Prijs-kwaliteit aanvullende verzekeringen daalt

De premies voor de aanvullende ziektekostenverzekeringen stijgen in 2012 met gemiddeld 8,2 procent. De kwaliteit in dekking daarentegen stijgt met slechts 4,8 procent. De verhouding tussen prijs en kwaliteit daalt dus fors. Dit blijkt uit een onderzoek van Mercer onder 27 zorgverzekeraars in Nederland.

Goedkopere aanvullende verzekeringen
Gemiddeld laten verzekeraars de premies van hun goedkopere aanvullende verzekeringen met € 13 per jaar stijgen, terwijl de premies van hun duurdere aanvullende verzekeringen met ongeveer € 35 per jaar omhoog gaan. De duurdere aanvullende verzekeringen stijgen gemiddeld niet alleen forser in prijs, de dekking stijgt ook minder snel dan die van de goedkopere aanvullende verzekeringen. Daarnaast is er een groot verschil tussen de diverse zorgverzekeraars. Goed vergelijken van diverse aanvullende verzekeringen kan daarom zinvol zijn.

Ramon van Bruchem, consultant bij Mercer: “Over het algemeen laten de goedkopere aanvullende ziektekostenverzekeringen een betere prijs-kwaliteitverhouding zien. Je kunt je dus afvragen of de extra dekking die de duurdere varianten bieden de hogere premie altijd wel waard zijn.”

Tandheelkundige dekking bijna 4,9% omlaag
Het onderzoek wijst verder uit dat verzekeraars de dekking voor die onderdelen hebben versoberd waar doorgaans de meeste consumenten zich graag extra voor verzekeren – diverse therapieën, zoals fysiotherapie, en tandartskosten. De tandheelkundige dekking voor volwassenen in de aanvullende ziektekostenverzekeringen – voor zover die hier onder vallen – gaat gemiddeld met bijna 4,9 procent omlaag, terwijl de kwaliteit van de therapieën zelfs met 6,7 procent omlaag gaat. Er zijn op beide gebieden zelfs uitschieters van ruim boven de 20 procent. Van Bruchem: “Indien je ook de versobering van de basisverzekering in ogenschouw neemt, dan kan je in zijn algemeenheid spreken over verschraling van de zorgverzekering in 2012.”

Verschil tussen jong en oud stijgt
Verzekerden van 18 tot 45 jaar worden door ongeveer een kwart van de verzekeraars ontzien. Het verschil in premie met die van ouderen wordt in 2012 groter. Zo stijgen de premies voor oudere verzekerden met gemiddeld zo’n € 20, tegen gemiddeld € 12 euro bij jongere verzekerden.

Van Bruchem: “Klaarblijkelijk laten verzekeraars de solidariteit tussen de leeftijdsgroepen varen. Jongeren kunnen dus geld besparen door zich aan te sluiten bij verzekeraars met ‘jongerenkortingen’. Anderen doen er verstandig aan om zich aan te sluiten bij een werkgeverscollectief. De kortingen die men binnen kan slepen variëren van 5 procent tot 20 procent. Werkgevers kunnen in dit kader dus een grote rol spelen.”

Het onderzoek is gebaseerd op de Z-analyse die alle verzekeraars en prijsvergelijkers gebruiken bij de vergelijking van prijs en kwaliteit.

Over Mercer
Mercer is een mondiale aanbieder van advies-, outsourcing- en beleggingsdiensten. Het bedrijf biedt ondersteuning bij het oplossen van complexe vraagstukken ten aanzien van arbeidsvoorwaarden en menselijk kapitaal, en bij het ontwerpen en beheren van ziektekostenregelingen, sociale voorzieningen en pensioenen.

Bron:
Mercer



Lees meer over: Ondernemen, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
zorg, behandeling

Nieuwe ISSO-publicatie: elektrische installaties in wijkgebonden medische behandelruimten

De nieuwe ISSO-publiatie 84 geeft voorschriften bij het ontwerpen van elektrische installaties voor wijkgebonden medische behandelruimten.

Grotere locaties
De medische zorg is een zeer dynamische sector. Vroeger kenden we voornamelijk tandartspraktijken van beperkte omvang en grootte. De laatste jaren zien we steeds meer dat niet alleen steeds meer zorg gerelateerde diensten richting de wijken verschuiven, maar ook dat deze locaties steeds groter en complexer worden. Er ontstaan, naast de beperkte behandelcentra, ook steeds meer grotere zogenaamde “wijkgebonden medische behandelcentra”, waarin ook tandheelkundige zorg is ondergebracht.

De basis van de elektrische installatie voor zowel deze beperkte als de grotere wijkgebonden behandelcentra is de vernieuwde NEN Norm 1010:2007, die een aanmerkelijke verzwaring betekende ten opzichte van de oude Norm NEN 3134, die voor deze centra tot voor kort van toepassing was. Zo moest er volgens de NEN 1010:2007  bijvoorbeeld noodverlichting komen, moesten tandheelkundige operatielampen voorzien worden van een accusysteem en iedere praktijk voorzien worden van een noodaggregaat. Eisen die qua kosten per locatie in de vele duizenden euro’s zouden gaan lopen.

Lichtere klasse
Vertegenwoordigers van de Nederlandse Vereniging van Groothandelaren in de Tandheelkundige branche (VGT), de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) en de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) hebben zich ingespannen om de elektrische installaties voor de ‘wijkgebonden medische behandelruimten’ in een lichtere klasse ingedeeld te krijgen en dat is na veel gesprekken uiteindelijk gelukt. Met als resultaat de ISSO-publicatie 84 ‘Elektrische installaties in wijkgebonden medische behandelcentra’. Installateurs van elektrische installaties kunnen met het ontwerpen van elektrische installaties voor wijkgebonden medische behandelruimten vanaf nu de voorschriften en aanbevelingen van deze nieuwe ISSO-publicatie 84 hanteren.

Doelgroep ISSO-publicatie

  • Praktijkhouders van tandheelkundige inrichtingen, vanwege hun eindverantwoordelijkheid
  • Leden van de installatiebranche,vanuit hun adviesfunctie en hoedanigheid als uitvoerder
  • Adviesbureaus en brancheorganisaties van de diverse praktijkhouders, vanuit hun functie als adviseur en begeleider van leden

Veiligheid
ISSO wil met deze publicatie een bijdrage leveren aan het veilig uitvoeren van elektrotechnische installaties door de installatiebranche. De publicatie beoogt een heldere en praktische uitleg te geven van de aspecten die daarbij komen kijken als het gaat om medisch gebruikte ruimten in bestaande en nieuwe gebouwen.

ISSO-publicatie
Deze ISSO-publicatie is een echt ‘doe-boek’. Het betekent dat de installateur snel en adequaat toegang krijgt tot de relevante informatie zonder de uiteindelijke eindverantwoordelijkheid van de opdrachtgever uit het oog te verliezen.

De kostprijs van deze ISSO-publicatie 84 is €70,00 (excl. btw) en is te bestellen via de ISSO-winkel op www.isso.nl of via een email aan de VGT

Bron:
VGT

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
goed, slecht, vinger, wijzen

Kwaliteitskeurmerk Medisch Centrum Waalre en Centrum Mondzorg Waalre

Medisch Centrum Waalre en Centrum Mondzorg Waalre hebben allebei het ZKN kwaliteitskeurmerk behaald. Centrum Mondzorg Waalre is hiermee het eerste tandheelkundige centrum in Nederland dat dit keurmerk in ontvangst heeft mogen nemen.

ZKN keurmerk
Het ZKN keurmerk (Zelfstandige Klinieken Nederland) garandeert dat Medisch Centrum Waalre en Centrum Mondzorg Waalre voldoen aan de strenge eisen die ook in de reguliere ziekenhuizen worden gehanteerd. Onderdelen als infectiebeleid, kennis- en kwaliteitsniveau van het medisch personeel, nazorg, wachttijden en veiligheid van de apparatuur zijn enkele van de vele punten die jaarlijks worden gecontroleerd.

“Het garanderen van korte wachttijden, behandelingen op maat, een persoonlijke benadering en kwalitatieve zorg zijn doelen die voor beide centra opgaan. Deze doelen behaal je niet met een goed uitgerust en prachtig pand alleen. Het is uiteindelijk aan het voltallige team om ervoor te zorgen dat de patiënt zich te gast voelt en dat deze tevreden naar huis gaat”. Henk Eijsbouts, implantoloog en eigenaar QUOLE.

Beide klinieken bevinden zich in hetzelfde “QUOLE” gebouw, gelegen op Bedrijvenpark Het Broek waar op 2 december de kwaliteitskeurmerken in ontvangst zijn genomen door Henk Eijsbouts (Directeur QUOLE) en Yvette Bloemen (Manager Medische Zorg).

Om ervoor te zorgen dat top organisatie en kwaliteit gehandhaafd blijven krijgen de klinieken jaarlijks een hertoetsing waarbij alle processen opnieuw worden beoordeeld. Zo behoudt het keurmerk haar waarde als kwaliteitskeurmerk voor behandelaar, patiënt, huisarts en zorgverzekeraar.

Over Medisch Centrum Waalre
Met de specialisaties orthopedie, plastische chirurgie, dermatologie en algemene chirurgie biedt Medisch Centrum Waalre verzekerde en onverzekerde medisch specialistische zorg, poliklinisch en indien operatie nodig is, in dagbehandeling of met een overnachting.

“Met uitzondering van de plastische chirurgie vallen alle behandelingen bij Medisch Centrum Waalre onder verzekerde zorg. Een patiënt hoeft dan ook niet bang te zijn voor extra kosten bij bijvoorbeeld een avondconsult bij de dermatoloog, of een operatieve behandeling aan de pols”, Yvette Bloemen, manager medische zorg Medisch Centrum Waalre.

Over Centrum Mondzorg Waalre
De volledige tandheelkundige zorg in zijn volle breedte en met hoogste kwaliteit is te vinden bij Centrum Mondzorg Waalre. Met een zeer groot team van geregistreerde ervaren tandartsen, implantologen, mondhygiënisten en assisterend personeel kan een groot pakket aan tandheelkundige behandelingen aanbieden. Van de reguliere controle voor het gehele gezin tot zeer uitgebreide rehabilitaties met implantaten.

Bron:
Kliniekoverzicht

Lees meer over: Management, Ondernemen
Driejarig meisje overleden tijdens tandheelkundige ingreep

Bent u klaar voor een verbouwing?

Bent u ooit privé verhuisd? Dan weet u wellicht nog wat daar allemaal bij kwam kijken. Een praktijkverbouwing is nog complexer dan een privéverhuizing. De vragenlijst hieronder maakt duidelijk of u er klaar voor bent.

Als u alle vragen met ja kunt beantwoorden, dan heeft u misschien een verkeerd beroep gekozen of bent u een alleskunner.
Kunt u een vraag niet met ja beantwoorden, dan is het wellicht verstandig om externe hulp in te roepen die u met raad en daad bijstaat en de helikopterview houdt. Uiteraard blijft u de eindbeslisser. Want wie betaalt, bepaalt.

Kunt u een verbouwing doorstaan? Tien vragen ter voorbereiding

  1. Denkt u dat u in werk- en privétijd de benodigde uren vrij kunt maken voor het gehele proces?
  2. Denkt u dat u op de hoogte bent van de actuele prijzen van alle bouwonderdelen?
  3. Denkt u dat u in uw directe omgeving een persoon heeft met kennis van zaken als het om bouwprocessen gaat? Vooral in de beginfase is het prettig een goede sparring partner te hebben.
  4. Denkt u dat u voldoende kennis bezit om eerste ramingskosten op te stellen, zodat u kunt bepalen of uw budget toereikend is voor uw plannen?
  5. Denkt u dat u voldoende ervaring heeft opgedaan in andere projecten, zodat u weet hoe u uw bouw- en inrichtingswensen kunt realiseren? Inzicht in bouwkundige mogelijkheden is essentieel.
  6. Vindt u het prettig om op elk gewenst tijdstip benaderd te kunnen worden door betrokken partijen die een vraag hebben over uw project? Het is handig een buffer te hebben tegen opdringerige verkopers/makelaars en/of vragen vanuit die partijen.
  7. Wilt u graag teveel betalen? Oftewel: beschikt u over goede financiële onderhandelingstechnieken?
  8. Lijkt het u een goed plan dat het werk niet in de juiste volgorde wordt uitgevoerd? Anders gezegd: ben u in staat het overzicht over de planning te behouden?
  9. Denkt u dat alle opdrachten bij de juiste discipline terechtkomen? Weet u welke mannetjes u waarvoor nodig heeft?
  10. Kunt u uw rust bewaren, ook als het – op het laatste moment – toch nog even fout dreigt te lopen?

Door:
Hans Schoenmakers Project Coördinatie

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
Werk - deal

Werkgevers letten te veel op extraverte kandidaten

In sollicitatiegesprekken letten werkgevers er vooral op of iemand extravert is. Niet slim, is de conclusie van het proefschrift dat Rutger Kappe op 29 november verdedigde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Uitbundigheid, durf in nieuwe situaties: het zijn eigenschappen waar werkgevers in sollicitatiegespekken veel waarde aan hechten. Maar extraversie is geen garantie voor succes, weet Kappe: “Ik ontdekte dat extraverten over het algemeen een hoger startsalaris krijgen, maar zij doen het niet beter in hun loopbaan. Werkgevers verliezen dus potentieel goede werknemers door zich te veel te richten op extraverte kandidaten.”

Kwestie van karakter
Kappe deed onderzoek onder studenten van Hogeschool Inholland en volgde ze tot aan het begin van hun werkende carrière. Hij concludeert dat succes een kwestie van karakter is. Studenten met een grote dosis zelfdiscipline en doorzettingsvermogen zijn succesvoller tijdens hun studie. Zo halen zij hogere cijfers en studeren zij sneller af.

Hoewel Kappe bewijs vond dat intelligentie een rol speelt bij studiesucces, blijkt dat karaktertrekken als doorzettings- en organisatievermogen vijf maal zo belangrijk zijn. Motivatie is twee maal zo belangrijk als intelligentie.

Leerstijlen overschat
Op basis van zijn onderzoek adviseert Kappe onderwijsinstellingen om de persoonlijkheid en motivatie van studenten in kaart te brengen: “De tijd dat alle studenten dezelfde (studieloopbaan-) begeleiding krijgen is wat mij betreft voorbij. Op basis van iemands profiel kunnen opleidingen specifieke interventies ontwikkelen en inzetten.”
Kappe’s onderzoek toont tevens aan dat de relatie tussen de leerstijl(en) van studenten en hun studieprestaties overschat wordt. “Veel docenten en studiebegeleiders vinden leerstijlen belangrijk, terwijl dit onderzoek aantoont dat leerstijlen geen effect hebben op cijfers of studieduur. Voor leerstijlen geldt dus: het schaadt niet, maar het baat ook niet”, aldus Kappe.

Bron:
Vrije Universiteit Amsterdam

 

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Onderzoek, Personeel
Dossier, map

VGT verzorgt nu ook KEW-dossier voor rontgentoestellen van 100kV of meer

Tandartsen en/of praktijkhouders kunnen nu ook bij de leden van de VGT terecht voor de risico-inventarisatie – en in het verlengde daarvan het KEW-dossier – voor röntgentoestellen van 100 kiloVolt (kV) of meer.

Aanvraag via VGT-leden
Omdat deze toestellen vergunningsplichtig zijn, in tegenstelling tot toestellen onder de 100kV die alleen maar meldingsplichtig zijn, kon de VGT praktijken waar een toestel van 100kV of meer aanwezig was tot op heden niet voorzien van een KEW-dossier.
Daar is nu verandering in gekomen. Ook praktijken waar één of meer vergunningsplichtige toestellen aanwezig zijn, kunnen nu via een lid van de VGT een aanvraag voor een KEW-dossier indienen.

Vergunning erbij doen
Bij de aanvraag voor een KEW-dossier moet dan wel een (kopie van) de vergunning worden gedaan. Zonder vergunning is het niet mogelijk een KEW-dossier voor een vergunningsplichtig toestel op te maken.

Toestel opnemen in software
Om een risico-inventarisatie en een KEW-dossier te kunnen maken, dient het toestel wel eerst opgenomen te worden in de VGT software voor de risico-analyse. En om dit te kunnen doen, moet er dus eerst een zogenaamde ‘nulmeting’ op het toestel worden gedaan, anders kunnen er geen gegevens in de software ondergebracht worden.

Bij de VGT vindt momenteel een inventarisatie plaats van de toestellen van (meer dan) 100 kV die binnenkort in de software opgenomen moeten worden om de risico-analyse te kunnen maken.

Bron:
VGT

Lees meer over: Ondernemen, Röntgen | Digitale tandheelkunde, Thema A-Z, Wet- en regelgeving
eten, burgers

De mooiste lunch- en kantoorruimte

Waar brengt u uw pauze door? En hoe ziet uw kantoorruimte eruit? Wij ontvangen graag uw foto’s, voor onze top tien van mooiste ruimtes achter de schermen.

Vóór de schermen heeft u de zaken prima voor elkaar. Dat bewijzen de foto’s van uw panden, wachtkamers en balies die we eerder publiceerden.

Maar hoe is het bij u achter de schermen? Wij zijn benieuwd naar uw kantoorruimte en de plek waar u uw koffie en lunch nuttigt. Uw foto’s kunt u mailen naar redactie@dentalinfo.nl

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
computer, veilig, geen toegang

Zo geeft u cybercriminelen geen kans

Kleine organisaties zijn helaas een gemakkelijk doelwit voor cybercriminelen. Met een simpel virus kunnen deze criminelen uw systeem platleggen, informatie wissen of zelfs stelen. Welke soorten digitale criminaliteit zijn er en hoe kunt u zich hier tegen wapenen? Een tweedelig overzicht.

  • Kijk altijd of u persoonlijk wordt aangesproken in e-mail
  • Installeer anti-virusscanners en update regelmatig
  • Open nooit zomaar een bijlage

Internet wordt steeds meer een eerste levensbehoefte: 90 procent van de Nederlanders is actief op internet in zijn vrije tijd. Nederlanders nemen echter weinig voorzorgsmaatregelen om zich te beschermen tegen de negatieve gevolgen van internetgebruik. Dit blijkt uit het Trendrapport “Computer- en Internetgebruik 2011” van de Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digibewust.

U kunt dagelijks te maken krijgen met digitale criminaliteit. Soms hebt u het niet eens in de gaten. Klantenbestanden kunnen bijvoorbeeld ongemerkt worden gestolen. Het is belangrijk dat u zich bewust wordt van de gevaren van cybercriminaliteit. Hoe meer u weet over de verschillende vormen, hoe beter u zich er tegen kunt wapenen.

Phishing
Phishing is een vorm van internetfraude. Internetgebruikers worden misleid door e-mails en websites die de indruk wekken dat ze afkomstig zijn van betrouwbare bedrijven, zoals banken. In werkelijkheid zijn deze e-mails en websites vervalsingen. Vaak wordt er in e-mails gevraagd om even “inloggegevens te controleren”. Op deze manier worden inlognamen, wachtwoorden en creditcardgegevens ontfutseld, met alle gevolgen van dien.

Omdat er steeds meer mensen slachtoffer worden van oplichting bij internetbankieren, komt de Nederlandse Vereniging van Banken met de campagne Veilig Bankieren. Hierin wordt men gewezen op de gevaren van internetbankieren, zoals phishing.

Voorkom dat u slachtoffer wordt van phishing!
Als u een e-mail ontvangt waarin gevraagd wordt naar persoonlijke gegevens, wees er dan altijd op bedacht dat het mogelijk om phishing kan gaan. Controleer het internetadres goed, want bij phishing er is altijd iets wat er niet klopt aan het internetadres (zoals een @ in het adres). Kijk ook of u in de e-mail persoonlijk wordt aangesproken. Betrouwbare bedrijven spreken vaak persoonlijk aan, bij phishing is dit bijna nooit het geval. Als de e-mail afkomstig lijkt te zijn van een bank, kijk dan of u gegevens moet verstrekken op de inlogpagina van de bank. Uw bank zal namelijk nooit ergens anders dan op de eigen inlogpagina om uw inloggegevens vragen.

Virussen
Een computervirus is een vorm van schadelijke software. Het is een computerprogramma dat zich kan nestelen in uw computerbestanden, bijvoorbeeld in bestanden van een besturingssysteem. Virussen worden als schadelijk beschouwd omdat ze ruimte innemen op uw computer en de snelheid van uw computer aantasten.

Wat kunt u doen tegen virussen?
Als u uw computer wilt beschermen tegen virussen of een al geïnfecteerde computer virusvrij wilt maken, dan is het verstandig dat u een virusscanner aanschaft.

Bekende softwarepakketten voor virusbestrijding zijn:
McAfee
AVG

Ook is het verstandig om back-ups te maken, voor het geval dat virussen alsnog toeslaan en belangrijke informatie wissen. KPN heeft momenteel een speciale Sinterklaasactie, waarbij u 50 procent korting krijgt voor een Back-up Online abonnement. Klik hier voor meer informatie.

Trojans
Trojans zijn programma’s die binnendringen op uw computer door zich voor te doen als een onschuldig programma (zoals een leuke screensaver of een kleine applicatie).

Als een trojan eenmaal is binnengedrongen in uw computer, kunnen hackers volledige controle krijgen over uw computer. Trojans dringen binnen met verschillende doelen: persoonlijke gegevens achterhalen, gegevens verwijderen of spam versturen uit uw naam.

Wat kunt u doen tegen Trojans?
Trojans worden vaak als bijlage meegestuurd met e-mails. Als u de bijlage opent, wordt de trojan toegelaten tot uw systeem. Open daarom nooit een bijlage met daarin uitvoerbare bestanden, zoals .exe en .vbs. Ook wordt er tijdens het surfen op internet wel eens gevraagd om een bepaald programma te downloaden of installeren. Als u de pagina niet kent en het ziet er verdacht uit, download of installeer het programma dan niet.

Er zijn allerlei programma’s die trojans buiten de deur kunnen houden. De meeste virusscanners kunnen gebruikt worden om trojans mee op te sporen.

 

Bron:
Business Compleet

Lees meer over: E-health, ICT, Kennis
Vanaf 1 augustus gedeeltelijk verbod gezichtsbedekkende kleding van start

Twee maanden beroepsverbod voor Belgische tandarts wegens reclame

De Belgische tandarts Lode D. krijgt een beroepsverbod van twee maanden opgelegd omdat hij reclame maakte voor het witter maken van tanden. De uitbaatster van een Maldegems schoonheidssalon, met wie de tandarts samenwerkte, krijgt een boete.

Reclame tandheelkundige ingrepen verboden
De 61-jarige tandarts uit Waregem kreeg het beroepsverbod opgelegd door de correctionele rechtbank van Gent. Lode D. maakte samen met de uitbaatster van schoonheidssalon Body & Face uit Maldegem reclame op de website van het salon en in enkele lokale magazines. Nochtans is het in België verboden dat tandartsen reclame maken voor tandheelkundige ingrepen, zoals het populaire bleachen of witter maken van tanden. Op de website van Body & Face prees uitbaatster Nathalie C. (43) uit Ingelmunster het bleachen aan en vermeldde daarbij dat een afbetalingsplan mogelijk is. De vrouw zou zelfs een eindejaarskorting aangeboden hebben.

De tandarts voerde minstens een keer een tandheelkundige ingreep uit in een kabinet van het salon. Wat wettelijk niet mag, want de uitbaatster maakte er reclame voor. De tandarts gebruikte voor de ingreep zijn eigen mobiele tandartsunit en een eigen operatietafel. Die worden nu door het gerecht in beslag genomen.

Boete
Lode D. wordt daarnaast ook nog veroordeeld tot het betalen van een boete van 5.500 euro. De uitbaatster van het schoonheidssalon krijgt een boete van 4.400 euro.

Bron:
Nieuwsblad.be

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
zorg - geld

Uw praktijk op de kaart met een heldere prijslijst

Volgens sommige media gaan de mondzorgtarieven stijgen. Maar is dat ook zo? En is dat erg? Goede kwaliteit heeft een prijs. Uw prijslijst laat zien waar uw praktijk voor staat. Bekijk hier een voorbeeld.

Het moet kloppen
Schoonheid verkoopt. Dat weten we allemaal. We willen graag een mooie auto. Want een mooie auto gaat niet stuk en een mooie auto rijdt harder. Denken we…. Chocolaatjes die er mooi uitzien smaken ontzettend lekker en, sterker nog, we kopen graag dure chocolaatjes, want die goedkope zullen wel niet veel soeps zijn. Toch? En wie eet er nu een blauwe aardappel? Wie eet er onder een paarse lamp? Het moet er smakelijk en sfeervol uitzien, anders motten we het niet.
Een praktijk met antieke stoelen in de wachtkamer associëren we niet met hypermoderne technieken. Het ene beeld beïnvloedt dus het andere. Het moet kloppen. Zo ook uw prijslijst.

Positief gevoel
Dental INFO bedacht voor u een voorbeeldprijslijst, ter inspiratie bij het opstellen en vormgeven van uw eigen lijst. De prijslijst roept een positief gevoel op, niet in de laatste plaats door de foto’s van mensen, die ontzettend blij lijken te zijn met hun gebit.
De omschrijvingen staan gegroepeerd, zodat het geheel rustig oogt en uw patiënt niet meteen zal denken ‘het zal wel, het zegt me allemaal niks’. Handig, want zo kunt u de lijst ook nog eens gebruiken als kant-en-klare begroting.
Wij adviseren u om de prijslijst in uw eigen huisstijl te brengen. Neem, zonodig, een tekstschrijver en een ontwerper in de arm.

NB: Het voorbeeld is van een mondhygiënistenpraktijk. U mag hier niet uit kopiëren, het is enkel als voorbeeld bedoeld!

Bekijk de voorbeeldprijslijst

Bron:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
statistieken, modellen

Grip op uw consult

Er schort veel aan de communicatie tussen patiënt en huisarts, blijkt uit internationaal onderzoek. Hier kunt u zien hoe het “wel en niet ” moet. De tips zijn goed toepasbaar in de dental praktijk.

Bron:
Hematoslife.org

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
agenda, planner

De VAR blijft op de agenda

Een paar weken geleden kwamen de eerste resultaten van een actieplan regeldruk voor zzp’ers naar buiten. Zzp-organisaties hebben met het ministerie hard gewerkt om het leven van de zzp’er eenvoudiger te maken. Zo wordt de jaarlijkse heffing van de Kamer van Koophandel afgeschaft.

Andere aangedragen knelpunten zoals het vereenvoudigen van de urenregistratie, belastingaanslagen, BTW-regels en het aanvragen van vergunningen bij gemeentes zullen in het komende jaar worden aangepakt.

Een groot deel van de zzp’ers vindt belastingzaken ingewikkeld en onoverzichtelijk, als PZO worden we daar dagelijks mee geconfonteerd.

VAR
Onlangs ontving ik weer een bericht over 40 zzp’ers in de zorg die geen VAR hadden. Ze moesten verplicht in loondienst en alsnog sociale premies terugbetalen. Tegelijkertijd waren er 40 zzp’ers met een VAR die exact hetzelfde werk deden. Zij werden wel als ondernemer gezien. Ondernemerschap zit niet in het papiertje, maar in de mens.

Wat veel mensen namelijk niet weten: een VAR is niet verplicht! En: hoewel de VAR nog steeds een belangrijke bouwsteen is onder het ondernemerschap, was de VAR altijd bedoeld als tijdelijke regel. PZO heeft destijds hard gewerkt voor een VAR die ondernemers meer duidelijkheid geeft over haar status.

Op de agenda
Bij dezen de belofte van PZO, dat we de VAR op de agenda houden, ook voor 2012. Het is duidelijk dat we met de belastingdienst en de verantwoordelijke ministeries de VAR blijven inzetten waar hij voor is bedoeld, namelijk de zzp’er in zijn ondernemerschap bevestigen. De zzp’er is niet meer weg te denken uit het economisch landschap, de VAR moet mee gaan met de tijd. Tegelijkertijd vind ik het belangrijk dat de zzp’er en de opdrachtgever een werkbaar instrument hebben dat het makkelijker maakt om zaken te blijven doen.

Geschreven door Esther Raats, voorzitter PZO

Bron:
Businesscompleet

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving, ZZP-er
vakantiegeld

Laatste weken voordeelregeling willekeurige afschrijvingen

Voor investeringen die voor 31 december 2011 zijn betaald en voor 1 januari 2014 in gebruik worden genomen, kunnen bedrijven nu nog profiteren van de regeling van de willekeurige afschrijvingen.

Met deze regeling kan dit en volgend jaar nog een fors liquiditeitsvoordeel behaald worden, doordat in het jaar van aanschaf en betaling tot 50% mag worden afgeschreven. In het jaar daarna kan ook nog tot 50% worden afgeschreven. Veel investeringen kwalificeren zich voor deze regeling die in 2012 geheel vervalt.

Bron:
PleinPlus

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
wet, hamer, weegschaal

Nieuwe vakantiewetgeving per 2012

Vanaf 1 januari 2012 geldt de nieuwe vakantiewetgeving. De wettelijke vakantiedagen zullen een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd vervallen. Zieke werknemers hebben voortaan recht op volledige opbouw van vakantiedagen.

Vervaltermijn
In het kader van gezondheid en veiligheid wil het kabinet werknemers stimuleren om regelmatig vakantie op te nemen. Onder de huidige wet vervallen vakantiedagen zelden. Opgebouwde dagen verjaren pas na vijf jaar en de oudste dagen worden als eerste opgenomen.
Vanaf 1 januari 2012 zullen de wettelijke vakantiedagen een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd vervallen. De wettelijke vakantiedagen die worden opgebouwd in 2012, zullen dus al op 1 juli 2013 vervallen.

Wettelijke- en bovenwettelijke vakantiedagen
In de nieuwe wet wordt onderscheid gemaakt tussen wettelijke- en bovenwettelijke vakantiedagen. Wettelijke vakantiedagen zijn de vakantiedagen die de wet voorschrijft; vier weken per jaar. De regels hiervoor zijn streng en strikt.

Bovenwettelijke vakantiedagen zijn die vakantiedagen die de werknemer extra heeft bovenop zijn wettelijke vakantiedagen. De regels hiervoor zijn minder streng, partijen mogen afwijkende afspraken maken.

De vervaltermijn van zes maanden geldt alleen voor de wettelijke vakantiedagen. Voor de bovenwettelijke vakantiedagen blijft – tenzij andere afspraken zijn gemaakt – de verjaringstermijn van vijf jaar gelden.

Twee uitzonderingen
Op de nieuwe vervaltermijn van wettelijke vakantiedagen gelden twee uitzonderingen:

  • Redelijkerwijs niet in staat om vakantie op te nemen
    Wanneer een werknemer ‘redelijkerwijs’ wel of niet in staat was om vakantie op te nemen, zal grotendeels door de rechtspraak moeten worden ingevuld. De werknemer zal wel aannemelijk moeten maken dat hij niet in staat was om vakantie op te nemen. De minister benadrukt dat daarvan niet zomaar sprake is.
  • Partijen mogen de vervaltermijn verlengen
    De werkgever en de werknemer mogen de vervaltermijn in onderling overleg verlengen. Zij mogen dus onderling afspreken dat de vervaltermijn geen 6, maar bijvoorbeeld 18, 36 of 60 maanden bedraagt.

Zieke werknemers
Zieke werknemers hebben nu alleen recht op vakantiedagenopbouw gedurende de laatste zes maanden van hun ziekte. Vanaf 1 januari 2012 bouwen zij vakantiedagen op, zolang zij recht hebben op loonbetaling.

Daar staat tegenover dat zieke werknemers die vakantie genieten, ook vakantiedagen opmaken. Nu is het vaak onduidelijk of een zieke werknemer wel of geen vakantiedagen opmaakt. In de nieuwe wet wordt gestimuleerd om ook tijdens ziekte vakantie te nemen. De werkgever zal de zieke werknemer er straks zelfs op moeten wijzen dat hij vakantie kan opnemen en hij zal dit ook in het re-integratieplan moeten opnemen.

Verlofadministratie
Met de aanstaande wijzigingen in de vakantiewetgeving wordt het administreren van vakanties nog belangrijker dan voorheen. Als over vakantiedagen discussie ontstaat en de werkgever zelf geen administratie heeft bijgehouden, dan wordt in principe uitgegaan van de administratie van de werknemer.

Dagen tot 1 januari 2012
U zult moeten inventariseren welke vakantiedagen onder de huidige wetgeving vallen. Dat zijn die dagen die tot 31 december 2012 zijn – en nog worden – opgebouwd. Per vakantiedag kunt u vervolgens bepalen wanneer die verjaart. Een vakantiedag verjaart vijf jaar na het vakantiejaar waarin hij is opgebouwd. Als u over de bovenwettelijke vakantiedagen afwijkende afspraken heeft gemaakt, dan zult u die apart moeten registreren.

Het is aan te raden om uw werknemers tegen het einde van 2011 daarvan een overzicht te sturen. Als het overzicht niet klopt, dan is nu nog na te gaan of er iets mis is gegaan. Na de invoering van de nieuwe wet wordt dat een stuk lastiger.

Welke dagen worden eerst afgeboekt?
Naar verwachting betekent een redelijke uitleg van de wet dat die dagen, die als eerste verloren gaan, als eerste zullen moeten worden afgeboekt. Ook dat zal de werkgever goed moeten administreren.

Bron:
XpertHR.nl

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Orale infecties, boos, vrouw, mond

De tien grootste irritaties op de werkvloer

Trage IT-systemen, vastlopende of lege printers, luid bellende collega’s en onnodige e-mails; het zijn een paar van de grootste irritaties op de werkvloer, volgens een onderzoek van Samsung Electronics onder 1.500 kantoormedewerkers.

Trage IT-systemen zijn voor 68 procent van de ondervraagden het grootste irritatiepunt. Het vastlopen van de printer krijgt met 42 procent een tweede plek in de ranglijst. Onnodig e-mailverkeer staat op een derde plek (39 procent), gevolgd door luid bellende collega’s (34 procent). Het niet bijvullen van papier in de printer krijgt met 27 procent een vijfde plek in de top tien.

Irritante ringtones (23 procent), van IT Support de tip krijgen de computer opnieuw op te starten (20 procent) en het eten van geurig eten (19 procent) staan ook in de lijst. Op nummer 9 staat het niet werken van IT in meetings (19 procent) en op de laatste plek is het niet halen van koffie of thee voor collega’s te vinden (12 procent). Slechts 4 procent van de ondervraagden gaf aan dat niets op kantoor irritatie opwekt.

Niet met, niet zonder
Volgens de respondenten kan de werkplek de komende twintig jaar niet zonder internet en WiFi (80 procent), computers (71 procent), e-mail (68 procent), video conferencing (51 procent) en printers (45 procent). Wat betreft technologie heerst de attitude ‘we kunnen niet met, maar ook niet zonder’, hoewel de respondenten erkennen dat technologie essentieel is voor de werkomgeving de komende twintig jaar.
Als suggesties om irritaties op de werkvloer tegen te gaan noemt bijna 29 procent het ontwikkelen van een printer die zelf automatisch het vastlopen van papier kan oplossen, 18 procent wil self-refilling toner cartridges.

Bron:
HRPraktijk

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Lijst

De 10 mooiste balies

Om een goede balie kun je niet heen. Voor uw patiënt is het het begin- en eindpunt van het tandartsbezoek. Ontvangst, financiële afhandeling en het maken van een volgende afspraak vinden allemaal plaats aan de balie.
Varianten zijn er genoeg. Sommige zijn strak, strakker, strakst, andere vertrouwd traditioneel. Afhankelijk van smaak en ruimtelijke mogelijkheden, zijn ze halfrond, rechthoekig of hebben ze een speelse vorm. Uw balies zijn van glas, hout, metaal, kunststof of een combinatie daarvan. Met of zonder verlichting en al dan niet opgefleurd met een plantje of bloemetje. Hieronder een greep uit de verschillende mogelijkheden uit Nederland en andere landen.

Heeft u ook een mooie of bijzondere balie, wachtkamer of praktijkgebouw? Mail ons een foto!

Tandartspraktijk Dik, Barneveld. Ontwerp: Creops Ontwerpbureau

 

Tandartspraktijk Van Hek, Waalre

 

Tandartspraktijk Acht, Eindhoven

 

Kliniek voor Cosmetische Tandheelkunde, Amsterdam Zuid

 

Mondhygiënepraktijk Zuilen.

 

Tandartspraktijk U.S. Gangaram Panday, Almere

Centric Dental Views, Campbelltown, Australië

 

Implantlogyca Dental Office, Virginia, Verenigde Staten

Ideal Dentistry, Kentucky, Verenigde Staten

 

Silom Dental Esthetic Center, Bangkok, Thailand

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
samen, afspraak, handen schudden

Vijf stijlen voor oplossing van conflicten

Hoe vaak heeft u een conflict op uw werk? Lees hier de vijf stijlen van conflicthantering en ontdek wat de voordelen zijn van elke stijl.

Inhoud of relatie
Een conflict kan gaan om de inhoud van een kwestie (inhoudsniveau) en/of om de relatie tussen de betrokkenen (betrekkingsniveau). Elk van de partijen heeft belang bij een gunstige afloop van het conflict en voelt zich tegelijkertijd in min of meerdere mate verantwoordelijk voor de relatie met de ander. Ieder mens ontwikkelt zo zijn eigen manieren om met conflicten om te gaan. De ene persoon is assertiever van aard en presenteert zich in conflicten zeer strijdvaardig. De ander is wellicht meer coöperatief en stelt het belang van de relatie boven dat van de te behalen resultaten. Overigens kan deze houding per moment verschillen. Dit is afhankelijk van de belangen die voor ieder op het spel staan en de waarde van de relatie.

Kenneth W. Thomas en Ralph H. Kilmann ontwikkelden een model waarin zij vijf manieren benoemen om conflicten te hanteren: doordrukken, samenwerken, compromissen sluiten, vermijden en toegeven. Dit model staat bekend als het Thomas en Killman instrument conflictstijlen. Onderzoek hier of u uzelf herkent in één van de stijlen. Het is ook mogelijk dat u verschillende manieren van conflicthantering gebruikt. Elke stijl heeft zijn eigen vóór- en nadelen; de effectiviteit van elke stijl verschilt per situatie.

Doordrukken
Als u in een conflict vooral doordrukt, heeft u veel zorg om uw eigen belangen en minder zorg om de relatie met uw gesprekspartner. Als u deze stijl hanteert, probeert u uw eigen doelen en belangen door te drukken, zonder rekening te houden met die van de ander. Het gaat u puur om winnen of verliezen, waarbij u inzet op eigen winst en verlies voor uw tegenstander. Als u doordrukt bereikt u geen win-win situatie. Voor één van beiden zal het conflict onbevredigend beëindigen. Als uw gesprekspartner weerstand blijft bieden, kan uw houding steeds aanvallender worden. Daarbij kan escalatie optreden waardoor u lijnrecht tegenover uw gesprekspartner komt te staan. Het conflict wordt dan een strijd.

Het is goed om u bewust te zijn van uw eigen belangen en daarvoor op te komen. Het kan zinnig zijn om door te drukken als er weinig tijd is en u zeker weet dat u gelijk heeft. Maar als een win-win situatie uw streven is, zult u goed moeten luisteren wat de ander wenst en daar voldoende rekening mee houden. Zelfs bij grote tegenstellingen kunnen er mogelijkheden tot onderhandelen zijn. Als u goed luistert, kunt u ontdekken dat u het misschien helemaal niet zo met elkaar oneens bent en dat er wellicht raakvlakken zijn. Als u in conflicten doordrukt, is het belangrijk om te kijken of u uw relatie met de ander niet onnodig onder druk zet. Het blijft ook de vraag of u op deze manier uw doel optimaal bereikt of dat u de ander slechts onnodig tegen u opzet. U doet er verstandig aan om een combinatie van verschillende conflictstijlen te hanteren, zodat u alleen doordrukt in situaties waarbij dat voor uw gevoel echt noodzakelijk is. Drukt u te weinig door, dan kunt u zich afvragen of u wel voldoende voor uzelf opkomt en uw mening krachtig genoeg duidelijk maakt. Het is niet altijd nodig, maar in sommige situaties mag u best eens met de vuist op tafel slaan. Zo kunt u uw visie duidelijk laten blijken en ook tonen dat u in dit geval bereid bent tot het uiterste te gaan.

Samenwerken
Als samenwerken uw voorkeur heeft, heeft u voldoende zorg om hun eigen belangen en ook voldoende zorg om de relatie met de ander. Dat wil zeggen dat u uw eigen belangen behartigt en daarbij ook rekening houdt met de wensen van de ander. U legt uw tegenstrijdige belangen op tafel en tracht gezamenlijk een oplossing te vinden die gunstig is voor beide partijen. Daarbij streeft u naar een win-win situatie en ligt de nadruk op wederzijdse tevredenheid. Natuurlijk verloopt dit niet altijd probleemloos en kan een conflict soms escaleren. Toch blijft de steeds terugkerende insteek dat beide partijen er beter uitkomen. Als u deze stijl gebruikt, bent u sterk genoeg om voor uw eigen belangen op te komen, maar beseft tegelijkertijd dat u voor optimaal resultaat afhankelijk van de ander bent. Het is in de onderhandeling belangrijk om een goede onderlinge relatie in stand te houden, maar dit mag niet ten koste gaan van uw eigen belangen. Om deze stijl succesvol toe te passen, is het noodzakelijk dat er een open communicatie bestaat tussen de verschillende partijen en dat de gespreksdeelnemers beschikken over goede sociale vaardigheden.

‘Samenwerken is samen problemen oplossen’. Dit klinkt als de ideale manier van conflicthantering. Het is zeker een zinnige manier als uw belangen niet te ver uiteen liggen en als u elkaar nodig heeft voor de uitvoering. Gebruikt u deze conflicthanteringstijl frequent, dan kunt u blijkbaar goed overweg met meningsverschillen. Besef wel dat u niet aan deze stijl vast zit, maar ook wel eens een andere kunt gebruiken. U hoeft er immers niet altijd samen evengoed uit te komen. Als u steeds maar bezig bent met oplossen van onderlinge problemen, bent u feitelijk voortdurend in een conflict. Er is altijd wel iets om uit te praten en dat kan op den duur erg vermoeiend zijn. Maak er dus geen must van, zodat conflicten als gezamenlijke uitdagingen worden gezien. Het moet wel een doel dienen. U moet ervoor waken dat u niet te veel energie investeert in het zoeken naar oplossingen terwijl de andere partij daartoe weinig gemotiveerd is. Is samenwerken niet uw voorkeursstijl, bedenk dan dat het openingen biedt tot een uitkomst waarin u beiden iets wint. Zo kunt u een conflict ook zien als een gezamenlijk project waar beide partijen beter van worden. Er hoeven niet altijd verliezers te zijn. U kunt ervaren dat samenwerken meer winst oplevert dan verwacht. U kunt uw doelen ermee behalen en tegelijkertijd de relatie met de ander verbeteren.

Compromissen sluiten
Als u bij voorkeur compromissen sluit, kiest u het midden tussen zorg om hun eigen belangen en de zorg om de relatie met de ander. U bent in spanningsvolle en conflictsituaties steeds op zoek naar een middenweg. Telkens als zich een conflict aandient zoekt u naar een gelijkwaardige oplossing voor beide partijen. Het gaat er niet om wie er beter van wordt, maar dat het eerlijk verdeeld is. Samen kijkt u naar de belangen van beide partijen en dan wordt een keuze gemaakt, zodat ieder even veel krijgt. Ieder de helft lijkt een eerlijke en ook goede manier voor beide partijen, maar daarbij is sprake van een beperkte visie. Er wordt slechts verdeeld, zonder rekening te houden met de waarde van ieders belangen en de mogelijkheden. De koek wordt verdeeld, maar die koek wordt niet groter dan hij is. Soms is er een oplossing te bedenken waarbij de verdeling misschien minder eerlijk is, maar er wel meer valt te verdelen. In dat geval worden beide partijen er beter van.

Sommigen conflicten zijn gemakkelijk op te lossen door de middenweg te zoeken en te kiezen voor ‘eerlijkheid’. Een compromis is vooral nuttig als een tijdelijke oplossing helpt en de belangen niet al te groot zijn. Als u snel tot een compromis besluit scheelt dat ook veel tijd. Maar toch heeft het sluiten van een compromis niet altijd de voorkeur. Het eindresultaat lijkt positief, maar in veel gevallen kunt u meer uit een conflict halen dan slechts een eerlijke verdeling. Door andere input en oplossingen van een andere orde kunt u de koek vergroten. U kunt er meer energie uithalen dan er oorspronkelijk is ingestopt.

Vermijden
Als u in conflicten vooral vermijdt, heeft u weinig zorg om uw eigen belangen en ook weinig zorg om de relatie met de ander. Bij vermijding ontloopt u situaties die kunnen frustreren. U probeert moeilijke gesprekken uit de weg te gaan, schuift lastige zaken vooruit of neemt zelfs ontslag. Vermijden van conflicten doen we vaker dan we onder ogen willen zien. Soms doen we alles om het conflict maar te voorkomen. We gaan confrontaties uit de weg, stellen belangrijke zaken uit of ontkennen zelfs het bestaan van een conflict.

Angst voor de pijn en vrees om niet aardig gevonden te worden, zorgen ervoor dat we geen actie nemen. Als u het conflict niet aangaat, lijkt dat meer op te leveren dan wanneer u dat wel doet. Het kan zijn dat er naar uw mening werkelijk weinig te halen is door het conflict aan te gaan. Vermijding is dan de kortste weg. Het kost anders alleen maar moeite en frustratie, waaraan u slechts een onaangenaam gevoel overhoudt. Niets doen is dan gemakkelijk en soms waait het probleem vanzelf over. Het kan ook zijn dat uw eerdere pogingen niets hebben opgeleverd, en u daarom ook dit conflict maar laat.

Als u steeds maar vermijdt, kunt u zich afvragen waarom u denkt dat conflicten voor u zo weinig opleveren? Als u bang bent om de confrontatie aan te gaan, kunt u onderzoeken wat uw angst is. Bent u bang voor gezichtsverlies of negatieve effecten of bent u ‘gewoon’ niet zo strijdvaardig? Misschien meent u dat u helemaal niet vermijdt, maar eigenlijk heel weinig conflicten heeft. Is dat dan werkelijk zo of past u uw verwachtingen al op voorhand aan? Als u echter nooit iets vermijdt, kunt u zich afvragen of u overal zoveel energie in wilt steken. Maak onderscheid tussen de dingen die voor u belangrijk of minder belangrijk zijn. Het conflict vermijden hoeft niet altijd negatief te zijn. Als de ander bijvoorbeeld duidelijk machtiger is en de strijd niets oplost, is vermijden de beste keuze. Het kan u dan een hoop onnodige zorgen besparen als u zich er bij neerlegt.

Toegeven
Als u in conflictsituaties gemakkelijk toegeeft, heeft u weinig zorg om uw eigen belangen, maar veel zorg om de relatie met de ander. U streeft er vooral naar de relatie goed te houden. De belangen en eisen van de ander worden gediend en uw eigen belangen worden ondergeschoven. Dit kan verschillende redenen hebben. Zo kunt u van mening zijn dat de kwestie voor u veel minder belangrijk is dan voor uw tegenstander. Ook kan het zijn dat u meer waarde hecht aan de relatie dan de ander dan dat het conflict naar uw idee oplevert. Het kan ook zijn dat u niet zo sterk in uw schoenen staat of niet zo veel zin heeft in een strijd. U bent misschien onzeker over uzelf en bang dat de ander u zal laten vallen als u voor uzelf opkomt. Mogelijk voelt u zich bij een conflict persoonlijk aangevallen of trekt u zich de dingen erg persoonlijk aan. Dit kan bij u een schuldgevoel teweeg brengen dat gepaard gaat met irreële gedachten. U meent bijvoorbeeld dat het uw schuld is dat de ander boos wordt. U had zich beter moeten aanpassen en u beter moeten schikken naar de ander. Bij dit soort gedachten bent u sneller geneigd om maar toe te geven.

Als u vooral toegeeft in conflictsituaties, heeft u er wellicht moeite mee de zakelijke kant van het conflict te zien. Het conflict zal niet snel escaleren, maar het resultaat van een onderhandeling zal ongunstig voor u uitvallen. Als u erom bekend staat deze manier vaak te gebruiken, kunnen anderen u misbruiken. Uiteindelijk zult u zich minder prettig voelen en wellicht ook nog onzekerder en machtelozer. Dit kan leiden tot frustratie die op een andere manier toch naar buiten treedt. U kunt bijvoorbeeld klagen bij andere mensen en daarmee bent u de controle kwijt. Een conflict dat niet opgelost wordt, maar doorsuddert kan een vervelende uitwerking hebben.

Als u niet toegeeft, komt u weliswaar goed voor uzelf op, maar toch hoeft u niet altijd van alles een punt te maken. Besef dat het in sommige gevallen prima is om toe te geven. Soms kunt u er een ander gewoon een plezier mee doen terwijl het voor u niet eens van zo’n groot belang is. Wellicht is uw gesprekspartner dan de volgende keer ook wat toegeeflijker.

Bron:
Managersonline.nl

Frank van Marwijk
www.lichaamstaal.nl

Lees meer over: Management, Ondernemen
geld

Tweede woning chirurg was ondernemingsvermogen

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een chirurg zijn in 1995 aangeschaft appartement in redelijkheid tot zijn ondernemingsvermogen kon rekenen en daar in 2006 niet meer op kon terugkomen. De chirurg had het appartement puur voor eigen bewoning aangeschaft omdat hij in verband met bereikbaarheidsdiensten (nacht- en weekenddiensten) verplicht was te wonen binnen een bepaalde afstand van twee ziekenhuizen waar hij zijn chirurgenpraktijk uitoefende.

Niet bij privévermogen
Zijn gezin verbleef in de hoofdwoning buiten de toegestane afstand van de twee ziekenhuizen. De chirurg rekende het appartement tot zijn ondernemingsvermogen. In 2006 staakte hij zijn praktijk en verkocht het appartement met winst. Met een beroep op de foutenleer stelde de chirurg dat het appartement vanaf de aanschaf tot het privévermogen had behoord. De verkoopwinst zou daardoor in de privésfeer (en dus onbelast) blijven. Rechtbank Haarlem was van oordeel dat de chirurg het appartement binnen de grenzen van de redelijkheid tot zijn ondernemingsvermogen had kunnen rekenen en dat geen sprake was van een met de foutenleer te herstellen etiketteringsfout. De chirurg stelde vervolgens sprongcassatie in bij de Hoge Raad, maar dat was vergeefs.

Bron:
Pleinplus

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Collosseum-Dental-dicht-door-cyberaanval

N-VA wil verbod op reclame voor tandverzorging aanscherpen in België

Elke Sleurs (N-VA) heeft in de Senaat een wetsvoorstel ingediend dat de bestaande wetgeving over het verbod op reclame voor tandzorgen regelt, actualiseert en aanscherpt. “De laatste tijd worden er steeds meer rechtszaken opgestart tegen niet-tandartsen én tandartsen in het kader van reclame voor tandzorgen, maar veelal zonder resultaat”, zegt Sleurs.

Verbod voor reclame esthetische ingrepen
De beroepsorganisaties van tandartsen zijn vragende partij om de misbruiken – vooral met reclame voor esthetische ingrepen – aan te pakken. Zowel tandartsen als niet-tandartsen prijzen steeds vaker esthetische tandverzorging aan en maken daar ook actief reclame voor, wat in principe verboden is. “Vooral reclame voor het bleachen van tanden is erg in trek, veelal zonder vermelding van de nodige informatie over risico’s, behandeling, enz.”, stelt Elke Sleurs. Het wetsvoorstel voert een expliciet verbod op reclame voor esthetische ingrepen in. Net zoals bij esthetische chirurgie is enkel persoonlijke info toegelaten zoals naam, voornaam, beroepstitel, consultatie-uren en -dagen. Ook nieuwe media en reality-TV wordt in het voorstel behandeld. “Het is belangrijk dat de patiënt goed wordt ingelicht over de tandheelkundige ingreep die zal gebeuren, zeker als het een esthetische ingreep betreft die niet altijd een medische noodzaak inhoudt. De informatie mag niet misleidend of vergelijkend zijn en mag evenmin financiële argumenten aanwenden”, zegt Sleurs. “Het welzijn van de patiënt moet voorop staan bij dergelijke ingrepen”, vindt ze. Voorts worden de straffen zwaarder en riskeert de overtreder het vonnis in kranten te moeten publiceren.

Bron:
Knack.be

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Geld, pot

Rabobank Cijfers & Trends kaart: toekomstperspectief tandartsen positief

De Rabobank heeft een Cijfers & Trends kaart uitgebracht voor tandartsen en orthodontisten met trends en kansen en bedreigingen. Samengevat zien zij het toekomstperspectief postief.

Trends
De Rabobank ziet de volgende trends:

  • De traditionele tandarts (man en vrije beroeper) maakt plaats voor de tandarts die werkzaam is als zzp’er, vaak vrouw is en werkzaam in deeltijd.
  • In de markt zijn veel praktijken van oudere tandartsen beschikbaar voor overname, terwijl de vraag van starters beperkt is.
  • Buitenlandse tandartsen gaan in Nederland aan de slag.
  • Taakdelegatie: meerstoelenconcept.

Kansen en bedreigingen

  • Het tandartsenbestand in Nederland veroudert snel: nog maar 31% van de tandartsen is jonger dan 40 jaar.
  • Feminisering: ca. 60% van de tandartsen jonger dan 40 jaar is vrouw.
  • Nieuwe modellen zijn in opkomst, waarbij tandartsen in loondienst en/of met commissie werken.
  • Steeds minder mensen zijn aanvullend verzekerd voor de tandarts.
  • De huidige economische situatie leidt momenteel ook tot minder cosmetische gebitsbehandelingen.

Perfectief
De tandheelkundige zorg is sterk in beweging. Positieve ontwikkelingen zijn onder meer het beschikbaar komen van nieuwe tandheelkundige materialen, technieken en technologieën. De forse vraag naar tandheelkundige zorg en het teruglopende aanbod aan tandheelkundige zorgverleners sluiten in sommige regio’s van ons land niet meer goed op elkaar aan.

Nieuw in 2012 is de introductie van vrije prijsvorming in de mondzorg. De maximumtarieven worden losgelaten en tandartsenmogen zelf hun tarieven vaststellen. Vrije prijzen maken concurrentie bij tandartsen mogelijk en stimuleren tandartsen zich van collega’s te onderscheiden. Dit kan door nieuwe bedieningsconcepten, specialisme in activiteit of doelgroep, andere openingstijden of moderne apparatuur.

Geringe prijsstijging
Het is de verwachting van de Rabobank dat er na de introductie van de vrije prijzen sprake zal zijn van een geringe prijsstijging.

De Rabobank vat het toekomstperspectief voor tandartsen als positief samen.

Bron:
Rabobank


Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er