LinkedIn: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: LinkedIn.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

LinkedIn
LinkedIn startte in 2003 als een sociaal netwerk voor professionals. Volgens een officieel persbericht van LinkedIn hebben zij meer dan 150 miljoen leden. De explosieve groei van social media noopte LinkedIn hun strategie te herzien. Twitter kreeg een groot ‘no more’ van LinkedIn: Het is niet meer mogelijk om Twitter berichten door te plaatsen op LinkedIn. Sinds kort is het mogelijk om endorsements in te voeren.

Cijfers en feiten over LinkedIN

  • Elke seconden komen er 2 nieuwe leden bij
  • De USA gaat op kop met meer dan 57 miljoen leden, Europe volgt met meer dan 34 miljoen leden
  • 60% van de leden leeft buiten de USA
  • In 2011 waren er 4.2 miljard professioneel georiënteerde zoekacties op het LinkedIn platform
  • LinkedIn heeft momenteel meer dan 2.116 personeelsleden
  • De snelst groeiende groep gebruikers zijn studenten en net afgestudeerden
  • De inkomsten in 2011 bedroegen 522 miljoen dollar
  • LinkedIn staat op plaats 36 van de meest bezochte websites ter wereld

Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld. 

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Google+: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Google+.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

Google+
De verwachting is dat Google’s sociale netwerk Google+ begin 2013 meer dan 400 miljoen gebruikers heeft. Hou in het achterhoofd dat Google+ meer de kern van de sociale web- en zoekstrategie van Google is. Het is de olie tussen de andere Google producten als Android, YouTube, etc.

Google verplicht je om bij het registreren van een Google+ account een Gmail account te nemen. Feitelijk een gedwongen lidmaatschap. Daardoor brengen de gebruikers tot op heden minder tijd door op Google+ (3 minuten) dan bijvoorbeeld op Facebook (405 minuten), zelfs nog minder dan op Myspace.

Cijfers en feiten Google+

  • Opgericht op 28 juni 2011
  • Op 24 juli 2011 bereikten ze de 10 miljoen gebruikers
  • 67% van de Google+ gebruikers zijn mannen
  • Google + button wordt meer dan 5 miljard keer per dag aangeboden
  • Elke dag 625.000 nieuwe gebruikers
  • In nog geen dag werd de Google+ iPhone app de populairste gratis app van de App store

Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld. 

Bekijk ook de rest van deze serie:

  1. Pinterest
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Google+
  6. LinkedIn
  7. Youtube
Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Twitter: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Twitter.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

Twitter
Twitter is nog steeds het raadsel van de social networking community. Het nut ervan wordt nog steeds door veel mensen in twijfel getrokken. De eenvoud is nog steeds de belangrijkste aantrekkingskracht, samen met zijn actualiteit in het nieuws en het volgen van “events”.

Onderzoek toont aan dat mensen retweeten omdat zij de inhoud interessant vinden. Twitter is bijna zes jaar actief en men schat dat de omzet langzaamaan de 260 miljoen dollar gaat halen.

Cijfers en feiten over Twitter

  • Er zijn meer dan 465 miljoen accounts
  • 175 miljoen tweets per dag
  • Elke dag komen er 1 miljoen accounts bij
  • Top 3 landen met Twitter gebruikers zijn USA 107 miljoen, Brazilie 33 miljoen en Japan met bijna 30 miljoen
  • De grootste trending topic in de korte Twitter historie is momenteel “Castle in the Sky” TV screening 25,088 tweets per seconde. Het vorige record stond op de laatste minuten van de Superbowl 2012 met 10,245 tweets per seconde.

Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag zijn kennis met de dentale wereld. 

Bekijk ook de rest van deze serie:

  1. Pinterest
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Google+
  6. LinkedIn
  7. Youtube
Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
facebook

Facebook: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Facebook.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

Facebook
Facebook blijft vernieuwen. In de laatste 12 maanden is de nieuwe tijdlijn geïntroduceerd voor persoonlijke profielen en is Instagram aangekocht, het mobiele foto app-platform, dat nog nooit geld heeft verdient en slechts 13 werknemers heeft. De prijs? 1 miljard dollar!

Dit onderstreept dat Facebook twee belangrijke elementen als cruciaal beschouwt voor de voortdurende evolutie van het sociale web:

  1. Mobiel
  2. Visuele acceptatie

Meer cijfers over Facebook

  • Maandelijks ongeveer 850 miljoen actieve gebruikers
  • Er worden dagelijks 250 miljoen foto’s ge-upload
  • 20% van alle pageviews zijn op Facebook
  • 425 miljoen mobiele gebruikers
  • 100 miljard connections
  • 12% van de omzet van Facebook vloeit voort uit Zygna games
  • 2.7 miljard “likes” per dag
  • 57% van de gebruikers zijn vrouwen

Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld.

Bekijk ook de rest van deze serie:

  1. Pinterest
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Twitter
  5. Google+
  6. LinkedIn
  7. Youtube
Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Instragram: Serie Social Media feiten, cijfers en statistieken

In een serie artikelen nemen we de laatste feiten, cijfers en statistieken onder de loep van de zeven grote sociale netwerken: Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest en Google+. In dit artikel: Instragram.

Social Media Landschap
Het sociale media landschap verandert snel en het bijhouden van de laatste cijfers en feiten is een essentieel onderdeel om social media marketing relevant en in focus te houden.

Instagram
Op het eerste gezicht lijkt Instagram simpel. Het is een app voor op je smartphone waarmee je foto’s kan maken, een filter kan toepassen om de foto echt ‘cool’ te maken en jouw touch mee te geven om vervolgens via je smartphone te delen met andere Instagrammers, op Twitter, Facebook, per e-mail of via een andere applicatie waarvan er steeds meer bijkomen.

Het was groot nieuws toen Facebook het sociale netwerk Instagram overnam voor 1 miljard dollar terwijl het toen nog geen winst maakte. Deze forse investering kan een zeer strategische en slimme zet van Facebook zijn, dat met deze overname Facebook als ’top of the fotosites’ van de wereld bevestigt ziet. Het lijkt op de aankoop van YouTube door Google voor 1,65 miljard dollar in 2006, wat achteraf een geweldige beslissing bleek te zijn.

Cijfers en feiten Instagram

  • Opgericht in maart 2010 door Kevin Systrom en Mike Kreiger. Gelanceerd in de App store in november 2010. In februari van 2011 haalden ze een extra financiering van 7 miljoen dollar binnen. Een van de investeerders is Jack Dorsey bekend van Twitter
  • Instagram bereikte de mijlpaal van 1 miljoen gebruikers in december 2010: slechts 9 maanden na de oprichting en 1 maand na de lancering in de app store
  • In augustus 2011 hadden Instagram gebruikers al 150 miljoen foto’s ge-upload
  • 10 miljoen gebruikers in september 2011
  • Met versie 2.0 werden hoge resolutie foto’s gerealiseerd
  • 1 miljoen downloads in 1 dag bij de release van de Android app
  • In april 2012, bereikte Instagram de mijlpaal van 30 miljoen gebruikers

Bron: InfographicLabs.com
Door: Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als Social Media Coach deelt hij graag z’n kennis met de dentale wereld.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

De kunst van het beïnvloeden

Mensen zijn op verschillende manier te beïnvloeden. Toch komt het in de praktijk vaak voor, dat de tandarts iets wil, maar dat de rest van het team niet meebeweegt.

Dan kan het zijn dat u de verkeerde beïnvloedingsstijl gebruikt. Er zijn vier stijlen die heel effectief zijn voor het beïnvloeden, mits ze op de juiste manier en in de juiste situatie worden gebruikt. Het is belangrijk om te weten welke beïnvloedingsstijlen er zijn en op welke manier u ze kunt inzetten in uw praktijk. Uiteraard hoeft u zich niet te beperken tot één stijl. Verschillende situaties vragen om verschillende stijlen. Ken dus uzelf en weet wat het effect is van uw beïnvloedingsstijl.

Categorieën van beïnvloedingsstijlen
De verschillende stijlen zijn in te delen in 2 categorieën:

  • Tegen. In deze categorie bevinden zich de tegen-bewegende stijlen. Daarin domineert uw eigen mening of opvatting. Hierbij duwt u de ander de richting op die u wilt, om hem te laten veranderen of om hem iets te laten doen. De focus bij deze stijlen ligt heel erg op inhoud.
  • Mee. Hierbij probeert u mee te bewegen met de ander. U legt de focus op de relatie en wil uw beïnvloeding dus laten aansluiten op de mening van de ander. U trekt als het ware de ander naar u toe.

Aansporen
Aansporen valt in de categorie “tegen” en is gebaseerd op sociale normen en waarden. Bij deze stijl wordt er veel onderhandeld, beloond of “gedreigd”. Er wordt druk uitgeoefend op de ander.

Het is wel van belang dat de ander uw leiding ook accepteert. Dat lukt goed bij een tandarts versus een assistente, omdat u hier al functioneel leiding aan geeft. Echter tandarts versus tandarts kan nog wel eens tot problemen leiden.

Deze stijl gebruikt u als u

  • De ander wilt overtuigen van wat u wilt.
           Aangeven wat er moet gebeuren
           Gebruiken van uw autoriteit
  • Oordelen wilt over het gedrag van de ander (kan zowel negatief als positief).
           Beoordelingsgesprek met aansluitend belonen of straffen
  • Consequenties wilt aangeven van de verandering in het gedrag van de ander.
           U wilt de ander doen inzien dat hij moet meewerken  

Uitspraken die typisch zijn voor de aansporende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:

  • “Goed gedaan!”
  • “Ik verwacht van jou….”
  • “Ik zou het op prijs stellen als we ons in dit standpunt kunnen vinden”.
  • “Als je dat niet doet, dan zal ik…..”

Overtuigen
Als u deze stijl gebruikt, komt u vaak verbaal sterk over, bent vasthoudend en bent u niet bang voor reacties van anderen. Met deze stijl wilt u mensen overtuigen met feiten, logica en rationele argumentatie. Toch luistert u hier ook naar de ander, maar dan vooral om de zwakte in zijn argumentatie te vinden.

Overtuigen gebeurt vaak op twee verschillende manieren:

  • Voorstellen doen
  • Argumenten. De ander overtuigen van uw gelijk op basis van argumenten zodat de ander uw mening accepteert  

Deze stijl gebruikt u als:

  • De ander uw deskundigheid respecteert 
  • De ander afhankelijk is van u
  • U gezag heeft
  • U belangrijke informatie heeft over het onderwerp van discussie
  • De ander niet boos of geëmotioneerd is

Uitspraken die typisch zijn voor de overtuigende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:

  • “In jouw redenering blijven de volgende punten buiten beschouwing…”
  • “Ik vind dat we eerst een agenda moeten maken”
  • “Wat jij daar zegt, klopt niet, want….”

Onderzoeken
Onderzoeken is juist een meebewegende beïnvloedingsstijl. Door actief te luisteren en de ander te betrekken, vergroot u de verplichting bij de ander, om met u mee te gaan. U wilt dan vooral laten merken dat u de ander aandacht geeft en als volwaardig ziet, waardoor de ander sneller met u meegaat. Dit kan op verschillende manieren tot uiting komen:

  • Openheid geven. Vertellen waar u tegenop ziet, zodat u vertrouwen oproept bij de ander
  • Erkennen en betrekken. Zorgvuldig naar de ander luisteren en aangeven welke positieve en sterke kanten u in de ander ziet
  • Toetsen en begrip tonen. Samenvatten wat de ander gezegd heeft

Deze stijl gebruikt u als:

  • De ander gesloten is of afstand houdt
  • De ander boos is
  • De uiteindelijke beslissing nog open is
  • Dat wat de ander te zeggen heeft, u kan helpen

Uitspraken die typisch zijn voor de onderzoekende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:

  • “Hoe zou jij het probleem aanpakken?”
  • “Zoals ik het begrijp, wil je….”

Inspireren
Met deze stijl weet u anderen te motiveren tot een bepaald gedrag of oordeel. U doet een beroep op de gevoelens van anderen, waardoor zij bereid zijn zich in te zetten voor de voorgestelde verandering. U toont veel enthousiasme, niet alleen in taal maar ook in gebaren. Tegelijkertijd doet u een beroep op de belangen en interesses die de anderen met elkaar gemeen hebben. U laat zien dat u gelooft in de meerwaarde van “samen” en een groepsidentiteit.

Deze stijl gebruikt u als:

  • De ander u vertrouwt en respect voor u heeft
  • De ander onzeker is
  • U en de ander dezelfde doelen of aspiraties hebben

Uitspraken die typisch zijn voor de inspirerende beïnvloedingsstijl zijn de volgende:

  • “Zou het niet fantastisch zijn?”
  • “Ieders persoonlijke bijdrage in ogenschouw genomen, mogen we nu niet opgeven!”


Door: Anna Berends van Loenen, www.qanz.nl

Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Personeel
facebook-logo

Effectieve patiëntencommunicatie met Facebook

Hoe communiceert u effectief met uw patiënt via Facebook? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.

Onder druk van de overheid om tarieven op het internet te vermelden, hebben de meeste tandartspraktijken hun tarieven op hun website gezet. Mooi, dan hebben we daaraan voldaan en gaan we over tot de orde van de dag. Fout! Althans, als u meer wilt dan ‘drilling and billing’. Engagement is hier het sleutelwoord. En Facebook een effectief platform hiervoor.

Facebook is ingericht voor communicatie en interactie en ideaal om naast de website uw praktijk aan uw patiënten te presenteren, inclusief tarieven. Eind september 2011 bereikte Facebook in Nederland het aantal van meer dan 5 miljoen gebruikers en inmiddels gaat dat hard naar de 6 miljoen.
De man-vrouw verhouding is aardig in evenwicht met 49%-51%. Ongeveer de helft van de gebruikers benaderd Facebook regelmatig via smartphones of tablets, dat is een belangrijk gegeven. En ook dat percentage is stijgende. (Bron: Alexa en Socialbakers)

‘OK, ik ga ook wat met social media doen en open een Facebook account’. Prima, ik zeg doen, maar voordat u een fan- of communitypage lanceert is het raadzaam om een aantal dingen in overweging te nemen.

Mobiliseer uw team en start met een communicatieplan
Wie in uw organisatie wordt verantwoordelijk voor het Facebook account en gaat actief de favoriete of minder favoriete conversaties volgen? Wie voorziet de Facebook redacteur van nieuws, images, nieuwe ontwikkelingen, etc.? Betrek het team in het social media proces. Tien tegen één dat medewerkers al een Facebook account hebben en het uiterst motiverend werkt.

Research
Wie zijn uw concurrenten? Welke activiteiten hebben zij reeds ontplooit? Hoe converteer ik patiënten naar vrienden op Facebook? Bestudeer de mogelijkheden van Facebook. Vraag naar ervaringen met Facebook in uw omgeving. Hoe richt ik mijn pagina’s in?

Actief met patiënten bezig zijn
Actief zijn op een social media platform heeft zijn leuke, maar ook zijn minder leuke kanten. Patiënten lopen met u of met uw praktijk weg of vallen u aan omdat ze een slechte ervaring hebben meegemaakt. Neem de tijd voor interactie met beide soorten patiënten. Het stelt u in de gelegenheid om u en uw medewerkers menselijker te laten overkomen. ‘Daar kan ik terecht, er wordt aandacht aan mij geschonken’.

Monitor en analyseer
Monitor en analyseer uw Facebook pagina’s. Wat zijn de trending topics onder uw patiënten? Meet via deze mechanismen uw effectiviteit in het oplossen van problemen met uw patiënten om zodoende de best mogelijke service te verlenen. (Google: monitoring and measuring tools for Facebook)

Sta open voor verandering
Door te meten en te analyseren komt u meer en meer te weten wat uw patiënten beweegt en sta open voor noodzakelijke veranderingen. Social media beginnen is Social Media blijven gebruiken.

Als Social Media, in zakelijk opzicht, zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend, wat zijn dan de mogelijkheden wel niet voor de tandartspraktijk?

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag z’n kennis in de dentale wereld. Lees meer 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

Grootste medisch videoconferencing netwerk in ziekenhuizen gestart

Meer dan 50 ziekenhuizen in Nederland zijn per 1 januari 2013 aangesloten bij het grootste medische videoconferencing netwerk van ons land. Het netwerk wordt gehost door videocommunicatiespecialist Qconferencing.

De aangesloten ziekenhuizen kunnen nu via het publieke internet op een veilige wijze medische beelden delen en op afstand analyseren. Dit heeft vele voordelen. Zo kunnen medische specialisten op meerdere locaties op afstand met elkaar overleggen. Ook kan videoconferencing worden gebruikt voor telepathologie-toepassingen, voor het geven van opleidingen en zelfs voor het streamen van videobeelden vanuit operatiekamers. Het is voor deelnemers ook mogelijk via PC’s, tablets zoals iPads en smartphones deel te nemen aan medische videovergaderingen.

Nu dit videoconferencing netwerk tussen ziekenhuizen live is kunnen in de volgende fase ook huisartsen aangesloten worden. Huisartsen kunnen dan eenvoudig via video deelnemen aan een overleg tussen specialisten over een van hun patiënten.

Sneller en efficiënter expertise delen
Het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) heeft de afgelopen jaren via videoconferencing veel ervaring opgedaan met het verzorgen van video-consults in de oncologie. Hierdoor wordt specialistische oncologische expertise in Nederland sneller en efficiënter ter beschikking gesteld aan de algemene ziekenhuizen.

Qconferencing heeft een speciale medische portal aan de deelnemende ziekenhuizen ter beschikking gesteld waar meer informatie is te vinden over de werking van deze dienstverlening. Ziekenhuizen vinden hier ook de benodigde informatie over hoe men elkaar snel via video kan bereiken.

Bron:
Qconferencing

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
justice

Patiënten krijgen meer rechten in Duitsland

Patiënten in Duitsland krijgen meer rechten. De Duitse Bondsdag stemde op 29 november in met een wetsvoorstel waarin dit wordt geregeld, zo meldt het Rerformatorisch Dagblad.

De nieuwe regelingen geven patiënten het recht om hun medische dossier in te zien en kopieën hiervan te maken. Bovendien hebben patiënten recht op volledige en goede informatie voorafgaand aan de diagnose en behandeling.

Bij grote fouten geldt de omgekeerde bewijslast: artsen moeten aantonen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de fout en de aangerichte schade. Patiënten moeten bij kleine missers wel zelf aantonen dat de arts de fout heeft veroorzaakt. Patiënten kunnen met deze wet ook eerder een antwoord van verzekeraars eisen over vergoeding van een behandeling.

Er komt nog geen fonds voor schadeloosstelling van gedupeerden van medische missers.

Bron:
RD.nl

Lees meer over: Actueel, Communicatie, Ondernemen, Thema A-Z

Advertising voor de mondhygiënist in landelijke tijdschriften

Deze maand verschijnen de eerste advertenties over de mondhygiënist in de landelijke tijdschriften Flair, Viva, Kek mama en Kinderen, schrijft de NVM op haar website.

De testresultaten van de testpanelactie ‘Gratis mondzorgadvies voor jou en je kind’ zijn verwerkt in een positieve advertorial over de mondhygiënist. Daarnaast is een algemene advertentie opgesteld over de mondhygiënist.

Bekijk de campagne op de website van de NVM.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Jeroen Bosch Ziekenhuis vraagt om waardering op ZorgkaartNederland.nl

De polikliniek Interne Geneeskunde van het Jeroen Bosch Ziekenhuis vraagt aan iedere patiënt om zijn/haar waardering voor het ziekenhuis of de specialist achter te laten op de website ZorgkaartNederland.

Gedurende drie maanden wil het ziekenhuis ervaring opdoen met deze benadering. Het is de bedoeling om daarna de website ZorgkaartNederland bij àlle patiënten actief onder de aandacht te brengen. Het Jeroen Bosch Ziekenhuis ziet dit als een extra kans om ervaringen en meningen van patiënten terug te horen.

ZorgkaartNederland
De website www.zorgkaartnederland.nl is een initiatief van onder andere de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF). De site biedt een compleet en onafhankelijk overzicht van alle zorgaanbieders in Nederland, zoals ziekenhuizen, medisch specialisten, tandartsen,  fysiotherapeuten, enz. Op de website kunnen mensen een waardering achterlaten voor een zorgverlener en/of zorgorganisatie. Dit doen zij door een rapportcijfer te geven voor bijvoorbeeld ‘afspraken’ ‘behandeling’ en ‘informatie’. En zij kunnen in eigen bewoordingen een toelichting geven.

Waardevol
Hoe meer patiënten hun waardering plaatsen, hoe evenwichtiger en betrouwbaarder het totale beeld van het Jeroen Bosch Ziekenhuis wordt. Overigens zijn de waarderingen die op ZorgkaartNederland worden geplaatst overwegend positief. Maar ook negatieve ervaringen zijn waardevol en kunnen gebruikt worden voor kwaliteitsverbetering. Het webcareteam van het Jeroen Bosch Ziekenhuis monitort alle waarderingen die worden geplaatst. Dit team – of de betreffende specialist – reageert eventueel ook op geplaatste berichten.

Gedragscode
De redactie van ZorgkaartNederland bewaakt voortdurend alle geplaatste reacties. Beledigingen, oproepen tot acties, scheldwoorden, Godslastering en discriminerende opmerkingen worden niet geplaatst. Maandelijks worden enkele tientallen mensen gevraagd om hun ervaring aan te passen volgens de gedragscode door bijvoorbeeld minimaal twee argumenten te noemen of door taalgebruik aan te passen.

Bron:
Jeroen Bosch Ziekenhuis


Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
Samen zorgen voor tevreden patiënten: 5 tips

Samen zorgen voor tevreden patiënten: 5 tips

Een goede bezetting van de behandelstoelen, een juiste balans tussen controle en behandelingen, tevreden patiënten in de wachtkamer. Welke tandartspraktijk wil dit nu niet? Hoe kunt u zich – naast vakbekwaamheid en goede apparatuur – onderscheiden? Juist, door uw personeel. Uw medewerkers zijn namelijk het visitekaartje van uw praktijk.

Van cliënt naar tevreden patiënt
Zij stralen uit waar u als tandarts(praktijk) voor staat. Alle patiënten krijgen namelijk ook te maken met de balie assistent, tandartsassistente, mondhygiënist en de praktijkmanager. Dus als u wilt dat patiënten de praktijk als gastvrij ervaren dan moet u uw patiënt ook centraal stellen in uw praktijkbeleid. Zo worden u cliënten, tevreden patiënten.

Stappen
Hieronder ziet u een aantal simpele stappen, waardoor u al veel gastvrijer en toegankelijker kunt overkomen en oplossingen op maat kunt bieden:

1. Wat wilt u dat patiënten ervaren?
Goede ideeën worden vaak spontaan geboren. In een enkel geval leggen we de ideeën vast en heel soms delen we deze verkennend met anderen. Ga eens voor uzelf na wat u wilt dat uw patiënten ervaren in uw praktijk. Dit vat u samen in een paar kernwaarden. Bijvoorbeeld gastvrij, oplossingsgericht en meedenkend.

Waak voor te algemene waarden zoals kwaliteit of professioneel. Iedereen verwacht namelijk van een tandarts dat hij een studie tandheelkunde heeft afgerond en regelmatig aan bijscholing doet.

Denk niet alleen in beleidsplannen maar onderschat vooral de meerwaarde en impact van uw eigen medewerkers niet. Als u uw patiënten in de praktijk centraal wilt stellen dan kan dat betekenen dat u een veranderslag moet maken. Verandering kunt u alleen bewerkstelligen als u de eigen medewerkers (laat) meewerken en draagvlak creëert. Dat doet u door goede communicatie, uw medewerkers te betrekken bij uw plannen en ze mee te laten denken over de visie van de praktijk. Als ‘kloppend hart’ van uw praktijk, kunnen zij immers als geen ander zeggen waar de praktijk en het gehele team voor staan.

2. Deel de kernwaarden met uw medewerkers en bespreek wat elke kernwaarde voor uw praktijk betekent
Regulier werkoverleg, een teamdag, evaluatiegesprekken en beoordelingen schieten er vaak bij in, omdat het indirecte uren zijn en geen geld opleveren. Maar klopt deze redenering wel? Als u de patiënt centraal wilt stellen, moet u met elkaar afspreken wat dat dan betekent en welke taken/activiteiten daarbij horen. Deze taken/activiteiten kunnen een functie juist leuker en uitdagender maken. Dit stralen uw medewerkers vervolgens weer uit naar hun collega’s, maar belangrijker nog: óók naar de patiënten.

Laat de praktische invulling van de kernwaarden terugkomen in uw personeelsbeleid
Een goed evaluatie of beoordelingsformulier biedt ruimte voor kernwaarden. Deze gesprekken zijn namelijk essentieel. Veel evaluaties worden gehouden bij het koffieapparaat, maar dat werkt niet. Een medewerker krijgt dan onvoldoende aandacht en waardering. Een medewerker wil graag weten waar hij of zij aan toe is, wat zijn of haar taken en verantwoordelijkheden zijn. Een functieprofiel en een functioneringsgesprek scheppen dus rust, structuur en duidelijkheid. Daarnaast gaat een functioneringsgesprek niet alleen over het functioneren van deze individuele medewerker, maar ook over het functioneren van de praktijk. Hier kunt u als praktijk eigenaar dus ook veel informatie ter verbetering van de praktijk uit halen.

3. Handel conform de kernwaarden
Wees consequent in de naleving van de kernwaarden. Medewerkers doen niet wat u zegt maar wat u als leidinggevende doet. Geef het goede voorbeeld. Het is daarom van belang om kernwaarden te nemen die bij u passen, juist dan wordt het authentiek en positief ervaren. Laat ook het jaarlijkse uitje bijvoorbeeld eens in het thema van een of meerdere kernwaarden staan zodat uw medewerkers de kernwaarden zelf kunnen ervaren.

4. Creëer een cultuur waar iedereen elkaar helpt om uw patiënten iedere dag weer de kernwaarden te laten ervaren
Voorkom dat u de gehele dag de politieagent moet uithangen. Geef medewerkers mede de verantwoordelijkheid om de kernwaarden binnen de praktijk tot leven te laten komen. Vergeet niet te waarderen. Met leuke attenties zoals de ‘actie van de week’ of het ‘compliment van de week’ zet u uw mensen al snel op scherp. Iedereen wordt immers graag gewaardeerd.

5. Zorg dat het team op elkaar is afgestemd
Hierdoor kunt u als praktijkhouder optimaal gebruik maken van de verschillende kwaliteiten in het team. Deze kwaliteiten kunnen elkaar versterken en aanvullen. Hierdoor bent u als groep minder kwetsbaar en zullen de medewerkers meer als een team gaan acteren in plaats van solistisch. Dit versterkt niet alleen het teamgevoel, maar ook het plezier, om iedere dag weer met deze mensen aan de slag te gaan en patiënten te laten glimlachen.

Zorg voor tevreden patiënten doe je samen
Zorg is mensenwerk. Het uitdragen en naleven van een goed personeelsbeleid is daarom zo belangrijk. Dat betekent niet alleen aandacht voor het vak of de patiënt maar een goed personeelsbeleid betekent ook 100% aandacht voor de medewerkers, het hart van de praktijk! De zorg voor blije, tevreden, patiënten is iets wat je samen doet.

Door:
Monique Heijtel. Care4HR biedt helder advies over Human Resources, verzorgt trainingen en kan uw personeelszaken uit handen nemen. Het doel is het verbeteren van de prestaties van de organisatie en de groei van de medewerkers.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Conflicthantering: hoe behoudt u de regie?

Patiënten worden steeds mondiger. Zorgverleners moeten daarmee leren omgaan. Doorvragen en grenzen stellen, zijn bruikbare interventies bij conflicten.

Op het congres van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde en de Vereniging tot Bevordering der Tandheelkundige Gezondheidszorg voor Gehandicapten, gaf trainer en adviseur Fenno Moes van de Agressieacademie een presentatie over conflicten, agressie en manieren om daarmee om te gaan.

“Een conflict kan nuttig, functioneel en zelfs leuk zijn. Denk maar eens aan het tv-programma De Rijdende Rechter. Zonder wrijving geen glans. Mensen kunnen door een clash zelfs tot bloei komen. Een nadeel is dat je van een conflict erg moe kunt worden.” Met deze woorden introduceerde dagvoorzitter Ronald Gorter de spreker Fenno Moes.

Soorten conflicten
Waar een conflict is, is er sprake van het willen winnen of verdedigen van belangen. Moes onderscheidt drie soorten conflicten:

Op mesoniveau kennen we bijvoorbeeld de burenruzie. Conflicten op macroniveau betreffen de landelijke of internationale politiek. Het innerlijk conflict ontstaat doordat het iemand niet lukt zich aan de eigen idealen te houden. Dit leidt tot frustratie en soms ook lichamelijke klachten.

Type mens
Ergernissen zijn een voedingsbodem voor conflicten. Het is volgens Moes dus interessant te weten aan welk type patiënt we ons ergeren in de praktijk:

  • Mensen die we niet verstaan wegens een taalbarrière. “Ik au, jij maken!!!”
  • Baliehangers: mensen die over de balie meekijken of -luisteren naar dingen die privé zijn.
  • Consumptiepraters
  • Borstenstaarders
  • Grof gebekten
  • Mensen die geen ‘nee’ accepteren

Agressie
Als mensen in hun belang worden geschaad kan agressie ontstaan. Soms zorgt een beetje agressie ervoor dat je krijgt wat je wilt; vriendelijk zijn helpt niet altijd. Maar er zijn grenzen aan de wijze waarop je mensen kunt aanspreken, en aan de manier waarop je je láát aanspreken.

Frustratieagressie
Frustratieagressie ontstaat als iemand door opgebouwde frustratie ‘explodeert’. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij iemand die een dierbare heeft verloren. Mensen weten niet goed wat te zeggen en proberen de situatie te ontkrachten. Tijdens het condoleren hoort de nabestaande: “Ach, maar je wist toch dat het ging gebeuren, hè?” en “Ik weet wat je voelt.” Deze opmerkingen werken averechts en maken dat iemand zich onbegrepen en juist verdrietiger voelt, en uiteindelijk misschien zelfs agressief.

Wie een dierbare heeft verloren, zit niet te wachten op rationele gedachten of oplossingen. Nee, hij wil medeleven. Zeg niet dat u het begrijpt, want dat doet u niet. Over het algemeen zijn vooral mannen geneigd om snel met oplossingen te komen in plaats van te zeggen “Ach, ben je zo verdrietig? Kom maar even hier.”

Wat dan wel?
Bij frustratieagressie kunt u als volgt handelen:

  • Laat de persoon uitrazen
  • Reflecteer de emotie
  • Vat samen
  • Vraag door


Blijf bij het uitrazen contact houden; kijk niet weg. Luister goed en reageer op maat; wees geen cassettebandje, maar reageer oprecht en gemeend. Doorvragen kan bijvoorbeeld als volgt: “Als ik het goed begrijp dan…?” Zo neemt u weer de regie over het gesprek.

Instrumentele agressie
Bij instrumentele agressie speelt men boos. Het is een hele heftige vorm van agressie, zonder geweld, waarbij iemand op uw gevoelige snaar speelt. Bijvoorbeeld: “Je weet waarvoor ik gezeten heb, hè?” of “We gaan elkaar geen pijn doen, hè?” “Als jij… dan stap ik naar de pers.” Het lijkt op chantage. “Jullie zijn steeds duurder geworden, nou loop ik met een rotte bek.”

De interventie hierbij is dat u grenzen stelt. U gebruikt daarvoor zinnen met ‘als, dan’. Of zinnen met ‘of, of’. Bijvoorbeeld: “Als u nog één keer zoiets zegt, dan moet u mijn praktijk verlaten.” En: “Of u blijft hier staan schreeuwen of we zoeken samen rustig een oplossing.” Hierbij noemt u eerst het onwenselijke gedrag en vervolgens het gewenste gedrag. Mensen zijn nu eenmaal altijd geneigd het tweede te kiezen.

Tot slot heeft Moes nog een suggestie met een knipoog. Mocht een patiënt zeggen: “Doe eens normaal man!”, dan kunnen we het beste antwoorden met: “Doe lekker zelf normaal!”

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Bron: Congres ‘Conflict: distantiëren of confronteren?’ van de NVvK en VBTGG, 2012.

Fenno Moes (1964) is trainer & adviseur. Hij studeerde in 1989 af aan de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam. Moes is eigenaar van Durga training & acteurs en de Agressieacademie. Hij volgde diverse opleidingen op het gebied van toegepaste psychologie en behaalde in 2010 zijn Bachelors “Violence Reduction” aan de Glamorgan University in Wales. Al meer dan 15 jaar geeft Moes trainingen, workshops en presentaties aan/voor tandartspraktijken, NMT, ziekenhuizen, sociale diensten, verzekeringsmaatschappijen etc.

Nov 2012

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Marketing tip: Filmpjes vertonen van mogelijke behandelingen tijdens open dag

Hoe vult u uw open dag in? Het vertonen van filmpjes over mogelijke behandelingen kan een informatieve, professionele en leuke manier zijn om bezoekers te informeren over uw praktijk.

Deze tip signaleerden wij na het lezen van informatie over de open dag van De praktijk voor tandheelkunde Adding.

Waar vindt u interessante filmpjes?
– dental INFO, rubriek Video’s, patiëntenvoorlichting
DentalView
Youtube
Vimeo

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

PraktijkApp: Nieuwe app over uw praktijk voor uw patiënt

De makers van KiespijnPro app hebben een nieuwe app ontwikkeld voor tandartsen: de PraktijkApp. Een app voor patiënten met informatie over de praktijk.

Waaruit bestaat de PrakijkApp?
De PraktijkApp voor tandartsen bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Ons team: Duidelijk is wie elk teamlid is en welke functie het teamlid heeft.
  • Visie en Werkwijze: hoe gaat de praktijk te werk.
  • Behandelingen: Welke behandelingen voert het team uit.
  • Spoedgevallen: Welk nummer moet de patiënt bellen; link naar kiespijnpro app ingebouwd.
  • Tarieven: Vanaf 2013 komen hier de standaard tarieven in te staan.
  • Famed: Patiënten kunnen eenvoudig inloggen en bijvoorbeeld uitstel van betaling aanvragen.
  • Afspraken: Patiënten kunnen hun huidige afspraak invoeren(met afspraakherinnering) of de praktijk makkelijk emailen met een verzoek voor een bepaalde afspraak. De praktijk kan de patiënt terugbellen op een tijdstip dat het hun schikt.
  • Contact: Het contact scherm bevat alle informatie die een patiënt nodig heeft:
    – Eenvoudig de route naar de tandartspraktijk praktijk vinden.
    – Eenvoudig een mail naar de praktijk sturen.
    – Met een druk op de knop wordt de praktijk gebeld.
    – Met een druk op de knop komt men op uw praktijkwebsite terecht.
    – Er zijn facebook, twitter en linkedin buttons aanwezig die tandartsen optioneel kunt gebruiken.

Patiënten kunnen de praktijkapp gratis downloaden in de Appstore.
Meer informatie vindt u op de website van PraktijkApp.

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Britse patiënt heeft meer vertrouwen in tandarts dan in huisarts

Nieuw onderzoek geeft aan dat 88% van de Britten veel vertrouwen heeft in hun tandarts, zelfs meer dan in hun huisarts. Dit schrijft Dentistry.

De enquête, uitgevoerd door het Britse bureau Bray Leino, laat zien dat bijna 20% van de mensen de relatie met hun tandarts beter vindt dan die met hun huisarts. Het vertrouwen blijkt ook uit de mate van opvolging van advies. Ruim 76% van de mensen volgt het advies op van hun tandarts over de bezoekfrequentie.

Toch zijn de resultaten zijn niet helemaal rooskleurig: meer dan één op de vier mensen (27%) die de tandarts niet bezoekt, geeft angst als reden op voor het wegblijven.

De voorzitter van de British Dental Health Foundation, Dr Nigel Carter, zegt: ‘Het onderzoek is erg motiverend. De uitstekende relatie tussen patiënt en tandarts zal hopelijk leiden tot een betere mondgezondheid door de generaties heen.’

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
internet

Klanten werven en behouden via e-marketing

Welke e-marketing activiteiten zet u in voor werven én behouden van uw patiënt? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.

Tweet: ‘@caricevhouten tandarts. #bang’. Even later: ‘@caricevhouten De tandartservaring van mijn taxichauffeur’. Weer wat later: ‘@caricevhouten Als ik over een paar uur niet twitter is het niet goed gegaan’. Nou zal deze door mij gewaardeerde actrice als fervent twitteraarster best een beetje doorslaan in haar angst voor de tandarts maar daar gaat het hier niet om. Het is het communicatiemiddel dat wordt gebruikt.

Patiënten werven en behouden door kwaliteit en service te leveren en vervolgens een goed gevoel geven. Doe ik al, hoor ik u denken, maar hoe doet u dat? Niet de inhoudelijke kennis maar de totaalbeleving van de patiënt daar draait het om. En communicatie is binnen dat aspect een cruciaal onderdeel.

Verzamelen
Voor zover u hierover nog niet beschikt, start met het verzamelen van aanvullende relevante data van uw patiënten zoals e-mailadressen, facebook en twitter accounts. Zorg er voor dat u op juiste wijze via Google Places en Bing makkelijk te vinden bent en hoog in de lokale ranking terecht komt. Stuur wervingsacties ook naar uw bestaande patiëntenbestand. Nieuws wordt met collega’s, kennissen, vrienden en familie, ‘friends’ en ‘likes’ gedeeld.

Twitter
Open een twitteraccount voor uzelf en een aantal medewerkers, ‘act personal’. De patiënt twittert nog niet? Moedig het aan en laat uw followers groeien. Van openingstijden tot aanbiedingen van speciale behandelingen, tal van mogelijkheden liggen binnen bereik. Reken maar dat leveranciers u binnenkort benaderen om samen met u tot synergy te komen. Tip: Verdeel tweets over de dag of de week. Veel attentiewaarde gaat verloren door een diarree van berichten over followers uit te storten.

Facebook
Facebook kent in Nederland 3,5 miljoen gebruikers en heeft een penetratie van 26% van de online populatie en is nog steeds groeiende. Laat uw patiënten uw Facebook account ‘liken’ en volgen. Het helpt zeker mee aan de totaalbeleving van uw patiënt.

E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds het best scorende medium in e-marketing. Maak het u gemakkelijk door d.m.v. een professionele e-mailclient uw nieuwsbrieven te versturen, te analyseren en uw e-maillijsten te perfectioneren. Zorg er voor dat uw website dynamisch is en blijft. Houdt naast uw website regelmatig een blog bij waar u dieper op technische of medische details ingaat.

Lokale evenementen
U komt dichterbij de patiënt te staan door aan lokale evenementen deel te nemen. Organiseer boeklanceringen of een wijnproeverij eens een keer niet bij uw Rotary club, maar maak ze toegankelijk voor uw patiënten. Ooit een tandartspraktijk op de braderie gezien? Als een patiënt het gevoel heeft dat hij niet goed wordt behandeld heeft hij tal van mogelijkheden om zijn onvrede via social media, in familie/vriendenkring en blogs te ventileren. Maar het omgekeerde is ook het geval! Waardeer patiënten en maak ze belangrijk, wees relevant en transparant, u krijgt er hun vertrouwen voor terug.

Tijdens het lezen van dit artikel heeft u vast een aantal keren gedacht ‘dat is nogal wat en daar heb ik al helemaal geen tijd voor’. Dat is juist, maar bedenk dat veel te automatiseren is en een kwestie van discipline en regelmaat zeker z’n vruchten af zal werpen. Daarnaast is er nog altijd de mogelijkheid uw social media management uit te besteden. Maak een goed communicatieplan voordat u aan e-marketing begint en vergeet vooral niet uw medewerkers er bij te betrekken.

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag z’n kennis in de dentale wereld. 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

Tandarts maakt bezoek leuker met muziekboor

Een tandarts in Indonesië maakte een muziekboor om angst voor de vaak gevreesde tandartsboor te voorkomen. Dhanni Gustiana in Central Java verving het zoemende geluid van de boor door muziek uit een MP3-speler. Patiënten kunnen nu hun eigen muziek kiezen tijdens de behandeling. Dit schrijft Dentistry IQ.

‘Ook de kinderen zijn niet meer bang. Ik doe een speelgoedfiguurtje op de boor en vertel hen dat dit figuurtje hun tanden schoonmaakt’, zegt Gustiana.

Bekijk de video


Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Pijn | Angst, Thema A-Z

Onderzoek: Welke factoren bepalen patiënttevredenheid bij restauratie?

Persoonlijke interactie tussen tandarts en patiënt beïnvloedt het beeld van de patiënt over de vaardigheden en geleverde kwaliteit van restauraties door de tandarts. Dit blijkt uit onderzoek van Dental Practice-Based Research Network (DPBRN) gepubliceerd in de Journal of the America Dental Association (September 2012, Vol. 143:9, pp. 1002-1010).

De onderzoekers van de University of Florida College of Dentistry zagen naast de persoonlijke interactie meer aspecten die zorgen voor patiënttevredenheid, namelijk:

  • Het niveau van comfort ervaren door de patiënt tijdens de behandeling
  • Ervaringen met gevoeligheid van de behandelde kies na de behandeling

Onderzoek
Ruim 5.000 patiënten vulden de vragenlijst in. De resultaten werden in drie gebieden verdeeld:
1. Persoonlijke relatie – comfort
2. Materiaal keuze
3. Zintuigelijke factoren

Hoogste patiënttevredenheid
Patiënttevredenheid was het hoogst bij patiënten:

  • Van tandartsen in kleine praktijken
  • Waarvan restauraties werden hersteld in plaats van vervangen
  • Waarvan tanden werden behandeld, in plaats van kiezen

Bekijk het onderzoek van de Journal of the Amercan Dental Association

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen, Onderzoek
relatie-patient

Onderzoek: Patiënten willen overleggen met hun tandarts

20% van de Engelse patiënten staat open voor niet-spoedeisende tandartsbehandelingen alhoewel zij weinig weten over de mogelijke behandelingen. Dit blijkt uit onderzoek van de British Dental Trade Association (BDTA).

Meer overleg
Het onderzoek werd uitgevoerd door het Engelse onderzoeksbureau Bray Leino onder 1.500 mensen. De resultaten gaven aan dat patiënten het erg op prijs stellen als zij meer met hun tandarts kunnen overleggen over mogelijke behandelingen en de voor- en nadelen hiervan. Zo kunnen zij beter geïnformeerd een keuze maken voor een behandeling.

Veel vertrouwen eigen tandarts
Het onderzoek bevestigd dat patiënten zeer veel vertrouwen in hun eigen tandarts hebben, zelfs meer dan in hun huisarts. 88% van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan tevreden te zijn, 47% was zeer tevreden en 42% tamelijk tevreden over de service van hun tandarts.

Mond-tot-mond reclame
Het merendeel van de patiënten gaf aan dat zij hun tandarts vonden via mond-tot-mond reclame. Tweederde gaf aan dat zij bij het zoeken van een tandarts afgaan op aanbevelingen van familie en vrienden.

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen, Onderzoek