Slechte adem

Video sexy vampier met slechte adem moet tandartsen opnieuw populair maken

Britse jonge mannen die weigerachtig tegenover de tandarts staan, worden met een ‘bloederig’ filmpje overtuigd om toch te gaan. Een exotische schone wijst een sexy vampier af omdat hij een slechte adem en rotte tanden heeft.
De Britse Nationale Gezondheidsdienst NHS maakte het filmpje aanvankelijk enkel voor het graafschap Northamptonshire. Door het succes wordt het nu ook in andere streken ge(her)lanceerd.

Het reclamefilmpje speelt goed in op het succesrijke vampierthema. Actrice Lola Molar wijst de vampier krachtig af. ‘Je adem stinkt. Heb je de toestand van je tanden al eens gezien? Het kost toch niet zoveel om naar een tandarts te gaan. Het lijkt alsof er daar iets in gestorven is.’

Volgens Simon Bryant van NHS moesten ze wel zo’n bizar filmpje gebruiken. ‘Mannen gaan minder graag naar de tandarts. Traditionele beelden werken niet meer. Er moet een beetje geprovoceerd worden. We weten daarbij dat jonge mannen gevoelig zijn voor alles wat met hun partner te maken heeft.’ Onderzoek van NHS wees uit dat jonge mannen tussen 16 en 35 jaar pas naar de tandarts gaan als hun moeder of vriendin er hen toe aanzette. Een mooie glimlach vinden ze belangrijker dan preventie.

Bekijk de video

Bron:
De Standaard.be

Lees meer over: Communicatie patiënt, Halitose (slechte adem), Kennis
rekenmachine

Belasting aftrek ziektekosten tandarts en mondhygiënist

Bij de jaarlijkse belastingaangifte blijft de aftrek van ziektekosten nog altijd een interessante aftrekpost. Welke kosten voor tandarts en mondhygiënist mag een patiënt aftrekken?

De ziektekosten moeten tegenwoordig vallen onder de zogenoemde specifieke zorgkosten. Hoewel die naam dat misschien doet vermoeden, is die aftrekpost echt niet alleen voorbehouden aan heel bijzondere ziektekosten.

Aftrek blijft bijvoorbeeld mogelijk voor tandartskosten en kosten van hulpmiddelen (behalve brillen en contactlenzen), zoals de voor eigen rekening komende kosten van een rollator of van steunzolen, orthopedisch schoeisel en dergelijke. Ook is aftrek mogelijk gebleven voor de dieetkosten op medisch voorschrift en de extra kosten van kleding en beddengoed, bijvoorbeeld in verband met incontinentie van één van de gezinsleden; voor dat soort kosten gelden nog steeds vaste aftrekbedragen (normbedragen).

Verhogingsfactor bij kosten tandarts en mondhygiënist
Tandartskosten kwalificeren nog steeds als specifieke zorgkosten. Dat geldt ook voor de kosten van de mondhygiënist. Het gaat natuurlijk steeds om kosten die u niet vergoed hebt gekregen. U kunt zonder meer aftrekken zowel de kosten van de periodieke controle/behandeling als de kosten van allerhand specifieke behandelingen, inclusief de daarbij gebruikte materialen (bijv. bruggen en kronen) en de reiskosten voor het bezoeken van de tandarts en mondhygiënist.
­
Voor de behandelkosten zelf geldt in het algemeen echter niet de hiervoor genoemde verhogingsfactor, maar voor de reiskosten wel. De verhogingsfactor kan ook worden toegepast voorzover onder de rekeningen kosten van hulpmiddelen zijn begrepen (bijvoorbeeld kunstgebitten). De Belastingdienst wilde bruggen en kronen echter niet als hulpmiddelen aanmerken, omdat geen sprake was van zelfstandige zaken. Naar aanleiding van een hofuitspraak is de fiscus daarop teruggekomen voor wat betreft een zogenoemde Branemarktbrug, een op implantaten geplaatste gebitsprothese die kan worden bevestigd door middel van magneten, drukknoppen, een staaf-hulsconstructie, of schroeven.

Discussie over kroon blijft bestaan
Uit de rechtspraak volgt dat er sprake is van een hulpmiddel als het middel een elementaire lichaamsfunctie overneemt, waartoe iemand anders niet in staat zou zijn. De Belastingdienst blijft van mening dat een kroon weliswaar tot de aftrekbare zorgkosten is te rekenen, maar dat het geen hulpmiddel is en dat er dus geen verhogingsfactor van toepassing kan zijn. De situatie dat de functie van kauwen moet worden overgenomen door een hulpmiddel, zoals bijvoorbeeld met een kunstgebit, is volgens de fiscus bij een kroon niet aan de orde; veeleer zou sprake zijn van gewoon gebitsonderhoud.
­
De benaderingswijze van de Belastingdienst lijkt mij te beperkt. Een kroon draagt toch net als een kunstgebit aanmerkelijk bij aan de kauwfunctie. De discussie zal dan ook bepaald niet ten einde zijn. Het kan zeker de moeite lonen om het fiscale standpunt inzake kronen te bestrijden, zonodig voor de belastingrechter.
­
Hoofdlijnen aftrek
Net als voorheen moet er voor aftrek van ziektekosten een drempelbedrag worden overschreden. Voor 2010 is dat bij een drempelinkomen (uw jaarinkomen en dat van uw partner) tot 38.722 1,65%. Als uw drempelinkomen hoger is dan 38 722, dan is het drempelbedrag 638 (1,65% van 38 722) plus 5,75% van het bedrag boven de 38.722.
Vrijwel altijd aftrek mogelijk bij toepassing verhogingsfactor

Het overschrijden van het drempelbedrag gaat soms makkelijker dan u denkt, omdat het bedrag van de zorgkosten bij lagere inkomens veelal eerst mag worden opgehoogd met een verhogingsfactor. Als het drempelinkomen niet hoger is dan 32.738 geldt voor 2010 een verhogingsfactor van 77%. Voor 65-plussers geldt dan zelfs een verhogingsfactor van 113%. Bij toepassing van de verhogingsfactor is ook vrijwel altijd een daadwerkelijke aftrek van de specifieke zorgkosten mogelijk. Daarvoor is niet altijd een hoge uitgave aan medische kosten noodzakelijk.

Voorbeeld
Door incontinentie van uw partner (65-plusser) is aftrekbaar een vast bedrag voor kleding en beddengoed van 300 (daarvoor is de omvang van de werkelijke uitgaven helemaal niet van belang). Als uw drempelinkomen 25 000 bedraagt komen door toepassing van de verhogingsfactor als specifieke zorgkosten in aanmerking 300 plus 113% van 300, ofwel 639. Na aftrek van de drempel van 412 (1,65% van 25 000) resteert een aftrek van 227.

Als u met een specificatie kunt aantonen dat de extra uitgaven voor kleding en beddengoed meer dan 600 hebben bedragen, dan is een vast bedrag van 750 aftrekbaar. Met toepassing van de verhogingsfactor komt dan als specifieke zorgkosten in aanmerking 750 + 113% van 750, ofwel 1 598. In dat geval resteert een aftrek van 1 186 (1 598 – 412).

Verhogingsfactor geldt niet voor alle specifieke zorgkosten
De verhogingsfactor is niet van toepassing op de uitgaven voor geneeskundige en heelkundige hulp zelf, maar wel voor:

  • de reiskosten voor bezoek van de artsen;
  • de voor eigen rekening komende medicijnen,
  • de dieetkosten, en
  • de kosten voor de hulpmiddelen (zoals kunstmiddelen die bij een operatie worden ingebracht).

Het kan dus betekenen dat voor bepaalde ziektekostenrekeningen een splitsing zou moeten plaatsvinden tussen de kosten van de medische behandeling (geen verhogingsfactor) en de kosten van aangebrachte hulpmiddelen (wel verhogingsfactor). Voor de uitvoeringspraktijk bepaald geen aantrekkelijke gedachte. Mogelijk dat de fiscus daar wat soepel mee omgaat, aangezien die splitsingsproblemen in rechterlijke uitspraken nog vrijwel niet voor het voetlicht komen.

Bron:
Pleinplus

Dick van den Hoeven

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
sigaretten - roken

Nederlanders ontwetend over risico’s van meeroken

Nederlandse rokers kennen de risico’s van meeroken veel minder goed dan rokers in andere landen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht.

Slechts 61 procent van de rokende Nederlands is zich bewust van de risico’s van meeroken. Hierin scoort Nederland het laagst van alle onderzochte landen. Frankrijk en Mauritius scoren het hoogst met 96 procent.

Longkanker
Verder weet 70 procent van de rokers in Nederland dat roken kan leiden tot longkanker. In China, dat geen publieksvoorlichting geeft over roken, is dit maar iets lager met 68 procent.

Maatregelen tegen roken
‘Als de kennis toeneemt, neemt het draagvlak voor maatregelen, zoals de rookvrije horeca, ook toe’, zegt hoogleraar tabaksontmoediging Marc Willemsen. ‘In andere landen is men allang overtuigd van de schade door roken. Maatregelen worden daardoor goed ontvangen.’

Bron:
Artsennet

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
mond, lachen, man

Interview Men’s Health: 7 tips voor een stralende glimlach

Mondhygiëniste Lieneke Steverink-Jorna gaf aan Men’s Health een interview met 7 tips voor een gezond gebit.

Dit interview is niet meer beschikbaar

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tandenpoetsen

Poetsverhalen door Susan Smit

Poetsverhalen is een spannend kort verhaal, geschreven door Susan Smit, voor gebruikers van Parodontax.

Bij aankoop van een probeertube Parodontax kan de consument het eerste hoofdstuk verkrijgen. Voor de volgende hoofdstukken kan de consument bellen met het gratis telefoonnummer 0800-2828141.

Bron:
Parodontax

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
mondgezondheid - stinkende adem

Mondzorg special in Metro

Bekijk de special uit Metro van 10 maart.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
eten - groenten

Voeding voor mond en afweer

Steeds meer patiënten hebben in de toekomst voedingsadviezen nodig hebben om de afweer en het herstel in de mond te ondersteunen. Verslag van de lezing van mevrouw Witteman tijdens de Najaarsvergadering van de NVM.

Deze presentatie leverde veel reacties op vanuit de zaal. De mondhygiënisten wilden graag hun buurvrouw tussendoor vertellen wat zij nu eigenlijk precies aten. Het schaamrood stond bijna op hun kaken toen ze de voedingspiramide van de bevlogen spreekster zagen…Dat viel even tegen!

Parodontitis
Parodontitis in relatie tot voeding: we weten er eigenlijk weinig over. Volgens Louise Witteman, ortho-moleculair diëtiste, hebben vezels een gunstig effect op parodontitis en bovendien een gunstig cognitief effect. Op vezels, en dan vooral groente en fruit, moeten we goed kauwen. Dit stimuleert de botopbouw en bepaalde hersendelen. Mensen met overgewicht hebben vaker parodontitis. Als we laag calorisch eten, is er minder kans op overgewicht en dus ook minder kans op parodontitis. Bij apen hebben we gezien dat gezond eten geen effect had op de flora maar wel dat de voeding anti-imflammatoir werkte. Het botverlies ging langzamer, overigens meer bij de mannetjes apen.

Metabool syndroom
Bij abdinomaal vet (buikvet) gaat de productie van ontstekingsmediatoren omhoog. Het cholesterol stijgt en de insulinegevoeligheid neemt af. Dit kan artherosclerose tot gevolg hebben met endotheelschade. Dit metabool sydroom is mogelijk geassocieerd met parodontitis onafhankelijk van de andere risicofactoren. De impact is groter naarmate bloedglucose en bloeddruk hoger.

Gezond ouder
We worden tegenwoordig behoorlijk oud. Toch is de laatste 20 jaar onze gezonde levensverwachting drastisch verlaagd. De geneeskunde zorgt er wel voor dat we langer blijven leven. Maar enkel door middel van preventie kunnen we langer gezond leven. Zo kunnen we pathologische veroudering tegen gaan. Mondhygiënisten kunnen onder andere ingrijpen door mensen te motiveren en voor te lichten over betere voeding en leefstijl. Alleen zo kan men de strijdt aan gaan met secundaire veroudering. Want maar 2,5% van de ziektes kan worden verklaard door genetische factoren. Gezonde voeding werkt systemisch en is daarom effectief.

Overgewicht

  • Overgewicht heeft invloed op
  • Cariës
  • Parodontitis
  • Galstenen
  • Diabetes
  • Hypertensie
  • Artrose
  • Apneu
  • Reflux
  • Kanker
  • COPD
  • H/V ziektes
  • en meer

Maar liefs één op de twee volwassenen heeft overgewicht. De bovenstaande ziektes zijn allemaal aan te pakken met beweging en gezonde voeding.

Als je iemand adviseert gezonder te gaan leven, heeft diegene vaak onterecht het idee dat je iets van hem afneemt. Als je gezond leeft, krijg je daar veel voor terug: je wordt gezonder, blijft mobiel, voelt je fitter, je kan van alles langer volhouden en je voelt je prettiger zonder al dat extra vet.

Wat is ongezonde voeding?

  • Voeding met hoge energiedichtheid
  • Voeding met een lage micronutriëntendichtheid (vitamine en mineralen)
  • Lage inname voedingsvezel
  • Lage inname groente en fruit
  • Hoge inname suikerhoudende voeding
  • Hoge inname verzadigd en transvet

Transvet kan in goedkoop brood zitten!

Wat moet je eten en drinken?
Drink vooral veel water een eet veel groente en fruit.

Louise Witteman raadt producten aan die:

  • de oorspronkelijke voedingsstoffen zoveel mogelijk behouden
  • gemaakt zijn van ongeraffineerde grondstoffen
  • vers zijn of zo min mogelijk bewerkt zijn
  • geen of zo min mogelijk toevoegingen bevatten zoals suiker en zoet- en smaakstoffen
  • zoveel mogelijk op een traditionele manier bereid zijn
  • een zo gunstig mogelijke vetzuursamenstelling hebben
  • gemaakt zijn zonder gemodificeerde/ geharde vetten

Louise Witteman heeft in samenwerking met het Netwerk Orthomoleculair Diëtisten de voedingspiramide gemaakt. Dit en nog veel meer staat in het boek De Voedingspiramide.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid
docent

Leerkrachten massaal aandacht voor mondgezondheid op Nationale Onderwijs Tentoonstelling

Mondgezondheid is ‘hot’ in het onderwijs. Dat ondervonden de mondhygiënisten in de stand van het Ivoren Kruis op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) in de Utrechtse Jaarbeurs. Tijdens de vijfdaagse NOT, dé beurs voor onderwijsgevend Nederland, werd het lesproject Hou je mond gezond! van het Ivoren Kruis gepromoot. En met succes. Hou je mond gezond! vond gretig aftrek bij leerkrachten van de basisscholen. Alle docentenhandleidingen, lesideeën en posters zijn door de leerkrachten meegenomen. Het bijzondere is dat veel leerkrachten belangstelling hebben voor het bezoek van een tandarts of mondhygiënist in de klas. Ook valt het poetspakket met daarin gratis tandenborstels en tubetjes tandpasta van partner Aquafresh (GSK) en de informatiefolders voor ouders van de leerlingen in de smaak.

Mondhygiënisten checken tandvlees leerkrachten
Leerkrachten die durfden, klommen op de echte tandartsstoel in de stand van Hou je mond gezond! om hun tandvlees te laten checken. Mondhygiënisten van de NVM, de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten, onderzochten zo’n 20 ‘patiënten’ en beoordeelden hun tandvlees. Dat leverde niet alleen deskundig advies op voor de leerkracht, maar ook veel bekijks van collega’s en aandacht voor het onderwijsproject Hou je mond gezond!. Dental Union, de Nederlandse specialist in tandtechnische en tandheelkundige materialen en installaties voor de tandartspraktijk en het tandtechnisch laboratorium, leverde de tandartsstoel gratis voor dit doel.



Tandheelkundig zorgverleners meld u aan
Voor de uitvoering van het ambitieuze onderwijsproject Hou je mond gezond! worden alle tandarts- en (preventie)assistenten, jeudtandverzorgenden, mondhygiënisten, tandartsen, studenten van de opleidingen mondzorg, tandheelkunde of assistentenopleiding en GGD-medewerkers opgeroepen vrijwillig hun steentje bij te dragen. Professionals (in opleiding) die het leuk vinden kinderen kennis bij te brengen over mondgezondheid worden van harte uitgenodigd aan dit project mee te werken. Wie het leuk vindt zelf een keertje voor de klas te staan, meldt zich aan via www.houjemondgezond.nl. Wie vragen heeft stuurt een e-mail aan mail@houjemondgezond.nl.

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
geneesmiddelen - pillendoos

Informatie over zelfzorggeneesmiddelen beter toegankelijk

Minister Schippers heeft in haar beantwoording van kamervragen van kamerlid Van Gerven over de verkoop van geneesmiddelen via internet, gewezen op de online beschikbaarheid van bijsluiters op Zelfzorg.nl. Deze website sluit aan op de behoefte van de huidige consument: wat houdt mijn klacht in, wat kan ik er zelf aan doen en wanneer moet ik naar de dokter? Van aambeien tot zwemmerseczeem en van hoofdluis tot kalknagels. Van ruim negenhonderd zelfzorgproducten is uitgebreide informatie opgenomen over onder andere gebruik, samenstelling en dosering. De overige informatie is gebaseerd op de standaarden van huisartsen, apothekers en drogisten.

Nivel-rapport: goede informatie aan consument essentieel
In het Nivel-rapport dat oktober 2010 aan de Tweede Kamer is gestuurd, staat aangegeven dat brede publiekscampagnes belangrijk zijn om consumenten goed te informeren over zelfzorggeneesmiddelen en om bewustwording te creëren over de wijze waarop dergelijke middelen veilig gebruikt kunnen worden. Neprofarm heeft informatievoorziening al jaren hoog in het vaandel en draagt daaraan een steentje bij door diverse websites en andere initiatieven.

Bron:
Nationale Zorggids

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
gebit

Informatie over mondgezondheid in allesoverhetgebit.nl ondeugdelijk

Het Ivoren Kruis, de Nederlandse Vereniging voor Mondgezondheid, heeft vastgesteld dat de adviezen over mondgezondheid op de nieuwe consumentenwebsite van de Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (NMT) ‘allesoverhetgebit.nl’ niet deugen. De teksten op deze website zijn in de visie van het Ivoren Kruis onvoldoende duidelijk en incompleet, respectievelijk onjuist.

Bij de voorbereiding van de bouw van allesoverhetgebit.nl heeft de NMT het Ivoren Kruis verzocht daarvoor content te leveren uit de databank van de website van de vereniging. Het Ivoren Kruis heeft daarin toegestemd. De NMT stelde in het vervolgtraject voor om deze teksten te herschrijven voor de eigen website. De door de NMT herschreven proefteksten zijn door het bestuur van het Ivoren Kruis afgekeurd, omdat ze een onjuiste weergave zijn van de adviezen die de vereniging geeft over mondverzorging en mondgezondheid. De adviezen van het Ivoren Kruis zijn opgesteld door een onafhankelijk adviescollege met daarin wetenschappers van de drie universiteiten met tandheelkundefaculteiten.

De NMT stelt dat op allesoverhetgebit.nl de leesbaarheid en toegankelijkheid van de patiënteninformatie voorop staat en dat de teksten van het Ivoren Kruis daarvoor niet zonder meer bruikbaar zijn. Dit standpunt wordt door het Ivoren Kruis niet gedeeld. De bedoelde teksten worden al meerdere jaren gebruikt in een groeiend aantal websites bij meerdere providers. Op dit moment zijn er zo’n 900 websites van tandartsen die de content van het Ivoren Kruis ongewijzigd plaatsen.

De NMT was niet bereid de teksten van het Ivoren Kruis in ongewijzigde vorm te gebruiken en gaf aan zich te baseren op content van ‘andere wetenschappelijke verenigingen’. Hierdoor dreigde verwarring te ontstaan omdat tevens gebruik gemaakt werd van het materiaal van Het Ivoren Kruis. Na dreiging met een kort geding heeft de NMT afgezien van het gebruik van de Ivoren Kruis-teksten. De geplagieerde teksten zijn inmiddels van de site gehaald.

Het Ivoren Kruis betreurt de gang van zaken en de onzorgvuldige wijze waarop de NMT omgaat met de op wetenschappelijk inzichten gebaseerde kennis en adviezen over mondverzorging en mondgezondheid van de vereniging. De voorlichtingsteksten van het Ivoren Kruis zijn en blijven beschikbaar voor alle partijen die willen meewerken aan een goede voorlichting over mondgezondheid.

Bron:
Ivoren Kruis

Dec 2010

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
electrische tandenborstel - poetsen

Poetspieten delen tandenborstels uit

Verbijsterde kinderblikken naar aanleiding van het presentje van de ‘poetspieten’, tijdens de intocht van Sinterklaas. Aquafresh deelde die dag tandenborstels uit in plaats van snoep.

Opmerkelijke guerrilla en kidsmarketing-actie: de poetspieten doken op bij de Sinterklaasintocht in Harderwijk, afgelopen zaterdag. Aquafresh is het bedrijf achter de actie. In speciale rood-wit-blauwe pietenpakken, de kleur van Aquafresh, deelden de pieten tandenborstels uit aan de kinderen die aan de kant stonden.

‘Want juist in december, de tijd van pepernoten en chocoladeletters, is het belangrijk dat kinderen goed voor hun tanden zorgen. Daarom heeft Sinterklaas de Poetspieten aangesteld, om de kinderen te vertellen hoe zij hun tanden zo goed mogelijk tegen gaatjes kunnen beschermen’, aldus Aquafresh.

Bron:
Marketingonline.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Data - computer

Nieuwe patiëntenwebsite: Alles over het gebit

Nieuwe patiëntenwebsite allesoverhetgebit.nl ontwikkeld door de NMT.

Met informatie over:

  • tandheelkundige aandoeningen en preventieve behandelingen
  • tandheelkundige vergoedingen en verzekeringen
  • beroepen en kwaliteitseisen in de tandartspraktijk
Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kindergebit

Infopakket voor mondverzorging schisiskinderen

Goed gepoetst! Hoe krijg je ze schoon en hoe houd je het leuk? Dat is de insteek van een nieuw informatiepakket, gemaakt door het Schisisteam Friesland. Speciaal voor kinderen met een vorm van schisis (gespleten lip / kaak / gehemelte) is een informatiepakket ontwikkeld over de complete mondverzorging.

Voorleesboek
Centraal staat het voorleesboek Silke bij de tandenpoetsjuf. Het is bedoeld voor ouders met jonge kinderen die schisis hebben, maar kan ook heel goed in bijvoorbeeld de klas van het kind gebruikt worden. Het boek, geschreven door Astrid Kuiper en geïllustreerd door Monique Beijer, gaat over het meisje Silke dat naar de tandenpoetsjuf gaat. Onderwerpen als ‘er tegen op zien om naar de tandarts te gaan’ en ‘manieren om gaatjes te voorkomen’ worden op een leuke manier aan het licht gebracht. Kinderen die het schisisteam bezoeken krijgen het boekje mee naar huis.

Instructiefilmpje
Verder zit er in het pakket een instructiefilmpje, een folder en een op maat gemaakte persoonlijke poetskaart. Het instructiefilmpje laat zien hoe en met welke middelen je mond goed schoon gehouden kan worden en is op de site van het schisisteam te bekijken. www.mcl.nl/schisis

De folder gaat over de relatie tussen voeding en mondgezondheid. Meerdere middelen om je tanden en kiezen goed schoon te houden komen hier aan bod. De folder wordt meegegeven aan de kinderen die op het spreekuur van hun schisisteam komen.
Andere belangstellenden kunnen de folder ook op internet downloaden of bestellen bij het schisisteam info@schisisteamfriesland.nl.
Om de campagne compleet te maken is een persoonlijke kaart met speciale poetsinstructies voor het kind ontwikkeld. Hiermee kan je stap voor stap thuis precies zien hoe je je tanden en kiezen moet verzorgen. De kaart wordt door de tandarts, mondhygiëniste of preventieassistent aan de kinderen meegeven.

Verkrijgbaarheid
Het boekje Silke bij de tandenpoetsjuf kost € 6,50 (exclusief verzendkosten) en is verkrijgbaar in een aantal boekhandels in Leeuwarden, Drachten en Sneek. Het boekje is ook te bestellen bij: Landelijk Bureau van de BOSK, vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders.
Telefoon 030 245 90 90
E-mail: info@bosk.nl
Website: www.bosk.nl

Bron:
De Koerier

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
bleken tanden

Tieners bleken tanden met keukenmiddeltjes

Tienermeisjes die doe-het-zelfkits of keukenmiddeltjes gebruiken om hun tanden te bleken lopen risico op permanente tand- en tandvleesschade. Britse tandartsen waarschuwen voor het groeiende aantal websites dat tieners aanraadt om tanden te bleken met bijvoorbeeld zeep, zout, bleekmiddel, soda-bicarbonaat of zelfs waterstofperoxide.

De doe-het-zelftechnieken worden volgens de Daily Mail steeds populairder als alternatief voor dure professionele behandelingen, zeker bij tienermeisjes omdat ze zich niet kunnen veroorloven.

Professor Anthony Eder zegt in de krant: “Steeds meer tieners maken zich zorgen over hun tanden, vooral wat de kleur betreft. Op het internet vind je tal van tips. Verschillende daarvan kunnen echter schade aanrichten aan gezonde tanden. Soda-bicarbonaat en zout haalt het glazuur van de tanden, waardoor ze bruiner en gevoeliger worden, zeker het gebruik van zure stoffen kan heel wat schade aanrichten.”

Bron:
Algemeen Dagblad

Lees meer over: Communicatie patiënt, Cosmetische tandheelkunde, Kennis, Thema A-Z
Gezond eten - groenten en fruit

Het kant-en-klare voedingsdagboek

Voor gebruik bij patiënten met gebitsslijtage en cariës. Met korte uitleg en vragen voor de patiënt, inclusief een schema voor registratie van het voedings- en poetsgedrag.

Voedingsdagboek
Het voedingsdagboek bestaat uit een:

  • Korte uitleg waarom de patiënt dit moet invullen en hoe.
  • Vragenlijst waardoor u (andere) invloeden op gebitsslijtage en/of cariës kunt achterhalen of uitsluiten. De vragen gaan  over abrasie, erosie en attritie.
  • Schema waarin de patiënt gemakkelijk zijn dagelijkse voedings- en poetsgedrag kan bijhouden.

Het voedingsschema is geschreven voor volwassenen. U kunt het eventueel zelf omvormen voor kinderen. Ook kunt u plaatjes en/of foto’s toevoegen.

Het voedingsdagboekje is opgenomen in de Patiëntcommunicatie Toolkit

Dit voedingsdagboek kwam tot stand tijdens het samenwerkingsverband van Lieneke Steverink-Jorna met Niek Opdam, carioloog en esthetisch tandarts.

Geïnspireerd door:
Cursus Voeding en Mondgezondheid van Louise Witteman
Preventieve Tandheelkunde, hoofdstuk 8
Kindertandheelkunde, hoofdstuk 15


Download brochure Voedingsdagboek - vragenlijst.pdf
Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid
stoppen met roken

Patiënt motiveren te stoppen met roken?

Onlangs organiseerde GSK de zevende editie van Talking Points in Dentistry. Een verslag van de gehouden presentatie van Stephen Hancocks over “Motiveren stoppen met roken: is het onze taak?”

Deze uit Engeland afkomstige tandarts is uitgever, hoofdredacteur van de British Dental Journal en schrijver van dentale artikelen. Daarnaast is hij eigenaar van een eigen theater, waar hij de producties voor schrijft en zelf optreedt. Het publiek wacht dan ook een humoristische voordracht. Nadat hij het publiek via een vraag- en antwoordspel beter heeft leren kennen, gaat hij in op het onderwerp stoppen met roken en geeft hij antwoord op de vraag of het motiveren van patiënten te stoppen met roken eigenlijk wel tot het werkterrein van het tandheelkundig team behoort. De goedgebekte Hancocks heeft het publiek op zijn hand. Ondanks dat er in de zaal heel wat wordt afgelachen, is zijn boodschap serieus.

Werkterrein tandheelkundig team ?
Het publiek wacht dan ook een humoristische voordracht. Nadat hij het publiek via een vraag- en antwoordspel beter heeft leren kennen, gaat hij in op het onderwerp stoppen met roken en geeft hij antwoord op de vraag of het motiveren van patiënten om te stoppen met roken eigenlijk wel tot het werkterrein van het tandheelkundig team behoort. De goedgebekte Hancocks heeft het publiek op zijn hand. Ondanks dat er in de zaal heel wat wordt afgelachen, is zijn boodschap serieus.

Nadelige effecten roken
Roken heeft natuurlijk een nadelig effect op de algemene en mondgezondheid. Bovendien worden de links tussen deze gezondheidsgebieden steeds duidelijker. Alleen al in Nederland sterven per jaar 26.000 mensen aan de (indirecte) gevolgen van roken. Dat is per jaar 18% van de sterfgevallen in heel Nederland! Wereldwijd zijn 5,4 miljoen doden te betreuren, veroorzaakt door roken. De ernstige ziekten hiv en aids veroorzaken minder dodelijke slachtoffers. Over hiv en aids wordt veel meer voorlichting gegeven dan over de gevolgen van roken merkt Hancocks op, terwijl door stoppen met roken de grootste winst valt te behalen. Dat stoppen met roken veel (gemeenschaps)geld bespaart zou een extra reden zijn patiënten te bewegen te stoppen met hun gewoonte.

Rokers hebben vaak last van een slechte adem en tandsteen. Daarnaast zijn er natuurlijk verborgen gevaren zoals het ontstaan van mondkanker, leukoplakie, parodontale ziekten en slechte wondgenezing. De kans dat een implantaat goed in het bot verankert, is bij rokers veel kleiner. Tandheelkundig zorgverleners moeten er tegenwoordig attent op zijn dat ze rokers over de slechte slagingskans van implantaten en over slechte wondgenezing na extracties informeren. Voor u het weet klaagt een patiënt u aan als hij vindt dat de zorgverlener hem niet goed heeft geïnformeerd.

Wat kan het tandheelkundig team doen?
Het tandheelkundig team kan veel doen om patiënten te motiveren op te houden met roken. Zo kan men vragen stellen, adviezen gegeven, hulp om te stoppen organiseren en ondersteuning bieden. Vraag iedere patiënt naar zijn rookgewoonten en leg uw bevindingen vast. Vraag ook of ze gemotiveerd zijn te stoppen en herhaal die vraag bij vervolgbezoeken. Als zorgverlener is het best lastig dergelijke persoonlijke vragen te stellen, maar 81% van de patiënten verwacht die vraag wel! Laat zien dat u begaan bent met uw patiënt. Stel vragen en vraag door. U kunt met behulp van een 30 seconden benadering al veel goed werk verrichten. Stel drie korte vragen waarop u een ja/nee antwoord krijgt: Rookt u? Wilt u stoppen? Zou u hulp bij het stoppen willen krijgen? Vraag door als u meer tijd heeft. Hoeveel sigaretten rookt u per dag? Hoe snel na het ontwaken steekt u er een op? Als iemand 15-20 sigaretten per dag rookt en binnen 30 minuten na ontwaken de eerste opsteekt, is er een hoge nicotine afhankelijkheid.

Zorg ervoor dat de adviezen die u aan uw patiënt geeft duidelijk zijn en aansluiten bij zijn of haar persoonlijke omstandigheden. Waarmee kunt u uw patiënt raken? De een is geïnteresseerd in kostenbesparing en ziet zich al in de nieuwe auto rondrijden, de ander wil er alles aan doen mooi en aantrekkelijk te zijn. Bij zwangere vrouwen is het een absolute must ze te informeren over stoppen met roken, zo benadrukt Hancocks. Zorg voor concrete afspraken en kom er bij uw patiënt op terug. Kijk ook naar het verleden. Is uw patiënt al eerder gestopt? Wat hielp, wat hinderde hem of haar om door te zetten? Attendeer rokers op nicotinevervangers, zoals kauwgoms en pleisters. Hancocks belichtte de verschillende taken binnen het tandheelkundig team om patiënten van het roken af te krijgen. Het hele team kan een steentje bijdragen. 66% van de Europese tandartsen denkt dat het motiveren van patiënten om te stoppen met roken een onderdeel van hun werk is.

Onderdeel patiëntzorg
Ter afsluiting stelt Hancocks dat het motiveren van patiënten om te stoppen met roken wel degelijk onderdeel is van de patiëntzorg. Simpelweg omdat u zich bekommert om uw patiënt. Via vragen, adviseren, motiveren en ondersteunen kunt u ook werkelijk uw patiënt motiveren te stoppen. Op de vraag of het verschil maakt dat u zich als tandheelkundig team druk maakt over het rookgedrag van uw patiënt en hem aanzet tot stoppen is het antwoord simpel en eensluidend: ja! Als iedere tandarts per patiënt 3 minuten aandacht zou besteden aan het stoppen met roken zou 2% langer dan zes maanden niet roken, wat neerkomt op 520 minder doden in Nederland. Als het advies tien minuten zou duren en u zou daarbij nog nicotinevervanging aanraden, loopt de succeskans zelfs op tot 5-8%. Dat komt neer op 2.080 mensen.

Bron:
GSK Talking Points in Dentistry, 5 juni 2010 Amsterdam
Presentatie stoppen met roken door Stephen Hancocks

A qualified dentist, Stephen is also a writer, editor and performer currently working in dentistry and the performing arts. He left clinical practice after fourteen years, preferring to work in dental writing, editing, publishing and public relations. Currently Editor-in-Chief of the British Dental Journal and Editor of the International Dental Journal, Stephen also owns his own publishing company, Stephen Hancocks Limited (www.shancocksltd.com). Having gained an MA at the Central School of Speech and Drama, London, he owns Outlaw Theatre Company (www.outlaw-theatre.com) which he founded and for which he writes, performs and produces. Stephen is also well known for chairing, lecturing and after-dinner speaking. He was appointed Officer of the Order of the British Empire (OBE) by Her Majesty Queen Elizabeth II in the Birthday Honours 1997 for services to the dental profession.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

Tentoonstelling Say Cheese! De kracht van de mond

Ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan van het Ivoren Kruis organiseert Museum Boerhaave een tentoonstelling
over de mond. De mond is dé plek waar onze gevoelens samenkomen: blijdschap, lust, intimiteit, angst, pijn, gulzigheid,
vraatzucht, schaamte, afkeer, ijdelheid en trots. Al die gevoelens zijn een prachtig uitgangspunt voor een publiekstentoonstelling over de emotionele, technische en sociale aspecten van de zorg voor de mond.

Wat is er allemaal te zien?
Bezoekers van de tentoonstelling krijgen een verrassend beeld van de ontwikkeling van de zorg voor een goede mondgezondheid. Wat is het nut van fluoride in tandpasta? Hoe maakt de tandarts zonder dat de patiënt moet happen een digitale scan en wordt daar, klaar terwijl u wacht, een kroon van gemaakt? Waarmee poetste Napoleon zijn tanden? Hoe geef je de perfecte kus? Kun je je lachlijn verbeteren? Hoe komen kinderen in Nepal aan een gezond gebit? Via tal van verrassende invalshoeken wordt duidelijk gemaakt hoe de tandarts en de mondhygiënist bijdragen aan de mondgezondheid.
 
En natuurlijk zal de bezoeker zich na het bezoek aan Museum Boerhaave meer dan ooit realiseren dat het eigen preventiegedrag aan de basis staat van een gezonde mond. Aan de tentoonstelling wordt meegewerkt door verschillende dentale organisaties en bedrijven. Voor scholen is er een koppeling met het project Hou je mond gezond!

Wanneer?
Say Cheese! begint op 9 oktober en loopt door tot en met 3 april 2011.

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z

Overweldige belangstelling voor lesproject Hou je mond gezond!

Voor alle kinderen een gezonde mond. Dat is de doelstelling van het landelijke lesproject Hou je mond gezond! De animo voor het educatieve project vanuit het onderwijs is overweldigend. Al meer dan 3000 scholen hebben zich ervoor aangemeld.
Centraal onderdeel van het project is het bezoek van een tandheelkundig zorgverlener aan de groep of een kennismakingsbezoek van de groep aan een tandheelkundige praktijk. Maar liefst 90% van de leerkrachten wil de ‘poetsles’ graag laten verzorgen door een tandheelkundig zorgverlener. De andere 10% van de leerkrachten kiest ervoor zelfstandig met het project aan de slag te gaan. Door het project verwacht het Ivoren Kruis, initiatiefnemer, ontwikkelaar en producent van
het lesproject, dat het poetsgedrag verbetert, cariës en tanderosie kunnen worden teruggedrongen en dat kinderen al voor
het tweede levensjaar de tandarts of mondhygiënist bezoeken.

Enthousiaste tandheelkundig zorgverleners gezocht
Om al die poetslessen te kunnen geven, zijn veel tandheelkundig zorgverleners nodig. “Er doen al veel zorgverleners mee,
maar we hopen dat nog veel meer enthousiaste collega’s zich willen inzetten om deze klus te klaren”, zegt Teun Rietmeijer,
voorzitter van het Ivoren Kruis. Voor de uitvoering van het ambitieuze project werkt het Ivoren Kruis al nauw samen met de
tandartsen en mondhygiënisten verenigd in het project Kies voor gaaf!. Daarnaast worden alle tandarts- en preventie assistenten, jeudtandverzorgenden, mondhygiënisten, tandartsen, studenten van de opleidingen mondzorg, tandheelkunde
of assistentenopleiding en GGDmedewerkers opgeroepen vrijwillig hun steentje bij te dragen. Professionals (in opleiding) die het leuk vinden kinderen kennis bij te brengen over mondgezondheid worden van harte uitgenodigd aan dit project mee te werken.

Aanmelden poetsles
Wie het leuk vindt zelf een keertje voor de klas te staan, meldt zich aan via www.houjemondgezond. nl. “Als iedere tandheelkundig zorgverlener één lesje op een school zou geven, hebben we het hele onderwijs te pakken”, zegt Rietmeijer.
Het ontwikkelde lesmateriaal is zeker niet alleen voor leerkrachten bedoeld. Ook tandheelkundig zorgverleners kunnen het
gebruiken als ze in de eigen omgeving op een school een poetsles willen geven. Niet om daarmee taken van de GGD over
te nemen, maar als een blijk van gevoel voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Met dit project wil het Ivoren Kruis zijn leden nog intensiever bij de uitvoering van de doelstellingen van de vereniging betrekken: bevorderen van de mondgezondheid. Maatschappelijke betrokkenheid “Wie meewerkt aan dit onderwijsproject, toont zijn of haar maatschappelijke betrokkenheid”, aldus Rietmeijer. “Bovendien is meedoen goed voor het imago van onze beroepsgroep.” Tandheelkundig zorgverleners die een les hebben gegeven, zorgden al voor de nodige publiciteit. “Je bereikt niet alleen de kinderen aan wie je de les geeft. Ook hun ouders, opa’s en oma’s zijn geïnteresseerd in de activiteiten waarmee hun
(klein)kinderen bezig zijn. ”Wie meer wil weten over het project kijkt  op www.houjemondgezond.nl of stuurt een e-mail.
Bekijk ook het  promotiefilmpje.

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis

Mondhygiënist poetst op basisschool in Sinderen

Op 3 februari werd er door mondhygiënist Lieneke Steverink-Jorna op basisschool Op Koers een les verzorgd voor de kinderen in de combinatiegroep 1-2-3 in het kader van het project Hou Je Mond Gezond.

Kangoeroe met stralend gebit
De kinderen zaten in de kring toen er plots een kangoeroe met een stralend gebit aanklopte. De kangoeroe vroeg of ze de mondhygiënist hadden gezien. Ja, dat hadden ze; die zat namelijk achter de kangoeroe! De mondhygiënist durfde echter niet naar binnen maar toen de kinderen heel hard riepen, kon ze er niet meer onderuit. Gelukkig waren de kinderen heel lief voor haar. De meesten kende het fenomeen tandarts wel en waren er wel eens geweest. Ze konden goed vertellen wat ze allemaal op de poster zagen waarop een tandartspraktijk stond afgebeeld.

Poetsles
Daarna kregen ze allemaal een tandenborstel. Samen met de kangoeroe oefenden ze het tandenpoetsen. Al snel leerden ze om 2 tot 3 keer daags te poetsen samen met hun ouders.

Als laatste mochten ze met de spiegel en het haakje bij de mondhygiënist in de mond kijken. Ze mochten tandarts spelen en kregen dan uiteraard eerst een mondkapje voor.

Als dank kreeg de mondhygiënist nog een prachtig liedje te horen! En een meisje floepte er zelfs uit: Ik vind de tandarts lief!

Onderwijsproject Hou je mond gezond
Het onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’ werd ontwikkeld door het Ivoren Kruis en de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten. Het project wordt aangeboden door het Ivoren Kruis, de Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (NMT) en tandartsen en mondhygiënisten verenigd in Kies voor gaaf! Doel van het lesproject is het bevorderen van een gezonde mond door het terugdringen van cariës (gaatjes) en tanderosie en het stimuleren van tandartsbezoek. Verder willen de organisaties bij kinderen van peuterspeelzalen en basisscholen bewustwording creëren van de eigen invloed op de (mond)gezondheid. Kinderen die de juiste houding, kennis en vaardigheden aanleren om hun gebit en mond goed te verzorgen, zijn ook vaardiger in preventie en zelfzorg bij het voorkomen van ernstiger vermijdbare ziektes zoals diabetes, hart- en vaatziekten en aan voedingsgedrag gerelateerde kankersoorten.

Meer informatie over het onderwijsproject is te vinden op Houjemondgezond.nl

Door Lieneke Steverink-Jorna
Feb 2010

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Integratie van tandheelkunde en gezondheidszorg komt eraan – tijd om je voor te bereiden

De mondhoek van de Nationale Gezondheidsbeurs

Een verslag van Lieneke Steverink-Jorna

Om meer mensen vertrouwd te maken met de mondhygiënist, stond ik op 24 januari jl. samen met mijn collega’s namens de Nederlandse Vereniging voor Mondhygiënisten op de Nationale Gezondheidsbeurs.

’s Ochtends vroeg vertrokken mijn buren, met de door de NVM regelde vrijkaarten, met mij naar Utrecht. Mijn witte broek, fototoestel en notitieboekje in mijn tas op schoot. Eenmaal binnen was het niet moeilijk om ons stekkie te vinden. We stonden midden op de beurs met een gigantisch spandoek waarop ons nieuwe logo pronkte. Snel maakte ik kennis met mijn collega’s die ook vanuit het gehele land waren opgetrommeld. We schoten in onze witte broeken met daarop een polo met de tekst: De mondhygiënist, de preventiespecialist. Zo, dat voelt goed!

Mevrouw Hoenderhorst gaf aan wat vandaag de bedoeling was. De vrijdag en zaterdag waren goed bezocht. We moesten rekenen op meer dan 80 mensen die bij ons in de stoel zouden komen liggen. Hierbij konden we een DPSI-score maken in de twee behandelstoelen. Vooraf werden er enkele gegevens verzameld van de ‘patiënt’ die voor onderzoek en publicatie gebruikt konden worden. Zo werd er ondermeer gevraagd naar de leeftijd en gezondheid van de mensen die graag een ’tandvleescheck’ wilden.

Als vanzelf verdeelde de groep zich in 2 goed geoliede teams. En al snel lag de eerste geïnteresseerde in de stoel. We konden zelfs al meteen beginnen met het maken van een agenda, want al snel waren de 2 stoelen gevuld en stond de volgende al op de spreekwoordelijke stoep. Natuurlijk waren er ook legio mensen die een monstertje mee gapte en er als de wiedeweerga vandoor gingen. Want zo’n mondhygiënist, blijft toch best een beetje eng…Maar ook angstige mensen die niet meer bij hun eigen tandarts in de stoel durfden te kruipen, stonden soms aarzelend naar het tafereeltje te kijken. Na een kort gesprekje lieten ze zich meestal overtuigen om kortstondig in de stoel te liggen. Wij hadden immers geen boor, zuigers of ander eng materieel aan de stoel hangen. ‘Het gevaar’ leek zo een stuk minder en men liet zich over de streep trekken om zich te laten bekijken met een spiegel en pocketsonde.

Onze buren, de orthodonisten, stuurde enkele mensen naar ons om het een ander te laten bekijken en vise versa. Een van de orthodontisten gunde een van onze mondhygiëniste een kijkje in zijn mond. Waarop enkele mondhygiënisten begonnen te twijfelen of hun eigen gebit wel rechtstond en ook even gingen buurten. Tevens konden wij naar de overburen verwijzen; de beide kwaliteitsregisters stonden paraat om de toekomstige patiënten de weg te wijzen in mondzorgkundig Nederland. Verder stond Sonicare er om meteen een elektrische tandenborstel te verkopen bij mensen waarbij ons dat wel nuttig leek. Aan de andere zijde kon er geïnformeerd worden over het bleken van tanden. Een mevrouw vroeg iets over haar kaakgewricht waarop de fysiotherapeut (die net even bij ons was vanwege haar gevoelige tandhalzen) haar meenam naar haar standje. Leve de samenwerking!

Na een dag informatie geven over gebitsslijtage, tandvleesontsteking en gaatjes waren toch echt alle formulieren er helemaal doorheen. We hebben waarschijnlijk over de 100 patiënten op deze zondag in de stoel gezien. We hebben veel indrukken opgedaan. Want wanneer zie je immers mensen die niet van te voren nog even snel extreem goed hebben gepoetst? Vandaag werd mijn referentiekader behoorlijk bijgesteld! En dat notitieboekje…dat is netjes in de tas gebleven; we hadden wel wat beters te doen!

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis