Bereikbaarheid tandartspraktijk

Ruim een derde tandartspraktijken telefonisch slecht bereikbaar

Uit onderzoek blijkt dat 33% van de tandartspraktijken ’s middags een antwoordapparaat aan heeft staan of zelfs helemaal geen gehoor geeft. In de ochtend zijn praktijken beter bereikbaar, alhoewel 27% van de patiënten nog veel moeite moet doen voor contact.

De geplande invoering van vrije prijzen in de tandheelkunde zal leiden tot meer marktwerking. Patiënttevredenheid zal – nog meer dan nu al het geval is – belangrijk zijn om uw patiënten te behouden. Een goede telefonische bereikbaar is een belangrijk onderdeel hierbij. Telefonische onbereikbaarheid is namelijk de nummer 1 ergernis onder patiënten, aldus een artikel in Dentz (nr 3, 2010) van Bezuur en Van Mierlo.

Patiënt verwacht goede service
Patiënten worden steeds mondiger. Zij verwachten een goede service van welke bedrijf of zorgverlener dan ook. De actie van Youp van ’t Hek eind vorig jaar waarin hij de helpdesk wanorde aan de orde stelde, bracht veel teweeg via de media. Youp had in korte tijd 70.000 Twitter volgers en gaf vervolgens het eenmalig blad “De help” uit waardoor het onderwerp service op de agenda kwam van veel organisaties.

Bereikbaarheidsonderzoek tandartspraktijken
De bereikbaarheid van tandartspraktijken laat helaas nog veel te wensen over. dental INFO hield een telefonisch bereikbaarheidsonderzoek onder 60 tandartspraktijken, verspreid over Nederland. De helft van de praktijken werd in de ochtend gebeld (9.00 – 12.00 uur), de andere helft in de middag (13.30 – 15.30 uur), op maandag, dinsdag en donderdag.

33% tandartspraktijken in middag niet bereikbaar

Bereikbaarheid middag


In de middag waren de praktijken het minst goed bereikbaar. 33% van de praktijken was niet direct bereikbaar: 26,7 % had een antwoordapparaat aan staan en 6,7% gaf helemaal geen gehoor. 37% nam de telefoon binnen 5 seconden op, bij 13% duurde dit langer maar werd wel opgenomen.
In 17% van de gevallen was de telefoon in gesprek, een hoog percentage. Een wachtrij zou dit probleem kunnen oplossen zodat een patiënt het niet telkens opnieuw hoeft te proberen.

Bereikbaarheid ochtend

Ook in de ochtend moet 27% van de patiënten moeite doen voor telefonisch contact.

In de ochtend was de bereikbaarheid een stuk beter. 67% nam de telefoon binnen 5 seconden op en 7% na 5 seconden.

Zo’n 27% van de patiënten moest veel moeite doen en/of wachten: 7% werd telefonisch in de wacht gezet, 7% kreeg een in-gesprek-toon en ruim 13% kwam uit op het antwoordapparaat.

Nog veel te doen
Er is dus nog veel te verbeteren aan de (telefonische) bereikbaarheid van tandartspraktijken. Het is niet meer van deze tijd dat een praktijk in de middag onbereikbaar is. Leveranciers van zowel zakelijke als consumentenproducten en diensten zijn tenslotte ook allemaal bereikbaar tijdens een groot deel van de dag, in ieder geval tijdens kantooruren.

Tips om uw bereikbaarheid te verbeteren

  • Schakel op drukke momenten een telefoonservice in voor het maken van afspraken.
  • Maak een duidelijke website en geef de naam van uw website aan uw patiënten. Veel antwoorden over bereikbaarheid, het team en dergelijke kunnen patiënten zo zelf op uw website vinden.
  • Plaats een online afsprakenmodule op uw website.
  • Geef u patiënten de mogelijkheid via e-mail een vraag te stellen. Zorg ervoor dat u vragen binnen 1 werkdag beantwoordt.
  • Plaats een wachtrij in uw telefooncentrale met aanduiding van het aantal wachtenden.

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
tandarts - stoel

Praktijk (ver)bouwen: zelf coördineren of uitbesteden?

Eens in de zoveel jaar is uw praktijk aan vernieuwing toe. Een opknapbeurt van de behandelkamers, een nieuwe wachtkamer, een nieuwe receptie of verbouwing om aan de huidige hygiëneregels te voldoen. Van het een komt het ander en zo wordt een verbouwing vaak groter dan u in eerste instantie had bedacht. Misschien besluit u zelfs een nieuwe praktijk te laten bouwen. Een flinke klus. Hoe gaat u te werk? Kiest u ervoor om de bouw /verbouwing zelf te coördineren of uit te besteden?

Waar moet u allemaal aan denken?
Bij een verbouwing of nieuwbouw komt heel wat kijken. Het schema hieronder laat zien met wie u zoal contact moet opnemen en welke zaken u moet afstemmen. Van aannemer tot stoffeerder. Van data bekabeling tot verlichting en van elektriciteit tot klimaatbeheersing.

Klik hier voor een vergroting

Voordelen uitbesteden coördinatie verbouwing/nieuwbouw

Expertise en ervaring
U maakt gebruik van de expertise en ervaring van de coördinator. Voor hem (of haar) is dit dagelijks werk waardoor de verbouwing of nieuwbouw professioneel en efficiënter wordt gedaan. Hij kent de valkuilen en hoort veel ervaringen van uw collega’s over de verbouwing of nieuwbouw van hun praktijk. Een coördinator kan uw sparring-partner zijn: hij geeft u advies en ideeën waardoor alles soepel verloopt.

Goede prijs/kwaliteit
Een coördinator kent veel leveranciers, hun assortiment, dienstverlening en de actuele prijzen. Zo kan snel een keuze worden gemaakt op basis van uw wensen op het gebied van prijs en kwaliteit. Als u zelf aan de slag gaat, zult u zich eerst uitgebreid moeten oriënteren.

Minimale aanslag werk- en privétijd
Een coördinator neemt u veel werk uit handen waardoor uw behandelingen in de praktijk gewoon door kunnen gaan en u niet veel privétijd inlevert.

Eén aanspreekpunt
Een coördinator is uw enige aanspreekpunt. U geeft uw wensen aan en hij zorgt voor afstemming met alle partijen. En dat zijn er vaak heel veel zoals u ziet in het schema hierboven.

Bewaking van budget en tijd
U kunt afspraken maken met de coördinator over het bewaken van tijd en budget. Zo weet u waar u aan toe bent en voorkomt u overschrijding van uw tijdsplanning en budget.

Voordelen zelf coördineren verbouwing/nieuwbouw

Afwisseling van uw werk
Sommige mensen vinden het leuk om een (ver)bouwproject te leiden als afwisseling van hun werk in de praktijk. Het kan heel verfrissend werken om een tijd heel ander werk (erbij) te doen. Dit betekent wel dat u tijdens de verbouwing minder werk in de praktijk kunt doen en hier een oplossing voor moet bedenken.

Kostenbesparing
Als u zelf de coördinatie verzorgt, kan dit u kosten besparen. Dit geldt alleen als u erg handig bent in projectbeheer, ervaring heeft met verbouwen en weet welke actuele oplossingen mogelijk zijn. Als u minder ervaren hierin bent, zullen de kosten van het inhuren van een coördinator zeker opwegen tegen de besparingen die hij door z’n expertise en ervaring kan realiseren.

Met dank aan:
HSPC, projectadviezen en coördinatie.

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
advies, tips

7 tips om complimenten te geven en te ontvangen

Veel mensen vinden het lastig om een compliment te geven of te ontvangen. Terwijl dit juist zo belangrijk is voor een goede relatie, zowel op het werk als privé. Lees de 7 tips.

7 Tips om complimenten te geven of je waardering te uiten

  • Geef concreet aan wat je in het gedrag of welke prestaties je van de ander waardeert
  • Ga bij jezelf na of je de ander dit ook echt wilt laten weten
  • Zoek naar woorden om je waardering te laten blijken die bij jou passen, zorg dat het je eigen woorden zijn
  • Kies een goed moment en wacht ook niet te lang voor je compliment
  • Voel dat je compliment gemeend is en laat dit blijken in je houding
  • Als je het compliment hebt gegeven, kijk dan of je boodschap is overgekomen
  • Geef zonder verwachting iets terug te ontvangen

7 Tips om complimenten te of waardering te ontvangen

  • Luister echt naar de woorden van de ander. Wat is het compliment?
  • Laat de woorden van waardering goed tot je doordringen
  • Maak oogcontact met de ander en voel jezelf ontspannen
  • Als het compliment niet duidelijk is vraag de ander wat zij of hij bedoelt
  • Vertel de ander wat de blijk van waardering doet met jou, hoe dit voelt
  • Bedank de ander voor het compliment of waardering

Tips voor complimenten en waardering voor jezelf

  • Richt je op de doelen die je wilt bereiken
  • Kijk naar wat goed ging in plaats van fout
  • Sta jezelf toe dat je fouten mag maken
  • Beloon jezelf voor alles wat goed gaat
  • Deel met anderen wat goed is gegaan
  • Geef jezelf een compliment en zeg dit hardop tegen jezelf
  • Vier je successen

Bron:
Thea Bus van InspireWorks, http://www.inspireworks.nl – theabus@inspireworks.nl

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
berekenen - premie

6 tips om te besparen op uw boekhoudkosten

Aan uw accountant of administrateur bent u jaarlijks een aardig bedrag kwijt. Wilt u op die post besparen? Met heldere afspraken houdt u de regie en de kosten in eigen hand.

1. Vraag om een offerte
Doe net zoals bij de loodgieter: zeg van tevoren precies wat de bedoeling is en wat u van de ander verwacht. Maak concrete afspraken en zet deze op papier. Vraag altijd om een gespecificeerde offerte.

2. Spreek vaste bedragen af
Voor terugkerende handelingen kunt u een vast bedrag afspreken. Denk aan de jaarcijfers, de loonadministratie en de aangifte loonbelasting. Ook bij een adviesvraag is het raadzaam een offerte aan te vragen. Hierin zijn de werkzaamheden, het eindresultaat en eventueel meerwerk opgenomen.

3. Vraag om een urenspecificatie
Lees de algemene voorwaarden goed door. Een kantoor dat is aangesloten bij de beroepsgroep, kan de werkzaamheden zonder problemen specificeren. Dit doen zij op basis van een urenadministratie. Grote en middelgrote kantoren kunnen hier rigide in zijn: elk telefoontje wordt geregistreerd en gefactureerd.

4. Kijk wat u zelf kunt doen
Uw accountant kan u helpen bij het opzetten van een goede financiële administratie. Een online boekhoudpakket is een prima optie. U voert alles zelf in, uw accountant checkt de gegevens en een tussentijdse evaluatie is een stuk gemakkelijker. Bepaal altijd vooraf wat u zelf doet en wat u uitbesteedt.

5. Kies een passend kantoor
Voor een startende tandarts/mondhygiënist is ‘de boekhouder om de hoek’ vaak een betaalbare oplossing. Groeit uw praktijk of wilt u iemand met meer fiscale bagage, dan is een administratiekantoor de juiste keuze. Als uw winst rond de 2 ton ligt en u de overstap maakt naar een bv, is een registeraccountant (RA-accountant) interessant.

Kijk verder of het persoonlijk en professioneel klikt. Waar ligt de expertise van de adviseur? Kent hij de dentale branche? Hoe groot zijn de andere klanten?

6. Onderneem actie als u klachten heeft
Bent u het oneens met de hoogte van een factuur? Neem dan de volgende stappen:

Maak uw klacht kenbaar bij het kantoor en vraag om een specificatie van de werkzaamheden. Bent u nog niet tevreden, ga dan een gesprek aan en geef een duidelijke toelichting op uw klacht. Blijft het geschil bestaan, volg dan de klachtenprocedure bij de beroepsorganisatie.

Bron:
De Zaak
.

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
kunstgebit

Marketing tip: Open dag over klikgebit

Vallei Tandartsen organiseert zaterdag 14 mei een Open Dag over het (gratis) klikgebit. Deze dag is bedoeld voor iedereen die problemen ondervindt met zijn of haar kunstgebit.

Bij veel mensen zit het gebit los, door een slinkende kaak bij het ouder worden. Bij deze mens is het klikgebit vaak een oplossing. Die gebit wordt vastgeklikt op twee kunstwortels. Wie meer wil weten over het klikgebit is zaterdag tussen 11.00 en 15.00 welkom bij Vallei Tandartsen aan de Kerkewijk 67 in Veenendaal.

Meer informatie
Onderzoek wijst uit dat dit bij minstens de helft van de ruim 2 miljoen prothesedragers in ons land het geval is. Oorzaak is veelal een loszittend ondergebit als gevolg van een slinkende kaak bij het ouder worden. Het losse ondergebit zorgt dan voor ongemakkelijk praten, lachen, eten en afbijten. Het eten van hard voedsel, zoals een appel of hard broodje, is dan niet mogelijk.
“Een nieuwe, gewone prothese is niet de oplossing, omdat de geslonken kaak hiervoor vaak niet voldoende ondersteuning biedt” zegt tandarts Johan Oost van Vallei Tandartsen. ”Een veel betere oplossing is het klikgebit, een prothese die wordt vastgeklikt op twee implantaten (kunstwortels). Deze prothese kan men gemakkelijk zelf in- en uitnemen, maar zit toch stevig in de mond. Daarmee wordt de gebitsfunctie weer vrijwel zoals vroeger met het eigen gebit en ondervindt men geen problemen meer tijdens het praten, lachen, eten en afbijten. Bovendien voorkomen de implantaten voor een groot deel het verder slinken van de kaak en daarmee het invallen van de wangen.”

De tandarts plaatst de implantaten onder lokale, vrijwel pijnloze, verdoving. Het kaakbot groeit na de ingreep vast aan de implantaten. Dit duurt enkele weken. Daarna wordt de nieuwe prothese gemaakt. De oude wordt in die tussentijd aangepast, zodat men die gewoon kan blijven gebruiken. Het nieuwe klikgebit wordt door gespecialiseerde tandprothetici vervaardigd. De vorm en kleur van de tanden wordt samen met de patiënt bepaald.

Gratis klikgebit
De gemiddelde kosten voor een klikgebit bedragen al gauw € 4.000,- of meer per kaakdeel. In de meeste gevallen wordt de behandeling, buiten een eigen bijdrage van € 125,- per kaakdeel, volledig door de verzekering vergoed. Daarvoor is wel een machtiging van de tandarts voor de verzekering nodig. “Maar dat regelen wij voor de patiënt,” zegt tandarts Oost.

Tijdens de Open Dag geeft Vallei Tandartsen meer informatie over de mogelijkheden en voordelen van het klikgebit en uiteraard ook een persoonlijk advies. Deze Open Dag is voor iedereen toegankelijk! Wie tijdens de Open Dag een afspraak maakt voor het aanpassen van een klikgebit, krijgt deze – onder voorwaarden – helemaal gratis. De leverancier van de implantaten betaalt de eigen bijdrage aan het klikgebit (maximaal € 250,-) aan de patiënt terug. Kijk voor meer informatie op www.gratis-klikgebit.nl of www.valleitandartsen.nl.

Bron:
Midland FM

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
pensioen

Bewindvoerder aangesteld bij pensioenfonds tandartsen

De Ondernemingskamer heeft bij Stichting Pensioenfonds Tandartsen en Tandarts-specialisten een bewindvoerder aangesteld. Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB) Hiermee komt de Ondernemingskamer tegemoet aan het verzoek van de toezichthouder, die een bewindvoerder wilde aanstellen vanwege het ontslag van het bestuur en wanbeleid bij het pensioenfonds.

Deelnemersorgaan
De bewindvoerder, W.H. van Houwelingen, zal de taken van het ontslagen bestuur voor zes maanden op zich nemen. Het fonds beheert €1,5 miljard voor 8200 tandartsen en kaakchirurgen. Het was de beroepsvereniging die het bestuur eind maart naar huis stuurde om een wijziging van de bestuurlijke structuur tegen te gaan. Daarbij zouden deelnemers niet langer invloed hebben via de beroepsvereniging, maar via een deelnemersorgaan.

Niet onafhankelijk
Het probleem van dit orgaan is, zo stelt de beroepsvereniging, dat het door het bestuur wordt benoemd en ontslagen. Daardoor zou het orgaan niet onafhankelijk zijn. Dit is volgens het bestuur echter een versimpeling van de feiten. Het nieuwe deelnemersorgaan wordt volgens de nieuwe structuur inderdaad door het bestuur gekozen, maar dit volgt op een stemming onder de deelnemers.

Beperkte rol beroepsvereniging
De rol van de beroepsvereniging kan worden ingeperkt, nu tandartsen niet langer verplicht aan het fonds moeten deelnemen, stelt een woordvoerder van het fonds namens het afgetreden bestuur. Bovendien kost het de beroepsvereniging veel geld, zo meent het ontslagen bestuur.

Bron:
FD.nl

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
sparen

Pensioenfonds tandartsen vecht om zeggenschap

Het ontslagen bestuur van het pensioenfonds voor tandartsen hoopt de eigen beroepsvereniging buitenspel te zetten. Hiertoe wil het bestuur de toekomstige bewindvoerder van het fonds inzetten. Dat bleek gisteren tijdens een zitting van de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. Behalve de ruziënde partijen van het sinds 1997 gesloten fonds, was ook toezichthouder de Nederlandsche Bank (DNB) aanwezig.

Bewindvoerder
DNB wil een bewindvoerder aanstellen vanwege het ontslag van het bestuur en wanbeleid bij het fonds, dat € 1,5 mrd beheert voor 8200 tandartsen en kaakchirurgen. Het bestuur wil de Ondernemingskamer ertoe overhalen om de bewindvoerder van DNB de opdracht mee te geven om de beroepsvereniging op te heffen.

‘Het is een farce’
Het was juist die beroepsvereniging die het bestuur eind maart naar huis stuurde om een wijziging van de bestuurlijke structuur tegen te gaan. Daarbij zouden deelnemers niet langer invloed hebben via de beroepsvereniging, maar via een deelnemersorgaan. Het probleem van dit orgaan is, zo stelt Peter Czaikowsky van de beroepsvereniging, dat het door het bestuur wordt benoemd en ontslagen. ‘Daardoor is het orgaan niet onafhankelijk, het is een farce.’

Dit is volgens het bestuur echter een versimpeling van de feiten. Het nieuwe deelnemersorgaan wordt volgens de nieuwe structuur inderdaad door het bestuur gekozen, maar dit volgt op een stemming onder de deelnemers.

Verplichtstelling afgeschaft
De rol van de beroepsvereniging kan worden ingeperkt, nu tandartsen niet langer verplicht aan het fonds moeten deelnemen, stelt een woordvoerder van het fonds namens het afgetreden bestuur. ‘Daarbij kost de vereniging heel veel geld.’

DNB probeerde zich tijdens de zitting zo weinig mogelijk te bemoeien met de conflicten in het ‘wespennest’. Wel bleek dat de eisen van de toezichthouder een stuk minder ver gingen dan de wijziging die het bestuur voorstelt.

Bron:
Financieel Dagblad

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
tandartsstoel

De 10 mooiste praktijkgebouwen

Het pand waarin uw praktijk is gevestigd is het eerste wat uw patiënten zien. Steeds vaker zien we grote praktijken in een prachtig gebouw. Bekijk de 10 mooiste praktijkgebouwen.

Eerste indruk en vertrouwen
Een praktijk kan in vrijwel iedere kantoorruimte of gebouw gevestigd worden. De praktijk aan huis – voor een gemakkelijke combinatie van werk en privé – zien we ook geregeld. Uw praktijkpand is het eerste wat uw patiënten zien. Een mooi en goed onderhouden pand
geeft een betere eerste indruk en zorgt voor meer vertrouwen dan een gebouw dat wel een likje verf en een flinke schoonmaakbeurt kan gebruiken.

Grote praktijken
Steeds vaker zien we grote praktijken met meerdere tandartsen en mondhygiënisten. Meestal zijn er ook tandtechniekers aanwezig om het plaatje compleet te maken. Deze grote praktijken hebben meer ruimte nodig. Grote huizen, gebouwen, chique herenhuizen en zelfs kerken worden dan (om)gebouwd, zodat er meerdere behandelkamers, spreekkamers en wachtkamers in het pand passen.
Niet alleen in Nederland worden deze mooie praktijken gerealiseerd, in het buitenland kunnen ze er ook wat van. Dit alles levert natuurlijk prachtige plaatjes op. Bekijk hieronder onze top 10.

Uw praktijk in volgende top 10?
Wilt u in onze volgende top 10 komen? Mail ons een foto van uw praktijk.


Tandartsengroepspraktijk Beverwijk


Oral Care Center, Rhoon


Tandartspraktijk Pronk, Barneveld


Tandartspraktijk Everink, Enschede


EZ Praktijk voor Mondhygiëne, Nootdorp


Westzijde Tandartsgroepspraktijk, Zaandam


Dental Clinics, Weesp


Smile productions, Family dentistry & orthodontics, Amerika


Aurora Medical Dental, Canada


Gelencsér Zahnklinik, Hongarije

Door: Melissa Link, mondhygiënist

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
geld

Berisping en boetes nu in BIG-register

De Tweede Kamer stemde vorige week in met het opnemen van berispingen en boetes van de tuchtrechter in het openbare BIG-register. Waarschuwingen worden niet openbaar.

Minister Edith Schippers wil dat de tuchtrechtelijke maatregelen vijf jaar lang zichtbaar blijven. Daarbij zal de aard van het vergrijp worden vermeld. Ook is besloten dat tijdelijke schorsingen na het verlopen ervan voortaan nog enige tijd zichtbaar zullen blijven in het BIG-register.

Waarschuwing
Tuchtrechtelijke waarschuwingen zullen waarschijnlijk niet openbaar worden gemaakt. Na debatten met de Kamer heeft de minister geconcludeerd dat openbaarmaking van waarschuwingen niet passend is.

Bezwaar vanuit werkveld
Zorgorganisaties als artsenfederatie KNMG en beroepsvereniging V&VN hebben altijd ernstig bezwaar gemaakt tegen openbaarmaking van tuchtrechtelijke maatregelen. De patiënt zou niet in staat zijn de informatie op waarde te schatten en maatregelen die geen gevolgen hebben voor de beroepsuitoefening van BIG-geregistreerden zouden daarom niet openbaar moeten worden. Iets anders ligt dat voor de schorsing, die uiteraard wel gevolgen heeft voor de beroepsbeoefening.

Het voorstel tot de wetswijziging BIG moet nog worden aangenomen door de Eerste Kamer.

Bron: Nursing

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Stress

Zelfs milde stress leidt tot verzuim

Ook milde stress verhoogt de kans op langdurige arbeidsongeschiktheid. Dat blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in Journal of Epidemiology and Community Health.

Eerdere onderzoeken naar verbanden tussen psychische aandoeningen en een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid keken meestal niet naar het effect van milde stress, mede uit vrees voor medicalisering van normale niveaus van stress. Het onderzoek van Dheeraj Rai en collega’s was bedoeld om meer duidelijkheid te krijgen over de invloed van verschillende stressniveaus op het risico op langdurige arbeidsongeschiktheid.

Onderzoek Stockholm
Rai c.s. volgden gedurende vijf jaar meer dan 17.000 mensen uit de buurt van Stockholm. Aan het begin van het onderzoek vulden alle deelnemers een vragenlijst in om een indruk te krijgen van hun psychische gesteldheid. Vervolgens werd aan de hand van verstrekte uitkeringen bijgehouden hoeveel mensen arbeidsongeschikt werden.

649 personen stopten als gevolg van ziekte met hun werkzaamheden. 446 mensen kregen een uitkering vanwege een lichamelijke aandoening, 203 als gevolg van een psychiatrische ziekte. Na correctie voor verstorende factoren bleek er een verband te bestaan tussen de mate van stress en het risico op arbeidsongeschiktheid. Zelfs personen die bij aanvang van het onderzoek een lichte mate van stress rapporteerden, hadden een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid. In deze groep was zowel het risico op arbeidsongeschiktheid door een lichamelijke aandoening als het risico op arbeidsongeschiktheid als gevolg van een psychiatrische ziekte verhoogd (hazard ratio’s respectievelijk 1,7 en 2,2). Verder bleek dat stress een oorzakelijke rol speelde bij een kwart van de mensen die een uitkering kregen vanwege een lichamelijke aandoening en bij bijna twee derde van de mensen die een uitkering ontvingen wegens een psychische stoornis.

Het onderzoek suggereert dat het belang van (milde) stress vanuit volksgezondheidsperspectief is onderschat, aldus Rai c.s. Zij stellen tevens vast dat er nog nauwelijks onderzoek is gedaan naar methoden om vormen van milde overbelasting te verminderen. Het ontwikkelen hiervan is mogelijk de moeite waard, omdat dit waarschijnlijk de maatschappelijke gevolgen van stress doet afnemen en de gezondheid van mensen verbetert, concluderen de onderzoekers.

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Ziek - ziekenhuis- verzuim

Meerderheid Tweede Kamer positief over plan strengere Ziektewet

Een meerderheid van de Tweede Kamer is positief over plannen van minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om mensen in de Ziektewet te stimuleren sneller weer aan het werk te gaan. Alleen de SP verzette zich donderdag tijdens een Kamerdebat.

SP-Kamerlid Ulenbelt zei te vrezen voor ‘perverse prikkels’ die zieken aan het werk zetten, terwijl dat niet in het belang is van hun herstel. Regeringspartijen VVD en CDA zeiden met gedoogpartner PVV de voorstellen, die Kamp nog moet omzetten in wetgeving, te steunen. Ook oppositiepartijen PvdA, D66 en GroenLinks vinden dat de Ziektwet ‘activerender’ gemaakt kan worden.
­
Uitzendkrachten, flexkrachten en WW’ers
Het grootste deel van de ongeveer 100.000 Ziektewetuitkeringen gaat naar zieke uitzendkrachten, andere flexkrachten en WW’ers. Volgens Kamp is de aanpak van de Ziektewet achtergebleven sinds de hervorming van de WAO tot de WIA en de invoering van de loondoorbetalingsplicht voor werkgevers bij verzuim van vast personeel. Zo wees de minister erop dat mensen in de Ziektewet nu gemiddeld vijf keer langer ziek zijn dan werknemers in vaste dienst. Volgens hem gaat het om zodanig afwijkende cijfers dat deze met de aanscherping wel omlaag moeten gaan.
­
Kamp wil onder meer regelen dat uitkeringsinstituut UWV straks na één jaar ziekte bekijkt of mensen misschien niet meer hun oude beroep kunnen uitoefenen, maar wel iets anders kunnen doen. Verder zouden uitzendbureaus eerst twee weken het loon moeten doorbetalen als uitzendkrachten ziek worden. Werkgevers gaan ook een hogere premie betalen naarmate ze meer personeel in de Ziektewet laten stromen. De premie gaat weer omlaag bij een lagere instroom.

Bron:
ANP

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
advies, tips

Marketing tip: Gratis tandvlees-check

Bent u op zoek naar nieuwe patiënten? Mondhygiëne praktijk Emmen bedacht een leuke actie: Doe in april en mei de gratis Tandvlees-Check en maak kans op een elektrische tandenborstel. De actie wordt gecommuniceerd op de website van het lokale huis-aan-huisblad Emmen.nu

Bekijk de actie

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
richtlijnen -protocollen

Gewijzigde reanimatierichtlijnen

In januari 2011 zijn de richtlijnen voor reanimatie gewijzigd. Een overzicht van de wijzigingen én een stappenplan voor basale reanimatie.

In de nieuwe richtlijnen is gekozen voor de term “circulatiestilstand” in plaats van “hartstilstand”. Dit is een betere omschrijving van de gebeurtenis waarvoor reanimatie noodzakelijk is: hartstilstand leidt altijd tot circulatiestilstand. Niet elke circulatiestilstand hoeft op een hartstilstand te berusten, terwijl reanimatie toch noodzakelijk is.

Veranderingen in de richtlijnen van de basale reanimatie van volwassenen en het gebruik van de AED

  • Bellen van het alarmnummer 112 gebeurt bij voorkeur met de mobiele telefoon.
  • De nadruk ligt op borstcompressies van goede kwaliteit die minimaal worden onderbroken.
  • Borstcompressies dienen tenminste 5 cm diep te zijn.
  • De frequentie van de borstcompressies is tenminste 100/minuut.
  • Gebruik van de AED is een integraal onderdeel van de basale reanimatie door leekhulpverleners.
  • Doorgaan met borstcompressies tijdens het aanbrengen van de elektroden van de AED.
  • Standaard AED’s mogen ook worden gebruikt voor het defibrilleren van baby’s en kinderen als er voor hen geen aangepaste AED voorhanden is.
  • Een kleine aanpassing van de stabiele zijligging ter voorkoming van druk op de onderliggende arm.

Volgorde van handelen bij de basale reanimatie van volwassenen en het gebruik van de AED

1. Zorg ervoor dat het slachtoffer, de omstanders en uzelf veilig zijn.

2. Kijk of het slachtoffer reageert

Schud voorzichtig aan zijn schouders en vraag (luid): “Gaat het?”

3a.  Als het slachtoffer wel reageert

  • Laat het slachtoffer in de houding waarin u hem aantreft, mits er verder geen gevaar dreigt
  • Probeer te achterhalen wat er aan de hand is en zorg zo nodig voor hulp
  • Controleer hem regelmatig

3b.  Als het slachtoffer niet reageert

  • Roep om hulp
  • Draai het slachtoffer op zijn rug en maak de luchtweg vrij met de hoofdkantel-kinlift methode:
    –– Plaats één hand op zijn voorhoofd en duw voorzichtig het hoofd achterover
    –– Maak vervolgens de ademweg vrij door twee vingertoppen onder de punt van de kin te plaatsen en deze omhoog te tillen

4. Houd de luchtweg open en kijk, luister en voel maximaal 10 seconden naar normale ademhaling

  • Kijk of de borstkas omhoog komt
  • Luister ter hoogte van mond en neus of u ademhaling hoort
  • Voel met uw wang of er luchtstroom is
  • Stel vast of de ademhaling normaal, niet normaal of afwezig isNB: Het kan voorkomen dat het slachtoffer in de eerste paar minuten na het ontstaan van de circulatiestilstand amper ademhaalt of af en toe een trage, happende adembeweging maakt: dit is de zogenaamde ‘agonale ademhaling’.
    Dit is geen normale ademhaling. Bij twijfel handelt u zoals bij niet-normale ademhaling.

5a. Als het slachtoffer wel normaal ademt

  • Leg hem in de stabiele zijligging
  • Laat bellen of bel zelf het alarmnummer 112 en vraag om een ambulance
  • Controleer elke minuut of de ademhaling normaal blijft

5b. Als het slachtoffer niet ademt of niet normaal ademt, of u twijfelt

  • Vraag een omstander een ambulance te bellen via 112 en vraag om een AED te brengen, indien beschikbaar
    Als u alleen bent, belt u zelf 112; gebruik bij voorkeur uw mobiele telefoon
  • Alleen als een AED binnen uw bereik is, pakt u de AED. Laat het slachtoffer zo nodig even alleen.
  • Start borstcompressies als volgt:
    – Kniel naast het slachtoffer ter hoogte van de bovenarm
    – Plaats de hiel van één hand op het midden van de borstkas
    – Plaats de hiel van uw andere hand bovenop de eerste
    – Haak de vingers van beide handen in elkaarZorg ervoor dat u geen directe druk uitoefent op de ribben, de onderste punt van het borstbeen of de bovenbuik;- Positioneer uzelf loodrecht op de borstkas, en duw deze met gestrekte armen tenminste 5 centimeter in, maar niet meer dan 6 centimeter

    – Laat na elke borstcompressie de borstkas geheel omhoog komen zonder het contact er mee te verliezen

    Herhaal de handeling met een frequentie van tenminste 100 per minuut; maar niet meer dan 120 per minuut.

    – Het indrukken en omhoog laten komen van de borstkas moet even lang duren.

6a. Combineer borstcompressies met mond-op-mondbeademingen

  • Maak na 30 borstcompressies de luchtweg vrij met de hoofdkantel-kinlift methode
  • Knijp de neus van het slachtoffer dicht met twee vingers van de hand die op zijn voorhoofd rust
  • Houd de kin omhoog en zorg dat de mond iets open blijft
  • Neem zelf een normale ademteug, plaats uw lippen om de mond van het slachtoffer en zorg voor een luchtdichte afsluiting
  • Blaas rustig in gedurende 1 seconde als bij een normale ademhaling
    Als u ziet dat de borstkas omhoog komt, dan heeft u een effectieve beademing gegeven
  • Haal uw mond van die van het slachtoffer en kijk of de borstkas weer naar beneden gaat
  • Geef op dezelfde wijze de tweede beademing
  • De twee beademingen mogen in totaal niet meer dan 5 seconden duren
  • Plaats direct uw handen weer in het midden van de borstkas en geef 30 borstcompressies
  • Ga door met borstcompressies en beademingen in de verhouding 30:2
  • Onderbreek de reanimatie niet, behalve als het slachtoffer (goed) bij bewustzijn komt: hij beweegt, opent zijn ogen en begint normaal te ademenAls de borstkas niet omhoog komt bij een beademing
  • Inspecteer de mond van het slachtoffer en verwijder zichtbare luchtwegbelemmering
  • Beoordeel of u de hoofdkantel-kinlift methode goed uitvoert
  • Geef niet meer dan 2 beademingen per keer en ga onmiddellijk door met 30 borstcompressies
  • Als een tweede hulpverlener aanwezig is, wissel dan elke 2 minuten om vermoeidheid te voorkomen
  • Onderbreek bij het wisselen de borstcompressies zo kort mogelijk

6b. Basale reanimatie zonder beademing
Als u geen beademingen kunt of wilt geven, geef dan alleen borstcompressies – continu – met een frequentie van tenminste 100 per minuut, maar niet meer dan 120 per minuut.

Waarom wordt ventilatie toch onderwezen? Als je het leert ben je niet verplicht het te doen.
Als je het niet leert ben je niet in staat om het te doen

7.  Zodra de AED er is

  • Zet de AED aan: sommige AED’s starten automatisch na het openen van het deksel
  • Bevestig de elektroden op de ontblote borstkas, terwijl de borstcompressies doorgaan (bij een tweede hulpverlener)
  • Voer de gesproken/visuele opdrachten ogenblikkelijk uit
  • Zorg ervoor dat niemand het slachtoffer aanraakt als de AED het hartritme analyseert

8a. De AED geeft wel een schokopdracht

  • Zorg dat niemand het slachtoffer aanraakt
  • Druk op de schokknop als de AED dit zegt, een volautomatische AED geeft de schok zelf
  • Volg de gesproken/visuele opdrachten van de AED altijd direct op
  • Start dus direct met borstcompressies

8b. De AED geeft geen schokopdracht
Volg de gesproken/visuele opdrachten van de AED direct op en start met borstcompressies.

9. Ga door met reanimatie totdat:

  • Professionele zorgverleners de reanimatie overnemen of
  • Het slachtoffer bij bewustzijn komt: hij beweegt, opent zijn ogen en begint normaal te ademen of
  • Uitgeput bent

De veiligheid van de hulpverlener
De veiligheid van de hulpverlener en het slachtoffer staat voorop. Barrièremiddelen bij de mond-op-mondbeademing, zoals bepaalde filters of beschermende maskers met een éénrichtingsventiel, zijn in een laboratorium onderzocht. Deze barrièremiddelen kunnen de overdracht van bacteriën voorkómen. Er is (nog) geen onderzoek gedaan naar de effectiviteit van die barrièremiddelen in de praktijk.
Maar omdat het risico van ziekteoverdracht zeer laag is, lijkt het redelijk om te starten met beademing zonder barrièremiddel.

Het vaststellen van een circulatiestilstand
Het voelen naar pulsaties, zowel door leekhulpverleners als door professionele zorgverleners, is geen accurate wijze om de circulatiestilstand vast te stellen. De circulatiestilstand wordt uitsluitend vastgesteld aan de hand van twee criteria:

  • Het slachtoffer reageert niet, èn
  • Het slachtoffer ademt niet normaal of de ademhaling is afwezig.
    Meldkamercentralisten worden getraind om een protocol “vermoeden hartstilstand” te starten, op basis van bovengenoemde criteria.

De niet-reanimeren verklaring
Een niet-reanimerenverklaring kan door een persoon worden opgesteld en als deze aan een aantal eisen voldoet (handgeschreven, ondertekend, van een geboortedatum en van de datum van ondertekening voorzien) mag worden aangenomen dat deze de wens van de betrokkene weergeeft. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) verstrekt sinds najaar 2007 een niet-reanimerenpenning. Deze penning, gedragen aan een halskettinkje, is voorzien van een pasfoto, de naam, de geboortedatum en de handtekening van de eigenaar. Deze penning heeft dezelfde betekenis als een wilsverklaring op papier en dient gerespecteerd te worden.

Door:
Ellie Barends-Scholten, instructeur Eerste Hulp, instructeur Lotus, docent-Instructeur NODE,
E-mail: instructeur@eerstehulponderwijs.nl, eerstehulponderwijs.nl

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
behandelingsstoel

De tien mooiste behandelkamers

De behandelkamer geeft uw patiënt een beeld over uw manier van werken. Het is uw visitekaartje. Al zijn uw behandelingen nog zo kwalitatief, een patiënt kan hier meestal geen goed beeld van vormen en gaat af op factoren die hij wel kan waarnemen. Bijvoorbeeld uw behandelkamer, vriendelijkheid en service.

Foto’s op websites
Er zijn slechts enkele websites die een foto van hun behandelkamer(s) laten zien en dat is jammer. Voor nieuwe patiënten is het fijn als ze een indruk krijgen van uw praktijk, voordat ze daadwerkelijk voor een intake langskomen. Bij angstige patiënten kan zoiets kleins al wat spanningen wegnemen.

Mail een foto van uw praktijk
Over enige tijd maken wij weer een top tien. Stuur een foto van uw praktijk naar info@dentalinfo.nl Wie weet komt uw praktijk in de volgende top tien met vermelding van uw praktijknaam.

De mooiste behandelkamers


Tandartspraktijk Wijsman, Rotterdam


Praktijk voor Mondhygiëne, Bergen op Zoom


Mondhygiënepraktijk, Uithoorn


Tandartspraktijk Mundwerk in Sursee, Zwitserland


Praktijk voor mondhygiëne, Zoetermeer


Orthodontiepraktijk, Geldrop

 

 


Tandartsenpraktijk Koninginneweg, Amsterdam


Tandartspraktijk KU64, Berlijn, Duitsland


Kliniek voor Mondzorg Schouwstede Junior, Nieuwegein


Mondzorgpraktijk Vierambachten, Spijkenisse

De behandelkamers van Orthodontiepraktijk Geldrop en Tandartsenpraktijk Koninginneweg zijn ontworpen door architectenbureau Arhk, www.arhk.nl

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
vergadering

Burn out voorkomen: tips voor werkgevers

Als uw werknemers een burn-out krijgen is dat heel vervelend, voor hen én voor u. Zes tips om burn-outs te voorkomen.

  1. Werkdruk niet negeren
    Ga werkdruk niet bagatelliseren door opmerkingen als: ‘we hebben het allemaal druk’. Wie erkent dat de druk soms heel hoog is, komt verder dan wie het negeert.
  2. Creëer een ergonomisch optimaal ingerichte werkplek
    Werkt u volgens de 4 ergonomische basiscriteria?
  3. Werk dat past
    Bezieling en passie vormen de beste preventie voor een burn-out. Zoek daarom uit wat uw mensen willen, moeten en kunnen.
  4. Gebruik hoofd en hart
    U weet dat uw medewerkers hard werken om het werk af te krijgen: doe dan ook niet moeilijk als iemand een keer een middag vrij neemt.
  5. Sta stil bij successen
    Laat niet alleen van u horen als u kritiek heeft, laat ook merken als u tevreden bent.
  6. Geef opbouwende kritiek
    Functioneert een werknemer niet helemaal zoals u zou willen? Ga dan op korte termijn met hem in gesprek. Kies een recent voorbeeld dat in uw ogen het probleem goed illustreert: leg uit wat de werknemer goed en fout deed.

Bron:
Kenniscentrum tandheelkundige ergonomie
Zibb

Lees meer over: Management, Ondernemen, Personeel
Drugsverslaafden

Eén op de tien artsen is verslaafd

Eén op de tien artsen is verslaafd aan alcohol, drugs of medicijnen. Dat blijkt uit buitenlandse onderzoeken. In navolging van andere landen wordt er per 1 maart in Nederland een meldpunt geopend waar verslaafde artsen voor hulp kunnen aankloppen. Dat meldt het NOS Journaal.

Het initiatief wordt onder meer gesteund door artsenorganisatie KNMG en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Het steun- en verwijspunt ‘abs-artsen’ wordt ondergebracht bij de Radboud Universiteit Nijmegen.

Laat aan het licht
Verslaafde artsen kunnen een groot gevaar vormen voor hun patiënten. Vaak komt de verslaving pas laat aan het licht, omdat artsen van zichzelf denken dat het hen niet kan overkomen. Ze zijn immers arts! Bovendien is het taboe in artsenkringen op verslaving groter zijn dan bij veel andere beroepsgroepen. Andere artsen hangen de verslaving van hun collega niet snel aan de grote klok.

Verslaafde artsen die zich melden, zullen na een intakegesprek worden doorverwezen naar een Nederlandse verslavingskliniek.
Het is de bedoeling dat de arts nog twee tot vijf jaar gevolgd wordt nadat hij of zij zich bij het meldpunt heeft gemeld.

Bron:
Gezondheid.blog.nl

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
Voorwaarden

Arbeidsvoorwaarden tandartsassistenten 2011

Klik hier voor een overzicht van de NMT voorwaarden tandartsassistenten voor 2011.

De NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling tandheelkundige praktijken is het advies voor uw arbeidsovereenkomsten. Deze regeling geldt voor alle personeelsleden van een tandarts(-specialist) en is niet bindend. Jaarlijks verschijnt een nieuwe, geactualiseerde versie van de arbeidsvoorwaardenregeling. Hierin zitten ook de adviessalarissen.

NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2011
De NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling is aangepast aan nieuwe wetgeving en ontwikkelingen die voor 2011 gelden. Ook zijn de salarissen geïndexeerd. Het betreft een aantal inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2010.

Niet automatisch van toepassing
Heeft u met uw werknemer(s) een arbeidsovereenkomst afgesloten, waarin wordt verwezen naar de NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2010, dan is het noodzakelijk dat beide partijen de nieuwe NMT-Arbeidsovereenkomst 2011 van toepassing verklaren. U doet dit door een addendum in te vullen die door beide partijen wordt ondertekend en wordt bijgevoegd bij de arbeidsovereenkomst.

Bron:
NMT

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Tijd - geld

Tips om de bijtelling auto van de zaak te verlagen

Microsoft heeft een aantal tips en rekentools verzameld om de de bijtelling privégebruik auto van de zaak te verlagen.

Het artikel bevat onder meer een gratis applicatie Excel-rittenregistratie en het vernieuwde Excel-werkboek Autokosten 2011.
Klik hier voor het artikel.

Bron:
Microsoft

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
apps - telefoon

Gratis apps IB-aangifte en belastingtips voor ondernemers

Jongbloed Fiscaal Juristen in Enschede heeft een gratis applicatie opgesteld om de aangifte inkomstenbelasting over 2010 in te vullen. Inmiddels hebben bijna 7.000 iPhone- en iPad-bezitters de aangifte-app gedownload. De app wordt volgende week uitgebreid met 30 aangiftetips.

Informatie op een rij
De app zet alle informatie over de aangifte inkomstenbelasting 2010 overzichtelijk op een rij. Welke inkomsten horen bij welke box, aftrekposten, tips voor als het huis is verkocht of als er sprake is van een opleiding of ziektekosten.

Ondernemers
Ook voor ondernemers is er inmiddels een speciale app met belastingtips. Ook deze app is gratis en is inmiddels 2.000 keer gedownload. Jongbloed werkt momenteel aan een nieuwe ondernemersapp met belastingwetten, belastingverdragen en korte adviezen. Meer informatie op de website van Jongbloed.

Bron:
Jongbloed Fiscaal Juristen

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
vakantie - strand

Werknemers hebben stuwmeer aan vakantiedagen

Werknemers potten 15 miljard euro aan vakantiedagen op

Nederlandse werknemers hadden op 31 december 2010 gemiddeld 18,5 vakantiedagen per persoon opgespaard. Dat staat gelijk aan 15 miljard euro. Dit blijkt uit berekeningen op basis van een onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder het Nederlandse bedrijfsleven. Dat onderzoek wordt deze week gepubliceerd in het AWVN-tijdschrift Werkgeven.

Vakantiestuwmeren
Het genoemde aantal vakantiedagen betreft opgespaarde rechten – ´vakantiestuwmeren´. Dat is dus vóórdat de vakantiedagen over 2011 op de vakantiekaart werden bijgeschreven. In Nederland zijn volgens het CBS een kleine 4,5 miljoen voltijdsbanen (waarbij alle deeltijdbanen zijn omgerekend naar voltijdsequivalenten). Samen zijn die banen goed voor 83 miljoen opgepotte vrije dagen. Een werkdag van 8 uur kost gemiddeld 176 euro. Dat betekent dat Nederlandse werkgevers voor 15 miljard euro (83 miljoen dagen * 176 euro) bij hun werknemers in het krijt staan.

Bespreekbaar maken
AWVN, betrokken bij meer dan de helft van alle CAO’s, wil het aantal vrije dagen dat Nederlandse werknemers krijgen ‘bespreekbaar maken’ in het CAO-overleg. In dezelfde editie van Werkgeven zegt directeur Arbeidsvoorwaardenbeleid Hans van der Steen: ‘De onderliggende verklaring voor het fenomeen vakantiestuwmeer is dat Nederlandse werknemers gewoon erg veel vrije dagen krijgen. 20 is wettelijk verplicht, 25 is de norm en dan komen daar nog zo’n 10 adv-dagen bij. Ik maak me sterk dat er weinig landen zijn waar werknemers zoveel vrije dagen krijgen.’

Onderzoek
Het onderzoek waarop de cijfers in dit artikel zijn gebaseerd, werd in januari door AWVN uitgevoerd onder bedrijven uit de marktsector. Van de aangeschreven bedrijven deden 173 mee, een respons van 17 procent. Dat hoge responscijfer duidt op relatief grote betrokkenheid bij het onderwerp. In het onderzoek werd gevraagd naar het aantal vakantiedagen en adv-dagen dat jaarlijks wordt verstrekt en hoe hoog het gemiddelde saldo van nog uitstaande vakantiedagen bedroeg op 31 december 2010.

Bron:
AWVN

Lees meer over: Ondernemen, Personeel