Tuchtrecht

De Uitspraak: Mag een kaakchirurg na een consult op tafel slaan en de patiënt aan de arm trekken?

Mag een kaakchirurg na een consult zijn stem verheffen, op tafel slaan en de patiënt aan de arm wegtrekken? Een patiënte klaagt bij het tuchtcollege over een kaakchirurg. Zij vindt dat hij wreed met haar omging en haar mishandelde. Wat is het oordeel? Het tuchtcollege vindt schreeuwen onnodig en onprofessioneel. Het trekken aan de arm is een ongewenste, hardhandige handtastelijkheid bij een patiënt. De klacht mishandeling is gegrond.

Lees het hele artikel

Bron:
NRC

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
wachtkamer

Ontspannen wachten met een magazine

Bladeren, kijken, lezen… wachten is minder erg met een blad in de hand. Verrassend of vertrouwd, voor iedere patiënt is er wel een aansprekend magazine te vinden.

Uw wachtkamer, zo zien we op de foto’s, is in uw praktijk geenszins een ondergeschoven kindje. Planten, bloemen, verlichting en speelse interieurelementen maken de ruimte een prettige plek om even te wachten.

Met een stapeltje tijdschriften op tafel of in een rek biedt u uw patiënt de mogelijkheid om ook even de zinnen te verzetten, en zo ontspannen mogelijk in uw behandelstoel plaats te nemen. Die extra service hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Kleine moeite, groot plezier.


Roer Mondzorg, Herten

 


Tandarts van Heijst, Apeldoorn


Tandartspraktijk Waleweingaarde, Apeldoorn


Tandartspraktijk Mondzorg, Groesbeek


Tandartspraktijk Steigereiland, Amsterdam


Tandartspraktijk Van de Merwe, Spijkenisse


Wachtkamer concept van De Leestafel


Tandzorg, Twello


Tendens tandartsen, Amsterdam


MWM tandartsen, Groningen


Orthodontiepraktijk Ortholuna, Amersfoort


Tandartsenpraktijk Dik, Barneveld


Zahnarzt Gärtner, Würzburg, Duitsland


Zahnarzt Wiesbaden, Duitsland


Cedar Greek Dental Center, Sequim, USA

Mrt 2012

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
fietsen

Praktijkuitjes: van verantwoord tot sportief

Een praktijkuitje moet tegenwoordig bijzonder zijn en zo mogelijk maatschappelijk verantwoord. Waar kunt u die praktijkuitstapjes vinden?

Een goede organisatie is een van de succesfactoren van een geslaagd feestje. Deze tips kunnen u daarbij helpen.

Teambuilding
Over de vraag of een bedrijfsuitje een blijvende bijdrage levert aan teambuilding wordt al jaren gediscussieerd. De structuur en de samenwerking moeten op de werkvloer al goed geregeld zijn, zeggen relatiemanagers. Een dagje uit verandert daar weinig aan. De voordelen van een bedrijfstrip zitten vooral in verbetering van de onderlinge verhoudingen en het gevoel van betrokkenheid bij het bedrijf.

Ja-maar-training
Workshops die binding en communicatie als thema hebben krijgen vaak veel waardering. Zo is de hilarische Ja-maar-training erg populair, gebaseerd op het succesvolle boek “Ja, maar wat als alles lukt”. Je leert de remmende ‘ja-maar’ cultuur om te buigen in een inspirerende ja-én cultuur. Omgaan met veranderingen staat centraal in de mysterieuze stadsgames van Neverrest. Meer grip op stress en confrontaties krijgt u met “karate voor slakken” bij TaiChi in Bedrijf.

Verantwoord uit met de baas
In deze tijd van aandacht voor duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook de verantwoorde bedrijfstrip in opkomst. Zo biedt Stichting Commundo bedrijven speciale reisarrangementen aan met projecten in het buitenland, zoals een week “school bouwen”. Sluit goed aan bij bestaande management development programma’s, zegt Commundo. Liever een evenement van één dag? Knap met uw team een kinderboerderij op of realiseer dromen van zieke kinderen via Stichting Zin.

Koken: van bonbons tot Braziliaans
Ze zijn in korte tijd zeer populair geworden: de kookworkshops. Eerst gezamenlijk de keuken in en dan aan tafel. Van Sushiworkshop en Braziliaanse hapjes maken tot kookles op locatie. Je kunt bonbons maken of eens echt goed leren Italiaans of Thais te koken.

Creatieve workshops
Schilderen is ‘in’ en dan gaat het niet alleen meer om een schilderij maken, maar ook om workshops Graffiti, of koeien beschilderen. Een workshop visagie is weer een andere vorm van schilderen. Liever iets anders? Maak met zijn allen een bouwwerk van bamboe, doe een workshop vuurspuwen of maak samen een muziek cd in een echte studio.

Sportief
Wie de bureaustramheid te lijf wil gaan, kan eens een stevig dagje gaan zeilen op het IJsselmeer met Amerikaanse oceaanracers.
In Zeeland kunt u met Sailforce op sportieve kajuitzeiljachten de Oosterschelde ontdekken.

Incentive reizen
Een leuke stedentrip van de baas is echt een cadeau. Barcelona is een bekende topper, ook Italië is geliefd. Mag het luxer? Een paar dagen naar de Middellandse Zee, zeilen naar de Blue Lagoon, een jeepsafari maken en cultuur snuiven kan op het eiland Malta, een van de nieuwste incentivebestemmingen. Tendolle Personeelsreizen maakt een arrangement op maat. Nog onbekend is Marokko als incentivebestemming, bijvoorbeeld Marrakech met een jeepsafari. Ook in opkomst als incentivereis: Tallinn, de sprookjesachtige hoofdstad van Estland, en Fins Lapland in de winter. Echt luxe is een trip van vier of vijf dagen naar Dubai, bekend om zijn bijzondere bouwwerken. Of nog luxer: een mooie verwenreis naar de Seychellen.

Aanbevolen links:
Workshopevents
Bedrijfsuitje
ATP Incentives
Top 10 incentives

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Stress

Stress bij jonge Y-generatie

Werkvermogen Y-generatie slechter dan oudere collega’s.

De ‘Y-generatie’ van jonge werknemers is niet zo zelfverzekerd en optimistisch als wordt gedacht. Uit ‘vitaliteitsonderzoek’ van SKB-Monitor@Work blijkt dat jongeren stressgevoeliger zijn dan hun 10 jaar oudere collega’s.

Uitputting en overbelasting
In de drang naar hogere productiviteit, letten werkgevers steeds meer op het werkvermogen van hun medewerkers. Zijn die in staat om te voldoen aan de eisen van hun werk of bestaat er een risico dat ze uitvallen? Ook de overheid vindt een hoge en duurzame inzetbaarheid van werknemers belangrijk en stimuleert het gebruik van een vragenlijst die voor dat doel ontwikkeld is: de Work Ability Index (WAI). Volgens onderzoeksbureau SKB kun je het werkvermogen beter vaststellen als je naast de WAI ook specifieke vragen stelt over stress. Jongere werknemers komen dan niet meer als beste uit de bus. De zogenaamde Y-generatie heeft namelijk vrij veel te maken met uitputting en overbelasting. Als je dat meerekent is hun werkvermogen slechter dan dat van hun 10 jaar oudere collega’s.

De groep jongere medewerkers kent het laagste percentage met een matige of slechte WAI-score. Omdat hier wel meer medewerkers zijn met een verhoogd risico op burnout, is het totale percentage medewerkers met een verminderd werkvermogen groter dan in de groep met 10 jaar oudere collega’s. Aan de geringe overlap is te zien dat de WAI het grootste deel van de jongeren met burnout-risico niet gesignaleerd heeft.

Stress bij Y-generatie
SKB komt tot dit inzicht op grond van vitaliteitsonderzoek bij 24 organisaties. In deze onderzoeken heeft SKB naast de WAI ook aanvullende vragen over energie en herstelbehoefte opgenomen. Uit wetenschappelijk onderzoek is bekend dat een hoge herstelbehoefte een prima ‘early warning’ is voor uitputting, en daarmee een verhoogd risico op burnout signaleert. Andere bekende gevolgen van een hoge herstelbehoefte zijn een verhoogde kans op ziekte en ongevallen en verminderde creativiteit.

Geboren in een tijd van economische voorspoed en technologische vooruitgang (1978 – 1995) wordt aan de Y-generatie een zelfverzekerde, optimistische houding toegeschreven. Een hoge herstelbehoefte laat echter zien dat deze groep het zwaar heeft: er zijn veel meer medewerkers met een burnout-risico dan bij de 35 – 44 -jarigen.

Energie is de sleutel tot hoger werkvermogen èn beter resultaat
In de discussies over ‘werkvermogen’ overheerst de negatieve invalshoek: risico’s en kans op uitval. Ook herstelbehoefte is wat dat betreft een negatieve indicator. Het is interessanter om te onderzoeken wat medewerkers energie geeft. Dat bevordert niet alleen het werkplezier, maar ook de resultaten van de organisatie. Energie is niet voor niets de centrale factor in engagement en bevlogenheid. Bij jongere medewerkers blijken vooral afwisseling en inspirerend leiderschap bij te dragen aan meer energie.

Bron:
SKB.nl
monitor @ work

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Tijd, klok, wekker

Urencriterium voor zelfstandigenaftrek wordt afgeschaft

Goed nieuws voor zelfstandigen. Het urencriterium voor de zelfstandigenaftrek wordt op termijn afgeschaft. Dat kan vooral voor startende, kleine en deeltijdondernemers een voordeel betekenen.

Urencriterium en zelfstandigenaftrek
Een ondernemer voor de inkomstenbelasting kan in aanmerking komen voor bepaalde fiscale voordelen, zoals de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek en de meewerkaftrek. Voorwaarde is dat u voldoet aan het urencriterium ofwel: u moet op jaarbasis meer dan 1225 uur in uw onderneming steken.

Voor veel kleinere ondernemers is die grens lang niet altijd haalbaar, bijvoorbeeld voor degenen die er een deeltijdbaan naast hebben. Daarnaast is vaak ook de bijhorende administratie – alle gewerkte uren moeten worden bijgehouden – een flinke last.

Omzetcriterium
GroenLinks diende daarom een motie in om voor de zelfstandigenaftrek het urencriterium af te schaffen en te vervangen door een omzetcriterium met een glijdende schaal. Dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat een ondernemer recht heeft op de volledige zelfstandigenaftrek bij een omzet boven de € 10.000 en de helft daarvan bij een omzet tot € 5.000.

De zelfstandigenaftrek gaat nu nog op basis van de winst: het bedrag dat mag worden afgetrokken, neemt af naarmate er meer winst wordt gemaakt.

Niet eerder dan 2013
De motie is weliswaar aangenomen, maar pas begin 2012 volgt er een uitgewerkt voorstel waaruit moet blijken wanneer het criterium vervalt en hoe dit precies wordt ingevuld. Tot die tijd zal het dus nodig zijn om voldoende uren aan de onderneming te besteden en deze zorgvuldig te administreren.

Bron:
ING

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Tuchtrecht

Tuchtmaatregelen tegen artsen openbaar

Minister van Volksgezondheid Edith Schippers schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat medici die op de zwarte lijst staan straks vindbaar zijn in het BIG-register. Voor patiënten is het hierdoor inzichtelijk welke artsen, apothekers of fysiotherapeuten hun vak niet meer mogen uitoefenen of geschorst zijn.

Lees het hele artikel

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
vakantie - strand

Langdurig ziek? Toch recht op zomervakantie

Ook langdurig zieke werknemers hebben recht op vier weken (zomer)vakantie, ongeacht het aantal gewerkte dagen. Dit bevestigde het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.

Het recht op vakantiedagen is bij zieke werknemers dus niet afhankelijk van een minimum aan gewerkte dagen. Europese rechters  bogen zich over het proces van een vrouw die in de clinch ligt met haar Franse werkgever. De vrouw eiste vakantiedagen over de bijna veertien maanden die zij ziek was na een ongeval op weg naar haar werk.

De werkgever verwees echter naar Europese wetgeving die stelt dat een werknemer per jaar minstens tien dagen moet hebben gewerkt om recht te krijgen op verlof. Volgens het Europees Hof mag zieke werknemers het recht op vakantie echter niet worden ontnomen.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
samenwerking

Samenwerking zorgverleners voor betere hulp in buurt

Patiënten kunnen binnenkort op een landelijke website zien bij welke zorgverlener in de buurt ze het beste terecht kunnen met hun problemen. Huisartsen, tandartsen, apothekers, fysiotherapeuten en tal van andere zorgverleners gaan samenwerken om patiënten beter van dienst te zijn, meldt NRC Handelsblad.

Ze gaan hun taken strakker verdelen om patiënten meer duidelijkheid te geven. Dat moet ook dubbel werk en onnodige kosten voorkomen. Om dit alles te bereiken tekenden de zorgverleners begin deze maand, na anderhalf jaar intensief overleg, het zogenoemde pact van Garderen, naar de Gelderse gemeente waar zij hun overeenkomst sloten. Tandartsen, verpleegkundigen, psychologen en thuiszorginstellingen doen allemaal aan de samenwerking mee. De ondertekenaars werken in de zogeheten eerste lijn: ze zijn niet aan ziekenhuizen verboden.

Lees het hele artikel op de website van NRC

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
eten - bietensap

Marketingtip: netwerkontbijt in tandartspraktijk

Zakelijke contacten leggen én lekker ontbijten. In de Voorburgse tandartspraktijk M2 schoven zo’n zestig professionals van de Business Breakfastclub aan tafel.

Netwerkbijeenkomst
Het Ronald McDonald Business Breakfast is een maandelijkse netwerkbijeenkomst voor bedrijven en instellingen in Den Haag en omstreken. M2 tandartsen ondersteunt dit initiatief. Behalve een lekker ontbijt en een stuk gezelligheid op de vroege ochtend, bieden de ontbijtbijeenkomsten de ideale mogelijkheid tot het leggen van zakelijke contacten.

Er is nog een belangrijker doel: de ondersteuning van het Ronald McDonald Huis Den Haag. De opbrengst van de Business Breakfastclub komt geheel ten goede aan het Huis.

Gastvrij onthaal
De leden van de Breakfastclub waren zichtbaar onder de indruk van het interieur van deze vooruitstrevende tandartspraktijk. Zij werden hartelijk verwelkomd door tandarts Anne-Gitte Hulshoff. Zij vertelde dat de praktijk, die al 25 jaar bestaat, nog een tweede fraaie vestiging heeft in Oegstgeest. M2 tandartsen wil op beide locaties een gastvrij onthaal combineren met tandheelkunde van het allerhoogste niveau.
Tegelijkertijd moet er ook efficiënt kunnen worden gewerkt. Daarom zijn bij het inrichten van de praktijkgebouwen gedurfde keuzes gemaakt.

Architect Mark Graafland van Bureau Kroner liet zien hoe het monumentale postkantoor in korte tijd is omgetoverd in een unieke tandartspraktijk. Het was, zoals hij zelf zei: “een droomopdracht met een opdrachtgever die de ambitie had om écht vernieuwend te zijn”.

Hotellobby
Alles is erop gericht om het bezoek aan de tandarts zo plezierig mogelijk te maken. De entree oogt als een moderne hotellobby, met een vriendelijke gastvrouw die patiënten naar hun privé wachtruimte begeleidt. Hij vertelde ook over de intrigerende plafonddecoraties boven de stoelen en de spannende poetshoek die vanaf de straat zichtbaar is.

Om de patiënten zoveel mogelijk rust en ontspanning te bieden, is bij de verbouwing veel aandacht besteed aan geluidsisolatie. Een ontbijt voor 60 gasten direct achter de behandelkamers was uiteraard niet voorzien, maar bleek geen enkel probleem. Tijdens het evenement werkten 5 behandelaars gewoon door; de patiënten hebben er niets van gemerkt.

Bron:
De Weekkrant

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
melden - toestemming - contract

Zorgbelang start meldactie mondzorg

De afdeling Informatie & Klachtopvang van Zorgbelang Zuid-Holland ontvangt geregeld signalen over de kwaliteit van de mondzorg. Daarom start Zorgbelang Zuid-Holland in samenwerking met tandartsen en zorgverzekeraars met onmiddellijke ingang de meldactie Mondzorg.

Zorgbelang Zuid-Holland maakt zich zorgen over de kwaliteit van de mondzorg. Voor patiënten zijn veel zaken niet duidelijk: vertelt de tandarts bijvoorbeeld wat hij of zij gaat doen, krijgt u vooraf informatie over de kosten van de behandeling en is de rekening duidelijk? Met deze meldactie wil Zorgbelang Zuid-Holland met tandartsen en zorgverzekeraars de kwaliteit van de mondzorg voor de cliënt te verbeteren.

Melding maken
Consumenten kunnen meldingen, vragen of klachten over de kwaliteit van de mondzorg worden – zonder vermelding van  persoonsgegevens – doorgeven via de vragenlijst op de website van Zorgbelang Zuid-Holland of telefonisch via (0900) 243 70 70 (€ 0,10 per minuut).

Bron:
Dichtbij Den Haag

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z
Eten - yoghurt

Stuur ongezond levende werknemer de laan uit

Als een werknemer ongezond leeft en zich voortdurend ziek meldt, moet zijn werkgever hem kunnen ontslaan. Ook moeten werkgevers hun mensen kunnen aanspreken op ongezond gedrag, vindt de meerderheid van de ondernemers.

Dat blijkt uit een onderzoek onder werkgevers in het midden- en kleinbedrijf dat tijdens het congres Gezond Ondernemen gepresenteerd wordt.

Maatregelen bij ongezonde leefstijl
Een rokende, dikke buschauffeur zou bijvoorbeeld een kandidaat zijn voor ‘harde maatregelen’, zo reageert HR-directeur Peter Paul Witte van Connexxion in het AD.

Vakbonden
Bedrijven zien een toename van het aantal werknemers dat ongezond leeft, met alle gevolgen van dien. Daarom hanteren sommigen al een actief preventiebeleid om het personeel fit te houden.

Volgens Zilveren Kruis Achmea, organisator van het congres Gezond Ondernemen, hebben deze preventieprogramma’s een groot positief effect. Ze zouden leiden tot een hogere productiviteit, stressbestendigheid en klanttevredenheid.

Bron:
AD

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Werk - deal

Vaste baan is verleden tijd

De tijd van de vaste banen lijkt voorbij. Steeds meer werkgevers vullen vaste werkzaamheden met tijdelijke contracten en creëren zo zelf de gewenste flexibiliteit van het ontslagrecht.

Dat blijkt uit een rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau, waar Het Parool over schrijft. De afgelopen tien jaar zijn werkgevers in toenemende mate vast werk vorm gaan geven in tijdelijke contracten.

13% tijdelijk contract
I
nmiddels heeft 13 procent van alle werknemers een tijdelijk contract. Vaak gaat het om functies die de baas helemaal niet als tijdelijk beschouwt. Loopt het contract van een werknemer af, dan wordt hij of zij namelijk direct weer vervangen door een nieuwe arbeidskracht. Zo werd in 1994 nog maar de helft van de tijdelijke contractanten vervangen door een nieuweling, in 2008 is dit aantal opgelopen tot acht van de tien.

Voor oudere werknemers is ondertussen steeds minder plaats. Ondanks de vergrijzing zit slechts 55 procent van de werkgevers op oudere arbeidskrachten te wachten. Doorwerken tot je 65e wordt al helemaal niet op prijs gesteld: slechts 15 procent van de door het SCP ondervraagde bedrijven vindt dat een goed idee.

Bron:
De Telegraaf

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
implantaten

Zeer ludieke advertentie voor verzekering implantaten

Wat een fantastische manier van adverteren van Karstadt Quelle voor hun implantatenverzekering! Neem een bowlingbaan, plaats aan het einde van de baan een grote afbeelding van een mond en de pins dienen als tanden. Gooi wat pins om en het lijkt alsof je een naar een ongezond gebit staat te kijken.

 

Lees meer over: Communicatie, Implantologie, Ondernemen, Thema A-Z
Gesprek - sollicitatiegesprek - functioneringsgesprek, praten

Afschaffen tolkenvergoeding zorgt voor chaos

Ook al is de tolkenvergoeding afgeschaft, het inzetten van tolken blijft noodzakelijk, stelt Mikado, het kenniscentrum interculturele zorg. ’Stel dat iemand overlijdt omdat hij de arts verkeerd heeft begrepen. Wie is dan verantwoordelijk?’ Met de website Wijzijnsprakeloos wil het kenniscentrum hulpverleners aanzetten tot actie.

Sinds 1 januari vergoedt het ministerie van VWS niet meer het gebruik van tolken in de gezondheidszorg. Ondanks felle protesten van de gehele gezondheidszorg is de bezuinigingsmaatregel toch ingevoerd. Met uitzondering van asielzoekers en vrouwen in de opvang moeten cliënten die het Nederlands onvoldoende beheersen nu zelf een tolk betalen, anders moeten ze een kennis of familielid meenemen die wel Nederlands praat.

Miscommunicatie
Met de website Wijzijnsprakeloos wil Mikado, het kenniscentrum interculturele zorg, zorgverleners informeren over de gevolgen van de maatregel en hen aanzetten tot actie. Mariëtte Hoogsteder (Mikado): ‘Het kan niet zo zijn dat er geen tolken meer worden ingezet. Dan ontstaat er miscommunicatie met ernstige gevolgen voor de gezondheid van de cliënt. Hulpverleners kunnen er bij hun bestuur op aandringen een regeling te treffen, zodat zij een professionele tolk kunnen inschakelen als de cliënt die niet zelf kan betalen.’

Verschillende oplossingen
Jaarlijks schakelen zorgverleners zo’n 166.000 keer een professionele tolk in, de ggz maakt er het vaakst gebruik van. Nu tolken niet meer door de overheid worden vergoed zoeken ggz-instellingen naar verschillende oplossingen. Sommige instellingen leggen de rekening bij de cliënt. Andere doen dat ook, maar als een cliënt dan afziet van behandeling zetten ze hem op een lijst in afwachting van nadere regelgeving. Weer anderen zetten allochtone medewerkers in voor tolkdiensten. Een groeiend aantal ggz-instellingen betaalt de kosten uit eigen zak, zoals Parnassia Bavo Groep, Riagg Amersfoort, Indigo en enkele medische centra als UMC Utrecht en het AMC .

Niet behandelen geen optie
Ook GGZ Drenthe betaalt zelf de tolkeninzet voor cliënten van haar Centrum Transculturele Psychiatrie. Kees Laban, hoofd van het centrum: ‘Het is een heel moeilijke situatie. De meeste patiënten kunnen de gemiddeld tachtig euro die een tolk per uur kost niet betalen. Maar hen niet in behandeling nemen is geen optie. Familieleden inschakelen kan lang niet altijd, met name als cliënten traumatische ervaringen hebben opgedaan, die ze niet in het bijzijn van familie kunnen of willen bespreken. Volgens de veldnormen van de inspectie moet in dergelijke gevallen ook een professionele tolk worden ingeschakeld. We kijken wel heel nauwkeurig of in bepaalde gevallen een Nederlands sprekende kennis of familielid kan meekomen, bijvoorbeeld als het gesprek alleen over medicatie gaat. Daarnaast zoeken we naar goedkopere tolken.’

Nare afweging
Sinds 1 januari heeft zijn instelling voor twintig cliënten de tolk betaald. Laban: ‘Het is de vraag hoe lang we dit kunnen blijven doen, want deze kosten komen boven op bezuinigingen die we al moeten doorvoeren. Het is als hulpverlener heel naar om steeds de afweging te moeten maken om wel of niet een tolk in te schakelen. Je weet dat dit ten koste gaat van andere behandelingen.’

Platform
Net zoals Mikado hoopt Laban dat er op landelijk niveau een structurele oplossing wordt gevonden. Of dat überhaupt mogelijk is, is de vraag. Vorig jaar hebben alle zorgaanbieders, beroepsverenigingen en koepelorganisaties zich verenigd in een platform onder leiding van Leo Kliphuis, directeur van de Landelijke Vereniging Eerstelijns Gezondheidsvoorzieningen.

Ervaringen inventariseren
Kliphuis vertelt dat nu alle ervaringen worden verzameld. Daarvoor hebben onder andere de artsenorganisaties KNMG en LHV een meldpunt op hun websites geopend. De afdeling transculturele psychiatrie van de beroepsvereniging NVvP gaat de ervaringen van haar leden inventariseren. En ook op de website Wijzijnsprakeloos kunnen hulpverleners hun ervaringen melden. Kliphuis: ‘Op basis van die ervaringen bekijken we eind februari of er regelingen getroffen moeten worden, bijvoorbeeld dat zorgverzekeraars de tolken gaan betalen.’

Bron:
Psy

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Social media voor artsen: valkuilen en kansen

Gebruik van social media biedt kansen, maar de grenzen tussen professionele en persoonlijke communicatie kunnen vervagen. De KNMG zet de belangrijkste digitale valkuilen en kansen voor artsen op een rij in de Handreiking Artsen en Social Media.

Social media vormen vaak nog onontgonnen terrein voor artsen, terwijl ruim tien miljoen Nederlanders er gebruik van maken. Dit dringt langzaam maar zeker ook door in de zorg. Er komen steeds meer online platformen met sociale netwerken waarbinnen artsen onderling en met patiënten interactieve dialogen aangaan en kennis en ervaringen delen. Ook LinkedIn en twitter worden steeds populairder. De KNMG wil dat het gebruik van eHealth, inclusief social media, een vanzelfsprekend onderdeel van de gezondheidszorg is. Tegelijk is het van belang dat artsen zich bewust zijn van mogelijke valkuilen. Wie zich in social media als arts profileert, zal zich bijvoorbeeld moeten realiseren dat ook privé uitlatingen in die hoedanigheid worden gedaan.

De 9 aanbevelingen op een rij

  1. Benut kansen van social media
  2. Garandeer vertrouwelijkheid
  3. Geen vrienden met patiënten
  4. Onderscheid wat openbaar is en privé
  5. Denk aan de reikwijdte
  6. Toon respect
  7. Spreek uw collega aan
  8. Volg gedragsregels werkgever
  9. Let op disciplinaire risico’s

Lees de KNMG Handreiking Artsen en Social Media

De KNMG-handreiking is mede gebaseerd op richtlijnen van zusterorganisaties in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk.

Bron:
KNMG



Download brochure knmg-handreiking-artsen-en-social-media-10-11-2011.pdf
Lees meer over: Communicatie, E-health, Kennis, Ondernemen
klantenservice

Eerste lijn moet werk maken van service

Voormalig staatssecretaris Hans Simons roept zorgverleners in de eerste lijn op om meer tijd en energie te steken in het verbeteren van de privacy, de informatievoorziening voor patiënten, en de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de praktijk.

Simons benadrukt als voorzitter van de ZonMw programmacommissie ‘Op één lijn’ het toenemende belang van een goede privacy, informatievoorziening en toegankelijkheid van de eerste lijn. “Ik denk dat er in de praktijk nog veel weerstanden zijn om de informatievoorziening op een beter plan te brengen,” stelt Simons. “Ook moet de nieuwe vraag rond privacy opnieuw met patiënten bekeken worden. De toegankelijkheid opnieuw toetsen lijkt me ook zeer van belang in een situatie met huisartsenposten en wisselende huisartsen.”

Campagne
Simons adviseert zorgverleners in de eerste lijn om weerstanden te laten varen en met elkaar een professionele dialoog aan te gaan over privacy, informatievoorziening en toegankelijkheid. Simons oproep maakt deel uit van de campagne Zorg met P.I.T., die is opgezet door het Landelijk Overleg Versterking Eerstelijnszorg (LOVE). De campagne wil zorgverleners bewust maken van het belang van betere service en dienstverlening. Op de campagnewebsite zijn ondermeer achtergrondartikelen, zelftests en een toolkit te vinden.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
berekenen - premie

Nibud lanceert Pensioenkortingsberekenaar

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) lanceert vandaag de Pensioenkortingsberekenaar. Hiermee kunnen pensioengerechtigden berekenen wat het voor hun maandinkomen betekent als hun aanvullende pensioen wordt gekort.

Verschillende pensioenfondsen kondigen aan in 2013 te gaan korten op de pensioenuitkeringen. Ieder pensioenfonds meldt weer een ander kortingspercentage. Voor veel pensioengerechtigden zorgt dit voor onrust: hoeveel heb ik straks maandelijks minder te besteden?

Kortingen
De afgelopen weken hebben verschillende pensioenfondsen verschillende percentages geroepen die ze willen korten op de pensioenen. Pas eind 2012 wordt duidelijk of er daadwerkelijk in 2013 wordt gekort. Met de Pensioenkortingsberekenaar geeft het Nibud mensen inzicht in wat een korting percentagegewijs voor de totale pensioenuitkering betekent. Het Nibud vindt het belangrijk te benadrukken dat een korting van bijvoorbeeld 5%, niet betekent dat het hele maandinkomen van de pensioengerechtigde 5% lager wordt. De meeste 65-plussers in Nederland hebben recht op een (gedeeltelijke) AOW-uitkering. Op deze uitkering zal niet gekort worden. In 2010 ontving 73% van de 65-plussers een aanvullend pensioen. De korting zal wel effect hebben op de hoogte van dit pensioen. Het is afhankelijk van het pensioenfonds of er wordt gekort en zo ja, met welk percentage. Wanneer mensen bij verschillende pensioenfondsen pensioen hebben opgebouwd, kunnen zij met verschillende percentages te maken krijgen.

Voorbeeld
Een alleenstaande 65-plussers met AOW en een aanvullend pensioen van € 600 euro bruto, krijgt te horen dat zijn pensioenfonds misschien 6 % gaat korten. Voor hem betekent dat zijn huidige een netto maandinkomen van ongeveer € 1500 euro in 2013 ongeveer € 1470 wordt. Een daling van 2 %.

Bron:
Nibud

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
vakantiegeld

Letselschadeadvocaat: Veel te weinig smartengeld bij medische missers

Slachtoffers van medische missers krijgen moeilijk gelijk, stelt letselschadeadvocaat Rob Vermeeren. Bovendien is het regelen van smartengeld een extra lijdensweg. Procedures tegen ziekenhuizen of artsen zijn zo lang en slopend dat de meeste betrokkenen er maar van afzien.

Minister Schippers (Volksgezondheid) erkent dat de afhandeling van medische missers te wensen overlaat en werkt aan een nieuwe wet, die de cliëntenrechten moet versterken. Ze ontving woensdag een boek vol medische missers, die de Consumentenbond de afgelopen maanden verzameld heeft. Er kwamen in totaal 1900 klachten binnen, verspreid over tien jaar.

Voorbeelden
Iedereen kent wel voorbeelden van iemand die door een medische fout langdurig buitenspel is komen te staan. Zoals de verpleegster die in haar eigen ziekenhuis, door een haar bekende chirurg, aan de verkeerde kant van haar voet geopereerd werd.

Schadevergoeding
In dit geval is de fout en de aansprakelijkheid duidelijk, al zal er nog lang over schadevergoeding en smartengeld gediscussieerd worden. Heeft ze recht op 10.000 euro, of het dubbele? En wat als ze haar beroep als operatieassistent waarbij je veel moet staan, helemaal niet meer kan uitoefenen?

Volgens letselschadeadvocaat mr. Rob Vermeeren, bij velen bekend van het televisieprogramma Medische Missers, neemt het aantal claims over medische behandelingen schrikbarend toe.

Veel medische missers
”Die vormen inmiddels 30 procent van onze praktijk, naast die voor verkeers- en bedrijfsongevallen. Dat percentage lag een tiental jaren geleden op vijf. Het kan natuurlijk zijn dat mensen de weg naar de advocaat beter weten te vinden dan vroeger. Maar het is toch ook mijn overtuiging dat er heel veel medische missers zijn. Wat wij krijgen is het topje van de ijsberg.”

Kwade reuk
Vermeeren heeft zich gespecialiseerd als letselschadeadvocaat, die in Nederland nog een beetje in een kwade reuk staan. Niet alleen omdat ze zouden ‘profiteren van het leed van anderen’, maar ook omdat er veel kaf onder het koren is.

Dat zijn volgens hem de zogenaamde juridische bureaus, die volgens het principe van no cure no pay (geen baat geen kosten) werken. Advocaten mogen op deze basis niet werken. No cure no pay klinkt aantrekkelijk, want slachtoffers denken al snel: het kost me niks en ik ga er toch wat van over houden.

Makkelijke zaken
Vermeeren: ”Maar in de praktijk nemen deze mensen natuurlijk alleen de makkelijke zaken aan, die ze zeker winnen. Ze stoppen 20 procent van de schadevergoeding in hun zak en sturen de aansprakelijke verzekeraar vervolgens ook nog een keer de rekening. Ze zijn in veel gevallen niet eens jurist, maar hebben bijvoorbeeld bij een rechtsbijstandverzekeraar gewerkt en denken dat kunstje als zelfstandige ook wel te kunnen.”

Vermeeren maakt met zijn kantoor deel uit van een netwerk van 120 letselschadespecialisten over het hele land, die aangesloten zijn bij de Stichting Keurmerk Letselschade.

Claims
Dat het aantal mensen met medische claims stijgt, betekent nog niet dat de weg naar een schadevergoeding gemakkelijk is. Vermeeren: ”Kijk nou eens naar de getallen: 50.000 patiëntcontacten per dag en bijna 70.000 slachtoffers, waarvan er 1000 tot 1500 bij het medisch tuchtcollege terecht komen,” rekent Vermeeren voor.

“In totaal worden er misschien 100 mensen per jaar in het gelijk gesteld. Daarnaast stoppen heel veel mensen na een ongegronde klacht bij de klachtencommissies van de ziekenhuizen. Die zullen de mensen echt niet zeggen: zoek het maar hogerop, uw zaak is toch misschien kansrijk.”

Betalen
Maar het traject dat slachtoffers bij de erkende letselschadeadvocaat moeten volgen, is ook niet gemakkelijk. Mensen met een salaris boven de 33.000 euro komen niet in aanmerking voor gefinancierde rechtshulp van de overheid en moeten de advocaatkosten grotendeels zelf betalen.

Vermeeren: ”Wie eist bewijst, zo simpel ligt het. Het zijn vaak zaken van een lange adem. Eerst moet je de dossiers krijgen, dat duurt al enkele maanden, dan volgt er een adviestraject, ontstaat er discussie, moeten er onafhankelijke deskundigen benoemd worden, die schrijven weer rapporten en vervolgens komt de vraag op tafel of er geprocedeerd moet worden.”

Te laag
Hij vind dat de bedragen voor smartengeld in Nederland veel te laag zijn. Heel anders dan in de Verenigde Staten.

”Dat speelt ook een rol”, zegt Vermeeren. ”Iemand bij wie hier het verkeerde been afgezet wordt, krijgt een bedrag van 30.000 euro aan smartengeld, bij een dwarslaesie een bedrag van 150.000 euro als er een schuldige is. Dat geld staat natuurlijk niet in relatie tot het leed, maar heel veel risico lopen door kosten te maken om je recht te halen, ligt dan ook moeilijk.”

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
online reputatie

Helft tandartsen heeft prijzen niet online

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit blijkt dat bijna de helft van de tandartsen de prijzen van de behandelingen nog niet online heeft staan. En dat terwijl minister Schippers van Volksgezondheid dat “zeer wenselijk” acht.

NCPF geschrokken
Wilna Wind van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie is geschrokken van de uitkomst. “De nieuwe transparantie hoort bij het experiment van het vrij laten van de prijzen. Tandartsen mochten zelf hun tarieven bepalen, met als voorwaarde van de minister dat die prijzen bekend zijn en zichtbaar voor iedereen. Maar elke keer blijkt dat dat veel te weinig het geval is.”

Zorgkaart
“We zijn nu een maand onderweg met het experiment en we moeten alle zeilen bijzetten om de patient een eerlijke rol te geven. Mensen vinden het belangrijk dat ze weten wat iets gaat kosten. Eind februari lanceren we daarom zelf een site met prijslijsten van tandartsen. Vanaf dan kunnen consumenten op de website www.zorgkaartnederland.nl terecht.”

Bron:
BNR.nl

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen
Tijd - klok

Werktijden en opnemen van verlof flexibeler

Het wetsvoorstel voor flexibilisering van de Wet arbeid en zorg (WAZO) en de Wet aanpassing arbeidsduur (WAA) ligt ter behandeling bij de Tweede Kamer. Met deze wetsvoorstellen wil het kabinet werknemers meer flexibiliteit bieden bij het aanpassen van werktijden en het opnemen van verlof.

De belangrijkste wijzigingen

  • Opname en spreiding van ouderschapsverlof wordt flexibeler: een werknemer kan ouderschapsverlof straks op de door hem gewenste wijze opnemen en/of spreiden. Een vader kan bijvoorbeeld een deel van het ouderschapsverlof gebruiken om vlak na de geboorte bij zijn kind en partner te zijn als alternatief voor een aparte ‘vaderschapsverlofregeling’.
  • Het bevallingsverlof bij een ziekenhuisopname wordt uitgebreid.
  • Kort- en langdurend zorgverlof worden ook mogelijk voor huisgenoten die een gezamenlijk huishouden hebben maar niet tot de eerste of tweede graad horen.
  • Langdurend zorgverlof kan straks binnen een langere periode – van achttien maanden – worden opgenomen of voor meer uren dan de helft van de arbeidsuren per week.
  • Het wordt gemakkelijker om werktijden (tijdelijk) aan te passen: de aanvraagtermijn van vier maanden voor de beoogde ingangsdatum van nieuwe werktijden vervalt bij onvoorziene, externe omstandigheden (bijvoorbeeld mantelzorg).
  • Een verzoek tot aanpassing van de arbeidsduur mag straks één keer per jaar worden ingediend in plaats van eenmaal per twee jaar.
  • Bij verandering van baan kan een werknemer bij zijn oude werkgever een verklaring opvragen met daarin een overzicht van het resterende ouderschapsverlof. De nieuwe werkgever moet er rekening mee houden dat hij direct na indiensttreding kan worden geconfronteerd met een verzoek om ouderschapsverlof van de nieuwe werknemer. De werknemer hoeft niet meer minimaal één jaar in dienst te zijn voor zo’n verzoek.
  • De termijn, waarbinnen pleegzorg- en adoptieverlof moet worden opgenomen, wordt verruimd. Op dit moment moet het verlof binnen een termijn van achttien weken worden opgenomen: vanaf twee weken vóór de adoptie tot zestien weken erna. Straks wordt die termijn 26 weken. In overleg met de werkgever kan de werknemer straks afwijken van een aaneengesloten fulltime opname van vier weken verlof, door bijvoorbeeld acht weken lang 25 procent van de arbeidsduur op te nemen.

Bron:
HRpraktijk

 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Personeel, Thema A-Z