Geld

Tarieven zelfstandig gevestigde mondhygiënisten onveranderd

Uit een inventarisatie van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) blijkt dat de tarieven van de mondhygiënistenpraktijken per 1 januari 2012 over het algemeen onveranderd zijn gebleven. Dit in tegenstelling tot de geluiden die er in de media te horen zijn over stijging van de mondzorgtarieven.

Bandbreedte ongewijzigd
De NVM inventariseert de tariefontwikkeling in de praktijken van haar zelfstandig gevestigde leden aan de hand van vijf prestatiescodes. Uit de verzamelde informatie tot nu toe blijkt dat de bandbreedte waarbinnen de tarieven zich bewegen, nagenoeg ongewijzigd is ten opzichte van de bandbreedte van het uurtarief in 2011. ‘Natuurlijk zijn er verschillen in de gehanteerde tarieven voor de diverse prestatiescodes. Maar gemiddeld genomen zijn de tarieven niet noemenswaardig veranderd’, aldus Corrie Jongbloed-Zoet, voorzitter van de NVM. ‘Als beroepsvereniging zijn wij hier verheugd over. We willen graag dat een gezonde mond betaalbaar blijft, voor iedereen, een leven lang. Hoge mondzorgkosten zijn goed te voorkomen door preventieve mondzorg. De zorg verleend door de mondhygiënist is afgestemd op de individuele behoefte van de patiënt. De mondhygiënist is bij uitstek de professional als het gaat om preventie van mondproblemen.’

Bron:
NVM

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld - rollen

Tandarts vaak niet open over tarieven

Veel tandartsen hebben hun tarieven nog niet openbaar gemaakt. Dat zijn tandartsen echter wel verplicht, nu de prijzen in de mondzorg bij wijze van experiment vrij zijn. Dat zegt Peter Ruys, de oprichter van zorgkiezer.nl. De website indexeerde de tarieven van 2600 tandartsen.

De Nederlandse Zorgautoriteit liet weten dat ze de komende tijd gaat onderzoeken of consumenten kunnen zien welke prijzen hun tandarts hanteert. Er hoort een lijst in de wachtkamer te hangen en op een eventuele website te staan.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
weegschaal

Is de wildgroei aan tandarts-vergelijkingssites dramatisch voor transparantie?

Vergelijkmondzorg.nl waarschuwt patiënten voor de wildgroei van tandarts-vergelijkingssites. Veel websites zouden tarieflijsten van zorgverleners overnemen zonder deze te controleren of up-to-date te houden.

Hierdoor zouden verkeerde en/of verouderde tarievenlijsten de ronde doen op vergelijkingswebsite. Dit kan de patiënt duur komen te staan. Daarnaast geeft het een verkeerd beeld van de tariefstellingen van praktijken. Vergelijkingssites liggen onder het vergrootglas van de autoriteit financiële markten. De AFM vindt het belangrijk dat websites goed laten zien wat het verdienmodel is om belangenverstrengeling, bijvoorbeeld met zorgverzekeraars, aan het publiek kenbaar te maken.

Bron:
Vergelijkmondzorg.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

NMT: patiënt krijgt duidelijkheid met ruimere vergoeding

De Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (NMT) is verheugd dat CZ en VGZ de maximum vergoedingen voor behandelingen mondzorg schrappen. Voor patiënten met een aanvullende verzekering bij deze zorgverzekeraars komt er zo een einde aan onduidelijkheid over de vergoeding van hun tandartsrekening.

Deze verzekeraars vergoeden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2012 op basis van het tarief van de tandarts. Tandartsen mogen sinds 1 januari hun eigen tarief bepalen en tot nu toe heeft de Nederlandse Zorgautoriteit slechts een inflatiecorrectie van de tarieven waargenomen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

Belastingaftrek mondzorgkosten voor patiënt

De regeling voor aftrek van ziektekosten kan nog steeds volop belastingvoordeel bieden voor mondzorgkosten, volgens Dick van den Hoven van de Kluwer belastinggids.

Specifieke zorgkosten
Tandartskosten kwalificeren als specifieke zorgkosten. Dat geldt ook voor de kosten van de mondhygiënist. Het gaat natuurlijk steeds om kosten die patiënten niet vergoed hebben gekregen. Patënten kunnen zonder meer aftrekken zowel de kosten van de periodieke controle/behandeling als de kosten van allerhande specifieke behandelingen, inclusief de daarbij gebruikte materialen (bijv. bruggen en kronen) en de reiskosten voor het bezoeken van de tandarts.
­
Voor de behandelkosten zelf geldt in het algemeen echter niet de verhogingsfactor, maar voor de reiskosten wel. De verhogingsfactor kan ook worden toegepast voorzover onder de rekeningen kosten van hulpmiddelen zijn begrepen (bijvoorbeeld kunstgebitten). Uit de rechtspraak volgt dat er sprake is van een hulpmiddel als het middel een elementaire lichaamsfunctie overneemt, waartoe iemand anders niet in staat zou zijn. De Belastingdienst wil een brug wel als hulpmiddel aanmerken maar de kosten van een kroon niet, omdat daarmee niet de functie van kauwen wordt overgenomen maar veeleer sprake zou zijn van gewoon gebitsonderhoud.
­
Discutabel
De benaderingswijze van de fiscus is discutabel. Een kroon draagt toch net als een kunstgebit aanmerkelijk bij aan de kauwfunctie. Het kan zeker de moeite lonen om het fiscale standpunt inzake kronen te bestrijden, zonodig voor de belastingrechter. Maar, verhogingsfactor of niet, de niet-vergoede tandartskosten, inclusief de kosten van de kroon, zijn in ieder geval sowieso tot de specifieke zorgkosten te rekenen.

Lees het hele artikel

Bron: Pleinplus

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa onderzoekt aanwezigheid prijslijsten in mondzorg

Hebben tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici een prijslijst op hun website en in de wachtkamer? De Nederlandse Zorgautoriteit onderzoekt de komende periode of de transparantievoorwaarden worden nageleefd door mondzorgaanbieders.

Verplicht
Nu de prijzen in de mondzorg sinds januari 2012 vrij zijn, mag iedere aanbieder zelf zijn prijs bepalen. Het is belangrijk dat consumenten die naar de tandarts gaan kunnen zien welke prijzen hun tandarts hanteert. Het is verplicht om een lijst in de wachtkamer te hangen, en als een tandarts een website heeft, ook om die op de website te plaatsen.

Inhoud prijslijst
Op de prijslijst moeten alle prestaties staan die de tandarts, orthodontist, mondhygiënist of tandprotheticus uitvoert. Er mag slechts één prijs per prestatie op staan, het moet duidelijk zijn tot hoe lang de prijslijst geldig is en wanneer er afgeweken kan worden van de standaardprijs. 

De regels die gelden staan op de website van de NZa in het dossier mondzorg. De NZa zal aanbieders van mondzorg de komende tijd nadrukkelijk wijzen op hun verplichtingen om tarieven duidelijk vooraf kenbaar te maken aan consumenten. De NZa controleert of aanbieders voldoen aan de regels. Tegen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten of tandprothetici die de regels niet naleven, kan de NZa optreden.

Oproep
De NZa doet een oproep aan patiënten: Heeft uw tandarts, orthodontist, mondhygiënist of tandprotheticus een website, maar staat er geen prijslijst op, of hangt er geen prijslijst in de wachtkamer? Wijs hem of haar er dan op. Hangt er dan nog steeds niets, geef het dan door aan de Zorglijn van de NPCF: Stuur een e-mail of bel met T (030) 29 16 777.

Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
stijging

Felle strijd in mondzorg om tariefstijgingen

Patiëntenverenigingen, zorgverzekeraars en tandartsenvliegen elkaar in de haren over het antwoord op de vraag wie de consument laat opdraaien voor tariefstijgingen in de mondzorg. Wat zijn de feiten en wie onderneemt welke actie?

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
berekenen - premie

NMT: Lagere vergoedingen verzekeraars veroorzaken bijbetaling tandarts

De NPCF meldt vandaag in De Telegraaf dat patiënten bijbetalingen van de tandartsrekening melden. Ook de Nederlandse Maatschappij tot bevordering van de Tandheelkunde (NMT) kent dit signaal. Uit eigen onderzoek en twee onderzoeken van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) blijkt dat de tandartstarieven niet tot nauwelijks zijn gestegen. De hogere bijbetalingen worden veroorzaakt door verlaging van de vergoedingen van de aanvullende tandartsverzekeringen van de zorgverzekeraars.

Overigens zijn bijbetalingen niet nieuw. Alleen zijn de bijbetalingen hoger door de lagere vergoedingen van de zorgverzekeraars.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

NPCF: Nieuwe tandartstarieven zelden volledig gedekt

Tandartsbezoekers hebben de afgelopen twee maanden massaal hun beklag gedaan bij de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) over de rekeningen die zij gepresenteerd kregen en die voor een groot deel niet meer worden vergoed. Zij zijn totaal verrast door het effect van de vrije tandartstarieven per januari van dit jaar, waardoor er een gat is komen te vallen tussen wat de tandarts vraagt en de zorgverzekeraar vergoedt.

Meer gevraagd dan vergoeding
Uit vergelijking van de NPCF naar de gehanteerde tarieven van 1150 tandartsen en de daarvoor vastgestelde vergoedingen van 16 grote zorgverzekeraars blijkt dat van de 177 verschillende soorten behandelingen de tandartsen 155 keer méér vragen dan zorgverzekeraars maximaal vergoeden.

Dat leidde bij de NPCF in korte tijd op een speciaal meldpunt tot veel klachten, bezwaren en opmerkelijke bevindingen. “De patiënten blijken pas nu te snappen dat ze, ook al zijn ze bijvoorbeeld ’top’ verzekerd tot 1500 euro, bepaalde behandelingen niet meer volledig vergoed krijgen van de verzekeraars. De verzekeraars hanteren namelijk een door hen vastgesteld tarief per behandeling en de tandartsen zitten daar met hun vrije prijzen vaak boven,” licht NPCF-directeur Wilna Wind toe.

Vergelijkingssite
De NPCF maakt een vergelijkingssite, zodat de informatie en openheid die nodig is er ook echt komt. Nu ontbreekt die. „We hebben met de tandartsen en de zorgverzekeraars afgesproken dat er voor de patiënt een site bij ons online komt zodat iedereen kan zien waar wat welke behandeling kost en wat er vergoed wordt.”

De tarievenlijsten van de tandartsen komen binnen, maar nog veel te weinig. Inmiddels beginnen ook de gegevens vd verzekeraars beginnen in beeld te komen. Volgende week vindt gesprek plaats met tandartsenkoepel NMT om de voortgang te bespreken.

Verschillen
Uit de cijfers van de NPCF komen de verschillen goed naar voren: De 1150 tandartsen vragen voor een intakeconsult gemiddeld 37 euro: de zorgverzekeraars vergoeden 31 euro. Voor het maken van een schedelfoto wordt 42 euro gevraagd en 30 euro vergoed. Wie een schildje van keramiek of kunststof moet, krijgt een rekening van 148 euro en daarvan slechts 98 euro vergoed. Bij een brugtussendeel zit een verschil van 30 euro.

Waar gaat het mis?
Wind: „Het experiment is gestart zonder dat voldoende informatie voor consumenten beschikbaar was, het is er te vroeg doorheen gedrukt door de politiek. Het is te gemakkelijk om te roepen om het experiment, waarbij de tandartsen zelf hun prijs mogen bepalen, nu al te stoppen.  We moeten goed kijken waar het mis gaat. Zijn de tandartsen opeens te duur of zitten de zorgverzekeraars aan de lage kant?

Wat wel duidelijk is, is dat het experiment te vroeg is gestart. De patiënten wisten van niks: de informatievoorziening over prijzen en kwaliteit is onvoldoende geweest. Wij proberen op allerlei manieren die informatie nu helder over te brengen.

Tot nu toe zijn er alleen maar nadelen voor de consument. Het kost ze geld en het is onduidelijk. Wat ons betreft staat het sein op oranje”.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

NPCF wil dat kabinet pijlen richt op onnodige zorgkosten

Patiëntenfederatie NPCF wil dat het kabinet Rutte met de komende bezuinigingen en mogelijke hervormingen van de zorg haar pijlen vooral richt op overbodige zorg en onnodige kosten.

De NPCF wil voorkomen dat patiënten opnieuw hard in hun portemonnee worden geraakt, en dat hun positie verder verzwakt.

“Wij willen dat elke cent in de zorg wordt besteed aan de juiste zorg voor de juiste mensen, nu en straks. Dat moet de inzet zijn, en daar mag niet aan getornd worden,” waarschuwt NPCF-directeur Wilna Wind.

Goede en passende zorg
“Goede en passende zorg, dat is waar we voor staan,” zegt Wilna Wind. “Dat betekent: geen overbodige zorg, en geen onnodige kosten. In het stelsel dat we nu hebben, zien we bijvoorbeeld dat zorgverleners worden geprikkeld om zoveel mogelijk verrichtingen te doen. Draagt dat bij aan betere zorg, of alleen aan een dikkere portemonnee voor de zorgverleners? Wij willen vooral dat de overheid daar zijn pijlen op zet, en niet op het verhogen van bijvoorbeeld eigen bijdragen voor patiënten.”

Er wordt al stevig gekort op de zorg. Vooral chronisch zieken en gehandicapten hebben fors ingeleverd. De NPCF vindt het niet verantwoord om daar meer geld weg te halen. “Zeker niet zolang er nog zo veel lucht zit in het systeem,” vindt Wilna Wind.

Dubbel
Onlangs nog toonde de NPCF met een meldactie aan dat medische onderzoeken te vaak dubbel worden uitgevoerd, dat er onnodig veel medicijnen worden voorgeschreven en er onvoldoende wordt samengewerkt tussen zorgverleners. “Te vaak worden er consulten en zelfs ingrepen gepland die eigenlijk niet nodig zijn, en nog steeds worden patiënten van het kastje naar de muur gestuurd voordat ze bij de goede (gespecialiseerde) zorgverlener terechtkomen,”zegt Wilna Wind.

De NPCF vindt dat er maatregelen nodig zijn om de zorg efficiënter te maken. “We hebben nu niks aan oplossingen en lapmiddelen die misschien op korte termijn geld in het laatje brengen”, meent Wilna Wind. Het kabinet moet volgens de NPCF kijken naar lange termijnoplossingen die eraan bijdragen dat de zorg voor iedereen betaalbaar en toegankelijk blijft.

Bron:
NPCF

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
geld

Onderzoek 123tandartsen.nl: dure tandarts biedt meer service

123tandarts.nl onderzocht de prijs-service verhouding van tandartspraktijken en concludeert dat dure praktijken meer service bieden: zij zijn het meest open buiten kantooruren, bieden veel verschillende behandelingen en zijn het meest geregistreerd bij een kwaliteitsbevorderende instantie.

Werkwijze
Bij de vergelijking op prijs kijkt 123tandarts.nl naar de gewogen gemiddelde prijs van tien vaak voorkomende behandelingen. Als het om service gaat kijkt de website naar drie elementen:

  • Heeft de tandarts veel (meer dan 7) verschillende behandelingen in huis
  • Hanteert de tandarts ruime openingstijden:  open buiten kantoortijden (tussen 8.30 en 17.30 uur)
  • Staat de tandarts ingeschreven bij een kwaliteitsbevorderende instantie (Kwaliteitsregister Tandartsen of Stichting Garantiefonds Mondzorg).

Steekproef
Het onderzoek omvatte een steekproef van 300 tandartspraktijken verspreid door heel Nederland. De tandartspraktijken zijn opgedeeld in twee groepen van 150 tandartspraktijken: duur en goedkoop.

 

Veel behandelingen Ruime openingstijden Ingeschreven bij kwaliteitsbevorderende instantie
Dure tandarts 41% 60% 70%
Goedkope tandarts 32% 52% 67%

Bron:
123tandarts.nl

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Geld

NZa scan mondzorg: meeste prijzen binnen bandbreedte

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft een update van de scan prijsontwikkeling mondzorg gepubliceerd. In het document zijn vergeleken met de scan uit januari meer prestaties toegevoegd. Aan het beeld verandert vergeleken met januari niet veel: de NZa had in januari een bandbreedte gemaakt waarin ze de oude prestaties uit 2011 omzette naar nieuwe prestaties in 2012. De meeste prijzen vallen binnen die bandbreedte.

Monitor
De NZa monitort de vrije mondzorgmarkt en rapporteert de minister regelmatig, deze update is daar een voorbeeld van. De NZa trekt nog geen conclusies uit de scan, bij een overgang van vaste naar vrije prijzen hebben de spelers op de markt tijd nodig om zich aan de nieuwe situatie aan te passen. In juni brengt de NZa een monitor uit waarin meer aspecten van de vrije markt worden betrokken, bijvoorbeeld volumegegevens, verspreiding aanbod, serviceverlening, innovatie, kwaliteit van zorg, etc.

Handhaven
De NZa houdt ook toezicht op de markt. Waar nodig kan zij handhaven. Zo was er op de website van een aantal verzekeraars onduidelijkheid over welk percentage er vergoed wordt voor mondzorg. Op aanwijzen van de NZa is dit nu aangepast. Ook start de NZa binnenkort een onderzoek naar het naleven van de transparantieregels: hebben alle tandartsen wel hun prijslijst op de website of in de wachtkamer hangen?

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
vraagteken - vragen

Veel vragen over vergoedingen tandarts

Zorgverzekeraars worden overstelpt met vragen over de kosten en vergoedingen van tandartsbehandelingen. Sinds de vrijgave van de tarieven begin dit jaar zitten consumenten in onzekerheid over de mogelijke extra kosten. Dat schrijft Spits vandaag.
Slecht een klein deel van de tandartsen heeft een contract afgesloten met de verzekeraars. De beoordeling van behandelingen kan daardoor extra tijd kosten.

Achmea, de grootste zorgverzekeraarsgroep, heeft in januari 4000 meer vragen gekregen over de mondzorg dan in januari 2011. Dat is een stijging van 33 procent.

Bron:
AD

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
zorg - geld

Perfectsmile start inloop- en prijsconcept

In maart start Perfectsmile met een nieuw concept: de tandartspraktijk 2.0, waar je zonder afspraak binnenloopt voor een controle of behandeling, tegen lage tarieven. Vergelijk het met een lage prijzen vliegmaatschappij. Met een hoog volume en efficiënte werkwijze kan goedkoper worden gewerkt, aldus het persbericht.

Op de nieuwe website van Perfectsmile www.goedkopetandarts.nl wordt informatie over de werkwijze en tarieven gegeven.
Voor een periodieke controle vragen zij 15,95 euro, voor een intake consult 22,95 euro, voor een vulling 34,95  en voor een behandelplan 37,95 euro.

Bron:
ANP Perssupport

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
microfoon - podcast

Tandartstarieven besproken in Altijd wat

Vanavond – 7 februari – worden de tandartstarieven besproken in het programma Altijd wat van de NCRV op Nederland 2, 21.05 uur. Rubriek Feit of Fictie.

 

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
brief

Antwoord Schippers op kamervragen over maximum tandartstarieven

Antwoorden van minister Schippers (VWS) op vragen van het Kamerlid Kuiken (PvdA) over maximumtarieven in de tandheelkundige zorg.

1. Bent u op de hoogte van het feit dat verzekeraars maximumvergoedingen hanteren voor tandheelkundige verrichtingen?

Ja

2. Kunt u een overzicht geven van de maximum vergoedingen die de verschillende verzekeraars hanteren voor (de meest gangbare) tandheelkundige behandelingen? Waarop zijn deze tarieven gebaseerd?

Het huidige overzicht met maximumvergoedingen heeft een achterhaalde status vanwege de recente en voorgenomen aanpassingen, mede als gevolg van de overleggen tussen tandartsen en zorgverzekeraars waartoe ik heb opgeroepen. Ik geef er de voorkeur aan om u op een later tijdstip nader te informeren als de maximumvergoedingen meer gestabiliseerd zijn. Een mogelijk geschikt moment is het verschijnen van de derde marktscan van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) eind februari.

3. Deelt u de mening dat dit betekent dat verzekeraars dan in feite de maximum tarieven voor tandartsen bepalen in plaats van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa)? Zo nee, waarom niet? Bent u van mening dat dit een verbetering is? Zo ja, waarom?

Neen, ik deel niet de mening dat de zorgverzekeraars nu de rol van de Nederlandse Zorgautoriteit overnemen en in haar plaats maximumtarieven gaan vaststellen. Zorgverzekeraars en mondzorgverleners zijn nu aan zet om, in plaats van de overheid, marktconforme prijzen tot ontwikkeling te brengen. Voor de prijzen met betrekking tot het basispakket onder de Zorgverzekeringswet heb ik in het debat van 17 januari 2011 partijen opgeroepen om op zeer korte termijn oplossingen te bedenken voor de ontstane situatie waarbij voor jeugdmondzorg moet worden bijbetaald. Over de resultaten van dit overleg heb ik u bij brief van 31 januari 2012 geïnformeerd.

4. Deelt u voorts de mening dat, wanneer verzekeraars de maximum vergoedingen vaststellen dit de prijzen die tandartsen zullen hanteren zal beïnvloeden en er derhalve geen sprake is van vrije prijzen in de tandheelkundige zorg? Zo nee, waarom niet?

Met vrije prijzen is bedoeld dat de overheid de prijzen niet meer reguleert maar de prijsvorming aan de marktpartijen overlaat. De maximumvergoedingen die zorgverzekeraars vaststellen kunnen inderdaad de markt beïnvloeden, maar dat geldt evenzeer voor de prijzen die de mondzorgverleners voor hun verrichtingen rekenen. Daarom is het van belang dat er een goede
onderhandelingsdynamiek tussen partijen ontstaat. De kern van het experiment is nu juist om na te gaan of en op welke wijze deze dynamiek tot stand komt en hoe hiermee het publiek belang gediend is.

5. Verwacht u dat de kosten van tandheelkundige zorg zullen stijgen ten gevolge van invoering van vrije prijzen? Kunt u uitgebreid aangeven waarop uw verwachting in deze is gebaseerd?

De prijzen voor sommige prestaties zullen stijgen en voor andere dalen. In deze prille fase van het experiment kan ik nog niets zeggen over het gemiddelde effect op de prijzen. Eerste inschatting van de NZa is evenwel dat de gemiddelde prijsstijging beperkt blijft. De recent gepubliceerde gegevens van Fa-med lijken dit te bevestigen.

Daarnaast zijn op dit moment de NPCF en Zorgverzekeraars Nederland, in overleg met de NMT, bezig met de realisatie van een overzichtswebsite met prijzen van alle tandartsen. De betrokken partijen streven ernaar om deze vergelijksite eind februari beschikbaar te hebben.

6. Bent u van plan de financiële gevolgen van de kostenstijging, zoals deze door verschillende partijen wordt verwacht, wanneer deze daadwerkelijk optreedt, straks eenzijdig bij verzekerden neer te leggen via hogere premies voor aanvullende tandartsverzekeringen en minder tandheelkundige zorg in het basispakket?

Omdat zorgverzekeraars privaatrechtelijke organisaties zijn heb ik geen zeggenschap over de premies die zorgverzekeraars heffen. Dat geldt eveneens over de samenstelling van de aanvullende pakketten voor de mondzorg. Ik ben in geen enkele zin voornemens om de mondzorg in het huidige basispakket te berperken.

Bron:
Rijksoverheid

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
tand - tandarts

Abonnementstarief bepleit voor tandartsen

Albert Feilzer, decaan van het Academisch Centrum Tandheelkunde Amsterdam (ACTA) hield op dinsdag 31 januari een voordracht voor 200 Achmea/AGIS zorginkopers in de eerstelijn, waarin hij pleitte voor een tandartsabonnement. Guus Schrijvers, Hoogleraar Public health, maakte een verslag hiervan.

Abonnement preventieve consulten
Feilzer deed een dringend beroep op de inkopers om in de aanvullende verzekering een abonnement op te nemen voor de preventieve, halfjaarlijkse consulten. Anders blijven arme mensen weg en worden ze op hoge kosten gejaagd als cariës en parodontitis te ver en onontdekt zijn voortgeschreden. Er ligt een taak bij de zorgverzekeraars om contacten te zoeken met leiding gevende tandartsen om samen zo’n abonnement te ontwikkelen.

Gedragsziekten
Tandartsen behandelen twee ziekten: cariës en parodontitis ofwel tandvleesontsteking. Beide zijn gedragsziekten. Immers, poetsen patiënten hun gebit onvoldoende, eten zij veel zoetigheid of komen zij niet op hun halfjaarlijkse controle, dan zijn er meer gaatjes en is het tandvlees vaker ontstoken. In de tandheelkundige zorg gaat jaarlijks 2,5 miljard euro om, ongeveer evenveel als in de huisartsenzorg. Van dit bedrag vergoeden zorgverzekeraars 500 miljoen euro. De rest betalen patiënten uit eigen zak.

Kwaliteit meten
Veel volwassen Nederlanders hebben een relatie van twintig, dertig jaar met hun tandarts. De kwaliteit van tandheelkundige zorg is moeilijk te meten met indicatoren. Toch is daar behoefte aan, omdat vele burgers uit eigen zak de kosten betalen en willen weten wat voor zorg ze kopen. Zeker nu de tarieven zijn vrijgelaten.

De gemiddelde levensduur per tandarts van vullingen, gouden kronen en bruggen is niet zo’n betrouwbare indicator, omdat het gedrag van de patiënt zelf die levensduur bepaalt. En stel dat een arme patiënt met weinig cariës een kunstgebit wil om de kosten op termijn te drukken, handelen tandartsen dan verkeerd door mee te gaan in de wens van de patiënt? Ook al luidt de richtlijn in dit voorbeeld: vullen en niet trekken?

Er blijven slechts enkele kwaliteitsindicatoren van organisatorische aard over:

  1. De mate waarin de tandarts jaarlijks bijscholing volgt over mondgezondheid en de relatie daarvan met bijvoorbeeld chronische aandoeningen.
  2. De afspraaktermijnen voor consulten.
  3. De spoeddienstregeling.

Bron:
Guus Schrijvers, Hoogleraar Public health

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Fa-med: Tandarts in januari slechts paar procent duurder

Een bezoek aan de tandarts is de eerste maand van dit jaar ongeveer 3 tot 4 procent duurder geworden dan het jaar daarvoor. Dat heeft Fa-Med, administratieve dienstverlener waar 2100 Nederlandse tandartspraktijken bij zijn aangesloten, samen met onderzoekers van de Universiteit Maastricht becijferd. De resultaten zijn gebaseerd op tarieven van ruim 1.300 tandartspraktijken in Nederland.

Sinds januari wordt geëxperimenteerd met vrije prijzen voor tandartsen. Diverse verzekeraars hebben flink hiertegen geageerd omdat volgens hen de prijzen exorbitant zouden stijgen.

Prijs kaakoverzichtfoto’s gedaald
Vullingen zijn ongeveer 5 procent duurder geworden. De omzet van tandartsen wordt ongeveer voor een kwart bepaald door deze behandeling. Periodieke controles zijn ongeveer gelijk gebleven qua prijs en het maken en beoordelen van een kaakoverzichtsfoto is ongeveer 3 procent in prijs gedaald. 

Bron:
AD


 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
behandelkamer

Duitse tandartsen azen op Nederlanders

Duitse tandartsen in het grensgebied willen Nederlandse patiënten gaan behandelen die ongerust zijn over de tarieven. Volgens de Vereinigung unabhängiger Vertragszahnärzte, zijn de Duitse tandartsen goedkoper.

Op de website Tandarts.de staan bijna vijftig Duitse tandartsen die nadrukkelijk Nederlandse patiënten werven. Sinds begin dit jaar zijn Nederlandse tandartsen vrij hun eigen tarieven vast te stellen. Hierdoor zijn in sommige gevallen de prijzen voor een behandeling flink gestegen.

Bron:
Groningen Dichtbij

 

Lees meer over: Actueel, Tarieven, Thema A-Z
muziek

Tandartslied LOS Muziektheater

LOS Muziektheater zingt op YouTube het Tandartslied over vrije tarieven: ‘het beste idee van Nederland’.

LOS Muziektheater bestaat uit vier dames, die hun eigen losse talenten gebundeld hebben. In 2009 behaalden zij de finale van het Groninger Studenten Cabaret Festival.

LOS zingt eigen composities over maatschappelijke onderwerpen.

Lees meer over: Opmerkelijk, Tarieven, Thema A-Z