Ivoren Kruis ontwikkelt app voor bevorderen therapietrouw

In het najaar introduceert het Ivoren Kruis een app voor het bevorderen van therapietrouw bij adviezen voor mondgezondheid.

Op maat
Patiënten blijken adviezen van hun tandheelkundig zorgverlener niet altijd op te volgen. Ook blijkt dat het zonder geholpen herinnering lastig is de adviezen consequent over een langere periode uit te voeren. De app geeft patiënten daarom advies op maat. Elke patiënt krijg daarvoor een specifieke code van zijn zorgverlener. De adviezen kunnen worden herhaald en opnieuw worden opgevraagd waardoor therapietrouw wordt bevorderd.

Advies
Het initatief van het advies kan uitgaan van de tandheelkundige organisatie, maar de app kan ook de patiënt aansporen advies in te winnen bij zijn behandelaar. De app geeft persoonlijk advies over dagelijks preventieve handelingen: poetsen, stokeren, flossen, ragen, spoelen, voeding en tongschrapen.

Bron:
Ivoren Kruis



Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
internet

Klanten werven en behouden via e-marketing

Welke e-marketing activiteiten zet u in voor werven én behouden van uw patiënt? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.

Tweet: ‘@caricevhouten tandarts. #bang’. Even later: ‘@caricevhouten De tandartservaring van mijn taxichauffeur’. Weer wat later: ‘@caricevhouten Als ik over een paar uur niet twitter is het niet goed gegaan’. Nou zal deze door mij gewaardeerde actrice als fervent twitteraarster best een beetje doorslaan in haar angst voor de tandarts maar daar gaat het hier niet om. Het is het communicatiemiddel dat wordt gebruikt.

Patiënten werven en behouden door kwaliteit en service te leveren en vervolgens een goed gevoel geven. Doe ik al, hoor ik u denken, maar hoe doet u dat? Niet de inhoudelijke kennis maar de totaalbeleving van de patiënt daar draait het om. En communicatie is binnen dat aspect een cruciaal onderdeel.

Verzamelen
Voor zover u hierover nog niet beschikt, start met het verzamelen van aanvullende relevante data van uw patiënten zoals e-mailadressen, facebook en twitter accounts. Zorg er voor dat u op juiste wijze via Google Places en Bing makkelijk te vinden bent en hoog in de lokale ranking terecht komt. Stuur wervingsacties ook naar uw bestaande patiëntenbestand. Nieuws wordt met collega’s, kennissen, vrienden en familie, ‘friends’ en ‘likes’ gedeeld.

Twitter
Open een twitteraccount voor uzelf en een aantal medewerkers, ‘act personal’. De patiënt twittert nog niet? Moedig het aan en laat uw followers groeien. Van openingstijden tot aanbiedingen van speciale behandelingen, tal van mogelijkheden liggen binnen bereik. Reken maar dat leveranciers u binnenkort benaderen om samen met u tot synergy te komen. Tip: Verdeel tweets over de dag of de week. Veel attentiewaarde gaat verloren door een diarree van berichten over followers uit te storten.

Facebook
Facebook kent in Nederland 3,5 miljoen gebruikers en heeft een penetratie van 26% van de online populatie en is nog steeds groeiende. Laat uw patiënten uw Facebook account ‘liken’ en volgen. Het helpt zeker mee aan de totaalbeleving van uw patiënt.

E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds het best scorende medium in e-marketing. Maak het u gemakkelijk door d.m.v. een professionele e-mailclient uw nieuwsbrieven te versturen, te analyseren en uw e-maillijsten te perfectioneren. Zorg er voor dat uw website dynamisch is en blijft. Houdt naast uw website regelmatig een blog bij waar u dieper op technische of medische details ingaat.

Lokale evenementen
U komt dichterbij de patiënt te staan door aan lokale evenementen deel te nemen. Organiseer boeklanceringen of een wijnproeverij eens een keer niet bij uw Rotary club, maar maak ze toegankelijk voor uw patiënten. Ooit een tandartspraktijk op de braderie gezien? Als een patiënt het gevoel heeft dat hij niet goed wordt behandeld heeft hij tal van mogelijkheden om zijn onvrede via social media, in familie/vriendenkring en blogs te ventileren. Maar het omgekeerde is ook het geval! Waardeer patiënten en maak ze belangrijk, wees relevant en transparant, u krijgt er hun vertrouwen voor terug.

Tijdens het lezen van dit artikel heeft u vast een aantal keren gedacht ‘dat is nogal wat en daar heb ik al helemaal geen tijd voor’. Dat is juist, maar bedenk dat veel te automatiseren is en een kwestie van discipline en regelmaat zeker z’n vruchten af zal werpen. Daarnaast is er nog altijd de mogelijkheid uw social media management uit te besteden. Maak een goed communicatieplan voordat u aan e-marketing begint en vergeet vooral niet uw medewerkers er bij te betrekken.

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag z’n kennis in de dentale wereld. 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

Maastricht overspoeld met mondhygiënisten

Vanaf aankomende donderdag wemelt het in Maastricht van de mondhygiënisten. De NVM viert daar dan haar 45-jarig bestaan met een groots lustrumcongres.

Persbericht
De (regionale) pers ontving onderstaand persbericht van de NVM.

Vanaf aankomende donderdag wemelt het in Maastricht van de mondhygiënisten. Al deze ca. 500 mondzorgprofessionals zijn natuurlijk te herkennen aan hun stralende glimlach en een frisse en gezonde mond. Waarom zijn al deze mondhygiënisten in de stad? Om het 45-jarig bestaan van de beroepsvereniging te vieren. Dit doen zij met een 3-daags vakinhoudelijk congres en expo in het MECC, een feestelijke ontvangst op het gemeentehuis, een dinnercruise op de Maas en een spetterende feestavond in het Kruisherenhotel.

Heeft u dus een vraag over uw mondgezondheid? Grote kans dat u hier antwoord op krijgt wanneer u een willekeurig persoon (met stralende glimlach) hierover aanspreekt in de stad… Of een bezoek brengt aan de ‘dental car’ op de Markt op donderdag 27 september van 10.00 – 18.00 uur, waar u een mondcheck en advies ontvangt. Maar u kunt natuurlijk ook gewoon een afspraak maken bij een mondhygiënist bij u in de buurt. Vooral voor het voorkomen van problemen in de mond kunt u terecht bij de mondhygiënist. Deze professional coacht u voor een leven lang een gezonde mond. Overigens is ook de behandeling van problemen in de mond (bloedend tandvlees, slechte adem, gaatjes) bij de mondhygiënist in goede handen. Wist u dat het ook erg belangrijk is om een gezonde mond te hebben wanneer u zwanger bent, aan diabetes lijdt en/of hartproblemen heeft? Uw mondhygiënist kan u vertellen waarom. U vindt een mondhygiënist bij u in de buurt via www.mondhygienisten.nl. Voor een bezoek aan de mondhygiënist heeft u overigens geen verwijzing nodig en de behandeling wordt vergoed door de zorgverzekeraar.

Red Dress Day
Zaterdag 29 september geven de congresdeelnemers gehoor aan de landelijke Red Dress Day. Die dag kleuren de mondhygiënisten zich rood om aandacht te vragen voor hart- en vaatziekten bij vrouwen.

Historie en opleiding
Het beroep bestaat in Nederland 45 jaar. De eerste Nederlandse mondhygiënisten zijn opgeleid in de Verenigde Staten, Canada en Engeland. Zij startten in 1967 de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten. In 1968 start in Utrecht de eerste Nederlandse opleiding met vijf studenten. In de loop van de jaren volgen Amsterdam en Nijmegen met zo’n 20 studenten per opleiding. In 1995 start de opleiding in Groningen. Anno 2012 studeren in Amsterdam, Groningen, Nijmegen en Utrecht jaarlijks zo’n 200 mondhygiënisten af aan de Hbo-opleiding Mondzorgkunde.
De mondhygiënist heeft zich in de afgelopen 45 jaar ontwikkeld tot een belangrijke zorgverlener binnen de mondzorg. Professionaliteit en kwaliteit zijn belangrijke waarden voor de beroepsgroep.

Beroepsorganisatie
De Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten (NVM) werd in 1967 opgericht en is de beroepsorganisatie voor mondhygiënisten in Nederland. De vereniging telt circa 2600 leden. Meer informatie over de beroepsvereniging en de mondhygiënist leest u op www.mondhygienisten.nl.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Nieuwe app Brush DJ: tandenpoetsen met je eigen muziek

Tandenpoetsen tijdens het dansen…. en wel gedurende twee minuten. Met de Brush DJ app kan dit. De app speelt 2 minuten lang een ad-random gekozen nummer uit iemands eigen muzieklijst. Consumenten worden zo gestimuleerd langer en beter te poetsen.

Gebruikers van de Brush DJ app kunnen ook de herinneringsfunctie instellen om twee keer per dag een poetsmelding te krijgen en een bericht van een gepland tandartsbezoek.

De gratis app is beschikbaar via de website van BrushDJ, de i-Tunes store and de Android app store.
Downloaden





Lees meer over: Communicatie patiënt, E-health, Kennis

Video: Verdoving tandarts niet meer eng

Met een boel geduld laat een tandarts zien hoe ze een klein meisje over haar vrees voor een prik heen helpt.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Nieuwe promotieclip lesproject Hou je mond gezond!

Een nieuwe promotieclip toont in één minuut alle facetten van het succesvolle onderwijsproject Hou je mond gezond!

Het Ivoren Kruis plaatst de nieuwe clip onder andere op de site www.houjemondgezond.nl en op de facebookpagina van het project. Natuurlijk ook op Youtube. Verder zal de clip worden ingezet op beurzen en congressen. De Oral Care consultants van Gaba,
de nieuwe sponsor van het project, kunnen de clip gebruiken tijdens hun besprekingen bij praktijken.

Poetsles
In de promotieclip zijn nieuwe beelden te zien waarin mondhygiënist Mariëlle Cornellissen poetsles geeft in groep 7 van basisschool De Regenboog in Woerden. Wie gaat er naar de tandarts? Wie weet wat een tandarts doet? Waar let hij op? De meeste kinderen weten wel een antwoord op de vragen die Mariëlle Cornelissen stelt. “Hij kijkt of je tanden gezond zijn. Hij friemelt met een haakje in je mond.” Ook op de vraag waarom ze witte kleding draagt, laat het antwoord niet lang op zich wachten. “Dan zie je beter als er vlekken of bloed op zitten.” Hygiëne dus. Het mondmasker, de handschoenen en de bril die Mariëlle draagt, dienen hetzelfde doel.

Tijdens de poetsles wordt leerlingen kennis bijgebracht over de mond en het gebit, tandenpoetsen, gaatjes, tanderosie en de zeven eet- en drinkmomenten. Doel van het lesproject is het bevorderen van een gezonde mond door het terugdringen van cariës (gaatjes) en tanderosie en het stimuleren van tandartsbezoek. Verder wil het Ivoren Kruis bij kinderen van peuterspeelzalen en basisscholen bewustwording creëren van de eigen invloed op de (mond)gezondheid. Kinderen die de juiste houding, kennis en vaardigheden aanleren om hun gebit en mond goed te verzorgen, zijn ook vaardiger in preventie en zelfzorg bij het voorkomen van ernstiger vermijdbare ziektes, zoals diabetes, hart- en vaatziekten en aan voedingsgedrag gerelateerde kankers.

Nieuwe sponsor
GABA Benelux is de nieuwe sponsor van het onderwijsproject Hou je mond gezond! De fabrikant van mondverzorgingsproducten heeft voor 2012 toegezegd het project met 3.250 poetspakketten te ondersteunen. De poetspakketten zijn voorzien van 30 elmex® (peuter)tandenborstels, 30 tubetjes elmex® peuter- of juniortandpasta en 30 ouderfolders van het Ivoren Kruis met daarin poetstips voor het kindergebit. Iedere tandheelkundig zorgverlener die een poetsles geeft op een basisschool of peuterspeelzaal krijgt zo’n prachtig poetspakket. Het Ivoren Kruis is zeer enthousiast over de nieuwe samenwerking met elmex®. Het Ivoren Kruis is de initiator, ontwikkelaar en producent van het landelijke onderwijsproject Hou je mond gezond! Centraal onderdeel van dit project voor peuters en leerlingen van de basisschool is een poetsles door een tandarts, mondhygiënist, (preventie)assistent of GGD medewerker voor een groep op de basisschool of peuterspeelzaal. Op dit moment zijn al meer dan 6.500 poetslessen gegeven. Wie zelf een keer voor de klas wil staan of een groep in de praktijk wil ontvangen, kijkt om zich aan te melden en voor meer informatie op www.houjemondgezond.nl

De verslechterde situatie van de kindergebitten in ons land is de aanleiding voor de ontwikkeling van het lesproject. Gebleken is dat 25% van de kinderen in Nederland zijn tanden niet of slecht poetst. Bovendien komen nog te veel kinderen niet of te laat bij de tandarts. Ouders horen kinderen vanaf jonge leeftijd (vóór het tweede jaar) mee te nemen naar de tandarts of mondhygiënist. Over cariës hebben leerkrachten, kinderen en ouders behoorlijk wat kennis. Van tanderosie weten ze veel minder.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Nieuwe patiëntenfolders orthodontie

De Stichting ter bevordering van de orthodontie in Nederland heeft zes nieuwe patiëntenfolders ontwikkeld. Bekijk de folders.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Orthodontie, Thema A-Z

Opvallende marketingactie: Hoe motiveer je pubers tot een bezoek aan tandarts of mondhygiënist?

Het is niet makkelijk om pubers te triggeren om naar de tandarts of mondhygiënist te gaan. Een voorbeeld van een bijzondere marketing aktie.

 

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
app-hartstichting

KNMG: Keuring medische apps zinvol

Er moet een keurmerk voor medische apps komen. Hiertoe riep de KNMG op. Uit een enquête van Artsennet onder het KNMG-ledenpanel blijkt dat driekwart van de ondervraagde artsen behoefte heeft aan een keurmerk voor medische apps. Dit meldt de KNMG op haar website.

Een medische app, waarmee bijvoorbeeld een patiënt zelf zijn bloeddruk kan meten, zou volgens de huidige normen een CE-keurmerk moeten krijgen. Alleen is dat volgens de KNMG niet voldoende, omdat zo’n keurmerk niet aantoont dat het resultaat altijd betrouwbaar is.

Een deel van de medische apps is bovendien niet gekeurd. De KNMG vindt dat het CE-keurmerk moet worden uitgebreid of dat er een speciaal keurmerk moet komen voor deze applicaties.

Lees meer over: Actueel, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z

Video mondzorg voor verzorgenden verpleeghuisbewoners

Het aantal mensen in verpleeghuizen met een eigen gebit neemt toe. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de mondhygiënische zorg gebrekkig is. Met steun van het fonds OGZ heeft TNO o.a. een instructievideo/DVD voor verzorgenden gemaakt om de mondgezondheid van verpleeghuisbewoners te verbeteren.

Bekijk de video

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z

Peuters hangen fopspeen in de spenenboom

Afscheid nemen van een fopspeen is voor sommige kinderen een nachtmerrie. In Denemarken en Zweden is het een traditie dat peuters op hun derde hun fopspeen vaarwel zeggen en in een spenenboom hangen. Ook het Belgische Aalst krijgt er een. Een 115 jaar oude hazelaar wordt omgedoopt tot spenenboom.

Dit wordt niet de eerste spenenboom, want in het natuurmuseum De Wereld van Kina in Gent staat er ook al een. “We hopen zo meer ouders van over heel Vlaanderen ervan te overtuigen dat een fopspeen niet goed is voor de ontwikelling van de tand- en kaakstand. De tandartsenkring van Aalst is meteen mee in het project gestapt. In alle praktijken in Aalst liggen flyers en een aantal tandartsen zal tijdens de inhuldiging workshops tanden poetsen geven.”, schrijft de Gazet van Antwerpen.

Ook is er een voorleesboekje Fenne en de Tuttenboom gedrukt.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
ZegelGezond: Nieuw keurmerk voor medische informatie op internet

ZegelGezond: Nieuw keurmerk voor medische informatie op internet

Het nieuwe keurmerk ZegelGezond moet mensen helpen betrouwbare medische informatie op internet te vinden.

Volgens ZegelGezond zijn er zo’n 15.000 websites met medische informatie in Nederland en is ongeveer de helft daarvan niet betrouwbaar, omdat de informatie verouderd, incompleet of zelfs onjuist is. Vandaar dat, na aanmelding, een website langs een hele lijst criteria wordt gelegd om een zegel te krijgen. De website wordt vervolgens getest en met een cijfer gewaardeerd door een groep experts uit het veld en een groep ervaringsdeskundigen zoals patiënten.

Zo’n 75 organisaties hebben zich in het voortraject ingeschreven voor een zegel.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Ramadan 2012: NIGZ ontwikkelt brochure met ramadanadviezen

Deze zomer komt de vastenperiode voor de moslims er weer aan: de Ramadan. Gezondheidsinstituut NIGZ heeft een brochure ontwikkeld voor professionals ter ondersteuning van gezondheidsadvies aan moslimpatiënten.

Waarom een brochure met Ramadanadviezen?
De regels en gebruiken gedurende de Ramadan kunnen het genezingsproces van een gelovige moslimpatiënt beïnvloeden. Deze brochure is een hulpmiddel om de moslimpatiënt te adviseren en bevat informatie voor de hulpverleners hoe de folder kan worden gebruikt. De bijlage van de brochure begint met Nederlandstalige uitleg; vervolgens is per taal (Turks, Arabisch, Farsi en Somalisch) één pagina met uitleg voor de patiënt opgenomen. Deze pagina’s kunt u kopiëren en aan de patiënt meegeven.

Klik hier om de brochure te downloaden.

Wilt u meer informatie?
Bent u geïnteresseerd in de speciale editie van ZienWetenEten voor de Ramadan? Kijk voor meer informatie op www.toremindyou.nl  en www.zienweteneten.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
ivoren-kruis

Patiëntenleaflets Ivoren Kruis ook geadviseerd door Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen

De VBT, Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen, werkt samen met het Nederlandse Ivoren Kruis en verwijst haar leden naar de patiëntenleaflets van het Ivoren Kruis. Via de website van het Ivoren Kruis kunnen tandheelkundig zorgverleners een 40-tal patiëntenleaflets bekijken en bestellen.

VBT-leden ontvangen 30% korting op de standaardprijzen van de leaflets. In de webshop kunt u bij uw bestelling aangeven dat u VBT-lid bent en uw RIZIV-nummer vermelden om de korting te ontvangen.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Kaakchirurgen trakteren kinderen op dagje pretpark

De afdeling Kaakchirurgie van het Refaja ziekenhuis heeft een aantal kinderen uit Stadskanaal getrakteerd op een dagje pretpark. De kinderen mochten gratis naar pretpark Drouwenerzand, dit meldt Groningen Vandaag.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
kiespijnpro-app

KiespijnPro app genomineerd voor Health App Award 2012

De KiespijnPro app is genomineerd voor de Health App Award 2012 door de website www.Artsennet.nl. De website Artsenet is een portal voor alle artsen in Nederland met nieuws, informatie en meer. KiespijnPro is een app die tandartsen gebruiken om hun patiënten een extra service te bieden buiten praktijkuren. Onlangs is de App geupdate met vragen/problemen die ouders en/of kinderen kunnen hebben wanneer hun kind een beugel draagt.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z

Project screening mondgezondheid Suriname

Foto: Mondhygiënist Dyonne Leerdam samen met de stagiaires Pascale Kok en Esmee Schreuder Goedheijt

De Stichting Dental Hygiëne +597 organiseert van 23 t/m 27 april 2012 het project “Hoe gezond is uw mond?” in Suriname.
Doel van het project is het bevorderen van de mondgezondheid en het op gang brengen van een bewustwordingsproces onder de Surinaamse bevolking over het nut van een goede mondgezondheid, de preventieve mondzorg en de cruciale rol van de mondhygiënist.

Initiatief
Het project is een initiatief van mondhygiënist Dyonne Leerdam. Zij constateerde tijdens mondzorgbehandelingen in Suriname hoe erbarmelijk de mondgezondheid onder de Surinaamse bevolking is. In 2010 vestigde zij haar mondhygiënepraktijk Dental Hygiene +597 in Suriname. In 2012 riep zij de stichting Dental Hygiene +597 in het leven. “Hoe gezond is uw mond?” is het eerste project van de Stichting. Het project wordt in samenwerking met studenten van de Hogeschool van Utrecht uitgevoerd.

Bron:
NoSpang

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Poetsles voor kinderen kinderen in achterstandssituaties bij Stichting Pet’je af

Stichting Pet’je af doet er alles aan om kinderen in achterstandssituaties wat te leren en hun kansen in de toekomst te vergroten. Zij werken middels het model van Praktijk Gericht Weekend Onderwijs. Concreet betekent dit, leren in de praktijk. Onderwijs is bij hen geen doel, maar een middel om kinderen te bereiken, te binden en te behouden.

Poetsles
Een mondhygiënist verzorgde samen met twee studenten een poetsles bij Pet’je af in Utrecht. De kinderen waren erg enthousiast en schreven een verslag over de poetsles.

Lees het verslag

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Nieuwe sponsor lesproject Hou je mond gezond!

GABA Benelux is de nieuwe sponsor van het succesvolle onderwijsproject Hou je mond gezond! De tandpastagigant heeft voor 2012 toegezegd 3.250 poetspakketten te leveren. De poetspakketten zijn voorzien van 30 elmex® (peuter)tandenborstels, 30 tubetjes elmex® peuter- of juniortandpasta en 30 ouderfolders van het Ivoren Kruis met daarin poetstips voor het kindergebit.

Iedere tandheelkundig zorgverlever die een poetsles geeft op een basisschool of peuterspeelzaal krijgt zo’n prachtig poetspakket. Het Ivoren Kruis – de organisator van Hou je mond gezond! –  is verrukt met de nieuwe samenwerking met elmex®.

Ook een poetsles geven?
Op dit moment zijn al meer dan 6.500 poetslessen gegeven. Wilt u zelf graag een keertje voor de klas staan en over zo’n prachtig poetspakket beschikken? Meld u dan aan via de website van Hou je mond gezond!

De nieuwe poetspakketten zijn vanaf half mei 2012 beschikbaar. Vragen? Stuur een e-mail aan mail@houjemondgezond.nl


Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

App met patiënteninformatie over behandelingen

Het Amerikaanse bedrijf DDS GP ontwikkelde een App waarmee u patiënten informeert over de behandeling die u voorstelt. Bekijk de App.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis