Luisteren: het allerbelangrijkst voor overtuiging van uw patiënt

‘Verkopen, dat is niets voor mij’, denken veel mondzorgprofessionals. Toch bent u er dagelijks mee bezig. Bijvoorbeeld als u uw behandelplan aan uw patiënt aanbiedt. Om hierbij succesvol te zijn, zult u moeten beschikken over een aantal communicatieve vaardigheden en de allerbelangrijkste is: luisteren.

Luisteren is de meest moeilijke vaardigheid die er is en dat heeft te maken het feit dat mensen alleen horen wat ze willen horen. De invloed van interne ruis maakt dat wij niet horen wat er gezegd wordt maar aannemen dat er iets bedoeld wordt. En hier gaat het dus ook fout.

Interne ruis, wat is dat precies?
Opvoeding, de normen en waarden die u hebt meegekregen, de omgeving waarin wij ons bevinden, de gebeurtenissen die u heeft meegemaakt en de mensen met wie u omgaat bepalen uw kijk op de wereld. Wanneer dat betekent dat u zich in een omgeving bevindt waar commercieel een vies woord is, raakt u daarmee besmet.

Deze ruis maakt ook dat u niet luistert naar wat uw klant werkelijk zegt of – beter gezegd – bedoelt. Uw klant zegt namelijk niet letterlijk wat hij/zij wil kopen of hebben maar zal dit aangeven via het geven van koopsignalen. En die vangt u alleen op wanneer u luistert.

7 x W en 3 x H
Luisteren betekent dat u vragen stelt: open vragen, vragen waarop uw klant u een antwoord kan geven. Open vragen beginnen met een W of een H.

  • Wie
  • Wat
  • Waar
  • Waarom
  • Wanneer
  • Welke
  • Waarmee
  • Hoe
  • Hoeveel
  • Hoe vaak

Luisteren
Het enige wat u vervolgens hoeft te doen is luisteren. Luisteren naar het antwoord dat uw klant geeft en als u het antwoord ontvangt, dan pas stelt u een volgende open vraag. Het is een soort trechter. U gaat van een oppervlakkig praatje bovenin de trechter steeds meer de diepte in. U komt zo steeds meer te weten over de wensen en behoeften van uw klant en u kunt daar vervolgens op inspelen met uw aanbod. Helaas leert de ervaring dat open vragen stellen erg moeilijk, we stellen massaal gesloten vragen en dat is de reden dat onze communicatie met de klant oppervlakkig blijft of zelfs ongemakkelijk wordt.

4 belangrijke regels om aan informatie te komen

  • Stel open vragen om optimale informatie te krijgen.
  • Stel gesloten vragen om bevestiging of ontkenning te krijgen.
  • Stel één vraag tegelijk.
  • Wanneer u een vraag gesteld heeft, wacht dan minimaal 7 seconden op het antwoord.

De gespreksverhouding moet 70/30 zijn, u luistert door middel van vragen stellen.

Het is jammer om te constateren dat veel paramedici niet in staat zijn om te luisteren en meteen vluchten naar hun comfortzone, het stukje informatieoverdracht of vakkennis. Hierover kunt u namelijk erg veel vertellen, u vertelt en vertelt, kijk mij eens wat ik allemaal weet. Helaas slaat u de plank hiermee volledig mis en overtuigt u uw patiënt niet. Wilt u uw diensten of producten aan de man brengen, dan moet u leren luisteren en dat is heel wat anders dan veel praten.

Door:
Thalita Smit, van Smit en Cornelder Bedrijfstrainingen. Dit bedrijf ontwikkelt het commercieel vermogen van niet-commerciële mensen in de paramedische- en zorgsector.
 

Jun 2014

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Betere samenwerking met tandheelkundige labs: tips

Tandartspraktijken doen er goed aan nauwe banden te onderhouden met tandheelkundige laboratoria. Niet alleen voor betere zorg, maar ook voor meer inkomsten. Enkele tips:

Een lab kiezen
Ga ten minste één overeenkomst aan met een lab dat altijd op de hoogte is van de nieuwste technologie. Daardoor biedt u uw patiënten de beste zorg. Bovendien blijft u daardoor zelf op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen.

Afspraken herzien
Bekijk eens per jaar de overeenkomst met het tandheelkundig lab. Stel uzelf daarbij de volgende vragen:

  • Regionaal of landelijk: kiest u voor de nieuwste technologie bij een landelijk lab? Of heeft een regionaal lab meer voordelen voor u?
  • Certificering: voldoet het lab aan alle kwaliteitseisen?
  • Achtervang: heeft het lab voor noodgevallen een ander laboratorium om op terug te vallen?
  • Voordelen: krijgt u korting of andere aantrekkelijke voordelen?
  • Aantal: is één laboratorium genoeg voor uw opdrachten, of wilt u een tweede laboratorium voor specialistisch werk?

Kosten in de hand

Om het rendement van uw praktijk te verhogen, let u goed op de kosten voor het tandheelkundig laboratorium:

  • Zorg voor competitie tussen partijen. Verander bijvoorbeeld eens van lab, of verdeel uw opdrachten over meerdere labs.
  • Overleg regelmatig over een kostenefficiëntere samenwerking.

Bron:
DentistryIQ






Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen

Wellness bij de tandarts: eerste dental spa in Nederland

Een tandartsenpraktijk uit Zwartsluis biedt sinds kort wellnessarrangementen aan bij een periodieke controle. Daarvoor werkt de praktijk samen met een schoonheidsinstituut in hetzelfde pand, meldt Zwartewaterkrant.nl

Bij het Priôme-arrangement krijgt de patiënt eerst een reguliere periodieke controle met gebitspolijsting. Vervolgens biedt het schoonheidsinstituut een ontspannende massage of schoonheidsbehandeling met korting. Volgens de bedrijfsleidster van het schoonheidsinstituut is de samenwerking uniek in Nederland.

Bronnen:

 

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
internet

Tips voor het schrijven van een herinneringsbrief of -e-mail aan patiënten

Een herinneringsbrief- of e-mail is een heel geschikt middel om contact te houden met uw patiënten. 8 tips voor het schrijven van een effectieve herinnering.

 

 

 

 

  1. Stuur geen herinnering rondom feestdagen of tijdens vakanties. Uw patiënten zijn dan met andere dingen bezig.
  2. Een herinneringsbrief/e-mail is niet alleen geschikt voor de halfjaarlijkse controle of gebitsreiniging. U kunt de brief ook gebruiken om uw patiënten te herinneren aan uw behandelvoorstel.
  3. Maak de brief/e-mail niet langer dan een A4 en trek de aandacht van de patiënt in de inleiding.
  4. Vertel aan het eind van de brief/e-mail wat de patiënt moet doen, maar oefen niet teveel druk uit.
  5. Maak de herinnering opvallend door een illustratie toe te voegen of een bijzondere opmaak te gebruiken. 
  6. Als u een brief met postzegels frankeert, gebruik dan postzegel met een toepasselijke afbeelding.
  7. Bel patiënten op, als zij na tien dagen nog niet op uw brief/e-mail gereageerd hebben. Bied aan om meteen een afspraak te maken.
  8. Maak het uzelf makkelijk voor de volgende herinneringsbrief/e-mail: houd bij wie u wanneer een herinnering gestuurd heeft. Noteer ook wat de aanleiding voor de brief/e-mail was en wat de reactie van uw patiënt was.



Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Communicatie sleutel tot samenwerking tandarts en mondhygiënist

De samenwerking tussen tandarts en mondhygiënist verloopt niet altijd even soepel. Hoog tijd dus voor wat tips. In dit interview geven trainer communicatie Thalita Smit, coach Mieke Miltenburg en psycholoog Jan Jaap Reinders hun visie op communicatie tussen tandarts en mondhygiënist.

Als psycholoog heeft Jan Jaap Reinders twee deskundigheidsgebieden: inter-professionele samenwerking en gedragsverandering bij patiënten. Jan Jaap is afgestudeerd als arbeids-, organisatie- en personeelspsycholoog aan de Rijksuniversiteit Groningen met sociale psychologie als tweede aandachtsgebied. Hij is, naast docent van de opleidingen Tandheelkunde en Mondzorgkunde, ook coördinator van het inter-professioneel onderwijs van het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde binnen het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel doet hij een promotieonderzoek naar de relatie tussen professionele identiteit van tandartsen en mondhygiënisten en inter-professionele samenwerking en taakherschikking.

Thalita Smit houdt zich bezig met de ontwikkeling van commercieel inzicht van niet-commerciële mensen in de (paramedische) zorg. Ze is trainer en verandermanager bij Smit en Cornelder Bedrijfstrainingen. Zij specialiseert zich in (interne) communicatietechnieken, salescommunicatie, persoonlijk leiderschap en teamontwikkeling.

Mieke Miltenburg, van Coaching Mieke Miltenburg, begeleidt mensen die veel van zichzelf vragen bij het bereiken van hun doel. Steeds vaker doet ze dat voor tandartsen en andere professionals in de (para)medische wereld. Zij heeft Bestuur- en Organisatiewetenschap gestudeerd en heeft de opleiding “Coaching voor professionals” gevolgd.

Respons
De mondhygiënist ‘klaagt’ dat de tandarts niet reageert als er gevraagd wordt te overleggen, foto’s op te sturen of een opdracht uit te schrijven bij voorbehouden handelingen. Hoe kan de mondhygiënist zorgen dat de tandarts respons geeft?
Thalita: “Respons krijgen hangt vooral af van de instelling van de mondhygiënist. Kruip niet in een slachtofferrol. Reageer actief op de situatie. Stap over de drempel en plaats je op gelijkwaardig niveau met de tandarts. Geef feedback op het gedrag van de tandarts; op het niet reageren. Vind je dat moeilijk, dan helpt het om te leren communiceren met je verwijzers.”

Mieke doet voor wat je kunt zeggen als mondhygiënist: “Ik merk de afgelopen maand dat ik geen respons van je krijg wanneer ik met je wil overleggen, als ik je vraag foto’s te sturen en wanneer ik je vraag een opdracht uit te schrijven. Ik voel me daardoor niet serieus genomen als collega en het maakt het moeilijk om mijn werk goed te doen. Daar wil ik graag met je over van gedachten wisselen.” Op deze manier kan de ander, zonder zich aangevallen te voelen, een toelichting geven op zijn/haar manier van handelen. Vervolgens is van alles mogelijk. De tandarts zegt bijvoorbeeld toe of er worden gezamenlijk afspraken gemaakt over hoe met elkaars verzoeken om te gaan.

Natuurlijk is het mogelijk dat de boodschap niet meteen overkomt. Herhaal de feedback dan. Doe dit het liefst op het moment dat het probleem zich voordoet of anders zo kort mogelijk daarna.

Nette feedback
Ook Jan Jaap is groot voorstander van nette feedback en geeft de theoretische achtergrond daarvoor:
”Wanneer de feedback sterk emotioneel geladen is door de opgelopen frustratie, loopt men de kans dat de tandarts de feedback ervaart als een aanval van de mondhygiënist. Een waargenomen aanval wordt dan vaak met een tegenaanval of verdediging beantwoord. Door dit actiereactiepatroon escaleert het conflict. De meningsverschillen worden dan gaandeweg groter. In plaats van samenwerking slaat het sociaal gedrag om in tegenwerking. Dat is zeer onwenselijk en weinig doeltreffend.

Begrip
Een manier om escalatie te ondervangen is begrip tonen. Begrip tonen is een vorm van ‘samengedrag’ dat uiteindelijk ‘samengedrag’ kan uitlokken. Zo kan men een negatief actiereactiepatroon omzetten in een positief patroon. Verken als mondhygiënist waar uw eigen doelen en belangen aansluiten op die van de tandarts. Zoek naar een compromis of een oplossing waar beide partijen zich in kunnen vinden. Het komt namelijk vaker voor dat er misverstanden in het spel zijn en dat verwachtingen niet altijd blijken te kloppen.”

Ook andersom
Maar ook de tandarts ‘klaagt’: de mondhygiënist rapporteert te miniem. De tandarts wil meer informatie dan: ‘Ik heb schoongemaakt’. Hoe krijgt een tandarts dat voor elkaar?

Thalita: “Het kan handig zijn om hiervoor een vast patroon of een rapportageformulier te gebruiken dat door beide partijen is goedgekeurd. Daarnaast blijft het belangrijk om als tandarts regelmatig te vragen of alles nog naar wens verloopt. Maar dat geldt ook voor de mondhygiënist! Plan dat gewoon in.”

Mieke: “Ook hier geldt dat feedback geven de beste optie is. De tandarts kan dan bijvoorbeeld zeggen: “Na jouw behandeling vraag ik jou wat je gedaan hebt en dan antwoord je steeds heel miniem. Daardoor voel ik me slecht voorbereid voor de controle en daar voel ik me niet prettig bij. Ik wil graag dat je na elke behandeling rapporteert welke werkzaamheden je precies hebt verricht. Daardoor kan ik de patiënt op een professionele manier behandelen en te woord staan.” En dan wacht u als tandarts af. U laat een stilte vallen. De mondhygiënist kan dan de boodschap door laten dringen en bedenken wat hij of zij daarvan vindt.”
De mondhygiënist voelt zich soms niet serieus genomen als er bijvoorbeeld wordt gesuggereerd dat het beter is om een kies te laten trekken. Hoe kan de mondhygiënist hier het beste mee omgaan?

Thalita zegt heel duidelijk: “De mondhygiënist moet meer voor zichzelf opkomen! Die moet met de tandarts in discussie en zal moeten gaan onderbouwen met feiten. Ga niet in een hoekje zitten klagen, maar maak de situatie bespreekbaar. Kijk of u draagvlak kunt creëren of probeer tot een win-winsituatie te komen. Laat zien aan de tandarts dat u verstand heeft van uw vak. Mocht er een beslissing genomen zijn, leg u hier dan bij neer en accepteer de situatie. Blijf geen oude koeien uit de sloot halen.”

Concreet
Mieke stelt dat het probleem niet de kies is, maar dat de mondhygiënist zich niet serieus genomen voelt. Ook hierbij is feedback van belang. “Wees concreet over het voorbeeld, maar leg de nadruk op het vervelende gevoel dat u er aan overhoudt. Over een gevoel kan geen welles-nietesdiscussie ontstaan. Het opent de mogelijkheid voor de ander om toe te lichten waarom hij of zij zo handelde. Dit leidt tot wederzijds begrip en een vruchtbare grond voor verbetering.”
Samenwerking als parapluterm

Jan Jaap is het hiermee eens en vult aan: “Met name de opvattingen over elkaars beroepsgroep kunnen hierbij van invloed zijn. In dit geval zouden de opvattingen over elkaars sociale positie en bevoegdheden een rol kunnen spelen.” Jan Jaap vertelt dat er veel misverstanden bestaan over het begrip ‘samenwerking’. In feite zijn er meerdere samenwerkingsstijlen en is de term ‘samenwerking’ een parapluterm. Zo kan men bediscussiëren of tandartsen en mondhygiënisten ‘multi-professioneel’ of ‘interprofessioneel’ samen moeten werken.

Multi- versus inter-professionele samenwerking
Multi-professionele samenwerking richt zich enkel op de coördinatie van de zorg en kenmerkt zich door strikt gescheiden taken. Dat leidt tot fragmentatie van het zorgproces. Meestal zijn efficiëntie en schijnbaar organisatiekundige eenvoud de belangrijkste motieven om op deze wijze samen te werken.

Daarentegen is interprofessionele samenwerking een stijl die zich kenmerkt door een integrale benadering van de zorg. Hierbij richt men zich op de optimale ‘vormgeving’ van een behandeltraject. De tandarts en mondhygiënist vullen elkaar aan in de klinische besluitvorming en behandelplanning. Echter, naast een taakoverlap, hebben beide beroepsgroepen kerntaken waarin zij zich in sterke mate specialiseren. In tegenstelling tot multi-professionele samenwerking, is er sprake van meer inhoudelijke afstemming en flexibiliteit binnen een behandeltraject. Een voorwaarde is dan wel dat men de inter-professionele communicatie efficiënt vorm geeft.

Weigeren
Wat moet een mondhygiënist doen als een tandarts weigert samen te werken? Jan Jaap: “Het scheppen van een win-winsituatie is een vereiste. Ook hier begint het bij een verkenning. Zoek naar een gemeenschappelijk doel of bedenk hoe u voor elkaar iets zou kunt betekenen. Niet alleen maar wat uzelf zou willen als mondhygiënist.”

Thalita benadrukt dat een mondhygiënist sterk en zelfverzekerd moet overkomen bij de tandarts. “Soms kan het erg lastig zijn om binnen te komen bij de juiste tandartsen of specialisten. U zult ten eerste zelfverzekerd moeten zijn en exact moeten weten waar u voor staat. Uw visie en missie moeten dus helder zijn. Daarnaast zal u ook creatief moeten zijn en de tandarts op een andere manier moeten aanspreken. Wacht hem of haar eens op in de pauze, aan einde van de dag of desnoods bij de auto. Dit vergt wat moed, maar het is van groot belang dat u opvalt. De meesten zullen uw moeite en creativiteit waarderen.“ Mieke geeft weer een voorbeeld: “Ik merk dat je geen patiënten aan me doorverwijst en zelf behandelingen uitvoert die ik van je zou kunnen overnemen. Dat geeft mij het gevoel dat je me er niet bij wilt hebben en dat je me buitensluit. Daar word ik heel verdrietig en onzeker van, omdat ik niets liever wil dan in een plezierige samenwerking onze patiënten zo goed mogelijk helpen.” Dan biedt u de tandarts de mogelijkheid om alle mogelijke antwoorden te geven. Van: “Ja, ik heb anders zelf niet genoeg werk. Er zit dus niets anders voor me op dan de samenwerking met jou te beëindigen” tot “Joh, wat vervelend dat je je door mijn gedrag nu verdrietig voelt. Sorry. Ik dacht dat ik je een plezier deed door je werk uit handen te nemen”. Het eerste is wellicht vervelend om te horen, maar wel duidelijk, u weet waar u aan toe bent. Het tweede antwoord komt veel vaker voor. In veel tandartspraktijken wordt, met de beste bedoelingen overigens, voor elkaar gedacht en gehandeld zonder dat de ander daar echt mee geholpen is.

Trainingen
Komt u er nog niet uit? Dan adviseert Thalita actieve trainingen waarbij u kunt oefenen. Dan ervaart u welk effect bepaalde gesprekstechnieken hebben. Ook Mieke vindt dat je communiceren kunt leren en met elkaar moet oefenen. Daardoor wordt de communicatie steeds beter en wordt de werksfeer prettiger. In zo’n werkomgeving functioneert iedereen optimaal en daar profiteert de patiënt dan weer van. Mieke werkt daarbij sinds kort samen met andere disciplines.

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
facebooktand

Meer patiënten voor uw praktijk met Facebook

Facebook is een handig middel contact te houden met patiënten. Wilt u betere klantenservice bieden op Facebook? Ireland’s Dental Magazine verzamelde enkele tips.

1. Maak een pagina, geen profiel
Bedrijven hebben op facebook geen profiel, maar een pagina. Om een pagina te maken, moet u wel eerst een profiel aanmaken voor uzelf. Vervolgens start u een pagina voor uw praktijk.

2. Personaliseer uw Facebookpagina
Zet het praktijklogo op uw pagina en maak de pagina visueel aantrekkelijk. Verwijs in de infotab naar uw website en vermeld belangrijke informatie voor uw patiënten.

3. Maak een Facebook Place
Als u een Facebook Place aanmaakt, dan kunnen uw patiënten met hun mobiele telefoon inchecken op uw locatie. Zo laten ze aan hun Facebookvrienden weten dat ze in uw praktijk zijn. Dat vergroot de zichtbaarheid van uw praktijk online.

4. Maak een nieuw pagina-adres
Als u meer dan 25 likes krijgt, kunt u de link naar uw Facebookpagina aanpassen. Kies bijvoorbeeld voor facebook.com/uwpraktijknaam.

5. Post interessante content
Biedt bezoekers waardevolle kennis over mondgezondheid en nieuwe producten. Met interessante informatie zorgt u ervoor dat mensen uw posts kunnen delen met anderen. Zorg er wel voor dat de nadruk niet teveel ligt op het verkopen van uw diensten en producten.

6. Gebruik verschillende soorten posts
Gebruik bijvoorbeeld een video, foto’s, schrijf over een interessant weetje of stel een vraag. Post regelmatig een bericht, maar zorg er voor dat het niet teveel wordt. Let op: wees niet controversieel, en houd het interessant.

7. Ga in gesprek
Bedank fans voor positieve opmerkingen en reageer snel op negatieve feedback. Ga het gesprek met uw bezoekers aan door snel te reageren. Maak daarvoor tijd vrij binnen uw praktijk.

8. Promoot u Facebookpagina voor meer bezoekers
Zet een link naar uw pagina op uw website, in uw e-mailhandtekening en bij e-mailmarketing. Op drukwerk kunt u het Facebookicoon gebruiken.

9. Stel doelen
Bedenk goed wat u wil met u Facebook pagina en maak dat doel meetbaar. Stel bijvoorbeeld een doel voor het aantal likes of bezoekers dat u wilt.

Bron:
Irelands Dentalmagazine

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Commercieel = Vies

De mondzorgprofessional is een echte professional. Vaktechnisch bent u zeer goed opgeleid en wordt u regelmatig bijgeschoold. U bent op de hoogte van de nieuwste technieken en producten. Vaak bent u naast zorgprofessional ook ondernemer, u hebt een eigen praktijk of bent in ieder geval verantwoordelijk voor uw eigen inkomen.

Commercieel vermogen
Hoe kan het dan dat veel mondzorgprofessionals op het gebied van ondernemerschap en commercieel vermogen nauwelijks ontwikkeld zijn? Zodra het woord ‘commercieel’, ‘verkoop’ of ‘sales’ ter sprake komt word ik abrupt gewezen op het feit dat “commercieel” een vies woord is. En dan praat ik niet over de plechtigheid en overtuiging waar dit mee uitgesproken wordt….

De grote vraag die rijst is waarom zorgprofessionals zo veel moeite hebben met acquireren en verkopen of beter gezegd: commercieel denken.

Wat is commercieel denken precies?
Wanneer u de competentieprofielen bekijkt, vindt u onderstaande uitleg bij de competentie “ontwikkelen van commercieel vermogen”:

  • “Denken en handelen vanuit kansen in de markt en deze op juiste commerciële waarde schatten;
  • “Klantgericht handelen en de juiste relaties aangaan”
  • Zich bij veranderende omstandigheden (mensen, omgeving, werkwijze) gemakkelijk aanpassen

Er doen zich in deze nieuwe tijd – velen noemen het crisis – heel veel nieuwe kansen voor maar u moet ze wel zien en erop inspelen. In plaats van in paniek te raken en de zorgverzekeraars en de overheid de schuld te geven, kunt u veel beter nagaan waar uw kansen liggen. En reken maar, ze liggen er!

Uw plan

  • Heeft u weleens goed nagedacht over uw bestaanrecht of uw missie?
  • Welke soort patiënt wilt u graag bedienen?
  • Weet de zorgconsument u te vinden op basis van uw specialisatie?
  • Wat is uw visie voor de toekomst?
  • Wat kunt u deze patiënt bieden?
  • Welke doelen heeft u gesteld voor dit jaar en de lange termijn?
  • Wat zijn de wensen en behoeften van uw doelgroep?
  • Op welke pijlers rust uw praktijk?

Zoals u ziet praat ik hier over het ontwikkelen van commercieel vermogen. Als u acquisitie moet gaan doen zult u de antwoorden op bovenstaande vragen moeten kunnen dromen. Dit is namelijk wie u bent! Bent u in staat bovenstaande vragen tot in detail te beantwoorden?

  • Zo ja, dan moet u het voor u niet moeilijk zijn om in deze nieuwe tijd een volle praktijk te hebben.
  • Zo nee, ga er dan aan werken. Het is de basis van uw bestaansrecht en uw garantie voor de toekomst.

Tips voor het ontwikkelen van een missie

Een missie definieert:

  • Het bestaansrecht en identiteit van een organisatie
  • Wie je bent
  • Wat je doet
  • Wat je wilt bereiken
  • Is tijdloos
  • Een missie staat niet voortdurend ter discussie (in tegenstelling tot een visie)

De missie van een organisatie bestaat over het algemeen uit de volgende vier onderdelen:

  • Werkterrein
  • Bestaansrecht
  • Betekenis voor belanghebbenden
  • Normen, waarden en overtuigingen

Tips voor het ontwikkelen van een visie

Een visie:

  • Is inspirerend
  • Geeft een visionair en ambitieus beeld van wat een organisatie wil zijn
  • Kijkt naar de wereld van nu
  • Kijkt naar de kansen in de toekomst
  • Beschrijft de gewenste droomsituatie

Om een visie voor uw praktijk te formuleren moet u uzelf de volgende vragen stellen:

  • Welke ontwikkelingen (economisch, sociologisch, technisch, politiek) zijn belangrijk voor onze organisatie?
  • Hoe ziet onze toekomst eruit en die van onze concurrenten?
  • Welke ambities hebben wij op langere termijn?
  • Welke core competence moeten we voor de toekomst gaan ontwikkelen?

“Je leert alleen door het te doen”
Thalita Smit van Smit en Cornelder Bedrijfstrainingen, ontwikkelt het commercieel vermogen van niet-commerciële mensen in de paramedische- en zorgsector.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Meer rendement: Werk slimmer door prioriteiten te stellen

Een hogere winst kan behaald worden door slimmer te werken. Tandartsen kunnen hun rendement vaak nog enorm verhogen door prioriteiten te stellen in hun werk. En juist niet door alleen maar harder of meer te werken.

Veel praktijken worden de laatste jaren geconfronteerd met een winstdaling: het verschil tussen het tarief en de kosten wordt kleiner. Een rendementsverhoging wordt gezocht in harder en langer werken. Het draaien van avonddiensten is hiervan een voorbeeld. Een beter rendement kan veelal al worden gevonden in een slimmere manier van werken. Het stellen van prioriteiten helpt hierbij.

Verloren tijd verdien je niet meer terug
Tijd is de productiefactor voor een tandarts of zelfstandig behandelaar. Er kan eenvoudig berekend worden welk tarief ‘hangt’ aan een tijdseenheid. Elke minuut die niet productief wordt besteed levert dus gemiste omzet op. En verloren tijd verdien je nooit meer terug. De focus dient daarom ook te liggen op een efficiënte inrichting van het werkproces, zodat de productieve tijdsbesteding (oftewel de hoeveelheid te declareren tijd) zo hoog mogelijk is.

Stel prioriteiten
In de tijd dat de praktijk geopend is voor patiëntbehandelingen (veelal van 8.00 tot 12.00 uur en van 13.00 tot 17.00 uur) dient de tandarts dus zo veel mogelijk productief (nogmaals: te declareren tijd) te zijn. Echter, de gehele dag komen allerlei verzoeken op de tandarts af. Het stellen van prioriteiten helpt hierbij. Bij elk verzoek, elke actie, elke handeling dien je je af te vragen of het dringend en belangrijk is.

Dit leidt tot de volgende keuzemogelijkheden:

  • Is het zowel dringend als belangrijk: zelf uitvoeren
  • Is het wel dringend maar niet belangrijk: delegeren
  • Is het wel belangrijk maar niet dringend: inplannen
  • Is het zowel niet dringend als niet belangrijk: laten liggen of zelfs niet doen

Focus via een vaste agenda
Het stellen van prioriteiten moet ertoe bijdragen, dat gedurende de tijd voor patiëntbehandelingen eigenlijk alleen maar declarabele uren, minuten en seconden worden gemaakt. Hierop dient de focus te liggen. Het hebben van een vaste dagagenda draagt hieraan bij, doordat het structuur en duidelijkheid geeft. En buiten de ‘productietijd’ worden alle zaken met een lagere prioriteit uitgevoerd. En bedenk: Doe de niet-dringende en niet-belangrijke zaken dus gewoon niet.

Door:
Sjoerd Kuiken en Verry van Rossum – Sjoerd Kuiken (http://kuikenpraktijkmanagement.nl) adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van wet- en regelgeving, kwaliteitsystemen en financieel gezonde praktijkvoering. Verry van Rossum (www.pdi-nl.nl) is praktijkadviseur die praktijken de unieke werkwijze van het Strawn Concept kan leren en beschikt over een expertise van vele jaren in het begeleiden en opleiden van tandartsen.

Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen

Meer rendement: 3 S’en model voor verhogen efficiëntie

Veel praktijken worden de laatste jaren geconfronteerd met een winstdaling. Met meer efficiëntie in uw praktijk vergroot u uw winst. Bekijk de kansen van het 3 S’en model: Simplificeer, Standaardiseer en Specialiseer.

Veel praktijken worden de laatste jaren geconfronteerd met een winstdaling: het verschil tussen het tarief en de kosten wordt kleiner. Het verhogen van de productie is een voor de hand liggende manier om deze tendens te doorbreken. Meestal ziet het tandheelkundige team hier geen mogelijkheden voor omdat er al zo hard gewerkt wordt. Er wordt echter niet altijd efficiënt gewerkt en na analyse van het interne proces blijkt er in de praktijk veelal toch meer winst te behalen.

Efficiëntie

De stappen van het 3 S’en model bieden een eenvoudig handvat om zelf een efficiëntie slag te maken:

  1. Simplificeer
    “Als één stap voldoet, doe er dan geen twee”:

    Kijk kritisch naar de handeling in en rondom het behandelproces. Elke uitgevoerde handeling die niet bijdraagt aan het eindresultaat is overbodig en kan achterwege worden gelaten. Ook kleine en korte handelingen moeten eruit gehaald worden. Een handeling van 5 seconden lijkt niets uit te maken. Echter, tien van dergelijke handelingen op dagbasis kosten op jaarbasis toch al snel heel veel tijd. Tijd is geld en dus moet je hier kritisch op zijn.

  2. Standaardiseer
    “Doe het steeds op dezelfde wijze”:

    Door een handeling eenmaal uit te schrijven en vervolgens altijd op die manier uit te voeren, is de kans op een goed resultaat veel groter. Dit creëert duidelijkheid, wat vooral binnen een team belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan de klaarzet voor een endo behandeling, waarbij het dus ook niet gewenst is dat tandartsen verschillende endo trays hebben. Doe alles (praktijkbreed) op dezelfde wijze.

  3. Specialiseer
    “Doe de helft twee keer zo vaak”:

    Door te specialiseren op (be)handelingen wordt de kans op succes groter en tevens de kans op ‘failure’ kleiner. Het overdoen van een (be)handeling is een enorme verliespost (in tijd), dat vermeden moet worden. Ga maar eens na hoeveel tijd het kost als 20% van alle afdrukken twee keer gedaan moeten worden? ‘The first time right’ is heel belangrijk.

Succesvol veranderen
De grootste weerstand tot het succesvol doorvoeren van efficiëntie verbeteringen komt van de zucht naar het vertrouwde met de vaste routines als ook de angst dat veranderingen niet worden geaccepteerd door de patiënt. Hoe meer het team in staat is om buiten de vaste patronen te denken en te handelen – ‘out-of-the-box ’ te denken -, hoe grotere voordelen behaald kunnen worden. Daarnaast moet het team zich ook niet weerhouden voelen om verbeteringen door te voeren uit angst voor de patiënt. De patiënt heeft namelijk zijn of haar intrinsieke vertrouwen aan de tandarts geschonken. En dat vertrouwen zal niet beschadigd worden door aanpassingen in het proces, zolang de patiënt maar niet voor onverwachte gebeurtenissen komt te staan.

Door:
Sjoerd Kuiken

Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen

Uitstraling: Kom ik over zoals ik wil?

U bent de tandarts eigenaar van de praktijk en dus de leidinggevende, maar zien uw medewerkers u niet als zodanig? Voelen mensen zich aangevallen, terwijl u het niet zo bedoelt? Misschien klopt uw uitstraling niet bij wat u voelt of wilt bereiken.

Persoonlijke uitstraling heeft alles te maken met hoe uw buitenkant overkomt op anderen. Dit is een combinatie van factoren. Denk hierbij aan lichaamstaal, stemgebruik en transparantie. Kortom passen de gedragingen bij de boodschap die u wilt overbrengen of bij uw gevoel?

U kunt uw uitstraling of hoe u overkomt aanpassen als u zich hier bewust van bent. Dit betekent niet dat u uw innerlijk of authenticiteit moet aanpassen.

Factoren van uitstraling
Er zijn verschillende factoren die gezamenlijk uw uitstraling bepalen. Als u weet wat deze factoren zijn en hoe deze effect hebben op uw omgeving, kunt u gaan spelen met de verhouding waarin ze zichtbaar zijn.

  • Houding: Hoe zit u erbij? Er is een wereld van verschil tussen voorover leunen en achterover leunen in een gesprek
  • Gebaren: Gebruikt u uw handen als u iets vertelt? Uw verhaal kan een stuk krachtiger overkomen als u deze bijzet met gebaren
  • Mimiek: Wat zegt uw gezicht? Als u glimlacht naar de medewerker wanneer u boos bent, dan komt uw boosheid niet over bij deze medewerker.
  • Verpakking: Heeft u een vies en oud schort aan tijdens het behandelen of een schone en frisse polo? Hoe denkt u dat dit verschil overkomt bij uw patiënt en klopt dit met uw ambitie als tandarts of mondhygiënist?
  • Stem: Praat duidelijk met de juiste intonatie. Als u aangeeft dat een implantologie behandeling niets is om bang voor te zijn, maar uw stem beeft en is wat zachter, dan zal de patiënt zich toch achter de oren krabben.

Werken aan overkomen
Nu u zich bewust bent van de factoren die uw uitstraling en overkomen beïnvloeden, kunt u er ook daadwerkelijk mee aan de slag.

  • Vraag aan een collega: “Wat dacht je toen je mij voor het eerst ontmoette?”
  • Vraag een collega om op te letten hoe u overkomt tijdens een werkoverleg of het bespreken van een behandelplan. Vraag na afloop feedback.
  • Kijk hoe anderen op u reageren. Is dit een logische reactie? Gebruik anderen als uw spiegel.
  • Ga na welke aspecten u moeilijk vindt. Bijvoorbeeld het maken van oogcontact, waar uw gevoel uit spreekt. Ga dit oefenen en zie wat het effect is.

Al deze aspecten kunt u overal oefenen het hoeft niet eens in de praktijk. Het gaat erom dat u veel oefent, want het leren veranderen van non- verbaal gedrag leert u gewoon door te doen.

Let wel: door het geven van alleen een stevige handdruk zorgt u er niet direct voor dat u daadwerkelijk kracht uitstraalt.

Door: Anna Berends van Loenen, www.qanz.nl
Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.

Lees meer over: Communicatie, Management, Ondernemen

Situationeel leiderschap: Flexibiliteit van de leidinggevende

Leidinggeven heeft pas effect als het aansluit op de behoefte van degene die de leiding ontvangt. Als leidinggevende kunt u de ontwikkeling van een medewerker maken of breken. Er wordt dus een mate van flexibiliteit van u verwacht als leidinggevende.

Fases van ontwikkeling
Ken Blachard heeft daar een handige matrix voor ontwikkeld. Om te weten welke leiderschapsstijl u moet toepassen, is het van belang om te weten in welke fase van ontwikkeling (O) uw medewerker zich bevindt.

  • O1
    Dit is de nieuwe medewerker die net van school komt en dus nog niet zoveel kan, maar heel erg betrokken is. Deze medewerker accepteert leiding en is gretig om te leren.
  • O2
    Hierbij is de competentie al iets gegroeid, maar nog niet zover als de medewerker zou willen. Sommige competenties boeken vooruitgang, maar andere niet, dus de medewerker is inconsistent. Dat ontmoedigt de medewerker enigszins, waardoor de betrokkenheid lager is geworden dan in O1.
  • O3
    Deze medewerker is over het algemeen zelfsturend, maar ook nog wat onzeker. Het is een capabele maar ook een voorzichtige presteerder. Deze medewerker levert een goede bijdrage aan de praktijk, maar raakt snel verveelt als de taak te simpel is. Hierdoor is de betrokkenheid nogal wisselend.;
  • O4
    Deze medewerker wordt door de rest van uw team gezien als de expert en inspireert het team. Deze medewerker is proactief en u weet altijd wat u kunt verwachten van de kwaliteit van het werk van deze medewerker. Dit zorgt ervoor dat zowel de competentie als de betrokkenheid heel hoog is.

Leidinggeven per fase
Bij de medewerkers zit dus een stijgende lijn in de ontwikkeling. Daarnaast kan de betrokkenheid nog al eens fluctueren. Dat betekent dat u uw leiderschap niet alleen moet aanpassen op het ontwikkelingsniveau van de medewerker maar ook op de mate van betrokkenheid. Iedere fase van ontwikkeling heeft dus een andere manier van leiding geven (S) nodig. Ken Blachard, adviseur op het gebied van leiderschapsontwikkeling en serviceverbetering, maakt de volgende onderverdeling:

  • S1
    Geef duidelijke doelen en tijdslijnen aan de medewerker, bepaal grenzen en beperkingen en geef duidelijk leiding. Erken daarnaast ook het enthousiasme van de medewerker.
  • S2
    Maak de actieplannen en de doelen niet meer alleen, maar betrek de medewerker daarbij. Geef ook het perspectief waarbinnen de vooruitgang is geboekt. Begeleiden is nu de hoofdtaak geworden van u als leidinggevende, maar blijf daarnaast ook aanmoedigen en help de successen en het falen van de medewerker te analyseren.
  • S3
    Maak nog steeds de actieplannen en de doelen samen, maar laat de medewerker hier het voortouw in nemen. Vraag aan de medewerker hoe u kunt helpen, biedt dus steun. Maak desgewenst de taken ook interessanter om de betrokkenheid te behouden. Erken zowel de competentie als deze betrokkenheid.
  • S4
    Aan deze medewerker kunt u heel goed taken delegeren. Geef de medewerker ook de mogelijkheid om een mentor te zijn voor anderen. Denk hier bijvoorbeeld aan stagebegeleider of inwerkcoach van een nieuwe medewerker. Blijf wel de medewerker aanmoedigen, want iedereen is op zoek naar bevestiging, dus ook een O4.

Samengevat komt dat neer op deze matrix.


©2004 Blachard International Group, the Netherlands

Oefening baart kunst
Maak inzichtelijk voor uzelf, welke medewerkers u heeft en in welke fase zij zich bevinden.
Het is lastig als leidinggevende om deze fases bij het begin te herkennen en de verschillende leidinggevende rollen te vervullen. Echter oefening baart kunst. Leer van buitenaf naar uw praktijk en uw medewerkers te kijken, alleen of samen met een derde. Hierdoor kunt u makkelijker uw manier van leidinggeven aanpassen op behoeften van uw medewerkers. Zo zal uw team als geheel beter gaan functioneren binnen uw praktijk.

Door: Anna Berends van Loenen www.qanz.nl

Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.

Lees meer over: Communicatie, Management, Ondernemen, Personeel

Informatie en openheid bij medische incidenten

“Patienten hebben recht op informatie als een behandeling niet goed is gegaan.” Dit zei KNMG-voorzitter Rutger Jan van der Gaag  tijdens het congres Krijg nou de GOMA, meldt de KNMG.

De Letselschade Raad organiseerde het congres samen met KNMG, NVZ, NFU, MediRisk en CentraMed met als kernvraag:
Hoe moet een arts handelen na een medisch incident?

Excuses
Bij medische incidenten zijn openheid en duidelijke communicatie volgens Van der Gaag noodzakelijk voor de vertrouwensrelatie tussen arts en patiënt.  “Mensen hebben recht op relevante informatie. En patiënten hebben vaker begrip voor fouten, als je er geen doekjes om windt en meewerkt aan een goede afhandeling”, gaf de KNMG-voorzitter aan.

“Excuses maken, of sorry zeggen, is op zijn plaats als een arts of team verkeerd heeft gehandeld.” Als een behandeling fout is gegaan door bijvoorbeeld complicaties zonder dat de arts verkeerd heeft gehandeld, dan kan een arts volgens de voorzitter zeggen te betreuren dat het resultaat anders is dan gehoopt.

GOMA
De GOMA is opgesteld door KNMG, verzekeraars en vertegenwoordigers van patiënten, advocatuur en wetenschap. Deze Gedragscode Openheid medische incidenten; betere afwikkeling Medische aansprakelijkheid) bevat richtlijnen over de omgang met incidenten en de afwikkeling van medische aansprakelijkheid. In 2012 is de GOMA herzien en wordt sindsdien ook onderschreven door de NFU en NVZ.

Bron:
KNMG

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Wat maakt een tandartsbezoek goed en wat juist niet?

Gedragsonderzoek laat zien dat meer dan 50% van de patiënten die klagen, of zelfs een rechtszaak aanspannen, dit doen omdat zij hun mondzorgprofessional, of collega’s hiervan, persoonlijk niet prettig vinden. Dit meldt Dentistry over het onderzoek van Mangels.

Vreemd? Zeker niet. Patiënten kunnen de kwaliteit van het plaatsen van een kroon of een extractie immers niet inschatten en moeten op hun eigen gevoel vertrouwen bij de beoordeling van hun mondzorgprofessional.

Pijlers
De belangrijkste pijlers waarop een patiënt een praktijk beoordeeld zijn volgens onderzoek van het Britse Department of Health:

  • Tijd
    Als de tandarts gehaast is, krijgt de patiënt het gevoel dat de behandeling overhaast wordt gedaan. Ook slordigheden en inflexibiliteit bij het maken van afspraken, waardoor de patiënt de afspraak niet goed in zijn werkdag kan plannen, geven een negatieve prikkel.
  • Communicatie
    Gebrek aan communicatie over behandelmogelijkheden. De patiënt is dan vaak meteen op z’n hoede en krijgt minder vertrouwen in de mondzorgprofessional.
  • Ontbreken van ‘soft values’
    Voorbeelden:
    De beleving dat de wachtkamer altijd overvol is. Of erg gehorig, waardoor je het boren hoort.
  • Tarieven
    Duidelijke patiënteninformatie over de kosten van de behandeling.

Hoe houdt u uw patiënt tevreden?
Er zijn vijf elementen die meespelen bij de beoordeling van een mondzorgprofessional door zijn patiënt.

  • Tijd
    De meeste patiënten zijn tevreden als er al enkele minuten naar hen geluisterd wordt.
  • Bejegening aan de stoel
    Patiënten willen ‘prettig’ aangesproken en op hun gemak gesteld worden.
  • Mogelijkheden
    Patiënten waarderen het als de voor- en nadelen van de behandelmogelijkheden goed besproken worden, inclusief de kosten. Ze willen betrokken worden bij de keuze van de juiste behandeling en niet het gevoel krijgen dat de tandarts alleen beslist.
  • Goede service
    Herinnering aan afspraken en gemakkelijk een nieuwe afspraak kunnen maken, worden erg gewaardeerd door patiënten. Ook vriendelijke en relaxte praktijkmedewerkers, een schone receptie en het gevoel ‘op je gemak’ te zijn in de praktijk spelen een grote rol bij de patiëntwaardering. Maar ook het gebruik van de voornaam van de patiënt, het hebben van moderne apparatuur en voorlichtingsmaterialen is van belang.
  • Tarieven
    Goede uitleg over de verschillende kosten van de behandeling is belangrijk voor krijgen van een goede beoordeling van uw patiënt.

Mei 2013

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

No show Spaarne ziekenhuis 40 procent gedaald

Het Spaarne Ziekenhuis voert een nieuw no showbeleid in na een succesvolle proef waarbij het aantal no shows afnam met 30 tot 40 procent, meldt Skipr.

Het no-show beleid heeft als elementen:

  • Patiënten die zonder afmelding niet verschijnen op een afspraak, ontvangen een factuur van 45 euro.
  • Patiënten krijgen 48 uur van tevoren een sms ter herinnering aan de afspraak.
  • De afspraak kan tot 24 uur van tevoren worden afgezegd.

In 2011 waren er in het Spaarne Ziekenhuis 18.000 patiënten die wegbleven bij een afspraak. Volgens het ziekenhuis past een goed no showbeleid bij de plannen van ministers Schippers om het kostenbewustzijn in de zorg te verhogen. Patiënten waardeerden de herinnerings-sms, gaf het Spaarne aan.

Bron:
Skipr
 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Boekbespreking: Tips voor het krijgen van loyale patiënten

Fred Lee beschrijft in zijn boek ‘’Als Disney de baas was in uw ziekenhuis” de aanpak die het beste in zorgpersoneel naar boven brengt en erin resulteert dat patiënten een zo positief mogelijke ervaring hebben. Ondanks dat het boek is geschreven vanuit de ervaring binnen een ziekenhuis, is het ook zeer geschikt voor zorgverleners in de mondzorg.

‘Onze manier is de enige manier’
In het boek benadrukt de schrijver constant weer het belang om als zorgverlener vanuit het perspectief van de patiënt te kijken. Ook tandartsen, mondhygiënisten en assistenten zijn erbij gebaat om te denken vanuit de wensen, behoeften en verwachtingen van de patiënt. En daarmee af te stappen van een aanpak als ‘onze manier is de enige manier’. De wensen, behoeften en verwachtingen van de patiënt zijn een resultaat van elke willekeurige ervaring van die patiënt bij willekeurige andere bedrijven. En daar komt Disney om de hoek kijken. Patiënten zullen de vorm van zorgverlening refereren aan de gastvrije en hartelijke ontvangst die ze hebben gehad in bijvoorbeeld Eurodisney. Patiënten beoordelen hun ervaring op grond van de manier waarop ze als persoon zijn behandeld, en niet die waarop hun pijn of ziekte is behandeld.

Perceptie van de patiënt
De perceptie van de patiënt is waar het vooral om gaat, omdat hij of zij de kwaliteit beoordeelt op basis van zijn of haar perceptie. En hoe kun je de perceptie van de patiënt positief beïnvloeden? Indrukken worden altijd gecreëerd door mensen in individuele contacten, dus gaat het vooral om wat er tegen patiënten wordt gezegd of juist niet wordt gezegd (zie tip 1 en 2). Daarnaast geldt dat hetgeen waarover het meest geklaagd wordt in praktijken, niet hetgeen is wat de perceptie van de patiënt bepaalt. Zo is gebleken, dat patiënten niet over de houding van zorgverleners klagen, zelfs niet als er expliciet naar gevraagd wordt (zie tip 3).

Bewogenheid creëert loyaliteit
Het kweken van loyaliteit onder patiënten kan binnen de zorg alleen via de persoonlijke ervaring van de patiënt. In de meeste gevallen ontstaat loyaliteit omdat de patiënt voelt dat er op een meelevende manier met hem of haar wordt omgegaan. Loyaliteit is te danken aan meer dan hoffelijkheid alleen. Scripts standaardiseren hoffelijk gedrag, maar bewogenheid is iets wat spontaan tot uiting komt (zie tip 4). Zie de praktijk dan ook niet als dienstverlenend, maar verleg het accent naar de beleving van de patiënt.

Vier tips
De volgende tips zijn de stappen die een praktijk kan doorlopen voor een betere perceptie door de patiënt:

  1. Definieer waarheidsmomenten
    Definieer belangrijke contactmomenten in de praktijk en beschrijf de houding die uw medewerkers moeten aannemen. Neem hierbij de aardigste mensen in een dienstverlenende functie – in ongeacht welke organisatie – als uitgangspunt. “Iedereen met wie je wordt vergeleken is je concurrent.”. Zo is de rol van de baliemedewerker gericht op een goede eerste indruk voor de patiënt.
  2. Stel eisen aan wat medewerkers tegen patiënten zeggen
    Bijvoorbeeld: “Passeer nooit een patiënt zonder gedag te zeggen” of “Vraag elke patiënt hoe het met hem of haar gaat.”
  3. Richt je niet op datgene waarover geklaagd wordt door patiënten
    Richt je op de dingen die de hoogste correlatie hebben met de algehele patiënttevredenheid, zoals opgewektheid, invoelend vermogen en samenwerking in het team.
  4. Geef medewerkers de ruimte en de verantwoordelijkheid om de verwachtingen van patiënten te overtreffen
    Dit betekent doorgaans iets doen of zeggen waaruit de oprechte belangstelling voor de gemoedstoestand van de patiënt blijkt en wat doorgaans buiten standaard scripts of procedures valt. Een voorbeeld is om een flauwgevallen patiënt door een medewerker naar huis te laten brengen.

Boek: “Als Disney de baas was in uw ziekenhuis. 9½ dingen die u anders zou doen.”, Fred Lee. Reed Business
Het boek is hier te vinden

Door: Sjoerd Kuiken. Kuiken Praktijkmanagement toetst, adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van kwaliteitsystemen (HKZ / ISO), wet- en regelgeving en patiëntgerichte zorg. kuikenpraktijkmanagement.nl

 

 

Apr 2013

Lees meer over: Communicatie, Management, Ondernemen, Personeel

Mond-tot-mondreclame belangrijkst bij keuze tandarts

Familie en vrienden zijn van grotere invloed op de keuze van een tandartspraktijk dan internet. Dit blijkt uit Brits onderzoek van Bray Leino. Bijna de helft van de Britse respondenten (44,7%) kiest hun tandarts op basis van aanbevelingen van familie en vrienden, terwijl maar 7,5% kiest aan de hand van internet, meldt Dentistry.

Bijna twee derde (63,7%) vertrouwt op aanbevelingen van vrienden en familie bij de keuze van een mondzorgprofessional.
De Britten hebben veel vertrouwen in hun tandarts: 66,3% van de onderzoekdeelnemers wil het liefst behandeld worden hun eigen tandarts bij elk bezoek.

Bron:
Dentistry

 

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z
internet

Serie Social Media: Feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken.

Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld. Lees meer

Lees meer over: Communicatie, E-health, Ondernemen

Hoe krijg ik een compliment van mijn patiënt?

Kent u dat? U heeft zich helemaal uitgesloven op die brug, kroon, vulling of initiële therapie. De patiënt loopt de deur uit en zegt nog net “Doei”. En dat was het…Blijkbaar bedankt een patiënt u niet voor de kwaliteit van uw werk. Maar waarvoor dan wel? Lees de  praktische tips.

Wees beleefd
Stelt u beleefdheid op prijs? Wees dan ook zelf beleefd. Gedrag roept gedrag op. Dus houd de deur open voor uw patiënt, schut zijn hand en heet hem welkom in uw behandelruimte.

Loopt u uit?
Bied uw patiënt een kopje koffie of thee aan. 

Toon belangstelling
Vraag uw patiënt hoe het met hem gaat. Hoe was z’n vakantie of vraag hoe het met z’n kinderen gaat. Luister goed naar zijn antwoord en laat ook zien dat u luistert.

Vraag of er klachten zijn
Vraag of er nog klachten waren na de vorige behandeling en of er nog vragen zijn.

Andere wensen of bijzonderheden?
Vraag of er nog andere klachten of wensen zijn en of er nog bijzonderheden zijn met betrekking tot de gezondheid.

Toon begrip
Als er problemen zijn met de gezondheid, vraag dan ook eens naar het mentale effect wat dit voor de patiënt heeft. Toon begrip en vraag door.

Geef duidelijkheid
Kondig aan wat u gaat doen en vraag de goedkeuring van de patiënt.

Andere behandelaar
Wanneer de patiënt vervolgens door uw collega zal worden behandeld, leg dan uit waarom, wie dit is en wat zijn taken zijn in de praktijk.

Comfort voor de patiënt
Zorg ervoor dat uw patiënt zo comfortabel mogelijk ligt. Vraag hier naar.

Vraag tijdens de behandeling hoe het gaat 

Dep druppels af
Mocht de patiënt een nat gezicht of nek krijgen, dep dit dan af. Wees voorzichtig met eventuele make-up. 

Vraag de patiënt of hij tussendoor even wil spoelen

Interesse in instructie?
Als u een instructie wilt geven, vraag of de patiënt interesse heeft. 

Vraag na de behandeling of er nog vragen zijn 

Geef een passende folder en monstertjes mee 

Afsluiting
Sluit de behandeling af door een hand te geven en vertel wanneer u de patiënt graag wilt terug zien. 

Nazorg
Bel de patiënt op na een heftige behandeling om te vragen hoe het met hem gaat.


Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Pinterest: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Pinterest.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

Pinterest
Het lijkt er op dat de eenvoudigste ideeën soms de beste zijn. Twitter is een minimalistisch 140 karakters micro-blog annex sociaal netwerk, Instagram is een eenvoudige social sharing-foto-app en met Pinterest pin je foto’s die je leuk vindt op een online prikbord.

Misschien is het de roep om eenvoud en efficiëntie in crisistijd. Pinterest is opgericht in december 2009 en gelanceerd als een gesloten beta in maart 2010. De app is nauwelijks 2 jaar oud.
Begin 2011 had Pinterest slechts 10.000 gebruikers. Het moment van doorbraak lijkt de opname van Pinterest in Time Magazine’s “50 beste websites van 2011”.

Cijfers en feiten over Pinterest

  • In December 2011 kwam Pinterest in de top 10 van grootste sociale netwerken, met 11 miljoen bezoekers per week
  • In januari 2012 verwees Pinterest meer bezoekers naar retailers dan LinkedIn, YouTube en Google+
  • Momenteel meer dan 10.4 miljoen geregistreerde gebruikers
  • Maandelijks bijna 12 miljoen unieke bezoekers
  • De meeste gebruikers zijn vrouwen
  • 97% van de Facebook “likes” via Pinterest zijn van vrouwen
  • Het is de eerste site in de geschiedenis die het snelst op 10 miljoen unieke bezoekers kwam

Bron: Lono Creative
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld. 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Youtube: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: YouTube.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

YouTube
Communicatie en betrokkenheid is veel meer dan praten of schrijven alleen. De populariteit van YouTube is er het bewijs van. De beschikbaarheid van high speed internet maakt het steeds gemakkelijker voor mensen om zich te uiten via video. Merken hebben begrepen dat virale media de traditionele TV reclame vergroot. Het voordeel van YouTube: Altijd beschikbaar en doorzoekbaar. YouTube is na Google wereldwijd de grootste zoekmachine.

Cijfers en feiten over YouTube

  • Volgens Alex, een belangrijke monitoring site, staat YouTube op plaats drie van de meest bezochte websites
  • 2 miljard views per dag
  • YouTube neemt 10% van het internetverkeer voor z’n rekening
  • De gemiddelde YouTube bezoeker bekijkt de site 900 seconden per dag
  • 44% van de YouTube bezoekers is tussen de 12 en 34 jaar
  • Per dag worden meer dan 829.000 video’s ge-upload
  • De gemiddelde duur van een video is 2 minuten en 46 seconden

Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld.

Bekijk ook de rest van deze serie:

  1. Pinterest
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Google+
  6. LinkedIn
  7. Youtube
Lees meer over: Communicatie, Ondernemen