spiegel - tandarts

Hoe herkent u kiespijn bij peuters?

Lezing tijdens de opening van het Centrum Tandheelkunde in Bijzondere Gevallen Doetinchem, door Wilma Kouwenberg-Bruring, tandarts-pedodontoloog.

Cariës in het melkgebit geeft een grotere kans op cariës in het blijvend gebit. Door kiespijn kunnen kinderen minder gaan eten en slapen. De concentratie kan afnemen en gedragsproblemen kunnen toenemen. Kinderen met kiespijn kunnen zich minder goed ontwikkelen.

Kiespijnstoplicht
Bij peuters kan men aan het gedrag beoordelen of er sprake is van kiespijn. Om te weten te komen of hier sprake van is kan het onderstaande vragenlijstje – het Kiespijnstoplicht – worden gebruikt. Wordt er 1 vraag met ‘vaak’ beantwoord of 2 vragen met ‘soms’ dan wordt aangeraden met het kind de tandarts te bezoeken, omdat er sprake kan zijn van kiespijn

Hoe vaak merkt u dat uw kind:

  • Klaagt tijdens het tandenpoetsen
  • Iets lekkers plotseling weg legt
  • Eten afbijt met de kiezen i.p.v. met de tanden
  • Moeite heeft met kauwen
  • Aan één kant kauwt
  • Tijdens het eten plotseling begint te huilen
  • Naar zijn/haar wang grijpt tijdens het eten

Sterkste voorspellers hierbij zijn:

  • Naar je wang grijpen tijdens het eten
  • Iets lekkers eten en plotseling en wegleggen
  • Moeite hebben met kauwen

Kiespijn geen reden eerder bezoek tandarts
Uit een – nog niet gepubliceerd – onderzoek blijkt dat bij peuters kiespijn geen reden lijkt te zijn om eerder naar de tandarts te gaan en voor de tandarts ook niet om (meer) vullingen te leggen. Het Kiespijnstoplicht zou een hulpmiddel kunnen zijn voor ouders, verzorgers, tandartsen, huisartsen, medische staf van consultatiebureaus, onderwijzend personeel en anderen om gedrag gerelateerd aan kiespijn te kunnen herkennen.

Waarom geven kinderen pijn niet aan?
Na dit betoog vroeg ik me af waarom er een Kiespijnstoplicht afgenomen moet worden. Waarom geven de kinderen zelf niet aan dat ze pijn hebben? Volgens QP mondhygiëne van 23 maart 2011 kunnen kinderen op deze leeftijd hun pijn nog niet goed benoemen of nog niet zelf duidelijk aangeven waar het pijn doet. Wanneer jonge kinderen kiespijn hebben, is dat meestal voor de eerste keer. De kiespijn is bovendien niet altijd lokaal en soms cyclisch van aard, wat duidelijke communicatie bemoeilijkt. Als het pijnlijke element necrotisch wordt, of er ontstaat een fistel waardoor de druk verlaagt, kan de kiespijn tijdelijk verdwijnen. Het gevolg is dat sommige kinderen helemaal niet klagen, zelfs niet als er sprake is van‘rampant caries’.

Bron:
Lezing bij de opening van het Centrum voorTandheelkunde in Bijzondere Gevallen op 20 mei 2011 in Doetinchem door mevrouw Wilma Kouwenberg-Bruring, tandarts-pedodontoloog, erkend door de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde.

Door:
Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Pijn | Angst, Thema A-Z
communicatie-patient

Motivational interviewing: hoe motiveert u uw patiënt?

Eén van de grootste uitdagingen in de tandheelkundige praktijk is het motiveren van patiënten voor een goede mondhygiëne. Motivational Interviewing kan u hierbij helpen.

Eén van de grootste uitdagingen in de tandheelkundige praktijk is het motiveren van patiënten voor een goede mondhygiëne. Want gaatjes vullen lost tijdelijk wel het probleem op van de patiënt, maar doet niets aan de oorzaak. Gaatjes ontstaan omdat patiënten hun mondhygiëne verwaarlozen of onvoldoende uitvoeren. De oorzaak van het probleem is het gedrag van de patiënt. Alleen als de patiënt zijn gebit goed verzorgd, wordt de oorzaak aangepakt. Dat lukt lang niet altijd, veel patiënten werken niet of onvoldoende mee.

Wat is Motivational Interviewing?

Motivational Interviewing (MI) is een evidence-based motiveringstechniek (Burke e.a., 2003, Hettema e.a., 2005, Yevlahova, 2009) die op vele terreinen in de gezondheidszorg wordt toegepast, o.a. bij verslavingsproblematiek, obesitas, stoppen met roken etc. Ook in de tandheelkundige praktijk is MI een krachtig instrument om patiënten te motiveren voor het verbeteren van hun mondhygiëne.
Motivational Interviewing, ontwikkeld door Miller en Rollnick (1991), motiveert niet door de patiënt te overtuigen, maar door zijn ambivalentie voor het veranderen van zijn gedrag te verduidelijken en op te lossen. Veel patiënten staan ambivalent tegenover het verbeteren van hun mondhygiëne; ze willen wel een gezonde mond, maar zijn (nog) onvoldoende gemotiveerd om daar de noodzakelijke inspanning voor te leveren. Ze willen wel en niet tegelijkertijd. In de praktijk hoor je dat ze graag hun mond weer gezond willen hebben. Vervolgens beginnen ze thuis enthousiast, maar na enige tijd worden de goede adviezen niet meer opgevolgd en valt de patiënt terug in zijn oude gewoonten.

Doel Motivational Interviewing

Motivational Interviewing heeft als doel een blijvende gedragsverandering te realiseren: de patiënt te motiveren om van het nieuwe mondhygiënegedrag een gewoonte te maken. MI stelt de patiënt centraal, neemt hem serieus en geeft hem inspraak in de behandeling. De samenwerking met de patiënt is gebaseerd op gelijkwaardigheid. Hiermee sluit MI naadloos aan op de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO), die stelt dat patiënten betrokken moeten worden bij de behandeling. In de praktijk is er vaak sprake van instemmen met. De inspraak voor de patiënt beperkt zich meestal tot ‘ja’ of ‘nee’ mogen zeggen tegen de adviezen en instructies van de behandelaar. Patiënten zeggen dan vaak ‘ja’ en doen ‘nee’, waardoor het gevaar bestaat dat de relatie verslechtert en zowel de patiënt als de behandelaar ongemotiveerd raken.

Verantwoordelijkheid bij patiënt

Motivational Interviewing legt de verantwoordelijkheid voor de mondgezondheid bij de patiënt. De behandelaar informeert de patiënt over de actuele situatie in zijn mond en de risico’s die hij hiermee loopt. De behandelaar onderzoekt de mening en wensen van de patiënt met betrekking tot zijn mondgezondheid. Wat wil de patiënt? De behandelaar maakt eventuele ambivalentie bespreekbaar en stimuleert de patiënt om een besluit te nemen over zijn gewenste zelfzorg. Als de patiënt besloten heeft zijn mondhygiëne te verbeteren begeleidt de behandelaar hem bij het maken van een plan van aanpak om van het nieuwe mondhygiëne gedrag een gewoonte te maken. Een gewoonte die goed ingevoegd kan worden in zijn dagelijkse routine. Alleen als het nieuwe gedrag tot een gewoonte is geworden, is de verwachting dat de verbeterde mondzorg blijvend zal zijn.

Hoe pas je Motivational Interviewing toe?

Nieuw mondhygiënegedrag aanleren is geen sinecure. Het vraagt veel inspanning, discipline en het vertrouwen dat het op den duur zal lukken om het nieuwe gedrag eigen te maken. Is het nieuwe mondhygiënegedrag eenmaal een gewoonte geworden, dan gaat het bijna vanzelf en kost het nauwelijks moeite. Het aanleren of veranderen van een gewoonte is een dynamisch proces dat 5 verschillende fases kent (Prochaska e.a., 1992).


Figuur 1. Proces van de gedragsverandering.

Fase 1: Precontemplatie

De patiënt is niet van plan op korte termijn zijn mondhygiënegedrag te verbeteren. De redenen hiervoor kunnen heel verschillend zijn. Het kan zijn dat hij onvoldoende de ernst van de situatie inziet. Hij ziet de risico’s niet die hij loopt als hij doorgaat met het huidige mondhygiënegedrag. Hij vindt de situatie in zijn mond geen probleem. Of hij ziet wel het probleem, maar heeft nu belangrijker zaken aan zijn hoofd dan de gezondheid van zijn gebit.

Fase 2: Contemplatie

De patiënt overweegt het verbeteren van zijn mondhygiënegedrag, maar staat hier ambivalent tegenover. Hij wil wel een gezonde mond maar heeft weerstand tegen de noodzakelijke inspanning die daarvoor nodig is. Hij kan er (nog) niet toe komen om te beslissen zijn mondhygiënegedrag te gaan verbeteren.

Fase 3: Preparatie

De patiënt stelt een plan van aanpak op om zijn besluit succesvol uit te voeren en van het nieuwe mondhygiënegedrag een gewoonte te gaan maken.

Fase 4: Actie

De patiënt is gestart met het nieuwe mondhygiënegedrag.

Fase 5: Behoud

De patiënt houdt met veel wilskracht en energie het nieuwe mondhygiënegedrag goed vol. Is hij intrinsiek gemotiveerd dan kan hij het nieuwe gedrag makkelijker volhouden, wat de kans op een blijvende gedragsverandering groter maakt.

Terugval

De patiënt valt terug in zijn oude gewoonte. Dit betekent niet dat hij weer terug bij af is; een gedragsverandering gaat met vallen en opstaan. De patiënt heeft ervaring opgedaan en staat nu opnieuw voor de keuze hoe hij de verantwoordelijkheid voor zijn mondgezondheid op zich wil nemen.

Welke therapie geeft u in de verschillende fasen?

MI heeft voor elke fase een specifieke therapie ontwikkeld, die effectief is voor de fase waarin de patiënt zich bevindt. Patiënten gaan op heel verschillende wijze door het proces heen, voor iedere patiënt is het verloop weer anders.

Fase 1 precontemplatie

De patiënt bewust maken van de gezondheidsrisico’s die hij loopt met zijn huidige mondzorg. Niet alleen nu, maar ook op de lange termijn.

Fase 2 contemplatie

De ambivalentie van de patiënt bespreekbaar maken en oplossen.

Fase 3 preparatie

De patiënt begeleiden en een realistisch plan van aanpak opstellen.

Fase 4 actie

Afspraken maken over de zelfzorg en de eventueel gewenste begeleiding.

Fase 5 behoud

De inzet van de patiënt positief bekrachtigen en stimuleren het nieuwe mondhygiënegedrag vol te houden.

Bij terugval

Allereerst de opgedane ervaringen door de patiënt benutten en vervolgens achthalen in welke fase hij zich nu bevindt.

Toepassen Motivational Interviewing

Motivational Interviewing toepassen gaat als volgt:

1. De patiënt op neutrale wijze informeren over de situatie in zijn mond en de risico’s die hij hiermee loopt voor zijn mondgezondheid.
2. Met open vragen achterhalen in welke fase van de gedragsverandering de patiënt zich bevindt.
3. De juiste therapie toepassen.

Wat wordt er van de behandelaar gevraagd?

Motivational Interviewing professioneel toepassen vraagt van de behandelaar een goede beheersing van de noodzakelijke communicatievaardigheden. Zoals op gelijkwaardige basis een vertrouwensrelatie met de patiënt opbouwen. Het gesprek structureren. Actief luisteren, samenvatten, reflecteren en doorvragen naar de essentie van het probleem. De weerstand van de patiënt effectief benutten om zijn ambivalentie op te lossen. De inzet van de patiënt positief bekrachtigen en hem stimuleren het nieuwe gedrag vol te houden. Hoe professioneler de communicatie van de behandelaar, des te groter de kans op succes met MI.

Wat levert Motivational Interviewing op?

  • MI is effectief omdat het de intrinsieke motivatie van de patiënt vergroot, waardoor de kans op succes veel groter is
  • MI is efficiënt omdat elke interventie volledig is afgestemd op het veranderingsproces bij de patiënt
  • MI maakt de patiënt zelf verantwoordelijk voor zijn mondhygiëne waardoor de kwaliteit van zijn mondgezondheid toeneemt
  • MI geeft de patiënt inspraak hetgeen relatiebevorderend werkt.

Motivational Interviewing geeft voorlichting op maat. De behandelaar geeft alleen de voorlichting die afgestemd is op de persoonlijke situatie van de patiënt. Bovendien wordt met MI veel duidelijker hoe de patiënt werkelijk denkt over het verbeteren van zijn mondhygiëne. Dit voorkomt de nodige frustratie bij de behandelaar en kan de behandeltijd efficiënter benut worden.

Door:
Carry Gresnigt

Drs. Carry O.V.M. Gresnigt-Bekker is docent Voorlichtingskunde en Communicatie bij de sectie Sociale Tandheelkunde en Voorlichtingskunde van ACTA. Zij heeft vele jaren als docent bij de opleiding Mondzorgkunde van de Hogeschool INholland in Amsterdam gewerkt, waar zij verantwoordelijk was voor het onderwijs Psychologie en Communicatie. Carry is psycholoog en heeft een praktijk voor Coaching, Training en Advies. Zij geeft personal coaching aan mensen die zich verder willen ontwikkelen en communicatie- en teamtrainingen voor medewerkers van tandheelkundige praktijken.
Lees meer

Literatuur
Burke B.L., Arkowitz H. & Menchola M. (2003). The Efficacy of Motivational Interviewing: A Meta-Analysis of Controlled Clinical Trials. Journal of Consulting and Clinical Psychology; Vol. 71, No 5, 843-861.
Hettema, J., Steele, J., & Miller, W. R. (2005). Motivational Interviewing. Annual Review of Clinical Psychology, 1, 91-111.

Miller WR, Rollnick S. (1991). Motivational Interviewing: preparing people to change addictive behaviours. New York, NY: Guilford Press.

Prochaska JO, DiClemente CC. (1992). In search of how people change. Applications to addictive behaviours. Am Psychol 47:1102-14.

Yevlahova D, Satur J. (2009). Models for individual oral health promotion and their effectiveness: a systematic review. Australian Dental Journal; 54: 190-197.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Prijs - beker

Winnaars Mail & Win: boek Babyspreekuur van Difrax met informatie over mondverzorging

Medisch panel
In de veertig jaar van haar bestaan verzamelde Difrax een schat aan informatie. Kennis opgedaan met de hulp van het medisch panel dat Difrax al sinds jaar en dag raadpleegt. Over bijvoorbeeld mondverzorging, veiligheid, motoriek, prikkelverwerking en ademhaling  van baby’s.

Tien experts nemen in dit boek het woord en geven hun visie op hun expertise. Zoals een kinderarts, logopedist en psycholoog. Pedodontoloog Jaap Veerkam geeft ouders informatie over mondverzorging.

Winnaars Mail & Win boek Babyspreekuur van Difrax
– Mondzorg Nieuwerkerk, R.N. Polderman en S. Tchornobay
– Mondhygiëne Praktijk Uden, José Verstegen
– GGD Groningen, Astrid Talsma

De winnaars krijgen het boek per post toegestuurd.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Minister Schouten wil terugkomst van schooltandarts

Kaakchirurg Ruud Boos: Geef kind fluoridepil

Ouders zouden jonge kinderen fluoridepillen moeten geven in de strijd tegen tandbederf. Dat betogen hoogleraar kaakchirurgie aan het UMCG Ruud Bos en huisarts Bert Tent.

Ze reageren hiermee op de ophef die is ontstaan over de toename van het aantal zeer jonge kinderen met verrotte melkgebitten. Kaakchirurgen in het Noorden luidden de noodklok omdat ze er niet meer tegen kunnen dat ze onder narcose complete melkgebitten moeten trekken omdat ze niet meer te vullen zijn.

Te veel snoepen, zoete drankjes en slecht poetsen
De oorzaak is te veel snoepen, zoete drankjes en te slecht poetsen. “Maar ja, blijkbaar lukt het gewoon niet om die ouders en kinderen zo ver te krijgen dat ze gaan poetsen”, zegt Tent. “Ik adviseer mijn patiënten met jonge kinderen dus om maar weer fluoridepillen te slikken, net als vroeger.”

Bos zou ook toevoeging van fluoride aan het drinkwater toejuichen, net als in sommige andere landen. “Maar dat ligt politiek erg lastig en is dus niet zomaar te realiseren.”

Fluoridepillen niet meer geadviseerd
Fluoridepillen worden niet meer geadviseerd door het Ivoren Kruis. “Maar dat is omdat ze er vanuit gaan dat kinderen twee keer per dag twee keer poetsen met fluoridehoudende tandpasta”, zegt Bos. “Dat blijkt in praktijk dus vaak niet te gebeuren.”

Bron:
Dvhn.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
melktanden - kindergebit - lachen - kind

Alarm over slechte staat melkgebitten

Het is slecht gesteld met de gebitten van kinderen. Tandartsen, gebitsorganisaties en specialisten in ziekenhuizen slaan alarm. Ze zien in het hele land lange wachtrijen bij jonge kinderen, bij wie ze soms het complete melkgebit moeten trekken of renoveren,  schrijf het AD.

TNO onderzoek
Concrete cijfers over de staat van de melkgebitten ontbreken nog. TNO is bezig met een onderzoek. “Of het echt veel slechter gaat dan een paar jaar geleden moet nog blijken”, zegt hoogleraar tandheelkunde van het UMC St. Radboud in Nijmegen Gert-Jan Truin. “Maar ik hoor ook zorgelijke geluiden uit het beroepsveld.”

Zorgen
Gebitsorganisaties Ivoren Kuis, NVvK en Acta maken zich zorgen. De gebitsrot bij jonge kinderen komt onder meer door slecht poetsen, niet napoetsen door ouders, de hele dag snoepen en doordat kinderen een zuigflesje mee naar bed krijgen. De exacte oorzaak van de veronderstelde toename is onduidelijk.

Campagnes
Kaakchirurgen en tandartsen vinden dat verzekeraars en gezondheidsdiensten actie moeten ondernemen. Ze pleiten voor campagnes om te wijzen op de gevaren van tandbederf bij kinderen. Zo kunnen kinderen totdat ze gaan wisselen tandeloos blijven en kan het ook het volwassen gebit aantasten.

Bron:
Nieuws.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
kunstgebit

Marketing tip: Open dag over klikgebit

Vallei Tandartsen organiseert zaterdag 14 mei een Open Dag over het (gratis) klikgebit. Deze dag is bedoeld voor iedereen die problemen ondervindt met zijn of haar kunstgebit.

Bij veel mensen zit het gebit los, door een slinkende kaak bij het ouder worden. Bij deze mens is het klikgebit vaak een oplossing. Die gebit wordt vastgeklikt op twee kunstwortels. Wie meer wil weten over het klikgebit is zaterdag tussen 11.00 en 15.00 welkom bij Vallei Tandartsen aan de Kerkewijk 67 in Veenendaal.

Meer informatie
Onderzoek wijst uit dat dit bij minstens de helft van de ruim 2 miljoen prothesedragers in ons land het geval is. Oorzaak is veelal een loszittend ondergebit als gevolg van een slinkende kaak bij het ouder worden. Het losse ondergebit zorgt dan voor ongemakkelijk praten, lachen, eten en afbijten. Het eten van hard voedsel, zoals een appel of hard broodje, is dan niet mogelijk.
“Een nieuwe, gewone prothese is niet de oplossing, omdat de geslonken kaak hiervoor vaak niet voldoende ondersteuning biedt” zegt tandarts Johan Oost van Vallei Tandartsen. ”Een veel betere oplossing is het klikgebit, een prothese die wordt vastgeklikt op twee implantaten (kunstwortels). Deze prothese kan men gemakkelijk zelf in- en uitnemen, maar zit toch stevig in de mond. Daarmee wordt de gebitsfunctie weer vrijwel zoals vroeger met het eigen gebit en ondervindt men geen problemen meer tijdens het praten, lachen, eten en afbijten. Bovendien voorkomen de implantaten voor een groot deel het verder slinken van de kaak en daarmee het invallen van de wangen.”

De tandarts plaatst de implantaten onder lokale, vrijwel pijnloze, verdoving. Het kaakbot groeit na de ingreep vast aan de implantaten. Dit duurt enkele weken. Daarna wordt de nieuwe prothese gemaakt. De oude wordt in die tussentijd aangepast, zodat men die gewoon kan blijven gebruiken. Het nieuwe klikgebit wordt door gespecialiseerde tandprothetici vervaardigd. De vorm en kleur van de tanden wordt samen met de patiënt bepaald.

Gratis klikgebit
De gemiddelde kosten voor een klikgebit bedragen al gauw € 4.000,- of meer per kaakdeel. In de meeste gevallen wordt de behandeling, buiten een eigen bijdrage van € 125,- per kaakdeel, volledig door de verzekering vergoed. Daarvoor is wel een machtiging van de tandarts voor de verzekering nodig. “Maar dat regelen wij voor de patiënt,” zegt tandarts Oost.

Tijdens de Open Dag geeft Vallei Tandartsen meer informatie over de mogelijkheden en voordelen van het klikgebit en uiteraard ook een persoonlijk advies. Deze Open Dag is voor iedereen toegankelijk! Wie tijdens de Open Dag een afspraak maakt voor het aanpassen van een klikgebit, krijgt deze – onder voorwaarden – helemaal gratis. De leverancier van de implantaten betaalt de eigen bijdrage aan het klikgebit (maximaal € 250,-) aan de patiënt terug. Kijk voor meer informatie op www.gratis-klikgebit.nl of www.valleitandartsen.nl.

Bron:
Midland FM

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen
Slechte adem

Video sexy vampier met slechte adem moet tandartsen opnieuw populair maken

Britse jonge mannen die weigerachtig tegenover de tandarts staan, worden met een ‘bloederig’ filmpje overtuigd om toch te gaan. Een exotische schone wijst een sexy vampier af omdat hij een slechte adem en rotte tanden heeft.
De Britse Nationale Gezondheidsdienst NHS maakte het filmpje aanvankelijk enkel voor het graafschap Northamptonshire. Door het succes wordt het nu ook in andere streken ge(her)lanceerd.

Het reclamefilmpje speelt goed in op het succesrijke vampierthema. Actrice Lola Molar wijst de vampier krachtig af. ‘Je adem stinkt. Heb je de toestand van je tanden al eens gezien? Het kost toch niet zoveel om naar een tandarts te gaan. Het lijkt alsof er daar iets in gestorven is.’

Volgens Simon Bryant van NHS moesten ze wel zo’n bizar filmpje gebruiken. ‘Mannen gaan minder graag naar de tandarts. Traditionele beelden werken niet meer. Er moet een beetje geprovoceerd worden. We weten daarbij dat jonge mannen gevoelig zijn voor alles wat met hun partner te maken heeft.’ Onderzoek van NHS wees uit dat jonge mannen tussen 16 en 35 jaar pas naar de tandarts gaan als hun moeder of vriendin er hen toe aanzette. Een mooie glimlach vinden ze belangrijker dan preventie.

Bekijk de video

Bron:
De Standaard.be

Lees meer over: Communicatie patiënt, Halitose (slechte adem), Kennis
rekenmachine

Belasting aftrek ziektekosten tandarts en mondhygiënist

Bij de jaarlijkse belastingaangifte blijft de aftrek van ziektekosten nog altijd een interessante aftrekpost. Welke kosten voor tandarts en mondhygiënist mag een patiënt aftrekken?

De ziektekosten moeten tegenwoordig vallen onder de zogenoemde specifieke zorgkosten. Hoewel die naam dat misschien doet vermoeden, is die aftrekpost echt niet alleen voorbehouden aan heel bijzondere ziektekosten.

Aftrek blijft bijvoorbeeld mogelijk voor tandartskosten en kosten van hulpmiddelen (behalve brillen en contactlenzen), zoals de voor eigen rekening komende kosten van een rollator of van steunzolen, orthopedisch schoeisel en dergelijke. Ook is aftrek mogelijk gebleven voor de dieetkosten op medisch voorschrift en de extra kosten van kleding en beddengoed, bijvoorbeeld in verband met incontinentie van één van de gezinsleden; voor dat soort kosten gelden nog steeds vaste aftrekbedragen (normbedragen).

Verhogingsfactor bij kosten tandarts en mondhygiënist
Tandartskosten kwalificeren nog steeds als specifieke zorgkosten. Dat geldt ook voor de kosten van de mondhygiënist. Het gaat natuurlijk steeds om kosten die u niet vergoed hebt gekregen. U kunt zonder meer aftrekken zowel de kosten van de periodieke controle/behandeling als de kosten van allerhand specifieke behandelingen, inclusief de daarbij gebruikte materialen (bijv. bruggen en kronen) en de reiskosten voor het bezoeken van de tandarts en mondhygiënist.
­
Voor de behandelkosten zelf geldt in het algemeen echter niet de hiervoor genoemde verhogingsfactor, maar voor de reiskosten wel. De verhogingsfactor kan ook worden toegepast voorzover onder de rekeningen kosten van hulpmiddelen zijn begrepen (bijvoorbeeld kunstgebitten). De Belastingdienst wilde bruggen en kronen echter niet als hulpmiddelen aanmerken, omdat geen sprake was van zelfstandige zaken. Naar aanleiding van een hofuitspraak is de fiscus daarop teruggekomen voor wat betreft een zogenoemde Branemarktbrug, een op implantaten geplaatste gebitsprothese die kan worden bevestigd door middel van magneten, drukknoppen, een staaf-hulsconstructie, of schroeven.

Discussie over kroon blijft bestaan
Uit de rechtspraak volgt dat er sprake is van een hulpmiddel als het middel een elementaire lichaamsfunctie overneemt, waartoe iemand anders niet in staat zou zijn. De Belastingdienst blijft van mening dat een kroon weliswaar tot de aftrekbare zorgkosten is te rekenen, maar dat het geen hulpmiddel is en dat er dus geen verhogingsfactor van toepassing kan zijn. De situatie dat de functie van kauwen moet worden overgenomen door een hulpmiddel, zoals bijvoorbeeld met een kunstgebit, is volgens de fiscus bij een kroon niet aan de orde; veeleer zou sprake zijn van gewoon gebitsonderhoud.
­
De benaderingswijze van de Belastingdienst lijkt mij te beperkt. Een kroon draagt toch net als een kunstgebit aanmerkelijk bij aan de kauwfunctie. De discussie zal dan ook bepaald niet ten einde zijn. Het kan zeker de moeite lonen om het fiscale standpunt inzake kronen te bestrijden, zonodig voor de belastingrechter.
­
Hoofdlijnen aftrek
Net als voorheen moet er voor aftrek van ziektekosten een drempelbedrag worden overschreden. Voor 2010 is dat bij een drempelinkomen (uw jaarinkomen en dat van uw partner) tot 38.722 1,65%. Als uw drempelinkomen hoger is dan 38 722, dan is het drempelbedrag 638 (1,65% van 38 722) plus 5,75% van het bedrag boven de 38.722.
Vrijwel altijd aftrek mogelijk bij toepassing verhogingsfactor

Het overschrijden van het drempelbedrag gaat soms makkelijker dan u denkt, omdat het bedrag van de zorgkosten bij lagere inkomens veelal eerst mag worden opgehoogd met een verhogingsfactor. Als het drempelinkomen niet hoger is dan 32.738 geldt voor 2010 een verhogingsfactor van 77%. Voor 65-plussers geldt dan zelfs een verhogingsfactor van 113%. Bij toepassing van de verhogingsfactor is ook vrijwel altijd een daadwerkelijke aftrek van de specifieke zorgkosten mogelijk. Daarvoor is niet altijd een hoge uitgave aan medische kosten noodzakelijk.

Voorbeeld
Door incontinentie van uw partner (65-plusser) is aftrekbaar een vast bedrag voor kleding en beddengoed van 300 (daarvoor is de omvang van de werkelijke uitgaven helemaal niet van belang). Als uw drempelinkomen 25 000 bedraagt komen door toepassing van de verhogingsfactor als specifieke zorgkosten in aanmerking 300 plus 113% van 300, ofwel 639. Na aftrek van de drempel van 412 (1,65% van 25 000) resteert een aftrek van 227.

Als u met een specificatie kunt aantonen dat de extra uitgaven voor kleding en beddengoed meer dan 600 hebben bedragen, dan is een vast bedrag van 750 aftrekbaar. Met toepassing van de verhogingsfactor komt dan als specifieke zorgkosten in aanmerking 750 + 113% van 750, ofwel 1 598. In dat geval resteert een aftrek van 1 186 (1 598 – 412).

Verhogingsfactor geldt niet voor alle specifieke zorgkosten
De verhogingsfactor is niet van toepassing op de uitgaven voor geneeskundige en heelkundige hulp zelf, maar wel voor:

  • de reiskosten voor bezoek van de artsen;
  • de voor eigen rekening komende medicijnen,
  • de dieetkosten, en
  • de kosten voor de hulpmiddelen (zoals kunstmiddelen die bij een operatie worden ingebracht).

Het kan dus betekenen dat voor bepaalde ziektekostenrekeningen een splitsing zou moeten plaatsvinden tussen de kosten van de medische behandeling (geen verhogingsfactor) en de kosten van aangebrachte hulpmiddelen (wel verhogingsfactor). Voor de uitvoeringspraktijk bepaald geen aantrekkelijke gedachte. Mogelijk dat de fiscus daar wat soepel mee omgaat, aangezien die splitsingsproblemen in rechterlijke uitspraken nog vrijwel niet voor het voetlicht komen.

Bron:
Pleinplus

Dick van den Hoeven

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
sigaretten - roken

Nederlanders ontwetend over risico’s van meeroken

Nederlandse rokers kennen de risico’s van meeroken veel minder goed dan rokers in andere landen. Dit blijkt uit onderzoek van de Universiteit Maastricht.

Slechts 61 procent van de rokende Nederlands is zich bewust van de risico’s van meeroken. Hierin scoort Nederland het laagst van alle onderzochte landen. Frankrijk en Mauritius scoren het hoogst met 96 procent.

Longkanker
Verder weet 70 procent van de rokers in Nederland dat roken kan leiden tot longkanker. In China, dat geen publieksvoorlichting geeft over roken, is dit maar iets lager met 68 procent.

Maatregelen tegen roken
‘Als de kennis toeneemt, neemt het draagvlak voor maatregelen, zoals de rookvrije horeca, ook toe’, zegt hoogleraar tabaksontmoediging Marc Willemsen. ‘In andere landen is men allang overtuigd van de schade door roken. Maatregelen worden daardoor goed ontvangen.’

Bron:
Artsennet

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
mond, lachen, man

Interview Men’s Health: 7 tips voor een stralende glimlach

Mondhygiëniste Lieneke Steverink-Jorna gaf aan Men’s Health een interview met 7 tips voor een gezond gebit.

Dit interview is niet meer beschikbaar

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
tandenpoetsen

Poetsverhalen door Susan Smit

Poetsverhalen is een spannend kort verhaal, geschreven door Susan Smit, voor gebruikers van Parodontax.

Bij aankoop van een probeertube Parodontax kan de consument het eerste hoofdstuk verkrijgen. Voor de volgende hoofdstukken kan de consument bellen met het gratis telefoonnummer 0800-2828141.

Bron:
Parodontax

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
mondgezondheid - stinkende adem

Mondzorg special in Metro

Bekijk de special uit Metro van 10 maart.

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
eten - groenten

Voeding voor mond en afweer

Steeds meer patiënten hebben in de toekomst voedingsadviezen nodig hebben om de afweer en het herstel in de mond te ondersteunen. Verslag van de lezing van mevrouw Witteman tijdens de Najaarsvergadering van de NVM.

Deze presentatie leverde veel reacties op vanuit de zaal. De mondhygiënisten wilden graag hun buurvrouw tussendoor vertellen wat zij nu eigenlijk precies aten. Het schaamrood stond bijna op hun kaken toen ze de voedingspiramide van de bevlogen spreekster zagen…Dat viel even tegen!

Parodontitis
Parodontitis in relatie tot voeding: we weten er eigenlijk weinig over. Volgens Louise Witteman, ortho-moleculair diëtiste, hebben vezels een gunstig effect op parodontitis en bovendien een gunstig cognitief effect. Op vezels, en dan vooral groente en fruit, moeten we goed kauwen. Dit stimuleert de botopbouw en bepaalde hersendelen. Mensen met overgewicht hebben vaker parodontitis. Als we laag calorisch eten, is er minder kans op overgewicht en dus ook minder kans op parodontitis. Bij apen hebben we gezien dat gezond eten geen effect had op de flora maar wel dat de voeding anti-imflammatoir werkte. Het botverlies ging langzamer, overigens meer bij de mannetjes apen.

Metabool syndroom
Bij abdinomaal vet (buikvet) gaat de productie van ontstekingsmediatoren omhoog. Het cholesterol stijgt en de insulinegevoeligheid neemt af. Dit kan artherosclerose tot gevolg hebben met endotheelschade. Dit metabool sydroom is mogelijk geassocieerd met parodontitis onafhankelijk van de andere risicofactoren. De impact is groter naarmate bloedglucose en bloeddruk hoger.

Gezond ouder
We worden tegenwoordig behoorlijk oud. Toch is de laatste 20 jaar onze gezonde levensverwachting drastisch verlaagd. De geneeskunde zorgt er wel voor dat we langer blijven leven. Maar enkel door middel van preventie kunnen we langer gezond leven. Zo kunnen we pathologische veroudering tegen gaan. Mondhygiënisten kunnen onder andere ingrijpen door mensen te motiveren en voor te lichten over betere voeding en leefstijl. Alleen zo kan men de strijdt aan gaan met secundaire veroudering. Want maar 2,5% van de ziektes kan worden verklaard door genetische factoren. Gezonde voeding werkt systemisch en is daarom effectief.

Overgewicht

  • Overgewicht heeft invloed op
  • Cariës
  • Parodontitis
  • Galstenen
  • Diabetes
  • Hypertensie
  • Artrose
  • Apneu
  • Reflux
  • Kanker
  • COPD
  • H/V ziektes
  • en meer

Maar liefs één op de twee volwassenen heeft overgewicht. De bovenstaande ziektes zijn allemaal aan te pakken met beweging en gezonde voeding.

Als je iemand adviseert gezonder te gaan leven, heeft diegene vaak onterecht het idee dat je iets van hem afneemt. Als je gezond leeft, krijg je daar veel voor terug: je wordt gezonder, blijft mobiel, voelt je fitter, je kan van alles langer volhouden en je voelt je prettiger zonder al dat extra vet.

Wat is ongezonde voeding?

  • Voeding met hoge energiedichtheid
  • Voeding met een lage micronutriëntendichtheid (vitamine en mineralen)
  • Lage inname voedingsvezel
  • Lage inname groente en fruit
  • Hoge inname suikerhoudende voeding
  • Hoge inname verzadigd en transvet

Transvet kan in goedkoop brood zitten!

Wat moet je eten en drinken?
Drink vooral veel water een eet veel groente en fruit.

Louise Witteman raadt producten aan die:

  • de oorspronkelijke voedingsstoffen zoveel mogelijk behouden
  • gemaakt zijn van ongeraffineerde grondstoffen
  • vers zijn of zo min mogelijk bewerkt zijn
  • geen of zo min mogelijk toevoegingen bevatten zoals suiker en zoet- en smaakstoffen
  • zoveel mogelijk op een traditionele manier bereid zijn
  • een zo gunstig mogelijke vetzuursamenstelling hebben
  • gemaakt zijn zonder gemodificeerde/ geharde vetten

Louise Witteman heeft in samenwerking met het Netwerk Orthomoleculair Diëtisten de voedingspiramide gemaakt. Dit en nog veel meer staat in het boek De Voedingspiramide.

Door: Lieneke Steverink-Jorna, mondhygiënist

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Mondhygiëne, Thema A-Z, Voeding en mondgezondheid
docent

Leerkrachten massaal aandacht voor mondgezondheid op Nationale Onderwijs Tentoonstelling

Mondgezondheid is ‘hot’ in het onderwijs. Dat ondervonden de mondhygiënisten in de stand van het Ivoren Kruis op de Nationale Onderwijs Tentoonstelling (NOT) in de Utrechtse Jaarbeurs. Tijdens de vijfdaagse NOT, dé beurs voor onderwijsgevend Nederland, werd het lesproject Hou je mond gezond! van het Ivoren Kruis gepromoot. En met succes. Hou je mond gezond! vond gretig aftrek bij leerkrachten van de basisscholen. Alle docentenhandleidingen, lesideeën en posters zijn door de leerkrachten meegenomen. Het bijzondere is dat veel leerkrachten belangstelling hebben voor het bezoek van een tandarts of mondhygiënist in de klas. Ook valt het poetspakket met daarin gratis tandenborstels en tubetjes tandpasta van partner Aquafresh (GSK) en de informatiefolders voor ouders van de leerlingen in de smaak.

Mondhygiënisten checken tandvlees leerkrachten
Leerkrachten die durfden, klommen op de echte tandartsstoel in de stand van Hou je mond gezond! om hun tandvlees te laten checken. Mondhygiënisten van de NVM, de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten, onderzochten zo’n 20 ‘patiënten’ en beoordeelden hun tandvlees. Dat leverde niet alleen deskundig advies op voor de leerkracht, maar ook veel bekijks van collega’s en aandacht voor het onderwijsproject Hou je mond gezond!. Dental Union, de Nederlandse specialist in tandtechnische en tandheelkundige materialen en installaties voor de tandartspraktijk en het tandtechnisch laboratorium, leverde de tandartsstoel gratis voor dit doel.



Tandheelkundig zorgverleners meld u aan
Voor de uitvoering van het ambitieuze onderwijsproject Hou je mond gezond! worden alle tandarts- en (preventie)assistenten, jeudtandverzorgenden, mondhygiënisten, tandartsen, studenten van de opleidingen mondzorg, tandheelkunde of assistentenopleiding en GGD-medewerkers opgeroepen vrijwillig hun steentje bij te dragen. Professionals (in opleiding) die het leuk vinden kinderen kennis bij te brengen over mondgezondheid worden van harte uitgenodigd aan dit project mee te werken. Wie het leuk vindt zelf een keertje voor de klas te staan, meldt zich aan via www.houjemondgezond.nl. Wie vragen heeft stuurt een e-mail aan mail@houjemondgezond.nl.

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
geneesmiddelen - pillendoos

Informatie over zelfzorggeneesmiddelen beter toegankelijk

Minister Schippers heeft in haar beantwoording van kamervragen van kamerlid Van Gerven over de verkoop van geneesmiddelen via internet, gewezen op de online beschikbaarheid van bijsluiters op Zelfzorg.nl. Deze website sluit aan op de behoefte van de huidige consument: wat houdt mijn klacht in, wat kan ik er zelf aan doen en wanneer moet ik naar de dokter? Van aambeien tot zwemmerseczeem en van hoofdluis tot kalknagels. Van ruim negenhonderd zelfzorgproducten is uitgebreide informatie opgenomen over onder andere gebruik, samenstelling en dosering. De overige informatie is gebaseerd op de standaarden van huisartsen, apothekers en drogisten.

Nivel-rapport: goede informatie aan consument essentieel
In het Nivel-rapport dat oktober 2010 aan de Tweede Kamer is gestuurd, staat aangegeven dat brede publiekscampagnes belangrijk zijn om consumenten goed te informeren over zelfzorggeneesmiddelen en om bewustwording te creëren over de wijze waarop dergelijke middelen veilig gebruikt kunnen worden. Neprofarm heeft informatievoorziening al jaren hoog in het vaandel en draagt daaraan een steentje bij door diverse websites en andere initiatieven.

Bron:
Nationale Zorggids

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
gebit

Informatie over mondgezondheid in allesoverhetgebit.nl ondeugdelijk

Het Ivoren Kruis, de Nederlandse Vereniging voor Mondgezondheid, heeft vastgesteld dat de adviezen over mondgezondheid op de nieuwe consumentenwebsite van de Nederlandse Maatschappij tot Bevordering der Tandheelkunde (NMT) ‘allesoverhetgebit.nl’ niet deugen. De teksten op deze website zijn in de visie van het Ivoren Kruis onvoldoende duidelijk en incompleet, respectievelijk onjuist.

Bij de voorbereiding van de bouw van allesoverhetgebit.nl heeft de NMT het Ivoren Kruis verzocht daarvoor content te leveren uit de databank van de website van de vereniging. Het Ivoren Kruis heeft daarin toegestemd. De NMT stelde in het vervolgtraject voor om deze teksten te herschrijven voor de eigen website. De door de NMT herschreven proefteksten zijn door het bestuur van het Ivoren Kruis afgekeurd, omdat ze een onjuiste weergave zijn van de adviezen die de vereniging geeft over mondverzorging en mondgezondheid. De adviezen van het Ivoren Kruis zijn opgesteld door een onafhankelijk adviescollege met daarin wetenschappers van de drie universiteiten met tandheelkundefaculteiten.

De NMT stelt dat op allesoverhetgebit.nl de leesbaarheid en toegankelijkheid van de patiënteninformatie voorop staat en dat de teksten van het Ivoren Kruis daarvoor niet zonder meer bruikbaar zijn. Dit standpunt wordt door het Ivoren Kruis niet gedeeld. De bedoelde teksten worden al meerdere jaren gebruikt in een groeiend aantal websites bij meerdere providers. Op dit moment zijn er zo’n 900 websites van tandartsen die de content van het Ivoren Kruis ongewijzigd plaatsen.

De NMT was niet bereid de teksten van het Ivoren Kruis in ongewijzigde vorm te gebruiken en gaf aan zich te baseren op content van ‘andere wetenschappelijke verenigingen’. Hierdoor dreigde verwarring te ontstaan omdat tevens gebruik gemaakt werd van het materiaal van Het Ivoren Kruis. Na dreiging met een kort geding heeft de NMT afgezien van het gebruik van de Ivoren Kruis-teksten. De geplagieerde teksten zijn inmiddels van de site gehaald.

Het Ivoren Kruis betreurt de gang van zaken en de onzorgvuldige wijze waarop de NMT omgaat met de op wetenschappelijk inzichten gebaseerde kennis en adviezen over mondverzorging en mondgezondheid van de vereniging. De voorlichtingsteksten van het Ivoren Kruis zijn en blijven beschikbaar voor alle partijen die willen meewerken aan een goede voorlichting over mondgezondheid.

Bron:
Ivoren Kruis

Dec 2010

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
electrische tandenborstel - poetsen

Poetspieten delen tandenborstels uit

Verbijsterde kinderblikken naar aanleiding van het presentje van de ‘poetspieten’, tijdens de intocht van Sinterklaas. Aquafresh deelde die dag tandenborstels uit in plaats van snoep.

Opmerkelijke guerrilla en kidsmarketing-actie: de poetspieten doken op bij de Sinterklaasintocht in Harderwijk, afgelopen zaterdag. Aquafresh is het bedrijf achter de actie. In speciale rood-wit-blauwe pietenpakken, de kleur van Aquafresh, deelden de pieten tandenborstels uit aan de kinderen die aan de kant stonden.

‘Want juist in december, de tijd van pepernoten en chocoladeletters, is het belangrijk dat kinderen goed voor hun tanden zorgen. Daarom heeft Sinterklaas de Poetspieten aangesteld, om de kinderen te vertellen hoe zij hun tanden zo goed mogelijk tegen gaatjes kunnen beschermen’, aldus Aquafresh.

Bron:
Marketingonline.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Data - computer

Nieuwe patiëntenwebsite: Alles over het gebit

Nieuwe patiëntenwebsite allesoverhetgebit.nl ontwikkeld door de NMT.

Met informatie over:

  • tandheelkundige aandoeningen en preventieve behandelingen
  • tandheelkundige vergoedingen en verzekeringen
  • beroepen en kwaliteitseisen in de tandartspraktijk
Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
Kindergebit

Infopakket voor mondverzorging schisiskinderen

Goed gepoetst! Hoe krijg je ze schoon en hoe houd je het leuk? Dat is de insteek van een nieuw informatiepakket, gemaakt door het Schisisteam Friesland. Speciaal voor kinderen met een vorm van schisis (gespleten lip / kaak / gehemelte) is een informatiepakket ontwikkeld over de complete mondverzorging.

Voorleesboek
Centraal staat het voorleesboek Silke bij de tandenpoetsjuf. Het is bedoeld voor ouders met jonge kinderen die schisis hebben, maar kan ook heel goed in bijvoorbeeld de klas van het kind gebruikt worden. Het boek, geschreven door Astrid Kuiper en geïllustreerd door Monique Beijer, gaat over het meisje Silke dat naar de tandenpoetsjuf gaat. Onderwerpen als ‘er tegen op zien om naar de tandarts te gaan’ en ‘manieren om gaatjes te voorkomen’ worden op een leuke manier aan het licht gebracht. Kinderen die het schisisteam bezoeken krijgen het boekje mee naar huis.

Instructiefilmpje
Verder zit er in het pakket een instructiefilmpje, een folder en een op maat gemaakte persoonlijke poetskaart. Het instructiefilmpje laat zien hoe en met welke middelen je mond goed schoon gehouden kan worden en is op de site van het schisisteam te bekijken. www.mcl.nl/schisis

De folder gaat over de relatie tussen voeding en mondgezondheid. Meerdere middelen om je tanden en kiezen goed schoon te houden komen hier aan bod. De folder wordt meegegeven aan de kinderen die op het spreekuur van hun schisisteam komen.
Andere belangstellenden kunnen de folder ook op internet downloaden of bestellen bij het schisisteam info@schisisteamfriesland.nl.
Om de campagne compleet te maken is een persoonlijke kaart met speciale poetsinstructies voor het kind ontwikkeld. Hiermee kan je stap voor stap thuis precies zien hoe je je tanden en kiezen moet verzorgen. De kaart wordt door de tandarts, mondhygiëniste of preventieassistent aan de kinderen meegeven.

Verkrijgbaarheid
Het boekje Silke bij de tandenpoetsjuf kost € 6,50 (exclusief verzendkosten) en is verkrijgbaar in een aantal boekhandels in Leeuwarden, Drachten en Sneek. Het boekje is ook te bestellen bij: Landelijk Bureau van de BOSK, vereniging van motorisch gehandicapten en hun ouders.
Telefoon 030 245 90 90
E-mail: info@bosk.nl
Website: www.bosk.nl

Bron:
De Koerier

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Kindertandheelkunde, Thema A-Z
bleken tanden

Tieners bleken tanden met keukenmiddeltjes

Tienermeisjes die doe-het-zelfkits of keukenmiddeltjes gebruiken om hun tanden te bleken lopen risico op permanente tand- en tandvleesschade. Britse tandartsen waarschuwen voor het groeiende aantal websites dat tieners aanraadt om tanden te bleken met bijvoorbeeld zeep, zout, bleekmiddel, soda-bicarbonaat of zelfs waterstofperoxide.

De doe-het-zelftechnieken worden volgens de Daily Mail steeds populairder als alternatief voor dure professionele behandelingen, zeker bij tienermeisjes omdat ze zich niet kunnen veroorloven.

Professor Anthony Eder zegt in de krant: “Steeds meer tieners maken zich zorgen over hun tanden, vooral wat de kleur betreft. Op het internet vind je tal van tips. Verschillende daarvan kunnen echter schade aanrichten aan gezonde tanden. Soda-bicarbonaat en zout haalt het glazuur van de tanden, waardoor ze bruiner en gevoeliger worden, zeker het gebruik van zure stoffen kan heel wat schade aanrichten.”

Bron:
Algemeen Dagblad

Lees meer over: Communicatie patiënt, Cosmetische tandheelkunde, Kennis, Thema A-Z