Tanden, mond open

Interview over het lesproject Hou je mond gezond! en het werk van de mondhygiënist

Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna gaf een interview aan de Achterhoekse radio zender Optimaal FM over het lesproject Hou je mond gezond! en het werk van de mondhygiënist.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
kind - tandenpoetsen

Gekke Bekken Club leert kinderen zelfstandig tandenpoetsen

De Gekke Bekken Club stimuleert kinderen om zelfstandig tanden te poetsen voor een gezond gebit en bestaat uit een website, app en een boekje. De Gekke Bekken Club is een initiatief van Philips Sonicare en Blink Uitgevers, uitgever van o.a. Okki, met medewerking van kindertandarts Gert Stel en de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM). De Gekke Bekken Club is begin september van start gegaan.

Goed leren poetsen
“Ouders ervaren het tandenpoetsen bij kinderen vaak als een lastig moment en jonge kinderen zijn motorisch onvoldoende in staat goed te poetsen”, vertelt Gert Stel, kindertandarts aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. “Een slecht melkgebit kan gevolgen hebben voor het volwassen gebit, het is dan ook voor kinderen belangrijk goed te leren poetsen.”

Gekke Bekken Club
De website, www.gekkenbekkenclub.nl, is een interactief platform waar kinderen tips, informatie voor hun spreekbeurt en moppen kunnen vinden over tanden. Ook is er een speciale pagina voor ouders met tips over hoe je kinderen het beste kunt helpen met tandenpoetsen. De website bevat een directe link naar de Gekke Bekken App.

De Gekke Bekken App is geschikt voor iPhone en Android en geeft kinderen gedurende twee minuten poetsinstructies. Hierna worden ze beloond met de Gekke Bekken Rap of kunnen ze een grappige foto maken van hun schone gebit en deze uploaden op de website. Iedere maand maakt de ‘gekste bek’ kans op een Sonicare Okki pakket.

Daarnaast is er ook het Gekke Bekken Boek, een boekje met informatie over tanden, spelletjes, moppen en uitleg over hoe je het beste je tanden kunt poetsen. Het Gekke Bekken Boek ligt vanaf september bij tandartsen in de wachtkamer.

Tandenpoetsfun
In de Gekke Bekken Club staan het karakter Okki en zijn side-kick Bik centraal. Dieneke Kuijpers, Blink Uitgevers, legt uit: “In Okki en Bik komen humor en educatie samen waardoor kinderen spelenderwijs gemotiveerd worden om dingen te doen of te leren die ze uit zichzelf niet snel zouden doen. Het concept is door Blink samen met kinderen bedacht en ontwikkeld. Hierdoor is de kans dat de Gekke Bekken Club door kinderen omarmd wordt, extra groot.”

Bron:
Philips

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
eten - kind

Tien voedingstips voor ouders met kinderen

‘Het gaat niet goed met het melkgebit’, kopte Trouw onlangs. Maar wat is er aan te doen? Ouders, grootouders en crècheleidsters bepalen wat kinderen eten. Tien voedingstips voor ouders met kinderen in uw praktijk.

Tien voedingstips om je kind cariësvrij te houden

  1. Water, gewone melk en thee zonder suiker
    Laat je kind van jongs af aan water, gewone melk en thee zonder suiker drinken. Zijn ze al gewend aan zoete dranken? Breng dit dan terug naar sap bij het tussendoortje in de ochtend en de middag. Je kunt sap steeds meer aanlengen met water. Zo wennen ze langzaam.
  2. Verklein de porties
    Een plak cake geven aan een jong kind staat gelijk aan het geven van een hele cake aan een volwassene. Houdt er rekening mee dat een kind een klein lijf heeft. Verklein de portiegroottes van zoetigheid. Dit zorgt ervoor dat kinderen trek houden in de avondmaaltijd en op gewicht blijven.
  3. Eén is net zo lekker als twee!
    Koop geen producten waarvan je blijft dooreten zoals chocoladepinda’s, minikoekjes en chocoladecrisps. Geef je kind liever één snoepje in plaats van een zakje. Het duurt langere tijd voordat het kind alle snoepjes op heeft. Hierdoor wordt de kans op gaatjes groter.
  4. Verwennen met aandacht
    Wijs opa’s oma’s en buurvrouwen erop dat ze het kind ook kunnen verwennen met aandacht. Samen een tekening maken, een puzzel doen of een stuk fietsen is een goed alternatief voor snoep.
  5. Maximaal 7 eet en/of drinkmomenten
    Houd een dagritme aan met 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Houd je aan maximaal 7 eet- en/of drinkmomenten, zodat het gebit de tijd krijgt om te herstellen.
  6. Koektrommel dicht
    De koektrommel dichtdoen nadat iedereen een koekje heeft gehad is voor velen een truttige ouderwetse Nederlandse gewoonte. Herstel hem in ere.
  7. Soort snoep
    Let bij het inkopen doen op het soort snoep wat je koopt. Laat kleverig, plakkerig snoep (toffees, candybars) en snoep wat lang in de mond blijft ( lollies, zuurtjes) in het schap liggen.
  8. Onbewerkte voeding
    Onbewerkte voeding bevat minder suiker. Van zoetigheid eet je altijd meer dan van onbewerkt voedsel. Geef je kind fruit op één van de zeven eetmomenten. Dit levert in tegenstelling tot zoetwaren ook vezels, vitamines en mineralen. Ook producten waarvan je het niet verwacht zoals brood, vla met zoetstof en groente in blik bevatten vaak suiker.
  9. Leer zoete smaak af
    Leer de zoete smaak af. De eerste twee afkickweken zijn het zwaarst.
  10. Traktatiebeleid
    Bespreek het traktatiebeleid op school. Met een groep ouders sta je sterker.

Door: Louise Witteman, diëtist met specialisatie mondgezondheid,  info@louisewitteman.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid
apps - telefoon

Rode Kruis introduceert EHBO app

Veel mensen weten niet wat ze moeten doen bij een ongeval. En teveel mensen doen niets, of het verkeerde. Daarom is er de EHBO app.

Instructies bij 54 verschillende ongevallen
Van brandwond tot verslikking en van bewusteloosheid tot een hersenschudding. De app geeft je kort en bondig instructies bij 54 verschillende ongevallen. Wat moet u doen? En vooral: wat moet u niet doen?

Route dichtstbijzijnde ziekenhuis
Niet de mogelijkheid om verdere Eerste Hulp te verlenen? Met deze app vindt u tevens de route naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis en heeft u de mogelijkheid om direct 112 te bellen.

Beschikbaar voor Apple, Android en Windows telefoons
De EHBO app is beschikbaar voor Apple, Android en Windows
telefoons. U kunt de app downloaden via de website van het Rode Kruis.

Bron:
Rode Kruis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
twitter

Jeroen Bosch Ziekenhuis start Twitter-spreekuur

Het Jeroen Bosch Ziekenhuis start op maandag 19 september om 17.00 uur met een Twitterspreekuur. De maatschap gynaecologie bijt het spits af. Via het sociale netwerk Twitter kunnen er een uur lang on-line vragen aan gynaecologen Jacques Dirken en Jan Peter de Bruin gesteld worden. Dat kan over uiteenlopende onderwerpen: over zwanger worden, zwangerschap, uitstrijkje, anticonceptie, de overgang, verzakkingen en menstruatieproblemen.

Anders zoeken naar informatie
Jacques Dirken: “Mensen zoeken tegenwoordig anders naar informatie. Daar moeten we op inspelen. Dit kan met sociale media zoals Twitter, Facebook en LinkedIn. Want deze netwerken geven de mogelijkheid tot directe communicatie”. Het Twitterspreekuur is voorlopig nog een proef. De bedoeling is dat er straks meer specialismen mee gaan doen.

Interactief kennisplatform
Iedereen met een twitteraccount kan meedoen aan het Twitterspreekuur. De vragen van de twitteraars en de antwoorden van de medisch specialisten worden met alle deelnemers gedeeld. Zo ontstaat een interactief kennisplatform. Vragen kan men twitteren aan @JBZDenBosch met #DrJeroenBosch.

Er is elke maand een Twitterspreekuur.

Bron:
Jeroen Bosch Ziekenhuis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
mondgezondheid - tanden poetsen

Werelddag mondgezondheid

Op maandag 12 september was het werelddag mondgezondheid. Naar aanleiding van die dag organiseerde de Vlaamse Vereniging voor Tandartsen met de campagne Glimlachen.be een ludieke wedstrijd voor klassen en scholen. Dit jaar ligt het accent op het belang van water ter preventie van tanderosie. Water is en blijft de gezondste dorstlesser.

Sep 11

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Leren- boeken

Laaggeletterdheid betekent gezondheidsrisico’s

Minister Schippers van VWS krijgt maandag 5 september het advies ‘Laaggeletterdheid te lijf’ aangeboden door de Gezondheidsraad. Maandag start de Week van de Alfabetisering.

Impact op gezondheid
Stichting Lezen & Schrijven besteedt na de publicatie van het advies aandacht aan de impact van laaggeletterdheid op gezondheid. Louise Gunning (voorzitter Gezondheidsraad), Wim van der Meeren (voorzitter RvB CZ Zorgverzekeraar), Wilna Wind (directeur NPCF), Margreet de Vries (algemeen directeur Stichting Lezen & Schrijven) en een arts gaan maandagavond in gesprek over het dilemma tussen huidige mensbeelden in de zorg en laaggeletterdheid. In dit gesprek verkennen zij mogelijke oplossingen.

Het gesprek vindt plaats om 20:00 uur in De Balie te Amsterdam. De toegang is gratis, maar reserveren is verplicht. Dit kan middels een mail aan communicatie@debalie.nl

Bron:
Skipr

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Tandheelkundige preventie 2.0: mondzorgapps en e-health

Bijsluiters mee op vakantie met iPhone-app Zelfzorg

Als geneesmiddelen in losse strips zonder de verpakking worden meegenomen op vakantie, ontbreekt in die gevallen de bijsluiter. Met behulp van de Zelfzorg-app voor de iPhone of de mobiele website van Zelfzorg.nl kan iedereen voortaan overal eenvoudig de bijsluiter van receptvrije geneesmiddelen opzoeken en lezen. En als men in vakantielanden zelfzorggeneesmiddelen aanschaft, is de bijbehorende Spaanse of Griekse bijsluiter voor velen lastig te begrijpen. Met behulp van de Zelfzorg-app of Zelfzorg.nl kan de bijsluiter van een vergelijkbaar Nederlands geneesmiddel worden opgezocht. Zelfzorg.nl biedt een overzicht van meer dan 750 bekende Nederlandse zelfzorg(genees)middelen inclusief de originele bijsluiter en een schat aan informatie over veelvoorkomende gezondheidsklachten, van aambeien tot zwemmerseczeem.

Bijsluiters worden vaak thuis gelaten
De informatie die de bijsluiter biedt, is van groot belang. Zeker voor zelfzorggeneesmiddelen omdat deze zonder tussenkomst van een arts door de consument zelf worden toegepast. De informatie op de verpakking en in de bijsluiter geven de informatie die voor een veilig en effectief gebruik nodig is.Op vakantie komt het echter wel voor dat alleen de strips met geneesmiddelen worden meegenomen terwijl de verpakking en de bijsluiter thuis blijven liggen. Als het nodig blijkt om het middel te gebruiken kan dit leiden tot allerlei vragen over de geschiktheid van het middel en het gebruik, of de bijwerkingen. In die gevallen kan iedereen met een iPhone of andere smartphone de bijsluiter eenvoudig opvragen via de Zelfzorg-app of de mobiele website van Zelfzorg.nl.

Onderdeel van Zelfzorg.nl
De Zelfzorg-app en de mobiele website zijn onderdeel van Zelfzorg.nl, de website voor consumenten over gezondheid en zelfzorgproducten. De website helpt consumenten om een verantwoorde keuze te maken uit de vele zelfzorgproducten en geeft bovendien veel informatie over allerlei ziektes en andere ongemakken. Ook vindt u er tips voor een goeduitgeruste reisapotheek.

Bron:
Zelfzorg.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
computer, scherm, app

Computerspelletjes houden kindertanden gezond

Educatieve computerspelletjes zijn een meerwaarde bij het leerproces van kinderen. Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Gent bij 392 leerlingen uit het derde leerjaar naar de impact van het tandhygiëneproject ‘Ben de Bever’.

Meer enthousiasme en aandacht
De Christelijke Mutualiteit wil kinderen met het project een half jaar lang laten werken rond tandhygiëne. Daarbij spelen online spelletjes een belangrijke ondersteunende rol. Leraren die deze spelletjes integreren in hun lessen, weken meer aandacht en enthousiasme los tijdens de les. Kinderen vinden het project ‘Ben de Bever’ leuk en geloofwaardig.

Cijfers België
Meer dan een derde van de kinderen poetst zijn tanden te weinig. Zij halen hun tandenborstel één keer per dag of minder uit het badkamerkastje. Bijna één op de tien kinderen gaat nooit naar de tandarts. Nochtans wordt het preventieve tandonderzoek volledig terugbetaald voor kinderen tot 18 jaar.

Scholen kunnen ook volgend schooljaar meedoen met het project. Bekijk hier een filmpje.

Bron:
Het Laatste Nieuws

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z

Nieuw televisieprogramma zoekt patiënten

Binnenkort start het nieuwe televisieprogramma Dit Is Mijn Lijf, de Nederlandse versie van het Engelse Embarassing Bodies.

Patiënten die een probleem in hun mond hebben waar ze moedeloos van worden kunnen zich opgeven. Of mensen die last hebben van vreemde klachten in hun mond waarmee zij niet naar de tandarts durven. Zij kunnen hun klacht mailen naar ditismijnlijf@palmplus.com.

Bron:
Allesoverhetgebit.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
ziek - Patiënten - zorg

‘Dit is Mijn Lijf!’ haalt beschamende ziektes uit verdomhoekje

In ‘Dit Is Mijn Lijf!’, dat komend najaar te zien is bij RTL 4, houden twee artsen en een tandarts een gratis ‘inloopspreekuur’ in een speciaal voor het programma ingerichte mobiele kliniek. Hier onderzoeken zij patiënten die klachten hebben waarmee ze niet naar hun eigen dokter of tandarts durven gaan óf waar ze graag eens een andere deskundige naar willen laten kijken. Met een aanhoudende hoest of een gekneusde vinger durft iedereen wel naar de huisarts te gaan.

Dat wordt anders wanneer het om impotentie, winderigheid of nare geuren op intieme plekken gaat. Om het nog makkelijker te maken trekken de artsen ook het land door met hun mobiele ‘kliniek’ en naast de gratis consults zullen zij ook de straat op gaan om mensen te ontmoeten. Een deel van de patiënten wordt ter plekke behandeld; een ander deel wordt doorverwezen naar een specialist en daar verder geholpen. Aan het eind van het programma komen de mensen terug om te vertellen hoe het nu met ze gaat.

‘Dit Is Mijn Lijf!’ is gebaseerd op de Engelse kijkcijferhit ‘Embarrassing Bodies’, dat aan de overkant van de Noordzee inmiddels aan het vierde seizoen is begonnen.

Bron:
TV-visie.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Museum Boerhaave vecht om gezien te blijven

Museum Boerhaave illustreert de medische geschiedenis. Bezuinigingen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap bedreigen het voortbestaan van het museum. Directie en medewerkers trekken ten strijde.

Staatssecretaris Halbe Zijlstra wil de subsidie voor Museum Boerhaave stopzetten. Aan de toegankelijkheid van vijf eeuwen medische geschiedenis dreigt een einde te komen.

Achter gesloten deuren
Een schat aan medische informatie en geschiedenis, achter gesloten deuren. Zo ziet staatssecretaris Halbe Zijlstra Museum Boerhaave blijkbaar voor zich in de toekomst. Als het aan de staatssecretaris ligt, is het museum binnenkort niet meer voor het publiek toegankelijk. Zijlstra wil alleen nog die musea subsidiëren die gemiddeld over 2010 en 2011 hebben voldaan aan de norm eigen inkomsten (17,5% van de rijksbijdrage). Wie dat niet haalt, krijgt alleen nog financiering voor het in stand houden en beheren van de collectie. ‘Dwars tegen de afspraak in’, reageert directeur Dirk van Delft. ‘We kregen oorspronkelijk tot 2013 de tijd om de eigen inkomsten op te schroeven. Staatssecretaris Zijlstra verandert de regels tijdens de wedstrijd. Dit is juridisch niet in de haak en dat zullen we ook aanvechten als het nodig is.’

Verschillende takken van wetenschap
Het museum toont unieke stukken uit verschillende takken van wetenschap, zoals de natuurkunde en de wiskunde, maar voor een aanzienlijk deel ook de geneeskunde.

‘Nergens in Nederland komt de ontwikkeling en het belang van de medische wetenschap zo goed in beeld als hier in Museum Boerhaave. Er is een diversiteit aan wetenschappelijke musea, maar Boerhaave heeft een absoluut unieke positie, ook internationaal gezien’, vertelt Bart Grob, conservator van het museum.

‘We hebben gewoon fantastische spullen’, voegt directeur Dirk van Delft toe. ‘Het kunsthart van Kolf, de cardiograaf van Einthoven, ijzeren longen hebben we staan. Die toont niemand anders.’ ‘We illustreren de geschiedenis’, zegt Grob. ‘Zo zie je bijvoorbeeld een borstamputatievork uit de 17de eeuw. Er was toen nog geen narcose en toch werden er blijkbaar al borstamputaties gedaan. Dat men toen al borstkanker kon verhelpen, dat is iets wat volkomen nieuw is voor negen van de tien bezoekers.’

Vijf eeuwen medische geschiedenis
Vijf eeuwen aan medische geschiedenis brengt het museum in beeld, maar ook hedendaagse technieken. Het museum is daarmee van belang voor de wetenschap, maar is ook voor het grote en jonge publiek bijzonder leerzaam. ‘We organiseren tentoonstellingen om een grote groep in de samenleving aan te spreken en bereiken zo bijvoorbeeld ook veel scholieren’, zegt Bart Grob.

In de tussentijd doet het museum er alles aan om extra inkomsten te creëren. ‘Het wordt een spannende tijd, maar ik weet zeker dat het goed gaat komen’, zegt directeur Dirk van Delft. ‘Ik hoor veel mensen zeggen: dit is zo waardevol, hier gaan we wat aan doen.’ Ook conservator Bart Grob kan zich niets bij sluiting voorstellen. ‘Wij geloven daar niet in.’

Wat kunt u doen?
U kunt Vriend worden voor een bedrag van 25 euro (u kunt hiervoor onder meer het museum gratis bezoeken). Of word voor 250 euro Vriend voor het leven.
www.museumboerhaave.nl

Bron:
Medisch Contact

Jull 2011

www.museumboerhaave.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Oudere kinderen banger voor tandarts dan jongere kinderen

Niet meer bang voor de tandarts

Nog steeds zijn 3 miljoen mensen bang voor een bezoek aan de tandarts. Dat hoeft niet meer. Uit onderzoek blijkt dat patiënten die vooraf uitstekend worden voorgelicht over een behandeling hun angst als sneeuw voor de zon zien verdwijnen.

Dankzij een zorgvuldige voorlichting op de site allesoverhetgebit.nl zijn merkbaar minder mensen bang voor bijvoorbeeld een wortelkanaalbehandeling. Zo zochten in de afgelopen zeven maanden 35 duizend mensen op deze site naar informatie over de wortelkanaalbehandeling. Informatie over deze behandeling heeft de NMT extra onder de aandacht van patiënten gebracht.

Goede informatie neemt angst weg
Wanneer mensen objectieve informatie krijgen over de behandeling, blijkt dat ze minder nerveus zijn. Tandarts-endodontoloog Walter van Driel: “Mijn patiënten ontvangen een pakket met informatie en ik beantwoord uitgebreid al hun vragen tijdens een persoonlijk gesprek. Zo neem ik het mystieke rond de wortelkanaalbehandeling weg. Vaak blijkt de behandeling na afloop erg mee te vallen.”

Ook tandarts-endodontoloog Michiel de Cleen informeert zijn patiënten uitgebreid: “Dat is belangrijk om eventuele onzekerheid en angst voor pijn weg te halen. Door de verdoving is dat helemaal niet meer nodig. Het grappige is dat mensen bij deze behandeling vaak een heftige en bloederige toestand voor zich zien, terwijl het juist zo’n secure en rustige behandeling is.”

Bron:
NMT

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tandpasta

Kinderen leren zelf hun tandpasta maken

Klas 3A van een lagere school leerde tandpasta maken tijdens een workshop die zij wonnen na deelname aan een wedstrijd rond Ben De Bever, een tandenpoetsproject in Vlaanderen.

Klas 3A van de lagere school kreeg gisteren bezoek van professoren Stupidos en Luminos, die de leerlingen leerden zelf tandpasta te maken. ‘De klas heeft die workshop verdiend omdat ze deelnam aan de wedstrijd rond Ben De Bever’, legt Lieve Coffyn van de Christelijke Mutualiteit uit.

Tandenpoetsproject
‘Ben De Bever is een tandenpoetsproject over heel Vlaanderen. We proberen de kinderen bewust te maken van het belang om correct en genoeg de tanden te poetsen. De leerlingen uit de deelnemende klassen krijgen elk een tandenborstel, een beker en een tandenkaart waarop de leerlingen kunnen noteren wanneer ze hun tanden hebben gepoetst.’ Begin dit schooljaar besloot het Pittemse derde leerjaar deel te nemen aan de bijhorende tekenwedstrijd. ‘Uiteindelijk werd er één winnaar gekozen per ziekenfonds. De Pittemse klas kwam als beste uit de bus voor CM Roeselare-Tielt.’

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
spiegel - tandarts

Hoe herkent u kiespijn bij peuters?

Lezing tijdens de opening van het Centrum Tandheelkunde in Bijzondere Gevallen Doetinchem, door Wilma Kouwenberg-Bruring, tandarts-pedodontoloog.

Cariës in het melkgebit geeft een grotere kans op cariës in het blijvend gebit. Door kiespijn kunnen kinderen minder gaan eten en slapen. De concentratie kan afnemen en gedragsproblemen kunnen toenemen. Kinderen met kiespijn kunnen zich minder goed ontwikkelen.

Kiespijnstoplicht
Bij peuters kan men aan het gedrag beoordelen of er sprake is van kiespijn. Om te weten te komen of hier sprake van is kan het onderstaande vragenlijstje – het Kiespijnstoplicht – worden gebruikt. Wordt er 1 vraag met ‘vaak’ beantwoord of 2 vragen met ‘soms’ dan wordt aangeraden met het kind de tandarts te bezoeken, omdat er sprake kan zijn van kiespijn

Hoe vaak merkt u dat uw kind:

  • Klaagt tijdens het tandenpoetsen
  • Iets lekkers plotseling weg legt
  • Eten afbijt met de kiezen i.p.v. met de tanden
  • Moeite heeft met kauwen
  • Aan één kant kauwt
  • Tijdens het eten plotseling begint te huilen
  • Naar zijn/haar wang grijpt tijdens het eten

Sterkste voorspellers hierbij zijn:

  • Naar je wang grijpen tijdens het eten
  • Iets lekkers eten en plotseling en wegleggen
  • Moeite hebben met kauwen

Kiespijn geen reden eerder bezoek tandarts
Uit een – nog niet gepubliceerd – onderzoek blijkt dat bij peuters kiespijn geen reden lijkt te zijn om eerder naar de tandarts te gaan en voor de tandarts ook niet om (meer) vullingen te leggen. Het Kiespijnstoplicht zou een hulpmiddel kunnen zijn voor ouders, verzorgers, tandartsen, huisartsen, medische staf van consultatiebureaus, onderwijzend personeel en anderen om gedrag gerelateerd aan kiespijn te kunnen herkennen.

Waarom geven kinderen pijn niet aan?
Na dit betoog vroeg ik me af waarom er een Kiespijnstoplicht afgenomen moet worden. Waarom geven de kinderen zelf niet aan dat ze pijn hebben? Volgens QP mondhygiëne van 23 maart 2011 kunnen kinderen op deze leeftijd hun pijn nog niet goed benoemen of nog niet zelf duidelijk aangeven waar het pijn doet. Wanneer jonge kinderen kiespijn hebben, is dat meestal voor de eerste keer. De kiespijn is bovendien niet altijd lokaal en soms cyclisch van aard, wat duidelijke communicatie bemoeilijkt. Als het pijnlijke element necrotisch wordt, of er ontstaat een fistel waardoor de druk verlaagt, kan de kiespijn tijdelijk verdwijnen. Het gevolg is dat sommige kinderen helemaal niet klagen, zelfs niet als er sprake is van‘rampant caries’.

Bron:
Lezing bij de opening van het Centrum voorTandheelkunde in Bijzondere Gevallen op 20 mei 2011 in Doetinchem door mevrouw Wilma Kouwenberg-Bruring, tandarts-pedodontoloog, erkend door de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde.

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Pijn | Angst, Thema A-Z
communicatie-patient

Motivational interviewing: hoe motiveert u uw patiënt?

Eén van de grootste uitdagingen in de tandheelkundige praktijk is het motiveren van patiënten voor een goede mondhygiëne. Motivational Interviewing kan u hierbij helpen.

Eén van de grootste uitdagingen in de tandheelkundige praktijk is het motiveren van patiënten voor een goede mondhygiëne. Want gaatjes vullen lost tijdelijk wel het probleem op van de patiënt, maar doet niets aan de oorzaak. Gaatjes ontstaan omdat patiënten hun mondhygiëne verwaarlozen of onvoldoende uitvoeren. De oorzaak van het probleem is het gedrag van de patiënt. Alleen als de patiënt zijn gebit goed verzorgd, wordt de oorzaak aangepakt. Dat lukt lang niet altijd, veel patiënten werken niet of onvoldoende mee.

Wat is Motivational Interviewing?

Motivational Interviewing (MI) is een evidence-based motiveringstechniek (Burke e.a., 2003, Hettema e.a., 2005, Yevlahova, 2009) die op vele terreinen in de gezondheidszorg wordt toegepast, o.a. bij verslavingsproblematiek, obesitas, stoppen met roken etc. Ook in de tandheelkundige praktijk is MI een krachtig instrument om patiënten te motiveren voor het verbeteren van hun mondhygiëne.
Motivational Interviewing, ontwikkeld door Miller en Rollnick (1991), motiveert niet door de patiënt te overtuigen, maar door zijn ambivalentie voor het veranderen van zijn gedrag te verduidelijken en op te lossen. Veel patiënten staan ambivalent tegenover het verbeteren van hun mondhygiëne; ze willen wel een gezonde mond, maar zijn (nog) onvoldoende gemotiveerd om daar de noodzakelijke inspanning voor te leveren. Ze willen wel en niet tegelijkertijd. In de praktijk hoor je dat ze graag hun mond weer gezond willen hebben. Vervolgens beginnen ze thuis enthousiast, maar na enige tijd worden de goede adviezen niet meer opgevolgd en valt de patiënt terug in zijn oude gewoonten.

Doel Motivational Interviewing

Motivational Interviewing heeft als doel een blijvende gedragsverandering te realiseren: de patiënt te motiveren om van het nieuwe mondhygiënegedrag een gewoonte te maken. MI stelt de patiënt centraal, neemt hem serieus en geeft hem inspraak in de behandeling. De samenwerking met de patiënt is gebaseerd op gelijkwaardigheid. Hiermee sluit MI naadloos aan op de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO), die stelt dat patiënten betrokken moeten worden bij de behandeling. In de praktijk is er vaak sprake van instemmen met. De inspraak voor de patiënt beperkt zich meestal tot ‘ja’ of ‘nee’ mogen zeggen tegen de adviezen en instructies van de behandelaar. Patiënten zeggen dan vaak ‘ja’ en doen ‘nee’, waardoor het gevaar bestaat dat de relatie verslechtert en zowel de patiënt als de behandelaar ongemotiveerd raken.

Verantwoordelijkheid bij patiënt

Motivational Interviewing legt de verantwoordelijkheid voor de mondgezondheid bij de patiënt. De behandelaar informeert de patiënt over de actuele situatie in zijn mond en de risico’s die hij hiermee loopt. De behandelaar onderzoekt de mening en wensen van de patiënt met betrekking tot zijn mondgezondheid. Wat wil de patiënt? De behandelaar maakt eventuele ambivalentie bespreekbaar en stimuleert de patiënt om een besluit te nemen over zijn gewenste zelfzorg. Als de patiënt besloten heeft zijn mondhygiëne te verbeteren begeleidt de behandelaar hem bij het maken van een plan van aanpak om van het nieuwe mondhygiëne gedrag een gewoonte te maken. Een gewoonte die goed ingevoegd kan worden in zijn dagelijkse routine. Alleen als het nieuwe gedrag tot een gewoonte is geworden, is de verwachting dat de verbeterde mondzorg blijvend zal zijn.

Hoe pas je Motivational Interviewing toe?

Nieuw mondhygiënegedrag aanleren is geen sinecure. Het vraagt veel inspanning, discipline en het vertrouwen dat het op den duur zal lukken om het nieuwe gedrag eigen te maken. Is het nieuwe mondhygiënegedrag eenmaal een gewoonte geworden, dan gaat het bijna vanzelf en kost het nauwelijks moeite. Het aanleren of veranderen van een gewoonte is een dynamisch proces dat 5 verschillende fases kent (Prochaska e.a., 1992).


Figuur 1. Proces van de gedragsverandering.

Fase 1: Precontemplatie

De patiënt is niet van plan op korte termijn zijn mondhygiënegedrag te verbeteren. De redenen hiervoor kunnen heel verschillend zijn. Het kan zijn dat hij onvoldoende de ernst van de situatie inziet. Hij ziet de risico’s niet die hij loopt als hij doorgaat met het huidige mondhygiënegedrag. Hij vindt de situatie in zijn mond geen probleem. Of hij ziet wel het probleem, maar heeft nu belangrijker zaken aan zijn hoofd dan de gezondheid van zijn gebit.

Fase 2: Contemplatie

De patiënt overweegt het verbeteren van zijn mondhygiënegedrag, maar staat hier ambivalent tegenover. Hij wil wel een gezonde mond maar heeft weerstand tegen de noodzakelijke inspanning die daarvoor nodig is. Hij kan er (nog) niet toe komen om te beslissen zijn mondhygiënegedrag te gaan verbeteren.

Fase 3: Preparatie

De patiënt stelt een plan van aanpak op om zijn besluit succesvol uit te voeren en van het nieuwe mondhygiënegedrag een gewoonte te gaan maken.

Fase 4: Actie

De patiënt is gestart met het nieuwe mondhygiënegedrag.

Fase 5: Behoud

De patiënt houdt met veel wilskracht en energie het nieuwe mondhygiënegedrag goed vol. Is hij intrinsiek gemotiveerd dan kan hij het nieuwe gedrag makkelijker volhouden, wat de kans op een blijvende gedragsverandering groter maakt.

Terugval

De patiënt valt terug in zijn oude gewoonte. Dit betekent niet dat hij weer terug bij af is; een gedragsverandering gaat met vallen en opstaan. De patiënt heeft ervaring opgedaan en staat nu opnieuw voor de keuze hoe hij de verantwoordelijkheid voor zijn mondgezondheid op zich wil nemen.

Welke therapie geeft u in de verschillende fasen?

MI heeft voor elke fase een specifieke therapie ontwikkeld, die effectief is voor de fase waarin de patiënt zich bevindt. Patiënten gaan op heel verschillende wijze door het proces heen, voor iedere patiënt is het verloop weer anders.

Fase 1 precontemplatie

De patiënt bewust maken van de gezondheidsrisico’s die hij loopt met zijn huidige mondzorg. Niet alleen nu, maar ook op de lange termijn.

Fase 2 contemplatie

De ambivalentie van de patiënt bespreekbaar maken en oplossen.

Fase 3 preparatie

De patiënt begeleiden en een realistisch plan van aanpak opstellen.

Fase 4 actie

Afspraken maken over de zelfzorg en de eventueel gewenste begeleiding.

Fase 5 behoud

De inzet van de patiënt positief bekrachtigen en stimuleren het nieuwe mondhygiënegedrag vol te houden.

Bij terugval

Allereerst de opgedane ervaringen door de patiënt benutten en vervolgens achthalen in welke fase hij zich nu bevindt.

Toepassen Motivational Interviewing

Motivational Interviewing toepassen gaat als volgt:

1. De patiënt op neutrale wijze informeren over de situatie in zijn mond en de risico’s die hij hiermee loopt voor zijn mondgezondheid.
2. Met open vragen achterhalen in welke fase van de gedragsverandering de patiënt zich bevindt.
3. De juiste therapie toepassen.

Wat wordt er van de behandelaar gevraagd?

Motivational Interviewing professioneel toepassen vraagt van de behandelaar een goede beheersing van de noodzakelijke communicatievaardigheden. Zoals op gelijkwaardige basis een vertrouwensrelatie met de patiënt opbouwen. Het gesprek structureren. Actief luisteren, samenvatten, reflecteren en doorvragen naar de essentie van het probleem. De weerstand van de patiënt effectief benutten om zijn ambivalentie op te lossen. De inzet van de patiënt positief bekrachtigen en hem stimuleren het nieuwe gedrag vol te houden. Hoe professioneler de communicatie van de behandelaar, des te groter de kans op succes met MI.

Wat levert Motivational Interviewing op?

  • MI is effectief omdat het de intrinsieke motivatie van de patiënt vergroot, waardoor de kans op succes veel groter is
  • MI is efficiënt omdat elke interventie volledig is afgestemd op het veranderingsproces bij de patiënt
  • MI maakt de patiënt zelf verantwoordelijk voor zijn mondhygiëne waardoor de kwaliteit van zijn mondgezondheid toeneemt
  • MI geeft de patiënt inspraak hetgeen relatiebevorderend werkt.

Motivational Interviewing geeft voorlichting op maat. De behandelaar geeft alleen de voorlichting die afgestemd is op de persoonlijke situatie van de patiënt. Bovendien wordt met MI veel duidelijker hoe de patiënt werkelijk denkt over het verbeteren van zijn mondhygiëne. Dit voorkomt de nodige frustratie bij de behandelaar en kan de behandeltijd efficiënter benut worden.

Door:
Carry Gresnigt

Drs. Carry O.V.M. Gresnigt-Bekker is docent Voorlichtingskunde en Communicatie bij de sectie Sociale Tandheelkunde en Voorlichtingskunde van ACTA. Zij heeft vele jaren als docent bij de opleiding Mondzorgkunde van de Hogeschool INholland in Amsterdam gewerkt, waar zij verantwoordelijk was voor het onderwijs Psychologie en Communicatie. Carry is psycholoog en heeft een praktijk voor Coaching, Training en Advies. Zij geeft personal coaching aan mensen die zich verder willen ontwikkelen en communicatie- en teamtrainingen voor medewerkers van tandheelkundige praktijken.
Lees meer

Literatuur
Burke B.L., Arkowitz H. & Menchola M. (2003). The Efficacy of Motivational Interviewing: A Meta-Analysis of Controlled Clinical Trials. Journal of Consulting and Clinical Psychology; Vol. 71, No 5, 843-861.
Hettema, J., Steele, J., & Miller, W. R. (2005). Motivational Interviewing. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 91-111.

Miller WR, Rollnick S. (1991). Motivational Interviewing: preparing people to change addictive behaviours. New York, NY: Guilford Press.

Prochaska JO, DiClemente CC. (1992). In search of how people change. Applications to addictive behaviours. Am Psychol 47:1102-14.

Yevlahova D, Satur J. (2009). Models for individual oral health promotion and their effectiveness: a systematic review. Australian Dental Journal; 54: 190-197.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Prijs - beker

Winnaars Mail & Win: boek Babyspreekuur van Difrax met informatie over mondverzorging

Medisch panel
In de veertig jaar van haar bestaan verzamelde Difrax een schat aan informatie. Kennis opgedaan met de hulp van het medisch panel dat Difrax al sinds jaar en dag raadpleegt. Over bijvoorbeeld mondverzorging, veiligheid, motoriek, prikkelverwerking en ademhaling  van baby’s.

Tien experts nemen in dit boek het woord en geven hun visie op hun expertise. Zoals een kinderarts, logopedist en psycholoog. Pedodontoloog Jaap Veerkam geeft ouders informatie over mondverzorging.

Winnaars Mail & Win boek Babyspreekuur van Difrax
– Mondzorg Nieuwerkerk, R.N. Polderman en S. Tchornobay
– Mondhygiëne Praktijk Uden, José Verstegen
– GGD Groningen, Astrid Talsma

De winnaars krijgen het boek per post toegestuurd.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Minister Schouten wil terugkomst van schooltandarts

Kaakchirurg Ruud Boos: Geef kind fluoridepil

Ouders zouden jonge kinderen fluoridepillen moeten geven in de strijd tegen tandbederf. Dat betogen hoogleraar kaakchirurgie aan het UMCG Ruud Bos en huisarts Bert Tent.

Ze reageren hiermee op de ophef die is ontstaan over de toename van het aantal zeer jonge kinderen met verrotte melkgebitten. Kaakchirurgen in het Noorden luidden de noodklok omdat ze er niet meer tegen kunnen dat ze onder narcose complete melkgebitten moeten trekken omdat ze niet meer te vullen zijn.

Te veel snoepen, zoete drankjes en slecht poetsen
De oorzaak is te veel snoepen, zoete drankjes en te slecht poetsen. “Maar ja, blijkbaar lukt het gewoon niet om die ouders en kinderen zo ver te krijgen dat ze gaan poetsen”, zegt Tent. “Ik adviseer mijn patiënten met jonge kinderen dus om maar weer fluoridepillen te slikken, net als vroeger.”

Bos zou ook toevoeging van fluoride aan het drinkwater toejuichen, net als in sommige andere landen. “Maar dat ligt politiek erg lastig en is dus niet zomaar te realiseren.”

Fluoridepillen niet meer geadviseerd
Fluoridepillen worden niet meer geadviseerd door het Ivoren Kruis. “Maar dat is omdat ze er vanuit gaan dat kinderen twee keer per dag twee keer poetsen met fluoridehoudende tandpasta”, zegt Bos. “Dat blijkt in praktijk dus vaak niet te gebeuren.”

Bron:
Dvhn.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
melktanden - kindergebit - lachen - kind

Alarm over slechte staat melkgebitten

Het is slecht gesteld met de gebitten van kinderen. Tandartsen, gebitsorganisaties en specialisten in ziekenhuizen slaan alarm. Ze zien in het hele land lange wachtrijen bij jonge kinderen, bij wie ze soms het complete melkgebit moeten trekken of renoveren,  schrijf het AD.

TNO onderzoek
Concrete cijfers over de staat van de melkgebitten ontbreken nog. TNO is bezig met een onderzoek. “Of het echt veel slechter gaat dan een paar jaar geleden moet nog blijken”, zegt hoogleraar tandheelkunde van het UMC St. Radboud in Nijmegen Gert-Jan Truin. “Maar ik hoor ook zorgelijke geluiden uit het beroepsveld.”

Zorgen
Gebitsorganisaties Ivoren Kuis, NVvK en Acta maken zich zorgen. De gebitsrot bij jonge kinderen komt onder meer door slecht poetsen, niet napoetsen door ouders, de hele dag snoepen en doordat kinderen een zuigflesje mee naar bed krijgen. De exacte oorzaak van de veronderstelde toename is onduidelijk.

Campagnes
Kaakchirurgen en tandartsen vinden dat verzekeraars en gezondheidsdiensten actie moeten ondernemen. Ze pleiten voor campagnes om te wijzen op de gevaren van tandbederf bij kinderen. Zo kunnen kinderen totdat ze gaan wisselen tandeloos blijven en kan het ook het volwassen gebit aantasten.

Bron:
Nieuws.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
kunstgebit

Marketing tip: Open dag over klikgebit

Vallei Tandartsen organiseert zaterdag 14 mei een Open Dag over het (gratis) klikgebit. Deze dag is bedoeld voor iedereen die problemen ondervindt met zijn of haar kunstgebit.

Bij veel mensen zit het gebit los, door een slinkende kaak bij het ouder worden. Bij deze mens is het klikgebit vaak een oplossing. Die gebit wordt vastgeklikt op twee kunstwortels. Wie meer wil weten over het klikgebit is zaterdag tussen 11.00 en 15.00 welkom bij Vallei Tandartsen aan de Kerkewijk 67 in Veenendaal.

Meer informatie
Onderzoek wijst uit dat dit bij minstens de helft van de ruim 2 miljoen prothesedragers in ons land het geval is. Oorzaak is veelal een loszittend ondergebit als gevolg van een slinkende kaak bij het ouder worden. Het losse ondergebit zorgt dan voor ongemakkelijk praten, lachen, eten en afbijten. Het eten van hard voedsel, zoals een appel of hard broodje, is dan niet mogelijk.
“Een nieuwe, gewone prothese is niet de oplossing, omdat de geslonken kaak hiervoor vaak niet voldoende ondersteuning biedt” zegt tandarts Johan Oost van Vallei Tandartsen. ”Een veel betere oplossing is het klikgebit, een prothese die wordt vastgeklikt op twee implantaten (kunstwortels). Deze prothese kan men gemakkelijk zelf in- en uitnemen, maar zit toch stevig in de mond. Daarmee wordt de gebitsfunctie weer vrijwel zoals vroeger met het eigen gebit en ondervindt men geen problemen meer tijdens het praten, lachen, eten en afbijten. Bovendien voorkomen de implantaten voor een groot deel het verder slinken van de kaak en daarmee het invallen van de wangen.”

De tandarts plaatst de implantaten onder lokale, vrijwel pijnloze, verdoving. Het kaakbot groeit na de ingreep vast aan de implantaten. Dit duurt enkele weken. Daarna wordt de nieuwe prothese gemaakt. De oude wordt in die tussentijd aangepast, zodat men die gewoon kan blijven gebruiken. Het nieuwe klikgebit wordt door gespecialiseerde tandprothetici vervaardigd. De vorm en kleur van de tanden wordt samen met de patiënt bepaald.

Gratis klikgebit
De gemiddelde kosten voor een klikgebit bedragen al gauw € 4.000,- of meer per kaakdeel. In de meeste gevallen wordt de behandeling, buiten een eigen bijdrage van € 125,- per kaakdeel, volledig door de verzekering vergoed. Daarvoor is wel een machtiging van de tandarts voor de verzekering nodig. “Maar dat regelen wij voor de patiënt,” zegt tandarts Oost.

Tijdens de Open Dag geeft Vallei Tandartsen meer informatie over de mogelijkheden en voordelen van het klikgebit en uiteraard ook een persoonlijk advies. Deze Open Dag is voor iedereen toegankelijk! Wie tijdens de Open Dag een afspraak maakt voor het aanpassen van een klikgebit, krijgt deze – onder voorwaarden – helemaal gratis. De leverancier van de implantaten betaalt de eigen bijdrage aan het klikgebit (maximaal € 250,-) aan de patiënt terug. Kijk voor meer informatie op www.gratis-klikgebit.nl of www.valleitandartsen.nl.

Bron:
Midland FM

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen