering van fluoridetandpasta
is de mondgezondheid enorm verbeterd.

Lustrumcongres 8 oktober 2010
Schrijf 8 oktober 2010 alvast in uw agenda! Die dag vindt een aantrekkelijk lustrumcongres plaats in de
Schouwburg te Leiden met  diverse sprekers:

  • De Zweedse Svante Twetman spreekt over het gebruik van geconcentreerde fluoridevloeistoffen, -gels
    en -lakken en zal ingaan op het gebruik van chloorhexidine voor cariëspreventie. Ook komen sealents in zijn betoog
    aan de orde.
  • De Engelse spreker Martin Addy  zal in zijn inleiding vooral ingaan op spoelen, abrasiviteit van tandpasta’s en de toepassing van triclosan in tandpasta. Ook zal hij de relatie leggen tussen abrasie, erosie en tandgevoeligheid.
  • dr. Lisette van Gemert-Pijnen, universitair hoofddocent aan de Universiteit Twente informeert u over e-health. De ontwikkelingen gaan razendsnel. Welke technieken staan ter beschikking om gezondheid van patiënten te bevorderen? Het publiek zal vandaag letterlijk in aanraking komen met e-health methoden.
  • De bekende Nederlander Midas Dekkers sluit het wetenschappelijk congres luchtig af met een boeiend en vooral humoristisch betoog.

Toegangskaarten
Toegang is gratis voor leden van het Ivoren Kruis. Voor niet-leden is de bijdrage 275,00 euro excl. BTW.
Meld u aan per e-mail  of schriftelijk:
Ivoren Kruis
Postbus 620
2700 AP Zoetermeer.

Tentoonstelling Say Cheese! De kracht van de mond
Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Ivoren Kruis organiseert Museum Boerhaave een tentoonstelling
over de mond. De mond is dé plek waar onze gevoelens samenkomen: blijdschap, lust, intimiteit, angst, pijn, gulzigheid,
vraatzucht, schaamte, afkeer, ijdelheid en trots. Al die gevoelens zijn een prachtig uitgangspunt voor een publiekstentoonstelling over de emotionele, technische en sociale aspecten van de zorg voor de mond.

Lees meer

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z
Hygiëne - handen wassen

Mondhygiënist kan meer betekenen

De meeste mensen prefereren de tandarts nog steeds boven de mondhygiënist. Maar de mensen die naar de mondhygiënist gaan, blijven bij hem terugkomen.

37% heeft ervaring met bezoek mondhygiënist
Verzekerden vinden de zorg van de tandarts en mondhygiënist belangrijk. Bijna iedereen (97%) zonder kunstgebit staat ingeschreven bij een tandarts en een ruime meerderheid (77%) van de bevolking heeft een aanvullende verzekering voor ‘mondzorg’. De tandarts is bij iedereen bekend, maar slechts 37% van de bevolking (zonder kunstgebit) zegt ervaring te hebben met een mondhygiënist en 11% met een preventieassistent. Mensen die naar de mondhygiënist gaan hebben een minder grote voorkeur voor de tandarts. Vooral voor het verwijderen van tandsteen en tandplaque, en periodieke controles vinden ze de mondhygiënist een goed alternatief. Dit blijkt uit onderzoek binnen het ConsumentenPanel Gezondheidszorg van het NIVEL, dat is uitgevoerd met subsidie van het Capaciteitsorgaan.

Verzorgd gebit
Het ministerie van VWS constateerde in 2000 dat de vraag naar mondzorg zal toenemen, doordat de bevolking tegenwoordig meer waarde hecht aan een verzorgd en gezond gebit en daardoor het eigen gebit tot op latere leeftijd zal behouden. Hierdoor kan het evenwicht tussen vraag en aanbod in de mondzorg verschuiven, wat vraagt om samenwerking en afstemming van taken tussen beroepsgroepen in de mondzorg. “Deze ontwikkeling zal echter niet snel doorzetten zolang slechts een minderheid van de bevolking naar de mondhygiënist gaat”, stelt NIVEL-onderzoeker Johan Hansen. “Wellicht verandert dit als tandartsen en mondhygiënisten zich meer samen op één locatie gaan vestigen.”

ConsumentenPanel Gezondheidszorg
Het onderzoek is uitgevoerd binnen het ConsumentenPanel Gezondheidszorg van het NIVEL. Dit panel verzamelt onder de algemene bevolking in Nederland informatie over de meningen over de gezondheidszorg en de ervaringen hiermee. Het panel bestaat uit circa 3.000 personen van 18 jaar en ouder.

Bron:
NIVEL

Lees meer over: Actueel, Mondhygiëne, Thema A-Z
recht, fraude

Zorgverzekeraars hebben meer fraude opgespoord

Door effectief controle- en fraudebeleid hebben de zorgverzekeraars in 2009 meer fraude opgespoord dan het jaar daarvoor. Dit blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van Zorgverzekeraars Nederland (ZN) onder haar leden. De resultaten van de inventarisatie onderstrepen het belang van materiële controle, waarmee zorgverzekeraars kunnen aantonen of een declaratie terecht is ingediend. Om nog meer te gaan besparen zoeken zorgverzekeraars actief naar mogelijkheden voor samenwerking binnen de keten van controle en fraudebeheersing.

Controle- en fraudebeleid
In totaal hebben de zorgverzekeraars door een effectief controle- en fraudebeleid 184,5 miljoen euro bespaard. Dit bestaat uit 177 miljoen euro onterechte declaraties en 7,5 miljoen euro aan declaraties die opzettelijk onjuist zijn ingediend (fraude). Pieter Hasekamp, algemeen directeur ZN: “De inspanningen van zorgverzekeraars worden beloond. Het is duidelijk dat de vormen van controle die zorgverzekeraars uitvoeren – formele controle, materiële controle en fraudeonderzoek – nodig zijn en leiden tot besparingen en het opsporen van fraudes ”.

Grotere fraudes
Uit de inventarisatie blijkt dat in 2009 383 fraudegevallen zijn vastgesteld, een afname van 2%. Wel is het gemiddelde fraudebedrag toegenomen met 11%: € 19.540. Het voornaamste deel (77%) van de opgespoorde fraude is gepleegd door derden en dan met name zorgaanbieders en de bemiddelingsbureaus voor het Persoonsgebonden Budget (PGB). Het opsporen van deze bemiddelingsbureaufraudes vergt meestal complexe onderzoeken die een lange doorlooptijd kennen en waarbij het veelal om grote bedragen gaat. Slechts een beperkt deel van de fraude (16%) komt ten laste van verzekerden.

Toekomst
Om nog meer te kunnen besparen, willen zorgverzekeraars in de keten meer samenwerken. ZN is daarom gestart met het programma Samenwerken aan Controles en Fraudebeheersing. Doel is om controleprocessen in de keten te optimaliseren en administratieve lasten te verminderen. Daarnaast is het van belang dat de formele regeling – die volgens het College Bescherming Persoonsgegevens ten grondslag dient te liggen aan de materiële controle – door VWS per 1 mei 2010 in werking wordt gesteld.

Bron:
Zorgverzekeraars Nederland

Lees meer over: Actueel, Thema A-Z