Consumentenvertrouwen in deskundigheid mondhygiënist gestegen
De consument blijkt nog steeds een stabiele voorkeur te hebben voor de tandarts als behandelaar. De bekendheid met de mondhygiënist is echter duidelijk toegenomen tussen 2009 en 2012. En waar de consument eenmaal ervaring heeft met de mondhygiënist, groeit het vertrouwen in de deskundigheid van deze professional. Dit blijkt uit onderzoek De eerstelijns mondzorg
door consumenten opnieuw bekeken uitgevoerd door het NIVEL in opdracht van het Capaciteitsorgaan.
Onderzocht werd het feitelijk gebruik van mondzorg door tandartsen, mondhygiënisten en preventieassistenten, de bekendheid met deze drie zorgverleners en de kennis over kwaliteit en kosten van de mondzorg.
Een samenvatting van de belangrijkste uitkomsten van dit onderzoek
- Mondzorg is voor veel consumenten een belangrijk goed. Een meerderheid heeft een aanvullende verzekering voor mondzorg te hebben en bijna iedereen bezoekt een vaste tandartspraktijk. Van de 84 respondenten die geen vaste tandarts hebben, geven slechts 2 respondenten aan dat er in hun woonplaats geen tandarts is die nieuwe patiënten aanneemt.
- Slechts 4% van de respondenten zonder kunstgebit heeft de afgelopen twee jaar geen bezoek gebracht aan de tandarts.
- Het merendeel van de consumenten kan altijd of meestal terecht bij hun eigen tandartspraktijk voor een afspraak.
- De respondenten die een grotere tandartspraktijk bezoeken, zijn op de hoogte van de titels van de verschillende beroepsgroepen in de praktijk.
- Ervaring met mondhygiënisten en preventieassistenten blijkt flink te zijn toegenomen vergeleken met 2009.
In 2009 had 37% van de bevolking ervaring met een mondhygiënist en 11 % met een preventieassistent. Nu is dat respectievelijk 44% en 13%.
- Consumenten zien voor het verwijderen van tandsteen en/of plak meer ruimte dan in 2009 voor overdracht van de tandarts naar de mondhygiënist.
- Ook de voorkeur voor de mondhygiënist voor periodieke controle is gestegen.
- De consument ziet daarnaast vaker de meerwaarde van de mondhygiënist – en ook deels van de preventieasssistent – bij instructie over mondhygiëne.
- Een meederheid van de respondenten weet niet of de tandarts dan wel mondhygiënist een hoger of lager tarief heeft.
- De meeste respondenten zijn op de hoogte van het kennisniveau van de verschillende mondzorgprofessionals maar weten niet welke bevoegdheid zij hebben voor zelfstandig behandelen.
- Consumenten hebben een voorkeur voor behandeling door hun eigen tandarts. Als men echter ervaring heeft met de mondhygiënist, dan hebben consumenten een minder uitgesproken voorkeuer voor de tandarts als het gaat om eenvoudige tandheelkundige behandelingen en periodieke controles.
- Niet aanvullend verzekerden lijken een voorkeur voor de tandarts te hebben vergeleken met wel aanvullend verzekerden. Dit wel in mindere mate.
- Meer dan de helft van de respondenten vergelijkt geen prijzen van tandartspraktijken met elkaar. Ook geeft meer dan de helft aan niet naar een andere tandarts te gaan als deze goedkoper is. Een kleine groep mensen geeft juist wel aan praktijken te vergelijken.
Bron:
Nivel
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!