Gluten

Geen gluten in tandheelkundige producten

Binnenkort plaatst de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) een artikel in hun magazine over de signalerende rol van de tandarts bij het stellen van de diagnose coeliakie en de vraag of er gluten in tandheelkundige producten voorkomen, meldt de VGT (Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche).

Klachten in de mond van coeliakie patiënten
Bij patiënten met een glutenovergevoeligheid kunnen afteachtige laesies van het mondslijmvlies voorkomen. Deze afteachtige leasies hebben bij patiënten met coeliakie een meer chronisch karakter dan gewone aften. Daarnaast heeft ongeveer 20% van de coeliakiepatiënten glazuurdefecten. Dit kan in het gehele gebit voorkomen, maar meestal in de snijtanden. Dit noemt prof. dr. I. van der Waal in zijn boek over mondziekten. Ook het coeliakieforum noemt deze klachten.

Geen gluten in tandheelkundige producten
De VGT heeft in het verleden eerder onderzocht of er gluten in tandheelkundige producten voorkomen. Dit bleek niet het geval te zijn. De NCV zal dit opnemen in het artikel over coeliakie en de mondzorg.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Interview: Het geven van poetslessen aan asielzoekers

Mondhygiëniste Naomi Adler heeft poetslessen gegeven aan asielzoekers naar aanleiding van de projectweek over persoonlijke verzorging van School 23 in Eindhoven. In het volgend interview vertelt zij over haar ervaringen en hoe zij zo’n les heeft aangepakt.

Hoe kwam u op het idee om poetsles aan asielzoekers te gaan geven?
“De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten hadden een verzoek ingediend bij alle collega’s in de regio of wij op een school voorlichting wilden geven over mondverzorging aan asielzoekers. Uiteindelijk zijn maar heel weinig mensen op dit verzoek ingegaan, wat mij eerlijk gezegd verbaasde.”

Gaf u zowel les aan kinderen als volwassenen?
“In mijn groep zaten 18 asielzoekers tussen de 18 en 26 jaar oud. Sommigen waren pas vier weken in Nederland, en sommigen al ruim vier maanden. De poetslessen werden gegeven in het kader van een projectweek over persoonlijke verzorging om de jongeren helpen voor te bereiden op een baan.”

Hoe verliep de communicatie?
“De studenten kwamen echt overal vandaan: Syrië, Afghanistan, Eritrea, Polen en Bulgarije. Omdat zij vrijwel geen Nederlands of Engels spraken, moest ik improviseren. Uiteindelijk werd het een combinatie van Engels en Nederlands en veel uitbeelden.”

Hoe pakte u de les aan?
“De focus van de les lag op het leren van vaardigheden voor goede gebitsverzorging. Voor de les had ik een PowerPoint gemaakt met illustratieve dia’s. Eerst vertelde ik waarom een gezond gebit belangrijk is, en over het ontstaan van tandplak en tandvleesontstekingen. Daarna heeft iedereen een plaktest mogen doen en mochten zij vervolgens hun tanden gaan poetsen voor de spiegel waar bij velen ook het tandvlees ging bloeden. Zo werden zij zich ook meer bewust van het belang van goede gebitsverzorging. In totaal duurde een les anderhalf uur, dus we hadden ook tijd om te praten over kiespijn en tanden trekken.”

Heeft u ook een gebitscheck gedaan?
“Tijdens het aanbrengen van de kleurstof voor de plaktest, heb ik een beetje naar het gebit kunnen kijken. Eerlijk gezegd viel het niet tegen. We moeten dan ook niet vergeten dat sommigen eerst in een normale maatschappij hebben geleefd, tot een aantal jaar geleden.”

Hoe waren de reacties?
“De reacties waren heel positief en leuk. Binnenkort gaan wij de lessen evalueren en hoor ik hoe het bij anderen is gegaan. In maart zal ik weer poetsles aan asielzoekers gaan geven op deze school.”

Heeft u nog tips voor uw collega’s?
“Durf uit je comfort-zone te komen! Het improviseren is een uitdaging, maar het is een leuke en bijzondere ervaring. Uiteindelijk leer je ook veel over jezelf. Probeer daarnaast in de lessen voornamelijk te focussen op de basiszorg, want deze mensen hebben al zoveel aan hun hoofd. En probeer te begrijpen waar deze mensen vandaan komen. Je hoort veel in de media, maar om zelf mee te maken wat het met je doet. Ik ben blij dat ik als mondhygiënist op deze manier iets voor hen kan betekenen.”

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Test consumentenbond: weinig kwaliteitsverschil tussen elektrische tandenborstels

De Consumentenbond testte elektrische tandenborstels en concludeert dat “het eindresultaat een nek aan nek rade was tussen de Philips tandenborstels en de elektrische tandenborstels van Oral-B”. Er blijken dus weinig verschillen in poetsresultaat te zijn tussen elektrische tandenborstels. Het onderzoek is vermeld in de Consumentengids van december.

Top 10 elektrische tandenborstels
De top 8 van beste elektrische tandenborstels werd gevuld door Oral-B en Philips, gevolgd door de Kruidvat Ultradent Power en de Waterpik SR-3000. De Philips Sonicare HX9332 Diamond Clean en Philips HX6921 Flexcare kwamen met een gedeelde eerste plaats als beste uit de test met het cijfer 7,8. De Oral-B PRO 2000 is als Beste koop gekozen met een 7,6.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Poster Goed Gebekt over tanden bleken

Goed Gebekt, een consumentenwebsite van vier mondhygiënistondernemers, heeft een poster over bleken gemaakt voor communicatie aan de patiënt. De kopregel van de poster luidt:

Laat u uw tanden bleken bij de schoonheidsspecialist of nagelstylist?

De poster is gratis te downloaden via de website van Goed Gebekt


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Twee preventieprojecten Ivoren Kruis gekozen als best practice in Europa

Het European Platform for Better Oral Health heeft de preventieprojecten Hou je mond gezond! en (h)Oud de mond gezond van het Ivoren Kruis gekozen als best practices voor de promotie van mondgezondheid in Europa.

Preventieprojecten mondgezondheid
In totaal werden 28 best practices gekozen uit 14 EU-landen. De projecten hebben betrekking op zwangere vrouwen, kinderen en jongeren, ouderen en kansarme groepen. Best practices omvatten programma’s voor het opleiden van professionals, preventieprojecten in het onderwijs, integratie van de mondgezondheid in bredere algemene gezondheidsprogramma’s, bevordering van de gezondheid, de verstrekking van zorg, veranderingen in het beleid die een betere mondgezondheid bevorderen, levering van orale gezondheidszorgdiensten en programma’s die specifiek gericht zijn op het terugdringen van ongelijkheden op het gebied van mondgezondheid. Het zijn succesvolle initiatieven die mondziekten kunnen helpen voorkomen, die de sociale lasten kunnen verminderen en op hun beurt bestaande ongelijkheden verminderen.

Preventieprojecten Ivoren Kruis
Het landelijke lesproject Hou je mond gezond! heeft door de ruim 20.000 poetslessen die door 3.000 vrijwillige mondzorgverleners en 2.900 leerkrachten op basisscholen en peuterspeelzalen sinds de introductie zijn gegeven, al 600.000 kinderen bereikt. Driekwart van de mondzorgverleners en 70% van de leerkrachten verwachten dat leerlingen na een Hou je mond gezond! poetsles beter hun tanden zullen poetsen. Ook rekent 44% van de respondenten uit de mondzorg en 40% van de respondenten uit het onderwijs erop dat het onderwijsproject Hou je mond gezond! van het Ivoren Kruis een impuls zal geven aan het tandartsbezoek van de leerlingen.

(h)Oud de mond gezond mag sinds de recente introductie al rekenen op 300 vrijwillige mondzorgverleners. Uiteindelijk zullen 500 vrijwilligers gezamenlijk 5.000 verzorgenden trainen over mondgezondheid van ouderen in verpleeg- en verzorgingshuizen. Voor beide projecten verstrekt elmex educatieve poetskoffers met o.a. tandpasta en tandenborstels. Daarmee wordt de klinische les extra aantrekkelijk voor de vrijwilligers en de verzorgenden.

Platform for Better Oral Health
Het Europees Platform voor Better Oral Health streeft ernaar gezamenlijke oplossingen te vinden om de mondgezondheid in de hele EU te verbeteren en ongelijkheden te verminderen. Daarvoor verzamelde het Platform een reeks van best practices waarvan er uiteindelijk 28 zijn gekozen uit 14 landen. Twee initiatieven zijn van het Ivoren Kruis. Beleidsmakers en specialisten kwamen op 13 oktober in Brussel samen om het belang van de mondgezondheid op de algehele gezondheid en welzijn te benadrukken. Beleidsmakers zullen zich committeren aan de ontwikkeling en financiering van een beleid dat de preventie van mondziekten en hun behandeling zal verbeteren. De Europese Commissie en de lidstaten willen een ‘joint-action’ op het gebied van mondgezondheid stimuleren, die zich focust op het delen van de best practices tussen de lidstaten. Er wordt naar gestreefd om daarmee de effectiviteit van de orale gezondheidszorgbudgetten te maximaliseren, de negatieve economische gevolgen van orale ziekten te verminderen en de kwaliteit van leven van alle EU-burgers te verbeteren.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

App motiveert gebruikers om regelmatig tanden te poetsen

Gezondheid-apps voor de mobiele telefoon helpen mensen om hun eigen gezondheid te monitoren. Zo zijn er apps die bijhouden hoe lang, hoe vaak en hoe goed iemand zijn tanden heeft gepoetst. Waaronder Brush DJ die gebruikers motiveert om regelmatig hun tanden te poetsen. Volgens onderzoek gepubliceerd in the British Dental Journal, blijkt deze app hierin effectief te zijn.

Brush DJ
Brush DJ motiveert gebruikers om twee minuten lang tanden te poetsen door muziek af te spelen die opgeslagen staat op de telefoon. Er is ook een standaard afspeellijst beschikbaar. Gebruikers worden door het gebruik van muziek gestimuleerd om langer en beter te poetsen. Daarnaast kan een herinneringsfunctie worden ingesteld, zodat de gebruiker twee keer per dag een poetsmelding krijgt. Ook kan de gebruiker herinnerd worden aan een tandartsbezoek en wanneer de tandenborstel moet worden vervangen. Inmiddels is Brush DJ sinds 2011 meer dan 155.000 keer gedownload en wordt in 182 landen gebruikt.

Onderzoek

Gebruikers die meer dan drie keer de app hadden geopend, kregen een melding met een uitnodiging om mee te doen aan een questionnaire. De questionnaire bevatte vragen over het gebruik van de applicatie en de huidige mondhygiëne. 189 respondenten hebben de questionnaire ingevuld, waarvan 69 tussen de 7 en 12 jaar oud.

Resultaten

113 respondenten (70%) hebben aangegeven dat hun tanden schoner lijken sinds het gebruik van de app. 133 respondenten (88%) gaven aan dat de app hen motiveert om langer tanden te poetsen.

Conclusie
Brush DJ motiveert kinderen om goed voor hun tanden te zorgen. De resultaten vormen een goede basis voor vervolgonderzoek naar het gebruik en de effectiviteit van mondgezondheids-apps.

Download

BrushDJ is beschikbaar via hun officiële website, de i-Tunes store en de Android app store.

Bron: Nature.com

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Uitzending Kassa over tandenpoetsen

Martijn Rosema, mondhygiënist en onderzoeker bij ACTA, beantwoordt vragen over tandenpoetsen en tandpasta in de uitzending van Kassa, uitgezonden op 26 september.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Kinderen poetsen hun tanden beter na poetsles

Driekwart van de mondzorgverleners en 70% van de leerkrachten verwachten dat leerlingen na een Hou je mond gezond! poetsles beter hun tanden zullen poetsen. Ook rekent 44% van de respondenten uit de mondzorg en 40% van de respondenten uit het onderwijs erop dat het onderwijsproject Hou je mond gezond! van het Ivoren Kruis een impuls zal geven aan het tandartsbezoek van de leerlingen.

Dit blijkt uit de online Hou je mond gezond! enquête die 1.266 reacties van mondzorgverleners en 2.100 reacties van leerkrachten en leidsters opleverde. Na een Hou je mond gezond! poetsles ontvangen leerkrachten en mondzorgverleners, die de poetslessen op basisscholen en peuterspeelzalen verzorgen, een online enquête. Van de respondenten uit de mondzorg is 43% (preventie)assistent, 25% mondhygiënist en 17% tandarts. Verder vulde onder andere GGD-medewerkers, studenten mondzorg- en tandheelkunde of tandartsassistenten in opleiding de vragenlijst in. Van de respondenten uit het onderwijs geeft 84% les op een basisschool en werkt 16% op een peuterspeelzaal.

Leerkrachten (zeer) tevreden over poetslessen Hou je mond gezond!
Over de Hou je mond gezond! poetsles die in zijn of haar groep is gegeven, is 97% van de leerkrachten en leidsters zeer tevreden (61%) of tevreden (36%). Van 90% van de mondzorgverleners krijgt het schriftelijke lesmateriaal de waardering ‘goed’. Van de onderwijsgevenden geeft 73% (20% had geen mening) dat aan. Bijna alle leerkrachten (96%) en mondzorgverleners (91%) vinden het poetspakket met daarin elmex tandenborstels, elmex tandpasta en ouderfolders een goede aanvulling op de poetsles. Veel mondzorgverleners willen nog eens een poetsles geven. Zelfs 70% is bereid nog eens een poetsles te geven op een school waarvan men weet dat het noodzakelijk is aandacht te besteden aan mondgezondheid.

19.165 poetslessen
Tot en met het zojuist afgeronde schooljaar 2014-2015 zijn al 19.165 poetslessen gegeven aan ongeveer 575.000 kinderen. Het landelijke onderwijsproject Hou je mond gezond! is geïnitieerd en ontwikkeld door het Ivoren Kruis. Centraal onderdeel is het bezoek van een vrijwillige tandarts, mondhygiënist of (preventie)assistent aan de klas. Het kosteloze lesproject bestaat behalve uit het bezoek van een mondzorgverlener uit schriftelijk lesmateriaal en de website www.houjemondgezond.nl. Voor alle kinderen is er een elmex tandenborstel, een tube elmex tandpasta en voor hun ouders/verzorgers een informatieve folder met tips voor de verzorging van het kindergebit.

Bevorderen gezonde mond
Doel van het onderwijsproject is het bevorderen van een gezonde mond door het terugdringen van cariës en tanderosie en het stimuleren van tandartsbezoek. Verder wil het Ivoren Kruis bij kinderen van peuterspeelzalen en basisscholen bewustwording creëren van de eigen invloed op de (mond)gezondheid. Kinderen die de juiste houding, kennis en vaardigheden aanleren om hun gebit en mond goed te verzorgen, zijn ook vaardiger in preventie en zelfzorg bij het voorkomen van ernstiger vermijdbare ziektes, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en aan voedingsgedrag gerelateerde kankers. Wie zelf eens een les wil geven of krijgen, kan zich aanmelden via www.houjemondgezond.nl. Meer informatie en ervaringen staan ook op Facebook en Twitter.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Workshop tandenpoetsen op Kidsfabriek in Dinxperlo

Op 22 augustus geeft mondhygiënist Lieneke Steverink Jorna een workshop tandenpoetsen tijdens het kinderfestival Kidsfabriek in Dinxperlo, Gelderland. Dit festival wordt voor de derde keer gehouden. Kinderen kunnen zich vermaken met allerlei spelletjes, activiteiten en workshops.

Samen met vier collega’s geeft Lieneke de gratis tandenpoetsles. “Vorig jaar ben ik door de organisatie benaderd of ik iets voor het thema gezondheid kon betekenen. Voor mij als mondhygiënist betekende dat natuurlijk het geven van poetsles en adviezen. De interesse was enorm en veel kinderen en ouders wilden graag hieraan deelnemen en natuurlijk ook aan de plaquecontrole. Het is spannend om met een rode kleurstof plekjes op je tanden en kiezen op te sporen die niet goed gepoetst zijn. Ook voor de ouders erg duidelijk”, vertelt de mondhygiënist in de Gelderse Post.

Wetenschappelijk onderzoek
De workshop is niet alleen leuk en leerzaam voor kinderen en hun ouders, maar levert ook een bijdrage aan een wetenschappelijk onderzoek. Ouders kunnen een vragenlijst invullen. De resultaten worden door Yvonne Buunk-Werkhoven, mondhygiënist en wetenschapper, verwerkt en mogelijk gepresenteerd tijdens het internationale mondhygiënistencongres in Zwitserland.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Nieuwe website voor uw patiënt: tandvleescijfer.nl

Welk cijfer krijgt uw tandvlees? Dat is de centrale vraag op de nieuwe consumentenwebsite www.tandvleescijfer.nl De website is ontwikkeld door Goed Gebekt, een initiatief van vier mondhygiënistondernemers.

De website legt de DPSI-score uit en roept consumenten op hun tandarts te vragen naar hun DPSI-score. “Het is onderdeel van de controle en kost niets extra’s. Maar kan u wel in de toekomst voor verrassingen en hoge kosten behoeden.”

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Uitzending Radio M Utrecht over mondzorg voor ouderen

Tandarts geriatrie Nelleke Bots was op donderdag 11 juni te gast bij Radio M Utrecht in het lunchprogramma Aan Tafel! en sprak over mondzorg voor ouderen.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Cindy’s blog over haar kaakoperatie

Cindy vertelt op haar blog over haar ervaringen voor, tijdens en na haar kaakosteotomie. Ook heeft zij een forum waarop lotgenoten ervaringen kunnen delen.

“Heb je ooit een beugel gehad?”, vroeg mijn nieuwe tandarts in 2009. “Nee, meneer, ik ben altijd erg bang voor de tandarts”, zei ik. “Als je niets aan je overbeet doet, zal je over enkele jaren geen tanden meer in je mond hebben”. Enigszins aangeslagen nam ik de woorden tot me. “Hoe ga ik dit in godsnaam aanpakken?” De optie die ik had? Een lang beugeltraject én een kaakoperatie.

Na een half jaar nagedacht te hebben over dit mogelijke traject kwam ik terug bij de tandarts voor controle. Ik besloot de knoop door te hakken en er vol voor te gaan. In april 2010 werd mijn eerste beugel geplaatst: een palatal bar. Twee maanden later werden alle verstandskiezen en 4 premolaren verwijderd. In juli 2010 werden mijn tanden voorzien van brackets en kon het traject echt beginnen. Na anderhalf jaar beugelen was het tijd om me te melden bij de kaakchirurg voor het opstarten van het kaakosteotomietraject. Op consult bij kaakchirurg Dr. de Jonge van het Atrium MC te Heerlen kreeg ik te horen dat een onderkaakoperatie alleen niet voldoende zou zijn. Ook de bovenkaak zou ‘aangepakt’ worden. Een tegenvaller, want de tandarts had me eerder nog verteld dat ik alleen een onderkaakoperatie zou krijgen. Ik kreeg veel voorlichting, maar zat tegelijkertijd ook met veel vragen en onzekerheden. “Er is geen weg meer terug, ik moet doorzetten nu. Kom op, je kan het”, praatte ik mezelf moed in.


Vóór de operatie

Blog

Nadat ik urenlang op internet had gezocht naar ervaringen van andere patiënten was ik het zat. Hoeveel zoektermen ik ook op ‘Google’ intypte, ik vond nauwelijks ervaringen van andere lotgenoten. “Weet je wat, laat ik dan maar de eerste zijn die alle patiënten die na mij komen van de benodigde informatie voorziet!” Zo gezegd, zo gedaan. In februari 2012, twee maanden voor de operatie, startte ik een blog. Dit had eigenlijk 3 redenen:

  • Op deze manier kon ik de emoties van me af schrijven;
  • Familie en vrienden kon ik na de operatie doorsturen naar de blog als ze vroegen hoe het met me ging. Praten werd namelijk behoorlijk bemoeilijkt door de elastieken die tussen de boven- en onderkaak zaten;
  • Zoals al eerder gezegd: ik kan op deze manier alle patiënten die na mij komen van gedetailleerde informatie over het traject voorzien.

Operatiedag

23 april 2012 stond groot omcirkeld in mijn agenda: operatiedag. De dag dat mijn leven voorgoed zou veranderen. De dag waarop ik een mooie kaaklijn zou krijgen. De dag die het laatste deel van het beugel- en kaakosteotomietraject zou inluiden. Yes, die stralende en vooral gezonde glimlach kwam steeds dichterbij! Het viel niet mee. Vooral de eerste dagen waren zwaar. Een flink gezwollen hoofd, pijn, een doof gezicht, een bloedsmaak in je mond, niet kunnen slapen, nauwelijks kunnen eten. Geloof me, de eerste dagen is het afzien, maar daarna gaat het stap voor stap steeds beter.

De ‘nieuwe’ Cindy

De contouren van de ‘nieuwe’ Cindy werden steeds beter zichtbaar. Na enkele weken stond ik vol trots voor de spiegel: “wauw, ik heb nu echt een kin!” Het perfectioneren van het gebit kon beginnen. In oktober 2012, een half jaar na de kaakoperatie, werd mijn beugel verwijderd. Tranen van geluk. Niemand die mijn glimlach nog kon stoppen. Een dag nadat mijn beugel was verwijderd stapte ik in het vliegtuig om te gaan genieten van een welverdiende vakantie. Toen er een totaal onbekende vrouw op me af kwam en uit het niets tegen me zei: “wauw, wat ben jij mooi!”, wist ik het zeker: Ik ben klaar, ik mag er wezen. Ja, ik kan echt zeggen: het is het allemaal waard geweest.

Vóór de kaakosteotomie                 Na de kaakosteotomie

Groei

De blog bleef maar groeien. Van 50, naar 100, naar 200, naar 300 tot wel 500 pageviews per dag. Er is behoefte aan informatie, dat is duidelijk. Nu, 3 jaar post-OK, plaats ik nog steeds iedere maandag een nieuwe update. De blog groeit gestaag verder. Dankzij dit project zijn er prachtige dingen op mijn pad gekomen. Te gast bij programma’s van TV Limburg en BNN, maar ook reportages in de Grazia en de Flair. Een bijbaan als presentatrice bij TV Limburg. Het schrijven van een boek in samenwerking met mijn kaakchirurg om de informatievoorziening voor patiënten te optimaliseren. Inspirerende presentaties geven aan groepen ondernemers (want ja, “don’t let fear stop you!”) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Als klap op de vuurpijl heeft de blog me uiteindelijk een baan opgeleverd. Sinds kort mag ik mijn glimlach delen in de wereld van de tandheelkunde, als ‘sales representative’ bij Bluem. Wauw, wat ben ik blij dat ik ooit de blog ben gestart!

“Shine bright like a diamond”

Door: Cindy van Moosdijk
Bekijk haar blog. http://cindyskaakoperatie.blogspot.nl/

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
nooit-meer-angst-voor-de-tandarts1

Winnaar Like dental INFO op Facebook

In mei plaatsten wij de Like dental INFO aktie op Facebook waarin u kans kon maken op het boek Nooit meer angst bij de tandarts. Uit alle inzendingen hebben wij ad-random de volgende winnaar gekozen:

Nelleke Krielaart-Manschot

Heeft u gewonnen?
Heeft u gewonnen? Mail ons dan u naam, Facebookadres en het adres waarop u u prijs wilt ontvangen. We sturen het boek dan naar u toe.

Nooit meer angst bij de tandarts
Ongeacht de luxe fauteuils, het gezoem bij het boren en de snel werkende verdovingspuiten, blijkt nog altijd ruim veertig procent van de Nederlandse bevolking bang te zijn voor een tandartsbehandeling. Tandartsangst prijkt zelfs bovenaan de top-10 van de meest voorkomende angsten.

Het doel van dit zelfhulpboek is de weg naar angstvrije behandelingen, waarbij je stap voor stap meer inzicht krijgt in wat je moet doen om jezelf van je tandartsangst te verlossen. De centrale vraag hierbij luidt: Waar ben je werkelijk bang voor? Hiervoor beschik je over enkele tests die je duidelijk maken hoe jouw tandartsangst is opgebouwd en aan welke aspecten van jouw tandartsangst jij het best kunt werken.

Nooit meer angst bij de tandarts is in eerste instantie bestemd voor de tandartspatiënt, maar bovendien kunnen psychologen, orthopedagogen, psychiaters, tandartsen en mondhygiënistes met nieuwe inzichten op het psychologische terrein van de tandheelkunde hun voordeel doen. Tevens zullen tandartspatiënten die hinder ondervinden van andersoortige angsten als agorafobie, sociale angst of een claustrofobie, die een beperking vormen om angstvrij een tandarts te consulteren, met de inhoud van dit boek ook hun voordeel kunnen doen.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

TV-programma De Wensboom: meisje wenst oma goed gebit

In het RTL4 TV-programma De Wensboom wenst een meisje dat haar oma’s gebit wordt opgeknapt. Haar oma Henny is bang voor de tandarts en is hier al meer dan 40 jaar niet meer geweest. In het programma is te zien hoe ze naar tandarts Dyonne Broers van de Stichting Bijzondere Tandheelkunde gaat.

Bekijk het fragment terug, vanaf minuut 14

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Steeds meer ouderen hebben extra hulp nodig bij mondverzorging

Ouderen hebben steeds meer moeite om hun gebit goed te verzorgen. Bij opname in een verzorg- of verpleeghuis heeft 80% van de nieuwe bewoners een matige tot slechte mondgezondheid. En verzorgenden in een zorginstelling hebben vaak geen tijd voor goede mondverzorging. Terwijl een gezonde mond juist voor ouderen extra belangrijk is. Wie een gezonde mond heeft, heeft geen pijn of ontstekingen, kan beter eten, ziet er verzorgder uit en heeft minder last van een slechte adem.

Samen met TNO en Zorg voor Beter ontwikkelde de KNMT poetsinstructiekaarten voor ouderen, verplegenden, verzorgenden en mantelzorgers. En een praktijkwijzer voor tandartsen. Onder het motto: Houd de oudere mond gezond!

1 op de 4 straks 65 jaar of ouder
In 2030 is bijna 1 op de 4 (24%) van de Nederlanders 65 jaar of ouder. Ouderen die langer thuis wonen en doorgaans nog (een deel van) hun eigen gebit hebben. ‘Dat is een groot goed,’ zegt KNMT-voorzitter Aad van der Helm. ‘Want een goede mondgezondheid is belangrijk voor de kwaliteit van leven. Maar met het ouder worden, wordt het steeds lastiger om de mond gezond te houden. Ook realiseren ouderen zich het belang van een goede mondgezondheid vaak niet. Slechts 20% van de thuiswonende ouderen is zich dat bewust terwijl ze vaak wel een duidelijke zorgbehoefte hebben.’

Actieplan
Het actieplan van de KNMT richt zich dan ook zowel op voorlichting als op hulp bij de dagelijkse mondverzorging en bij de periodieke tandheelkundige zorg. ‘Ouderen moeten daarop kunnen rekenen,’ zegt Van der Helm. ‘Zeker in geval van toenemende kwetsbaarheid kan verwaarlozing van het gebit ernstige gevolgen hebben. Naast pijn-, kauw- en slikproblemen kan een slechte mondgezondheid leiden tot gewichtsverlies, longontsteking, hart- en vaatziekten, slecht instelbare bloedsuikerspiegels en snellere veroudering van het brein.’

Poetsinstructiekaarten voor verzorgenden
In samenwerking met TNO en Zorg voor Beter ontwikkelde de KNMT poetsinstructiekaarten voor vijf verschillende gebitssituaties van de boven- en onderkaak. Met instructies in het geval van eigen tanden en kiezen, een volledig kunstgebit, een overkappingskunstgebit, geen (kunst)gebit of een frame of plaatje. De poetsinstructiekaarten zijn speciaal ontwikkeld voor personeel in verzorg- en verpleeghuizen en hebben allemaal een gelijke basis met steeds dezelfde poetsvolgorde. Dit helpt om alle tanden en kiezen te poetsen. Bekijk de poetsinstructiekaarten of bestel ze bij de KNMT.

Praktijkwijzer voor de tandarts
De KNMT heeft voor tandartsen de Praktijkwijzer zorg aan ouderen in de algemene mondzorgpraktijk ontwikkeld voor ondersteuning van tandartsen en hun team bij het zo adequaat mogelijk organiseren van de zorgverlening. Bijvoorbeeld hoe ouderen zo goed mogelijk in beeld blijven, hoe iedereen in het team zijn rol het best kan benutten om ouderen zo goed mogelijk te begeleiden en te behandelen maar bijvoorbeeld ook hoe de praktijk zo toegankelijk mogelijk te maken voor oudere patiënten.

Bekijk ook het filmpje poetsinstructie ouderen


Download brochure tno-poetsinstructiekaarten-dubbelzijdig-lr.pdf
Download brochure knmt-praktijkwijzer-mondzorg-ouderen[1].pdf
Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

(h)Oud de mond gezond zoekt vrijwilligers voor training aan verzorgenden

(h)Oud de mond gezond. Dat is de naam voor het ouderenproject verzorgenden in verpleeghuis- en verzorgingshuizen. Er wordt hard gewerkt aan het ambitieuze project, waarvoor het Ivoren Kruis een schenking ontving van de VriendenLoterij. Projectleider Ronald Bos: “We roepen vrijwillige tandartsen, mondhygiënisten en (preventie)assistenten op die bereid zijn als vrijwilliger een éénmalige training te geven aan verzorgenden in verpleeg- en verzorgingshuizen. De vrijwillige mondzorgverleners krijgen zelf een kosteloze opleiding via de Preventie Academie van het Ivoren Kruis. De opleidingen starten in september 2015.”

Beloning
De vrijwilligers worden op 3 manieren beloond: uitbreiding van hun vakkennis, kosteloze accreditatiepunten en maatschappelijke waardering voor hun vrijwilligerswerk. De verzorgenden krijgen van vrijwilligers een les over het belang van mondgezondheid en krijgen een interactieve presentatie over de uitvoering van de juiste handelingen. Met de opgedane kennis zijn verzorgenden in staat een op de cliënt afgestemde verzorging te bieden en is de drempel om iemands mond te verzorgen verlaagd.

Het project valt of staat met een goede afstemming met directies van verpleeg- en verzorgingshuizen. Uiteraard wordt geïnventariseerd in welke huizen al een mondverzorger in functie is of op een andere manier een bijdrage levert.

Aanmelden
Wie belangstelling heeft als vrijwilliger aan (h)Oud de mond gezond mee te werken en dus de cursus te volgen, kan zich nu al aanmelden. Stuur een e-mail met daarin de volgende gegevens:

Ja ik word vrijwilliger voor (h)Oud de mond gezond en geef me nu alvast op voor kosteloze deelname aan de cursus.
Praktijk- of organisatienaam:
Voorletters:
Voornaam:
m/v
Achternaam:
Functie:
Adres:
Postcode:
Woonplaats:
BIG-nummer/ KRM nummer:


Lees meer over: Actueel, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z

Patiënt onvoldoende geïnformeerd over beugelbehandeling

Ruim 70% van de patiënten krijgt van hun orthodontist niet voldoende informatie over de mogelijke behandelingsmethoden, typen beugels en tarieven. Dit blijkt uit het onderzoek van het Meldpunt Orthokosten van de Consumentenbond en De Monitor.

Zeshonderd ouders van beugeldragers vulden de enquête van het meldpunt in. Meer dan een kwart van de deelnemers gaf aan geen offerte te hebben gekregen vóór de behandeling.

NZa onderzoek
De NZa stelde eerder al dat orthodontisten in de afgelopen jaren meer patiënten behandelden en duurdere beugels plaatsten. Volgens de NZa bleef de omzet van orthodontisten hierdoor ongeveer gelijk terwijl er wel een tariefsdaling van 32% was in 2011 en 2013. Volgens orthodontisten kiezen consumenten zelf voor innovatieve en daarmee duurdere beugels.

Consumentenbond
De consumentenbond is van mening dat de resultaten van hun enquête de argumenten van de orthodontisten voor de kostenstijging ontkrachten. Sandra de Jong van De Consumentenbond zegt op de website van De Monitor: ‘Nu blijkt dat er voor de meeste patiënten helemaal niets te kiezen valt. Zeventig procent van de patiënten zegt helemaal geen informatie te krijgen over de beugelbehandeling.’

Beter informeren
René Noverraz zegt namens de KNMT dat orthodontisten hun patiënten beter gaan informeren over de behandelmogelijkheden en kosten hiervoor. In de komende maanden zullen orthodontisten informatie hierover op hun websites plaatsen. Ook wordt de controle hierop aangescherpt. ‘Jaarlijks worden orthodontisten gevisiteerd en gecertificeerd door externe controleurs. Deze controleurs hebben de opdracht gekregen scherper toe te zien op de manier waarop wij onze patiënten informeren’, aldus Noverraz op de KNMT website.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Tarieven, Thema A-Z

Oral Health Foundation Rwanda: voorlichting en preventielessen over mondzorg

De stichting Oral Health Foundation Rwanda (OHFR) is een tandheelkundige stichting die zich inzet om de tandheelkundige voorzieningen in Rwanda te verbeteren. Zij richt zich voornamelijk op lagere en middelbare scholen. Het programma bestaat uit preventieve en curatieve mondzorg.

Doel
Vanuit de liefde voor het land en de Rwandese bevolking is de stichting Oral Health Foundation Rwanda (OHFR) in 2006 opgezet. Inmiddels is de OHFR met groot succes werkzaam in Rwanda. De OHFR wilt door het opzetten van een tandheelkundige infrastructuur bijdragen aan de directe verbetering van de tandheelkundige zorg van de plattelandsgemeenschap. De OHFR is een in Nederland geregistreerde NGO en in Rwanda geregistreerde INGO. (International Non-Governmental Organization).

Waarom?
In Rwanda lijdt meer dan 60% van de kinderen aan kiespijn. De situatie onder volwassenen is nog slechter door ongevallen en ziektes als AIDS en mondkanker. Rwanda heeft op een bevolking van bijna 12 miljoen mensen naar schatting 20 goed opgeleide tandartsen, die voornamelijk werken in de hoofdstad. Dus één tandarts op ongeveer 600.000 mensen. Op het platteland zijn nauwelijks tandartsen actief.

Omdat een gezonde bevolking de basis is voor een goede economische ontwikkeling, die samen met de educatieve ontwikkeling zorgt voor een stabiele en vreedzame samenwerking tussen verschillende bevolkingsgroepen, tracht de OHFR bij te dragen aan een goede gezondheidszorg.

Werkwijze
De OHFR heeft voorlichtingsprogramma’s en preventielessen ontwikkeld om kinderen kennis te laten maken met mondverzorging. De OHFR geeft zowel voorlichting op scholen en behandelt de kinderen op basis van Atraumatic Restorative Treatment (ART). Bij de ART is geen boor of speekselafzuiger nodig, hetgeen impliceert dat ART zonder elektriciteit, zonder leidingwater en zonder dure compressor kan worden uitgevoerd. Er is alleen handinstrumentarium voor nodig. Kinderen kunnen worden doorgestuurd naar een van de twee klinieken van de OHFR als zij met behulp van ART niet meer geholpen kunnen worden. Ook het opleiden van lokale tandartsen en assistenten is een voorwaarde voor structurele verbetering van de tandheelkundige zorg van de Rwandese bevolking. Zij volgen jaarlijks masterclasses en krijgen altijd een tweedaagse workshops voordat zij afreizen naar een school om de leerlingen daar te behandelen.

Samenwerking
Naast samenwerking met de Rwandese tandheelkundigen werkt de OHFR ook intensief samen met gezondheidscentra door het hele land, om zo zoveel mogelijk kinderen te bereiken. Aangezien de tandheelkundige gezondheidszorg een geïntegreerd deel moet worden van de reguliere medische infrastructuur zal op de lange termijn de hulp van de OHFR niet meer nodig zijn. Om het doel van deze onafhankelijkheid te bereiken, wordt er nauw samengewerkt met de Rwandese overheid, de bevolking en de gezondheidszorg in Rwanda.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
Damp van e-sigaret schadelijk voor gezondheid

Damp van e-sigaret schadelijk voor gezondheid

Hoewel de e-sigaret minder ongezond is dan tabakssigaretten, bevat de damp van e-sigaretten een aantal ingrediënten en chemische onzuiverheden in hoeveelheden die schadelijk zijn voor de gezondheid. Dat blijkt uit onderzoek van het RIVM. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) oordeelt naar aanleiding van het onderzoek dat elektronische sigaretten – zowel met als zonder nicotine – zo onveilig zijn, dat consumenten ze niet langdurig en structureel zouden moeten gebruiken.

Risico’s
Elektronische sigaretten verdampen een vloeistof die meestal nicotine en een smaakstof bevat. De schadelijke stoffen in e-sigaretten zijn onder andere nicotine, propyleenglycol, glycerol, aldehyden, nitrosamines en metalen. Inhalatie hiervan kan leiden tot irritatie en schade aan de luchtwegen, hartkloppingen en een verhoogde kans op kanker. Vooral zware gebruikers hebben een grote kans op problemen met hun luchtwegen.

Verschillen tussen vloeistoffen
Uit het RIVM-onderzoek blijkt dat de samenstelling van de vele soorten e-vloeistof op de Nederlandse markt en die van de resulterende damp onderling sterk verschillen. Soms komen de gevonden hoeveelheden nicotine in de vloeistof niet overeen met de gehalten die op de verpakking staan. Van sommige stoffen blijken de concentraties in de damp hoger te zijn dan in de vloeistof; sommige stoffen ontstaan bijvoorbeeld pas bij verdamping. Aldehyden ontstaan bijvoorbeeld bij de opwarming van de vloeistoffen en metalen komen vrij uit de verdamper. Propyleenglycol en glycerol zijn ‘dragervloeistoffen’ voor nicotine en de smaakstoffen.

Gebruikers
Het onderzoek laat zien dat mensen vooral e-sigaretten roken vanuit de gedachte dat dit minder schadelijk is voor de gezondheid dan een gewone sigaret en ook denken zij dat het helpt om te stoppen met roken. De navulbare e-sigaretten worden het meest gebruikt. Bijna alle gebruikers van e-sigaretten rookten eerder tabak voordat ze met de e-sigaret begonnen. Ook gebruiken de meeste gebruikers tabak naast hun e-sigaret.

Stoppen met roken
Volgens het RIVM komen er bij e-sigaretten wel minder schadelijke stoffen en lagere concentraties schadelijke stoffen vrij dan bij het roken van tabak. De NVWA is van mening dat de risico’s beperkt blijven bij incidenteel gebruik van e-sigaretten, bijvoorbeeld als hulpmiddel om te stoppen met roken. Er is echter nog weinig onderzoek gedaan naar de effectiviteit van de e-sigaret als middel om te stoppen met roken. Er is dus wel een risico dat de rookverslaving blijft bij overgang naar e-sigaretten en dat mensen dit blijven gebruiken, soms gecombineerd met het roken van tabak.

Onderzoek
Het onderzoek van het RIVM en de risicobeoordeling door de NVWA zijn uitgevoerd in opdracht van het ministerie van VWS. Aanleiding is de forse groei van het aantal e-sigaretgebruikers en onduidelijkheid over gezondheidseffecten van het gebruik. Het risico voor gebruikers werd beoordeeld op basis van de stoffen in de damp die de gebruiker inademt. Later dit jaar onderzoekt het RIVM de effecten van stoffen in de uitgeademde damp op omstanders.

Bron: RIVM

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

500.000 kinderen met poetsles Hou je mond gezond! bereikt

Op 20 maart – World Oral Health Day – hebben 500.000 kinderen in Nederland een Hou je mond gezond! poetsles gekregen. Al die lessen waren mogelijk dankzij de inspanningen van duizenden vrijwillige tandartsen, mondhygiënisten, (preventie) assistenten, GGD-medewerkers en studenten tandheelkunde en mondzorgkunde en partner elmex die honderdduizenden poetspakketten beschikbaar stelde.

Hou je mond gezond! is het succesvolle landelijke onderwijsproject voor kinderen van peuterspeelzalen en basisscholen, dat het Ivoren Kruis heeft geïnitieerd en ontwikkeld en mede dankzij partner elmex zo massaal kan organiseren. Op 20 maart worden diverse bijzondere poetslessen georganiseerd in het kader van de World Oral Health Day en de Week van de Mondhygiënist.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis