klantenservice

Eerste lijn moet werk maken van service

Voormalig staatssecretaris Hans Simons roept zorgverleners in de eerste lijn op om meer tijd en energie te steken in het verbeteren van de privacy, de informatievoorziening voor patiënten, en de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de praktijk.

Simons benadrukt als voorzitter van de ZonMw programmacommissie ‘Op één lijn’ het toenemende belang van een goede privacy, informatievoorziening en toegankelijkheid van de eerste lijn. “Ik denk dat er in de praktijk nog veel weerstanden zijn om de informatievoorziening op een beter plan te brengen,” stelt Simons. “Ook moet de nieuwe vraag rond privacy opnieuw met patiënten bekeken worden. De toegankelijkheid opnieuw toetsen lijkt me ook zeer van belang in een situatie met huisartsenposten en wisselende huisartsen.”

Campagne
Simons adviseert zorgverleners in de eerste lijn om weerstanden te laten varen en met elkaar een professionele dialoog aan te gaan over privacy, informatievoorziening en toegankelijkheid. Simons oproep maakt deel uit van de campagne Zorg met P.I.T., die is opgezet door het Landelijk Overleg Versterking Eerstelijnszorg (LOVE). De campagne wil zorgverleners bewust maken van het belang van betere service en dienstverlening. Op de campagnewebsite zijn ondermeer achtergrondartikelen, zelftests en een toolkit te vinden.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
online reputatie

Helft tandartsen heeft prijzen niet online

Uit onderzoek van de Vrije Universiteit blijkt dat bijna de helft van de tandartsen de prijzen van de behandelingen nog niet online heeft staan. En dat terwijl minister Schippers van Volksgezondheid dat “zeer wenselijk” acht.

NCPF geschrokken
Wilna Wind van de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie is geschrokken van de uitkomst. “De nieuwe transparantie hoort bij het experiment van het vrij laten van de prijzen. Tandartsen mochten zelf hun tarieven bepalen, met als voorwaarde van de minister dat die prijzen bekend zijn en zichtbaar voor iedereen. Maar elke keer blijkt dat dat veel te weinig het geval is.”

Zorgkaart
“We zijn nu een maand onderweg met het experiment en we moeten alle zeilen bijzetten om de patient een eerlijke rol te geven. Mensen vinden het belangrijk dat ze weten wat iets gaat kosten. Eind februari lanceren we daarom zelf een site met prijslijsten van tandartsen. Vanaf dan kunnen consumenten op de website www.zorgkaartnederland.nl terecht.”

Bron:
BNR.nl

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen
computer, scherm, app

Uw eigen patiënten e-mailnieuwsbrief

Hoe bindt u uw patiënt? Stuur uw patiënten een e-mailnieuwsbrief van uw praktijk.

Hoe onderhoudt u contact met uw patiënt tussen de bezoeken in? Met een patiënten e-mailnieuwsbrief bindt u uw patiënt en blijft uw patiënt geïnformeerd over uw praktijk. dental INFO biedt u een effectieve patiënten e-mailnieuwsbrief. Tailor made, met informatie over uw praktijk én over mondgezondheid. Zo kunt u uw patiënt net even wat meer service geven en blijft uw patiënt betrokken bij uw praktijk.

Geheel verzorgde e-mailnieuwsbrief of alleen content?
Wij bieden drie mogelijkheden:

1. Geheel verzorgde e-mailnieuwsbrief
dental INFO biedt u een geheel verzorgde patiënten e-mailnieuwsbrief aan. Hiermee heeft u contact met uw patiënt tussen de bezoeken in, zonder dat het u moeite kost. Wij maken de nieuwsbrief voor u en versturen deze. Met informatie over uw praktijk én over mondgezondheid. De nieuwsbrief wordt uit uw naam en met uw praktijklogo verzonden.

Bekijk hier een voorbeeld PDF van een patiënten e-mailnieuwsbrief.

Stuur ons een e-mail voor een voorbeeld met aanklikbare links.

Inclusief

 

  • Informatie over uw praktijk: wie doet wat, bijzonderheden van uw praktijk, nieuws uit de praktijk, een foto van uw team etc. Hierbij kunnen wij linken naar uw website of linken naar een pagina die wij voor u opmaken.
  • Artikelen over mondgezondheid en tips, voorzien van foto’s.
  • Opmaak van de nieuwsbrief met uw logo en in uw praktijkkleuren.
  • Verzending naar uw patiëntenbestand.
  • Rapportage over de resultaten van uw nieuwsbrief (% geopend, aantal kliks e.d.).

Eigendom
Voor verzending van de e-mailnieuwsbrief levert u ons een lijst aan met e-mailadressen van uw patiënten. Deze mailadressen blijven uw eigendom. Wij garanderen u dat wij deze adressen nooit aan derden zullen verstrekken. Wij houden ons aan de eisen die de wet bescherming persoonsgegevens stelt.

2. Artikelen voor uw e-mailnieuwsbrief
Een andere mogelijkheid is dat u de e-mailnieuwsbrief zelf verstuurt via uw eigen e-mailsysteem. Wij leveren u interessante, professioneel geschreven artikelen aan, voorzien van foto’s. U hoeft in dit geval alleen uw nieuwsbrief te vullen met de content die u van ons ontvangt.

3. Tailor made artikelen voor uw e-mailnieuwsbrief
Aan de hand van uw wensen, schrijft een professionele tekstschrijver de artikelen voor uw nieuwsbrief. Bijvoorbeeld over een opening, uw team, een verbouwing maar ook over uw tarieven en informatie en tips voor een goede mondgezondheid.

Meer informatie
Stuur ons een e-mail. Wij geven u graag meer informatie en bespreken de mogelijkheden graag met u.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
telefoon

Kunt u smartphones en iPads loonheffingenvrij vergoeden?

Wanneer zijn een iPad en een smartphone communicatiemiddelen en wanneer niet? De regels voor het verstrekken of vergoeden door werkgevers zijn niet eenvoudig.
Staatssecretaris Weekers van Financiën heeft daarom uitgelegd wanneer er sprake is van een (mobiel) communicatiemiddel en wanneer van een computer.

Werkgevers mogen een telefoon loonheffingenvrij vergoeden als hun werknemers het toestel meer dan 10 procent zakelijk gebruiken. Computers zijn vrij bij 90 procent zakelijk gebruik. Veel smartphones hebben bijna dezelfde functies als een computer, maar blijven toch onder de communicatiemiddelen vallen.

Hier is sprake van als:

  • het apparaat de uiterlijke kenmerken heeft van een mobiele telefoon;
  • het een toestel is waarbij communicatie centraal staat;
  • het beeldscherm niet groter is dan 7 inch (17,78 cm);

Dit ligt vast in het loonheffingenbesluit van 5 juli 2011.

Let op: groter scherm
Als u uw werknemers een apparaat met een groter scherm vergoedt of verstrekt, dan kunnen zij het mogelijk gebruiken als computer, ook al is het een communicatiemiddel. U zult dan aannemelijk moeten maken waarom het toch geen computer is en de soepelere fiscale regels voor telefonie zouden moeten gelden.

iPad en pocket-pc
Er is nog een aantal zaken, bijvoorbeeld een navigatiesysteem, een iPad en een pocket-pc, waarover onduidelijkheid kan bestaan over de geldende regeling. Omdat bij deze apparaten bellen, sms’en en e-mailen niet centraal staan, vallen zij onder de computerregeling en mag u deze toestellen alleen vrij verstrekken of de kosten hiervan vrij vergoeden als het zakelijk gebruik meer dan 90 procent is.

Werkkostenregeling
Binnen de werkkostenregeling gelden dezelfde percentages voor zakelijk gebruik van communicatiemiddelen en computers. Stelt u ze ter beschikking, dan geldt een nihilwaardering. Er moet dan wel sprake zijn van een gebruik op de werkplek. Vergoedt u ze, dan zijn ze altijd belast. U kunt ze dan natuurlijk wel in de vrije ruimte laten vallen, zodat deze voor de werknemer onbelast zijn.

Tip
U kunt hier het loonheffingenbesluit inzien.

Bron:
HRpraktijk

 

Lees meer over: Communicatie, Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving
Ouderen

Ouderen maken inhaalslag op het internet

Het internetgebruik onder ouderen is de afgelopen jaren in Nederland flink toegenomen. De achterstand op jongere leeftijdsgeneraties wordt steeds meer ingelopen. Samen met Luxemburg en enkele Scandinavische landen behoort Nederland tot de EU-landen met het hoogste aandeel oudere internetters.

Internetgebruik ouderen in afgelopen jaren fors gestegen
In 2011 maakten zes op de tien 65- tot 75-jarigen gebruik van internet. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2005 toen dat ruim drie op de tien was. Met deze stijging is de achterstand op jongere internetters duidelijk verkleind. Het totale internetgebruik in Nederland is toegenomen van ongeveer 80 procent in 2005 naar ruim 90 procent in 2011.

Vooral internetbankieren en het lezen van kranten populairder onder ouderen
Ouderen gebruiken internet het meest voor het versturen of ontvangen van e-mails en het zoeken van informatie over goederen of diensten. In de afgelopen jaren zijn internetbankieren en het lezen of downloaden van kranten of nieuwsbrieven het meest toegenomen. Het aandeel 65- tot 75-jarigen dat internet hiervoor gebruikt is tussen 2005 en 2011 met ongeveer 20 procentpunten gestegen.

Internetgebruik ouderen in Europese top
Samen met Luxemburg, Zweden en Denemarken behoort Nederland tot de landen met het hoogste internetgebruik binnen de EU. Dit geldt zowel voor het internetgebruik van de totale bevolking als dat van de ouderen. Ook het verschil tussen het aandeel oudere internetters en het totale aandeel internetters is nergens zo klein als in deze landen.

Bron:
CBS

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
zorg - geld

Uw praktijk op de kaart met een heldere prijslijst

Volgens sommige media gaan de mondzorgtarieven stijgen. Maar is dat ook zo? En is dat erg? Goede kwaliteit heeft een prijs. Uw prijslijst laat zien waar uw praktijk voor staat. Bekijk hier een voorbeeld.

Het moet kloppen
Schoonheid verkoopt. Dat weten we allemaal. We willen graag een mooie auto. Want een mooie auto gaat niet stuk en een mooie auto rijdt harder. Denken we…. Chocolaatjes die er mooi uitzien smaken ontzettend lekker en, sterker nog, we kopen graag dure chocolaatjes, want die goedkope zullen wel niet veel soeps zijn. Toch? En wie eet er nu een blauwe aardappel? Wie eet er onder een paarse lamp? Het moet er smakelijk en sfeervol uitzien, anders motten we het niet.
Een praktijk met antieke stoelen in de wachtkamer associëren we niet met hypermoderne technieken. Het ene beeld beïnvloedt dus het andere. Het moet kloppen. Zo ook uw prijslijst.

Positief gevoel
Dental INFO bedacht voor u een voorbeeldprijslijst, ter inspiratie bij het opstellen en vormgeven van uw eigen lijst. De prijslijst roept een positief gevoel op, niet in de laatste plaats door de foto’s van mensen, die ontzettend blij lijken te zijn met hun gebit.
De omschrijvingen staan gegroepeerd, zodat het geheel rustig oogt en uw patiënt niet meteen zal denken ‘het zal wel, het zegt me allemaal niks’. Handig, want zo kunt u de lijst ook nog eens gebruiken als kant-en-klare begroting.
Wij adviseren u om de prijslijst in uw eigen huisstijl te brengen. Neem, zonodig, een tekstschrijver en een ontwerper in de arm.

NB: Het voorbeeld is van een mondhygiënistenpraktijk. U mag hier niet uit kopiëren, het is enkel als voorbeeld bedoeld!

Bekijk de voorbeeldprijslijst

Bron:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
statistieken, modellen

Grip op uw consult

Er schort veel aan de communicatie tussen patiënt en huisarts, blijkt uit internationaal onderzoek. Hier kunt u zien hoe het “wel en niet ” moet. De tips zijn goed toepasbaar in de dental praktijk.

Bron:
Hematoslife.org

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
advies, tips

NPCF ontwikkelt Gouden tips voor in de spreekkamer

Patiëntenfederatie NPCF lanceert vandaag met onderzoeksinstituut Nivel een duidelijke kaart met cartoons en tips over communicatie in de spreekkamer, bedoeld voor zowel de (tand)arts als voor de patiënt.

Betere dialoog
Aanleiding voor deze zogenoemde patiëntveiligheidskaart is de internationale GULiVERstudie waaruit blijkt dat patiënten heel goed kunnen meepraten over de kwaliteit van de communicatie in de spreekkamer. De NPCF verwacht dat deze patiëntveiligheidskaart kan bijdragen aan een betere dialoog tussen arts en patiënt en daarmee aan een effectiever consult.

Tips voor effectiever consult
In het GULiVER-onderzoek hebben patiënten hun ervaring gedeeld over communicatie in de spreekkamer, en tips geformuleerd voor een effectiever consult. Een goed consult is volgens de deelnemers aan het onderzoek een verantwoordelijkheid van beide partijen.
Samen met het Nivel heeft de NPCF deze tips verzameld, en omgezet naar cartoons en adviezen in de vorm van een patiëntveiligheidskaart. De tips gaan over de communicatie in het gehele verloop van de zorg: de voorbereiding, het consult zelf en de nazorg. De kaarten zijn gratis te downloaden op www.mijnzorgveilig.nl.

Internationaal
De GULiVER-study is een onderzoek van het NIVEL en de Universiteit Utrecht. Het is een internationaal project met onderzoekers uit België (Gent), Nederland (Utrecht), Engeland (Liverpool) en Italië (Verona).

Bron:
NPCF

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
online - communicatie

Marketing en PR: geen vieze woorden!

Als u een eigen praktijk start, zult u niet meteen aan marketing denken. U wilt gewoon goed kunnen werken in uw praktijk. Maar hoe weet uw patiënt dat u ook de beste kwaliteit levert?

In Amerika is het heel normaal dat praktijken aan marketing doen. Google op dentist en de gratis behandelingen vliegen u om de oren.

Onze regering heeft besloten dat de zorg een markt is. Of u nu wilt of niet; u zult transparant moeten worden, u zult zich moeten gaan onderscheiden van uw buurman. U wordt gedwongen een website te (laten) maken. Maar hoe gooit u zichzelf in de verkoop zonder dat het smakeloos wordt? Een goede PR is het halve werk.

Wat is PR en hoe verkrijgt u die?
Simpel gezegd is dit het vermogen om uw verhaal in de kranten, tijdschriften, vakbladen, radio, televisie en in andere media te krijgen. Publiciteit biedt de mogelijkheid om uw expertise tentoon te stellen. In de krant staan met een artikel of een interview is een manier om geloofwaardigheid te vergroten: alles wat in de krant staat, is waar, denkt de consument. Het geeft u de status van een professional, u komt over als een expert op uw vakgebied. Door het creëren van naamsbekendheid en media-aandacht kan uw patiëntenbestand een flinke boost krijgen.
PR omvat onder meer nieuwsbrieven, brochures, boekjes, folders en hand-outs.

Persbericht
De meeste mensen openen de deur van de media door middel van een persbericht. Dit is een document dat een nieuwsfeit bevat. In de eerste alinea moeten de vijf W’s en die ene H duidelijk zijn: wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. De essentie van het verhaal dus.
Een truc om er achter te komen wat dat precies is, is de ‘moedertruc’. Als u uw moeder in één zin zou moeten vertellen waar het verhaal over gaat, wat zou u dan zeggen? De taal die u gebruikt moet zonder vaktaal zijn. Gebruik bijvoorbeeld ‘gaatjes’ in plaats van cariës.
Zorg ervoor dat uw artikel over uw praktijk nieuwswaarde heeft. Vertel geen dingen die allang bekend zijn, maar die echt nieuw, bijzonder en interessant zijn. Houdt er rekening mee dat uw verhaal niet in zijn geheel zal worden gepubliceerd. Denk er dus aan om het belangrijkste deel aan het begin van het artikel te vertellen. Zorg ook voor een scherpe en opvallende foto.

TIPS:

  • Kranten werken vaak met websites waar de artikelen vroegtijdig gepubliceerd worden. Kopieer de link en verspreidt die via de social media.
  • Nodig de pers uit; als er een fotograaf of interviewer speciaal naar u toe komt, is de kans dat het daadwerkelijk wordt gepubliceerd groter.
  • Vrijwilligerswerk zal eerder gepubliceerd worden.

Nieuwsbrief
Een nieuwsbrief aan uw patiënten kunt u eenvoudig via de mail verzenden. Hierin kunt de meest recente informatie over bijvoorbeeld tandheelkundige preventie kwijt. Richt u zich op informatie die voor uw patiënt interessant is. Bijvoorbeeld de invloed van medicijnen op de mond.
De nieuwsbrief moet de juiste uitstraling hebben. Zorg voor eenvoudige en beleefde taal. Spelfouten zijn not done. Vergeet niet dat de patiënt geen vriend is maar een kritische, zeer geïnformeerde patiënt die weinig tijd heeft voor blabla. Laat daarom de nieuwsbrief altijd checken door uw partner en/of familie.

Zorgkaartnederland.nl
Tegenwoordig hebben we Zorgkaartnederland.nl. Een gevaarlijk medium, want er hoeft maar één ontevreden patiënt tijdens uw avonddienst te zijn geweest en u heeft een dikke onvoldoende aan uw broek hangen… Men is namelijk meer geneigd om gerucht te geven aan slechte ervaringen dan aan goede. Andere (potentiële) patiënten googlen uw naam en zien al snel uw slechte prestatie. Maar u kunt het ook omdraaien: u kunt uw patiënten juist uitnodigen op deze site en u een waardering laten geven. Wanneer u dit zelf vraagt, heeft u een aanzienlijk grotere kans op positieve feedback dan wanneer u maar een beetje gaat zitten afwachten waar het heen zal gaan.

Foursquare.com
Op Foursquare.com kunt u uw praktijk aanmelden als spot. Mensen met een smartphone kunnen inloggen als zij uw praktijk bezoeken. Vervolgens verschijnt op hun social media dat zij op dat moment bij u zijn. Dit is dus gratis reclame!

Netjes en modern
Uw wachtkamer is het visitekaartje van uw praktijk. Een nette en moderne wachtkamer straalt uit dat u een nette en moderne mondzorger bent. U zou zelfs hier een televisie kunnen plaatsen waar u films op laat afdraaien. Dit kunnen instructies zijn, uitleg over de DPSI-score of een verfilming van uw werkwijze. Voor voorbeelden kunt u op YouTube video’s vinden van DentalView.

Als laatste tip is het natuurlijk bijzonder belangrijk dat u zelf netjes voor de dag komt. Een mondzorger met slechte adem is uiteraard de slechtste reclame die er maar is. Zorg dus voor een verzorgd uiterlijk en een glimlach op uw gezicht!

Bronnen:
Tijdschrift voor de California Dental Association (juli 1998)
Eigen ervaringen
YouTube
Video’s van Catan

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
tandenpoetsen

Twitter de leukste tandenpoetsfoto

Mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna is een wedstrijd op Twitter begonnen. Ouders die hun kind al tandenpoetsend op de kiek weten te zetten, kunnen een groot persoonlijk poetspakket winnen voor hunzelf en hun kind(eren).

Steverink kwam op het idee tijdens het bezoeken van het congres Trends in de Kindertandheelkunde. Daar werd verteld dat de traditionele manier van educatie niet meer aanslaat. Kinderen zullen blijvend gemotiveerd moeten worden door middel van wedstrijdjes en social media. Ter plekke zette de mondhygiënist deze actie op. Doordat andere ouders en kinderen zien dat andere kinderen goed hun tandenpoetsen, kunnen zij ook gemotiveerd raken. Een hele goedkope en effectieve manier van collectieve preventie

Bron:
Streekgids.nl

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
website

Goede fotografie op uw website

Uw website is uw digitale visitekaartje. Met de juiste foto’s op uw website geeft u een internetbezoeker een positief gevoel over uw praktijk. En zo helpt u een patiënt over de streep om een eerste afspraak bij u te maken. Welke foto’s kunt u het beste plaatsen?

Team
Een foto van de mensen uit uw team geeft meteen een persoonlijke tint aan uw website.

Balie
Een aangenaam beeld van de balie, mét personeel geeft een persoonlijke benadering. Zijn er echter vaak personeelswisselingen, dan kunt u het beste een foto zonder medewerkers plaatsen.

Wachtkamer
Geef de bezoeker van uw website een kijkje in uw wachtkamer. Wachtkamers zien er tegenwoordig steeds huiselijker en vriendelijker uit en zijn soms ingericht volgens de laatste interieurtrends. Een mooie foto van een vaas of ander detail uit de wachtkamer kan een goede aanvulling zijn voor het creëren van prettige sfeer op de website.

Techniek en behandelkamer
Ook is het belangrijk patiënten een goed beeld van de behandelkamer, techniek en organisatie te geven. Dit zorgt voor een groot deel van het vertrouwen van een patiënt in uw praktijk. Clean, fris, schoon en licht zijn belangrijke aspecten om in uw foto’s terug te laten komen. Er mogen ook best wat technische snufjes worden uitgelicht, zoals uw röntgeninstallatie.

Dynamiek
Een foto waarop de bedrijvigheid goed te zien is, zodat er een beeld van een goed lopende organisatie wordt gegeven. Dit kan bijvoorbeeld een foto zijn van mensen die in beweging zijn. De fotograaf kan ervoor kiezen bewust een bewogen of onscherp beeld te maken.

Gebouw
Een foto van het gebouw zorgt ervoor dat uw patiënten de praktijk moeiteloos kunnen vinden. Andersom kan een foto van een bekend gebouw de bezoeker een vertrouwd gevoel.

Professioneel
Professionele interieurfotografie is een vak op zich. Een mooie foto heeft als kenmerken:

  • Goede belichting
  • Ruimtelijk beeld
  • Juiste perspectief
  • Geen wijkende verticale lijnen
  • Haarscherp
  • Geen storende elementen

Als u uw website er écht uit wilt laten springen, kunt u het beste ervoor kiezen uw foto’s door een ervaren fotograaf te laten maken. De beperkte kosten hiervoor wegen zeker op tegen de baten. Mooie fotografie geeft een internetbezoeker een goede eerste indruk van uw praktijk.

Tips en foto’s* van: Hannes Design, interieur en architectuurfotografie, T: 06 34130247, info@hannesdesign.nl

* M.u.v. foto team

Okt 2011

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
advies, tips

Marketing tip: open dag met poetsles en gratis tandenborstel

Mondzorgcentrum Alblasserdam verzorgt op zaterdag 1 oktober van 12.00 tot 16.00 uur open dag in de praktijk aan de Dam 55.

Oude tandenborstel inleveren
Wie tijdens de open dag zijn of haar oude tandenborstel inlevert, krijgt van het MZC een nieuwe handtandenborstel cadeau. Speciaal voor kinderen is er om 13.00 en 14.30 uur gratis poetsles met na afloop een cadeautje. Onder mensen die zich deze dag inschrijven en een afspraak maken, verloot het MZC onder meer een elektrische tandenborstel is te winnen.

Bron:
Klaroen

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
telefoon

Geen no-showers meer dankzij sms

Medisch Centrum Haaglanden werkt al enige tijd aan het reduceren van het percentage no-show. Dat doet ze door enige tijd voor de afspraak een smsje naar de patiënt te sturen, meldt de NVZ vereniging van ziekenhuizen.

Het ziekenhuis hanteert de nieuwe werkwijze sinds juni. Dagelijks ontvangen meer dan duizend patiënten een sms en daardoor is het percentage no-show flink gedaald. Sinds de sms worden meer afspraken nagekomen en dat scheelt het ziekenhuis in de kosten. Wel betaald het ziekenhuis voor de sms.

Bron:
Skipr

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
website

Marketing tip: welkomstvideo op uw website

Hoe geeft u een websitebezoeker een goed beeld van uw praktijk? Een welkomstvideo geeft een goed beeld.
Bekijk een voorbeeldvideo van Tandartsen Hoge Hond uit Deventer.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
aantekeningen - leren

Arts moet leren van kapper en garagehouder

Artsen moeten klantgerichter worden. Dat stelt Arie Nieuwenhuijzen Kruseman, voorzitter van de Nederlandse artsenfederatie KNMG.
Een inspirerende stelling voor tandheelkundig zorgverleners.

“Waarom snappen kappers en garagehouders wél dat ze hun klanten niet onnodig moeten laten wachten, maar is dat niet bij alle artsen het geval?”, zegt Nieuwenhuijzen Kruseman. Hij noemt het voorbeeld van een polikliniek van een ziekenhuis waar alle patiënten om negen uur moeten verschijnen. “Terwijl sommigen pas vier uur later aan de beurt zijn. Dan vraag ik: Waarom doen jullie dat? En dan zeggen de dokters: Dat is handig, want dan zitten ze al klaar.”

Niet te geloven
Volgens de voorman van de artsenorganisatie is dat ‘niet te geloven’. Maar er zijn meer voorbeelden. Zo moet hij erkennen dat het ook nog steeds voorkomt dat patiënten zitten toe te kijken hoe er eerst een taart de spreekkamer in wordt gedragen, en daarna een dienblad met kopjes zodat de medewerkers van de afdeling een verjaardag kunnen vieren, terwijl de wachtkamer vol zit.

Economische crisis
Hoe het komt dat veel artsen hun eigen ding blijven doen? De voorzitter haalt zijn schouders op: “Makelaars en notarissen verdienen minder als er een economische crisis heerst. Maar bij artsen speelt dat niet. Patiënten komen toch wel. Ik wil daarbij aantekenen dat er natuurlijk ook veel dokters zijn die heel toegewijd met hun patiënten omgaan.”

Ivoren toren
In de jaren zeventig, de tijd dat Nieuwenhuijzen Kruseman medisch student was, stonden artsen nog onaantastbaar op een voetstuk. “Als iemand een ernstige ziekte had, dan vertelde je hem dat niet. De patiënt vroeg er ook niet naar. De dokter zat in een ivoren toren, en wat hij deed was goed.”

Kapper
Inmiddels is het voetstuk voor een groot deel verdwenen. “Maar het moet nóg vanzelfsprekender worden dat je mensen op tijd helpt, en excuses aanbiedt als ze een kwartier moeten wachten. Dat doet een kapper toch ook?”

Kwaliteit
De KNMG kan een dokter niet dwingen zijn opstelling jegens de patiënt aan te passen. ‘De markt’ zal volgens Kruseman het werk moeten doen. “Sinds een aantal jaar moeten ziekenhuizen met elkaar concurreren. Ze moeten de beste kwaliteit en goede zorg leveren aan de patiënten. Die kunnen steeds vaker op internet zien in welk ziekenhuis ze lang moeten wachten en hoeveel heroperaties er moeten worden uitgevoerd omdat er iets mis is gegaan. De patiënten gaan dan vanzelf naar het ziekenhuis waar de hulp wel goed is. Als uiteindelijk minder patiënten naar een bepaalde dokter toegaan, gaat hij of zij vanzelf om.”

Cultuuromslag
Hoelang het gaat duren voordat de cultuuromslag een feit is? De KNMG-voorzitter: “Ik denk een generatie.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
Bereikbaarheid tandartspraktijk

Ruim een derde tandartspraktijken telefonisch slecht bereikbaar

Uit onderzoek blijkt dat 33% van de tandartspraktijken ’s middags een antwoordapparaat aan heeft staan of zelfs helemaal geen gehoor geeft. In de ochtend zijn praktijken beter bereikbaar, alhoewel 27% van de patiënten nog veel moeite moet doen voor contact.

De geplande invoering van vrije prijzen in de tandheelkunde zal leiden tot meer marktwerking. Patiënttevredenheid zal – nog meer dan nu al het geval is – belangrijk zijn om uw patiënten te behouden. Een goede telefonische bereikbaar is een belangrijk onderdeel hierbij. Telefonische onbereikbaarheid is namelijk de nummer 1 ergernis onder patiënten, aldus een artikel in Dentz (nr 3, 2010) van Bezuur en Van Mierlo.

Patiënt verwacht goede service
Patiënten worden steeds mondiger. Zij verwachten een goede service van welke bedrijf of zorgverlener dan ook. De actie van Youp van ’t Hek eind vorig jaar waarin hij de helpdesk wanorde aan de orde stelde, bracht veel teweeg via de media. Youp had in korte tijd 70.000 Twitter volgers en gaf vervolgens het eenmalig blad “De help” uit waardoor het onderwerp service op de agenda kwam van veel organisaties.

Bereikbaarheidsonderzoek tandartspraktijken
De bereikbaarheid van tandartspraktijken laat helaas nog veel te wensen over. dental INFO hield een telefonisch bereikbaarheidsonderzoek onder 60 tandartspraktijken, verspreid over Nederland. De helft van de praktijken werd in de ochtend gebeld (9.00 – 12.00 uur), de andere helft in de middag (13.30 – 15.30 uur), op maandag, dinsdag en donderdag.

33% tandartspraktijken in middag niet bereikbaar

Bereikbaarheid middag


In de middag waren de praktijken het minst goed bereikbaar. 33% van de praktijken was niet direct bereikbaar: 26,7 % had een antwoordapparaat aan staan en 6,7% gaf helemaal geen gehoor. 37% nam de telefoon binnen 5 seconden op, bij 13% duurde dit langer maar werd wel opgenomen.
In 17% van de gevallen was de telefoon in gesprek, een hoog percentage. Een wachtrij zou dit probleem kunnen oplossen zodat een patiënt het niet telkens opnieuw hoeft te proberen.

Bereikbaarheid ochtend

Ook in de ochtend moet 27% van de patiënten moeite doen voor telefonisch contact.

In de ochtend was de bereikbaarheid een stuk beter. 67% nam de telefoon binnen 5 seconden op en 7% na 5 seconden.

Zo’n 27% van de patiënten moest veel moeite doen en/of wachten: 7% werd telefonisch in de wacht gezet, 7% kreeg een in-gesprek-toon en ruim 13% kwam uit op het antwoordapparaat.

Nog veel te doen
Er is dus nog veel te verbeteren aan de (telefonische) bereikbaarheid van tandartspraktijken. Het is niet meer van deze tijd dat een praktijk in de middag onbereikbaar is. Leveranciers van zowel zakelijke als consumentenproducten en diensten zijn tenslotte ook allemaal bereikbaar tijdens een groot deel van de dag, in ieder geval tijdens kantooruren.

Tips om uw bereikbaarheid te verbeteren

  • Schakel op drukke momenten een telefoonservice in voor het maken van afspraken.
  • Maak een duidelijke website en geef de naam van uw website aan uw patiënten. Veel antwoorden over bereikbaarheid, het team en dergelijke kunnen patiënten zo zelf op uw website vinden.
  • Plaats een online afsprakenmodule op uw website.
  • Geef u patiënten de mogelijkheid via e-mail een vraag te stellen. Zorg ervoor dat u vragen binnen 1 werkdag beantwoordt.
  • Plaats een wachtrij in uw telefooncentrale met aanduiding van het aantal wachtenden.

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
advies, tips

7 tips om complimenten te geven en te ontvangen

Veel mensen vinden het lastig om een compliment te geven of te ontvangen. Terwijl dit juist zo belangrijk is voor een goede relatie, zowel op het werk als privé. Lees de 7 tips.

7 Tips om complimenten te geven of je waardering te uiten

  • Geef concreet aan wat je in het gedrag of welke prestaties je van de ander waardeert
  • Ga bij jezelf na of je de ander dit ook echt wilt laten weten
  • Zoek naar woorden om je waardering te laten blijken die bij jou passen, zorg dat het je eigen woorden zijn
  • Kies een goed moment en wacht ook niet te lang voor je compliment
  • Voel dat je compliment gemeend is en laat dit blijken in je houding
  • Als je het compliment hebt gegeven, kijk dan of je boodschap is overgekomen
  • Geef zonder verwachting iets terug te ontvangen

7 Tips om complimenten te of waardering te ontvangen

  • Luister echt naar de woorden van de ander. Wat is het compliment?
  • Laat de woorden van waardering goed tot je doordringen
  • Maak oogcontact met de ander en voel jezelf ontspannen
  • Als het compliment niet duidelijk is vraag de ander wat zij of hij bedoelt
  • Vertel de ander wat de blijk van waardering doet met jou, hoe dit voelt
  • Bedank de ander voor het compliment of waardering

Tips voor complimenten en waardering voor jezelf

  • Richt je op de doelen die je wilt bereiken
  • Kijk naar wat goed ging in plaats van fout
  • Sta jezelf toe dat je fouten mag maken
  • Beloon jezelf voor alles wat goed gaat
  • Deel met anderen wat goed is gegaan
  • Geef jezelf een compliment en zeg dit hardop tegen jezelf
  • Vier je successen

Bron:
Thea Bus van InspireWorks, http://www.inspireworks.nl – theabus@inspireworks.nl

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
kunstgebit

Marketing tip: Open dag over klikgebit

Vallei Tandartsen organiseert zaterdag 14 mei een Open Dag over het (gratis) klikgebit. Deze dag is bedoeld voor iedereen die problemen ondervindt met zijn of haar kunstgebit.

Bij veel mensen zit het gebit los, door een slinkende kaak bij het ouder worden. Bij deze mens is het klikgebit vaak een oplossing. Die gebit wordt vastgeklikt op twee kunstwortels. Wie meer wil weten over het klikgebit is zaterdag tussen 11.00 en 15.00 welkom bij Vallei Tandartsen aan de Kerkewijk 67 in Veenendaal.

Meer informatie
Onderzoek wijst uit dat dit bij minstens de helft van de ruim 2 miljoen prothesedragers in ons land het geval is. Oorzaak is veelal een loszittend ondergebit als gevolg van een slinkende kaak bij het ouder worden. Het losse ondergebit zorgt dan voor ongemakkelijk praten, lachen, eten en afbijten. Het eten van hard voedsel, zoals een appel of hard broodje, is dan niet mogelijk.
“Een nieuwe, gewone prothese is niet de oplossing, omdat de geslonken kaak hiervoor vaak niet voldoende ondersteuning biedt” zegt tandarts Johan Oost van Vallei Tandartsen. ”Een veel betere oplossing is het klikgebit, een prothese die wordt vastgeklikt op twee implantaten (kunstwortels). Deze prothese kan men gemakkelijk zelf in- en uitnemen, maar zit toch stevig in de mond. Daarmee wordt de gebitsfunctie weer vrijwel zoals vroeger met het eigen gebit en ondervindt men geen problemen meer tijdens het praten, lachen, eten en afbijten. Bovendien voorkomen de implantaten voor een groot deel het verder slinken van de kaak en daarmee het invallen van de wangen.”

De tandarts plaatst de implantaten onder lokale, vrijwel pijnloze, verdoving. Het kaakbot groeit na de ingreep vast aan de implantaten. Dit duurt enkele weken. Daarna wordt de nieuwe prothese gemaakt. De oude wordt in die tussentijd aangepast, zodat men die gewoon kan blijven gebruiken. Het nieuwe klikgebit wordt door gespecialiseerde tandprothetici vervaardigd. De vorm en kleur van de tanden wordt samen met de patiënt bepaald.

Gratis klikgebit
De gemiddelde kosten voor een klikgebit bedragen al gauw € 4.000,- of meer per kaakdeel. In de meeste gevallen wordt de behandeling, buiten een eigen bijdrage van € 125,- per kaakdeel, volledig door de verzekering vergoed. Daarvoor is wel een machtiging van de tandarts voor de verzekering nodig. “Maar dat regelen wij voor de patiënt,” zegt tandarts Oost.

Tijdens de Open Dag geeft Vallei Tandartsen meer informatie over de mogelijkheden en voordelen van het klikgebit en uiteraard ook een persoonlijk advies. Deze Open Dag is voor iedereen toegankelijk! Wie tijdens de Open Dag een afspraak maakt voor het aanpassen van een klikgebit, krijgt deze – onder voorwaarden – helemaal gratis. De leverancier van de implantaten betaalt de eigen bijdrage aan het klikgebit (maximaal € 250,-) aan de patiënt terug. Kijk voor meer informatie op www.gratis-klikgebit.nl of www.valleitandartsen.nl.

Bron:
Midland FM

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
advies, tips

Marketing tip: Gratis tandvlees-check

Bent u op zoek naar nieuwe patiënten? Mondhygiëne praktijk Emmen bedacht een leuke actie: Doe in april en mei de gratis Tandvlees-Check en maak kans op een elektrische tandenborstel. De actie wordt gecommuniceerd op de website van het lokale huis-aan-huisblad Emmen.nu

Bekijk de actie

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
Drugsverslaafden

Eén op de tien artsen is verslaafd

Eén op de tien artsen is verslaafd aan alcohol, drugs of medicijnen. Dat blijkt uit buitenlandse onderzoeken. In navolging van andere landen wordt er per 1 maart in Nederland een meldpunt geopend waar verslaafde artsen voor hulp kunnen aankloppen. Dat meldt het NOS Journaal.

Het initiatief wordt onder meer gesteund door artsenorganisatie KNMG en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Het steun- en verwijspunt ‘abs-artsen’ wordt ondergebracht bij de Radboud Universiteit Nijmegen.

Laat aan het licht
Verslaafde artsen kunnen een groot gevaar vormen voor hun patiënten. Vaak komt de verslaving pas laat aan het licht, omdat artsen van zichzelf denken dat het hen niet kan overkomen. Ze zijn immers arts! Bovendien is het taboe in artsenkringen op verslaving groter zijn dan bij veel andere beroepsgroepen. Andere artsen hangen de verslaving van hun collega niet snel aan de grote klok.

Verslaafde artsen die zich melden, zullen na een intakegesprek worden doorverwezen naar een Nederlandse verslavingskliniek.
Het is de bedoeling dat de arts nog twee tot vijf jaar gevolgd wordt nadat hij of zij zich bij het meldpunt heeft gemeld.

Bron:
Gezondheid.blog.nl

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen