Kwaliteit wordt gedefinieerd als het geheel van kenmerken van een dienst of product die voldoen aan een vastgestelde of vanzelfsprekende behoefte. Binnen de tandheelkundige zorg is kwaliteit een definieerbaar proces van professionele zorg waarbij de zorgvraag van de patiënt centraal staat en de behandelende tandarts, zowel naar organisatie, structuur, middelen en medewerkermanagement en behandelprotocollen, een centrale rol speelt. Werd kwaliteit in het verleden eerder eng afgemeten aan de levensduur van bijvoorbeeld restauratief werk, het verstrekken van pijnloze zorg dan is dit vandaag veel ruimer te interpreteren en worden ook de processen die een continue verbetering van de zorg nastreven onder kwaliteit verstaan. De kritische evaluatie en kijk van onze patiënt op het gehele proces van geleverde zorg mag niet worden onderschat. Ook hoe de zorg tot stand komt, de werkomgeving en de informatie die de tandarts hierbij verstrekt worden in het geheel betrokken. In deze cursus wordt dieper ingegaan op kwaliteitsmanagement in de dagelijkse praktijk en meer bepaald richtlijnen gegeven over de denkpatronen die
kwaliteitsverbetering initiëren en aanleiding geven tot uitvoerbare processen. De factoren die hierop inspelen zoals de tandarts, stress op het werk, de perceptie van de patiënt, kosten-baten aspecten worden theoretisch besproken en aan de hand van
voorbeelden uit de tandheelkundige praktijk toegelicht.
Daarnaast wordt dieper ingegaan op regelgeving betreffende hygiëne en steriliteit. Daar preventieve maatregelen leiden tot een kwalitatieve mondzorg, dienen deze getoetst te worden aan een realistisch perspectief. Procesmanagement optimaliseert de samenhang tussen mensen, materiële aspecten, verworven informatie, technieken, tijd en geld. Dit proces van hygiënemaatregelen beïnvloedt de praktijkvoering en de kwaliteit van het afgeleverde product.
Tevens wordt besproken hoe de tandarts via gebruik te maken van de informatiekanalen zoals ‘PubMed’ aan levenslang leren kan werken.
Datum
Donderdag 18 september 2014, 13u00-18u00.
Doelgroep
Algemeen tandarts
Meer informatie
Universiteit Gent
Vakgroep Tandheelkunde
Secretariaat NTUGent
Mevr. Nadja Beeckman
De Pintelaan 185
9000 Gent
T 09 332 38 57 (tussen 8u00 -12u00 en van 13u00 -16u30)
E ntugent@ugent.be
- Dit evenement is voorbij.
Kwaliteit en keuze
18 september 2014
Populair
- Overzicht van standaard vergoedingen per zorgverzekeraar voor kinderen tot 18 jaar
- Casus: Zeldzame, levensbedreigende ziekte van Lemierre na trekken van verstandskies
- Een knappend kaakgewricht
- SalarisScan 2025 uitkomsten: Wat verdient een tandarts, mondhygiënist, (preventie)assistent en praktijkmanager?
- Interview: Marit Verschuuren over Motivational Interviewing in de mondzorg
- Zijn implantaten gedoemd om te mislukken?
- Een tandartspraktijk overnemen, hoe doe je dat?
- Vapen: het trojaanse paard in onze longen
- Bezwaar tegen tarieven 2026: NZa houdt vast aan tariefbeschikkingen
Laatste artikelen
Rechter wijst eis rond nieuwe tarieven NZa af19 december 2025 - 17:07
Hoe blijf je relevant in de wereld van ChatGPT?15 december 2025 - 13:00
Blog: Een leugentje om bestwil15 december 2025 - 12:55
Occlusie en het kaakgewricht: belangrijk bij chiropractie15 december 2025 - 12:45
Tuchtrecht: Gedeeltelijk gegronde klacht tegen tandarts wegens onvoldoende vastlegging communicatie parodontale risico’s15 december 2025 - 12:40
OptiBond Universal 360: De nieuwe generatie adhesie14 december 2025 - 09:28
DentRepairCenter: Hand & hoekstukken gerepareerd in 1 dag met originele onderdelen garantie 12 maanden13 december 2025 - 09:03
Nieuw van Miele Professional: compacte thermodesinfectoren voor mondzorgpraktijken12 december 2025 - 10:00
Dental Management Toolkit








