Het Regionaal Tuchtcollege in Amsterdam waarschuwde een kaakchirurg voor het onzorgvuldig behandelen van een patiënt waardoor een zenuwbaan beschadigde. De kaakchirurg zou de patiënt ook onvoldoende geïnformeerd hebben over de risico’s van de behandeling. Dit meldt MedNet.
De patiënt werd naar de kaakchirurg verwezen voor verwijdering van verstandskiezen in beide kaakzijden. Een collega-kaakchirurg verwijderde de kiezen rechts en de kaakchirurg verwijderde zelf de verstandkiezen aan de linker zijde. Na deze laatste ingreep hield de patiënt een vervelend gevoel in de linkerkant van de kaak. De kaakchirurg bekeek vervolgens een uitvergrootte röntgenfoto, wat hij voor de behandeling had nagelaten, en constateerde dat de zenuwbaan waarschijnlijk dicht bij de wortel lag. De kaakchirurg gaf toediening van anesthesie als andere mogelijke oorzaak van de zenuwbeschadiging aan.
Het Tuchtcollege oordeelde dat de kaakchirurg verzuimd heeft om de patiënt te informeren over het verhoogde risico op zenuwletsel bij verwijdering van de verstandskies.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-02-05 00:00:002020-01-28 11:30:31Kaakchirurg krijgt waarschuwing van Tuchtcollege
De Kwaliteitswet Zorginstellingen stelt een kwaliteitsverslag verplicht voor niet-solo praktijken. Wat vermeldt u in het kwaliteitsverslag?
Er zijn meerdere relevante wetten op het gebied van kwaliteit, namelijk de Wet BIG, de WGBO, de Wet klachtrecht cliënten zorgsector en de Kwaliteitswet zorginstellingen.
Verplicht
De Kwaliteitswet Zorginstellingen (KZi) stelt het maken van een kwaliteitsjaarverslag verplicht. Op grond van artikel 5 lid 1 moet de zorgaanbieder jaarlijks vóór 1 juni per instelling een verslag ter openbare inzage leggen, waarin hij verantwoording aflegt voor het beleid dat hij in het afgelopen kalenderjaar heeft gevoerd en voor de kwaliteit(sverbetering) van de zorg die hij in dat jaar heeft verleend. Patrick Crielaers, praktijkadviseur bij Dental Care Professionals en jurist, geeft aan dat dit verslag niet meteen in het eerste jaar perfect hoeft te zijn: Het beheersen van kwaliteit van zorg is slechts tot bepaalde hoogte mogelijk, het stapsgewijs verbeteren van de kwaliteit van zorg is onder alle omstandigheden mogelijk.
Inhoud kwaliteitswet Simpel gezegd, deze KZi houdt voor uw praktijk het volgende in:
Is de praktijk een zorginstelling (artikel 1 sub b KZi)? Hiervan is al sprake als twee of meer nevengeschikte zorgverleners gezamenlijk als gelijkwaardigen zorg aanbieden.
Zo ja, dan zijn een instellingsklachtenregeling en een kwaliteitsverslag verplicht. De laatste moet voor 1 juni ingediend zijn over het voorafgaande jaar.
Het kwaliteitsjaarverslag betreft een bepaald jaar, maakt zichtbaar op welke wijze er in de praktijk invulling wordt gegeven aan kwaliteitsbeleid, beschrijft de systematiek van kwaliteitsbewaking, geeft aan op welke wijze wordt voorkomen dat een bepaalde klacht zich nog eens zal voordoen (cyclisch proces van kwaliteitsverbetering) en geeft aan hoe de patiënten worden betrokken bij het kwaliteitsbeleid. Punten die in de structuur van het kwaliteitsjaarverslag voor (kunnen) komen zijn onder andere de visie op kwaliteit, praktijkgegevens, beleidsvoornemens en het gevoerde kwaliteitsbeleid, waaronder vakbekwaamheid en communicatie met de patiënt.
Inspectie Sinds de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) op 29 mei 2010 de bevoegdheid heeft gekregen om instellingen boetes op te leggen op basis van artikel 9 lid 1 van de KZi, maken steeds meer praktijken een kwaliteitsjaarverslag.
Het lijkt misschien maar lastig en tijdrovend, maar een kwaliteitsjaarverslag heeft ook een groot voordeel: het levert inzicht en overzicht op in uw eigen praktijkvoering!
De beroepsverenigingen ANT en NMT bieden leden een format van een kwaliteitsjaarverslag aan.
Patrick Crielaers is praktijkadviseur bij Dental Care Professionals en jurist. Hij geeft de workshop Het schrijven van een kwaliteitsjaarverslag.
Verslag door Vera Markus voor dental INFO van het ANT-congres Wet- en regelgeving en kwaliteit in de tandartspraktijk, november 2012
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/158536705-kwaliteit-90.jpg9090anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2013-01-28 00:00:002021-03-22 13:23:24Heeft u al een kwaliteitsjaarverslag voor uw praktijk?
In december deed het Gerechtshof Amsterdam deze opmerkelijke uitspraak in een hoger beroep van een onderneming in esthetische tandheelkunde en tandtechniek. De ondernemer heeft volgens het Gerechtshof onvoldoende aannemelijk gemaakt dat er bij het bleken van tanden of het plaatsen van facings sprake is van gezondheidskundige verzorging van de mens, waarvoor een btw-vrijstelling geldt.
Zaak In 2010 legde de Belastinginspecteur Omzetbelasting aan deze onderneming een aanslag op inzake nog af te dragen omzetbelasting over 2009 ter hoogte van bijna 50.000,-. Belanghebbende maakte bezwaar tegen deze naheffingsaanslag, maar de inspecteur handhaafde de aanslag. De ondernemer ging naar de rechter die de aanslag handhaafde. Vervolgens ging de ondernemer in hoger beroep bij het Hof die de aanslag ook handhaafde. De ondernemer kan nu alleen nog in cassatie bij de Hoge Raad.
Onderscheid gezondheidskundige en cosmetische behandeling Het opmerkelijke in deze zaak is dat het Gerechtshof, evenals de rechtbank, een duidelijk onderscheid maakt tussen een gezondheidskundige behandeling, bijvoorbeeld een mondhygiënische behandeling, en een cosmetische behandeling, bijvoorbeeld tandbleken en het aanbrengen van facings. Een gezondheidskundige behandeling is duidelijk en onmiskenbaar vrijgesteld van btw, maar een cosmetische behandeling is dat volgens de rechters niet. Dit betekent dat de onderneming over de omzet van al deze cosmetische behandelingen alsnog btw moet afdragen.
Btw-richtlijn In het arrest van het Hof komt naar voren dat geen beroep kan worden gedaan op de vrijstelling zoals vastgelegd in Artikel 132 van de btw-Richtlijn, betreffende medische verzorging in het kader van de uitoefening van medische en paramedische beroepen en de door tandtechnici in het kader van de uitoefening van hun beroep verrichte diensten ten aanzien van het bleken van tanden en de plaatsing van facings, omdat de rechter(s) deze handelingen niet zien als gezondheidskundige verzorging. Volgens de rechters moet hiervan echter wel sprake zijn om in aanmerking te komen voor de vrijstelling in de btw.
Therapeutisch Belanghebbende heeft gemotiveerd betoogd dat volgens haar dergelijke behandelingen wel degelijk plaatsvinden met een therapeutisch doel en heeft daartoe onder meer een verklaring van een universitair hoofddocent verbonden aan het Academisch Centrum Tandheelkunde te Amsterdam ingebracht. Naar het oordeel van de Rechtbank én het Gerechtshof is belanghebbende er echter niet in geslaagd om aannemelijk te maken, dat bij de door haar verrichte behandelingen sprake was van een pathologische situatie, tevens leidende tot een zware psychologische belasting, waardoor de verrichte behandelingen als therapeutisch aangemerkt kunnen worden.
Gevolgen Indien deze uitspraak in stand blijft, kan dit verstrekkende gevolgen hebben voor alle cosmetische ingrepen die uitsluitend tot doel hebben de verfraaiing van het uiterlijk. Indien een arts de aanwezigheid van een therapeutisch doel naar het oordeel van de inspecteur van de Belastingdienst in redelijkheid niet aannemelijk maakt, kan de Belastingdienst over deze cosmetische ingrepen namelijk btw-afdracht vorderen. Het risico bestaat dat er in de cosmetische tandheelkunde geen duidelijke grens getrokken kan worden tussen de therapeutische of gezondheidskundige behandeling en de zuiver cosmetische behandeling, waardoor behandelaar niet weet of hij btw-plichtig is.
Btw-administratie Bijkomend probleem is ook nog dat ondernemingen die een naheffingsaanslag krijgen vanwege nog af te dragen omzetbelasting nooit een btw-administratie hebben gevoerd, de btw dus ook nooit aan patiënten hebben doorbelast en dus ook de btw over de aangekochte materialen nooit in de vooraftrek hebben kunnen verrekenen met de af te dragen omzetbelasting. Die naheffing komt dus volledig en uitsluitend voor rekening van de onderneming. Buiten de mogelijke boete die de Belastingdienst ook nog eens kan opleggen.
Om de kwaliteit van uw praktijk te kunnen verbeteren, is het belangrijk om de processen in uw praktijk te evalueren. Maar hoe? Lees de tips.
De meest handzame tool voor procesverbetering is de PDCA-cyclus. De werking ervan wordt in dit filmpje uitgelegd.
Nadat u plannen heeft gemaakt om aspecten en processen te verbeteren in uw praktijk, gaat u er mee aan de slag. Echter om optimaal resultaat uit uw verbetering te halen, is het van cruciaal belang dat u de plannen ook evalueert en desgewenst aanpakt.
Voor de evaluatie van uw plannen heeft u input nodig van de mensen die betrokken zijn geweest bij het desbetreffende proces. Dat bent u als tandarts uiteraard, maar uw assistenten, verwijzers en patiënten zijn dat ook. Allen hebben een (deel)proces ervaren vanuit hun eigen standpunt. Pas als we deze verschillende punten afwegen en toepassen, kunnen we de volgende stap in kwaliteitsverbetering zetten. De input voor deze evaluatie is bij de betrokken personen op de volgende manieren te behalen:
Maak meldingen! Er zijn verschillende soorten meldingen die u en uw medewerkers structureel zouden moeten verzamelen om te kunnen evalueren, bijvoorbeeld tijdens een werkoverleg of bij het schrijven van uw kwaliteitsjaarverslag. Klachten van uw patiënt. Uiteraard is het nooit leuk om ontevreden klanten te hebben, toch kunt u de klagers heel dankbaar zijn. Ontevreden patiënten die u niets vertellen, maar wél hierover praten met andere (potentiële) patiënten zijn juist schadelijk voor de reputatie van uw praktijk. Pas als een patiënt zijn ongenoegen aan u laat blijken, bent u ervan op de hoogte en kunt u er iets aan doen waarmee u klachten in de toekomst voorkomt.
(Bijna) Incidenten Hieronder verstaan we incidenten in uw praktijk. Zoals een natte gedweilde vloer, waarover iemand uitgleed. Of een prikaccident.
Verbeterpunten Uw medewerkers kijken door een andere bril naar uw praktijk en kunnen een waardevolle meerwaarde leveren aan de kwaliteitsverbetering. Soms komen zij met geweldige plannen waar u nooit aan gedacht zou hebben. Of ze komen met een plan, dat niet toepasbaar is, maar wat u of een andere medewerker wel op nieuwe ideeën brengt voor verdere groei van uw praktijk.
Functioneringsgesprekken Deze gesprekken zijn tweerichtingsverkeer. Dat houdt in dat tijdens het functioneringsgesprek niet alleen het functioneren van de medewerker wordt besproken, maar ook het functioneren van de praktijk. De mooiste koppeling zal dan zijn, wanneer u vraagt hoe de desbetreffende medewerker kan bijdragen aan het functioneren en het verbeteren van de praktijk.
Vraag het aan derden Niet alleen intern kunnen er meldingen gedaan worden, maar vragen naar ideeën van derden kan u ook helpen.
Patiëntenquête Stel vragen aan uw patiënten. Het kan over uw gehele praktijk gaan of juist alleen over de ontvangst. Dit kan op papier of digitaal. Het samenvoegen en evalueren van de resultaten geeft u een schat aan informatie om uw plannen verder bij te sturen of uw kwaliteitsdoelstellingen aan te passen.
Ideeënbus In het verlengde van de patiëntenquête ligt de ideeënbus. Hier kunnen patiënten hun ideeën, maar ook hun klachten kwijt die ze liever niet persoonlijk vertellen. De ideeënbus kan fysiek in de wachtkamer staan, maar kan ook een pagina op uw website zijn. Hierbij is het wel belangrijk dat u de bus regelmatig controleert en de resultaten terugkoppelt aan uw patiënten. Zo maakt u ook zichtbaar dat u naar uw patiënt luistert.
Ketenpartnerenquête Wat vinden uw verwijzers van u? Hoe kan het verwijsproces nog meer geoptimaliseerd worden. Uw verwijzers zijn vaak maar wat blij als ze met u mee kunnen denken. Het helpt niet alleen uw praktijk, maar ook die van uw verwijzer!
Evalueer samen Als u of uw praktijkmanager al deze informatie verzameld heeft kunt u deze gegevens zelf gaan evalueren en uw bevindingen presenteren aan uw team. Het is echter nog waardevoller, als u de evaluatie samen met uw (deel-)team doet. Zo voelt iedereen eigenaarschap in de verbetering en is het team nog meer bereid om samen met u deze kwaliteitsverbetering in te zetten en het meeste uit uw praktijk te halen. Verbeteren doet u immers samen.
Door: Anna Berends van Loenen www.qanz.nl Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/evaluatie-90.jpg9090anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2013-01-28 00:00:002024-01-31 16:58:43Tips voor het evalueren van processen in uw praktijk
Minister Schippers van Volksgezondheid wil artsen die fouten maken of strafbare feiten plegen harder aanpakken. Falende artsen wil zij altijd voor de tuchtrechter laten verschijnen, meldt RTL Nieuws. De Inspectie voor de Gezondheidszorg mag volgens haar geen afspraken meer maken met artsen die fouten maken. Dit liet minister Schippers in een brief aan de Tweede Kamer weten.
De IGZ meldt in haar richtlijn van september 2010 dat er geen afspraken met niet-funktionerende artsen worden gemaakt. RTL Nieuws kreeg informatie van bronnen dat de IGZ toch nog deals maakte met artsen: als falende artsen beloven niet meer in Nederland te werken, gaat de Inspectie niet naar de tuchtrechter. De IGZ maakte zo een deal met neuroloog Ernst Jansen Steur die vervolgens in Duitsland als arts verder werkte.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/114161823-recht-9012.jpg9090https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2013-01-28 00:00:002013-01-28 00:00:00Schippers: Pak falende artsen harder aan
Vaak krijg ik vragen over wat je wettelijk wel en niet mag doen bij vermoedens van kindermishandeling. In dit artikel bespreek ik de 5 belangrijkste juridische uitgangspunten die zijn opgenomen in de wet meldcode.
1. Verplicht gebruik meldcode
De wet Meldcode bepaalt dat alle professionals die beroepsmatig in contact komen met ouders en kinderen verplicht zijn de meldcode te gebruiken. Dit betekent dat de organisatie verplicht is te zorgen voor een goede borging van deze werkwijze. Als individuele beroepskracht zul je bij een vermoeden van kindermishandeling de stappen uit de meldcode moeten doorlopen. Ziet de inspectie aanleiding om het handelen van professionals die betrokken zijn bij een kind te onderzoeken, dan toetsen zij het zorgvuldig handelen aan de hand van de meldcode.
2. Beroepsgeheim
Het beroepsgeheim (of zwijgplicht) verplicht je om informatie over een leerling, cliënt of patiënt niet te delen met derden, tenzij zij daar toestemming voor hebben gegeven. Het doel hiervan is om de drempel naar hulp en zorg zo laag mogelijk te houden en kinderen en ouders het vertrouwen te geven dat zij vrijuit kunnen spreken.
3. Conflict van plichten
In bepaalde gevallen doet zich bij de omgang met de zwijgplicht een paradox voor. Je maakt gebruik van je zwijgplicht om ervoor te zorgen dat ouders en kinderen je in vertrouwen kunnen nemen. Maar het is natuurlijk denkbaar dat je ook anderen wilt betrekken bij de zorg of hulp. Dat zou inhouden dat je hen informatie zou moeten delen. Dit is een situatie waarin je spreekt van een conflict van plichten: de plicht om te zwijgen en de plicht om zorg te dragen voor het belang van het kind. De kunst is om te zorgen voor geheimhouding waar nodig, maar doorbreking van de zwijgplicht waar dringend noodzakelijk. Kom je tot het besluit dat een doorbreking van het beroepsgeheim noodzakelijk is, kun je gebruik maken van je wettelijke meldrecht (zie verder punt 5). 4. Toestemming vragen
Bij het delen van informatie over een leerling, patiënt of cliënt geldt als hoofdregel dat je je inspant om toestemming te krijgen. Dit geldt dus ook bij een melding bij het AMK. Dan deel je tenslotte ook privacy-gevoelige informatie. Voor het vragen van toestemming gelden de volgende leeftijdsgrenzen:
is het kind jonger dan 12 jaar, dan toestemming vragen aan de wettelijk vertegenwoordiger;
is het kind 12 jaar of ouder, dan vraag je toestemming aan het kind zelf;
is het kind 12 jaar of ouder maar wilsonbekwaam, dan moet de wettelijk vertegenwoordiger om toestemming worden gevraagd.
5. Meldrecht Heb je vermoedens van kindermishandeling dan zijn er mogelijkheden om ook zonder toestemming van ouders of kind informatie te delen met het AMK, ofwel een melding te doen. Je mag gebruik maken van dit recht als je voldoet aan de volgende 2 punten:
1. Je hebt je aantoonbaar ingespannen om toestemming te krijgen, maar hebt het niet gekregen.
2. Melden zonder toestemming is écht noodzakelijk is om de mishandeling te kunnen en/of voor het doen van onderzoek naar de mogelijke mishandeling.
Je ziet dat het belangrijk is om als professional heel zorgvuldig om te gaan met je rechten en plichten binnen de meldcode. Juist bij kindermishandeling is het delen van informatie vaak noodzakelijk, maar ook een kwetsbaar punt. Uitgangspunt is: betrek ouders en kinderen zoveel als mogelijk en wees transparant. En indien de samenwerking met ouders zoveel problemen geeft dat de veiligheid van kind in gevaar komt: maak dan gebruik van je rechten en deel informatie met het AMK.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/78520000-kind-wisselen-vierkant.jpg361361Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-01-15 00:00:002018-09-13 12:43:11Ken jij jouw rechten en plichten binnen de meldcode kindermishandeling?
Onderzoekers van de Amerikaanse Oregon Health & Science University School of Dentistry vinden hardnekkige stammen mondbacteriën bij kinderen die een jaar daarvoor behandeld waren voor ernstige cariës.
In een vervolg op een eerdere studie vonden de onderzoekers bepaalde genetische bacteriestammen bij kinderen die een jaar daarvoor behandeld waren voor carïës veroorzaakt door microben (bacteriën, protozoa, eencellige algen en schimmels). Ook werden zes nieuwe bacteriestammen gevonden en ontdekten zij dat bepaalde bacteriestammen bij kinderen resistent zijn voor xylitol, een veelvuldig gebruikt product bij de vermindering van plak en bacteriën. Het onderzoek is online gepubliceerd in de december uitgave van de Journal of Oral Microbiology. Dit meldt the Lund Report.
Mutans Streptococcen Cariës is één van de meest bekende chronische aandoeningen bij jonge kinderen veroorzaakt door een verkeerd eetpatroon en genetische- en gedragsfactoren. De belangrijkste bacteriën die in verband gebracht worden met cariës behoren tot de mutans streptococcen (MS) groep. Bij mensen met een hoog cariësrisico zouden MS-stammen meer cariës veroorzaken dan bij mensen met een laag cariës risico.
De NMT heeft een checklist ontwikkeld waarmee mondzorgprofessionals samen met hun accountant kunnen controleren of op de jaarrekening alle relevante kosten inzichtelijk zijn gemaakt. Dit is van belang voor het kostenonderzoek dat de NZa in 2013 uitvoert onder tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-01-14 00:00:002020-10-07 11:54:49NMT-Checklist voor inzichtelijk maken kosten op jaarrekening
Hoe communiceert u effectief met uw patiënt via Facebook? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.
Onder druk van de overheid om tarieven op het internet te vermelden, hebben de meeste tandartspraktijken hun tarieven op hun website gezet. Mooi, dan hebben we daaraan voldaan en gaan we over tot de orde van de dag. Fout! Althans, als u meer wilt dan ‘drilling and billing’. Engagement is hier het sleutelwoord. En Facebook een effectief platform hiervoor.
Facebook is ingericht voor communicatie en interactie en ideaal om naast de website uw praktijk aan uw patiënten te presenteren, inclusief tarieven. Eind september 2011 bereikte Facebook in Nederland het aantal van meer dan 5 miljoen gebruikers en inmiddels gaat dat hard naar de 6 miljoen.
De man-vrouw verhouding is aardig in evenwicht met 49%-51%. Ongeveer de helft van de gebruikers benaderd Facebook regelmatig via smartphones of tablets, dat is een belangrijk gegeven. En ook dat percentage is stijgende. (Bron: Alexa en Socialbakers)
‘OK, ik ga ook wat met social media doen en open een Facebook account’. Prima, ik zeg doen, maar voordat u een fan- of communitypage lanceert is het raadzaam om een aantal dingen in overweging te nemen.
Mobiliseer uw team en start met een communicatieplan Wie in uw organisatie wordt verantwoordelijk voor het Facebook account en gaat actief de favoriete of minder favoriete conversaties volgen? Wie voorziet de Facebook redacteur van nieuws, images, nieuwe ontwikkelingen, etc.? Betrek het team in het social media proces. Tien tegen één dat medewerkers al een Facebook account hebben en het uiterst motiverend werkt.
Research
Wie zijn uw concurrenten? Welke activiteiten hebben zij reeds ontplooit? Hoe converteer ik patiënten naar vrienden op Facebook? Bestudeer de mogelijkheden van Facebook. Vraag naar ervaringen met Facebook in uw omgeving. Hoe richt ik mijn pagina’s in?
Actief met patiënten bezig zijn
Actief zijn op een social media platform heeft zijn leuke, maar ook zijn minder leuke kanten. Patiënten lopen met u of met uw praktijk weg of vallen u aan omdat ze een slechte ervaring hebben meegemaakt. Neem de tijd voor interactie met beide soorten patiënten. Het stelt u in de gelegenheid om u en uw medewerkers menselijker te laten overkomen. ‘Daar kan ik terecht, er wordt aandacht aan mij geschonken’.
Monitor en analyseer
Monitor en analyseer uw Facebook paginas. Wat zijn de trending topics onder uw patiënten? Meet via deze mechanismen uw effectiviteit in het oplossen van problemen met uw patiënten om zodoende de best mogelijke service te verlenen. (Google: monitoring and measuring tools for Facebook)
Sta open voor verandering
Door te meten en te analyseren komt u meer en meer te weten wat uw patiënten beweegt en sta open voor noodzakelijke veranderingen. Social media beginnen is Social Media blijven gebruiken.
Als Social Media, in zakelijk opzicht, zijn sporen al ruimschoots heeft verdiend, wat zijn dan de mogelijkheden wel niet voor de tandartspraktijk?
Door:
Cees Hoogerheide
Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag zn kennis in de dentale wereld. Lees meer
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/facebook-logo-90.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2013-01-14 00:00:002018-09-13 12:44:37Effectieve patiëntencommunicatie met Facebook
Meer dan 50 ziekenhuizen in Nederland zijn per 1 januari 2013 aangesloten bij het grootste medische videoconferencing netwerk van ons land. Het netwerk wordt gehost door videocommunicatiespecialist Qconferencing.
De aangesloten ziekenhuizen kunnen nu via het publieke internet op een veilige wijze medische beelden delen en op afstand analyseren. Dit heeft vele voordelen. Zo kunnen medische specialisten op meerdere locaties op afstand met elkaar overleggen. Ook kan videoconferencing worden gebruikt voor telepathologie-toepassingen, voor het geven van opleidingen en zelfs voor het streamen van videobeelden vanuit operatiekamers. Het is voor deelnemers ook mogelijk via PC’s, tablets zoals iPads en smartphones deel te nemen aan medische videovergaderingen.
Nu dit videoconferencing netwerk tussen ziekenhuizen live is kunnen in de volgende fase ook huisartsen aangesloten worden. Huisartsen kunnen dan eenvoudig via video deelnemen aan een overleg tussen specialisten over een van hun patiënten.
Sneller en efficiënter expertise delen Het Integraal Kankercentrum Nederland (IKNL) heeft de afgelopen jaren via videoconferencing veel ervaring opgedaan met het verzorgen van video-consults in de oncologie. Hierdoor wordt specialistische oncologische expertise in Nederland sneller en efficiënter ter beschikking gesteld aan de algemene ziekenhuizen.
Qconferencing heeft een speciale medische portal aan de deelnemende ziekenhuizen ter beschikking gesteld waar meer informatie is te vinden over de werking van deze dienstverlening. Ziekenhuizen vinden hier ook de benodigde informatie over hoe men elkaar snel via video kan bereiken.
De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) blijft in 2013 zowel in percentage als bedragen exact gelijk aan 2012. De maximum KIA bedraagt 15.470,- bij een investeringsbedrag van 306.931,-.
Grondslag KIA in 2013
KIA in euro’s in 2012 en 2013
Op de horizontale as is het totaalbedrag aan investeringen in een kalenderjaar weergegeven en op de verticale as het bijbehorende bedrag aan investeringsaftrek.
De KIA begint bij een investering van 2.300,- en stijgt naar het maximum van 15.470,- bij een investeringsbedrag van 55.248,-. Deze maximale aftrek van 15.470,- loopt lineair door tot een investeringsbedrag van 102.311,-. Daarna begint een geleidelijke afbouw van de KIA totdat het investeringsniveau van 306.931,- is bereikt.
KIA in procenten in 2012 en 2013
Tot een investeringsbedrag van 2.300,- is er geen KIA. Daarna stijgt de aftrek meteen tot 28% van het investeringsbedrag. Dit niveau van 28% blijft gehandhaafd tot een investeringsbedrag van 55.248,-.
Tot een investeringsbedrag van 102.311,- blijft de KIA gecontinueerd op (het maximum van) 15.470,-, maar bij een toename van het investeringsbedrag daalt het percentage dus langzaam. Immers, 15.470,- KIA bij een investering van 60.000,- levert een hoger percentage aan KIA op (= 25,8%) dan een KIA van 15.470,- bij een investering van 90.000,- (= slechts 17,2%)! Boven een investering van 102.311,- gaat de KIA langzaam )in procenten én in Euros) dalen totdat bij een totaal aan investeringen van 306.931,- de KIA uiteindelijk op 0% uitkomt. Het zal duidelijk zijn dat het zeer voordelig is om (zeker bij een groter totaal investeringsbedrag) de investering over meerdere kalenderjaren uit te smeren. Immers, bij een investering van 200.000,- in één jaar is het totaal aan KIA 8.085,- terwijl bij een investering van 2 x 100.000,- over twee kalenderjaren de KIA oploopt tot 2 x 15.470,- = 30.940,- En dat is een verschil aan KIA van maar liefst 22.855,-.
Als er, behalve op investeringen aan apparatuur, ook nog andere investeringen worden gedaan (zoals een verbouwing of de aanschaf niet-dentale apparatuur), dan wordt het verschil steeds groter. Immers, stel dat er, buiten 200.000,- aan dentale apparatuur, nog eens 109.000,- aan een verbouwing besteed wordt, dan is de totaal KIA 0,00, want de KIA stopt bij een totaalinvesteringsbedrag van 306.931,-. De investeringen verdelen over 3 delen van ieder 103.000,- levert 3 x 15.420,- = 46.260,- aan totaal KIA op. Deze verdeling noemen wij strategisch investeren en is al aantrekkelijk vanaf een totaal aan investeringen vanaf ca. 60.000,-. Met het rekenmodel van de VGT is het voordeel om over te gaan tot een strategische investering door middel van lease snel en eenvoudig vast te stellen.
Bepalingen KIA De KIA komt in mindering op de belastbare winst uit de onderneming, tengevolge waarvan de belastingplichtige minder belasting betaald. De KIA is dus een (zeer aantrekkelijke) fiscale aftrekpost. Investeringsaftrek komt toe aan ondernemers of ondernemingen die zakelijke investeringen hebben gedaan. Investeren is het aangaan van verplichtingen voor de aanschaf of verbetering van bedrijfsmiddel(en) of het maken van voortbrengingskosten voor bedrijfsmiddel (o.a. verbouwingskosten). Voor de ondernemer (of onderneming) die geen aftrek van Omzetbelasting geniet, maakt de omzetbelasting deel uit van de verplichting of voortbrengingskosten.
Voorbeelden van investeringen verbouwing of bouw praktijkruimte (niet de aankoop van grond) aanschaf apparatuur voor de praktijk of het laboratorium; aanschaf computer(s) en software voor de bedrijfsuitoefening; aanschaf zonwering, airco, verlichting etc. voor de praktijk; aanleg tuin rondom de praktijkruimte / -gebouw; aanleg parkeerplaatsen bij de praktijkruimte / -gebouw; inrichting praktijkruimte, wachtkamer etc.
Uw accountant kan u nader informeren of de investeringen die u heeft gedaan of voornemens bent te gaan onder de KIA vallen.
Tandarts Kammerman uit Emmen had zijn collega Stoter op een intimiderende manier aangesproken over de behandeling van een patiënt. Tandarts Sloter diende hierop vervolgens een klacht in bij het Regionaal Medisch Tuchtcollege. Het college oordeelde echter dat “bedreiging en afzetting niet zijn aangetoond”. Het tuchtcollege vindt het wel oncollegiaal maar een tuchtrechterlijk verwijt zou te ver gaan. Dit schrijft Het Dagblad van het Noorden.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/114161823-recht-909.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2012-12-20 00:00:002019-06-06 12:23:32Tandarts vrijgesproken na intimidatie collega
Vanaf 2013 vervalt de mogelijkheid van automatisch verlengen van de verklaring arbeidsrelatie (VAR). Dit schrijft Ctrl.nl, de website van Deloitte voor het MKB. Dit betekent dat vanaf 2014 geen automatische verlenging meer wordt afgegeven.
Nu wordt de VAR automatisch verlengd indien de Belastingdienst in drie achtereenvolgende jaren dezelfde VAR heeft afgegeven voor gelijke werkzaamheden.
Webmodule In de loop van 2013 wordt de afgifte van de VAR vervangen door een webmodule waarmee direct een oordeel kan worden verkregen van de Belastingdienst over de arbeidsrelatie.
De Hoge Raad deed onlangs een uitspraak over een geschil tussen een orthodontist en de inspecteur. Het geschil ging over het belasten van het inkomen van de orthodontist in Nederland en de toepassing van de afroommethode. Dit schrijft Accountancy Nieuws.
De orthodontist woont in België maar heeft een praktijk in Nederland. De inspecteur was van mening dat het inkomen van de orthodontist in Nederland belastbaar is en dat de orthodontist een inkomen van 137.000 euro had en geen 60.000 na toepassing van de afroommethode.
De Hoge Raad oordeelde dat Nederland inderdaad belasting mag heffen over het inkomen van de orthodontist waarbij de hoogte van het inkomen naar Nederlandse maatstaven wordt vastgesteld. De afroommethode kan niet worden toegepast omdat de orthodontist werknemers in dienst had. De uitspraak van het Hof is vernietigd door de Hoge Raad en verwezen naar Hof Amsterdam.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2012-12-06 00:00:002012-12-06 00:00:00Meer belasting in Nederland voor Belgische orthodontist
De helft van de tandartsen verwacht dit jaar minder omzet dan in 2011. Zestien procent van de tandartspraktijken heeft zelfs een omzetdaling van meer dan tien procent. Dit meldt marketingbureau Van Es op basis van eigen marktonderzoek, schrijft Metro nieuws.
In 2011 gaf 23% van de tandartsen aan een omzetdaling te zien. Maar in dat jaar zag ook een zelfde percentage de omzet stijgen.
Dit jaar verwacht zeventien procent van de tandartsen een omzetstijging te kunnen boeken.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/verlies-ph-901.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2012-12-06 00:00:002018-12-06 12:45:04Helft tandartsen heeft dit jaar minder omzet
Patiënten in Duitsland krijgen meer rechten. De Duitse Bondsdag stemde op 29 november in met een wetsvoorstel waarin dit wordt geregeld, zo meldt het Rerformatorisch Dagblad.
De nieuwe regelingen geven patiënten het recht om hun medische dossier in te zien en kopieën hiervan te maken. Bovendien hebben patiënten recht op volledige en goede informatie voorafgaand aan de diagnose en behandeling.
Bij grote fouten geldt de omgekeerde bewijslast: artsen moeten aantonen dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de fout en de aangerichte schade. Patiënten moeten bij kleine missers wel zelf aantonen dat de arts de fout heeft veroorzaakt. Patiënten kunnen met deze wet ook eerder een antwoord van verzekeraars eisen over vergoeding van een behandeling.
Er komt nog geen fonds voor schadeloosstelling van gedupeerden van medische missers.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/114161823-recht-908.jpg9090Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2012-12-05 00:00:002020-12-14 12:14:30Patiënten krijgen meer rechten in Duitsland
Als u het jaar wilt afsluiten met een kerstfeest let dan goed op de fiscale regelingen. HR Praktijk geeft op haar website de volgende tips.
Let erop dat u minimaal 75% van uw medewerkers (per vestiging) uitnodigt voor het feest en dat het alleen voor personeel toegankelijk is.
Per jaar mag u onbelast 454 euro (incl btw) per medewerker uitgeven aan personeelsuitjes voor de jaren waarin u nog gebruik maakt van de overgangsregeling kostenvergoedingen.
Als u de werkkostenregeling al toepast, dan valt een personeelsfeest in de vrije ruimte die 1,4% van de totale fiscale loonsom bedraagt (in 2013 wordt dit 1,5%). Bij overschrijding wordt het meerdere belast met 80%. Viert u het personeelsfeest op de werkplek? Dan geldt een nihilwaardering voor de consumpties tijdens het feest. Geschenken zijn wel belast loon. Bij een feest buiten de werkplek, wordt de volledige factuurwaarde belast loon.
Als u btw-plichtig bent: de kosten mogen voor de btw niet uikomen boven 227 euro per werknemer.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/157351958-kerstkado-90.jpg9090https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2012-12-05 00:00:002012-12-05 00:00:00Wat mag u onbelast uitgeven aan een kerstfeest?
Tandheelkundige zorg is team werk geworden. Bijna de helft van de tandartsen delegeert taken aan assistenten. Negen van de tien tandartsen verwijzen patiënten door naar een mondhygiënist. Dat schrijft de NMT.
Lees de visie van de NMT over de rol en positie van de verschillende mondzorgverleners.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/05/taakherschikking-90.jpg9090https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg2012-12-05 00:00:002012-12-05 00:00:00Visie NMT over de rol en positie van zorgverleners in de mondzorg
Deze maand verschijnen de eerste advertenties over de mondhygiënist in de landelijke tijdschriften Flair, Viva, Kek mama en Kinderen, schrijft de NVM op haar website.
De testresultaten van de testpanelactie Gratis mondzorgadvies voor jou en je kind zijn verwerkt in een positieve advertorial over de mondhygiënist. Daarnaast is een algemene advertentie opgesteld over de mondhygiënist.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2012-11-19 00:00:002020-10-07 11:52:19Advertising voor de mondhygiënist in landelijke tijdschriften
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.