NMT Fonds Mondgezondheid opgericht

De NMT kondigde op haar jubileumcongres de oprichting van het NMT Fonds Mondgezondheid aan. Dit fonds wil aandacht vragen voor de impact van mondgezondheid op de algehele gezondheid, meldt de NMT.

Het fonds zal voorlichting en onderzoek op dit gebied stimuleren en via speciaal gekozen projecten concrete steun aan groepen patiënten geven. Er zal dit jaar gestart worden met een pilotproject waarbij tandartspraktijken zorg bieden aan klanten van de voedselbank.

Partners van het fonds zijn Henry Schein, de VvAA en Philips Oral Care, naast de NMT.

De consumententest ‘Hoe gezond is je mond?’ liet eerder zien dat Nederlanders wel basiskennis hebben over het verzorgen van hun mond maar verder weinig weten over mondgezondheid. Deze test werd door ruim 10.000 consumenten ingevuld.

Bron:
NMT

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
boekje-johnny-joker

Leuker tandenpoetsen met Johnny Joker

Wat zou er gebeuren als kinderen nooit meer tanden hoeven te poetsen? Het boekje Johnny Joker houdt zijn kiezen op elkaar laat het zien. Een grappig, mooi en educatief kinderboekje over tandenpoetsen.

Bekijk het boekje in Johnny’s winkel

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid geeft mondzorgadvies

Van 2 t/m 16 april kunnen consumenten bij de verzekeringswinkels van Zorg en Zekerheid gratis mondzorgadvies van mondhygiënisten krijgen.

Consumenten kunnen zich aanmelden via Zorg en Zekerheid voor een consult. Tijdens het 15 minuten durende consult wordt de gezondheid van het tandvlees beoordeeld en krijgt de consument advies over mondzorg.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Markttrends, Thema A-Z

Tandverlies is een ingrijpende emotionele ervaring

Tanden verliezen staat voor sommige patiënten gelijk het verlies van een arm of been, blijkt uit een Britse studie. De grote impact van tandverlies vraagt meer aandacht van behandelaars, schrijft Newcastle University.

Gevolgen van tandverlies
Voor de studie werden 39 Britten geïnterviewd over hun ervaringen met het verliezen van tanden. Sommige deelnemers aan de studie hadden het gevoel dat ze gefaald hadden, omdat ze een kunstgebit nodig hadden. Anderen durfden de deur niet meer uit vanwege verloren tanden.

Bij de grote impact van tandverlies speelt mogelijk de verwachting mee dat het gebit tegenwoordig langer mee gaat dan vroeger.

Behandeling
Het verlies van tanden kan emotioneel even ingrijpend zijn als een chronische medische aandoening. Bij sommige patiënten is mogelijk psychische behandeling nodig.

Bron:
Newcastle University

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Restaureren, Thema A-Z
Patiëntentool voor berekening tandartskosten

Patiëntentool voor berekening tandartskosten

De website Zorgwijzer.nl biedt een tool waarmee patiënten een schatting kunnen maken van de kosten van een specifieke behandeling bij de tandarts. Bekijk de tool

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Gewoon Gaaf: preventiemethode voor kinderen en hun ouders

Het Ivoren Kruis krijgt veel positieve reacties over de ingeslagen weg voor preventie met de Gewoon Gaaf-methode. Gewoon Gaaf is de nieuwe naam voor NOCTP (Non Operative Caries Treatment and Prevention). De enorme haalbare gezondheidswinst, 70% minder caviteiten bij kinderen, maakt menigeen nieuwsgierig. Niet alleen vakgenoten en vakbladen, ook de algemene pers pakt het op. Wie op de juiste manier zijn tanden poetst en er een gezond voedingspatroon op na houdt, houdt zijn gebit gewoon gaaf.

Gewoon Gaaf
Gewoon Gaaf is een preventiemethode voor ieder individueel kind van 0-18 jaar en zijn ouders/verzorgers. Bij Gewoon Gaaf wordt het interval tussen twee preventieve bezoeken individueel bepaald op basis van risico-inschatting (niveau zelfzorg, mondhygiëne die de ouder bij het kind weet te bereiken, cariësontwikkeling). Gewoon Gaaf is vooral gericht op het verhogen van het niveau van zelfzorg van ouder en kind. De mondzorgverlener coacht zijn patiënt en begeleidt hem bij het hebben en houden van een gaaf gebit.

Patiëntenfolder, website en protocol
Het Ivoren Kruis komt dit jaar met een patiëntenfolder en een website Gewoon Gaaf. Ook ontwikkelt de vereniging een korte instructiefilm voor mondzorgverleners waarin een voorbeeld van een Gewoon Gaaf gesprek met een patiënt en ouder is te zien. Verder komt er een protocol voor in de mondzorgpraktijk. Het gezicht van Gewoon Gaaf onthult het Ivoren Kruis tijdens de Preventie Academie op 11 april waar Gewoon Gaaf op het programma staat.

Download hier het magazine Gemotiveerde patiënten met gezonde monden


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Aandacht voor bloedend tandvlees tijdens Week van de Mondhygiënist – 17 – 22 maart

Tijdens de Week van de Mondhygiënist (17 – 22 maart) vraagt de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten aandacht voor bloedend tandvlees. Mondhygiënisten in deze week hun deuren: iedereen kan dan langskomen voor gratis mondzorgadvies.

Bloedend tandvlees, 80% van de Nederlanders heeft hier in meer of mindere mate mee te maken. Het is een teken van tandvleesontsteking, en die is niet alleen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld het verlies van tanden en kiezen, maar blijkt ook een rol te spelen bij hart- en vaatziekten, diabetes, vroeggeboorte en meer serieuze narigheid.  Van de genoemde 80% van de Nederlanders met bloedend tandvlees heeft maar liefst 10-15% een ernstige tandvleesontsteking (parodontitis). Op het eerste gezicht misschien onschuldig, maar niets is minder waar.

Tandvleesontsteking en hart- en vaatziekten
Er is een relatie aangetoond tussen tandvleesontsteking en hart- en vaatziekten. Als gevolg van de tandvleesontsteking komen er bacteriën uit de mond in de bloedbaan, waar zij problemen kunnen veroorzaken bij de vaatwand en kunnen leiden tot bloedstolsels, die bijv. een hartinfarct of beroerte kunnen veroorzaken.

Tandvleesontsteking en diabetes
Mensen met diabetes hebben vaker problemen met hun tanden en tandvlees. Als gevolg van de diabetes wordt de doorbloeding van verschillende weefsels minder. Ook hebben diabetespatiënten vaker een droge mond, waardoor ontstekingen en gaatjes eerder ontstaan. Daarbij komt dat diabetespatiënten een verhoogd risico hebben op hart-en vaatziekten, waarbij hetgeen hierboven is gemeld, een extra complicatie kan zijn.

Tandvleesontsteking en vroeggeboorte
Tijdens de zwangerschap is er een verhoogde gevoeligheid voor het ontwikkelen van ontstoken tandvlees. Als gevolg daarvan komen er allerlei ontstekingsmediatoren vrij die wanneer ze in hoge mate geproduceerd worden, ervoor kunnen zorgen dat tijdens de zwangerschap de weeën te vroeg worden opgewekt. Ook kunnen schadelijke mondbacteriën via de bloedbaan de placenta of foetus bereiken en ter plekke een infectie veroorzaken.

Tandvleesontsteking en overige aandoeningen
Naast de relatie met hart- en vaatziekten, diabetes en vroeggeboortes, blijkt steeds meer uit wetenschappelijk onderzoek dat er ook relaties zijn tussen tandvleesontsteking en reuma, longontstekingen, kanker, COPD en dementie (zeer recent gepubliceerd).

De Week van de Mondhygiënist van 17 t/m 22 maart
Van maandag 17 tot en met zaterdag 22 maart vindt de landelijke Week van de Mondhygiënist plaats, georganiseerd door de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM). In deze actieweek wordt het publiek uitgenodigd om een kijkje te nemen in de mondzorgpraktijk voor o.a. een gratis mondzorgadvies. Kijk op www.weekvandemondhygienist.nl voor deelnemende praktijken.

Bron:
NVM


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Coaching over mondgezondheid helpt diabetici

Diabetici hebben meer profijt van gezondheidscoaching dan van informatiefolders over mondgezondheid, schrijft Dentistry. Door coaching gaat de gezondheid van diabetici er op vooruit, blijkt uit een studie.

Studie
Aan de studie namen 180 patiënten deel met diabetes type II. De controlegroep kreeg alleen een informatiefolder over mondgezondheid. Een andere groep kreeg persoonlijke gezondheidscoaching.
Gezondheid verbeterd
Bij de controlegroep veranderde niets nadat zij de informatiefolder hadden ontvangen. In de coachgroep waren biologische markers voor periodontitis verminderd met 50% na zes maanden. Ook daalde de bloedsuikerspiegel.

Investeren in coaching
De gecoachte groep voelde zich beter in staat om om te gaan met ziekte en gezondheidsproblemen. Investeren in gezondheidscoaching levert uiteindelijk mogelijk meer besparingen op voor de gezondheidszorg dan informatiefolders uitdelen.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Tips voor betere mondgezondheid bij tieners

Het advies voor goede mondgezondheid bij tieners blijft hetzelfde: gebruik fluoride, eet minder suiker en verwijder plak. Maar als u de boodschap op een nieuwe manier verpakt, is de kans groter dat tieners uw advies opvolgen.

Effectiviteit
Uit studies blijkt dat geschreven instructies, zoals folders, nauwelijks effect hebben. Video-instructies werken beter. Toch zorgt een instructie nog steeds voor de beste resultaten. Uw boodschap is nog effectiever als u uw mondelinge instructies aanvult met een filmpje, een online quiz of een app.

Gadgets

Veel jongeren zij dol op gadgets. Elektrische tandenborstels kunnen de gadgetliefhebber aanspreken.

Apps

U kunt uw patiënten ook wijzen op apps voor smartphones die instructies geven voor tandenpoetsen en het poetsen timen.

Lees meer over: Communicatie patiënt, E-health, Kennis, Thema A-Z
internet

Patiënt beter geïnformeerd door sociale media

Het sociale mediagebruik in de zorg zal toenemen en zal andere branches waarin sociale media al heel gebruikelijk zijn volgen.
Dit concludeert Tom van de Belt in zijn promotieonderzoek. Hij bestudeerde als eerste Nederlander het gebruik van sociale media in de gezondheidszorg, melden Medical Facts en IQ Healthcare.

Internet
Voor meer dan 80% van de bevolking is internet de meest geraadpleegde bron voor informatie over gezondheid. Ongeveer een derde van de Nederlanders bekijkt online beoordelingen van zorgverleners en een kwart van de Nederlanders zou via sociale media willen overleggen met hun behandelaars, blijkt uit het onderzoek van Van der Belt.

Patiëntenfolders beantwoorden helft van de vragen
Patiëntenfolders van ziekenhuizen beantwoorden maar de helft van de vragen van de patiënt. Volgens Van der Belt komt dit doordat patiënten niet betrokken worden bij het maken van deze folders. Van der Belt onderzocht of dit probleem opgelost kon worden via wiki’s: collective writing applications. Een manier waarbij informatie van patiënten gecombineerd wordt met informatie van zorgverleners.

Samen
Van der Belt onderzocht de samenwerking tussen patiënten die een vruchtbaarheidsbehandeling ondergaan en hun behandelaars. Het gebruik van wiki’s zorgde bij deze groep voor verbetering van de patiënteninformatie.

Van der Belt ziet ook beperkingen voor gebruik van de wikimethode. Betrouwbaarheid van informatie en privacy speelt in de zorg een grotere rol dan bijvoorbeeld in de reissector. De onderzoek geeft aanbevelingen hoe hiermee om te gaan bij projecten.

Tom van de Belt promoveert op 7 februari aan het Radboud umc met dit onderzoek.

Bron:
Medical Facts
IQ Healthcare




 


 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Nieuwe folder over kaaskiezen van Ivoren Kruis

Kaaskiezen zijn kiezen waarvan de beschermende glazuurlaag niet of niet goed is ontwikkeld. Ze hebben gedeeltelijk of helemaal een kaaskleur (wit-crème tot geel-bruin) en kunnen er ook wat bobbelig uitzien. Ze zijn gevoeliger dan andere kiezen, omdat de buitenste laag zwakker is. Kaaskiezen komen zowel voor in het melkgebit als in het blijvend gebit. Het Ivoren Kruis ontwikkelde er een patiëntenfolder over.

De nieuwe folder geeft antwoord op vragen zoals Wat zijn kaaskiezen? Waardoor ontstaan kaaskiezen? Welke kiezen zijn gevoelig voor kaaskiezen? Doen kaaskiezen pijn? Kun je kaaskiezen beschermen? en Wat doet de tandarts aan kaaskiezen? De patiëntenfolder is verkrijgbaar in de webshop van het Ivoren Kruis of telefonisch via de ledenservice 088-1182500, dagelijks tussen 9:00 en 12:00.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Tips voor het geven van patiënteninformatie en -instructie

De hele dag door geeft u uw patiënten informatie en instructie. Maar waarom volgt de een uw advies wel op en de ander niet? Iedere patiënt is anders. Speel hierop in. Bekijk de stappen en tips.

Stap 1: Ontwikkel een positieve band
Zorg ervoor dat uw patiënt zich comfortabel voelt, als u begint met uw instructie. Anders kan er een blokkade zijn en zal uw boodschap niet aankomen. Als een patiënt er moe uit ziet bij aankomst in uw praktijk, kunt u het best wat extra tijd nemen om er achter te komen of er een probleem is. Uiteindelijk zal de aandacht die u hieraan geeft tijd besparen en ongemakken voorkomen.
De eerste stap is bij de patiëntcommunicatie dus uw bewustzijn van de gemoedstoestand van uw patiënt tijdens de afspraak. Geen makkelijke taak!

Stap 2: Maak uw patiënt bewust van het probleem
De interesse om het probleem op te lossen komt pas, als de patiënt weet wat de gevolgen zijn van niks doen. Maak duidelijk wat niks doen de patiënt kost aan energie, tijd, gezondheid, discomfort en geld. Bij elke patiënt moet helder zijn wat de voordelen zijn van actie ondernemen.

Patiënten willen graag de situatie verbeteren als

  • Ze het probleem als ernstig of storend genoeg zien
  • Ze genoeg waarde hechten aan hun gezondheid
  • Ze geloven dat de aangeboden oplossing hun tijd en moeite waard is en ook echt hun conditie verbetert.

Help de patiënt de situatie te bekijken en bekijk welke situatie gewenst is. Vraag wat de patiënt bereid is te doen en van plan is te doen. De patiënt moet zoveel mogelijk het proces ‘beheren’. U leert een patiënt gedrag en kennis aan en laat hem meebeslissen over het behandelplan. Dit motiveert patiënten om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun behandeling Een patiënt ‘co-therapeut’ maken zou het doel moeten zijn van de mondzorgprofessional.

Stap 3: Achterhaal de drive van uw patiënt
Om uw patiënt succesvol te motiveren, is het belangrijk te weten welke motivatiefactoren hij of zij heeft. Met andere woorden: wat zal iemand aanzetten tot actie?

Er zijn vijf factoren die patiënten kunnen motiveren

  1. Geld
  2. Zelfbehoud
  3. Macht en erkenning
  4. Sociaal / romantiek
  5. Populariteit en anderen tevreden willen stellen

Geld
We hebben allemaal wel eens te maken gehad met mensen met geldproblemen. Bijvoorbeeld iemand die geld uitgeeft aan mooie sieraden of make-up maar niets besteedt aan de eigen gezondheid, ‘wat toch niemand ziet’. Deze patiënten kunt u gemakkelijk motiveren door te zeggen dat de werkwijze hen later geld zal besparen.

Zelfbehoud
Zelfbehoud is de motiverende factor van mensen die in alles geïnteresseerd zijn wat hen gezond zal houden. Soms zijn ze bang om ziek of gehandicapt te worden. Ze zijn vaak goed in het opvolgen van de instructies, als ze eenmaal de functie en het belang ervan begrijpen.

Ze zijn al erg gezondheidsbewust en weten vaak de laatste gezondheidsnieuwtjes en verwachten van ons dat we goed geïnformeerd zijn over de laatste technische snufjes binnen de tandheelkunde en ziektepreventie. Ze waarderen het als u hen nieuwe producten laat zien en vertelt over uw laatste cursus of over literatuur die u gelezen heeft.

Het delen van informatie met dit soort patiënten helpt vaak bij de motivatie een behandeling te laten doen of gedrag te veranderen. Deze patiënten zijn het gemakkelijkst te motiveren.

Macht en erkenning
Dan zijn er patiënten die erkenning vragen van hun eigen macht. Vaak werken deze mensen op een machtige positie en willen ze dat u weet dat zij ‘in control’ zijn en dat hun tijd kostbaar is. Het zijn de patiënten die bij binnenkomst meteen vragen: “Hoe lang gaat dit duren?”, er op duidend dat hoe lang of kort het dan ook mag duren, het sowieso te lang is. Al hun afspraken ‘moeten’ op tijd beëindigd worden. Deze patiënten willen niet ‘lastig gevallen’ worden met instructies want ‘ze weten toch al hoe het moet’ en ook ‘hebben ze het al een keer eerder gehoord’. Patiënten uit deze categorie kunnen de meeste frustraties bij mondzorgverleners oproepen. Als ze geïnformeerd moeten worden over de slechte conditie van hun gebit, moet dit erg voorzichtig gebeuren. Ze zullen snel beledigd zijn als u hen vertelt dat ze hun gebit niet goed schoon houden.

Ze willen hun tijd niet verspillen. U moet de informatie dus beknopt vertellen. Laat de oorzaak en het gevolg zien aan de patiënt: dit is vooral effectief als u benadrukt hoeveel tijd het de patiënt uiteindelijk kan besparen. Deze patiënten moeten het gevoel hebben dat hij zelf de macht hebben tijdens de zitting. Zij zullen de instructies niet opvolgen als ze niet het gevoel hebben dat ze zelf een keuze hebben om dit wel of niet te doen.

Sociaal
Patiënten die door vooral door de factor Sociaal / romantiek gemotiveerd raken, zijn vaak geïnteresseerd in de esthetische kant van het verhaal. Ze willen er goed uit zien, er jong uit blijven zien en doen dingen waardoor ze zich goed gaan voelen over zichzelf.

Veel ‘babyboomers’ zijn een natuurlijke markt voor ‘look good, feel good’ services. Een gevoel van sociale identificatie door dingen te doen die ‘in’ zijn, kan dit soort patiënt erg motiveren. Vaak zijn dit de patiënten die ongerust zijn over een slechte adem of over hoe hun gebit eruit ziet. Waarschijnlijk zijn zij meer geïnteresseerd in het esthetische aspect van een product dan in de preventieve werking. Dus bij een instructie moet u vooral benadrukken dat het hen er jonger uit kan laten zien en dat ze zich erdoor beter gaan voelen. Prijs ze bij een volgende behandeling over het uiterlijk van hun tanden als ze uw instructies goed hebben opgevolgd.

Populariteit / anderen tevreden willen stellen
Als laatste hebben we de patiënt die graag andere mensen tevreden stelt. Ze willen aardig gevonden worden door u en door anderen. Ze zijn ook geïnteresseerd in dingen die hen mooier maken zodat ze populairder worden. Hun gevoel van eigenwaarde en zelfverwezenlijking heeft uw goedkeuring nodig en soms vertellen ze u dat ze alles hebben gedaan wat u adviseerde, zelfs als het heel duidelijk is dat ze dit niet hebben gedaan. U kunt hen dan het beste complimenteren omdat ze moeite hebben gedaan: dit werkt wonderlijk goed om de zelfzorg te blijven stimuleren. Laat zien hoe ze het nog beter kunnen doen, maar blijf altijd positief commentaar leveren over wat ze al gedaan hebben.

Stap 4: Stippel het behandelplan uit
Bij het uitstippelen van een behandelplan moet u eerst weten wat de patiënt vindt, voordat u zijn mening probeert te veranderen. Luister zonder te interrumperen of te veroordelen. Laat de patiënt zich voorstellen hoe een verbeterde situatie eruit zal zien. Wat wil de patiënt dat er gaat gebeuren? Wat wil hij, als co-therapeut, veranderen? Hoe kunt u samenwerken om tot een behandelplan te komen?

De volgende stap is het assisteren van de patiënt met het kiezen van zijn doelen, gebaseerd op de prioriteiten die jullie zelf hebben gekozen als co-therapeuten. Eenmaal aan dat doel verbonden, is de patiënt verantwoordelijk voor het slagen van de doelen die hij heeft gekozen. Als co-therapeut helpt u door hem aan te sporen het doel te bereiken.

Om het behandelplan te laten slagen moeten de doelen:

  • Helder zijn
  • Specifiek zijn
  • Realistisch zijn
  • Een verbetering zijn voor het probleem van de patiënt
  • Binnen een bepaald tijdsbestek realiseerbaar zijn

U kunt patiënten helpen met het veranderen van hun houding door ze te coachen in het ontwikkelen van een nieuwe kijk op problemen en oplossingen.

Om patiënten te motiveren hun gewoontepatronen te doorbreken, moet niet alleen hun houding veranderen. Als eenmaal de beoogde doelen zijn bedacht, help de patiënt dan om ze te bekritiseren.

Nu kunt u de patiënt helpen met het bedenken van zoveel mogelijk strategieën om de doelen te bereiken. Dat verhoogt de kans dat een van de strategieën of een combinatie hiervan zal gaan werken voor deze patiënt. Het is aan de mondzorgprofessional, om de patiënt te helpen met het kiezen van een of meerdere strategieën die bij zijn behoeftes, voorkeur en middelen past. De behandelaar en patiënt, als een team, moeten ook voorzien wat de weg naar het doel zou kunnen blokkeren. Als laatste moeten deze strategieën vertaald worden in een stappenplan.

Stap 5: Geef instructies
Pas als u bovenstaande stappen heeft doorlopen, kunt u beginnen met instructies voor het verbeteren van de mondhygiëne.
In een artikel in Dental Hygiene presenteert Diana Huntley vijf basisprincipes voor instrueren.

Hoeveelheid informatie
Het onderliggende principe van het geven van instructies, is het geven van precies zo veel informatie als de patiënt aan kan. Als de patiënt teveel informatie krijgt, dan zal de patiënt het niet onthouden. Onderzoek dus eerst of er sprake is van geestelijke of fysieke belemmeringen bij het communiceren. Bedenk ook dat informatie het beste te verwerken is in kleine stukjes en op verschillende manieren kan worden gepresenteerd: gesproken, geschreven en gedemonstreerd.

Feedback vragen
Praat niet te snel. Vraag om feedback van de patiënt om te zien of de patiënt het heeft begrepen. De kans op succes neemt toe als u eerst goed bekijkt hoeveel informatie een patiënt aankan en vervolgens stapsgewijs vaardigheden aanleert. Dit geldt ook als u de patiënt leert tanden te stokeren of te poetsen.

Supervisie
De patiënt moet laten zien of hij het ook daadwerkelijk kan. Er is anders geen manier om er achter te komen of de patiënt de instructies heeft begrepen en kan uitvoeren. Vaak zeggen patiënten dat ze het hebben begrepen, terwijl dat niet zo is. Als een patiënt een instructie nog niet onder de knie heeft, wacht dan met geven van een volgende instructie.

Feedback geven
Door direct feedback te geven voorkomt u dat de patiënt een techniek verkeerd aanleert. Als u wacht tot de volgende afspraak met de patiënt, kan het zijn dat de patiënt de techniek verkeerd toepast en beschadigingen aanbrengt.
Ook veranderen patiënten vaak datgene wat ze hebben geleerd. Door meteen feedback te geven, zorgt u ervoor dat de verkeerde techniek geen gewoonte kan worden.

Positieve feedback
Feedback moet niet veroordelend, maar op een ondersteunende manier gegeven worden. Positieve, versterkende feedback vergroot de kans dat het goede gedrag zich herhaald.

Dit wil niet zeggen dat u niet mag corrigeren of dat u de patiënt moet complimenteren, terwijl hij of zij het niet goed doet. Soms moet u de situatie stop zetten en opnieuw beginnen. Als het nodig is, demonstreer dan hoe de patiënt iets effectiever kan doen om het gewenste resultaat te bereiken. Daarmee voorkomt u dat u benadrukt dat de patiënt het verkeerd doet. Een patiënt moet zich namelijk nooit incompetent gaan voelen.

Stap 6: Blijf stimuleren
Bij elke recall moet er niet-veroordelend geëvalueerd worden. De patiënt moeten weten of het doel – met uw hulp – is bereikt. Laat zien op welk gebied de patiënt nog vooruit moet gaan. Als de patiënt moeite heeft met een vaardigheid, toon dan medeleven en benoem waarin de patiënt wel goed is. De moeite die de patiënt doet en de vooruitgang die een patiënt maakt, moeten worden geprezen. Wacht niet met complimenteren totdat de patiënt de vaardigheid perfect beheerst. Als de moeite die de patiënt doet niet wordt erkent, dan dan zal hij of zij stoppen met proberen. Door op fouten te wijzen zonder op goede punten te wijzen, kan de patiënt denken dat het leren van de vaardigheid niet de moeite waard is. Gewoon de instructies herhalen, zonder de gedane moeite te erkennen, leidt waarschijnlijk niet tot succes.

Er zijn verschillende manieren om bruikbare, niet-bedreigende feedback te geven:

  • Focus op het doel, niet op de persoon. Laat zien wat er moet gebeuren en hoe het doel het effectiefste bereikt kan worden.
  • Baseer feedback op feiten: op het geobserveerde en niet op gevolgtrekkingen.
  • Zeg wat u ziet, maar niet wat u ervan denkt. Spreek geen oordeel uit.
  • Geef aan hoe ver de patiënt nog van het doel af is. Zeg niet hoe slecht of hoe goed het is.
  • Deel informatie. Houd geen ‘lezing’.
  • Biedt alternatieven. Stel niet dat er maar één goede weg is.
  • Vertel niet meer dan de patiënt aankan. Dat is soms minder dan wat u vindt dat de patiënt moet weten.
  • Vertel wat nuttig is voor de patiënt, niet voor uzelf.

Blijf de patiënt als co-therapeut zien. Laat nieuwe technieken zien waarmee de effectiviteit omhoog kan gaan. Laat nieuwe producten zien, vooral die de zelfzorg makkelijker maken en succesvoller.

Na het evalueren van de originele doelen, is het tijd om nieuwe doelen te stellen Begeleid patiënten naar een succesvol zelfzorgprogramma. Succes is progressie, niet perfectie.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Consumentenbond voert actie tegen suikerpraatjes

Fabrikanten van levensmiddelen verdoezelen volgens de Consumentenbond hoeveel suiker er in een product zit. Ze omzeilen het woord suiker en proberen zo hun producten gezonder te laten lijken. De consumentenbond is van mening dat fabrikanten eerlijker moeten zijn over suiker in producten lanceert daarom de actie Suikerpraatjes.

Misleidend
Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Toen wij etiketten eens goed gingen bestuderen kwamen we 50 verschillende namen tegen die fabrikanten gebruiken in plaats van het woord suiker. Ook gebruiken fabrikanten misleidende claims op producten waar veel suiker in zit. Ze noemen iets een ‘verantwoord tussendoortje’, terwijl eenderde van het product uit suiker bestaat.”

Suikerschandpaal
De actie Suikerpraatjes is onderdeel van de ‘Kletspraatjes’ actie tegen fabrikanten die misleidende namen, verpakkingen en etiketten gebruiken. De Consumentenbond heeft een Suikerschandpaal op haar website geplaatst en vraagt bezoekers de suikerpraatjes van fabrikanten via Twitter of Facebook te verspreiden.

Bron:
Consumentenbond

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

17 t/m 22 maart 2014: Week van de Mondhygiënist

Noteer alvast in uw agenda…. 17 t/m 22 maart 2014: de Week van de Mondhygiënist. Een week waarin praktijken hun deuren openen en gratis mondzorgadvies aanbieden.



Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Een telefoontje van een geïrriteerde patiënt

Af en toe zal een boze of geïrriteerde patiënt er alles aan doen om uw balie-assistent op de proef te stellen. Hoe gaat u hiermee om?

Telefonische gespreksvaardigheden zijn cruciaal in het verkrijgen en behouden van een goede relatie met uw patiënten. Maar dit is niet altijd even makkelijk. Af en toe zal een boze of geïrriteerde patiënt er alles aan doen om uw balie-assistent op de proef te stellen. Niet alleen haar telefonische vaardigheden, maar ook haar geduld.

Hoe kunt u effectief met een boze en geïrriteerde patiënt omgaan? Volg de volgende stappen:

  1. Laat de patiënt uitrazen. Onderbreek hem niet en geef geen defensieve antwoorden. Luister aandachtig en moedig de patiënt aan om meer te vertellen en te zeggen wat hij op zijn lever heeft. In deze fase heeft de patiënt nog teveel emotie, dus zal hij u waarschijnlijk niet eens horen.
  2. Actief luisteren. De meest effectieve manier om de woede van een patiënt te temperen is door oprecht te luisteren. Vat samen wat de patiënt zegt. Dit geeft u de mogelijkheid om zijn verhaal helder te krijgen. Daarnaast geeft u zo aan dat u uw best doet om de patiënt te begrijpen en dat u zich inleeft in de patiënt.
  3. Ga niet in discussie. Dat is net zo iets als terpentine op een BBQ gooien. Hoe meer u met uw hakken in het zand gaat, hoe meer de patiënt dit ook zal doen. De discussie wordt dan zo overschaduwd door emoties, dat de oplossing alleen maar verder weg komt te liggen. Door niet in discussie te gaan, geeft u de patiënt nog geen gelijk, maar hij wordt wel een heel stuk rustiger.
  4. Blijf kalm. De patiënt kan niet lang boos op u blijven als u kalm blijft. Uw kalmte laat ook zien dat u de patiënt en zijn emotie respecteert. Dat u oprecht geïnteresseerd bent in zijn klacht, zodat u er iets aan kan doen.
  5. Herhaal de klacht. Vat de klacht samen om te kijken of u de patiënt begrepen heeft.
  6. Biedt excuus aan. “Het spijt me dat het zo gelopen is mevrouw Janssen”. U erkent wederom geen schuld, maar u geeft wel aan dat u het vervelend vindt dat de patiënt uw zorg zo ervaart.
  7. Geef aan dat u de patiënt begrijpt. En dat u uw best zal doen om tot een goede oplossing te komen. Vraag eventueel aan de patiënt welke oplossing hij voor ogen heeft. Geef aan dat u er op terugkomt en wanneer (doe dat ook). Het kan ook zijn dat u afspreekt dat de Praktijkmanager op een afgesproken tijdstip terugbelt. Zorg er wel voor dat deze dat ook daadwerkelijk doet.

Door:
Anna Berends van Loenen, www.qanz.nl

Qanz begeleidt tandartspraktijken bij het kwaliteitsmanagementproces voor HKZ /ISO9001. Daarnaast traint en ondersteunt zij tandartspraktijken op alle zaken omtrent organisatie, communicatie en praktijkmanagement.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

NVM weer aanwezig op de Nationale Gezondheidsbeurs

Net als vorige jaren is de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten weer aanwezig met een stand op de Nationale Gezondheidsbeurs. De Nationale Gezondheidsbeurs heeft al zes succesvolle edities achter de rug. Op 24, 25 en 26 januari opent de Jaarbeurs Utrecht wederom de deuren voor dit jaarlijkse gezonde dagje uit. De beurs voor iedereen die gezond wil zijn én blijven.

Bezoekers kunnen met al hun gezondheidsvragen terecht bij de verschillende stands, workshops of bij de speciaal ingerichte paviljoenen. Zij kunnen hun complete gezondheid testen en laten screenen.

Meer informatie


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

High teeth: een feestje bij het uitvallen van de eerste tand

Het bijzondere moment van het uitvallen van de eerste tand vraagt om een feestje bedacht Judith van Wijk. Zij ontwikkelde  highteeth.nl, een website die allerlei ingrediënten geeft om dit tandenfeestje tot een succes te maken.

De start van het wisselen is een uitgelezen kans om kinderen te leren over het belang van goed poetsen en gezond eten. Op High Teeth vind je gratis downloads, uitnodigingskaarten, tandenpoetspakketjes, tandendoosjes, boeken en nog veel meer. Onder het kopje “ouders” vind je achtergrondinformatie en een draaiboek voor het tandenfeestje. 




 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Goede voorlichting over behandeling vermindert klachten

Veel klachten van patiënten gaan over de resultaten van hun behandeling, blijkt uit een recent onderzoek. Goede voorlichting kan de verwachtingen bijstellen en ontevredenheid verminderen, schrijft Dentistry.

Onderzoek
Patiënten zijn het vaakst ontevreden over nieuwe kronen, vullingen, wortelkanaalbehandelingen, orthodontie en kapotte of slecht zittende kunstgebitten. Dat blijkt uit een onderzoek naar klachten die binnenkwamen bij de Britse Dental Defence Union (DDU) tijdens het eerste kwartaal van 2013.

Klachten
Slechts een klein deel van de klachten was veroorzaakt door een slecht uitgevoerde behandeling. Veel vaker had de patiënt verkeerde verwachtingen over de uitkomst van de behandeling. Bij een derde van de klachten was de patiënt ontevreden over het resultaat van de behandeling.

Andere vaak voorkomende klachten gingen over:

  • Incidenten tijdens de behandeling
  • Geen of te late diagnose
  • Slechte reactie na de behandeling
  • Communicatie
  • Kosten van de behandeling
  • Voorlichting

Voorkomen
Volgens de DDU kunnen veel klachten voorkomen worden door betere voorlichting.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Onderzoek

Sinterklaas: Bezuinig niet op uw mond(zorg)

Sinterklaas: Bezuinig niet op uw mond(zorg)

Dit is de kop van het persbericht waarmee de NVM in de media aangeeft dat een regelmatig bezoek aan de mondhygiënist juist kosten bespaart. Voorkomen is beter dan genezen. In de afgelopen weken kwam in het nieuws dat steeds meer consumenten hun mondzorgbehandeling uitstellen om financiële redenen.

Hieronder leest u het gehele NVM-persbericht.

Voorkomen is goedkoper dan genezen. In de afgelopen weken kwam in het nieuws dat steeds meer consumenten hun mondzorgbehandeling uitstellen. Dit heeft veelal een financiële reden: het budget van de mondzorgverzekering is op, de crisis eist zijn tol en Sinterklaas en Kerst staan voor de deur. Begrijpelijk? Of toch niet? Juist om kosten te besparen is het van belang om regelmatig de mondhygiënist te bezoeken. Gaatjes en tandvleesproblemen zijn immers te voorkomen!

Kostbaar bezit
(Mond)gezondheid is een kostbaar bezit en verdient dan ook alle aandacht. Het merendeel van de volwassenen heeft weleens last van bloedend tandvlees. Bloedend tandvlees is een teken van ontsteking, veroorzaakt door de bacteriën in de tandplak. Bacteriën veroorzaken niet alleen tandvleesontsteking, maar ook spelen ze, samen met voedingsgewoonten, een belangrijke rol bij het ontstaan van gaatjes (cariës). Daarnaast bestaat er een relatie tussen ontstoken tandvlees en hart- en vaatziekten, vroeggeboortes of complicaties bij diabetes. Een gezonde mond is dus ontzettend belangrijk. Voor jong en oud, van 0 – 100, is een bezoek aan de mondhygiënist dan ook aan te raden. Door samen te werken aan een gezonde mond worden hoge kosten op de lange termijn juist voorkomen.

Kwaliteit
Mondhygiënisten en andere mondzorgverleners merken steeds vaker dat patiënten aan het einde van het jaar bezuinigen op de mondzorgbehandelingen. Ellen Bol, directeur van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) en tevens mondhygiënist, maakt zich zorgen over deze ontwikkeling maar waardeert de kritische houding van de consument wel: Een patiënt moet niet wegblijven bij de mondhygiënist, maar het is wel goed dat men kritisch blijft en let op de kwaliteit van de zorg. De mondhygiënist, dé professional in preventieve mondzorg is ervoor opgeleid om de patiënt te coachen naar een goede mondgezondheid. Met persoonlijke aandacht en individueel afgestemde mondzorgadviezen en behandelingen, helpt de mondhygiënist problemen in de mond te voorkomen. Ons motto is ‘een leven lang een gezonde mond’, voor iedereen!

Mondzorg voor de jeugd in de basisverzekering
Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met aandacht voor de mondgezondheid. Juist voor de jeugd is een bezoek aan de mondhygiënist dan ook aan te bevelen. Zo kan aantasting van het gebit (bijvoorbeeld tanderosie en cariës) worden voorkomen en kan het gebit een leven lang mee. Handig hierbij om te weten is dat de mondzorgbehandelingen voor de jeugd tot 18 jaar vergoed worden vanuit de basisverzekering.

Bron:
NVM

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

De Poetsbus bij Heit & Mem-beurs in Leeuwarden

Van 25 t/m 27 oktober vond de eerste editie van de Heit & Mem-beurs in het WTC Expo in Leeuwarden plaats. De beurs was gericht op aanstaande ouders en jonge gezinnen met kinderen tot en met 12 jaar.

Speciaal voor deze beurs reed de Nederlandse vereniging van Mondhygiënisten met een Poetsbus de beursvloer op, in samenwerking met Stichting Poetsbus.

Ouders en hun kinderen waren welkom in de Poetsbus. Zij kregen in de bus samples en een poetsles van een mondhygiënist. Ook konden zij een poetsdiploma behalen en meedoen aan een kleurplaatwedstrijd.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis