Tijd - klok

Werkgevers willen weten wat medewerkers privé uitspoken

Werkgevers denken te kunnen voorkomen dat werknemers in bijvoorbeeld de Ziektewet belanden door bij te dragen aan een goede werk-privé balans. Daarom wil driekwart van hen graag informatie hebben over het privéleven van hun personeel.

Dit blijkt uit onderzoek onder ruim zeshonderd werkgevers en ruim 1600 werknemers van HR-dienstverlener 365/Zin.

Goed werkgeverschap?
Omdat ze bang zijn dat ze bemoeizuchtig overkomen, zijn werkgevers echter vaak nog huiverig met het stellen van privévragen aan hun werknemers. Maar ze moeten juist de dialoog met werknemers aangaan, aldus Rosé van Velzen, directeur van 365/Zin. “Over het algemeen wordt het juist gezien als goed werkgeverschap.”

Uit het onderzoek kwam ook naar voren dat een derde van de werknemers geen goede werk-privé balans heeft. Een kwart van deze werknemers kent stress door een privé aangelegenheid, een derde kent stress door het werk.

Bron:
HR Praktijk
365/Zin

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Onderzoek, Personeel

Kamervragen over onderzoek naar hiv op de werkvloer

Het onderzoeksrapport van TNS NIPO in opdracht van het Aids Fonds over hiv en werk dat 22 mei jongstleden verscheen heeft voor veel commotie gezorgd. Uit het rapport blijkt dat acht op de tien leidinggevenden vinden dat een werknemer met hiv dit moet melden in een sollicitatiegesprek. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de bedrijven aan iemand met hiv minder snel een vast contract te zullen geven. Vrijwel alle media hebben bericht over de onderzoeksresultaten. Ook de werkgeversorganisaties, het FNV en de Tweede Kamer reageerden. Ze lieten weten geschokt te zijn.

Voorlichting aan bedrijven
Werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW en Vakbond FNV kwamen direct na het verschijnen van het rapport met een reactie. Ze onderschrijven de code van de internationale arbeidsorganisatie (ILO) over aids en werk. Deze code keert zich tegen stigmatisering of discriminatie op basis van hiv. De code geeft handvatten over hoe werkgevers met mensen met hiv op het werk om kunnen gaan. Volgens zowel werkgeversorganisaties als het FNV heerst er onder werkgevers nog veel onwetendheid. Beiden willen daarom de voorlichting in bedrijven bevorderen. De organisaties zullen samen met de Hiv Vereniging Nederland en het Ministerie van SZW overleggen over het beter beschikbaar maken van informatie over hiv en werk.

NVP: Solicitant hoeft hiv niet te melden
De Commissie Sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging van Personeelsmanagement (NVP) vindt de onderzoeksresultaten verbazingwekkend en bovendien voor de werving en selectie een onjuiste handelswijze. Een sollicitant is volgens de code niet verplicht een ziekte te melden tijdens een sollicitatie, tenzij de medische aandoening de kandidaat ongeschikt maakt voor de functie.

Kamervragen over dit onderwerp
De Tweede Kamer heeft ook gereageerd op het TNS NIPO Onderzoek. De leden Arib en Dikkers vinden de resultaten van het rapport onaanvaardbaar. Zij hebben Kamervragen geformuleerd over de aanpak van vooroordelen en misvattingen van werkgevers en leidinggevenden ten aanzien van werknemers met hiv Maar ook hoe discriminatie van werknemers met hiv op de arbeidsmarkt en werkvloer te verminderen.

Bron:
Nieuwsbank.nl

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Stress

Zelfs milde stress leidt tot verzuim

Ook milde stress verhoogt de kans op langdurige arbeidsongeschiktheid. Dat blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in Journal of Epidemiology and Community Health.

Eerdere onderzoeken naar verbanden tussen psychische aandoeningen en een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid keken meestal niet naar het effect van milde stress, mede uit vrees voor medicalisering van normale niveaus van stress. Het onderzoek van Dheeraj Rai en collega’s was bedoeld om meer duidelijkheid te krijgen over de invloed van verschillende stressniveaus op het risico op langdurige arbeidsongeschiktheid.

Onderzoek Stockholm
Rai c.s. volgden gedurende vijf jaar meer dan 17.000 mensen uit de buurt van Stockholm. Aan het begin van het onderzoek vulden alle deelnemers een vragenlijst in om een indruk te krijgen van hun psychische gesteldheid. Vervolgens werd aan de hand van verstrekte uitkeringen bijgehouden hoeveel mensen arbeidsongeschikt werden.

649 personen stopten als gevolg van ziekte met hun werkzaamheden. 446 mensen kregen een uitkering vanwege een lichamelijke aandoening, 203 als gevolg van een psychiatrische ziekte. Na correctie voor verstorende factoren bleek er een verband te bestaan tussen de mate van stress en het risico op arbeidsongeschiktheid. Zelfs personen die bij aanvang van het onderzoek een lichte mate van stress rapporteerden, hadden een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid. In deze groep was zowel het risico op arbeidsongeschiktheid door een lichamelijke aandoening als het risico op arbeidsongeschiktheid als gevolg van een psychiatrische ziekte verhoogd (hazard ratio’s respectievelijk 1,7 en 2,2). Verder bleek dat stress een oorzakelijke rol speelde bij een kwart van de mensen die een uitkering kregen vanwege een lichamelijke aandoening en bij bijna twee derde van de mensen die een uitkering ontvingen wegens een psychische stoornis.

Het onderzoek suggereert dat het belang van (milde) stress vanuit volksgezondheidsperspectief is onderschat, aldus Rai c.s. Zij stellen tevens vast dat er nog nauwelijks onderzoek is gedaan naar methoden om vormen van milde overbelasting te verminderen. Het ontwikkelen hiervan is mogelijk de moeite waard, omdat dit waarschijnlijk de maatschappelijke gevolgen van stress doet afnemen en de gezondheid van mensen verbetert, concluderen de onderzoekers.

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Ziek - ziekenhuis- verzuim

Meerderheid Tweede Kamer positief over plan strengere Ziektewet

Een meerderheid van de Tweede Kamer is positief over plannen van minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om mensen in de Ziektewet te stimuleren sneller weer aan het werk te gaan. Alleen de SP verzette zich donderdag tijdens een Kamerdebat.

SP-Kamerlid Ulenbelt zei te vrezen voor ‘perverse prikkels’ die zieken aan het werk zetten, terwijl dat niet in het belang is van hun herstel. Regeringspartijen VVD en CDA zeiden met gedoogpartner PVV de voorstellen, die Kamp nog moet omzetten in wetgeving, te steunen. Ook oppositiepartijen PvdA, D66 en GroenLinks vinden dat de Ziektwet ‘activerender’ gemaakt kan worden.
­
Uitzendkrachten, flexkrachten en WW’ers
Het grootste deel van de ongeveer 100.000 Ziektewetuitkeringen gaat naar zieke uitzendkrachten, andere flexkrachten en WW’ers. Volgens Kamp is de aanpak van de Ziektewet achtergebleven sinds de hervorming van de WAO tot de WIA en de invoering van de loondoorbetalingsplicht voor werkgevers bij verzuim van vast personeel. Zo wees de minister erop dat mensen in de Ziektewet nu gemiddeld vijf keer langer ziek zijn dan werknemers in vaste dienst. Volgens hem gaat het om zodanig afwijkende cijfers dat deze met de aanscherping wel omlaag moeten gaan.
­
Kamp wil onder meer regelen dat uitkeringsinstituut UWV straks na één jaar ziekte bekijkt of mensen misschien niet meer hun oude beroep kunnen uitoefenen, maar wel iets anders kunnen doen. Verder zouden uitzendbureaus eerst twee weken het loon moeten doorbetalen als uitzendkrachten ziek worden. Werkgevers gaan ook een hogere premie betalen naarmate ze meer personeel in de Ziektewet laten stromen. De premie gaat weer omlaag bij een lagere instroom.

Bron:
ANP

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
vergadering

Burn out voorkomen: tips voor werkgevers

Als uw werknemers een burn-out krijgen is dat heel vervelend, voor hen én voor u. Zes tips om burn-outs te voorkomen.

  1. Werkdruk niet negeren
    Ga werkdruk niet bagatelliseren door opmerkingen als: ‘we hebben het allemaal druk’. Wie erkent dat de druk soms heel hoog is, komt verder dan wie het negeert.
  2. Creëer een ergonomisch optimaal ingerichte werkplek
    Werkt u volgens de 4 ergonomische basiscriteria?
  3. Werk dat past
    Bezieling en passie vormen de beste preventie voor een burn-out. Zoek daarom uit wat uw mensen willen, moeten en kunnen.
  4. Gebruik hoofd en hart
    U weet dat uw medewerkers hard werken om het werk af te krijgen: doe dan ook niet moeilijk als iemand een keer een middag vrij neemt.
  5. Sta stil bij successen
    Laat niet alleen van u horen als u kritiek heeft, laat ook merken als u tevreden bent.
  6. Geef opbouwende kritiek
    Functioneert een werknemer niet helemaal zoals u zou willen? Ga dan op korte termijn met hem in gesprek. Kies een recent voorbeeld dat in uw ogen het probleem goed illustreert: leg uit wat de werknemer goed en fout deed.

Bron:
Kenniscentrum tandheelkundige ergonomie
Zibb

Lees meer over: Management, Ondernemen, Personeel
Voorwaarden

Arbeidsvoorwaarden tandartsassistenten 2011

Klik hier voor een overzicht van de NMT voorwaarden tandartsassistenten voor 2011.

De NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling tandheelkundige praktijken is het advies voor uw arbeidsovereenkomsten. Deze regeling geldt voor alle personeelsleden van een tandarts(-specialist) en is niet bindend. Jaarlijks verschijnt een nieuwe, geactualiseerde versie van de arbeidsvoorwaardenregeling. Hierin zitten ook de adviessalarissen.

NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2011
De NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling is aangepast aan nieuwe wetgeving en ontwikkelingen die voor 2011 gelden. Ook zijn de salarissen geïndexeerd. Het betreft een aantal inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2010.

Niet automatisch van toepassing
Heeft u met uw werknemer(s) een arbeidsovereenkomst afgesloten, waarin wordt verwezen naar de NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2010, dan is het noodzakelijk dat beide partijen de nieuwe NMT-Arbeidsovereenkomst 2011 van toepassing verklaren. U doet dit door een addendum in te vullen die door beide partijen wordt ondertekend en wordt bijgevoegd bij de arbeidsovereenkomst.

Bron:
NMT

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
vakantie - strand

Werknemers hebben stuwmeer aan vakantiedagen

Werknemers potten 15 miljard euro aan vakantiedagen op

Nederlandse werknemers hadden op 31 december 2010 gemiddeld 18,5 vakantiedagen per persoon opgespaard. Dat staat gelijk aan 15 miljard euro. Dit blijkt uit berekeningen op basis van een onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder het Nederlandse bedrijfsleven. Dat onderzoek wordt deze week gepubliceerd in het AWVN-tijdschrift Werkgeven.

Vakantiestuwmeren
Het genoemde aantal vakantiedagen betreft opgespaarde rechten – ´vakantiestuwmeren´. Dat is dus vóórdat de vakantiedagen over 2011 op de vakantiekaart werden bijgeschreven. In Nederland zijn volgens het CBS een kleine 4,5 miljoen voltijdsbanen (waarbij alle deeltijdbanen zijn omgerekend naar voltijdsequivalenten). Samen zijn die banen goed voor 83 miljoen opgepotte vrije dagen. Een werkdag van 8 uur kost gemiddeld 176 euro. Dat betekent dat Nederlandse werkgevers voor 15 miljard euro (83 miljoen dagen * 176 euro) bij hun werknemers in het krijt staan.

Bespreekbaar maken
AWVN, betrokken bij meer dan de helft van alle CAO’s, wil het aantal vrije dagen dat Nederlandse werknemers krijgen ‘bespreekbaar maken’ in het CAO-overleg. In dezelfde editie van Werkgeven zegt directeur Arbeidsvoorwaardenbeleid Hans van der Steen: ‘De onderliggende verklaring voor het fenomeen vakantiestuwmeer is dat Nederlandse werknemers gewoon erg veel vrije dagen krijgen. 20 is wettelijk verplicht, 25 is de norm en dan komen daar nog zo’n 10 adv-dagen bij. Ik maak me sterk dat er weinig landen zijn waar werknemers zoveel vrije dagen krijgen.’

Onderzoek
Het onderzoek waarop de cijfers in dit artikel zijn gebaseerd, werd in januari door AWVN uitgevoerd onder bedrijven uit de marktsector. Van de aangeschreven bedrijven deden 173 mee, een respons van 17 procent. Dat hoge responscijfer duidt op relatief grote betrokkenheid bij het onderwerp. In het onderzoek werd gevraagd naar het aantal vakantiedagen en adv-dagen dat jaarlijks wordt verstrekt en hoe hoog het gemiddelde saldo van nog uitstaande vakantiedagen bedroeg op 31 december 2010.

Bron:
AWVN

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
stappen - trap

Een goed praktijkuitje in 5 stappen

Een goede organisatie is een van de succesfactoren van een geslaagd uitje. Onderstaande tips kunnen u daarbij helpen.

Praktijkuitje nummer één is nog steeds een diner in een restaurant. Hoe feestelijk ook, zo’n uitstapje is niet bepaald verrassend. Wie wel eens wat anders wil, start hier.

1. Leg de datum op tijd vast
Houd daarbij rekening met (school)vakanties. Een goede regel is om elk jaar in dezelfde tijd op stap te gaan. De eerste zondag van oktober bijvoorbeeld, dan weten al uw medewerkers waar ze aan toe zijn.

2. Laat uw medewerkers mee organiseren
Organiseer niet alles zelf maar stel bijvoorbeeld een groepje samen om het uitstapje voor te bereiden. Zo bent u ervan verzekerd dat de activiteit in de smaak valt en komt niet al het werk op één persoon neer. Uiteraard geeft u vooraf enkele richtlijnen over budget, vervoer en duur.

3. Stel een gevarieerd programma samen
Stel het programma zo samen dat ieder er iets naar zijn/haar wens in aantreft. Sluit een avontuurlijke activiteit bijvoorbeeld af met een aangeklede borrel of maak voorafgaand aan een etentje een frisse wandeling of fietstocht.

4. Regel het vervoer heen en terug
U wilt immers niet dat uw medewerkers met een borrel op achter het stuur gaan zitten.

5. Denk ook aan het thuisfront
Gaan de partners mee? Stuur ze dan tijdig een leuke, persoonlijke uitnodiging op het huisadres. Wilt u de partners niet uitnodigen? Laat dan op de dag zelf een kleine attentie bezorgen: een flesje of een bloemetje (op het kaartje vermeldt u een telefoonnummer voor calamiteiten).

Aanbevolen websites
– Ideeën voor bedrijfsuitjes www.bedrijfuitje.nl
– Meer tips voor het organiseren van een bedrijfsfeest www.bedrijfs-feesten.nl
– Leuke dingen doen www.leukedingendoen.nl

Bron:
Zibb

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Tijd - klok

Bedrijfsuitje? Zeilen met Sail Force, uw team vaart er wel bij

Zeilen op de Oosterschelde met schipper op een comfortabel kajuitzeiljacht.
Sail Force verzorgt uw bedrijfsuitje op maat.

Meer informatie
www.zeilenzeeland.nl

Lees meer over: Management, Ondernemen, Personeel
Data - computer

Digitale loonstrook steeds populairder

Steeds minder mensen krijgen hun loonstrookje thuisgestuurd. Bedrijven kiezen meer en meer voor de digitale variant, merkt salaris- en hrm-dienstverlener ADP. Vorig jaar verstuurde ADP nog 5 procent van de strookjes via internet. Eind december is dit aandeel ruim verdubbeld naar 12 procent, meldde het bedrijf vrijdag.

ADP verzorgt maandelijks de loonstrookjes van 1,4 miljoen Nederlanders en behoort daarmee tot de grootste loonstrookjesverwerkers van het land.
­
Steeds meer digitaal
Al een paar jaar probeert ADP bedrijven voor de digitale loonstrook te porren. Pas de laatste tijd begint de animo te groeien, zei een woordvoerder van ADP. “Het is een trend dat bedrijven steeds meer digitaal doen. Het is efficiënter, goedkoper en maatschappelijk verantwoord omdat het minder papier kost en dus beter is voor het milieu.”
­
De digitale loonstrook staat nog in de kinderschoenen. Nu hebben mensen via een wachtwoord toegang tot de informatie die zij voorheen op hun papieren strookje konden vinden. ADP werkt aan een moderne variant van de digitale loonstrook, waarop beter te zien is hoe het salaris is opgebouwd, bijvoorbeeld met behulp van grafieken en verdere toelichtingen.
­
In de verdere toekomst zou er zelfs kunnen worden samengewerkt met andere instanties zoals pensioenfondsen en verzekeraars, zodat werknemers in een paar klikken inzicht hebben in hun gehele financiële situatie.

Bron:
Pleinplus

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
ziek - Patiënten - zorg

Ontslag van een regelmatig zieke werknemer?

Uitspraak kantonrechter: net als bij langdurig ziekteverzuim, is bij regelmatig terugkerend ziekteverzuim re-integratie de aangewezen weg, en niet ontslag.

Een werkgever wil de arbeidsovereenkomst van een werknemer die bovengemiddeld ziek is laten ontbinden. De werkgever vindt dat de regelmatige afwezigheid van de werknemer verstorend is voor het bedrijf en dat het leidt tot extra belasting van collega’s. Hij heeft dit ook besproken met de werknemer. Bij de toetsing van het hierop gebaseerde ontbindingsverzoek stelt de kantonrechter dat vanwege het opzegverbod regelmatig ziekteverzuim alleen bij uitzondering een reden voor ontbinding kan zijn. De kantonrechter past de strenge regels van de UWV-ontslagprocedure toe. De werkgever moet:

  • aannemelijk maken dát de werknemer regelmatig verzuimt;
  • aannemelijk maken dat herstel binnen 26 weken niet mogelijk is;
  • aannemelijk maken dat er binnen 26 weken geen mogelijkheid tot herplaatsing is;
  • aantonen dat de veelvuldige afwezigheid leidt tot organisatieproblemen en dat vanwege de specifieke functie vervanging tijdens verzuim lastig is.

Re-integratie altijd voor ontslag
De kantonrechter is streng voor de werkgever die ontbinding verzoekt wegens regelmatig ziekteverzuim. Daar komt nog bij dat de kantonrechter niet te spreken is over het verzuimbeleid dat in dit geval inhoudt dat met werknemers die regelmatig ziek zijn wordt gesproken over beëindiging van de arbeidsovereenkomst in plaats van over re-integratie. Het ontbindingsverzoek wordt dan ook afgewezen.

Kantonrechter Groningen, 18 oktober 2010, LJN: BO2617

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Gesprek - sollicitatiegesprek - functioneringsgesprek, praten

Checklist functioneringsgesprek

Ook geen zin in het voeren van functioneringsgesprekken? Toch doen! Met een beetje voorbereiding en nazorg fietst u met gemak door de gesprekken heen. Tien tips.

Vooraf

  1. Zorg voor actuele informatie
    Functieprofiel, gespreksverslagen en tussentijdse aantekeningen zijn belangrijk om goed beslagen ten ijs te komen. Is het functieprofiel nog volledig en actueel? Zijn er taken bijgekomen of vervallen? Wat is er terecht gekomen van de afspraken in het vorige functioneringsgesprek? Wat heeft u er zelf aan gedaan? U doet er goed aan een antwoord te geven op deze vragen voordat u met de medewerker het gesprek aangaat.
  2. Neem de ziekteverzuimcijfers bij de hand
    Cijfers over ziekteverzuim zijn vaak veelzeggend. Meldt een medewerker zich geregeld een dagje ziek, dan is het goed om na te gaan of de oorzaak in het werk ligt.
    Langdurige afwezigheid als gevolg van een aanhoudende longontsteking heeft op zichzelf niets met het werk te maken maar kan er wel de oorzaak van zijn dat klussen zijn blijven liggen. Als werkgever bent u verantwoordelijk voor goede arbeidsomstandigheden. Weet wat u te doen staat en lees zonodig de Arbo-wet er nog eens op na.
  3. Wees duidelijk en hanteer een agenda
    Geef de medewerker vooraf duidelijkheid over de gespreksonderwerpen van uw kant en nodig hem uit ook zelf onderwerpen aan te dragen. Maak gebruik van een gespreksformulier waarop u alle gesprekspunten vermeld.

Tijdens

  1. Creëer een relaxte sfeer
    Steek niet onmiddellijk van wal maar neem even tijd om de medewerker op zijn gemak te stellen. Een kopje koffie of zomaar wat small talk doet wonderen. Vervolgens opent u het gesprek door het doel toe te lichten (bijpraten en afspraken maken over werkresultaten in de komende tijd) en spreekt u af hoelang het gesprek duurt.
  2. Kom beide aan het woord
    Een functioneringsgesprek is pas geslaagd als beide gesprekspartners hun zegje kunnen doen. U kunt daar zelf het nodige aan doen.
  3. Formuleer concrete actie-punten
    Gebruik het gespreksformulier om het gesprek te structureren. Behandel punt voor punt. Voordat u uw visie geeft, geeft u de medewerker het woord. Elk gesprekspunt sluit u af met concrete actie-punten. Formuleer de afspraken in meetbare termen.
  4. Vat het gesprek samen
    Sluit het gesprek af met een samenvatting van de afspraken en actiepunten. Check of alle onderwerpen zijn behandeld en vraag de medewerker hoe hij het gesprek heeft ervaren. Trek de agenda’s voor een vervolgafspraak.

Achteraf

  1. Leg alles vast in een verslag
    Leg de afspraken vast in een verslag. U kunt daarvoor het gespreksformulier gebruiken. Meestal maakt de leidinggevende het verslag maar u kunt het ook de medewerker laten doen. Zo kunt u toetsen of alle afspraken goed zijn overgekomen.
  2. Voorkom dat het verslag verdwijnt in een la
    Als u het allebei eens bent met het verslag, wordt het ondertekend door u en de medewerker. Het originele exemplaar bewaart u in het personeelsdossier; een afschrift gaat naar de medewerker. Zorg ervoor dat de afspraken daarmee niet in de la verdwijnen: het gesprek heeft pas zin als het leidt tot concrete en tastbare resultaten.
  3. Zoek de rode draad in de gesprekken
    Ga voor uzelf eens na of er een rode draad zit in de gesprekken die u met medewerkers voert. Komt bijvoorbeeld steeds naar voren dat mensen problemen ondervinden met klachtbehandeling, dan is een groepstraining wellicht een optie.

Bron:
Manageronline

Lees meer over: Management, Ondernemen, Personeel
Ziek - ziekenhuis- verzuim

Verzuimcijfers berekenen

Niets is vervelender dan veel ziekteverzuim. Maar wat is veel? Met deze module kunt u de drie belangrijkste indexcijfers bereken om uw verzuimproblematiek in kaart te brengen. Het verzuimpercentage, de verzuimfrequentie en de gemiddelde verzuimduur kunt u per jaar, per kwartaal of per maand berekenen.

Bron:
Zibb.nl

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
contract

Ontbinding arbeidsovereenkomst wegens tatoeages

Voor de cabin attendants van KLM gelden strikte kleding- en verzorgingsregels, die zijn opgenomen in het boek ‘uniform regulations’. Als een werkneemster zich bij herhaling niet aan de gestelde regels houdt, doet KLM een verzoek tot ontbinding van de arbeidsovereenkomst.

De werkneemster is sinds 25 maart 1998 bij de KLM in dienst, laatstelijk in de functie van stewardess. In die functie is het niet toegestaan het haar extreem kort te dragen en/ of zichtbare tatoeages en piercings te dragen. De werkneemster heeft echter zichtbare tatoeages, heeft piercings en draagt het haar extreem kort.

Kledingvoorschrift
De kantonrechter oordeelt dat de werkgever gerechtigd is voorschriften te geven over de uiterlijke verzorging van het personeel en de door hen tijdens het werk te dragen kleding. Deze bevoegdheid is wel aan grenzen gebonden, maar die acht de kantonrechter hier niet overschreden.

Bedrijfsregels
Het hebben van zichtbare tatoeages, piercings en extreem kort haar bij cabinepersoneel past niet bij de uitstraling die KLM tegenover het publiek wil hebben en is om die reden ook door de KLM verboden. Wie kiest voor het beroep van stewardess, accepteert volgens de kantonrechter daarmee ook dat tijdens het werk een uniform moet worden gedragen en dat strenge regels aan het uiterlijk worden gesteld.

Voortzetting onmogelijk
De werkneemster heeft dat in feite ook geaccepteerd: naar aanleiding van waarschuwingen heeft zij keer op keer toegezegd dat zij de regels zou naleven. Vooral ook heeft zij toegezegd dat de lengte van haar haar ten minste 1 centimeter zou zijn. Door het haar toch dermate kort te laten knippen dat hierdoor discussie ontstond over de lengte, heeft de werkneemster het vertrouwen van de KLM zodanig beschaamd dat een vruchtbare samenwerking naar het oordeel van de kantonrechter niet meer mogelijk is. De kantonrechter ontbindt de arbeidsovereenkomst, en kent de werkneemster een geringe vergoeding toe.

Tip
Deze zaak benadrukt dat werkgevers bij het stellen van kledingvoorschriften een gerechtvaardigd belang kunnen hebben, dat doorgaans door hun werknemers dient te worden gerespecteerd.

Door: mr Felix Chorus, Bingh Advocaten

Bron:
HR Praktijk

Kantonrechter Amsterdam, 24 september 2010, LJN BO 2066

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
duim-omhoog

Moet ik voor alles wat goed gaat een compliment geven?

Vraag
“Wij hebben onlangs functioneringsgesprekken gevoerd. Ik kreeg van enkele medewerkers te horen dat ze nooit horen dat ze iets goed doen. Ik wil het signaal serieus nemen, maar ik vind het eigenlijk onzin om voor alles wat goed gaat complimentjes te geven. Medewerkers zijn aangenomen om goed te presteren, daar worden ze voor betaald. Hoe ga ik hiermee om?”

Natuurlijk worden mensen aangenomen om goed te presteren. Echter wij mensen hebben niet alleen behoefte aan materiele zaken, zoals een goed salaris voor werk dat we doen, maar we willen ook een stuk waardering.

Waardering en bevestiging
Als leidinggevende ben je belangrijk in het toetsen en aansturen van prestaties van medewerkers. Soms hebben medewerkers een stuk bevestiging nodig om te weten dat ze goed bezig zijn. Ze voelen zich dan gewaardeerd in de manier waarop ze presteren. Daarmee neemt hun motivatie vaak toe om hun werk goed of nog beter te doen. Dat heeft weer weerslag op het teamfunctioneren, want een goede werksfeer leidt tot betere (werk)resultaten. Het is dus wel goed om zo nu en dan je waardering uit te spreken.

Waardering, erkenning en de relatie met de leidinggevende zijn belangrijke elementen om mensen te behouden en te binden. Als je geen waardering toont dan zijn mensen sneller geneigd uit te kijken naar een andere baan. In extreme situaties neemt het ziekteverzuim toe en de prestaties af als mensen zich niet belangrijk voelen.

Manieren om meer waardering uit te spreken
Hou het simpel en inhoudelijk. Ieder keer dat je iemand moet aanspreken op hun functioneren, begin je over een sterk punt van ze. Je geeft eerst positieve feedback en daarna pas wat ze beter moeten gaan doen. Geef een schouderklopje als je ziet dat iemand echt z’n best doe of iets bijzonders doet. Een ook als je verbetering opmerkt na feedback.
Laat medewerkers weten dat ze belangrijk zijn binnen het team voor wat ze doen. Doe dat bijvoorbeeld in een werkoverleg, als er iets bijzonders gepresteerd is of iets afgerond is. Vraag ze ook zo nu en dan om hun mening over zaken. Daarmee voelen ze zich belangrijk binnen het team en betrokken bij de praktijk.

Goede relationele verhouding met medewerkers
Jouw vraag kan iets zeggen over de relationele verhouding met je medewerkers. Streef niet alleen een inhoudelijke werkrelatie na. Zorg dat je ook de relationele kant aandacht geeft. Vraag zo nu en dan hoe het met iemand gaat. Bewaar dat niet alleen tot het functioneringsgesprek. Kijk ook naar de persoon als niet-werknemer.
Geef iets meer aandacht aan zaken die op het moment zelf plaats vinden, bijvoorbeeld een verjaardag van iemand, actueel nieuws of een belangrijk sportwedstrijd. Meng je zo nu en dan op een gepaste manier tussen gesprekken met collega’s onderling. En vertel zelf soms iets wat niet per se met het werk te maken heeft (persoonlijks).

Humor
Ga met humor met de situatie om. Erken de mensen voor hun feedback. Als je dat op een handige manier doet, dan kun je het ongemakkelijke gevoel bij het uitspreken van je waardering ook een plaats geven. Vertel ze bijvoorbeeld dat je zuinig bent met complimenten, maar omdat ze allemaal zo goed zijn, je niet onder stoelen en banken wilt steken hoe goed ze zijn…..(en met een knipoog) maar niet onmisbaar. Overdrijf het zo nu en dan een beetje en lach er zelf om. Voordat je het weet, gaat het uitspreken van je waardering je heel natuurlijk af.

Bron:
Managersonline.nl

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
diploma - geslaagd

Diplomaregister mondhygiënisten

Sinds 1 oktober 2010 is dit register online. De NVM publiceert een lijst van alle mondhygiënisten waarvan een kopie van het diploma is geregistreerd. Doel van het Diplomaregister is het tegengaan van titelmisbruik. Maandelijks zal deze lijst vernieuwd worden met de nieuwe aanmeldingen.

Beschermde titel
Te vaak ontvangt de NVM klachten van consumenten en beroepsbeoefenaren over titelmisbruik. In de praktijk gebeurt het weleens dat een (preventie)assistent of student Tandheelkunde of Mondzorgkunde zich uitgeeft als mondhygiënist. Dit terwijl de titel mondhygiënist een beschermde titel is welke alleen gebruikt mag worden na het behalen van het diploma van een door de overheid erkende HBO-opleiding tot mondhygiënist (de tegenwoordige opleiding Mondzorgkunde). De NVM verwijst de melders van titelmisbruik altijd door naar de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). De IGZ onderzoekt de klachten en kan voor titelmisbruik een boete opleggen.

Met het lanceren van het DiplomaRegister is het voor patiënten en andere belangstellenden mogelijk om via de website www.mondhygienisten.nl na te gaan of de behandelaar ook daadwerkelijk in het bezit is van het diploma Mondhygiënist. De NVM hoopt dat hiermee titelmisbruik en verwarring hierover verleden tijd is.

Al geruime tijd roept de NVM alle mondhygiënisten op tot het insturen van een kopie van het diploma. Binnen enkele maanden stroomden de diploma’s binnen. De NVM is nu in het bezit van 2000 diploma’s. Mondhygiënisten die nog geen kopie van hun diploma hebben ingestuurd en dus niet in het Diplomaregister vindbaar zijn, worden opgeroepen dit alsnog te doen.

Het Diplomaregister Mondhygienisten is een openbaar register, lidmaatschap van de NVM is hiervoor niet noodzakelijk. De registratie is geheel gratis.

Meer informatie
Voor meer informatie kunt u bellen 030-6571013 of mailen naar bureau@mondhygienisten.nl

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Geld

7 tips om te besparen op uw verzuimkosten

U kunt meer besparen op uw verzuimkosten dan u misschien wel denkt. Juist in deze tijden waar iedere euro telt, is het belangrijk om uw besparingsmogelijkheden op een rij te hebben. Welke besparingsopties heeft u wat verzuim betreft?

  1. Ten eerste moet u altijd nagaan of een werknemer recht heeft op loondoorbetaling bij ziekte. De werknemer kan bijvoorbeeld geen recht hebben op loondoorbetaling als hij zijn ziekte met opzet heeft veroorzaakt. Het kan ook zijn dat de werknemer recht heeft op een ander soort uitkering, bijvoorbeeld vanuit de WIA. U kunt deze de uitkering dan van de loondoorbetaling aftrekken.
  2. Verder is het belangrijk om te controleren of de kosten voor rekening komen van een andere partij. Dat kan het UWV zijn, een aansprakelijke derde of een particuliere verzekeraar.
  3. Op de derde plaats doet u er goed aan exact te bepalen wat de juiste hoogte is van het bedrag aan loondoorbetaling. Vanuit uw wettelijke verplichtingen en eventuele aanvullende cao-afspraken berekent u wat de hoogte van de loondoorbetaling moet zijn. Daarbij is van belang dat tussen de 50 en 80 procent van zieke werknemers nog deels werk kan doen. Als u zorgt dat de werknemer nog zoveel mogelijk actief blijft, krijgt u nog werk terug in ruil voor de loondoorbetaling. Daarbij blijft de werknemer betrokken bij het bedrijf en bij zijn collega’s.
  4. Ten vierde kijkt u of u de duur van het ziekteverzuim kunt beperken door het inzetten van re-integratie. Dit bevordert het herstel waardoor de werknemer sneller weer kan werken.
  5. Een vijfde besparing op loondoorbetaling is het treffen van een sanctie in alle gevallen dat u daar het recht toe heeft. Dat kan bijvoorbeeld als de werknemer zich niet houdt aan zijn plichten wat zijn re-integratie betreft. U mag de loondoorbetaling dan opschorten.
  6. Tot slot kunt u een beroep doen op premiekortingen en subsidies. Voor bepaalde doelgroepen waaronder jonggehandicapten gelden premiekortingen en kan u bij arbeidsverzuim een beroep doen op de Ziektewet. Ook dit scheelt in de kosten van loondoorbetaling.
  7. Ook een besparing is het voorkomen van eventuele loonsancties van het UWV. Vraag daarom standaard een deskundigenoordeel bij het UWV aan bij verzuim dat langer dan een jaar duurt om uw inspanningen als werkgever te toetsen. Dit kost maar 50 euro.

Bron:
HR Praktijk

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Zwangerschap

Zwangerschapsverlof

Wanneer gaat zwangerschapsverlof in en hoelang is uw werkneemster uit de roulatie?

Zwangerschapsverklaring
Wanneer de werkneemster u op de hoogte stelt van de zwangerschap, geeft zij u een zwangerschapsverklaring van verloskundige, huisarts of specialist met de vermoedelijke datum van de bevalling. Deze verklaring geeft u aan het UWV, die de uitkering tijdens het verlof regelt. Ontvangt u als werkgever de uitkering, dan kunt u tijdens het verlof het salaris doorbetalen. Krijgt de werknemer de uitkering zelf, dan mag u deze op het salaris inhouden.

Wanneer gaat het verlof in?
De werkneemster bepaalt in overleg met u wanneer het zwangerschapsverlof precies ingaat. Dit is ergens tussen de vier en de zes weken voor de vermoedelijke bevallingsdatum. De werkneemster mag in ieder geval niet werken vanaf vier weken voor die datum en tot zes weken na de bevalling. Wil zij toch eerder aan de slag dan mag dat pas 42 dagen na de bevallingsdatum.

Duur van het verlof
De werkneemster heeft altijd recht op minstens tien weken verlof na de bevalling. Is zij bijvoorbeeld zes weken van tevoren gestopt met werken en is de baby twee weken te laat, dan worden er twee weken opgeteld bij de acht verlofweken die nog over zijn. Na het zwangerschapsverlof kan een werkneemster ervoor kiezen tijdelijk minder te gaan werken.
Als de werkneemster na het zwangerschapsverlof nog niet kan werken als gevolg van de bevalling of zwangerschap, dan heeft zij maximaal twee jaar aaneengesloten recht op een ziektewetuitkering. De uitkering is gelijk aan haar salaris en maximaal het ziektewetdagloon. Heeft de ziekte niets met de zwangerschap te maken, dan valt zij onder de gebruikelijke regels.

Ontslag tijdens het verlof
U mag een zwangere werkneemster niet ontslaan, ook niet tijdens de eerste zes weken na hervatting van het werk na het bevallingsverlof. Alleen in speciale gevallen is ontslag mogelijk. Bijvoorbeeld bij ontslag op staande voet; bij ontslag om dringende redenen; bij een faillissement of als de werkneemster zelf ontslag neemt.

Aanbevolen websites
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Uitkeringsinstantie UWV

Bron:
Zibb

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Hoofdpijn

Het calamiteitenverlof

Het calamiteitenverlof geeft werknemers het recht om in onvoorziene situaties die niet uitgesteld kunnen worden, korte tijd betaald verlof op te nemen om de eerste noodzakelijke voorzieningen te treffen. Duidelijke voorbeelden zijn de bevalling van de partner, een sterfgeval in de familie, een plotseling ziek geworden kind of een gesprongen waterleiding. In al deze gevallen moet er onmiddellijk van alles worden geregeld.

Beperkte tijd
Bij calamiteitenverlof gaat het altijd om een beperkte tijd van een paar uur of hooguit enkele dagen. De duur van het verlof moet in ieder geval in verhouding staan tot de aard van het noodgeval en de hoeveelheid privé-verplichtingen die dat met zich meebrengt. Wanneer ook aan de voorwaarden van het kortdurend zorgverlof wordt voldaan, eindigt het calamiteitenverlof na één dag en gaat het over in kortdurend zorgverlof.

Afwijkende afspraken
Als werkgever moet u een redelijk verzoek om calamiteitenverlof altijd toekennen. Bovendien bent u verplicht het salaris gewoon door te betalen, tenzij in een persoonlijke arbeidsovereenkomst, de CAO, met de ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging andere afspraken zijn gemaakt. Daarnaast hebt u het recht om het calamiteitenverlof (binnen bepaalde grenzen) aan te merken als gewone vakantiedagen. De werknemer moet hiermee wel uitdrukkelijk akkoord gaan.

Aanbevolen websites
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
– Postbus 51

Bron:
Zibb

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
ziekteverzuim

Langdurend zorgverlof

Zorgen voor een kind, partner of ouder die levensbedreigend ziek is, is zwaar en daarom kan een werknemer met langdurend zorgverlof tijdelijk in deeltijd gaan werken of fulltime verlof opnemen. Bij een chronisch zieke kan het verlof ingaan als de zieke in de terminale fase komt.

Een werknemer kan gedurende 12 weken in deeltijd gaan werken of gedurende maximaal zes weken fulltime verlof opnemen. In ieder geval moet het altijd in overleg met u. Het verlof mag alleen niet over een langere periode dan 18 weken worden uitgesmeerd. Voor parttimers geldt het verlof naar rato: als een werknemer bijvoorbeeld 20 uur per week werkt, kan hij gedurende 12 weken verlof opnemen voor 10 uur per week.

Aanvraag
Het verlof moet minstens 2 weken vóór de datum van het verlof schriftelijk bij u worden aangevraagd. U moet binnen een week beslissen over het verzoek. Lukt dat niet, dan gaat het verlof in, volgens de regeling die de werknemer had voorgesteld.

Afwijkende afspraken
Het is mogelijk om in de CAO andere afspraken te maken over het recht op verlof en de duur. Bij afwezigheid van een CAO of het ontbreken van een specifieke afspraak over dit onderwerp in de CAO, mag u afwijkende afspraken maken met de ondernemingsraad of de personeelsvertegenwoordiging.

Salaris
U betaalt geen salaris tijdens het verlof. Als de verlofnemer in deeltijd gaat werken, ontvangt hij uiteraard wel gewoon loon voor de uren die hij werkt. De werknemer bouwt wel gewoon vakantiedagen op, óók in de verlofuren. Sinds 1 januari 2006 kan uw werknemer gebruik maken van de levensloopregeling. Hij kan zo een deel van het brutoloon sparen om in de toekomst een periode van onbetaald verlof te financieren.

Ontslag
Tijdens de verlofperiode kunt u uw werknemer niet ontslaan, omdat hij gebruik maakt van het langdurend verlof. Wel kunt u de arbeidsovereenkomst ontbinden om een andere reden of omdat er ten onrechte een beroep wordt gedaan op het langdurend zorgverlof.

Aanbevolen websites:
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Postbus 51
Overheid.nl

Lees ook Alles over verlofregelingen

Bron:
Zibb

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel