eten - bietensap

Marketingtip: netwerkontbijt in tandartspraktijk

Zakelijke contacten leggen én lekker ontbijten. In de Voorburgse tandartspraktijk M2 schoven zo’n zestig professionals van de Business Breakfastclub aan tafel.

Netwerkbijeenkomst
Het Ronald McDonald Business Breakfast is een maandelijkse netwerkbijeenkomst voor bedrijven en instellingen in Den Haag en omstreken. M2 tandartsen ondersteunt dit initiatief. Behalve een lekker ontbijt en een stuk gezelligheid op de vroege ochtend, bieden de ontbijtbijeenkomsten de ideale mogelijkheid tot het leggen van zakelijke contacten.

Er is nog een belangrijker doel: de ondersteuning van het Ronald McDonald Huis Den Haag. De opbrengst van de Business Breakfastclub komt geheel ten goede aan het Huis.

Gastvrij onthaal
De leden van de Breakfastclub waren zichtbaar onder de indruk van het interieur van deze vooruitstrevende tandartspraktijk. Zij werden hartelijk verwelkomd door tandarts Anne-Gitte Hulshoff. Zij vertelde dat de praktijk, die al 25 jaar bestaat, nog een tweede fraaie vestiging heeft in Oegstgeest. M2 tandartsen wil op beide locaties een gastvrij onthaal combineren met tandheelkunde van het allerhoogste niveau.
Tegelijkertijd moet er ook efficiënt kunnen worden gewerkt. Daarom zijn bij het inrichten van de praktijkgebouwen gedurfde keuzes gemaakt.

Architect Mark Graafland van Bureau Kroner liet zien hoe het monumentale postkantoor in korte tijd is omgetoverd in een unieke tandartspraktijk. Het was, zoals hij zelf zei: “een droomopdracht met een opdrachtgever die de ambitie had om écht vernieuwend te zijn”.

Hotellobby
Alles is erop gericht om het bezoek aan de tandarts zo plezierig mogelijk te maken. De entree oogt als een moderne hotellobby, met een vriendelijke gastvrouw die patiënten naar hun privé wachtruimte begeleidt. Hij vertelde ook over de intrigerende plafonddecoraties boven de stoelen en de spannende poetshoek die vanaf de straat zichtbaar is.

Om de patiënten zoveel mogelijk rust en ontspanning te bieden, is bij de verbouwing veel aandacht besteed aan geluidsisolatie. Een ontbijt voor 60 gasten direct achter de behandelkamers was uiteraard niet voorzien, maar bleek geen enkel probleem. Tijdens het evenement werkten 5 behandelaars gewoon door; de patiënten hebben er niets van gemerkt.

Bron:
De Weekkrant

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
melden - toestemming - contract

Zorgbelang start meldactie mondzorg

De afdeling Informatie & Klachtopvang van Zorgbelang Zuid-Holland ontvangt geregeld signalen over de kwaliteit van de mondzorg. Daarom start Zorgbelang Zuid-Holland in samenwerking met tandartsen en zorgverzekeraars met onmiddellijke ingang de meldactie Mondzorg.

Zorgbelang Zuid-Holland maakt zich zorgen over de kwaliteit van de mondzorg. Voor patiënten zijn veel zaken niet duidelijk: vertelt de tandarts bijvoorbeeld wat hij of zij gaat doen, krijgt u vooraf informatie over de kosten van de behandeling en is de rekening duidelijk? Met deze meldactie wil Zorgbelang Zuid-Holland met tandartsen en zorgverzekeraars de kwaliteit van de mondzorg voor de cliënt te verbeteren.

Melding maken
Consumenten kunnen meldingen, vragen of klachten over de kwaliteit van de mondzorg worden – zonder vermelding van  persoonsgegevens – doorgeven via de vragenlijst op de website van Zorgbelang Zuid-Holland of telefonisch via (0900) 243 70 70 (€ 0,10 per minuut).

Bron:
Dichtbij Den Haag

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z
Eten - yoghurt

Stuur ongezond levende werknemer de laan uit

Als een werknemer ongezond leeft en zich voortdurend ziek meldt, moet zijn werkgever hem kunnen ontslaan. Ook moeten werkgevers hun mensen kunnen aanspreken op ongezond gedrag, vindt de meerderheid van de ondernemers.

Dat blijkt uit een onderzoek onder werkgevers in het midden- en kleinbedrijf dat tijdens het congres Gezond Ondernemen gepresenteerd wordt.

Maatregelen bij ongezonde leefstijl
Een rokende, dikke buschauffeur zou bijvoorbeeld een kandidaat zijn voor ‘harde maatregelen’, zo reageert HR-directeur Peter Paul Witte van Connexxion in het AD.

Vakbonden
Bedrijven zien een toename van het aantal werknemers dat ongezond leeft, met alle gevolgen van dien. Daarom hanteren sommigen al een actief preventiebeleid om het personeel fit te houden.

Volgens Zilveren Kruis Achmea, organisator van het congres Gezond Ondernemen, hebben deze preventieprogramma’s een groot positief effect. Ze zouden leiden tot een hogere productiviteit, stressbestendigheid en klanttevredenheid.

Bron:
AD

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Werk - deal

Vaste baan is verleden tijd

De tijd van de vaste banen lijkt voorbij. Steeds meer werkgevers vullen vaste werkzaamheden met tijdelijke contracten en creëren zo zelf de gewenste flexibiliteit van het ontslagrecht.

Dat blijkt uit een rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau, waar Het Parool over schrijft. De afgelopen tien jaar zijn werkgevers in toenemende mate vast werk vorm gaan geven in tijdelijke contracten.

13% tijdelijk contract
I
nmiddels heeft 13 procent van alle werknemers een tijdelijk contract. Vaak gaat het om functies die de baas helemaal niet als tijdelijk beschouwt. Loopt het contract van een werknemer af, dan wordt hij of zij namelijk direct weer vervangen door een nieuwe arbeidskracht. Zo werd in 1994 nog maar de helft van de tijdelijke contractanten vervangen door een nieuweling, in 2008 is dit aantal opgelopen tot acht van de tien.

Voor oudere werknemers is ondertussen steeds minder plaats. Ondanks de vergrijzing zit slechts 55 procent van de werkgevers op oudere arbeidskrachten te wachten. Doorwerken tot je 65e wordt al helemaal niet op prijs gesteld: slechts 15 procent van de door het SCP ondervraagde bedrijven vindt dat een goed idee.

Bron:
De Telegraaf

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
implantaten

Zeer ludieke advertentie voor verzekering implantaten

Wat een fantastische manier van adverteren van Karstadt Quelle voor hun implantatenverzekering! Neem een bowlingbaan, plaats aan het einde van de baan een grote afbeelding van een mond en de pins dienen als tanden. Gooi wat pins om en het lijkt alsof je een naar een ongezond gebit staat te kijken.

 

Lees meer over: Communicatie, Implantologie, Ondernemen, Thema A-Z
Gesprek - sollicitatiegesprek - functioneringsgesprek, praten

Afschaffen tolkenvergoeding zorgt voor chaos

Ook al is de tolkenvergoeding afgeschaft, het inzetten van tolken blijft noodzakelijk, stelt Mikado, het kenniscentrum interculturele zorg. ’Stel dat iemand overlijdt omdat hij de arts verkeerd heeft begrepen. Wie is dan verantwoordelijk?’ Met de website Wijzijnsprakeloos wil het kenniscentrum hulpverleners aanzetten tot actie.

Sinds 1 januari vergoedt het ministerie van VWS niet meer het gebruik van tolken in de gezondheidszorg. Ondanks felle protesten van de gehele gezondheidszorg is de bezuinigingsmaatregel toch ingevoerd. Met uitzondering van asielzoekers en vrouwen in de opvang moeten cliënten die het Nederlands onvoldoende beheersen nu zelf een tolk betalen, anders moeten ze een kennis of familielid meenemen die wel Nederlands praat.

Miscommunicatie
Met de website Wijzijnsprakeloos wil Mikado, het kenniscentrum interculturele zorg, zorgverleners informeren over de gevolgen van de maatregel en hen aanzetten tot actie. Mariëtte Hoogsteder (Mikado): ‘Het kan niet zo zijn dat er geen tolken meer worden ingezet. Dan ontstaat er miscommunicatie met ernstige gevolgen voor de gezondheid van de cliënt. Hulpverleners kunnen er bij hun bestuur op aandringen een regeling te treffen, zodat zij een professionele tolk kunnen inschakelen als de cliënt die niet zelf kan betalen.’

Verschillende oplossingen
Jaarlijks schakelen zorgverleners zo’n 166.000 keer een professionele tolk in, de ggz maakt er het vaakst gebruik van. Nu tolken niet meer door de overheid worden vergoed zoeken ggz-instellingen naar verschillende oplossingen. Sommige instellingen leggen de rekening bij de cliënt. Andere doen dat ook, maar als een cliënt dan afziet van behandeling zetten ze hem op een lijst in afwachting van nadere regelgeving. Weer anderen zetten allochtone medewerkers in voor tolkdiensten. Een groeiend aantal ggz-instellingen betaalt de kosten uit eigen zak, zoals Parnassia Bavo Groep, Riagg Amersfoort, Indigo en enkele medische centra als UMC Utrecht en het AMC .

Niet behandelen geen optie
Ook GGZ Drenthe betaalt zelf de tolkeninzet voor cliënten van haar Centrum Transculturele Psychiatrie. Kees Laban, hoofd van het centrum: ‘Het is een heel moeilijke situatie. De meeste patiënten kunnen de gemiddeld tachtig euro die een tolk per uur kost niet betalen. Maar hen niet in behandeling nemen is geen optie. Familieleden inschakelen kan lang niet altijd, met name als cliënten traumatische ervaringen hebben opgedaan, die ze niet in het bijzijn van familie kunnen of willen bespreken. Volgens de veldnormen van de inspectie moet in dergelijke gevallen ook een professionele tolk worden ingeschakeld. We kijken wel heel nauwkeurig of in bepaalde gevallen een Nederlands sprekende kennis of familielid kan meekomen, bijvoorbeeld als het gesprek alleen over medicatie gaat. Daarnaast zoeken we naar goedkopere tolken.’

Nare afweging
Sinds 1 januari heeft zijn instelling voor twintig cliënten de tolk betaald. Laban: ‘Het is de vraag hoe lang we dit kunnen blijven doen, want deze kosten komen boven op bezuinigingen die we al moeten doorvoeren. Het is als hulpverlener heel naar om steeds de afweging te moeten maken om wel of niet een tolk in te schakelen. Je weet dat dit ten koste gaat van andere behandelingen.’

Platform
Net zoals Mikado hoopt Laban dat er op landelijk niveau een structurele oplossing wordt gevonden. Of dat überhaupt mogelijk is, is de vraag. Vorig jaar hebben alle zorgaanbieders, beroepsverenigingen en koepelorganisaties zich verenigd in een platform onder leiding van Leo Kliphuis, directeur van de Landelijke Vereniging Eerstelijns Gezondheidsvoorzieningen.

Ervaringen inventariseren
Kliphuis vertelt dat nu alle ervaringen worden verzameld. Daarvoor hebben onder andere de artsenorganisaties KNMG en LHV een meldpunt op hun websites geopend. De afdeling transculturele psychiatrie van de beroepsvereniging NVvP gaat de ervaringen van haar leden inventariseren. En ook op de website Wijzijnsprakeloos kunnen hulpverleners hun ervaringen melden. Kliphuis: ‘Op basis van die ervaringen bekijken we eind februari of er regelingen getroffen moeten worden, bijvoorbeeld dat zorgverzekeraars de tolken gaan betalen.’

Bron:
Psy

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Social media voor artsen: valkuilen en kansen

Gebruik van social media biedt kansen, maar de grenzen tussen professionele en persoonlijke communicatie kunnen vervagen. De KNMG zet de belangrijkste digitale valkuilen en kansen voor artsen op een rij in de Handreiking Artsen en Social Media.

Social media vormen vaak nog onontgonnen terrein voor artsen, terwijl ruim tien miljoen Nederlanders er gebruik van maken. Dit dringt langzaam maar zeker ook door in de zorg. Er komen steeds meer online platformen met sociale netwerken waarbinnen artsen onderling en met patiënten interactieve dialogen aangaan en kennis en ervaringen delen. Ook LinkedIn en twitter worden steeds populairder. De KNMG wil dat het gebruik van eHealth, inclusief social media, een vanzelfsprekend onderdeel van de gezondheidszorg is. Tegelijk is het van belang dat artsen zich bewust zijn van mogelijke valkuilen. Wie zich in social media als arts profileert, zal zich bijvoorbeeld moeten realiseren dat ook privé uitlatingen in die hoedanigheid worden gedaan.

De 9 aanbevelingen op een rij

  1. Benut kansen van social media
  2. Garandeer vertrouwelijkheid
  3. Geen vrienden met patiënten
  4. Onderscheid wat openbaar is en privé
  5. Denk aan de reikwijdte
  6. Toon respect
  7. Spreek uw collega aan
  8. Volg gedragsregels werkgever
  9. Let op disciplinaire risico’s

Lees de KNMG Handreiking Artsen en Social Media

De KNMG-handreiking is mede gebaseerd op richtlijnen van zusterorganisaties in de Verenigde Staten, Australië en Nieuw-Zeeland en het Verenigd Koninkrijk.

Bron:
KNMG



Download brochure knmg-handreiking-artsen-en-social-media-10-11-2011.pdf
Lees meer over: Communicatie, E-health, Kennis, Ondernemen
klantenservice

Eerste lijn moet werk maken van service

Voormalig staatssecretaris Hans Simons roept zorgverleners in de eerste lijn op om meer tijd en energie te steken in het verbeteren van de privacy, de informatievoorziening voor patiënten, en de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de praktijk.

Simons benadrukt als voorzitter van de ZonMw programmacommissie ‘Op één lijn’ het toenemende belang van een goede privacy, informatievoorziening en toegankelijkheid van de eerste lijn. “Ik denk dat er in de praktijk nog veel weerstanden zijn om de informatievoorziening op een beter plan te brengen,” stelt Simons. “Ook moet de nieuwe vraag rond privacy opnieuw met patiënten bekeken worden. De toegankelijkheid opnieuw toetsen lijkt me ook zeer van belang in een situatie met huisartsenposten en wisselende huisartsen.”

Campagne
Simons adviseert zorgverleners in de eerste lijn om weerstanden te laten varen en met elkaar een professionele dialoog aan te gaan over privacy, informatievoorziening en toegankelijkheid. Simons oproep maakt deel uit van de campagne Zorg met P.I.T., die is opgezet door het Landelijk Overleg Versterking Eerstelijnszorg (LOVE). De campagne wil zorgverleners bewust maken van het belang van betere service en dienstverlening. Op de campagnewebsite zijn ondermeer achtergrondartikelen, zelftests en een toolkit te vinden.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
berekenen - premie

Nibud lanceert Pensioenkortingsberekenaar

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) lanceert vandaag de Pensioenkortingsberekenaar. Hiermee kunnen pensioengerechtigden berekenen wat het voor hun maandinkomen betekent als hun aanvullende pensioen wordt gekort.

Verschillende pensioenfondsen kondigen aan in 2013 te gaan korten op de pensioenuitkeringen. Ieder pensioenfonds meldt weer een ander kortingspercentage. Voor veel pensioengerechtigden zorgt dit voor onrust: hoeveel heb ik straks maandelijks minder te besteden?

Kortingen
De afgelopen weken hebben verschillende pensioenfondsen verschillende percentages geroepen die ze willen korten op de pensioenen. Pas eind 2012 wordt duidelijk of er daadwerkelijk in 2013 wordt gekort. Met de Pensioenkortingsberekenaar geeft het Nibud mensen inzicht in wat een korting percentagegewijs voor de totale pensioenuitkering betekent. Het Nibud vindt het belangrijk te benadrukken dat een korting van bijvoorbeeld 5%, niet betekent dat het hele maandinkomen van de pensioengerechtigde 5% lager wordt. De meeste 65-plussers in Nederland hebben recht op een (gedeeltelijke) AOW-uitkering. Op deze uitkering zal niet gekort worden. In 2010 ontving 73% van de 65-plussers een aanvullend pensioen. De korting zal wel effect hebben op de hoogte van dit pensioen. Het is afhankelijk van het pensioenfonds of er wordt gekort en zo ja, met welk percentage. Wanneer mensen bij verschillende pensioenfondsen pensioen hebben opgebouwd, kunnen zij met verschillende percentages te maken krijgen.

Voorbeeld
Een alleenstaande 65-plussers met AOW en een aanvullend pensioen van € 600 euro bruto, krijgt te horen dat zijn pensioenfonds misschien 6 % gaat korten. Voor hem betekent dat zijn huidige een netto maandinkomen van ongeveer € 1500 euro in 2013 ongeveer € 1470 wordt. Een daling van 2 %.

Bron:
Nibud

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
vakantiegeld

Letselschadeadvocaat: Veel te weinig smartengeld bij medische missers

Slachtoffers van medische missers krijgen moeilijk gelijk, stelt letselschadeadvocaat Rob Vermeeren. Bovendien is het regelen van smartengeld een extra lijdensweg. Procedures tegen ziekenhuizen of artsen zijn zo lang en slopend dat de meeste betrokkenen er maar van afzien.

Minister Schippers (Volksgezondheid) erkent dat de afhandeling van medische missers te wensen overlaat en werkt aan een nieuwe wet, die de cliëntenrechten moet versterken. Ze ontving woensdag een boek vol medische missers, die de Consumentenbond de afgelopen maanden verzameld heeft. Er kwamen in totaal 1900 klachten binnen, verspreid over tien jaar.

Voorbeelden
Iedereen kent wel voorbeelden van iemand die door een medische fout langdurig buitenspel is komen te staan. Zoals de verpleegster die in haar eigen ziekenhuis, door een haar bekende chirurg, aan de verkeerde kant van haar voet geopereerd werd.

Schadevergoeding
In dit geval is de fout en de aansprakelijkheid duidelijk, al zal er nog lang over schadevergoeding en smartengeld gediscussieerd worden. Heeft ze recht op 10.000 euro, of het dubbele? En wat als ze haar beroep als operatieassistent waarbij je veel moet staan, helemaal niet meer kan uitoefenen?

Volgens letselschadeadvocaat mr. Rob Vermeeren, bij velen bekend van het televisieprogramma Medische Missers, neemt het aantal claims over medische behandelingen schrikbarend toe.

Veel medische missers
”Die vormen inmiddels 30 procent van onze praktijk, naast die voor verkeers- en bedrijfsongevallen. Dat percentage lag een tiental jaren geleden op vijf. Het kan natuurlijk zijn dat mensen de weg naar de advocaat beter weten te vinden dan vroeger. Maar het is toch ook mijn overtuiging dat er heel veel medische missers zijn. Wat wij krijgen is het topje van de ijsberg.”

Kwade reuk
Vermeeren heeft zich gespecialiseerd als letselschadeadvocaat, die in Nederland nog een beetje in een kwade reuk staan. Niet alleen omdat ze zouden ‘profiteren van het leed van anderen’, maar ook omdat er veel kaf onder het koren is.

Dat zijn volgens hem de zogenaamde juridische bureaus, die volgens het principe van no cure no pay (geen baat geen kosten) werken. Advocaten mogen op deze basis niet werken. No cure no pay klinkt aantrekkelijk, want slachtoffers denken al snel: het kost me niks en ik ga er toch wat van over houden.

Makkelijke zaken
Vermeeren: ”Maar in de praktijk nemen deze mensen natuurlijk alleen de makkelijke zaken aan, die ze zeker winnen. Ze stoppen 20 procent van de schadevergoeding in hun zak en sturen de aansprakelijke verzekeraar vervolgens ook nog een keer de rekening. Ze zijn in veel gevallen niet eens jurist, maar hebben bijvoorbeeld bij een rechtsbijstandverzekeraar gewerkt en denken dat kunstje als zelfstandige ook wel te kunnen.”

Vermeeren maakt met zijn kantoor deel uit van een netwerk van 120 letselschadespecialisten over het hele land, die aangesloten zijn bij de Stichting Keurmerk Letselschade.

Claims
Dat het aantal mensen met medische claims stijgt, betekent nog niet dat de weg naar een schadevergoeding gemakkelijk is. Vermeeren: ”Kijk nou eens naar de getallen: 50.000 patiëntcontacten per dag en bijna 70.000 slachtoffers, waarvan er 1000 tot 1500 bij het medisch tuchtcollege terecht komen,” rekent Vermeeren voor.

“In totaal worden er misschien 100 mensen per jaar in het gelijk gesteld. Daarnaast stoppen heel veel mensen na een ongegronde klacht bij de klachtencommissies van de ziekenhuizen. Die zullen de mensen echt niet zeggen: zoek het maar hogerop, uw zaak is toch misschien kansrijk.”

Betalen
Maar het traject dat slachtoffers bij de erkende letselschadeadvocaat moeten volgen, is ook niet gemakkelijk. Mensen met een salaris boven de 33.000 euro komen niet in aanmerking voor gefinancierde rechtshulp van de overheid en moeten de advocaatkosten grotendeels zelf betalen.

Vermeeren: ”Wie eist bewijst, zo simpel ligt het. Het zijn vaak zaken van een lange adem. Eerst moet je de dossiers krijgen, dat duurt al enkele maanden, dan volgt er een adviestraject, ontstaat er discussie, moeten er onafhankelijke deskundigen benoemd worden, die schrijven weer rapporten en vervolgens komt de vraag op tafel of er geprocedeerd moet worden.”

Te laag
Hij vind dat de bedragen voor smartengeld in Nederland veel te laag zijn. Heel anders dan in de Verenigde Staten.

”Dat speelt ook een rol”, zegt Vermeeren. ”Iemand bij wie hier het verkeerde been afgezet wordt, krijgt een bedrag van 30.000 euro aan smartengeld, bij een dwarslaesie een bedrag van 150.000 euro als er een schuldige is. Dat geld staat natuurlijk niet in relatie tot het leed, maar heel veel risico lopen door kosten te maken om je recht te halen, ligt dan ook moeilijk.”

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
online reputatie

Helft tandartsen heeft prijzen niet online

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit blijkt dat bijna de helft van de tandartsen de prijzen van de behandelingen nog niet online heeft staan. En dat terwijl minister Schippers van Volksgezondheid dat “zeer wenselijk” acht.

NCPF geschrokken
Wilna Wind van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie is geschrokken van de uitkomst. “De nieuwe transparantie hoort bij het experiment van het vrij laten van de prijzen. Tandartsen mochten zelf hun tarieven bepalen, met als voorwaarde van de minister dat die prijzen bekend zijn en zichtbaar voor iedereen. Maar elke keer blijkt dat dat veel te weinig het geval is.”

Zorgkaart
“We zijn nu een maand onderweg met het experiment en we moeten alle zeilen bijzetten om de patient een eerlijke rol te geven. Mensen vinden het belangrijk dat ze weten wat iets gaat kosten. Eind februari lanceren we daarom zelf een site met prijslijsten van tandartsen. Vanaf dan kunnen consumenten op de website www.zorgkaartnederland.nl terecht.”

Bron:
BNR.nl

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen
Tijd - klok

Werktijden en opnemen van verlof flexibeler

Het wetsvoorstel voor flexibilisering van de Wet arbeid en zorg (WAZO) en de Wet aanpassing arbeidsduur (WAA) ligt ter behandeling bij de Tweede Kamer. Met deze wetsvoorstellen wil het kabinet werknemers meer flexibiliteit bieden bij het aanpassen van werktijden en het opnemen van verlof.

De belangrijkste wijzigingen

  • Opname en spreiding van ouderschapsverlof wordt flexibeler: een werknemer kan ouderschapsverlof straks op de door hem gewenste wijze opnemen en/of spreiden. Een vader kan bijvoorbeeld een deel van het ouderschapsverlof gebruiken om vlak na de geboorte bij zijn kind en partner te zijn als alternatief voor een aparte ‘vaderschapsverlofregeling’.
  • Het bevallingsverlof bij een ziekenhuisopname wordt uitgebreid.
  • Kort- en langdurend zorgverlof worden ook mogelijk voor huisgenoten die een gezamenlijk huishouden hebben maar niet tot de eerste of tweede graad horen.
  • Langdurend zorgverlof kan straks binnen een langere periode – van achttien maanden – worden opgenomen of voor meer uren dan de helft van de arbeidsuren per week.
  • Het wordt gemakkelijker om werktijden (tijdelijk) aan te passen: de aanvraagtermijn van vier maanden voor de beoogde ingangsdatum van nieuwe werktijden vervalt bij onvoorziene, externe omstandigheden (bijvoorbeeld mantelzorg).
  • Een verzoek tot aanpassing van de arbeidsduur mag straks één keer per jaar worden ingediend in plaats van eenmaal per twee jaar.
  • Bij verandering van baan kan een werknemer bij zijn oude werkgever een verklaring opvragen met daarin een overzicht van het resterende ouderschapsverlof. De nieuwe werkgever moet er rekening mee houden dat hij direct na indiensttreding kan worden geconfronteerd met een verzoek om ouderschapsverlof van de nieuwe werknemer. De werknemer hoeft niet meer minimaal één jaar in dienst te zijn voor zo’n verzoek.
  • De termijn, waarbinnen pleegzorg- en adoptieverlof moet worden opgenomen, wordt verruimd. Op dit moment moet het verlof binnen een termijn van achttien weken worden opgenomen: vanaf twee weken vóór de adoptie tot zestien weken erna. Straks wordt die termijn 26 weken. In overleg met de werkgever kan de werknemer straks afwijken van een aaneengesloten fulltime opname van vier weken verlof, door bijvoorbeeld acht weken lang 25 procent van de arbeidsduur op te nemen.

Bron:
HRpraktijk

 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Personeel, Thema A-Z
Geld, pot

VGZ: tandarts onaanvaardbaar duurder

Tandartsen zijn onaanvaardbaar duurder geworden sinds zij bij wijze van experiment zelf mogen bepalen wat ze hun patiënten in rekening brengen. Dat concludeert zorgverzekeraar Coöperatie VGZ donderdag na het bestuderen van 500 tarieflijsten van tandartsen. Volgens de verzekeraar zijn de ingrepen gemiddeld 7 procent duurder geworden. Het experiment is begin dit jaar begonnen. Bekijk hier het VGZ rapport.

Kinderen en gehandicapten
VGZ adviseert minister Edith Schippers (VWS) om de tarieven voor de mondzorg voor kinderen en gehandicapten uit het experiment met vrije tarieven te halen en voor deze groepen weer tarieven vast te stellen.

Het onderzoek van VGZ houdt rekening met hoe vaak een behandeling wordt uitgevoerd. ,,We hebben een lijst van de 21 meest voorkomende behandelingen vastgesteld, die goed zijn voor 90 procent van alle kosten in de mondzorg jeugd”, aldus een woordvoerder van VGZ. ,,We zien kostenstijgingen op bijna alle 21 behandelingen.”

Prijzen in de buurt
Eerder dit jaar zei de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) dat veel mondzorgaanbieders met hun prijzen vooralsnog in de buurt blijven van de prijzen van vorig jaar. Aan deze eerste steekproef verbond de NZa echter nog geen conclusies omdat prijzen gedurende het jaar nog kunnen veranderen.

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, ZZP-er
rechter

Verzoek tandarts tegen invoering vrije prijzen in mondzorg afgewezen

Een tandarts uit Amstelveen maakte bezwaar tegen de prestatiebeschrijving van de NZa die dit vervolgens ongegrond verklaarde. Tegen dat besluit heeft de tandarts beroep ingesteld bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven: de voorzieningenrechter heeft het verzoek afgewezen.

In verband met het experiment vrije prijsvorming in de mondzorg heeft de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op 8 september 2011 een prestatiebeschrijvingbeschikking vastgesteld. Daarin zijn de prestaties beschreven die met ingang van 1 januari 2012 in rekening mogen worden gebracht door tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici. Het experiment betreft het vrijgeven van de prijzen voor mondzorg voor een periode van 3 jaar.

Beroep bij Collega van Beroep voor het bedrijfsleven
Een tandarts uit Amstelveen heeft tegen deze prestatiebeschrijvingbeschikking bezwaar gemaakt. De NZa heeft het bezwaar bij besluit van 8 december 2011 ongegrond verklaard. Tegen dat besluit heeft de tandarts beroep ingesteld bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Afgewezen
De tandarts heeft voorts de voorzieningenrechter van het College verzocht om de prestatiebeschrijvingbeschikking te vernietigen, of de ingangsdatum daarvan uit te stellen. De voorzieningenrechter heeft dat verzoek afgewezen. De voorzieningenrechter heeft daartoe overwogen dat de door de tandarts geformuleerde bezwaren tegen de invoering van de vrije prijzen niet van zodanig gewicht zijn dat deze aanleiding behoren te zijn voor uitstel van de invoering van de vrije prijzen in de mondzorg. De bezwaren richten zich met name tegen de administratieve rompslomp die het werken met all-in-tarieven en de daarop te geven kortingen veroorzaakt en tegen de investeringen die de tandarts in verband hiermee moet doen, terwijl niet vaststaat dat het experiment een vervolg krijgt.

Tegenover het belang van verzoeker om uitstel te krijgen van de invoering van het experiment staat het belang van NZa om het experiment, waarvan de voorbereiding in een vergevorderd stadium verkeert, door te zetten.

Van kennelijke onrechtmatigheid van het besluit van 8 december 2011 is naar voorlopig oordeel evenmin sprake.

Bron:
Rechtennieuws

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
geld

Fiscale gevolgen nieuw huwelijksvermogenrecht

Op 1 januari 2012 is de wet ‘Aanpassing van de wettelijke gemeenschap van goederen’ in werking getreden. Hoewel deze wet formeel hoofdzakelijk tot wetsaanpassingen leidt in het Burgerlijk Wetboek, kan deze wetswijziging wel degelijk fiscale gevolgen hebben. Dit meldt PwC Belastingnieuws.

Situaties
PwC zet de mogelijke fiscale gevolgen op een rijtje. Het betreft onder meer situaties van ondernemers met een eenmanszaak of een eigen bv die buiten gemeenschap van goederen gehuwd zijn en waarbij de echtgenoot-niet-ondernemer als medefinancier fungeert van de onderneming. Hetzelfde geldt voor bepaalde aanmerkelijkbelangsituaties met de echtgenoot wederom in de rol van co-financier. Daarnaast is het wetsvoorstel -civielrechtelijk en fiscaalrechtelijk- van belang bij echtscheiding. Ook als het gaat om ‘estateplanning’ biedt het wetsvoorstel interessante fiscale mogelijkheden.

‘Economisch belang-benadering’
Een belangrijk element in de wetswijziging betreft de ‘economisch belang-benadering’ bij financiële verstrengeling tussen gehuwden buiten gemeenschap van goederen. Dit houdt -kort gezegd- in dat als de ene echtgenoot de andere echtgenoot financieel in staat stelt om bijvoorbeeld een woning op eigen naam te kopen, de eerstgenoemde echtgenoot in beginsel (civielrechtelijk) meedeelt in de waardeontwikkeling van die woning, zowel in positieve als in negatieve zin. Tot 1 januari 2012 was de geldstrekkende echtgenoot veelal alleen gerechtigd tot een terugbetaling van de geldsom (het vergoedingsrecht). Hoewel deze wet formeel alleen tot wetsaanpassingen leidt in het Burgerlijk Wetboek, de Faillissementswet en de Wet conflictenrecht huwelijksvermogensregime kan deze wetswijziging in voorkomende situaties wel degelijk fiscale gevolgen hebben.
Mede-financier

Notarissen wijzen op financiële risico’s samenwonen
Het betreft onder meer situaties van ondernemers in de inkomstenbelasting die gehuwd zijn buiten gemeenschap van goederen en waarbij de echtgenoot-niet-ondernemer met eigen vermogen als medefinancier optreedt om de echtgenoot-ondernemer in staat te stellen om bijvoorbeeld een bedrijfspand op eigen naam te kunnen. Hetzelfde geldt voor de situatie van co-financier van de verbouwing van een bestaand pand van de echtgenoot-ondernemer. Zelfs het verstrekken van middelen aan de onderneming van de ondernemende echtgenoot zonder dat het daarbij gaat om een specifiek vermogensbestanddeel van de onderneming heeft voortaan andere fiscale gevolgen.

Aanmerkelijkbelangregeling
Andere fiscale gevolgen per 1 januari 2012 betreffen de aanmerkelijkbelangregeling waarbij bijvoorbeeld de ene echtgenoot de andere echtgenoot financieel in staat stelt om een aanmerkelijk belang te verwerven of uit te breiden of waarbij de ene echtgenoot de echtgenoot met een aanmerkelijk belang geldmiddelen verstrekt om daarmee een bedrijfspand voor de bv te kopen.

Echtscheiding
Het wetsvoorstel regelt daarnaast een aantal zaken die vooral van belang zijn in geval van echtscheiding. De civielrechtelijke regeling die het mogelijk maakt de huwelijkse voorwaarden te wijzigen of op te heffen zonder tussenkomst van de rechter, kan interessante fiscale mogelijkheden bieden bij echtscheiding of in het kader van estateplanning.

Bron:
PwC

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
teamwork

7 redenen om compassie bij medewerkers te cultiveren

1.Verhoog scores patiënttevredenheid
Patiënten die compassie ondervinden, geven zorginstellingen de hoogste scores – en gaan vervolgens al hun familie en vrienden vertellen over het geweldige personeel dat voor hen heeft gezorgd.

2.Verhoog motivatie van je personeel en behoud ze
Je zult je beste mensen langer vasthouden en zij zullen de standaard van zorg hoog houden, wanneer ze worden uitgenodigd hun hart mee te nemen naar hun werk.

3.Reduceer het risico op klachten, tuchtrecht- en strafzaken
Als vuistregel kun je stellen dat mensen geen klachten indienen tegen mensen die ze aardig vinden.

4.Verbeter patiëntveiligheid
Betere communicatie met patiënten staat gelijk aan minder fouten.

5.Gebruik minder ziekenhuismiddelen
Mensen die het gevoel hebben dat er voor ze wordt gezorgd, maken minder gebruik van zorg. Zij gebruiken bijvoorbeeld minder pijnmedicatie en kunnen gewoonlijk sneller naar huis, omdat er meteen al in hun behoeften is voorzien.

6.Bespaar op tijd van je medewerkers
Gebruik minder tijd voor schadebeperking voor de onhandige communicatoren die misverstanden veroorzaken en de gevoelens van hun patiënten kwetsen.

7.Betere medische uitkomsten
Onderzoek toont aan dat patiënten die empathie ervaren veel vaker therapietrouw zijn en daardoor betere zorguitkomsten tonen.

Bron:
Harriët Messing
Communicatieadviseur en tekstschrijver. Via haar blog schrijft ze over de omslag naar klantgericht denken in de zorgsector.

Lees meer over: Management, Ondernemen
Tips

Stevige beslissingen nemen. 10 tips

Als praktijkhouder neemt u veel beslissingen. Soms moet u daarbij harde noten kraken. Maar hoe doet u dat?

1. Definieer de beslissing helder
Aarzel niet om voor de hand liggende vragen te stellen. Waarom moet deze beslissing worden genomen? Wat levert deze beslissing de onderneming op?

2. Bedenk alternatieven
Mensen blijven vaak steken in dilemma’s, in het idee dat ze maar twee mogelijkheden hebben: wel of niet; links of rechts. Meerdere alternatieven opperen, is altijd beter. Brainstorm niet alleen met collega’s, maar eventueel ook met klanten, vrienden of kennissen. Maak ook gebruik van mensen die de conventies van uw vak niet kennen. Oordeel daarbij niet te snel. Schrijf alle alternatieve oplossingen op. Maffe ideeën stimuleren de creativiteit. Inperken kan altijd nog.

3. Verzamel informatie
Vertrouw bij afwegingen niet op brochures, verkopers of zoekmachines op het internet. Verzamel eens informatie uit een andere hoek. Zoek bijvoorbeeld ook eens mensen op die altijd klagen. De inbreng van zulke bezwarenkoningen kan leiden tot nieuwe inzichten en misschien wel nieuwe oplossingen. Kijk hoe anderen soortgelijke problemen oplossen. Raadpleeg brancheorganisaties, overheidsinstellingen, vakbladen, online diensten, boeken of consultants.

4. Bekijk het eens door oma’s ogen
Aarzel niet om de mening van mensen te raadplegen die uit een heel andere hoek komen. Of bedenk wat ze zouden kunnen vinden als ze niet ter plaatse zijn. Wat zou uw vader, oma of oude natuurkundeleraar van deze oplossing vinden?

5. Waardeer de opties
Nu alle alternatieven beoordeeld zijn, rest de vraag welke oplossing het best bij de onderneming past. Schrap opties die te duur zijn of niet bij de cultuur van de onderneming passen. Bij een pragmatisch handelsbedrijf hoort bijvoorbeeld geen state-of-the-art website.

6. Visualiseer de uitkomst
Neem de tijd om echt voor u te zien hoe de overgebleven opties binnen uw onderneming functioneren. Krijgt u bij dat visualiseren een goed gevoel of juist niet? Vat het gevoel samen in trefwoorden. Doe vervolgens een realiteitscheck: welk alternatief ligt het meest voor de hand? Welke het minst? Schrap de minst realistische opties.

7. Laat het gevoel spreken
Onze hersenen nemen meer informatie op dan we kunnen verwerken. Soms geeft het onderbewustzijn een krachtig signaal af. Neem zo’n aanwijzing serieus, ook al is de zakelijke overweging nog niet duidelijk. Succesvolle zakenmensen durven op hun intuïtie te vertrouwen.

8. Maak een duidelijke keuze
U heeft alle vragen beantwoord. U weet welke optie het beste past en wat die u oplevert. Aarzel dan niet langer. Bepaal de beste optie voor uw bedrijf en kies.

9. Wees enthousiast
U heeft zorgvuldig gekozen, dus de twijfels kunnen aan de kant. Ga aan de slag. Begin aan uw plan zodra de beslissing is genomen. Laat iedereen weten dat er een knoop is doorgehakt. Verkoop uw beslissing. Leg uit waarom deze beslissing is genomen. Maak duidelijk wat er gaat gebeuren en hoe.

10. Evalueer
Wees niet bang om de beslissing na een tijdje te evalueren. Als uw plan niet uitpakt zoals u dacht, aarzel dan niet om het beslissingsproces nog eens stapsgewijs te herhalen en uw koers bij te stellen.

Lees meer over: Management, Ondernemen
Contract, deal, ondertekenen

VGZ sluit contract met Kies mondzorg

“We zijn erg blij met deze overeenkomst”, aldus Marc Janssen, manager zorginkoop van coöperatie VGZ. “Het laat zien dat er met een grote groep tandartsen wel degelijk afspraken te maken zijn over prijs-kwaliteit. Kies Mondzorg valt op door een transparante wijze van communiceren naar ons, maar ook naar hun patiënten via ondermeer hun website. Daarnaast hebben de veertien praktijken alle specialismen in huis en zijn zaken als vervanging tijdens vakanties prima georganiseerd. We kijken uit naar de samenwerking.”

Patiënt voorop
“Bij Kies Mondzorg staat de patiënt voorop,” aldus Harrie Op de Laak, tandarts-directeur van Kies Mondzorg. “De prijs is niet het enige criterium voor de patiënt. Uit onze patiënten enquête is gebleken dat toegankelijkheid, informatie over de behandeling, aandacht voor de wensen van de patiënt en kwaliteit van groot belang zijn. Met VGZ hebben we een goede aansluiting weten te vinden tussen de prijs van een behandeling en de behoeften van onze patiënten. Voor VGZ verzekerden hebben we nu een overeenkomst gesloten waarbij de patiënt de echte winnaar is.”

De overeenkomst betekent voor de verzekerden van VGZ dat behandelingen uit het basispakket volledig worden vergoed.

Bron:
VGZ

Lees meer over: Ondernemen, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Ziek - ziekenhuis- verzuim

Verzuim: dubbel ongemak

Als werkgever heeft u een grote verantwoordelijkheid voor uw zieke werknemers. Op het niet nakomen van allerlei wettelijke regels staat zelfs een boete. Een overzicht waarmee u te maken kunt krijgen bij verzuim.

Een zieke werknemer betekent in feite dubbel ongemak voor u: het werk van de zieke blijft liggen en de kosten lopen door. U heeft namelijk sowieso een loondoorbetalingsverplichting.

U moet minimaal 70 procent van het loon gedurende twee jaar doorbetalen als uw medewerker ziek wordt. Hier kan in de bedrijfstak-cao of in de arbeidsovereenkomst van af worden geweken in positieve zin (voor de medewerker). Bijvoorbeeld dat u het eerste jaar het volledige loon doorbetaalt.
Tijdens het zwangerschapsverlof van uw werkneemster betaalt u ook het loon door, maar u kunt dit vergoed krijgen met de zwangerschapsuitkering op grond van de Wet arbeid en zorg.

U mag de loondoorbetaling staken als:

  • de ziekte is ontstaan door opzet van de medewerker
  • de zieke medewerker vervangende arbeid weigert
  • de zieke medewerker niet meewerkt aan zijn re-integratie

Verzuimverzekering
Ook verzuim is te verzekeren. U kunt ervoor kiezen om het loon eerst een bepaalde periode voor eigen rekening door te betalen. Na die periode neemt de verzekeraar het over. Dit wordt de conventionele verzekering genoemd.

Een andere mogelijkheid is de stop-loss-verzekering. U kiest er dan voor om eerst voor een bepaald bedrag (eigen behoud) het loon zelf te betalen. Komt de uitbetaling boven dit bedrag, dan neemt de verzekeraar de betaling over.

Verder kunt u ervoor kiezen werkgeverskosten mee te verzekeren. U heeft namelijk niet alleen de loonkosten. U maakt ook extra kosten door bijvoorbeeld andere mensen in te huren of eigen medewerkers extra in te zetten. Veel verzekeraars bieden ook allerlei aanvullende diensten bij een verzuimverzekering, zoals arbopakketten, hulp bij re-integratie en preventie.

Verzuim voorkomen
Een griepje is natuurlijk nooit uit te sluiten, maar uit onderzoek blijkt wel dat ontspannen en uitgeruste mensen minder last hebben van een zwakke gezondheid. Ze zijn energieker, werken harder en verzuimen niet of nauwelijks. De meningen over wat het belangrijkst is om mensen gezond en uitgerust te krijgen zijn verdeeld. En uiteraard heeft u als werkgever niet overal invloed op.

Factoren die invloed hebben op een ontspannen geest zijn onder meer een goede werkomgeving, een inspirerende werksfeer en een niet te zware arbeidsbelasting. Verder spelen er zaken als een voldoende uitdaging in het werk en natuurlijk de levensstijl van de werknemer (drinken/roken/overgewicht/onvoldoende bewegen)

Beleid
Met een goed verzuimbeleid kunt u inzicht krijgen in de verzuimproblemen binnen uw onderneming. Gaat het om lang of kort verzuim? Zijn het steeds dezelfde medewerkers? Gaat het om steeds dezelfde klachten?

Het is daarbij van belang de mogelijke oorzaken van alle klachten in kaart te brengen, zodat u preventieve maatregelen kunt treffen. U kunt hiervoor de verzuimgegevens van de afgelopen jaren gebruiken. Het uiteindelijke doel van het verzuimbeleid is om het ziekteverzuim te voorkomen en ook de duur van het verzuim te beperken.

Verplichtingen
In de Wet verbetering poortwachter is vastgelegd dat u in de eerste twee jaar van ziekte alle mogelijkheden moet aanwenden om een zieke medewerker terug op de werkvloer te krijgen. Als u dit niet doet, dan kan het UWV u beboeten met een extra
periode loondoorbetalingsverplichting.

Bron:
Businesscompleet

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Wet- en regelgeving
feedback - emoji

Feedback geven, hoe doet u dat?

Feedback gaat vaak over onbekende gebieden van iemands persoonlijkheid: de blinde vlek. Ondersteunende of corrigerende feedback: doet u het goed, dan wordt de ontvanger er alleen maar beter van.

Het wat en waarom
Feedback geven (terugkoppelen) is een van de instrumenten in de communicatie waar u als leidinggevende of opleider veelvuldig gebruik van kunt maken. Leidinggeven, begeleiden en coachen is direct of indirect richting geven aan het gedrag van werknemers. Doordat de opdrachtgever zegt wat hij/zij vindt van het gedrag van zijn/haar medewerker, kan deze laatste beter functioneren. Dit geldt natuurlijk ook andersom.

Waarom vinden we het zo moeilijk feedback te geven?
Over het algemeen zal iemand niet zo snel feedback vragen of aanvaarden. Hiervoor is een aantal redenen. Bijvoorbeeld:

  • We zijn bang om te horen hoe anderen over ons denken.
  • We zijn bang dat de relatie met degene op wie u kritiek/feedback geeft, verstoord wordt.
  • U bent er niet zo zeker van of die ander te vertrouwen is.
  • Wat zijn zijn/haar bedoelingen eigenlijk?
  • Vaak ervaart u het als een bedreiging als er feedback gegeven wordt op u.
  • Wij zijn bang onze onafhankelijkheid te verliezen.
  • Wat hebben anderen eigenlijk met uw problemen te maken?
  • Feedback die ‘ongunstig’ is, is moeilijker te accepteren dan feedback die ‘prettig’ is.

Bij feedback geven, zijn er de volgende richtlijnen:

1. Beschrijf het gedrag dat u heeft waargenomen.
Bijna altijd gaat het om iets dat u gezien of gehoord heeft. Doe dit concreet, duidelijk en feitelijk, zeg niet wat u erbij gefantaseerd heeft, maar alleen wat u heeft waargenomen.

Gebruik geen woorden als ‘altijd’ of ’telkens’ maar benoem de zaken concreet: “Gisteren zag ik jou om 11 uur binnenstappen” in plaats van “Je komt altijd te laat.”
Doe het in de ik-vorm. “Ik hoorde je vanmorgen tegen Pieter praten over mij”, in plaats van “Jij roddelt.” ‘Jij’ komt altijd aanvallend over.

2. Vertel vervolgens wat het effect van dat gedrag op u was.
“Gisteren zag ik jou om elf uur binnenstappen. Dat vond ik heel erg vervelend, want we hadden om tien uur afgesproken en moesten om half twaalf bij die klant zijn. We waren onvoorbereid én te laat en dat vind ik niet professioneel.”
Of:
“Ik hoorde je vanmorgen tegen Pieter praten over mij. Dat vond ik hartstikke rot! Als je ergens niet tevreden over bent, wil ik graag dat je het rechtstreeks tegen mij zegt.”

3. Tot slot geeft u de ander de kans om hierop te reageren.
Hij kan uitleg vragen als hij uw feedback niet begrijpt of uitleg geven over zijn gedrag. “Gisteren zag ik jou om elf uur binnenstappen. Dat vond ik heel erg vervelend, want we hadden om tien uur afgesproken en moesten om half twaalf bij die klant zijn. We waren onvoorbereid én te laat en dat vind ik niet professioneel. Wat vind jij daarvan?”
Of: “Ik hoorde je vanmorgen tegen Pieter praten over mij. Dat vond ik hartstikke rot! Als je ergens niet tevreden over bent, wil ik graag dat je het rechtstreeks tegen mij zegt. Hoe denk jij daarover?”

Deze drie stappen zijn makkelijk te onthouden met het simpele rijtje: Ik, Ik, Jij
Ik zie/hoor…
Ik vind/voel…
Wat vind jij daarvan?

Algemene tips

 

  • Geef ondersteunende feedback als u positief gedrag wilt benoemen, geef corrigerende feedback als u iemand wilt corrigeren.
  • Geef alleen feedback op veranderbaar gedrag. Iemand koopt er bijvoorbeeld niets voor als u hem vertelt dat je het heel irritant vindt dat hij dyslectisch is. Ook al is het waar, het zal de sfeer niet verbeteren!
  • Geef feedback kort na het gebeurde. Hoe langer geleden, hoe kleiner de kans dat de ander nog weet waar u het over heeft. Maar kies het tijdstip wel goed uit: geef geen feedback in een vergadering of als u verhit bent of in de wandelgang bijvoorbeeld.
  • Stel u open en kwetsbaar op, luister goed en wees eerlijk. Toon respect voor elkaar.

Bronnen:
Kennisdelen
Lancelots
Carrieretijger

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, ZZP-er