apps - telefoon

Gratis apps IB-aangifte en belastingtips voor ondernemers

Jongbloed Fiscaal Juristen in Enschede heeft een gratis applicatie opgesteld om de aangifte inkomstenbelasting over 2010 in te vullen. Inmiddels hebben bijna 7.000 iPhone- en iPad-bezitters de aangifte-app gedownload. De app wordt volgende week uitgebreid met 30 aangiftetips.

Informatie op een rij
De app zet alle informatie over de aangifte inkomstenbelasting 2010 overzichtelijk op een rij. Welke inkomsten horen bij welke box, aftrekposten, tips voor als het huis is verkocht of als er sprake is van een opleiding of ziektekosten.

Ondernemers
Ook voor ondernemers is er inmiddels een speciale app met belastingtips. Ook deze app is gratis en is inmiddels 2.000 keer gedownload. Jongbloed werkt momenteel aan een nieuwe ondernemersapp met belastingwetten, belastingverdragen en korte adviezen. Meer informatie op de website van Jongbloed.

Bron:
Jongbloed Fiscaal Juristen

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
vakantie - strand

Werknemers hebben stuwmeer aan vakantiedagen

Werknemers potten 15 miljard euro aan vakantiedagen op

Nederlandse werknemers hadden op 31 december 2010 gemiddeld 18,5 vakantiedagen per persoon opgespaard. Dat staat gelijk aan 15 miljard euro. Dit blijkt uit berekeningen op basis van een onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder het Nederlandse bedrijfsleven. Dat onderzoek wordt deze week gepubliceerd in het AWVN-tijdschrift Werkgeven.

Vakantiestuwmeren
Het genoemde aantal vakantiedagen betreft opgespaarde rechten – ´vakantiestuwmeren´. Dat is dus vóórdat de vakantiedagen over 2011 op de vakantiekaart werden bijgeschreven. In Nederland zijn volgens het CBS een kleine 4,5 miljoen voltijdsbanen (waarbij alle deeltijdbanen zijn omgerekend naar voltijdsequivalenten). Samen zijn die banen goed voor 83 miljoen opgepotte vrije dagen. Een werkdag van 8 uur kost gemiddeld 176 euro. Dat betekent dat Nederlandse werkgevers voor 15 miljard euro (83 miljoen dagen * 176 euro) bij hun werknemers in het krijt staan.

Bespreekbaar maken
AWVN, betrokken bij meer dan de helft van alle CAO’s, wil het aantal vrije dagen dat Nederlandse werknemers krijgen ‘bespreekbaar maken’ in het CAO-overleg. In dezelfde editie van Werkgeven zegt directeur Arbeidsvoorwaardenbeleid Hans van der Steen: ‘De onderliggende verklaring voor het fenomeen vakantiestuwmeer is dat Nederlandse werknemers gewoon erg veel vrije dagen krijgen. 20 is wettelijk verplicht, 25 is de norm en dan komen daar nog zo’n 10 adv-dagen bij. Ik maak me sterk dat er weinig landen zijn waar werknemers zoveel vrije dagen krijgen.’

Onderzoek
Het onderzoek waarop de cijfers in dit artikel zijn gebaseerd, werd in januari door AWVN uitgevoerd onder bedrijven uit de marktsector. Van de aangeschreven bedrijven deden 173 mee, een respons van 17 procent. Dat hoge responscijfer duidt op relatief grote betrokkenheid bij het onderwerp. In het onderzoek werd gevraagd naar het aantal vakantiedagen en adv-dagen dat jaarlijks wordt verstrekt en hoe hoog het gemiddelde saldo van nog uitstaande vakantiedagen bedroeg op 31 december 2010.

Bron:
AWVN

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Vacature: Mondhygiënist, Den Haag

Kijkt u door de ogen van uw patiënt?

Een echte klantgerichte organisatie streeft ernaar om de dingen te zien door de ogen van de patiënt. Hiermee onderscheidt de uitmuntende praktijk zich van de andere. Om uw praktijk te laten groeien is het belangrijk om patiënten aan te trekken en te behouden. Een goede klantenservice is een makkelijke manier om dit te bereiken. Een uitstekende service aanbieden en een stevige naam in de markt te plaatsen is een aanpak waar u nog jaren de vruchten van zult plukken.

Dienstenkaart
Of u nu werkt in een tandartsenpraktijk, callcenter, ziekenhuis of de detailhandel, alle klanten/patiënten krijgen een beeld van uw organisatie via een aantal contactmomenten. Via een dienstenkaart kunt u de omgang met patiënten in uw praktijk in kaart brengen. Door opeenvolgend alle punten van contact in kaart te brengen en deze te analyseren en te verbeteren, kunt u uw dienstverlening verbeteren. Het zorgt ervoor dat uw praktijk weer kijkt door de lens van de patiënt in plaats van de lens van de organisatie.

Voorbeeld van een dienstenkaart

Proces beschrijven
De eerste stap bij het in kaart brengen van geleverde diensten in uw praktijk is om een proces uit te kiezen dat u wilt verbeteren. Kies het proces waarover u de meeste klachten hoort. Dat kan bijvoorbeeld uw facturering zijn. Patiënten klagen over de complexiteit ervan, te veel papier werk, of ze moeten te lang wachten bij de factureringsreceptie. Breng het proces in kaart vanaf het eerste contact met de patiënt. Elke pagina begint met bijvoorbeeld “de patiënt..” Als we het voorbeeld voor de facturering aanhouden, begint de eerste pagina met “De patiënt wordt doorverwezen naar de betaalreceptie.” De tweede stap zou kunnen zijn: “De patiënt wacht in de rij.” Dit proces kan in een paar pagina’s in kaart gebracht worden. Mochten het meer dan tien pagina’s worden, verdeel het proces dan in twee-en om het overzichtelijk te houden.

Vaststellen zwakke punten
Als het proces in kaart is gebracht kan de volgende vraag voorgelegd worden aan uw medewerkers: “Waar leveren wij matige service in dit proces?” Door uw medewerkers de zwakke punten te laten identificeren realiseren zij zich wat voor service zij leveren. Na deze stap kan het gesprek beginnen over wat voor betere soort service hier geleverd kan worden. Laat de groep wilde en gekke gedachten bedenken anders zult u zien dat het eindresultaat niet meer is dan de status quo.

Hoe bekijkt uw patiënt uw praktijk?
Bij het zoeken naar een tandarts of mondhygiënist zullen de meeste mensen om advies vragen bij hun vrienden en familie. De praktijken die responsief, zorgzaam, behulpzaam en bevoegd overkomen zullen meer aanbevelingen krijgen en dus meer patiënten. In het verleden werd gezegd dat één ongelukkige klant het tegen negen of tien andere zou vertellen. Met communicatie via internet, Twitter, Facebook en Hyves kan dat aantal wel oplopen tot in de honderd.

Inleven
Leef u in in de positie van de patiënt en loop door uw praktijk, de processen en procedures, de dienstverlening en kijk of dit middelmatig overkomt of dat het u een goed gevoel geeft. Geven uw kantoor, website en marketing materialen de boodschap die u wilt geven? Is uw telefoonsysteem/receptie gastvrij en uitnodigend?

Hoe gaat u om met uw patiënten? Zorgen uw medewerkers ervoor dat zij zich uniek voelen en als individu en niet als de volgende in de rij? Als u de emoties van de patiënt begrijpt, zult u eerder aan de behoeftes van de patiënten voldoen. Het maken van de emotionele band zal resulteren in een patiënt die zich gewaardeerd voelt en andere mensen zal verwijzen naar uw praktijk.

Bron:
Towniecentral.com

 

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
stappen - trap

Een goed praktijkuitje in 5 stappen

Een goede organisatie is een van de succesfactoren van een geslaagd uitje. Onderstaande tips kunnen u daarbij helpen.

Praktijkuitje nummer één is nog steeds een diner in een restaurant. Hoe feestelijk ook, zo’n uitstapje is niet bepaald verrassend. Wie wel eens wat anders wil, start hier.

1. Leg de datum op tijd vast
Houd daarbij rekening met (school)vakanties. Een goede regel is om elk jaar in dezelfde tijd op stap te gaan. De eerste zondag van oktober bijvoorbeeld, dan weten al uw medewerkers waar ze aan toe zijn.

2. Laat uw medewerkers mee organiseren
Organiseer niet alles zelf maar stel bijvoorbeeld een groepje samen om het uitstapje voor te bereiden. Zo bent u ervan verzekerd dat de activiteit in de smaak valt en komt niet al het werk op één persoon neer. Uiteraard geeft u vooraf enkele richtlijnen over budget, vervoer en duur.

3. Stel een gevarieerd programma samen
Stel het programma zo samen dat ieder er iets naar zijn/haar wens in aantreft. Sluit een avontuurlijke activiteit bijvoorbeeld af met een aangeklede borrel of maak voorafgaand aan een etentje een frisse wandeling of fietstocht.

4. Regel het vervoer heen en terug
U wilt immers niet dat uw medewerkers met een borrel op achter het stuur gaan zitten.

5. Denk ook aan het thuisfront
Gaan de partners mee? Stuur ze dan tijdig een leuke, persoonlijke uitnodiging op het huisadres. Wilt u de partners niet uitnodigen? Laat dan op de dag zelf een kleine attentie bezorgen: een flesje of een bloemetje (op het kaartje vermeldt u een telefoonnummer voor calamiteiten).

Aanbevolen websites
– Ideeën voor bedrijfsuitjes www.bedrijfuitje.nl
– Meer tips voor het organiseren van een bedrijfsfeest www.bedrijfs-feesten.nl
– Leuke dingen doen www.leukedingendoen.nl

Bron:
Zibb

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Tuchtrech

Tandarts klaagt jochie aan wegens zere duim

Nadat hij een zere duim had opgelopen tijdens de behandeling van een 4-jarige, eiste de tandarts een schadevergoeding van de vader van het jochie.

Bosse, een jongetje van vier, moest naar de tandarts om een gaatje te laten vullen. Hij had er al nachten van wakker gelegen. Hij was bang. De tandarts had een week geleden bij het vorige bezoek een ontstoken kies getrokken en dat had erg pijn gedaan. De tandarts had Bosse toen niet verdoofd. Waarom de tandarts dat niet had gedaan, is onduidelijk.

Pedagogisch verantwoorde tandarts
Toen Bosse met zijn vader bij de tandarts binnenkwam, zag hij tot zijn opluchting dat een andere tandarts hem deze keer zou behandelen. Bosse ging in de grote stoel zitten maar voelde toch nog angst. Hij hield daarom beide handen voor zijn mond. De tandarts vroeg toen de aanwezige assistente om er een tweede assistente bij te halen. Zonder daarop te wachten, ging de tandarts verder. Hij pakte beide handen van Bosse vast om ze weg te halen van zijn mond. Met kracht haalde Bosse één van zijn handjes weg, waarbij de duim van de tandarts werd verdraaid.

Mag ik even vangen?
De tandarts wilde daarom geld zien van de vader van Bosse. De tandarts vreesde dat in de toekomst een hersteloperatie aan zijn duim nodig zou zijn. Hij zou dan zijn werk als tandarts enige tijd niet kunnen uitoefenen. Zijn arbeidsongeschiktheidsverzekeraar zou maar een beperkt bedrag uitkeren en er zou een risico zijn op voortijdige artrose. Hij stelde de vader aansprakelijk voor de schade die hij mogelijk in de toekomst zou lijden. Omdat de verzekeraar van de vader de aansprakelijkheid afwees, stapte de tandarts naar de rechter.

De aansprakelijkheid van een kind
Een kind jonger dan veertien jaar kan niet aansprakelijk worden gehouden voor onrechtmatig gedrag. Wel kunnen zijn ouders aansprakelijk zijn. De juridische vraag in deze zaak was of het gedrag van Bosse naar de tandarts toe onrechtmatig was geweest.

Het oordeel van de rechter
De afwerende reactie van Bosse was niet meer dan een paniekreactie, die niet zo onverwacht was, dat de tandarts daar als professioneel hulpverlener met een ruime ervaring niet op bedacht hoefde te zijn. De tandarts had de ingeroepen extra assistentie, die hij kennelijk nodig vond om op een verantwoorde wijze verder te kunnen gaan, niet afgewacht maar is alleen doorgegaan. Nadat beide assistentes aanwezig waren, werd Bosse vervolgens zonder problemen behandeld.

De tandarts had dus zelf eenvoudig maatregelen kunnen nemen ter voorkoming van letsel, aldus de rechter. De vader was niet aansprakelijk voor zijn letsel.

Bron:
Jurofoon

Rechtbank ’s-Hertogenbosch, 26 januari 2011

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
online - communicatie

Zeven tips om leiding te geven aan twintigers

Geef uw jongste teamleden de aandacht en begeleiding waar ze van groeien

Jonge werknemers – tussen de twintig en dertig – hunkeren zelfs nog meer naar bevestiging en nieuwe dingen leren dan naar geld. Dat stelt Michael Fertik op Harvard Business Review. Hij geeft meteen zeven tips om hen te motiveren.

De beste managers voor jongere werknemers zijn degenen die het niet slecht zouden doen voor de klas. Ze houden ervan om anderen te helpen groeien en geven overdadig uitleg bij hun beslissingen. Daar houden jongeren van, omdat ze dan inzicht krijgen in het besluitvormingsproces. Bovendien worden ze er betere werknemers van omdat ze leren hoe u denkt. Uitmuntende managers van uitmuntende jongeren stellen regelmatig trainingssessies in over diverse aspecten van de organisatie. Topondernemingen laten veelbelovend talent rouleren tussen de diverse afdelingen. In kleine ondernemingen kan dit vaak niet, maar hier kunnen workshops gegeven worden om de jongste medewerkers kennis te laten maken met verschillende elementen van de onderneming. Dit soort investeringen werpt snel hun vruchten af.

Bij deze nog zeven manieren om uw jonge teamleden te motiveren en op te leiden:

1. Gooi ze meteen in het diepe
Geef jonge mensen direct beslissingsbevoegdheid op tenminste één terrein. Weten ze niet wat ze moeten doen, laat het ze dan zelf uitzoeken en geef geen antwoord op vragen die ze best zelf weten als ze even nadenken. Alleen zo kunnen ze groeien. Geef na het afronden van de opdracht zo snel mogelijk heldere feedback.

2. Beloon ze openlijk
Noem de persoon en zijn verdienste bij naam tijdens het teamoverleg. Of vraag hem of haar om zijn/haar mening tijdens een vergadering. Alleen al door die te vragen, spreekt u uw erkenning uit. Grote kans dat er bovendien iets zinnigs uitkomt.

3. Stel vragen
Vraag uw jonge teamleden bijvoorbeeld wat verbeterd kan worden aan de service in uwpraktijk. Alleen al het feit dat u dit soort vragen stelt, heeft impact. Het toont aan dat u open staat voor de waarheid en kritiek. Het stimuleert jongeren zelfstandig te denken en hun ideeën te uiten. Soms zal het antwoord u erop wijzen dat u op sommige punten inderdaad best dom bezig bent en geld aan het wegsmijten bent. En soms zal de werknemer denken dat het werk dat gedaan wordt best dom is, om zich na uw uitleg te realiseren dat het toch wel ergens goed voor is. U op uw beurt komt er zo achter dat wat voor u vanzelfsprekend is, dat niet automatisch voor het team is en dat u bepaalde dingen beter uit moet leggen.

4. Bevorder het contact
Jonge werknemers durven u niet altijd even gemakkelijk aan te spreken als ervaren medewerker. Loop daarom rond en maak uzelf zichtbaar en daardoor benaderbaar. Stimuleer tijdens teambijeenkomsten de onderlinge contacten. Laat bijvoorbeeld een paar sociale werknemers mensen met elkaar in contact brengen.

5. Geef ze oprechte aandacht
Een hele simpele manier: bel ze op hun verjaardag. Kleine moeite, groots effect. Geef ze bovendien complimenten, maar alleen als u het meent. Jonge mensen voelen haarfijn aan als u aan het slijmen bent en zullen u direct wantrouwen. Het gevolg: ze geloven u niet meer als u iets wel meent.

6. Ontsla mensen die niet presteren
Jongeren kunnen er niet tegen als ze zien dat degenen die de kantjes eraf lopen toch mogen blijven. Ervaren werknemers kunnen soms wel redenen aandragen waarom zo iemand er niet meteen uitvliegt, jongeren zien dat nog niet. Ze verachten niet alleen hun minder competente collega, maar ook de manager die niet ingrijpt. Zorg er om dezelfde reden voor dat u zich ontdoet van medewerkers die de sfeer verpesten, vooral als ze direct te maken hebben met de jonge werknemers. Jonge medewerkers zijn nog erg beïnvloedbaar en voor u het weet gaan ze mee in de negatieve spiraal.

7. Wees een leider
Jongeren zijn meer gespitst op autoriteit dan u denkt. Die arm om de schouders en dat grapje kunnen daarom al snel opgevat worden als gebrek aan respect. Gedraag u als een leider en wordt niet te informeel.

Bron:
Managersonline

Lees meer over: Management, Ondernemen
vergadering

Vergaderen zonder geklets

Met vergaderingen gaat meer productiviteit verloren dan met telefoongesprekken, kopieerwerk, reizen en geroddel bij de koffieautomaat. Er valt dus veel te verdienen door goed te vergaderen. Reken maar uit. Als u drie uur vergadert per week, dan komt u met 48 werkweken op jaarbasis uit op 144 uur in totaal.

Belangrijke informatie vooraf versturen
In veel vergaderingen gaat onnodig veel tijd verloren aan informatie-uitwisseling. Dit hardop denken leidt daarbij tot misverstanden en onbruikbare notulen. Verstuur de belangrijkste informatie van tevoren via e-mail.

Bereid u goed voor
Bepaal duidelijk de belangrijkste doelen voor de ontmoeting. Stel een korte agenda op die binnen de gestelde tijd kan worden afgewerkt. Meld begin- en eindtijd duidelijk. Zorg ervoor dat de vergadering ook binnen die tijd is afgerond.

Maak een goede deelnemerslijst
Kijk kritisch naar de deelnemerslijst. Zorg dat de sleutelfiguren aanwezig zijn. Andere collega’s hebben misschien genoeg aan de stukken vooraf en de notulen achteraf.

Steeds minder
Plan de ontmoeting zodanig, dat de groep eventueel tijdens de vergadering kleiner kan worden. Behandel dus de onderwerpen waar iedereen bij betrokken is het eerst.

Tijdens de vergadering
De voorzitter zorgt voor dynamiek in de vergadering. Hij motiveert de aanwezigen voor de doelstellingen van de ontmoetingen, maar respecteert hun andere bezigheden.

  • Begin op tijd en wacht niet op laatkomers, want dat verspilt de tijd van degenen die wel op tijd zijn. Sluit de deur!
  • Wees duidelijk over de doelstellingen van de vergadering, het uitwisselen van informatie, het coördineren van actie, het motiveren van een team of het oplossen van problemen.
  • Duld geen onderbrekingen. In een goed lopende vergadering heeft niemand tijd voor andere zaken. En alle deelnemers weten exact hoe laat de vergadering afgelopen is.
  • Houd de rode draad vast. Zorg ervoor dat er alleen over het agendapunt wordt gesproken. Een onderwerp tegelijk.
  • Sluit elk agendapunt af met een samenvatting en formuleer de volgende stappen: wie, wat, waar, wanneer en hoe? Rond nadrukkelijk af. Zorg ervoor dat alle betrokkenen hun instemming betuigen.

Uitlopen
Als een agendapunt onverhoopt meer tijd in beslag neemt, bekijkt de voorzitter of het onderwerp niet in een kleiner comité of in de volgende vergadering kan worden afgehandeld. Als dat echt niet lukt, kijk dan of een ander agendapunt korter kan. Moet de vergadering écht langer duren, vraag dan toestemming van alle aanwezigen en maak duidelijk dat het om een uitzondering gaat.

Na de vergadering
Een goed geleide vergadering kan eenvoudig worden samengevat. Zorg ervoor dat de notulen zo snel mogelijk bij de aanwezigen en andere betrokken zijn. De notulen zijn bondig en precies. Vooral actiepunten zijn ondubbelzinnig.

Aanbevolen websites
– Effectiever vergaderen leren.nl
– Een goede vergadering rug.nl
– Vergaderen zonder woorden lichaamstaal.nl

Lees meer over: Management, Ondernemen
zorg - geld

Mondzorg bereidt zich voor op invoering vrije prijzen in 2012

Minister Schippers van VWS overweegt vrije prijsvorming in de mondzorg in te voeren in 2012. Dat blijkt uit een brief van de minister. De Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT), de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT), de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM), de Vereniging van Orthodontisten (VvO), de Organisatie Nederlandse Tandprothetici (ONT), de Nederlandse Vereniging van Instellingen Jeugdtandverzorging (NVIJ) en de Samenwerkende Regionale Instellingen voor Jeugdtandverzorging (SRI) hebben de krachten gebundeld. Zij spannen zich de komende maanden met hun leden in om te zorgen voor voldoende transparantie waar het gaat om kosten en kwaliteit.

Tandarts en patiënt bepalen samen passende zorg
De Nederlandse mondzorg behoort kwalitatief tot een van de besten en meest betaalbare mondzorg van Europa. Daarnaast zijn er voldoende tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici. Ook is het wisselen van zorgverlener voor patiënten niet heel ingewikkeld. Niemand is gebaat bij standaardtandheelkunde met vastgestelde standaardtarieven; er bestaat immers geen standaardpatiënt. Met vrije tarieven kunnen tandarts en patiënt samen bepalen welke zorg tegen welke prijs het meest passend is. Los van de prijs, is voldoende ruimte nodig voor maatwerk en een centrale rol voor de relatie tandarts-patiënt.

Patiëntensite helpt patiënt kiezen
De organisaties in de mondzorg verwachten dat de prijzen eerlijker en concurrerend zullen worden. Soms wordt een behandeling goedkoper, en soms wat duurder. Een tandarts die de modernste technieken en materialen gebruikt, heeft hogere kosten aan scholing en techniek. Een tandarts in de grachtengordel heeft andere huisvestingskosten, dan een tandarts op het platteland. Beide tandartsen vielen tot nu toe onder hetzelfde tarief. Dat kan nu anders worden. Straks kunnen patiënten zelf kiezen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
gegevens

NMT moet gegevens tandartsen aan NZa geven

De voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB) heeft beroepsvereniging NMT van tandartsen en tandarts(-specialisten) geen gelijk gegeven naar aanleiding van een voorlopige voorziening waar de NMT om had gevraagd in reactie op een besluit van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Aanleiding voor de voorlopige voorziening was het opeisen van onderzoeksgegevens van tandartsen naar de organisatie van de eigen beroepsuitoefening.
De NMT stelde hierop dat de NZa het onderzoek door medische beroepsgroepen ondermijnt door dat onderzoek van en door beroepsbeoefenaren in de zorg aan te wenden in een geschil met diezelfde beroepsbeoefenaren over hun tarieven.
De NMT benadrukte dat de gegevens door deelnemers aan het eigen onderzoek op basis van vertrouwelijkheid aan de NMT zijn verstrekt.

De NMT kreeg bijval van:

  • de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW);
  • de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV);
  • de Koninklijke Nederlandse Maatschappij ter bevordering der Pharmacie (KNMP);
  • het koninklijk Nederlands genootschap voor Fysiotherapie (KNGF);
  • de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV);
  • en nog een aantal andere brancheorganisaties uit de zorg.

De voorzieningenrechter stelt de NMT nu in het ongelijk en stelt dat de NZa bevoegd is de gegevens op te vragen. De NMT is teleurgesteld.

Toelichting van de NMT
Als zorgverleners zoals huisartsen, tandartsen(-specialisten), medisch specialisten, verloskundigen er niet langer op kunnen vertrouwen dat de gegevens die zij vrijwillig aanleveren bij hun beroepsorganisatie niet tegen hen gebruikt zullen worden, daalt de bereidheid om aan onderzoek met betrekking tot de beroepsuitoefening mee te werken. BIG-geregistreerde zorgverleners wordt het onmogelijk gemaakt om in eigen kring onderzoek te verrichten en hun beroepsuitoefening te verbeteren.

Historie onderzoek NMT
Sinds 1995, het begin van het project Peilstations, verzamelt de NMT periodiek gegevens over allerlei aspecten van de beroepsuitoefening van tandartsen. Dit is destijds gedaan om het NMT-beleid aan de hand van empirische cijfers te kunnen ontwikkelen, onderbouwen en evalueren. Ter verzameling van de gegevens heeft de NMT een zorgvuldige constructie gekozen, waarbij de feitelijke gegevens door een extern bureau (ITS) worden verzameld en in vertrouwelijkheid beheerd.

Bron:
NMT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Nieuwe website mijnpensioenoverzicht.nl: overzicht van uw inkomen bij pensionering

Nieuwe website mijnpensioenoverzicht.nl: overzicht van uw inkomen bij pensionering

Op 6 januari lanceerde  minister Kamp de site mijnpensioenoverzicht.nl door deze voor de eerste keer in gebruik te nemen. De site is gemaakt door de Stichting Pensioenregister, een samenwerkingsverband van de circa 600 pensioenfondsen, verzekeraars en de Sociale Verzekeringsbank.

Introductiefilm
U krijgt daarmee een goede indruk van wat er op de site te vinden is.
Wat betekent mijnpensioenoverzicht.nl voor u?

Mijnpensioenoverzicht.nl is een goede aanvulling op de pensioencommunicatie. U logt in met uw DigiD. Met één druk op de knop
krijgt u vervolgens een overzicht van uw pensioen en AOW. Zo krijgt u een beeld van uw inkomen bij pensionering. De website toont niet wat men zelf voor de oude dag heeft geregeld (zoals een koopsompolis).

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Fiscale tips voor 2011

Niet alleen het jaartal wijzigt traditiegetrouw op 1 januari, maar ook de belastingwetgeving. De belangrijkste fiscale aandachtspunten voor u op een rijtje.

Vennootschapsbelastingtarief naar 25%
In 2011 gaat het vennootschapsbelastingtarief omlaag naar 25 procent. Over de eerste 200.000 euro blijft het tarief 20 procent. Dit betekent dat u een tariefsvoordeel kunt behalen door kosten nog dit jaar te nemen en indien mogelijk uw winsten uit te stellen.

Vastgoed BV
In 2011 worden naast enkele mooie maatregelen ook enkele aanscherpingen doorgevoerd. Zo bent u vanaf 2011 vaker dan voorheen overdrachtsbelasting verschuldigd als u aandelen in een zogenaamde vastgoed BV koopt.

Willekeurige afschrijving
Bent u van plan om te investeren? Maak dan optimaal gebruik van de willekeurige afschrijving door op tijd te investeren en te betalen. Om het investeringsklimaat te verbeteren is een mogelijkheid ingevoerd om tijdelijk willekeurig af te schrijven op bedrijfsmiddelen. Investeringen mogen in twee jaar worden afgeschreven, maximaal 50 procent in 2010 en 50 procent in 2011. Houd er rekening mee dat het bedrijfsmiddel dan wel in gebruik moet zijn genomen of voor minimaal 50 procent betaald moet zijn in 2010.

Beoordeel de mogelijkheid om willekeurig af te schrijven in combinatie met de mogelijkheid om verliezen te compenseren. Als u (mede) door de willekeurige afschrijving een fiscaal verlies haalt, dat niet kan worden verrekend met winsten uit het verleden, is het verstandig om de willekeurige afschrijvingsmogelijkheden te bewaren voor 2011.

Milieu- en energie-investeringen
De percentages voor de milieu-investeringsaftrek (MIA) en de energie-investeringsaftrek (EIA) zijn voor 2011 lager vastgesteld dan voor 2010. Ook zal de lijst van bedrijfsmiddelen die voor deze aftrek in aanmerking komen wijzigen.

Bedrijven die in aanmerking komen voor de vervroegde afschrijving op milieubedrijfsmiddelen (VAMIL) kunnen met ingang van 2011 nog maar voor 75 procent willekeurig afschrijven.

Voorziening vormen
Als u verwacht binnen enkele jaren aanzienlijke uitgaven te moeten doen in het kader van uw onderneming, kunt u hiervoor onder bepaalde voorwaarden een (fiscale) voorziening vormen. U kunt de toekomstige uitgaven in dat geval nu al als kosten ten laste van uw winst brengen. Dit levert een liquiditeits- en rentevoordeel op.

Heeft u vorderingen op uw balans waarvan u twijfelt of deze ooit volledig betaald zullen worden, dan kunt u deze vorderingen afwaarderen en hiermee een liquiditeitsvoordeel behalen. U hoeft niet te wachten tot definitief duidelijk is dat een vordering niet betaald wordt.

Btw terugvragen
Heeft u over 2010 dubieuze debiteuren die niet meer zullen betalen, dan kunt u de Belastingdienst verzoeken om een teruggave te verlenen voor de door u afgedragen btw. Doe dit verzoek bij de laatste aangifte omzetbelasting van 2010 en voeg hierbij de bewijsstukken inzake de oninbaarheid.

Tankt u voor uw auto van de zaak, betaal dan altijd met uw tankpas, pinpas of creditcard. Bij een contante betaling loopt u het risico om de btw-aftrek op de brandstofkosten te verspelen! Bij een contante betaling kan de Belastingdienst niet nagaan wie de betaling heeft gedaan, omdat dit niet blijkt uit de kassabon. Dit geldt uiteraard ook voor de tankbeurten van uw medewerkers met een auto van de zaak.

Gemengd gebruikte panden
Nieuwe Europese regelgeving zorgt ervoor dat u met ingang van 2011 minder btw kunt terugvragen bij de aanschaf van een onroerende zaak die u zowel voor uw onderneming als in privé gebruikt. Op grond van de huidige regeling mag u onder voorwaarden alle omzetbelasting in uw onderneming aftrekken en betaalt u gedurende tien jaar jaarlijks een correctie voor het privégebruik. Vanaf 2011 kunt u de btw slechts aftrekken naar rato van het zakelijke gebruik.

Overdrachtsbelasting bij doorverkoop
Onder de huidige wetgeving is een regeling opgenomen dat bij doorverkoop van een onroerende zaak binnen zes maanden na aankoop, u alleen overdrachtsbelasting verschuldigd bent over de waardestijging na de aankoop.

Met ingang van 2011 wordt deze termijn tijdelijk verlengd naar twaalf maanden. Mocht onverhoopt uw nieuwe woning verkocht moeten worden, omdat u bijvoorbeeld uw oude woning niet verkocht krijgt, kan deze langere periode wellicht een pleister op de wonde zijn.

Sterk wisselende inkomsten in box I?
Bij sterk wisselend inkomen (belastbaar inkomen) in box 1 van de inkomstenbelasting over drie aaneengesloten jaren, kan recht bestaan op een belastingteruggave.

Op basis van deze regeling wordt het inkomen gelijkmatig over de jaren verdeeld en kan wellicht het nadelige effect van het progressieve inkomstenbelastingtarief ongedaan worden gemaakt. Het verschil tussen de werkelijk geheven belasting en de op deze wijze herrekende belasting wordt -mits boven de geldende teruggaafdrempel- terugbetaald.

Jaarlijkse schenkingsvrijstellingen
Voor ouders-kinderen geldt een jaarlijkse vrijstelling van 5.000 euro (2010) én de eenmalig verhoogde vrijstelling van 24.000 euro (2010). De verhoogde vrijstelling kan slechts éénmaal worden benut, voor een kind dat tussen de 18 en de 35 jaar jong is. Indien het kind inmiddels ouder is dan 35, maar zijn of haar partner heeft deze leeftijd nog niet bereikt, kan ook gebruik worden gemaakt van de verhoogde vrijstelling. Voor kleinkinderen geldt een vrijstelling van 2.000 euro.

Vanaf 1 januari 2011 geldt een eenmalig verhoogde vrijstelling van 24.000 euro. Deze vrijstelling wordt verhoogd tot 50.000 euro, als de schenking wordt aangewend voor de aankoop van een eigen woning of voor het betalen van een studie of opleiding voor een beroep van ten minste 20.000 euro per jaar. Deze bestemming moet in een notariële akte worden vastgelegd. Deze verhoogde vrijstelling is ook van toepassing wanneer de schenking wordt aangewend voor het aflossen van een eigenwoningschuld.

Bron:
Zibb

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Apps - social media

Minicursus taal van social media

Via de social media kunt u veel doelgroepen bereiken die u op een andere wijze niet bereikt. Belangrijk is dat u wel over de taal van de social media beschikt.

Uw patiënten en collega’s nemen social media serieus. Ze vinden het soms zelfs betrouwbaarder dan andere media. U kunt via social media veel doelgroepen bereiken die u op een andere wijze niet zult bereiken. Belangrijk is dat u wel over de taal van social media beschikt. Het is anders dan schrijf- of spreektaal. Lees verder om deze taal onder de knie te krijgen.

Kies uw social media
Welke kiest u? Of kiest u er diverse? Dat laatste kan namelijk vrij eenvoudig door ze aan elkaar te koppelen. Uw tweet (bericht op Twitter) verschijnt zo automatisch bij Facebook en/of Hyves en/of LinkedIn.

Hyves
Op Hyves wordt echt jongerentaal gesproken en kunt u uw pagina’s pimpen. U kunt krabbels (berichten van onbeperkte lengte) versturen op de profielpagina, de www (wie wat waar) invullen en op andermans www’s reageren. U kunt blogs (dagboek) behouden en op andermans blogs reageren. Ook kunt u allerlei gadgets (filmpjes, spelletjes etc) toevoegen. Het is ook mogelijk om een hyve (pagina op Hyves) te maken voor uw praktijk. Veel mogelijkheden, misschien wat te veel en dus wat onoverzichtelijk. Hyves is bedoeld om vriendschappelijke contacten te behouden en richt zich wat meer op kinderen en jongeren.

Facebook
Facebook wordt vooral voor ‘wat ben je aan het doen?’ (wbjahd) gebruikt. Dit is vergelijkbaar met de www van Hyves. U kunt ook lezen wat uw vrienden (mensen die u toegelaten heeft tot uw profiel) schrijven op het wbjahd van hun vrienden. U kunt hierbij ook foto’s delen. Facebook heeft een rustige uitstraling en trekt een wat ouder publiek.

Twitter
Op Twitter kunt u tweets achterlaten (berichten van beperkte lengte) in de what’s happening balk. U kunt een link toevoegen zodat de tweeps (twitterende mensen) het gehele bericht alsnog kunnen lezen of de foto kunnen zien. Veel mensen twitteren via hun Iphone (een internettelefoon). Hierdoor kunnen ze de hele dag door twitteren. U kunt veel followers (lezers van uw berichten) vrij eenvoudig verzamelen. Twitteren gaat erg snel, dus u moet het wel bij kunnen houden. Berichten verschijnen en verdwijnen in rap tempo. Het allernieuwste nieuws leest u via Twitter. Berichten kunnen ge-retweet (bericht versturen naar uw followers) worden. Via de # (hashtag) kunt u een bepaald onderwerp volgen. Sommige tweeps twitteren een Daily. Dit is te vergelijken met een krantje waarop een samenvatting staat van de tweets die ze interessant vonden. De ANT heeft een ANT-daily en ook de twitteraar Endontoloog heeft er een. Op Twitter vindt u mensen van allerlei leeftijden. Ook uw advocaat, uw kapper, uw krant maar ook musea, cabaretiers en politici.

dental INFO
dental INFO kunt u nu ook op Twitter volgen via dentalinfo_nl zodat u snel geïnformeerd wordt over recente dentale ontwikkelingen.

LinkedIn
Dan hebben we nog LinkedIn. Officieel kunt u hier enkel mensen toevoegen die u echt kent. Het is een zakelijke site om te netwerken. Het is louter voor mensen met een beroep/baan. In groups kunt uw collega’s vinden die u niet kent maar die u wel wilt leren kennen.

Tandarts.nl
Toegespitst op de mondzorg is Tandarts.nl Het is voor patiënten en professionals. Deze site bevat veel informatie voor patiënten: Waar vind ik een tandarts? Wat is parodontitis? Hoe gaat het zetten van een kroon? Het wordt uitgelegd door middel van tekst, plaatjes en filmpjes.
Uw kunnen patiënten terecht op het openbare forum waar hun vragen worden beantwoord door vrijwillige professionals. Ook kunnen patiënten onderling ervaringen delen. Voor mondzorgers is het leerzaam om te zien met welke problemen patiënten precies zitten en welke antwoorden er gegeven worden door uw collega’s.
Tandartsen, techniekers, mondhygiënisten, (para)medici, hun personeel en ook studenten kunnen tevens informatie uitwisselen op het MondzorgForum van deze site. Op Tandarts.nl wordt niet veel internettaal gebruikt zodat het voor iedereen leesbaar blijft.

Aan de slag

Gebruikersnaam
Uw gebruikersnaam gebruikt u om in te loggen (sign in) en om herkend te worden door andere gebruikers. Uw naam moet uniek zijn. U kunt bijvoorbeeld uw praktijknaam gebruiken of een heel opvallende en originele naam zoals SmoeltjesKijker. U bepaalt dus zelf hoe herkenbaar uw naam is voor uw patiënten.

Zorgen voor vrienden en/of followers
Zonder vrienden of followers hebbem social media geen nut. Mensen kunnen u vinden via de zoekfunctie en u hen. U kunt hier een naam invullen, een plaatsnaam of andere zaken die u zoekt. Bij sommige social media is het mogelijk om via uw
e-mailadressenboek reeds bekenden van u te vinden. Door zelf volgers toe te voegen, gaan mensen u weer volgen.

Afkortingen, tekens en emotions
Twitter barst van de afkortingen en tekens. Dit komt doordat er enkel korte berichten kunnen worden geplaatst. Zo is een hele belangrijke de RT, de # en de @.

Zo tweet TandartsAmsterdam:

RT dit bericht en win een elektrische tandenborstel #TandartsAmsterdam @Tijgertje @TimvanVeer @Broodje_13

Dit betekent dat diegene die dit bericht door stuurt naar zijn followers een elektrische tandenborstel kan winnen van diegene van wie dit orginele bericht is, namelijk TandartsAmsterdam. Het bericht werd verstuurd naar Tijgertje, TimvanVeer en naar Broodje_13. Met de # heeft TandartsAmsterdam ervoor gezorgd dat als hij in de zoekfunctie #tandartsAmsterdam invult, berichten kan zien waarin nog meer deze hashtag werd gebruikt. Hij kan ook via ‘my tweets, retweeded’ zien door wie zijn bericht is geretweet. Door dit te doen heeft hij meer bekendheid aan zijn praktijk gegeven en nieuwe patiënten gekregen.

Emotions kunt u op verschillende manieren gebruiken. Met een plaatje of getikt. Dus zo:  of zo : : ) Dit zijn dus vrolijke smileys. U drukt ermee uit wat u voelt. Het is te vergelijken met intonaties en gezichtsuitdrukkingen. Deze ;) betekent dat u knipoogt en deze :P dat u een plagend grapje maakt (de smiley steekt zijn tong uit).

Dan hebben we nog afkortingen zoals ROLF. Deze afkortingen zijn vaak uit het Engels. ROLF betekent: Rolling over the floor laughing. U vindt dus iets enorm grappig. Waarschijnlijk kent u inmiddels de ff wat betekent ‘even’ en de w8 wat ‘wacht’ betekent. Maar pas op, want FF op Twitter betekent Follow Friday. Hierbij laat u uw followers weten welke followers aan te raden zijn. Uiteraard doet u dit op vrijdag. BTW betekent ook niet wat u waarschijnlijk denkt: het betekent By The Way. Bent u geheel onbekend binnen social media? Kijk op wearevisible.com voor een introductie.

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
10 tips bij praktijkovername

10 tips bij praktijkovername

De overname van een praktijk is een belangrijke stap voor een tandarts of mondhygiënist. Waar moet u aan denken en wat moet u onderzoeken? Hieronder vindt u 10 tips voor praktijk overname.

1. Profiel
Stel allereerst een duidelijk profiel op van de praktijk die u zoekt. Neem in het profiel in ieder geval de gewenste ondernemingsvorm op. Wilt u een solopraktijk of in een samenwerkingsverband werken?

2. Praktijk
Een praktijk moet voldoende kunnen opleveren. Vraag om de jaarrekeningen van de laatste drie jaar. Let vervolgens op het omzetverloop. De omzet van het laatste jaar zal immers de maximale omzet zijn van het jaar waarin de praktijk wordt voortgezet. Is er sprake van een voortdurend dalende omzet, zoek dan uit wat de reden is van die omzetdalingen.

3. Huisvesting
Zonder praktijkruimte kan geen praktijk worden gevoerd. Kan de huur van de bestaande praktijkruimte worden overgenomen? Of, als de praktijk aan huis van de overdragende practicus wordt gevoerd, kan het huis worden overgenomen of kan de praktijkruimte worden gehuurd voor een langere periode in afwachting van een andere locatie. Is het mogelijk om in de buurt van de huidige praktijk vervangende praktijkruimte te huren of te kopen?

4. Meerdere stoelen
Is de praktijkruimte groot genoeg om het gewenste aantal stoelen te plaatsen. Is er een mogelijkheid tot uitbreiding aanwezig?

5. Personeel
Bij overname van een onderneming wordt automatisch ook het personeel overgenomen. Hoe is de leeftijdsopbouw van het personeel? Is sprake van langdurige ziekte bij een assistente? Hoe is de kwaliteit van het personeel?

6. Patiëntenbestand
Dit is de basis voor de omzet van de praktijk. Hoe groot is het aantal regelmatig terugkomende patiënten? Hoe is de leeftijdsopbouw van het patiëntenbestand? Vindt er een verschuiving plaats in het gebied van waaruit de patiënten komen in de zin dat de buurt vergrijsd of verjongd? Bestaat een deel van het huidige patiëntenbestand uit relatief ver weg wonende patiënten, dan mag er van worden uitgegaan dat deze bij praktijkopvolging zullen afvallen. Is er groeipotentieel?

7. Inrichting praktijk
Een patiënt kan de kwaliteit van het werk van een tandarts niet beoordelen. Eén van de zaken die een patiënt meeweegt in zijn beoordeling is de inrichting van de praktijk. Als er het laatste decennium niets meer aan de praktijkinrichting is gedaan, zal het wellicht noodzakelijk zijn om de inrichting aan te pakken.

8. Bereikbaarheid
Prettig voor patiënten maar ook voor u zelf is de bereikbaarheid van de praktijk. Is er (voldoende) gelegenheid om te parkeren en om fietsen te stallen? Openbaar vervoer in de nabijheid zal zeker een pre zijn.

9. Garanties
Leg in het overnamecontract vast hoe met eventuele klachten over behandelingen van de overdragende partij zal worden omgegaan. Ga na of er over de praktijk bijzonderheden bekend zijn bij zorgverzekeraars e.d. en maak kennis met collega praktijken in de buurt.

10. Financiën
Schakel –tijdig- een adviseur in. Deze kan helpen met de financiële en contractuele begeleiding. Zeker waar banken nu terughoudend zijn in het verschaffen van financiële middelen is een hecht doortimmerde meerjaarsbegroting van groot belang.

Door mr. Ronald Kienhuis, belastingadviseur bij Fortuin belastingadviseurs in Houten

 

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Minder hoge hypotheek voor artsen

ABN Amro gaat minder gemakkelijk hypotheken verstrekken aan tandartsen, piloten, medisch specialisten en huisartsen. Dit zegt John Smeets, hoofd producten van ABN Amro, in een gesprek met het Financieele Dagblad. ABN Amro is marktleider voor hypotheken aan artsen en piloten. De bank heeft op Schiphol een speciale pilotendesk.

Minder hoge hypotheken
Het verscherpte beleid zal volgens ABN Amro leiden tot minder hoge hypotheken voor deze beroepsgroepen. Nu worden aan deze beroepsbeoefenaren bovengemiddeld vaak tophypotheken verstrekt. Ook zal het karakter van de hypotheek veranderen. ABN Amro zal vooral minder vaak aflossingsvrije hypotheken gaan verstrekken.
­
“Over het algemeen gaat het om succesvolle mensen voor wie tot voor kort ’the sky the limit’ was”, zegt Smeets. Maar volgens hem worden ook deze beroepsgroepen door de economische crisis geraakt. “De vooruitzichten van de ene piloot zijn niet meer dezelfde als voor de andere. Hetzelfde geldt voor medisch specialisten.”
­
Maatwerk
Vanaf 1 januari gaat het generieke beleid – waarbij de bank uitgaat van vaste criteria voor een hele beroepsgroep – op de schop. Smeets: “Er is voor deze groepen meer maatwerk nodig.”
­
ABN Amro wil meer gegevens hebben bij hypothekenaanvragen van tandartsen, piloten, medisch specialisten en huisartsen. Smeets: “Vroeger was het “u bent medicus, dan is het wel goed”. Dat beleid gaat veranderen.” Ook voor piloten ‘kon het niet op’. De economische crisis heeft volgens Smeets echter effect gehad voor de arbeidsmarkt voor piloten. “We gaan meer kijken naar de kwaliteit van het arbeidscontract en naar de maatschappij waarvoor piloten werken.”

Bij de medisch specialisten ging ABN Amro altijd uit van een inkomensstijging van 10% tot 15% per jaar. “Dat doen we straks niet meer. We zullen de inkomensontwikkeling beter moeten onderbouwen. Er zal scherper worden doorgevraagd”, aldus Smeets. “We gaan meer kijken naar de persoonlijke situatie: wat blijft er netto over?” Ook zal er specifieker worden gekeken naar vooruitzichten voor afzonderlijke groepen specialisten. “Voor een cardioloog kunnen de verwachtingen heel anders zijn dan voor een dermatoloog.”
­
Voor ABN Amro speelt ook mee dat de prijzen van de huizen waarin deze beroepsgroepen doorgaans wonen, in de afgelopen jaren relatief fors in waarde zijn gedaald. “In het vrijstaande segment zijn de prijzen sterk gedaald.”
­
Nieuwe regels AFM
ABN Amro past hiermee ook de nieuwe strengere regels toe van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Van de AFM mogen banken alleen uitzonderingen op de Gedragscode Hypothecaire Financieringen maken als ze per geval goed worden toegelicht. Eerder dit jaar kreeg de Rabobank een boete, omdat de bank bij de hypotheekverstrekking aan hoogopgeleiden uitging van standaardverwachtingen voor de inkomensstijging. Voortaan moet er een schriftelijke verklaring van de werkgever zijn.
­
De zorg van de AFM vloeit mede voort uit de relatief hoge hypotheeklasten in vergelijking met het buitenland. 

Bron:
Het Financieele Dagblad


Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Wijzigingen belasting per 1 januari 2011

Op dinsdag 21 december 2010 heeft de Eerste Kamer ingestemd met het Belastingplan 2011 en het wetsvoorstel Overige Fiscale Maatregelen 2011.

Belangrijkste punten voor investeringen door eindgebruikers

  1. VAMIL/MIA-regeling
    De VAMIL/MIA-regeling blijft in 2011 van kracht, maar de regeling wordt wel enigszins versoberd voor de jaren 2011 t/m 2013. De Milieulijst 2011 is nog niet gepubliceerd dus het onduidelijk of de investeringen in dentale CAD CAM systemen voor 2011 in de VAMIL/MIA-regeling zitten.
  2. Tijdelijke Regeling Willekeurig Afschrijven
    Zoals verwacht is de Tijdelijke Regeling Willekeurig Afschrijven wederom met een jaar verlengd. Dit betekent dat investeringen gedaan in 2011 willekeurig mogen worden afgeschreven met een maximum van 50% in 2011 en 50% in 2012.
  3. Kleinschaligheidsaftrek
    De Kleinschaligheidinvesteringsaftrek wordt in 2011 gecontinueerd met dezelfde berekeningsgrondslag als in 2010, alleen de drempelwaardes worden iets verhoogd. De KIA loopt in 2011 door tot een investering van € 301.800,- (2010 : € 300.000,-).

Alle wijzingen
Een overzicht van alle wijzigingen vindt u op de website van de VGT.

Bron:
VGT

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Tijd - klok

Bedrijfsuitje? Zeilen met Sail Force, uw team vaart er wel bij

Zeilen op de Oosterschelde met schipper op een comfortabel kajuitzeiljacht.
Sail Force verzorgt uw bedrijfsuitje op maat.

Meer informatie
www.zeilenzeeland.nl

Lees meer over: Management, Ondernemen, Personeel
Medailles

De VAMIL/MIA-regeling in de dentale branche voor het belastingjaar 2011

De Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) zijn subsidies op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen voor ondernemers.

MIA
De milieu-investeringsaftrek biedt de mogelijkheid de fiscale winst te verlagen. Ondernemers kunnen tot 36 procent van het investeringsbedrag in mindering brengen op de fiscale winst. Het percentage van de aftrek is afhankelijk van de milieueffecten en de gangbaarheid van het bedrijfsmiddel.

VAMIL
Met de VAMIL kan men een investering op een willekeurig moment afschrijven. Voor investeringen in 2011 is de willekeurige afschrijving beperkt tot 75%. Door sneller afschrijven vermindert de ondernemer de fiscale winst en betaalt minder belasting in dat jaar. Dit biedt een duidelijk rente- en liquiditeitsvoordeel.

Combinatie MIA en VAMIL
De MIA en VAMIL zijn twee verschillende regelingen maar worden vaak gecombineerd. Beide regelingen maken gebruik van een gezamenlijke lijst, de zogenaamde Milieulijst. Op deze lijst staan alle bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor MIA en/of VAMIL. Ieder jaar verschijnt een nieuwe Milieulijst. Klik hier voor deze lijst.

Bedrijfsmiddelen 2011
Op de milieulijst 2011 zijn de investeringen in CAD CAM apparaat (wederom) opgenomen zij het dat de omschrijving van deze bedrijfsmiddelen is aangepast:

A 8040 Camerapen voor driedimensionale gebitsopnames (fiscale aftrek 27%)

  1. bestemd voor: het maken van opnames van het gebit of delen daarvan met een camerapen die voorzien is van led-verlichting, waarbij de opnames worden verwerkt tot een digitaal driedimensionaal beeld,
  2. bestaande uit: een camerapen, een computer, een beeldscherm en software,waarbij slechts één computer, beeldscherm en software behorende bij de camerapen in aanmerking komen voor de milieu-investeringsaftrek en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen.

A 8041 Digitaal systeem voor tandheelkundige mond- of afdrukscanning (fiscale aftrek 27%)

  1. bestemd voor: het ter voorkoming van gipsafdrukken intra- of extraoraal scannen van tandheelkundige preparaties of het op basis van deze scans frezen van tandtechnisch kroon- en brugwerk,
  2. bestaande uit: een scanner of een freessysteem en software,waarbij apparatuur die alleen gebruikt wordt voor diagnostische doeleinden niet in aanmerking komt voor milieu-investeringsaftrek en willekeurige afschrijving milieu-investeringen.

Bedrijfsmiddelen
Verder zijn wij de navolgende bedrijfsmiddelen tegengekomen die mogelijk interessant kunnen zijn:

  • F 4070 Filtrerende stofafscheider voorafgegaan door puntgerichte afzuiging
  • A 4071 Filtrerende stofafscheider voorafgegaan door ruimtelijke afzuiging
  • A 4072 Niet-filtrerende ontstoffingsinstallatie
  • A 5200 Mobiele machine voor hefwerkzaamheden
  • F 5070 Elektrisch aangedreven voertuig
  • A 5073 Lithiumhoudende accu voor elektrische auto’s en mobiele werktuigen
  • B 5075 Vrachtwagen of bus met hybride aandrijving
  • C 5076 Zeer zuinige personenauto
  • E 5078 Hybride aangedreven bestelauto
  • C 5079 Aardgasauto voor zakelijk vervoer

Kijk voor een toelichting op deze bedrijfsmiddelen op de website van de VGT

Investeringsaftrek 2011
De fiscale investeringsaftrek voor 2011 is als volgt:

Investeringen waarvan de code begint met:

  • een F of G, behorende tot categorie I van de milieu-investeringsaftrek, komen voor 36% van het investeringsbedrag in aanmerking voor een investeringsaftrek;
  • een A of D, behorende tot categorie II van de milieu-investeringsaftrek, komen voor 27% van het investeringsbedrag in aanmerking voor investeringsaftrek;
  • een B of E, behorende tot categorie III van de milieu-investeringsaftrek, komen voor 13,5% van het investeringsbedrag in aanmerking voor investeringsaftrek;
  • een A, B, C of F komen in aanmerking voor willekeurige afschrijving milieu-investeringen.

Afloop crisismaatregelen
In 2010 kon een deel van de bedrijven voor hun investeringen in 2010 gebruikmaken van een tijdelijke verhoging van de milieu-investeringsaftrek met 20% (=de ‘aanvullende modelverklaring’; EK). Dit was een tijdelijke regeling in het kader van de bestrijding van de effecten van de kredietcrisis. Deze maatregel is vanwege het tijdelijke karakter van deze regeling met ingang van 1 januari 2011 vervallen.

Dit houdt dus in dat de investeringsaftrek in het kader van VAMIL/MIA voor dentale CAD CAM apparatuur teruggeschroefd is van 50% (30% standaard + 20% aanvullend) in 2010 naar 27% in 2011. Desalniettemin blijft het toch een aantrekkelijke fiscale regeling.

Belangrijk!
Om in aanmerking te komen voor de VAMIL/MIA regeling dient u uiterlijk binnen drie maanden na de datum van de investeringsverplichting (= het tekenen van de koopovereenkomst; EK) melding te doen aan Bureau IRWA. Het formulier hiervoor
vindt u op de VGT website bij ‘verdere informatie’. U stuurt dit formulier naar Bureau Investeringsregelingen en Willekeurige Afschrijving (IRWA) van de Belastingdienst, postbus 3338, 4800 DH Breda. Zij sturen u vervolgens een ontvangstbevestiging die u moet bewaren bij uw boekhouding. U verwerkt de willekeurige afschrijving en/of de milieu-investeringsaftrek in uw aangifte. Daarna beslist uiteindelijk de Belastingdienst over uw aangifte. Eventueel wordt die beslissing ondersteund door een advies van AgentschapNL na controle van de technische aspecten van uw VAMIL/MIA-melding.

Meer informatie
De informatie op de VGT website over dit onderwerp is aangepast.

Bron:
VGT, Ed Kolsteeg

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
kluis - veiligheid

Aangifteprogramma 2010 beschikbaar

Het aangifteprogramma 2010 voor de inkomstenbelasting/premie volksverzekeringen is beschikbaar op de website van de Belastingdienst.

Wanneer belastingplichtigen het gemak willen van de vooraf ingevulde aangifte (de ‘VIA’), moeten zij wachten tot 1 maart a.s. met het downloaden van de aangifte. Vanaf 1 maart is een aantal gegevens al vooraf ingevuld in de gedownloade aangifte.

Bron:
Belastingdienst

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
Data - computer

Digitale loonstrook steeds populairder

Steeds minder mensen krijgen hun loonstrookje thuisgestuurd. Bedrijven kiezen meer en meer voor de digitale variant, merkt salaris- en hrm-dienstverlener ADP. Vorig jaar verstuurde ADP nog 5 procent van de strookjes via internet. Eind december is dit aandeel ruim verdubbeld naar 12 procent, meldde het bedrijf vrijdag.

ADP verzorgt maandelijks de loonstrookjes van 1,4 miljoen Nederlanders en behoort daarmee tot de grootste loonstrookjesverwerkers van het land.
­
Steeds meer digitaal
Al een paar jaar probeert ADP bedrijven voor de digitale loonstrook te porren. Pas de laatste tijd begint de animo te groeien, zei een woordvoerder van ADP. “Het is een trend dat bedrijven steeds meer digitaal doen. Het is efficiënter, goedkoper en maatschappelijk verantwoord omdat het minder papier kost en dus beter is voor het milieu.”
­
De digitale loonstrook staat nog in de kinderschoenen. Nu hebben mensen via een wachtwoord toegang tot de informatie die zij voorheen op hun papieren strookje konden vinden. ADP werkt aan een moderne variant van de digitale loonstrook, waarop beter te zien is hoe het salaris is opgebouwd, bijvoorbeeld met behulp van grafieken en verdere toelichtingen.
­
In de verdere toekomst zou er zelfs kunnen worden samengewerkt met andere instanties zoals pensioenfondsen en verzekeraars, zodat werknemers in een paar klikken inzicht hebben in hun gehele financiële situatie.

Bron:
Pleinplus

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
beoordeling - emoji - verdriet

Beoordelingsgesprek: zo voorkomt u teleurstellingen

Leidinggevenden en de door hen beoordeelde medewerkers hebben vaak een tegengesteld beeld van het beoordelingsgesprek. Maar liefst 29 procent van de werknemers is ontevreden over het jaarlijkse beoordelingsgesprek, terwijl 94 procent van de leidinggevenden denkt dat de werknemers de beoordelingsgesprekken ervaren als nuttig en leerzaam

Onderzoek ISBW
Dit blijkt uit onderzoek van ISBW, specialist in praktijkgerichte opleidingen en trainingen, onder 536 werknemers en leidinggevenden. Een kwart van de werknemers geeft daarnaast aan dat tijdens een beoordelingsgesprek geen concrete actieplannen worden ontwikkeld. Een derde van de leidinggevenden geeft aan het moeilijk te vinden om informatie uit het beoordelingsgesprek om te zetten naar concrete acties.

Geen inzicht
Uit dit onderzoek blijkt tevens dat 95 procent van de leidinggevenden zegt voldoende inzicht te hebben in de competenties en doelstellingen van de werknemers, terwijl 23 procent van de werknemers hier anders over denkt en aangeeft dat de leidinggevende geen inzicht heeft in zijn of haar competenties en doelstellingen.

Duidelijke structuur
“Het is opvallend om te zien dat leidinggevenden en werknemers een ander beeld hebben van het beoordelingsgesprek,” zegt Else Slegers, Algemeen Directeur van ISBW. “We zien in de praktijk dat werkgevers en -nemers vaak niet met hetzelfde verwachtingspatroon het beoordelingsgesprek in stappen. De invoering van een systeem voor personeelsbeoordeling- en functioneringsgesprekken biedt hierin uitkomst. Beide partijen weten hierdoor wat er van het gesprek wordt verwacht en door een duidelijke structuur wordt het eenvoudiger de input uit de gesprekken om te zetten in concrete acties.”


Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Management, Ondernemen