Nieuwe patiëntenfolders orthodontie
De Stichting ter bevordering van de orthodontie in Nederland heeft zes nieuwe patiëntenfolders ontwikkeld. Bekijk de folders.
De Stichting ter bevordering van de orthodontie in Nederland heeft zes nieuwe patiëntenfolders ontwikkeld. Bekijk de folders.
Het is niet makkelijk om pubers te triggeren om naar de tandarts of mondhygiënist te gaan. Een voorbeeld van een bijzondere marketing aktie.
Er moet een keurmerk voor medische apps komen. Hiertoe riep de KNMG op. Uit een enquête van Artsennet onder het KNMG-ledenpanel blijkt dat driekwart van de ondervraagde artsen behoefte heeft aan een keurmerk voor medische apps. Dit meldt de KNMG op haar website.
Een medische app, waarmee bijvoorbeeld een patiënt zelf zijn bloeddruk kan meten, zou volgens de huidige normen een CE-keurmerk moeten krijgen. Alleen is dat volgens de KNMG niet voldoende, omdat zo’n keurmerk niet aantoont dat het resultaat altijd betrouwbaar is.
Een deel van de medische apps is bovendien niet gekeurd. De KNMG vindt dat het CE-keurmerk moet worden uitgebreid of dat er een speciaal keurmerk moet komen voor deze applicaties.
Het aantal mensen in verpleeghuizen met een eigen gebit neemt toe. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de mondhygiënische zorg gebrekkig is. Met steun van het fonds OGZ heeft TNO o.a. een instructievideo/DVD voor verzorgenden gemaakt om de mondgezondheid van verpleeghuisbewoners te verbeteren.
Bekijk de video
Afscheid nemen van een fopspeen is voor sommige kinderen een nachtmerrie. In Denemarken en Zweden is het een traditie dat peuters op hun derde hun fopspeen vaarwel zeggen en in een spenenboom hangen. Ook het Belgische Aalst krijgt er een. Een 115 jaar oude hazelaar wordt omgedoopt tot spenenboom.
Dit wordt niet de eerste spenenboom, want in het natuurmuseum De Wereld van Kina in Gent staat er ook al een. We hopen zo meer ouders van over heel Vlaanderen ervan te overtuigen dat een fopspeen niet goed is voor de ontwikelling van de tand- en kaakstand. De tandartsenkring van Aalst is meteen mee in het project gestapt. In alle praktijken in Aalst liggen flyers en een aantal tandartsen zal tijdens de inhuldiging workshops tanden poetsen geven., schrijft de Gazet van Antwerpen.
Ook is er een voorleesboekje Fenne en de Tuttenboom gedrukt.
Het nieuwe keurmerk ZegelGezond moet mensen helpen betrouwbare medische informatie op internet te vinden.
Volgens ZegelGezond zijn er zo’n 15.000 websites met medische informatie in Nederland en is ongeveer de helft daarvan niet betrouwbaar, omdat de informatie verouderd, incompleet of zelfs onjuist is. Vandaar dat, na aanmelding, een website langs een hele lijst criteria wordt gelegd om een zegel te krijgen. De website wordt vervolgens getest en met een cijfer gewaardeerd door een groep experts uit het veld en een groep ervaringsdeskundigen zoals patiënten.
Zo’n 75 organisaties hebben zich in het voortraject ingeschreven voor een zegel.
Deze zomer komt de vastenperiode voor de moslims er weer aan: de Ramadan. Gezondheidsinstituut NIGZ heeft een brochure ontwikkeld voor professionals ter ondersteuning van gezondheidsadvies aan moslimpatiënten.
Waarom een brochure met Ramadanadviezen?
De regels en gebruiken gedurende de Ramadan kunnen het genezingsproces van een gelovige moslimpatiënt beïnvloeden. Deze brochure is een hulpmiddel om de moslimpatiënt te adviseren en bevat informatie voor de hulpverleners hoe de folder kan worden gebruikt. De bijlage van de brochure begint met Nederlandstalige uitleg; vervolgens is per taal (Turks, Arabisch, Farsi en Somalisch) één pagina met uitleg voor de patiënt opgenomen. Deze pagina’s kunt u kopiëren en aan de patiënt meegeven.
Klik hier om de brochure te downloaden.
Wilt u meer informatie?
Bent u geïnteresseerd in de speciale editie van ZienWetenEten voor de Ramadan? Kijk voor meer informatie op www.toremindyou.nl en www.zienweteneten.nl
De VBT, Vlaamse Beroepsvereniging Tandartsen, werkt samen met het Nederlandse Ivoren Kruis en verwijst haar leden naar de patiëntenleaflets van het Ivoren Kruis. Via de website van het Ivoren Kruis kunnen tandheelkundig zorgverleners een 40-tal patiëntenleaflets bekijken en bestellen.
VBT-leden ontvangen 30% korting op de standaardprijzen van de leaflets. In de webshop kunt u bij uw bestelling aangeven dat u VBT-lid bent en uw RIZIV-nummer vermelden om de korting te ontvangen.
De afdeling Kaakchirurgie van het Refaja ziekenhuis heeft een aantal kinderen uit Stadskanaal getrakteerd op een dagje pretpark. De kinderen mochten gratis naar pretpark Drouwenerzand, dit meldt Groningen Vandaag.
De KiespijnPro app is genomineerd voor de Health App Award 2012 door de website www.Artsennet.nl. De website Artsenet is een portal voor alle artsen in Nederland met nieuws, informatie en meer. KiespijnPro is een app die tandartsen gebruiken om hun patiënten een extra service te bieden buiten praktijkuren. Onlangs is de App geupdate met vragen/problemen die ouders en/of kinderen kunnen hebben wanneer hun kind een beugel draagt.
Foto: Mondhygiënist Dyonne Leerdam samen met de stagiaires Pascale Kok en Esmee Schreuder Goedheijt
De Stichting Dental Hygiëne +597 organiseert van 23 t/m 27 april 2012 het project “Hoe gezond is uw mond?” in Suriname.
Doel van het project is het bevorderen van de mondgezondheid en het op gang brengen van een bewustwordingsproces onder de Surinaamse bevolking over het nut van een goede mondgezondheid, de preventieve mondzorg en de cruciale rol van de mondhygiënist.
Initiatief
Het project is een initiatief van mondhygiënist Dyonne Leerdam. Zij constateerde tijdens mondzorgbehandelingen in Suriname hoe erbarmelijk de mondgezondheid onder de Surinaamse bevolking is. In 2010 vestigde zij haar mondhygiënepraktijk Dental Hygiene +597 in Suriname. In 2012 riep zij de stichting Dental Hygiene +597 in het leven. Hoe gezond is uw mond? is het eerste project van de Stichting. Het project wordt in samenwerking met studenten van de Hogeschool van Utrecht uitgevoerd.
Bron:
NoSpang
Stichting Petje af doet er alles aan om kinderen in achterstandssituaties wat te leren en hun kansen in de toekomst te vergroten. Zij werken middels het model van Praktijk Gericht Weekend Onderwijs. Concreet betekent dit, leren in de praktijk. Onderwijs is bij hen geen doel, maar een middel om kinderen te bereiken, te binden en te behouden.
Poetsles
Een mondhygiënist verzorgde samen met twee studenten een poetsles bij Pet’je af in Utrecht. De kinderen waren erg enthousiast en schreven een verslag over de poetsles.
Lees het verslag
GABA Benelux is de nieuwe sponsor van het succesvolle onderwijsproject Hou je mond gezond! De tandpastagigant heeft voor 2012 toegezegd 3.250 poetspakketten te leveren. De poetspakketten zijn voorzien van 30 elmex® (peuter)tandenborstels, 30 tubetjes elmex® peuter- of juniortandpasta en 30 ouderfolders van het Ivoren Kruis met daarin poetstips voor het kindergebit.
Iedere tandheelkundig zorgverlever die een poetsles geeft op een basisschool of peuterspeelzaal krijgt zo’n prachtig poetspakket. Het Ivoren Kruis – de organisator van Hou je mond gezond! – is verrukt met de nieuwe samenwerking met elmex®.
Ook een poetsles geven?
Op dit moment zijn al meer dan 6.500 poetslessen gegeven. Wilt u zelf graag een keertje voor de klas staan en over zo’n prachtig poetspakket beschikken? Meld u dan aan via de website van Hou je mond gezond!
De nieuwe poetspakketten zijn vanaf half mei 2012 beschikbaar. Vragen? Stuur een e-mail aan mail@houjemondgezond.nl
Het Amerikaanse bedrijf DDS GP ontwikkelde een App waarmee u patiënten informeert over de behandeling die u voorstelt. Bekijk de App.
Hoe kun je een patiënt goed voorlichten via internet? Een filmpje over uw praktijk en werkwijze trekt de aandacht. Bekijk het filmpje van CDC-mondzorg over angst bij de tandarts.
Tijdens de maand maart 2012 wil de Gezondheidsdienst in samenwerking met de Wijkgezondheidscentra, vzw Jong en de UGent de nadruk leggen op gezonde tanden bij kinderen. Omdat tandhygiëne erg belangrijk is bij die doelgroep worden er tal van acties gepland om kinderen en hun ouders te sensibiliseren om goed te poetsen en om één keer per jaar op tandartsbezoek te gaan.
Meer dan kwart kinderen poetst onregelmatig of nooit
De Belgische gezondheidsenquête heeft uitgewezen dat maar liefst een op de drie kinderen jonger dan veertien nog nooit naar de tandarts is geweest. Recente gegevens van de Gentse Universiteit toonden aan dat 18% van de Gentse kleuters last hebben van cariës of tandbederf. Meer dan een kwart van de kinderen poetst zeer onregelmatig of bijna nooit hun tanden.
Bij kinderen is het belangrijk om al vanaf het eerste tandje te poetsen. Kinderen zijn extra gevoelig voor gaatjes en zo worden hun tanden beschermd van bij het begin. Elke ochtend en avond 2 minuten de tanden poetsen is noodzakelijk. Een grondige poetsbeurt zorgt ervoor dat er geen gaatjes kunnen ontstaan. Poetsen op zich is belangrijk, het is niet noodzakelijk dure tandenborstels of tandpasta in huis te halen.
Eenmaal per jaar op tandartsbezoek
Een jaarlijkse controle bij een vaste tandarts wordt grotendeels terugbetaald door het ziekenfonds. De meeste behandelingen worden bovendien tot de leeftijd van 18 jaar volledig terugbetaald. De officieel vastgelegde tarieven kunnen opgevraagd worden bij het ziekenfonds. Wie van een verhoogde tegemoetkoming of een omnio-statuut geniet, betaalt minder remgeld en kan gemakkelijker de derdebetalersregeling aanvragen.
Acties tijdens ‘de Maand van de Gezonde Tanden’
In de Wijkgezondheidscentra zijn er vormingsmomenten over tandhygiëne met oudergroepen. Hier wordt gebruik gemaakt van het door henzelf ontworpen Tandenspel. Het spel is gemaakt voor ouders en kinderen die op een aangename manier meer willen te weten komen over de verzorging van de mond en over de tandarts.
Vzw Jong zal met haar kinderwerking en de spelotheken in de verschillende wijken het Tandenspel spelen. Tevens zullen ze tijdens knutselmomenten tandzorg onder de aandacht brengen van de kinderen.
De Wijkgezondheidscentra en vzw Jong zullen ook tandenpakketjes verspreiden. Zon pakketje bevat een flyer met tandenpoets-tips, een tandenbortel en tandpasta. Lidl sponsort die actie door 5.500 tandenborstels te schenken voor de actie.
Op woensdag 4, donderdag 5 en vrijdag 6 april 2012 komt de tandmobiel van Glimlachen.be langs bij de verschillende speelpleinwerkingen. Een tandarts van de Universiteit Gent screent hierbij het gebit van de aanwezige kinderen.
Ook de Gentse tandartsen worden bij deze acties betrokken. Affiches in de wachtzalen moeten ouders eraan herinneren dat hun oogappels best al vanaf twee jaar op tandartscontrole gaan.
Samenwerking
De Maand van de Gezonde Tanden is een samenwerkingsverband tussen de Gezondheidsdienst Stad Gent, vzw Jong, de afdeling Maatschappelijke Tandheelkunde van UGent en de Gentse Wijkgezondheidscentra.
Informatie
E-mail: gezondheidsdienst@gent.be
Bron:
Gent.be
Kinderen worden nog steeds bedolven onder reclame voor ongezonde levensmiddelen, daarom pleit de Consumentenbond ervoor dat de Tweede Kamer ingrijpt. De reclamecode die de levensmiddelenindustrie heeft opgesteld, werkt niet, zo concludeert de Consumentenbond na onderzoek.
94% reclame voor ongezonde producten
Uit onderzoek van de Consumentenbond in opdracht van het Ministerie van VWS blijkt dat ondanks de beloofde terughoudendheid door de industrie, kinderen gedurende de 10 maanden van het onderzoek via televisie (tussen 6.00 en 21.30) werden blootgesteld aan 212.227 voedingsmiddelenreclames. Hiervan waren er 34.521 overduidelijk specifiek gericht op kinderen; 94% daarvan was voor ongezonde producten. Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Door de levensmiddelenindustrie, verenigd in de FNLI is een reclamecode opgesteld, maar zonder goede spelregels. Zo spreekt men van een verbod voor reclame voor levensmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar, maar de belangrijkste reclamedrager het verpakkingsmateriaal is hier vreemd genoeg van uitgezonderd’.
Overdosis
Ook de voedingsmiddelenreclames voor kinderen op internet zijn vrijwel allemaal voor ongezonde producten. In de supermarkt is reclame via productverpakkingen vooral te zien op snoep. Die producten lagen meestal onderin of in het midden van het schap, op ooghoogte van jonge kinderen. De Consumentenbond strijdt al jaren voor een stop op reclame voor ongezonde producten gericht op kinderen tot 12 jaar, omdat het aantal kinderen met overgewicht elk jaar toeneemt.
Bron:
Consumentenbond
Mrt 2012
Expositie: “Spoelt u maar…” Een eeuw tandheelkunde in beeld.
Aan de hand van originele apparatuur, oude prenten en foto’s krijgt u een beeld van de ontwikkeling in de tandzorg.
Waar
De Vergulde Swaen
Rotterdamseweg 53-55
3332 AC te Zwijndrecht
T: 078- 612 5681 (alleen tijdens openingsuren)
W: www.swaen.org
Wanneer
Expositie tot en met 15 april 2012
De Vergulde Swaen is geopend elke woensdag en zaterdag van 10.00 tot 16.00 en ’s zondagmiddags van 14.00 tot 17.00 uur. Of op afspraak. Tevens gelegenheid voor het houden van bijeenkomsten.
De Consumentenbond pleit voor het openbaar maken van gegevens die iets zeggen over de kwaliteit van de zorg. Wat de Consumentenbond betreft gaat dit over het toegankelijk maken van het register voor zorgverleners, het openbaar maken van sterftecijfers en over gegevens over de kwaliteit van zorg. Om de transparantie in de gezondheidszorg te bevorderen, is de Consumentenbond de campagne Kiezen moet Kunnen gestart. Nu deze campagne is afgesloten, zetten zij op een rij wat ze hebben gedaan en bereikt. Lees hieronder het bericht van de Consumentenbond.
Vijf speerpunten transparantie
Omdat transparantie een zeer breed onderwerp is, hebben wij binnen dit thema vijf speerpunten geformuleerd. Deze punten sluiten wat ons betreft aan bij een knelpunt in de zorgsector. Doelstelling van de campagne was om de aandacht te vestigen op deze verschillende knelpunten en bovendien een stap te zetten in de richting van verbetering hiervan, in de breedste zin van het woord.
Bij sommige speerpunten is de mogelijkheid om veranderingen te bewerkstelligen niet zo een-twee-drie te realiseren. Hiertoe moeten (politieke) trajecten worden ingezet die niet op korte termijn resultaat opleveren. Wel worden uiteraard deze trajecten in gang gezet en houden wij een vinger aan de pols ten aanzien van de successen en kansen.
Hieronder zetten wij, nu de campagne is afgesloten, op een rij wat wij op de vijf speerpunten hebben gedaan en bereikt.
1. Stop de doofpotcultuur
Ziekenhuizen en artsen moeten open zijn over fouten en incidenten en deze met de patiënt bespreken.
Wat is het probleem?
In Nederland lopen jaarlijks zo’n 40.000 mensen gezondheidsschade op en overlijden ruim 1950 mensen door vermijdbare fouten. Wie met een medische fout te maken krijgt, loopt vaak op tegen de in Nederland heersende doofpotcultuur. Bovendien is de weg om een klacht of claim in te dienen lang, tijdrovend en kostbaar!
Dit moet verbeteren door consumenten bewust te maken van de rechten en plichten die ze hebben en door het bestaan van de doofpotcultuur aan te tonen en zo mogelijk te veranderen.
Wat hebben we gedaan en bereikt?
In het kader van de campagne hebben wij een Meldactie medische missers gehouden. In korte tijd kregen wij veel reacties binnen over (de abominabele afhandeling van) medische missers. Met deze resultaten is een reportage gemaakt door KRO Brandpunt, waarin artsen zelf toegeven dat er een doofpotcultuur heerst in de Nederlandse zorgsector en waarin slachtoffers hun verhaal doen. Hiermee is het onderwerp op de kaart gezet en hebben wij de politiek opgeschud om dit onderwerp op te pakken.
Een selectie van deze verhalen is opgenomen in ons boek “Dokter, luister nou!”. Dit boek is aangeboden aan de vaste Kamercommissie van VWS, om duidelijk te maken dat er een probleem is dat niet ontkend mag worden.
2. Maak klagen makkelijk
Het moet eenvoudig worden voor patiënten om een klacht in te dienen.
Wat is het probleem?
Je recht halen in de zorg is niet eenvoudig. Enerzijds blijkt uit verschillende rapporten zoals van de Inspectie voor de gezondheidszorg (IGZ) en Raad voor de Volksgezondheid (RVZ) de tekortkomingen van het huidige systeem. Ook blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond dat cliënten het moeilijk vinden de juiste weg te vinden in de zorg en vaak geen vertrouwen hebben in de afhandeling van hun klachten.
Een betere klacht- en geschillenbeslechting zou hier de oplossing kunnen bieden.
Wat hebben we gedaan en bereikt?
De Consumentenbond heeft de Minigids ‘Ken uw rechten als patiënt’ ontwikkeld. Zowel leden als niet-leden konden gratis de Minigids aanvragen, waarin veel informatie is opgenomen over de rechten en plichten van de cliënt. Zoals wat je kunt doen bij een klacht en hoe het verkrijgen van een second opinion in zijn werk gaat. In combinatie met de nodige uitingen om cliënten te wijzen op deze gids, is de afname groot geweest en hiermee hebben wij veel cliënten bekend gemaakt met belangrijke regels en mogelijkheden in de zorgsector. Gedurende de campagne heeft de Consumentenbond de mogelijke komst van een nieuwe wet; de Wet Cliëntenrechten Zorg, goed in de gaten gehouden en hierop gereageerd indien mogelijk. Deze nieuwe wet zou wat de Consumentenbond betreft zo snel mogelijk moeten worden ingevoerd, omdat de positie van de cliënt hierdoor sterk zal verbeteren. De Consumentenbond maakt zich hard om dit te realiseren.
Ter afsluiting van de campagne heeft het Campagneteam Kiezen moet Kunnen de wegwijzer voor zorgklachten geproduceerd en gepresenteerd. Deze online tool helpt mensen de juiste keuzes te maken wanneer zij een klacht hebben over een zorgaanbieder. Hiermee helpen wij concreet consumenten de weg te vinden bij hun zorgklacht. Om een betere positie te creëren voor consumenten die slachtoffer zijn geworden van een medische misser, heeft de Consumentenbond bepleit om de bewijslast te verschuiven bij een incompleet dossier. De Consumentenbond is van mening dat incidenten moeten worden opgenomen in het dossier en dat bij een onvolledig medisch dossier, de rechter uit zal moeten gaan van de stelling van het slachtoffer. De minister van VWS steunt de Consumentenbond hierin.
De Consumentenbond is in het kader van de afhandeling van medische missers van mening dat er een onafhankelijke kenniscommissie zou moeten komen, die de consument kan bijstaan wanneer er sprake is van een mogelijke medische misser. Het moet voor de consument makkelijker worden gemaakt om te achterhalen wat er is gebeurd en hoe de kaarten verdeeld zijn. De onafhankelijke kenniscommissie zou hierin goed kunnen helpen.
Meer overkoepelend dan enkel campagnebreed, is de Consumentenbond binnen veel sectoren in de zorg druk bezig met het opstellen van tweezijdige Algemene Voorwaarden. Hierin worden over en weer de rechten en plichten weergegeven van de zorgaanbieder en de cliënt en is het tevens de bedoeling duidelijkheid te creëren over de klachtafhandeling.
3. Maak kwaliteit zichtbaar
Cijfers over onder andere ervaring van artsen, resultaten van behandelingen, complicaties en sterftecijfers moeten openbaar gemaakt worden.
Wat is het probleem?
Er gebeurt veel en er zijn ook vrij veel cijfers bekend, maar daar gebeurt hoe dan ook te weinig mee en sommige sectoren blijven ook lelijk achter met cijfers. Keuze-informatie is een eerste vereiste voor de ‘zorgconsument’ om zijn positie op de zorgmarkt invulling te kunnen geven. Zonder keuze-informatie kan een zorgconsument geen weloverwogen keuze maken. De druk op zorgverzekeraars en zorgaanbieders om cliëntgericht te werken komt dan niet tot stand. Het recht op keuze-informatie zou erkend moeten worden!
Wat hebben we gedaan en bereikt?
Op onze campagnesite hebben wij een verwijzing opgenomen naar de informatie die beschikbaar is over de kwaliteit op de website van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
De Consumentenbond participeert in meerdere trajecten ten aanzien van het verkrijgen van informatie over de zorg. Op meerdere manieren zal de Consumentenbond de mogelijkheden benutten om zoveel mogelijk informatie te verkrijgen en openbaar te maken voor het maken van een weloverwogen keuze in de zorg.
Ten aanzien van het openbaar maken van sterftecijfers van ziekenhuizen, houdt de CB ook een vinger aan de pols. Hier zijn nog steeds geen bruikbare vergelijkingen te maken. De CB blijft hier de aandacht op vestigen.
4. Zorg voor goed geïnformeerde patiënten
Patiënten moeten voor de behandeling weten wat hen te wachten staat.
Wat is het probleem?
Cliënten zijn niet goed op de hoogte van hun rechten en plichten in de zorg en ook zijn zij vaak niet goed genoeg geïnformeerd voorafgaand aan een behandeling. Onvoldoende informatie zorgt voor onbegrip en ontevredenheid, dat op zijn beurt weer leidt tot klachten. Zowel artsen als consumenten moeten alles in het werk stellen elkaar zo goed mogelijk op de hoogte te brengen van belangrijke informatie.
Wat hebben we gedaan en bereikt?
De Consumentenbond heeft vraagwijzers ontwikkeld. Op deze vraagwijzers staan de belangrijkste vragen die je aan je arts kunt stellen. Deze vraagwijzers zijn gratis verspreid, door ze in te plakken in de Gezondgids van de Consumentenbond. Ook niet-leden konden gratis een vraagwijzer aanvragen. Hiernaast is deze vraagwijzer ook meegestuurd met de Margriet, waarmee wij zo’n 200.000 consumenten hebben weten te bereiken, en zijn ze momenteel te vinden op onze website. Met deze vraagwijzers willen wij consumenten duidelijk maken dat zij ook een belangrijke rol spelen in het verkrijgen van de juiste informatie. Met dit hulpmiddel zijn consumenten concreet geholpen.
Het campagneteam heeft onder Nederlandse ziekenhuizen posters verspreid met de belangrijkste vragen die een cliënt aan zijn arts zou moeten stellen om goed geïnformeerd te raken. Hiermee wil de Consumentenbond aantonen dat vragen kan en mag. Deze posteractie roept artsen hopelijk tegelijkertijd op om zich er bewust van te zijn dat cliënten recht hebben op informatie. Hoe beter de arts de consument van tevoren instrueert, hoe minder communicatiestoringen en ontevreden consumenten er zijn.
5. Stop het BIG-geheim
Patiënten moeten makkelijker hun medisch hulpverlener kunnen opzoeken in het Big-register, het kwaliteitsregister voor zorgverleners.
Wat is het probleem?
Het Big-register is niet goed toegankelijk. Dit blijkt ook uit onderzoek van de Consumentenbond (Gezondgids juni/juli 2011) waar een derde van de gezochte hulpverleners niet te vinden was. Ook heeft het onderzoekspanel meerdere verbeterpunten aangedragen die het zoeken makkelijker maken en de controle of je echt de juiste zorgverlener hebt gevonden, verbeteren.
Het tweede probleem is dat op dit moment waarschuwingen van het tuchtcollege nog niet openbaar zijn. Uit eigen onderzoek blijkt dat driekwart van de respondenten wil dat de naam van de arts openbaar wordt gemaakt. Daarnaast zijn de uitspraken niet gekoppeld aan het Big-register, waardoor het dus niet duidelijk is waarvoor iemand precies is veroordeeld.
Wat hebben we gedaan en bereikt?
In het begin van de campagne is er een grote BIG-meldactie geweest. Consumenten konden met hulp van de Consumentenbond hun zorgverlener opzoeken in het BIG-register. Hiermee wil de CB niet alleen dit belangrijke register onder de aandacht brengen, ook wil de CB aantonen dat het gebruik van dit register hard aan verbetering toe is. Ruim 800 mensen hebben via ons hun hulpverlener gezocht in het BIG-register, omdat zij zelf moeite hadden met het vinden van hun zorgverlener. Naar aanleiding van deze BIG-actie was het voor ons heel duidelijk waar de verbeterpunten lagen en deze zijn besproken met de beheerder van het BIG-register, het CIBG.
We houden de ontwikkelingen op gebied van de Wet Cliëntenrechten Zorg (WCZ) nauw in de gaten. In deze WCZ is namelijk opgenomen dat het register verplicht moet worden geraadpleegd bij nieuwe werknemers. Al met al is het campagneteam Kiezen moet Kunnen trots op de behaalde resultaten. De Consumentenbond zal dit onderwerp zeker nog op de agenda laten staan, want deze stappen in de goede richting mogen niet meer terug gezet worden. Het campagneteam is blij met de steun die zij heeft gekregen van alle consumenten die de campagne een warm hart toedragen door de campagne te steunen en de grote interesse in de nieuwsbrief.
Bron:
Consumentenbond
Om de patiënt (roker) inzicht te geven in goede zorg bij stoppen met roken, is er nu ook een patiëntenversie van de Zorgmodule Stoppen met Roken beschikbaar. Deze is ontwikkeld door het Partnership Stop met Roken.
Er zijn heel veel soorten hulp bij stoppen met roken, zoals telefonische coaching, persoonlijke begeleiding, e-health of een groepstraining. Naast deze gedragsmatige ondersteuning zijn er ook farmacologische hulpmiddelen (nicotinevervangers of medicijnen op recept) die mensen kunnen helpen bij het stoppen met roken. Gedragsmatige ondersteuning bij stoppen met roken is verzekerde basiszorg. Om de patiënt (roker) inzicht te geven in goede zorg bij stoppen met roken is er een patiëntenversie van de Zorgmodule Stoppen met Roken ontwikkeld door het Partnership Stop met Roken.
Hulp nodig bij stoppen met roken?
Jaarlijks zijn er een groot aantal mensen die willen stoppen met roken, of dit overwegen. Slechts 15% van de rokers wil nooit stoppen met roken en 21% wil binnen een half jaar stoppen. De patiëntenversie maakt voor de roker inzichtelijk wat goede zorg bij stoppen met roken is en waar deze zorg te vinden is. Dit wordt gedaan door o.a. informatie te geven over de verschillende vormen van gedragsmatige ondersteuning en farmacologische hulpmiddelen bij stoppen met roken. Ook maakt de folder duidelijk waar de patiënt recht op heeft en wat hij/zij zelf kan doen om succesvol te stoppen met roken. Op basis van deze informatie kan de patiënt een betere keuze maken voor hulp. Voor patiënten wordt de folder Hulp nodig bij stoppen met roken? genoemd.
Gratis bestellen
In 2012 kunt u als professional deze folder gratis bestellen op de website www.praktijkfolders.nl. Om een bestelling te plaatsen dient u zich eerst aan te melden voor het aanmaken van een persoonlijk account. Wanneer u op deze website in het linker menu zoekt op roken kunt u 1 of meerdere bundels van de patiëntenversie bestellen.
Promotie op de website
Om de patiëntenversie bij mensen die willen stoppen met roken te promoten wordt binnenkort de website Hulp nodig bij stoppen met roken? gelanceerd. Deze website geeft meer informatie over de folder.
Moet elke praktijk zelf het wiel uitvinden? Uiteraard niet. Bekijk de video over de Dental Management Toolkit Database met 200+ documenten en video’s voor praktijkmanagement.