Kwaliteit wordt gedefinieerd als het geheel van kenmerken van een dienst of product die voldoen aan een vastgestelde of vanzelfsprekende behoefte. Binnen de tandheelkundige zorg is kwaliteit een definieerbaar proces van professionele zorg waarbij de zorgvraag van de patiënt centraal staat en de behandelende tandarts, zowel naar organisatie, structuur, middelen en medewerkermanagement en behandelprotocollen, een centrale rol speelt. Werd kwaliteit in het verleden eerder eng afgemeten aan de levensduur van bijvoorbeeld restauratief werk, het verstrekken van pijnloze zorg dan is dit vandaag veel ruimer te interpreteren en worden ook de processen die een continue verbetering van de zorg nastreven onder kwaliteit verstaan. De kritische evaluatie en kijk van onze patiënt op het gehele proces van geleverde zorg mag niet worden onderschat. Ook hoe de zorg tot stand komt, de werkomgeving en de informatie die de tandarts hierbij verstrekt worden in het geheel betrokken. In deze cursus wordt dieper ingegaan op kwaliteitsmanagement in de dagelijkse praktijk en meer bepaald richtlijnen gegeven over de denkpatronen die
kwaliteitsverbetering initiëren en aanleiding geven tot uitvoerbare processen. De factoren die hierop inspelen zoals de tandarts, stress op het werk, de perceptie van de patiënt, kosten-baten aspecten worden theoretisch besproken en aan de hand van
voorbeelden uit de tandheelkundige praktijk toegelicht.
Daarnaast wordt dieper ingegaan op regelgeving betreffende hygiëne en steriliteit. Daar preventieve maatregelen leiden tot een kwalitatieve mondzorg, dienen deze getoetst te worden aan een realistisch perspectief. Procesmanagement optimaliseert de samenhang tussen mensen, materiële aspecten, verworven informatie, technieken, tijd en geld. Dit proces van hygiënemaatregelen beïnvloedt de praktijkvoering en de kwaliteit van het afgeleverde product.
Tevens wordt besproken hoe de tandarts via gebruik te maken van de informatiekanalen zoals ‘PubMed’ aan levenslang leren kan werken.
Datum
Donderdag 18 september 2014, 13u00-18u00.
Doelgroep
Algemeen tandarts
Meer informatie
Universiteit Gent
Vakgroep Tandheelkunde
Secretariaat NTUGent
Mevr. Nadja Beeckman
De Pintelaan 185
9000 Gent
T 09 332 38 57 (tussen 8u00 -12u00 en van 13u00 -16u30)
E ntugent@ugent.be
- Dit evenement is voorbij.
Kwaliteit en keuze
18 september 2014
Populair
- Onderzoek naar de gemiddelde praktijkomzet: Hoe goed ‘scoort’ jouw praktijk?
- Aandachtspunten bij overname van uw tandartsenpraktijk door een keten
- Blog: Tot de dood ons scheidt
- Tandarts of mondhygiënist in loondienst – de voordelen en nadelen
- Tuchtklacht na nabloeding extractiebehandeling
- Uitkomst enquête: Tandartsen, mondhygiënisten en (paro)preventieassistenten schreeuwen om meer onderling overleg
- Nieuwe EFP-richtlijn voor de preventie en behandeling van peri-implantaire aandoeningen
- Het implantaat: de diamant in de restauratieve tandheelkundige workflow of toch een onderdeel van? Deel 2
- Commerciële tandheelkundige ketens onder vuur om gebrekkige mondzorg in verpleeghuizen
Laatste artikelen
Time for EXTRA: Profiteer nu van waardevolle extra’s van Miele22 oktober 2025 - 09:20
Hoor het verschil met KaVo instrumenten: bespaar tot 65% op bestsellers!21 oktober 2025 - 09:03
The Transformative Power of Digital Dentistry an Aesthetic Revolution | Elysee Dental21 oktober 2025 - 08:35
Congresverslag: Gebitsslijtage20 oktober 2025 - 13:10
Valkuilen in de endodontologie20 oktober 2025 - 13:00
Samenwerking tussen tandarts en tandtechnicus bij bewegingsklachten20 oktober 2025 - 12:50
Blog: Ondankbaar, geestdodend en lichamelijk vermoeiend.20 oktober 2025 - 12:45
Johan Oost over mondgezondheid als deel van de algehele fysieke gezondheid: “Ik zie de mond als een ‘venster’ naar de rest van het lichaam”20 oktober 2025 - 12:40
Dental Management Toolkit








