Vanaf 1 augustus gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding van start

Belgische tandarts die reclame maakt, riskeert beroepsverbod

De rechtbank van Gent heeft dinsdag nog geen uitspraak gedaan in de zaak van de 61-jarige tandarts uit Waregem (België) die een beroepsverbod riskeert voor het maken van reclame.

De beklaagde maakte samen met een schoonheidssalon in Maldegem reclame op de website van het salon en in enkele lokale magazines. Maar tandartsen mogen in België op geen enkele manier reclame maken voor tandheelkundige ingrepen. De man riskeert nu een boete van 5.500 euro en een beroepsverbod van twee maanden. Ook de uitbaatster van het schoonheidssalon riskeert een flinke boete. De uitspraak is uitgesteld naar 15 november.

Bron:
Knack.be

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
advies, tips

NPCF ontwikkelt Gouden tips voor in de spreekkamer

Patiëntenfederatie NPCF lanceert vandaag met onderzoeksinstituut Nivel een duidelijke kaart met cartoons en tips over communicatie in de spreekkamer, bedoeld voor zowel de (tand)arts als voor de patiënt.

Betere dialoog
Aanleiding voor deze zogenoemde patiëntveiligheidskaart is de internationale GULiVERstudie waaruit blijkt dat patiënten heel goed kunnen meepraten over de kwaliteit van de communicatie in de spreekkamer. De NPCF verwacht dat deze patiëntveiligheidskaart kan bijdragen aan een betere dialoog tussen arts en patiënt en daarmee aan een effectiever consult.

Tips voor effectiever consult
In het GULiVER-onderzoek hebben patiënten hun ervaring gedeeld over communicatie in de spreekkamer, en tips geformuleerd voor een effectiever consult. Een goed consult is volgens de deelnemers aan het onderzoek een verantwoordelijkheid van beide partijen.
Samen met het Nivel heeft de NPCF deze tips verzameld, en omgezet naar cartoons en adviezen in de vorm van een patiëntveiligheidskaart. De tips gaan over de communicatie in het gehele verloop van de zorg: de voorbereiding, het consult zelf en de nazorg. De kaarten zijn gratis te downloaden op www.mijnzorgveilig.nl.

Internationaal
De GULiVER-study is een onderzoek van het NIVEL en de Universiteit Utrecht. Het is een internationaal project met onderzoekers uit België (Gent), Nederland (Utrecht), Engeland (Liverpool) en Italië (Verona).

Bron:
NPCF

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
BTW

MRA-behandeling door tandartsen vrijgesteld van btw

De Belastingdienst bevestigt dat een MRA-behandeling door tandartsen en tandtechnici is vrijgesteld van btw.

Een MRA staat voor Mandibulair Repositie Apparaat. Het is een beugel die onder meer wordt verstrekt aan patiënten die last hebben van slaapapneu. DE MRA wordt voor de individuele patiënt op maat gemaakt

Definitie

De Wet op de Omzetbelasting 1968 kent een vrijstelling voor de levering van tandprothesen. Dat is alleen zo als de levering wordt verricht door een tandarts of een tandtechnicus. Het begrip tandprothesen wordt ruim uitgelegd. Dat betekent dat daar ook onder wordt verstaan tandtechnische werken die voor de individuele patiënt op maat worden gemaakt.
Een MRA valt onder deze definitie en de levering hiervan door een tandarts of tandtechnicus is daarom vrijgesteld.

Bron:
Belastingdienst

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
online - communicatie

Marketing en PR: geen vieze woorden!

Als u een eigen praktijk start, zult u niet meteen aan marketing denken. U wilt gewoon goed kunnen werken in uw praktijk. Maar hoe weet uw patiënt dat u ook de beste kwaliteit levert?

In Amerika is het heel normaal dat praktijken aan marketing doen. Google op dentist en de gratis behandelingen vliegen u om de oren.

Onze regering heeft besloten dat de zorg een markt is. Of u nu wilt of niet; u zult transparant moeten worden, u zult zich moeten gaan onderscheiden van uw buurman. U wordt gedwongen een website te (laten) maken. Maar hoe gooit u zichzelf in de verkoop zonder dat het smakeloos wordt? Een goede PR is het halve werk.

Wat is PR en hoe verkrijgt u die?
Simpel gezegd is dit het vermogen om uw verhaal in de kranten, tijdschriften, vakbladen, radio, televisie en in andere media te krijgen. Publiciteit biedt de mogelijkheid om uw expertise tentoon te stellen. In de krant staan met een artikel of een interview is een manier om geloofwaardigheid te vergroten: alles wat in de krant staat, is waar, denkt de consument. Het geeft u de status van een professional, u komt over als een expert op uw vakgebied. Door het creëren van naamsbekendheid en media-aandacht kan uw patiëntenbestand een flinke boost krijgen.
PR omvat onder meer nieuwsbrieven, brochures, boekjes, folders en hand-outs.

Persbericht
De meeste mensen openen de deur van de media door middel van een persbericht. Dit is een document dat een nieuwsfeit bevat. In de eerste alinea moeten de vijf W’s en die ene H duidelijk zijn: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. De essentie van het verhaal dus.
Een truc om er achter te komen wat dat precies is, is de ‘moedertruc’. Als u uw moeder in één zin zou moeten vertellen waar het verhaal over gaat, wat zou u dan zeggen? De taal die u gebruikt moet zonder vaktaal zijn. Gebruik bijvoorbeeld ‘gaatjes’ in plaats van cariës.
Zorg ervoor dat uw artikel over uw praktijk nieuwswaarde heeft. Vertel geen dingen die allang bekend zijn, maar die echt nieuw, bijzonder en interessant zijn. Houdt er rekening mee dat uw verhaal niet in zijn geheel zal worden gepubliceerd. Denk er dus aan om het belangrijkste deel aan het begin van het artikel te vertellen. Zorg ook voor een scherpe en opvallende foto.

TIPS:

  • Kranten werken vaak met websites waar de artikelen vroegtijdig gepubliceerd worden. Kopieer de link en verspreidt die via de social media.
  • Nodig de pers uit; als er een fotograaf of interviewer speciaal naar u toe komt, is de kans dat het daadwerkelijk wordt gepubliceerd groter.
  • Vrijwilligerswerk zal eerder gepubliceerd worden.

Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief aan uw patiënten kunt u eenvoudig via de mail verzenden. Hierin kunt de meest recente informatie over bijvoorbeeld tandheelkundige preventie kwijt. Richt u zich op informatie die voor uw patiënt interessant is. Bijvoorbeeld de invloed van medicijnen op de mond.
De nieuwsbrief moet de juiste uitstraling hebben. Zorg voor eenvoudige en beleefde taal. Spelfouten zijn not done. Vergeet niet dat de patiënt geen vriend is maar een kritische, zeer geïnformeerde patiënt die weinig tijd heeft voor blabla. Laat daarom de nieuwsbrief altijd checken door uw partner en/of familie.

Zorgkaartnederland.nl
Tegenwoordig hebben we Zorgkaartnederland.nl. Een gevaarlijk medium, want er hoeft maar één ontevreden patiënt tijdens uw avonddienst te zijn geweest en u heeft een dikke onvoldoende aan uw broek hangen… Men is namelijk meer geneigd om gerucht te geven aan slechte ervaringen dan aan goede. Andere (potentiële) patiënten googlen uw naam en zien al snel uw slechte prestatie. Maar u kunt het ook omdraaien: u kunt uw patiënten juist uitnodigen op deze site en u een waardering laten geven. Wanneer u dit zelf vraagt, heeft u een aanzienlijk grotere kans op positieve feedback dan wanneer u maar een beetje gaat zitten afwachten waar het heen zal gaan.

Foursquare.com
Op Foursquare.com kunt u uw praktijk aanmelden als spot. Mensen met een smartphone kunnen inloggen als zij uw praktijk bezoeken. Vervolgens verschijnt op hun social media dat zij op dat moment bij u zijn. Dit is dus gratis reclame!

Netjes en modern
Uw wachtkamer is het visitekaartje van uw praktijk. Een nette en moderne wachtkamer straalt uit dat u een nette en moderne mondzorger bent. U zou zelfs hier een televisie kunnen plaatsen waar u films op laat afdraaien. Dit kunnen instructies zijn, uitleg over de DPSI-score of een verfilming van uw werkwijze. Voor voorbeelden kunt u op YouTube video’s vinden van DentalView.

Als laatste tip is het natuurlijk bijzonder belangrijk dat u zelf netjes voor de dag komt. Een mondzorger met slechte adem is uiteraard de slechtste reclame die er maar is. Zorg dus voor een verzorgd uiterlijk en een glimlach op uw gezicht!

Bronnen:
Tijdschrift voor de California Dental Association (juli 1998)
Eigen ervaringen
YouTube
Video’s van Catan

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
tandenpoetsen

Twitter de leukste tandenpoetsfoto

Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna is een wedstrijd op Twitter begonnen. Ouders die hun kind al tandenpoetsend op de kiek weten te zetten, kunnen een groot persoonlijk poetspakket winnen voor hunzelf en hun kind(eren).

Steverink kwam op het idee tijdens het bezoeken van het congres Trends in de Kindertandheelkunde. Daar werd verteld dat de traditionele manier van educatie niet meer aanslaat. Kinderen zullen blijvend gemotiveerd moeten worden door middel van wedstrijdjes en social media. Ter plekke zette de mondhygiënist deze actie op. Doordat andere ouders en kinderen zien dat andere kinderen goed hun tandenpoetsen, kunnen zij ook gemotiveerd raken. Een hele goedkope en effectieve manier van collectieve preventie

Bron:
Streekgids.nl

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
Geld

Lijfrentepremie 2011 vóór 1 januari 2012 betalen

Lijfrentepremies voor 2011 zijn alleen aftrekbaar wanneer deze vóór 1 januari 2012 zijn betaald. Dat meldt de Belastingdienst op zijn website. Let op, de polis moet voor de aftrekbaarheid wel voldoen aan sommige voorwaarden.

Vanaf belastingjaar 2011 mag iemand in zijn aangifte alleen nog lijfrentepremies aftrekken die diegene in het jaar zelf betaalt. Dit betekent dat premies die in het eerste kwartaal van 2012 worden betaald niet meer mogen worden afgetrokken in de aangifte 2011. Dat mag alleen nog in de aangifte 2012. Dit geldt ook voor stortingen op een lijfrentespaarrekening of een lijfrentebeleggingsrecht. Deze regels gaan in vanaf belastingjaar 2011. Voor belastingjaar 2010 gelden de oude voorwaarden.

Bron:
Belastingdienst
Pleinplus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
website

Goede fotografie op uw website

Uw website is uw digitale visitekaartje. Met de juiste foto’s op uw website geeft u een internetbezoeker een positief gevoel over uw praktijk. En zo helpt u een patiënt over de streep om een eerste afspraak bij u te maken. Welke foto’s kunt u het beste plaatsen?

Team
Een foto van de mensen uit uw team geeft meteen een persoonlijke tint aan uw website.

Balie
Een aangenaam beeld van de balie, mét personeel geeft een persoonlijke benadering. Zijn er echter vaak personeelswisselingen, dan kunt u het beste een foto zonder medewerkers plaatsen.

Wachtkamer
Geef de bezoeker van uw website een kijkje in uw wachtkamer. Wachtkamers zien er tegenwoordig steeds huiselijker en vriendelijker uit en zijn soms ingericht volgens de laatste interieurtrends. Een mooie foto van een vaas of ander detail uit de wachtkamer kan een goede aanvulling zijn voor het creëren van prettige sfeer op de website.

Techniek en behandelkamer
Ook is het belangrijk patiënten een goed beeld van de behandelkamer, techniek en organisatie te geven. Dit zorgt voor een groot deel van het vertrouwen van een patiënt in uw praktijk. Clean, fris, schoon en licht zijn belangrijke aspecten om in uw foto’s terug te laten komen. Er mogen ook best wat technische snufjes worden uitgelicht, zoals uw röntgeninstallatie.

Dynamiek
Een foto waarop de bedrijvigheid goed te zien is, zodat er een beeld van een goed lopende organisatie wordt gegeven. Dit kan bijvoorbeeld een foto zijn van mensen die in beweging zijn. De fotograaf kan ervoor kiezen bewust een bewogen of onscherp beeld te maken.

Gebouw
Een foto van het gebouw zorgt ervoor dat uw patiënten de praktijk moeiteloos kunnen vinden. Andersom kan een foto van een bekend gebouw de bezoeker een vertrouwd gevoel.

Professioneel
Professionele interieurfotografie is een vak op zich. Een mooie foto heeft als kenmerken:

  • Goede belichting
  • Ruimtelijk beeld
  • Juiste perspectief
  • Geen wijkende verticale lijnen
  • Haarscherp
  • Geen storende elementen

Als u uw website er écht uit wilt laten springen, kunt u het beste ervoor kiezen uw foto’s door een ervaren fotograaf te laten maken. De beperkte kosten hiervoor wegen zeker op tegen de baten. Mooie fotografie geeft een internetbezoeker een goede eerste indruk van uw praktijk.

Tips en foto’s* van: Hannes Design, interieur en architectuurfotografie, T: 06 34130247, info@hannesdesign.nl

* M.u.v. foto team

Okt 2011

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
advies, tips

Marketing tip: open dag met poetsles en gratis tandenborstel

Mondzorgcentrum Alblasserdam verzorgt op zaterdag 1 oktober van 12.00 tot 16.00 uur open dag in de praktijk aan de Dam 55.

Oude tandenborstel inleveren
Wie tijdens de open dag zijn of haar oude tandenborstel inlevert, krijgt van het MZC een nieuwe handtandenborstel cadeau. Speciaal voor kinderen is er om 13.00 en 14.30 uur gratis poetsles met na afloop een cadeautje. Onder mensen die zich deze dag inschrijven en een afspraak maken, verloot het MZC onder meer een elektrische tandenborstel is te winnen.

Bron:
Klaroen

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
handtekening - contract

Arbeidsongeschiktheidsverzeraar Movir schaft acceptatieleeftijd af

Arbeidsongeschiktheidsverzekeraar Movir schaft de maximale acceptatieleeftijd van 54 jaar af. Hierdoor kunnen mensen van 55 jaar of ouder nu ook bij Movir terecht om een nieuwe verzekering af te sluiten of een wijziging op hun bestaande verzekering door te voeren.

Uiteraard blijft de premievrijstelling in het laatste jaar van kracht. Daarom geldt er wel een minimale periode van vijf jaar tussen de gewenste ingangsdatum en de einddatum van de polis. Deze minimale periode geldt ook voor mutaties op bestaande verzekeringen.

Flexibiliteit op latere leeftijd
De beleidswijziging is het gevolg van een toenemende vraag van klanten; adviseurs krijgen steeds vaker het verzoek om meer flexibiliteit op latere leeftijd. Door maatschappelijke en economische omstandigheden groeit de behoefte om de eindleeftijd van de verzekering te verhogen. Dat kan nu dus met de afschaffing van de acceptatieleeftijd.

Bron:
Movir

Sep 2011

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
telefoon

Geen no-showers meer dankzij sms

Medisch Centrum Haaglanden werkt al enige tijd aan het reduceren van het percentage no-show. Dat doet ze door enige tijd voor de afspraak een smsje naar de patiënt te sturen, meldt de NVZ vereniging van ziekenhuizen.

Het ziekenhuis hanteert de nieuwe werkwijze sinds juni. Dagelijks ontvangen meer dan duizend patiënten een sms en daardoor is het percentage no-show flink gedaald. Sinds de sms worden meer afspraken nagekomen en dat scheelt het ziekenhuis in de kosten. Wel betaald het ziekenhuis voor de sms.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
website

Marketing tip: welkomstvideo op uw website

Hoe geeft u een websitebezoeker een goed beeld van uw praktijk? Een welkomstvideo geeft een goed beeld.
Bekijk een voorbeeldvideo van Tandartsen Hoge Hond uit Deventer.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Huidige vormen van personenvennootschappen VOF, CV en maatschap blijven behouden

Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie heeft besloten niet verder te gaan met de regeling voor personenvennootschappen. Dat schrijft hij in een brief aan de Eerste Kamer. Tot op heden blijkt er voor de voorstellen weinig steun te zijn van de beoogde gebruikers, met name ondernemers in het midden- en kleinbedrijf. De behoefte aan nieuwe personenvennootschappen is gering en de hiermee verbonden kosten worden gevreesd. VNO-NCW en MKB-Nederland hebben dit recent nog eens bevestigd.

Intrekken wetsvoorstellen
Volgens Opstelten is het doel van wetgeving op het terrein van vennootschapsrecht ondernemers een juridische infrastructuur te bieden waardoor zij in staat zijn hun activiteiten te ontplooien en de bij de vennootschap betrokken partijen voldoende bescherming tegen misbruik te bieden. Beide doelstellingen moeten in balans zijn, aldus de minister.
Opstelten concludeert letterlijk: ‘Ik ben tot de conclusie gekomen dat de primaire doelstelling van de wetgeving – het faciliteren van ondernemers – in beide wetsvoorstellen onvoldoende tot zijn recht komt. Daarom ben ik voornemens op korte termijn de procedure voor intrekking van de wetsvoorstellen in gang te zetten. Gelijktijdige behandeling met de wetvoorstellen inzake de vereenvoudiging en flexibilisering van het bv-recht is niet meer aan de orde.’

Dit betekent dat de huidige vormen van personenvennootschappen VOF, CV en maatschap behouden blijven.

Verplichte inschrijving Kamer van Koophandel ongewijzigd
Wat betreft de verplichte inschrijving in de Kamer van Koophandel wijzigt zich dus vooralsnog niets: Besloten Vennootschappen en Vennoten Onder Firma moeten in de kamer van Koophandel geregistreerd worden. Eenmanszaken en Maatschappen kunnen in de Kamer van Koophandel geregistreerd worden.

Bron:
Weekbulletin VNO-NCW
VGT


Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Eerste berichten fiscale dentale aanpassingen 2012

Bronnen bij VNO-NCW gaven een eerste inzage in de dentale fiscale wijzigingen per 2012. Het gaat om de volgende wijzigingen:

Tijdelijke regeling willekeurige afschrijving vervalt
De tijdelijke regeling willekeurige afschrijving (met een maximum van 50% per jaar) per 1 januari 2012 komt te vervallen. Investeringen gedaan voor 31 december 2011 vallen nog wel binnen deze regeling, investeringen die worden gedaan na 1 januari 2012 vallen daar buiten.

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek blijft bestaan met aanpassing bedragen
De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek wordt in 2012 gecontinueerd. De bedragen en percentages zullen waarschijnlijk iets worden verhoogd. Hiermee blijft dus ook het VGT product ‘strategisch leasen’ (het spreiden van grotere investeringen over meerdere jaren) onverminderd doorlopen.

Nog niet bevestigd
De bovenstaande wijzigingen zijn niet bevestigd. Naar verwachting zullen deze wijzigingen binnen enkele weken in de Staatscourant worden gepubliceerd.

Bron:
VNO-NCW via VGT

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Regels vrije tarieven mondzorg vastgesteld

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de regels vastgesteld die per 1 januari 2012 gelden voor het experiment met vrije tarieven in de mondzorg. In de regels staan afspraken over transparantie en prestaties. In het experiment mogen tandartsen zelf de prijs vaststellen voor de zorg die zij leveren.

Standaard prijslijst
Als er straks vrije prijzen zijn, is het belangrijk dat iedereen in de tandartsstoel weet wat hij of zij krijgt voor welke prijs en dit ook kan controleren. In de regeling mondzorg die nu is vastgesteld staan verschillende afspraken over hoe tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici hun patiënten moeten voorlichten over de inhoud of prijs van een behandeling. Zo hoort er straks in hun praktijk een standaardprijslijst te hangen en brengen zorgverleners bij behandelingen boven de € 150 offerte uit.

Eenduidige praktijkinformatie
Veldpartijen werken daarnaast nog aan eenduidige praktijkinformatie, zoals gegevens over wie er in de praktijk werkt. Deze maatregelen bij elkaar maken het voor consumenten mogelijk de prijs tussen tandartsen onderling te vergelijken en te kiezen voor de beste prijs-kwaliteitsverhouding.

Lijst nieuwe prestaties
Gelijktijdig met de regeling mondzorg is de lijst met nieuwe prestaties definitief vastgesteld. In juli 2011 werd de conceptlijst al bekend gemaakt, zodat de marktpartijen alvast met de voorbereidingen konden beginnen. Nu de minister heeft besloten dat er vrije prijzen komen, zijn de prestaties definitief vastgesteld. In de prestatielijst staat in heldere taal wat de behandeling precies inhoudt. Met de nieuwe prestatielijst is er meer ruimte gekomen voor diagnostiek, preventie en innovatie.

Monitoren
De minister heeft de NZa gevraagd de ontwikkelingen op de markt tijdens het drie jaar durende experiment te monitoren. Vanaf volgend jaar bekijkt de NZa onder andere of het aanbod van mondzorg goed verspreid is over het hele land en of er meer afspraken worden gemaakt tussen zorgverleners en zorgverzekeraars. Daarnaast wordt gekeken naar serviceverlening, de kwaliteit van de zorg, en of er meer wordt geïnnoveerd. Denk hierbij aan nieuwe behandelmethoden. De resultaten van de monitor koppelt de NZa terug aan de minister. Uiterlijk 1 juli 2014 besluit de minister of het experiment wordt verlengd.

De NZa blijft toezicht houden op de sector mondzorg. In 2012 verschuift daarbij de focus van het toezicht op tarieven naar het toezicht op transparantie.

Bron:
NZa

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Sparen, geld

Spaarloonregeling vervalt, in de plaats komt Vitaliteitspakket

De huidige Spaarloonregeling vervalt met ingang van 2012. Ook de Levensloopregeling wordt afgeschaft, waarbij een overgangsregeling wordt getroffen. Daarvoor in de plaats komt het Vitaliteitspakket.

Buffer
Het Vitaliteitspakket vervangt de Spaarloonregeling en Levensloopregeling m.i.v. 2013. De Vitaliteitsregeling bevat naar verwachting kenmerken van de Levensloopregeling en de Spaarloonregeling. Met de nieuwe spaarregeling kunnen werknemers een financiële buffer opbouwen om een periode van inkomensachteruitgang te financieren of de overgang van werk naar werk zo soepel mogelijk te laten verlopen. De gespaarde bedragen kunnen, anders dan bij de huidige regelingen, niet meer worden aangewend om eerder te stoppen met werken.

Drie beleidslijnen
Het kabinet wil met het Vitaliteitspakket duurzame inzetbaarheid stimuleren en de kaders scheppen waarbinnen bedrijven, instellingen en werkenden aan de slag kunnen gaan. Het kabinet geeft daarom het Vitaliteitspakket vorm langs drie beleidslijnen: doorwerken, mobiliteit en loopbaanfaciliteiten.

Doorwerken
Eén van de plannen is het beperken van de verplichtingen loondoorbetaling en re-integratie bij ziekte van een werknemer die de pensioenleeftijd heeft bereikt. Ook wil minister Kamp dat werkgevers meer mogelijkheden krijgen om een 65-plusser opeenvolgend meerdere contracten voor bepaalde tijd te geven. Daarnaast moet volgens Kamp de leeftijdsgrens van 65 jaar geschrapt worden uit de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag. Met betrekking tot automatisch leeftijdsontslag is Kamp van plan uitdrukkelijk in het Burgerlijk Wetboek op te nemen dat ‘pensioenontslagbedingen’ alleen geldig zijn als zij schriftelijk worden vastgelegd. Dit zorgt er volgens de minister voor dat de afspraak duidelijk en kenbaar is voor beide partijen.

Mobiliteit
De mobiliteitsbonus is één van de maatregelen om ‘mensen op leeftijd’ gemakkelijker aan het werk te krijgen of te blijven. De mobiliteitsbonus maakt deel uit van het Vitaliteitspakket. 62-plussers worden met de 62-plus bonus geprikkeld aan de slag te gaan of te blijven. De 62-plus bonus is een samenvoeging van de huidige arbeidskorting ouderen en de doorwerkbonus.

Loopbaanfaciliteiten
Het kabinet wil dat werkgevers en vakbonden in cao’s afspraken maken om ontslagen personeel weer aan de slag te krijgen via (om)scholing, zodat zij breder inzetbaar zijn. Daarvoor komt er een ‘van-werk-naar-werk-budget’. Werkgevers moeten daaraan gaan meebetalen. Om een overbrugging te kunnen opbouwen voor bijvoorbeeld de overgang naar een nieuwe baan wordt er voor werknemers een nieuwe spaarregeling in het leven geroepen.

De exacte invulling van de maatregelen zal op Prinsjesdag 2011 bekend worden gemaakt.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
leiding geven

Hoe geeft u het beste leiding?

Medewerkers dragen vaak snel verantwoordelijkheid en verwachten van hun leidinggevende dat ze daarin een sparringpartner zijn. Hoe ontwikkelt u gezag en invloed zonder macht?

Een verslag van het boek Niet echt de baas van, auteur P. Quant In Niet echt de baas legt de auteur op haar eigenzinnige wijze uit hoe je het aanpakt om invloed uit te oefenen zonder macht. Dat doe je onder andere door onafhankelijker te denken, gezag op te bouwen, op te houden met te veel zelf doen en vooral door draagvlak te verwerven.

Sparringpartner
Al jaren is er een tendens zichtbaar waarbij medewerkers op een vroeger moment in hun loopbaan grote verantwoordelijkheid krijgen voor hun taken. Wat begon met de kreet ‘empowerment’ en resultaat gericht managen, is nu een gangbare manier van leidinggeven geworden. Medewerkers, steeds vaker goed opgeleid en voorzien van specialistische kennis, dragen snel verantwoordelijkheid en verwachten van hun leidinggevende dat ze daarin een sparringpartner zijn.

Geen ja-knikkers
Welke praktijkeigenaar wil nu niet het beste uit zijn personeel halen? Dit kan enkel als u geen ja-knikkers wilt. Ja-knikkers krijgt u door continu achter uw personeel aan te zitten om te zorgen dat ze doen wat u wilt. Ja-knikkers zijn mensen waar je passie mist en die alleen werken om geld te verdienen. Prettig werken doe je in een omgeving waar mensen enthousiast zijn en blijven met hun baan. Daar waar werknemers bij uw praktijk blijven werken en daadwerkelijk iets toevoegen aan uw praktijk. Alleen als u kritiek op uw eigen persoon en handelen kunt toelaten, kunt u echt gezond gezag uitoefenen. Omring u niet met ja-knikkers, lok kritiek desnoods uit!

Proactieve houding
Steeds meer wordt verwacht van werknemers dat zij initiatief nemen in hun werk, een proactieve houding laten zien. Dat komt door een toename van de noodzakelijk klantgerichte instelling. Patiënten worden mondiger en laten zich niet meer met een kluitje in het riet sturen. Uiteraard kan een leidinggevende daar niet alleen in staan en verwacht hij van zijn werknemers dat ze zelf initiatieven nemen op dat vlak: een klantvriendelijk houding aannemen, nieuwe wegen inslaan en meedenken over innovaties en verbeteringen.

Individuele wensen
Medewerkers dragen niet alleen eerder verantwoordelijkheid, maar ze eisen ook steeds vaker dat u rekening houdt met hun individuele wensen. Dat betekent dat zij mee willen denken over wanneer zij beschikbaar zijn voor werk, wanneer niet of in elk geval minder. Ook daarin is een uniforme aansturing minder handig dan een op het individu afgestemde regeling.

Gezag
Een groot ego gaat vaak gepaard met een grote passie: iets absoluut willen bereiken. Er ligt een belangrijk onderscheid in de manier waarop de leider zijn omgeving in beweging krijgt. Waar de leider zichzelf groot maakt en mensen krimpen en ophouden met nadenken, daar is het mis. Waar daarentegen gevarieerd en geschakeerd eigen initiatief bloeit, daar is het goed. Gezag is het vermogen om impliciet medewerkers zodanig te beïnvloeden dat zij verantwoordelijkheid nemen en initiatief tonen. Gezag toont u door betrokkenheid en geloofwaardigheid uit te stralen. Gezag heeft te maken met het effect dat u heeft op werknemers, op wat ze doen en hoe ze dat doen. Invloed uitoefenen heeft altijd te maken met communicatie, interactie en een gevoel dat je bij de ander oproept.

Hoe zien uw werkgevers dat u gezag uitoefent?

  • U hakt knopen door
  • Het werk wordt goed uitgevoerd
  • Het beleid wordt geïmplenteerd
  • Conflicten en problemen worden opgepakt

Hoe bouwt u gezag op?
Gezag opbouwen is lastig U moet de baas durven spelen.

  • U en uw werknemers zijn wel gelijk als mens, niet gelijk in functie
  • U bent besluitvaardig, ook bij vervelende beslissingen
  • U trekt grenzen
  • Mensen worden aangesproken op hun gedrag
  • U laat conflictsituaties niet sudderen
  • U heeft aandacht voor uw mensen

Wat werkt niet?

  • Werknemers de hand boven het hoofd houden
  • Te directief zijn
  • De beste willen zijn in uw vak
  • Vriendschappelijk met ze omgaan (er is een verschil tussen aardig zijn en aardig doen)
  • Alleen maar het goede voorbeeld willen geven
  • Altijd consensus zoeken

Hoe houdt uw uw personeel?

  • Geef complimenteren, positieve feedback. U bereikt dat de ander zich door uw complimenten gesteund voelt en het door u gewenste gedrag opnieuw gaat vertonen.
  • Luister naar wat de ander naar voren brengt. Geef de ander het gevoel dat u oprecht in hem geïnteresseerd bent, waardoor de ander als reactie interesse krijgt voor uw beweegredenen en wensen. U hebt de ander namelijk hard nodig om draagvlak te krijgen. U wilt daarom graag weten wat er voor die ander speelt.
  • Geef de ander erkenning. U geeft de ander erkenning omdat u wilt dat de ander zich belangrijk en de moeite waard gaat vinden en daardoor in beweging gaat komen. Als mensen zich belangrijk en waardevol voelen, leidt dat eerder tot commitment.

Bestellen boek
Bestel het boek Niet echt de Baas van Parties Quant

Bron:
Niet echt de baas, over het ontwikkelen van gezag en invloed, Parties Quant

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Management, Ondernemen
tip - gesprek

Zes tips voor een uitmuntend functioneringsgesprek

Een goede voorbereiding en duidelijke taal geven ieder functioneringsgesprek een boost.
Zes tips om een onuitwisbare indruk te maken.

1. Word niet emotioneel
Een functioneringsgesprek is altijd subjectief. Ook de persoonlijkheid en tics van uw baas spelen een rol. Houd uw hoofd echter koel.
2. Evalueer eerst uzelf
Schrijf ruim van tevoren voor uzelf op wat u allemaal bereikt heeft. Wat was uw bijdrage aan de praktijk?

3. Maak melding van al uw resultaten van het afgelopen jaar
Houd het hele jaar door bij wat u zoals bereikt heeft.

4. Vertel uw baas op welk gebied u meer begeleiding nodig hebt
Zie dit gesprek als een kans om om hulp te vragen zodat u nog beter kunt gaan presteren.

5. Wees duidelijk over wat u wilt bereiken
Bereid een actieplan voor. Dit is meteen een goede basis voor uw volgende functioneringsgesprek.

6. Spreek duidelijke taal
Beschrijf helder en duidelijk wat u bereikt hebt. Wees concreet en specifiek.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
online - communicatie

Belastingaanslag via digitale snelweg

Dertigduizend belastingambtenaren krijgen als eersten hun blauwe belastingbrief met aanslag niet meer thuis in de brievenbus, maar langs de digitale weg. De Belastingdienst wil aanslagbrieven niet langer op klassieke wijze over de post bezorgen en gaat de digitale verzending eerst bij de eigen ambtenaren uittesten. Als dat goed uitpakt, krijgen alle Nederlanders hun aanslag digitaal binnen. Dit meldt Binnenlands Bestuur.

De bedoeling is dat de vervolgcommunicatie, zoals bezwaarschriften, ook digitaal verloopt. De digitalisering van de overheidscommunicatie is een van de grote veranderingen die Rijk, provincies, gemeenten, waterschappen en uitvoeringsdiensten de komende jaren willen realiseren.
­
Het versturen van aanslagen, vergunningen, beschikkingen en andere officiële overheidsdocumenten, moet uiterlijk in 2015 digitaal plaatsvinden. Om dat mogelijk te maken, is er een berichtenbox – mijn.overheid.nl – gebouwd waar de overheid met elke burger kan communiceren.

Bron:
Pleinplus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
contract

Wanneer verandert een tijdelijk arbeidscontract in een vast contract?

Er zijn een aantal situaties waarin een tijdelijk arbeidscontract van uw werknemer automatisch kan overgaan in een vast contract. 6 situatie op een rij.

1. Na drie tijdelijke contracten
Een tijdelijk contract gaat over in een vast contract in de volgende situaties:

  • Na 3 tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct of binnen 3 maanden na elkaar zijn afgesloten, is het vierde arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.
  • Als tijdens het tweede of volgende contract de duur van 36 maanden wordt overschreden, verandert dit contract automatisch in een vast contract. De periode tussen de contracten mag hierbij maximaal 3 maanden zijn.

2. Contract via uitzendbureau telt mee
Het kan voorkomen dat een werknemer eerst werkt via een uitzendbureau, waarna u hem binnen 3 maanden een tijdelijk contract geeft. Als de werknemer dan hetzelfde werk blijft doen, telt de uitzendperiode in principe mee voor de opeenvolging van tijdelijke contracten, waarna recht ontstaat op een vast contract.

3. Uitzondering bij 36 maanden
Als het eerste tijdelijke contract van de werknemer 36 maanden of langer duurt en het tweede tijdelijke contract maximaal 3 maanden, gaat het tijdelijke contract niet automatisch over in een vast contract. Overschrijdt het nieuwe contract die 3 maanden wel, dan heeft de werknemer recht op een vast dienstverband.

4. Afspraak met werkgever of in de cao
Er kunnen met de werknemer ook andere afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld dat hij in plaats van de verplichte 3 contracten al na 1 of 2 tijdelijke arbeidscontracten in vaste dienst komt, of na 2 jaar. Er kan nooit onderling afgesproken worden dat de werknemer later dan na 3 contracten in vaste dienst komt. Dat kan wel in een cao worden vastgelegd.

5. Langer tijdelijke contracten voor jongeren tot 27 jaar
Werkgevers mogen jongeren tot 27 jaar langer laten werken op tijdelijke arbeidscontracten. Deze jongere werknemers krijgen dan pas verplicht een vast dienstverband na 4 jaar of bij het 5e contract. Dit is een tijdelijke maatregel in verband met de economische crisis. De maatregel geldt in principe tot 2012. Bij Koninklijk Besluit kan deze datum worden verlengd, maar niet langer dan tot 1 januari 2014.

6. Na afloop tijdelijke regeling jongere werknemers
Na het vervallen van de tijdelijke regeling voor jongere werknemers, gaan de ‘oude’ regels weer gelden. Hierop geldt een uitzondering. In de volgende situatie blijft de tijdelijke regeling nog gelden na de vervaldatum:

  • De werknemer valt onder de nieuwe regeling voor jongere werknemers; deze regeling loopt vervolgens af, en het vierde contract loopt nog, òf hij is op dat moment langer dan 36 maanden in dienst, en hij is op dat moment nog geen 27 jaar.

    In dit geval krijgt de werknemer dus toch pas bij het 5e contract of na 4 jaar verplicht een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
vraagteken - vragen

Welke vragen kunt u zich stellen bij de overgang naar vrije prijsvorming?

Bent u goed voorbereid op vrije prijsvorming? VvAA en de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT) hebben in twee Informatiekaarten de gevolgen en mogelijke maatregelen van het driejarig experiment ‘vrije prijsvorming in de mondzorg’ inzichtelijk gemaakt voor tandarts en patiënt.

Bekijk hier de kaart Gevolgen vrije prijsvorming

Bekijk hier de kaart Vragen vrije prijsvorming

Informatiekaarten
Per 1 januari 2012 zijn er geen wettelijke maximumtarieven meer en worden verdergaande eisen gesteld aan transparantie van prijs, kwaliteit en prestatie. Dit kan gevolgen hebben voor de bedrijfsvoering, strategie en concurrentiepositie van tandartsen en hun relatie met de patiënt. De Informatiekaarten helpen tandartsen om keuzes maken over te nemen maatregelen in hun praktijk.
VvAA en ANT hebben alle aandachtsgebieden omtrent vrije prijsvorming verkend en geanalyseerd. De Informatiekaarten geven gestructureerd weer waar een tandarts, mondhygiënist, tandprotheticus of orthodontist mee te maken krijgt bij de invoering van vrije prijsvorming in de mondzorg. De eerste Informatiekaart toont de gevolgen voor zowel de patiënt als de tandarts op het gebied van informatie, relatie tandarts-patiënt, strategie, concurrentie, keuzevrijheid, bedrijfsvoering en financiën. De tweede Informatiekaart (beschikbaar medio september) is een checklist die de tandarts helpt de juiste maatregelen te nemen in zijn praktijk. Deze kaart is ook een goede leidraad voor het informeren van patiënten.

Argumentenfabriek
De kaarten van VvAA en ANT zijn tot stand gekomen onder begeleiding van de Argumentenfabriek. De Argumentenfabriek is een onafhankelijk analysebedrijf dat organisaties helpt bij het inzichtelijk maken van complexe problemen door het visualiseren van informatie. Hiervoor maakt De Argumentenfabriek kaarten en filmpjes.

Bron:
VVAA

Lees meer over: Ondernemen, Tarieven, Thema A-Z