Hoe blijft de orthodontist overeind?

Orthodontisten hebben het zwaar. Voor de tweede keer is er 16% ingeleverd. Bas Njio maakt zich ongerust over de toekomst van zijn specialisatie. Een interview met deze ondernemende orthodontist.

Bas Njio is zeer gepassioneerd over zijn vak, heb ik gemerkt in de jaren dat wij samenwerken op het forum van Tandarts.nl. Zijn tweets werden steeds pittiger: “De totaalkosten orthodontie op macroniveau zullen toenemen in 2013. Na het geplande onderzoek van de NZa zal in 2014 naar alle waarschijnlijkheid de beugelbehandeling in 2015 gratis worden”. Tijd voor een interview.

Njio studeerde cum laude af aan ACTA en volgde van 1993 tot 1997 de specialisatie Orthodontie. Hij legde, met de EURO-QUAL groep onder leiding van Professor Birte Prahl, de basis voor het huidige Europese kwaliteitssysteem op orthodontisch gebied. Zo was hij kwaliteitscoördinator orthodontie bij ACTA en editor voor Euro-Qual voor twee boeken over implementatie van een Europees kwaliteitssysteem voor orthodontie. Nu runt hij twee orthodontiepraktijken waarin hij veel zelf doet en is hij docent bij Orthocourse. Tijdens zijn stage in Kopenhagen ontstond z’n interesse voor orthodontie. “Bij orthodontie moet je veel samenwerken. Zowel met de patiënt, als met een team. Dat sprak mij aan. Het leukste is om samen met de patiënt en je team iets moois te bouwen, waarbij je met je team inspeelt op de vragen en verwachtingen van de patiënten. De laatste tien jaar richt ik mij daarom voornamelijk op de behandeling van volwassenen. Langzamerhand zijn wij uitgegroeid tot een, regionaal en nationaal bekend, orthodontiecentrum voor volwassenen. Wij bieden behandelingen die volledig afgestemd worden op de wensen en omstandigheden van de individuele patiënt. Door onze samenwerking met fijne, deskundige tandartsen om ons heen, kunnen we de complete (cosmetische) tandheelkunde coördineren”, zegt Njio.

Scandinavië is nog steeds zijn voorbeeld. “Typisch voor mijn praktijken is het Scandinavische gevoel: Simpel, eenvoudig en ingetogen, maar tegelijkertijd modern en vooruitstrevend. In balans met de natuur, zou je kunnen zeggen. Ons uitgangspunt is het verzorgen van een moderne beugelbehandeling die past bij de wensen van de patiënt. Wij doen er alles aan om de verwachtingen waar te maken. Daarbij staat niet de ideale occlusie – een verouderd concept uit 1960 – maar het individuele optimum van de patiënt centraal.”

Tariefsverlaging onterecht
Toch heeft Njio zich uitgeschreven als orthodontist in 2008. Maar dit was een politiek spelletje vanwege de tariefsverlaging. “Samen met een groot aantal orthodontisten hadden wij bedacht dat het de beroepsorganisaties NMT, VVO en ANT zou kunnen helpen om duidelijk te maken dat Den Haag toen echt fout zat. Daar is nooit iets mee gebeurt.”

Nu is er weer een daling van 16% maar vreemd genoeg heeft Njio hier geen enkele spontane reactie van patiënten op gekregen. “Noch bij mijn stijging in 2012, noch bij de daling in 2013. Als ik ernaar vraag dan spreken ze alleen hun verbazing uit over de lage prijs van de controles. Zelfs een leek heeft door dat die prijs niet klopt. Een inschrijving, anamnese, overleg, beoordeling, advies, behandelingsplan, kostenbegroting en rapportage via e-mail moeten we nu blijkbaar doen voor 20 euro. En een orthopantomogram is 30% goedkoper bij ons dan bij de tandarts, een vreemde situatie die duidelijk bedacht is vanachter een bureau.”

Degradatie van een super vak ten top
“De echte professionele tegenslag is niet zozeer de hoogte van het tarief, als wel de smalheid van de tariefsopbouw. Er is geen enkele ruimte voor individuele aanpassing, er is alleen plaats voor standaardplannen. Als ik snel klaar kan zijn, dus minder controles nodig heb, of we vinden het onderfront niet belangrijk en doen dus alleen de bovenkaak, dan kan het tarief niet uit. Ook verschillende moderne retentietechnieken zitten niet in het ‘pakket’. En dat voor een wetenschappelijk bewezen kwalitatief zeer hoogwaardige behandeling door een orthodontist. Ook de moeilijke behandelingen (impacties) moeten nu gedaan worden voor dit lage tarief. Terwijl de simpele behandelingen misschien prima in dit tarief te doen zijn. Uitbannen van variatie, daar is Nederland al jaren mee bezig, in het kader van alles moet voor iedereen hetzelfde zijn. Degradatie van een super vak ten top. Nu werken we voor een ruim 35% lager tarief dan 5 jaar geleden, we zijn echt de goedkoopste in Europa, en misschien wel in de wereld. Een behandeling met vaste apparatuur kost nu 1.750 euro all in.

Ik merk dat de prijs zo laag is geworden dat het volume volwassenen nog meer toeneemt. Hun complete jaarlijkse uitgave aan sporten is hoger dan de kosten voor een beugel. Maar daarmee gaan de uitgaven aan orthodontie op macroniveau natuurlijk stijgen. Ik blogde al dat in 2015 de beugel gratis wordt. Er zou een scheiding moeten komen in de prijs voor noodzakelijke behandelingen bij kinderen. Die zijn te meten met de ICON (IOTN). De rest is vrije markt, net als de kapper.”

Trots
Ondanks alles blijft Njio trots op elke beugel die hij met z’n team verwijdert. “Trots op die nieuwe glimlach! Dat verveelt nooit. En ik ben ook trots als ik zie dat mijn team fijn samenwerkt. Na een drukke dag met tevreden patiënten zijn we dan samen moe, maar voldaan.”

Wat moet er veranderen?
Twee dingen: Ten eerste geeft twee derde van de patiënten in het onderzoek van de Consumentenbond aan dat zij van tevoren niet wisten dat zij behandeld zouden worden door een tandarts in plaats van een orthodontist. Dit terwijl wetenschappelijk aangetoond is dat de orthodontist efficiënter behandelt. Hierover moet meer duidelijkheid komen voor de patiënt. “Ik hoor nog dagelijks: ’mijn tandarts is ook orthodontist’ en dat klopt natuurlijk niet.”

“De overheid denkt dat de tandarts de eenvoudigere behandelingen doet. Dat is ook zo bij de tandartsen die ik ken. Die vinden het zelf ook vreemd dat ik evenveel mag rekenen voor een behandeling die zij doorsturen.”

Ten tweede zullen we een voorbeeld moeten nemen aan Noorwegen, volgens Njio. “Daar kunnen ze beter met geld en gezondheid omgaan. In het Noorse systeem krijgen patiënten die om gezondheidsredenen een beugel nodig hebben, 100% vergoed. In Noorwegen wordt alle orthodontie door specialisten begeleid. Een scheve tand of spleetje tussen de voortanden behoeft geen vaste apparatuur, maar individueel kan men hiervoor wel kiezen. In zulke gevallen betaalt de Noorse patiënt de beugel gewoon zelf, zonder verzekeringsvergoeding. Is de beugel een beetje nodig, dan krijg je een gedeeltelijke vergoeding van 40 tot 75%. Realiseer je dan wel dat de verzekeringen in Noorwegen nationaal gereguleerd worden. Niet commercieel, zoals in Nederland. In Nederland wordt minder dan 5% van de orthodontie vergoed vanuit de basisverzekering. De rest komt uit de particuliere zelf-gefinancierde aanvullende verzekering. Mijn volwassen cliënten betalen de behandelingen meestal compleet zelf, zonder bijdrage van hun verzekering. Als wij praten over de behandelingsopties en mijn ideeën over aanvullende service, begrijpen zij niet waar de overheid zich mee bemoeit. Zo wil ik op zaterdag en zondagmiddag open gaan, maar elke ondernemer snapt dat dat met de huidige tarieven onmogelijk is.
Ook dat realiseert Den Haag zich niet. Waarom zou je zo iets moeten reguleren, volledig particulier gefinancierde zorg die wordt uitgevoerd door professionals met 10 jaar opleiding? Uit diverse contacten met de overheid weten ze dit niet, of doen ze alsof. Misschien omdat ze denken ooit zelf een beugel nodig te hebben? En dan is een lage prijs wel lekker natuurlijk. Die strategie hebben ze natuurlijk in de hele tandheelkunde gebruikt.”

Overeind blijven
Ondanks de vele wolken schijnt de zon volop voor Njio. Hij krijgt veel media-aandacht. Het afgelopen jaar verscheen hij vaak in de krant, in diverse glossies en zelfs twee keer op televisie. Njio beschikt over de kunst van het omdraaien: Hij heeft plannen, want hij voelt zich uitgedaagd en dat maakt hem creatief. “Ik luister naar suggesties en klachten van patiënten en denk niet ‘dat-kan-ik-niet’. Ik verzamel de juiste ideeën en pas mijzelf en mijn team aan. Verandering is leuk. En dat zouden mijn collega’s ook moeten doen, willen ze overeind blijven staan.”

Websites
www.rechtetanden.nl 
www.smilelounge.nl

www.njio.nl
Bekijk de video

Interview door Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist, voor dental INFO

 

Lees meer over: Opinie, Orthodontie, Tarieven, Thema A-Z

Tendens tandheelkunde: Harder werken en meer preventie

“We kunnen ervan uitgaan dat er weer veranderingen komen in de tarieven, dat we harder moeten gaan werken en ons meer moeten richten op preventie.” Alexander Tolmeijer van de NMT gaf zijn visie over de tendens in de tandheelkunde.

Wat gaat er in 2014 gebeuren met de tarieven? Alexander Tolmeijer van de NMT gaf ons zijn visie. “We kunnen ervan uitgaan dat er weer veranderingen komen in de tarieven, dat we harder moeten gaan werken, maar dat elke gevolg in extra verdienen door de overheid wordt teruggehaald. Verder moeten we ons meer richten op preventie.”

Verslag van de presentatie van Alexander Tolmeijer, tandarts en vice-voorzitter en penningmeester van de NMT, tijdens de Quality Practice themadag mondhygiëne.

Kostenonderzoek
De NZa is bezit met een kostenonderzoek onder mondzorgprofessionals. Zo wordt bekeken wat  zij verdienen en welke kosten praktijken maken. Aan de hand hiervan zal de NZa de tarieven voor 2014 vaststellen.

Het norminkomen voor tandartsen bedraagt nu 109.000 euro bruto per jaar. Dit is dan de omzet minus de kosten voor praktijkvoering. Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen en pensioen moeten daar nog van af. De NZa heeft nog geen norminkomen voor mondhygiënisten vastgesteld en beslist hier later over. Een norminkomen gaat uit van een standaard aantal gewerkte uren. En hierin schuilt het gevaar. Als een grote groep tandartsen en mondhygiënisten meer uren werkt dan de norm, wordt het feitelijke inkomen dus hoger. De NZA houdt geen rekening met dit effect en vergelijkt het inkomen inclusief overwerk met een gewoon norminkomen.

Mondzorgprofessionals doen veel meer dan alleen maar behandelingen. Denk maar eens aan de werkoverleggen in de pauze, het opstellen van protocollen, beantwoorden van patiënten e-mails, het bespreken van patiëntenbehandelingen met collega’s, het opruimen en schoonmaken van de behandelkamer en het slijpen van de instrumenten. Dat is ook werk, maar dit wordt vaak niet meegeteld in het aantal gewerkte uren.

Meer werk
De minister spreekt niet van een tandartsen tekort, maar ondertussen groeit de bevolking door. Er komen steeds meer ouderen en deze groep behoudt veel langer hun natuurlijke dentitie. Het aantal Nederlanders met een prothese is de afgelopen 30 jaar met zo’n 100.000 per jaar gedaald. Als al deze mensen hun eigen gebit hebben, komt dat neer op 2,8 miljoen elementen die professionele reiniging nodig hebben. Ook is het type restauratie veranderd. We leggen nu haast geen goud meer in de mond, wat twintig jaar mee kon gaan, maar gebruiken vaak composiet wat een gemiddelde levensduur heeft van zeven jaar. “En als tandartsen niet méér mogen werken, dan zijn er meer mondhygiënisten nodig”, zei Tolmeijer tegen een knikkend publiek. “Weet je hoeveel patiënten een tandarts ongeveer in zijn bestand heeft?”, vroeg hij. “Dat zijn er zo’n 2200. En hoeveel patiënten heeft een mondhygiënist? Als iedereen naar de mondhygiënist zou gaan, zou elke mondhygiënist 7000 patiënten in de stoel krijgen!” Een geroezemoes ging door de zaal.

Oplossing
Hoe gaan we dat oplossen? “De verbetering in de zorg zit niet in apparaten met allerlei bliepjes.” Voor de tandheelkunde geldt dat er preventie moet worden ingezet. Want er valt nog veel te winnen als we zien dat 20% van de mensen niet twee keer per dag poetst en maar 30% interdentaal reinigt.
In gesprek gaan met de patiënt door middel van Motivation Interviewing zal hierin de sleutel zijn. Echt contact hebben met de patiënt is niet alleen belangrijk bij preventie, maar is ook een marketingtool. De patiënt beoordeelt je namelijk hierop, niet op de perfecte vulling. Patiënten die een goede band hebben met hun mondzorgprofessionals, zullen dit anderen vertellen. Mond-tot-mond-reclame is de beste reclame die er is.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna voor dental INFO van de presentatie van Alexander Tolmeijer, tandarts, vice-voorzitter en penningmeester van de NMT, tijdens de Quality Practice themadag mondhygiëne.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
smiling boy on white background

In 2013 opnieuw bijbetalingen in mondzorg bij de jeugd

Zorgverzekeraar CZ heeft het voornemen de door de NZa vastgestelde tarieven voor de mondzorg in 2013, niet over te nemen voor álle zorgverleners binnen de mondzorg. Zelfstandig gevestigde mondhygiënisten krijgen een lager tarief aangeboden. Als gevolg hiervan wordt het bijbetalen voor preventieve mondzorg gericht op de jeugd door CZ in de hand gewerkt. Dat is naar de opvatting van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) ongewenst voor zorg die valt onder de basisverzekering.

Verschillende bedragen
Daarnaast krijgen CZ-verzekerden met een aanvullende tandartsverzekering door deze handelwijze bij zorgverleners met overeenkomstige competenties verschillende bedragen vergoed voor dezelfde behandeling. Dit is volgens de NVM een zeer ongewenste situatie. Een en ander leidt namelijk tot onduidelijkheid voor de consumenten en doet onrecht aan een groot aantal gekwalificeerde zorgverleners.

Tarieven
De NZa heeft voor 2013 de prestaties en de tarieven voor de mondzorg vastgesteld na goed overleg met alle mondzorgkoepels (tandartsen, mondhygiënisten en tandprothetici), zorgverzekeraars en consumentenorganisaties. Bekijk hier de tariefbeschikking van de NZa. Deze tarieven gelden voor álle mondzorgverleners.

Bron:
NVM


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT-bezwaar orthodontietarieven 2007-2009 gegrond verklaard

De NMT is gedeeltelijk in het gelijk gesteld in haar bezwaren tegen de orthodontietarieven in 2007, 2008 en 2009. Het College van beroep voor het bedrijfsleven (CBB) oordeelt dat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) niet heeft kunnen aantonen dat de tarieven in deze periode juist zijn vastgesteld. De NZa had de tarieven, ondanks de bezwaren in die periode, in stand gelaten. Dit terwijl het CBB in december 2008 een duidelijke uitspraak hierover had gedaan.

Onderzoek NZa
Het CBB draagt de NZa op onderzoek te doen of de per 1 juli 2007, 1 januari 2008, 1 april 2008 en 1 januari 2009 vastgestelde tarieven juist zijn en daarop een nieuwe beslissing op de bezwaren te nemen. Indien uit dat onderzoek blijkt dat deze tarieven niet juist zijn, maar bijvoorbeeld te laag zijn vastgesteld, dan moet de NZa bovendien beoordelen welke gevolgen daaraan moeten worden verbonden.

Onduidelijk
De uiteindelijke consequenties van deze uitspraak voor de orthodontietarieven zullen nog moeten worden afgewacht.

Bron:
NMT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT: Goede vergelijking tarieven 2011-2012 vrijwel onmogelijk

Onderzoeken laten zien dat het onmogelijk is om conclusies te trekken over de verschillen in mondzorgtarieven van 2011 en 2012. Dit meldt de NMT op haar website als reactie op de marktscan van de NZa.

De NMT deed samen met de Consumentenbond en het ACTA een onderzoek waarin tandartsen werden gevraagd offerte uit te brengen voor een aantal behandelplannen. Hieruit bleek de complexiteit van tariefsvergelijking. ‘Vanaf 2012 moesten tandartsen gaan werken met samengestelde prestaties in plaats van separate verrichtingen, waardoor een goede vergelijking vrijwel onmogelijk is’, schrijft de NMT. Zowel het systeem van prijsvaststelling als ‘het product’ is veranderd waardoor bij omrekening veel aannames worden gedaan.

Ook geeft de NMT aan dat onderzoek laat zien dat de kosten van tandheelkundige zorg per patiënt in 2012 vrijwel hetzelfde zijn als in 2011.

Bron:
NMT

 

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

NZa: Prijsstijging mondzorgtarieven gemiddeld 10,7 procent

De NZa heeft een tweede marktscan gehouden waaruit blijkt dat de mondzorgtarieven in 2012 gemiddeld met 10,7 procent stegen vergeleken met 2011. De scan laat daarnaast zien dat er minder contracten tussen verzekeraars en mondzorgaanbieders zijn gesloten en dat consumenten iets minder tevreden over de mondzorg zijn.

Verschillen
De prijsstijging verschilt per behandeling. De prijsstijging van een periodieke controle bleef beperkt met 3,2%. De prijzen van de meest voorkomende beugelbehandelingen bleven gelijk of werden lager. Een wortelkanaalbehandeling en vulling werden duurder: een eenvlaksvulling werd 21,8% duurder, een wortelkanaalbehandeling 40,6%.

Consumentenonderzoek
Het consumentenonderzoek in de marktscan laat zien dat meer mensen wisseling van mondzorgprofessional overwogen. Daarnaast geven consumenten aan minder tevreden te zijn over de beschikbare informatie om een aanbieder te kiezen.
De wachttijden en toegankelijkheid van de mondzorg bleven gelijk.

Contracten
Na de marktscan van juni zijn er niet veel contracten tussen verzekeraars en mondzorgaanbieders bij gekomen. Er werden wel meer kwaliteitsafspraken gemaakt.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

NZa maakt tarieven en prestaties mondzorg 2013 bekend

De prijzen voor tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici voor 2013 zijn bekend. Vanaf volgend jaar stelt de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) de tarieven en prestaties in de mondzorg weer vast. De tarieven van 2011 zijn met 4,5 procent geïndexeerd.

Voor 2013 maakte de NZa uit praktische overwegingen grotendeels gebruik van de prestaties uit 2011. De periode om weer te reguleren was te kort om alle veranderingen uit 2012 mee te nemen. Voor een aantal innovaties is wel de lijst uit 2012 gebruikt, bijvoorbeeld prestaties voor preventie en de heldere prestatieomschrijvingen uit de lijst van 2012. Ook de prestaties orthodontie uit 2012 zijn meegenomen. Dit laatste gebeurde na intensief overleg met zorgverzekeraars, tandartskoepels en consumentenorganisaties.

Max-max
De tarieven 2013 worden zogenaamde max-max tarieven. Daarbij kunnen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici met verzekeraars afspraken maken over een extra 10% vergoeding op het maximumtarief, bijvoorbeeld omdat ze een kwaliteitskeurmerk willen en daarvoor kosten moeten maken. De extra 10% betaalt de verzekeraar, mensen zonder tandartsverzekering hoeven niet extra te betalen.

Korting orthodontie
Nu de oude tarieven weer op tafel liggen, voert de NZa ook het tweede deel van de korting op orthodontie door. De NZa besloot in 2011 om de tarieven met in totaal 32% te verlagen, 16% in 2011 en nog eens 16% in 2012, als er geen vrije prijzen zouden komen. Uit onderzoek in 2010 bleek dat de tarieven te hoog waren: orthodontisten hebben sommige taken bijvoorbeeld aan hun assistenten uitbesteed en kunnen goedkoper werken. Volgend jaar doet de NZa een kostenonderzoek om de tarieven mondzorg te actualiseren.

Bron:
NZa

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Zorgverzekeraars Nederland: Vergoedingensysteem mondzorg 2013 bevordert kwaliteit

Zorgverzekeraars Nederland (ZN) is blij dat de nieuwe tarieven voor tandartsen, mondhygiënisten, orthodontisten en tandprotetici  zogenaamde max-max tarieven worden. Dit geeft zorgverzekeraars de ruimte om bijvoorbeeld investeringen in kwaliteit extra te belonen, meldt ZN op haar website.

Dankzij de max-max tarieven kunnen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici met verzekeraars afspraken maken over 10 procent extra vergoeding op het maximumtarief, bijvoorbeeld omdat ze een kwaliteitskeurmerk willen en daarvoor kosten moeten maken. De extra 10 procent betaalt de zorgverzekeraar. Mensen zonder tandartsverzekering hoeven niet extra te betalen.

Orthodontie
De zorgverzekeraars zijn ook positief over het behoud van de voor de consument herkenbare prestaties voor orthodontie en over het feit dat de NZa nu het tweede deel van de korting op orthodontie doorvoert. De NZa besloot in 2011 om de orthodontietarieven met in totaal 32 procent te verlagen, 16 procent in 2011 en nog eens 16 procent in 2012 als er geen vrije prijzen waren geweest. Uit kostenonderzoek van de NZa in 2010 bleek dat de tarieven te hoog waren.

Duidelijkheid voor consument
De nieuwe prestaties zijn tot stand gekomen met medewerking van zorgverzekeraars, consumentenorganisaties en zorgaanbieders. Voor zorgverzekeraars was daarbij van belang dat de wijzigingen in prestaties zouden bijdragen aan de duidelijkheid voor en controleerbaarheid door de consument. Zo zijn de prestaties voor gebitsreiniging en preventieve instructie per vijf minuten vastgesteld. Een consument kan immers zelf goed beoordelen hoe lang een behandeling heeft geduurd.

Bron:
ZN

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NMT vindt Invoering max-maxtarief te vroeg

De invoering van een max-maxtarief per 1 januari 2013 komt te vroeg. Dat schrijft de NMT aan de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Ook enkele zorgverzekeraars delen deze mening. De NMT vindt het niet verstandig het max-maxtarief onzorgvuldig te beginnen.

Onduidelijk voor patiënten
Het is in de eerste plaats voor de patiënt onduidelijk welk tarief wordt gerekend. Er ontstaat een tweedeling tussen patiënten die onwenselijk en verwarrend is. Als dan de uitkeringscriteria van verzekeraars uiteen lopen, ontstaat er een ondoorzichtige markt.

Consument krijgt de rekening
De verzekeraar betaalt volgens het NZa-voorstel het max-maxtarief, maar natuurlijk niet uit eigen middelen. De consument betaalt uiteindelijk toch altijd de rekening als klant van een bedrijf. De NMT signaleert daarnaast dat een aantal verzekeraars niet klaar is om max-maxtarieven in te voeren. Implementatie per 1 januari leidt bij tandartsen én verzekeraars tot problemen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Nederlanders kritisch over marktwerking in de zorg

Een ruime meerderheid van de verzekerden (63%) vindt dat de marktwerking in de zorg is doorgeschoten en dat de overheid weer een meer sturende rol zou moeten hebben. Dit blijkt uit de resultaten van de Monitor Marktwerking Zorg 2012, uitgevoerd door onderzoeksbureau Intomart GfK.

Kritischer
Vergeleken met 2011 staan verzekerden aanmerkelijk kritischer tegenover marktwerking in de zorg. Het aantal mensen dat een negatieve dan wel zeer negatieve houding tegenover marktwerking in de zorg heeft, is gestegen van 38% in 2011 naar 47% in 2012.

Hoe ouder en hoger opgeleid, des te negatiever men is over de marktwerking in de zorg. Meer dan driekwart van de verzekerden (76%) verwacht een stijging van meer dan 10% van de premie voor de zorgverzekering. Dit is veel meer dan de voorgaande jaren: in 2011 was dit nog 60%. Een meerderheid (56%) noemt de vergrijzing van de bevolking de belangrijkste oorzaak hiervoor.

Politieke beslissingen en te veel bureaucratie worden ook als oorzaken van de verwachte premiestijgingen genoemd. Slechts een kwart van de ondervraagden (24%) noemt het inefficiënt werken door zorgverleners als mogelijke oorzaak van een premiestijging.

Onderzoek
Het onderzoek Monitor Marktwerking Zorg 2012 is een kwantitatieve monitor onder consumenten naar ontwikkelingen in de zorg- en zorgverzekeringsmarkt en wordt jaarlijks uitgevoerd door Intomart GfK. De steekproef bedraagt n=1500.

Bron:
Intomart GfK

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z, Zorgverzekeringen
Highly Detailed Red Shopping Tag

NMT vindt NZa berichtgeving over prijzen 2013 voorbarig

De NZa (Nederlandse Zorgautoriteit) maakte via een persbericht bekend dat het jaar 2011 de basis is voor de mondzorgprestaties en -tarieven in 2013. De NMT vindt de NZA voorbarig met dit bericht omdat de tarieven nog niet definitief zijn vastgesteld. Tijdens de vergadering is gebleken dat er nog tal van onduidelijkheden zijn die eerst moeten worden opgelost. De NMT vindt het dan ook onbegrijpelijk en voorbarig dat de NZa met een dergelijk persbericht naar buiten komt.

Tijdsdruk
Door tijdsdruk zegt de NZa niet alle verworvenheden uit de 2012-lijst mee te kunnen nemen. Het blijft daarom bij indexatie van de 2011-tarieven en enkele innovaties uit 2012. Het voorstel is nog niet definitief, de Raad van Bestuur van de NZa neemt eind oktober een definitief besluit over de tarieven en prestaties 2013, waarbij het advies van het overleg op 10 oktober wordt meegewogen.

Startdatum
De tarieven 2013 worden max-max tarieven. Tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici kunnen op basis van afspraken/contracten met verzekeraars 10% extra vergoeding op het maximumtarief ontvangen. De NMT is geen voorstander van het invoeren van een max-max tarief per 1 januari omdat hierover nog veel onduidelijk is. Zo zijn de criteria nog niet omschreven en hoe moet worden omgegaan met niet verzekerde zorg.

Korting orthodontisten
De tweede korting op orthodontie van 16% gaat ook door. In 2011 werden orthodontisten al met 16% gekort. De NMT zet zich in om de tariefstructuur voor orthodontisten van 2012 te handhaven en bestrijdt het korten van de tarieven

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

NZa: Tandarts iets goedkoper in 2013

Een zegsvrouw van de NZa meldde vorige week in de Telegraaf dat de tandartstarieven in 2013 een paar procent lager zullen liggen. Ze geeft hierbij wel aan dat dit mede afhankelijk is van het type behandeling.

De NZa besprak begin oktober een voorstel met de adviescommissie Cure waarin het jaar 2011 als basis is genomen voor de  mondzorgprestaties en -tarieven in 2013. De Raad van Bestuur van de NZa neemt eind oktober een definitief besluit over de tarieven en prestaties 2013.

Bron:
De Telegraaf

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

NZa: Jaar 2011 basis voor tarieven en prestaties mondzorg in 2013

Het jaar 2011 is de basis voor de mondzorgprestaties en -tarieven in 2013, inclusief de geplande korting van 16% op de orthodontietarieven. Dat voorstel besprak de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) op 10 oktober met de adviescommissie Cure. De nieuwe dingen uit de lijst van 2012 verdwijnen niet allemaal: nieuwigheden uit 2012 op het gebied van bijvoorbeeld preventie krijgen een plek in de prestaties voor 2013.

De tijd om nieuwe tarieven te bepalen is kort nu de minister deze zomer op verzoek van de Tweede Kamer besloot om met het experiment vrije prijzen te stoppen. Daarom kiest de NZa voor een praktische oplossing: het indexeren van de tarieven 2011, en de oude prestatielijst uit 2011 aanvullen met een aantal innovaties van de lijst van 2012. Het is niet mogelijk om alle verworvenheden uit 2012 nu al op te nemen. Volgend jaar doet de NZa een kostenonderzoek om de tarieven mondzorg te onderbouwen.

De tarieven 2013 worden zogenaamde max-max tarieven. Daarbij kunnen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici met verzekeraars afspraken maken over een extra 10% vergoeding op het maximumtarief, bijvoorbeeld omdat ze een kwaliteitskeurmerk willen en daarvoor kosten moeten maken. De extra 10% betaalt de verzekeraar, mensen zonder tandartsverzekering hoeven niet extra te betalen.

Nu de oude tarieven weer op tafel liggen, voert de NZa ook het tweede deel van de korting op orthodontie door. De NZa besloot in 2011 om de tarieven met in totaal 32% te verlagen, 16% in 2011 en nog eens 16% in 2012, als er geen vrije prijzen zouden komen. Uit onderzoek in 2010 bleek dat de tarieven te hoog waren: orthodontisten hebben sommige taken bijvoorbeeld aan hun assistenten uitbesteed en kunnen goedkoper werken.

Het voorstel is nog niet definitief, de Raad van Bestuur van de NZa neemt eind oktober een definitief besluit over de tarieven en prestaties 2013, waarbij het advies van de commissie is meegewogen.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Vervolg marktscan 2012

Na de marktscan over het eerste kwartaal van 2012, gaat de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) nu een vervolgscan uitvoeren over de eerste 8 maanden van dit jaar. De NMT heeft, ondanks het besluit van de minister het experiment per 1 januari 2013 te beëindigen, aangedrongen op deze vervolgscan bij de NZa.

Verschillen factoring en Vektis
De NZa baseert zich voor deze vervolgscan op gegevens die zij gaat opvragen bij factoringbedrijven. Daarnaast is het van belang dat de NZa ook een analyse zal uitvoeren of er verschillen zijn tussen de data van Vektis en die van de factoringbedrijven.

De minister Schippers van VWS heeft de NZa de opdracht gegeven om gedurende de looptijd van het experiment met vrije tarieven in de mondzorg de ontwikkelingen te monitoren.

Bron:
NMT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Highly Detailed Red Shopping Tag

NMT: Tarievenlijst 2013 grotendeels gelijk aan 2011

De tarievenlijst 2013 zal qua structuur en opzet veel lijken op de tarievenlijst die we kennen uit 2011. Dit blijkt uit het overleg dat onlangs met de NZa is gevoerd, meldt de NMT. Wettelijk is bepaald dat de NZa op basis van de aanwijzing van de minister de tarievenlijst vaststelt. Wel komen er een aantal (met name preventieve) verrichtingen bij die geïntroduceerd zijn met de lijst van 2012.
Conceptvoorstel
De planning is dat de NZa op basis van de nog te krijgen input begin oktober een conceptvoorstel bespreekt in de Adviescommissie eerste lijn, waarin de NMT zitting heeft. Daarna zal de Raad van Bestuur een besluit nemen wat eind oktober wordt gepubliceerd. De NZa zal voor de tariefhoogte uitgaan van het tarief 2011, trendmatig aangepast voor de jaren 2012 en 2013 (voorcalculatie). In 2013 volgt een kostenonderzoek zoals dat vorig jaar onder de huisartsen is uitgevoerd.

Om gedragen input te kunnen geven heeft de NMT gesproken met de wetenschappelijke verenigingen, de mondzorgkoepels en de vier grootste verzekeraars.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
justice

NMT teleurgesteld over uitspraak kort geding

De voorzieningenrechter heeft op 12 september de vorderingen afgewezen in het kort geding dat de NMT samen met overige mondzorgkoepels aanspande tegen de Staat.

Teleurgesteld
De NMT is teleurgesteld over deze uitspraak en blijft van mening dat het onzorgvuldig is om het experiment te stoppen op basis van gegevens over de eerste drie maanden van dit experiment. Des te meer omdat de NZa destijds zelf ook nog een belangrijke kanttekening bij de meting maakte: “Een herhaalde meting met meer data over een langere periode is nodig om definitieve conclusies te trekken”, aldus de NZa.

De dagvaarding van de mondzorgkoepels omvatte 2 punten:

  • De minister heeft een vormfout gemaakt, want de aanwijzing van de minister aan de NZa om maximumtarieven per 1 januari 2013 in te voeren, had bij Eerste en Tweede Kamer dienen te worden voorgehangen.
  • Onzorgvuldig handelen om opdracht te geven om experiment te stoppen.

Uit een eerste lezing van het vonnis blijkt dat de voorzieningenrechter oordeelt dat het niet volgen van de voorhangprocedure een zaak is tussen de minister en het parlement, en dat de stopzetting van het experiment wel vragen oproept maar niet onmiskenbaar onrechtmatig is. De NMT neemt nu eerst tijd om de motivatie van de rechter nader te bestuderen.

Bron:
NMT

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

Enquete Medisch Contact: artsen willen marktwerking afschaffen

Driekwart van de Nederlandse artsen en medisch studenten wil marktwerking in de zorg afschaffen. Dit blijkt uit een enquête van Medisch Contact onder KNMG-leden. Slechts 8% wil de marktwerking uitbreiden en 16% kiest voor behoud van de huidige situatie.

Huisartsen willen marktwerking vaker afschaffen dan medisch specialisten: 86% van de huisartsen heeft een voorkeur voor afschaffen tegenover 69% van de specialisten.

De jonge ondervraagden van 17 tot 30 jaar kiezen eerder voor behoud van de huidige situatie: 31% van deze leeftijdscategorie wil de zorg ‘houden zoals het nu is’.

Bron:
Medisch Contact

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
justice

Uitspraak kort geding NMT 12 september

Op 29 augustus 2012 diende het eerder aangekondigde kort geding van de NMT over het voortijdig stopzetten van het experiment vrije tarieven. De rechter doet op 12 september uitspraak.

Bron:
NMT


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z

NZa begint aan voorbereiden vaste tarieven mondzorg

De Nederlandse Zorgautoriteit werkt weer aan maximumtarieven in de mondzorg. Eind juni heeft de Tweede Kamer een motie aangenomen om het experiment met vrije prijzen voor tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici te stoppen. Inmiddels heeft de minister de NZa een aanwijzing gegeven om vanaf 1 januari 2013 weer gereguleerde tarieven in te voeren.

De NZa bekijkt de komende tijd hoe zij tot nieuwe maximumtarieven kan komen en welke prestaties er vanaf 1 januari 2013 gelden. Dat doet zij samen met mondzorgkoepels, verzekeraars en consumentenorganisaties. Daarnaast blijft ze tot het einde van 2012 de ontwikkelingen op de mondzorgmarkt monitoren.

Tot 1 januari
Tot 1 januari 2013 blijven vrije tarieven gelden. Ook de regels blijven tot die tijd ongewijzigd. Dat betekent dat tandartsen, orthodontisten, tandprothetici en mondhygiënisten zelf hun prijzen mogen bepalen. Wel moeten zij in de wachtkamer en op de website een prijslijst hebben hangen en een offerte geven bij behandelingen van boven de € 150,-. U kunt nog steeds onderhandelen over de prijs met uw aanbieder.


Bron:
NZa


Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z
Kleine meerderheid tandartsen wil experiment vrije prijzen mondzorg doorzetten

Kleine meerderheid tandartsen wil experiment vrije prijzen mondzorg doorzetten

Uit onderzoek van ZorgKiezer.nl blijkt echter dat slechts een kleine meerderheid van de tandartsen (53%) ook na 1 januari wil doorgaan met het experiment met vrije tarieven in de mondzorg. Belangrijkste reden hiervoor is volgens hen dat het experiment de tijd moest krijgen om zich te bewijzen en de tandartsen veel tijd en geld hebben gestoken in het aanpassen van hun werkwijze.

Sterk verdeeld
De tandartsen zijn onderling sterk verdeeld want een bijna even grote groep (47%) wil zo snel mogelijk stoppen en geeft de voorkeur aan door de overheid bepaalde tarieven. Zij krijgen veel vragen van patiënten over de tarieven en vinden dat de discussie hierover de vertrouwensrelatie met de patiënt onder druk zet. Dat blijkt uit een telefonisch spoedonderzoek van de vergelijkingssite ZorgKiezer.nl onder 212 tandartsen in Nederland.

Lees meer over: Tarieven, Thema A-Z