ZorgkaartNederland stopt met ongeverifieerde reviews

Review

ZorgkaartNederland zal voortaan geen ongeverifieerde beoordelingen van zorgverleners en zorgorganisaties meer publiceren. Dat heeft Patiëntenfederatie Nederland, beheerder van het platform, bekendgemaakt.

Alleen nog geverifieerde ervaringen

Tot nu toe konden ervaringen via twee routes op ZorgkaartNederland terechtkomen. Enerzijds via de geverifieerde route: hierbij schakelt een zorgverlener een onafhankelijk meetbureau in dat patiënten uitnodigt hun ervaring te delen. Anderzijds via de ‘open route’, waarbij iedereen uit eigen beweging een beoordeling kon plaatsen, zonder dat zeker was of er sprake was van een behandelrelatie.

Die laatste mogelijkheid wordt nu beëindigd. Daarnaast zullen beoordelingen die ouder zijn dan vier jaar in de toekomst automatisch verdwijnen van het platform.

Kritiek op betrouwbaarheid

De wijziging komt na aanhoudende zorgen over de betrouwbaarheid van ZorgkaartNederland. Eerder onderzoek wees uit dat er op het platform betaalde en dus onbetrouwbare reviews verschenen. Ook trok de Landelijke Huisartsenvereniging (LHV) zich in 2024 terug uit de adviesraad en beëindigden de Federatie Medisch Specialisten (FMS) en artsenorganisatie KNMG in 2025 hun samenwerking met het platform.

Volgens Patiëntenfederatie Nederland is het aandeel ongeverifieerde beoordelingen de afgelopen jaren al sterk gedaald: van 50% in 2021 naar ongeveer 20% nu. Binnenkort moet dit percentage volledig verdwijnen.

Toekomst: meer objectieve zorginformatie

ZorgkaartNederland wil zich de komende jaren ontwikkelen tot een platform waar patiënten niet alleen persoonlijke ervaringen vinden, maar ook objectieve informatie om zorgkeuzes beter te onderbouwen. Momenteel zijn al gegevens over wachttijden en keuzehulpen beschikbaar.

In de toekomst wil de Patiëntenfederatie ook uitkomstinformatie van behandelingen en transparante gegevens over de kwaliteit van zorg toevoegen. Directeur-bestuurder Arthur Schellekens benadrukt dat er nu nog te weinig begrijpelijke en toegankelijke informatie voor patiënten beschikbaar is.

Zo werkt ZorgkaartNederland bijvoorbeeld aan een ‘volumekaart’ waarop zichtbaar wordt hoe vaak bepaalde operaties in verschillende ziekenhuizen worden uitgevoerd. Daarmee moet relevante maar ingewikkelde data overzichtelijk en bruikbaar worden gemaakt voor patiënten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen