Zo gebruik je Pinterest als tandarts of mondhygiënist

Pinterest kan een interessante aanvulling zijn op de marketingmix van tandartsen en mondhygiënisten. Maar hoe gebruik je dit bijzondere social media platform? Deze 5 stappen helpen je op weg.

Pinterest is geen doorsnee social media platform. Het is een visuele zoekmachine. Elke maand gebruiken meer dan 320 miljoen bezoekers Pinterest. Deze bezoekers zijn o.a. geïnteresseerd in onderwerpen over gezondheid en beauty. Daar kunnen tandartspraktijken en mondhygiënisten gebruik van maken.

Pinterest is zeer geschikt voor tandartsen en mondhygiënisten die bloggen, veel voor-en-na foto’s maken of podcasts hosten. Oftewel: Pinterest kan een mooie aanvulling zijn op een geïntegreerde marketingmix. Maar hoe gebruik je Pinterest? Dat leggen we je uit in 5 stappen.

1. Maak boards

Op Pinterest vind je een enorme schat aan visuele content, voornamelijk foto’s. Deze foto’s zijn geordend in boards. Iedereen kan zijn eigen boards aanmaken. Jij dus ook. Nadat je een zakelijk account hebt aangemaakt, kun je aan de slag gaan met het maken van boards. Begin met zo’n 8 tot 10 boards over verschillende onderwerpen. Denk bijvoorbeeld aan voor-en-na foto’s, foto’s van de praktijk en foto’s van gebleekte tanden.

2. Maak Pins

Uiteindelijk zullen die boards gevuld moeten worden met Pins. Pins zijn de foto’s (eventueel met bijschrift en link) die je op Pinterest plaatst. Dit is wat gebruikers in hun ‘feed’ zien. Je kunt wat simpele foto’s nemen voor Pins. Maar je kunt er ook wat moois van maken met Photoshop of Canva. Hiermee trek je sneller de aandacht. En dat is uiteindelijk het doel.

 3. Zet een strategie uit

Voordat je je Pins gaat plaatsen, moet je eerst een strategie uitzetten. Het belangrijkste onderdeel van zo’n strategie is het doel. Wat wil jij bereiken met Pinterest? Meer naamsbekendheid? Meer abonnees op je nieuwsbrief? Meer volgers op Instagram? Of meer nieuwe patiënten? Vervolgens kan je op basis van je doelen een gerichte strategie uitzetten.

 4. Plan je Pins in

Als je je strategie eenmaal hebt, kan je een contentkalender maken. Dit is een planning van wanneer je welke pins gaat posten. Dit posten kun je vervolgens met de hand doen, maar je kan dit ook automatiseren. Een tool zoals Tailwind kan je daarbij helpen. Hierdoor voorkom je dat je vergeet te posten en je activiteit op Pinterest verwatert.

5. Analyseer de data

Je Pins worden gepost en de traffic begint binnen te druppelen. Maar hiermee ben je nog niet klaar. Nu wordt het pas interessant. Nu kun je je data immers gaan analyseren. Pinterest biedt verschillende metrics die je kunt analyseren. Op basis hiervan kan je de effectiviteit van je strategie beoordelen. Vervolgens kun je je strategie continu bijschaven om je bereik (en vooral je engagement) te blijven verbeteren. Zo haal jij het meeste uit Pinterest.

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen