facings - tanden

Facings ook mogelijk over bestaande vullingen

Bij mensen met oude, verkleurde vullingen op de voortanden kan het plakken van een dun schildje, een zogeheten facing, uitkomst bieden als alternatief voor het plaatsen van een kroon. Marco Gresnigt, tandarts-onderzoeker in het Universitair Medisch Centrum Groningen, heeft dit aangetoond.

Uit zijn onderzoek blijkt dat het mogelijk is om facings aan te brengen na voorbehandeling van de oude vullingen, zodat het plaatsen van een kroon niet nodig is.

Voor het aanbrengen van een facing hoeft minder gezond glazuur weggeslepen te worden dan bij kronen het geval is. Hierdoor is er minder kans op zenuwpijn wat prettiger is voor de patiënt. Het esthetische effect van facings is vergelijkbaar met, of soms zelfs beter, dan dat van kronen. Gresnigt promoveert op 18 januari aan de Rijksuniversiteit Groningen op dit onderzoek.

Hechting
Gresnigt heeft onderzoek gedaan naar de manier waarop facings gehecht kunnen worden op oude, probleemloze vullingen die niet zijn aangetast door cariës (tandbederf). Tot nu toe was het plaatsen van facings op oude vullingen niet goed mogelijk, waardoor tandartsen weinig keuze hadden dan de oude, verkleurde vullingen weg te halen of een kroon te plaatsen.

Gresnigt heeft onderzocht hoe tandartsen deze (tand)oppervlakken kunnen voorbehandelen om ze geschikt te maken voor facings. Na de voorbewerking wordt een facing van composiet of porselein aangebracht en met cement vastgehecht. Facings hebben een lange levensduur; na 10 jaar is 90% van de facings nog steeds goed gehecht.

Vergelijkend onderzoek
Om de kwaliteit van de meest gebruikte materialen voor facings – porselein en composiet – goed met elkaar te kunnen vergelijken, heeft Gresnigt de zogenaamde ‘split mouth’ methode toegepast. Bij de patiënten werd aan de ene kant van de mond een facing van porselein aangebracht en aan de andere kant een facing van composiet. De omstandigheden waaronder de facings met elkaar werden vergeleken waren op deze manier identiek.

De facings werden direct na plaatsing geëvalueerd en tot 4 jaar daarna. Uit het onderzoek bleek dat beide materialen goed gebruikt kunnen worden voor facings.

Esthetiek
De verfraaiing van het gebit, ofwel de esthetische behandeling, is een belangrijk onderdeel van het tandartsenwerk. Gresnigt verwacht dat steeds meer tandartsen het plaatsen van facings op de voortanden als een welkome aanvulling op de mogelijkheden zullen zien.

Een belangrijk voordeel is dat minder gezond glazuur weggeslepen hoeft te worden dan bij het plaatsen van een kroon het geval is. De kans op zenuwpijn wordt daarmee verkleind. Gresnigt verwacht dat patiënten steeds bewuster met hun gebit zullen omgaan en daarom eerder voor facings zullen kiezen dan voor kronen.

Bron:
UMCG

Marco Gresnigt (Zeist, 1978) studeerde tandheelkunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij voerde zijn onderzoek uit in het Universitair Medisch Centrum Groningen bij het Centrum voor Tandheelkunde en Mondzorgkunde (CTM). De titel van het proefschrift van Gresnigt is ‘Clinical and laboratory evaluation of laminate veneers.’

 

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Slechte adem

Verhelpen slechte adem ook tandartstaak

Wat doet u als u bij een patiënt een slechte adem opmerkt? Maak het bespreekbaar, adviseert universitair hoofddocent tandheelkunde Edwin Winkel. Uw patiënt zal er waarschijnlijk blij mee zijn.

Edwin Winkel deed vorig jaar met collega Albert Tangerman een internetonderzoek naar slechte adem (halitose). Zij ondervroegen daarvoor 50.000 respondenten van het TROS Radar-panel.

Resultaten
Een kwart van de respondenten zei last te hebben van slechte adem. Ook (bijna) een kwart gaf aan daar géén last van te hebben. De overige helft van de respondenten antwoordde met ‘Soms’, of ‘Ik weet het niet’. Verder bleek: hoe ouder de respondenten, hoe minder last zij hebben van ademgeurproblematiek.

Slechts 8,4% van alle respondenten stelde dagelijks te kampen met een slechte adem. Een percentage dat meevalt, volgens Winkel. “In veel publicaties ligt dat cijfer hoger. Maar deze uitslag ontheft tandartsen niet van de taak om de patiënten met slechte adem in hun praktijk op te merken en aan te spreken. Patiënten brengen het onderwerp zelf niet ter sprake, omdat zij niet weten dat u als tandarts het probleem kunt helpen oplossen.”

Tongcoating
De oplossing ligt meestal in het verminderen van de tongcoating, met behulp van een tongschraper (www.TheScrapy.com) of – voor de zwaardere gevallen – een mondspoelmiddel (Halita). De laag bacteriën op de tong is in bijna alle gevallen verantwoordelijk voor de slechte adem, door de productie van drie zwavelhoudende gassen:

  • Methylmercaptaan
  • Waterstofsulfide
  • Dimethylsulfide

Deze gassen lijken ook een rol te spelen bij gingivitis (met name waterstofsulfide) en parodontitis (met name methylmercaptaan). De aanwezigheid van deze gassen in de ademlucht kan worden aangetoond met een gaschromatograaf als de Oral Chroma.


Andere oorzaak
In tien procent van de gevallen heeft de slechte adem een andere oorzaak zoals bijvoorbeeld:

  • een leverstoornis
  • diabetes (dan is er sprake van een acetongeur )
  • uremie (niervergiftiging, waarbij er sprake is van een ammoniakgeur)
  • een KNO-probleem (om dit uit te sluiten laat u de patiënt een minuut lang met gesloten mond ademen door de neus. Ruikt u niets, dan is er geen sprake van een KNO-probleem)
  • het visluchtsyndroom (veroorzaakt door een slechte afbraak van trimethylamine in het lichaam)
  • Er moet nog veel onderzoek gedaan worden aan de zogenaamde ‘bloodborn halitose’, maar daar zijn Winkel en Tangerman hard mee bezig.

Bron:
Verslag door dental INFO, gemaakt tijdens de Dental Review 2011, georganiseerd door Mark Two Communications, 30 september 2011, Jaarbeurs Utrecht

Dr. Edwin Winkel studeerde tandheelkunde aan de Rijks Universiteit Groningen. Van 1981 tot en met 1990 was hij als tandarts algemeen practicus werkzaam in diverse praktijken in Amsterdam. In 1985 was hij een van de oprichters van de Kliniek voor Parodontologie Amsterdam (KvPA) waar hij werkzaam is op het gebied van de parodontologie, implantologie en halitose. Sinds 2005 is Winkel universitair hoofddocent bij de afdeling parodontologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Kijk voor verdere info op www.kvpa.nl.


Jan 2012

Lees meer over: Communicatie patiënt, Congresverslagen, Halitose (slechte adem), Kennis, Medisch | Tandheelkundig, Thema A-Z

NPCF meet patiëntenervaringen via vragenlijst op internet

De Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) gaat mensen vragen wat hun ervaringen zijn met de invoering van vrije prijzen in de mondzorg. Tandartsen (en andere mondverzorgers) mogen vanaf nu zelf hun tarieven vaststellen. De NPCF wil graag weten wat mensen in de praktijk merken van de nieuwe prijzen? Stijgen de prijzen? Veranderen mensen van tandarts? Via een vragenlijst wil de NPCF zoveel mogelijk ervaringen verzamelen.

De NPCF vindt dat het experiment met vrije prijzen in de mondzorg te vroeg komt. Het is nu nog niet mogelijk om online na te gaan hoe een tandarts op kwaliteitsaspecten zoals hygiëne, het aantal patiënten met cariës (gaatjes) en de levensduur van kronen scoort. Samen met de prijzen van de behandeling heb je deze informatie nodig om een goede keuze te kunnen maken voor een tandarts.

Geheimzinnigheid
“Tandartsen moeten verplicht een website hebben waarop de prijzen van hun behandelingen staan. Dat is de voorwaarde die minister Schippers heeft gesteld bij dit experiment met vrije prijzen. Maar nu blijkt dat er niet op gecontroleerd wordt! Ik vind dat ongelooflijk. De minister stelt het verplicht, en vervolgens komen de tandartsen er zo mee weg. Een tandarts hoort in deze tijd een fatsoenlijke website te hebben, waar onder meer duidelijk de prijzen en behandelingen op te vinden zijn. Als patiënt kun je bijna alleen maar prijzen vergelijken als je dat online kunt doen.”

De NPCF is ook benieuwd of de prijzen erg zullen stijgen. “De geheimzinnigheid van tandartsen om hun prijzen pas na 1 januari bekend te maken, belooft hiervoor weinig goeds”, zegt de NPCF. 

Keuzes maken
‘Het wordt beter kiezen voor uw tanden’, is de slogan van de tandartsorganisatie NMT. “Maar er valt nu eigenlijk niets te kiezen voor patiënten. Als je tandarts geen website heeft is het lastig om prijzen te vergelijken met andere tandartsen. En kwaliteit kun je al helemaal niet vergelijken. Hoe kun je dan een goede keuze maken?

We zijn erg benieuwd naar de mening van de patiënt hierover,” zegt Wind. “Pas als je als patiënt echt kunt kiezen op prijs en kwaliteit gaat het systeem werken en ervaren tandartsen een prikkel tot verbetering van hun dienstverlening en het hanteren van een scherpe prijs.” Uit onderzoek van de NOS blijkt dat de prijzen enorm uiteenlopen, met forse stijgingen die niet verklaarbaar zijn. De nieuwsdienst voerde een steekproef uit onder 127 tandartsen.

De vragenlijst staat de komende maanden open. De NPCF heeft ook een vraag-en antwoordenlijst over de vrije prijzen in de mondzorg op de site staan. Daarnaast kunnen mensen in de kennisbank informatie opzoeken of hun vragen stellen bij de Zorglijn van de NPCF.

Bron:
NPCF


Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Voorwaarden voor het leveren van kwaliteit

Voorwaarden voor het leveren van kwaliteit

Louis van Gaal zei ooit: “Kwaliteit wordt geleverd door de kans op fouten te reduceren”. Dit geldt natuurlijk ook voor praktijken. Onderstaande voorwaarden voor het leveren van kwaliteit richten zich dan ook in eerste instantie op het reduceren van fouten. En ‘fouten’ kunt u dan lezen als een verzamelnaam voor alle zaken die mis kunnen gaan in een praktijk. Van een slechte vulling of verkeerde diagnose, tot het antwoordapparaat ’s avonds niet aanzetten en onvriendelijk gedrag van een medewerker tegen een patiënt.

Voorwaarden
Fouten worden gemaakt door ´mensen´ en ´middelen´. We onderkennen dan ook de volgende voorwaarden:
1. Voldoen aan geldende wetgeving en richtlijnen (middelen)
2. Hebben van goed personeel (mensen)

Door wetgeving kan de overheid haar controlerende functie uitoefenen. Echter, veelal bieden wetgeving en richtlijnen een goed inzicht in de fouten die gemaakt kunnen worden binnen een praktijk en de oplossingen hiervoor om deze te voorkomen. Vooral de praktijkrichtlijnen hebben een sturende en duwende werking voor praktijken om te leren van andermans fouten, deze te voorkomen en zodoende de kwaliteit te verhogen. Het volgen en naleven van wetgeving en richtlijnen is dan ook een belangrijk instrument om te meten in hoeverre een praktijk in staat is continu kwaliteit te leveren.

Het staat of valt met een goede uitvoering
Een ISO certificaat, het KEW-dossier, de klachtenregeling, het type B- autoclaaf, etc. zijn allemaal prima uitgangspunten voor kwaliteit. Maar hiermee is niet gegarandeerd dat kwaliteit daadwerkelijk wordt geleverd. Alles staat of valt met de goede uitvoering door het personeel. Worden de afspraken uit het kwaliteitssysteem wel nageleefd? Wordt de stralingsrisicoanalyse bijgewerkt als de praktijksituatie verandert? Wordt de patiënt geïnformeerd over de klachtenregeling? Wordt de autoclaaf goed beladen? Kwalitatief (geschoold) personeel is de tweede voorwaarde. Een basisdiploma gevolgd door bij- en nascholing is cruciaal.

Geoliede machine
Helaas, met het voldoen aan beide voorwaarden levert een praktijk nog niet automatisch kwaliteit. De reden hiervoor ligt in een andere uitspraak die veel gebruikt wordt door sportcoaches – en soms ook door Louis van Gaal -, namelijk: “De chemie ontbreekt”. Bovenstaande voorwaarden moeten gesmeerd worden tot een geoliede machine. Alle medewerkers in de praktijk moeten als team kunnen samenwerken om optimaal te functioneren. Dit begint bij een goede samenstelling van het team, iets om rekening mee te houden in het werving- en selectieproces. De onderling gemaakte werkafspraken moeten worden nageleefd. Blokkades in het team moeten worden overwonnen. Al deze factoren hebben eveneens invloed op de kwaliteit.

Investering
Kortom, het vraagt een continue investering van praktijken om de ontwikkelingen op het gebied van wetgeving en richtlijnen bij te houden en het personeel bij te scholen en te motiveren het beste van zichzelf te laten zien. Deze investering in tijd en geld heeft directe invloed op de kwaliteit. Zoals Loek Hermans, VVD-politicus en onder andere adviseur van de NMT, zei: “Instellingen en organisaties met de hoogste kwaliteit van zorg, halen financieel het hoogste rendement”. Daarnaast zal de praktijkhouder moeten investeren in zijn capaciteiten om blokkades binnen het team te overwinnen door zich bewust te worden van zijn gedrag en het effect daarvan op zichzelf en het team. Eenmaal bewust van zijneigen gedrag zal de praktijkhouder beter in staat zijn om vanuit beide voorwaarden te bouwen aan een geoliede machine.

Noot: In dit artikel wordt de definitie ‘kwaliteit’ vooral bezien vanuit het perspectief van de tandarts / zorgverlener. Voor kwaliteit vanuit het perspectief van de patiënt wordt de voorwaarde om te voldoen aan wet- en regelgeving en richtlijnen als gegeven beschouwd en ligt de nadruk veel meer op ‘zachte’ aspecten als: ‘Wordt de patiënt gerustgesteld?’, ‘Tonen zorgverleners begrip voor het ongemak van de patiënt?’ en ‘Wordt de patiënt vriendelijk te woord gestaan?’.

Door: Sjoerd Kuiken en Mieke Miltenburg

Kuiken Praktijkmanagement toetst, adviseert en begeleidt praktijken op het gebied van kwaliteitsystemen (HKZ / ISO), wet- en regelgeving en het verbeteren van de praktijkvoering. www.kuikenpraktijkmanagement.nl

Coaching Mieke Miltenburg, begeleidt mensen en teams die veel van zichzelf vragen bij het hervinden van hun energie en het bereiken van hun doelen. ‘

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
electrische tandenborstel - poetsen

Hou je mond gezond!

Het onderwijs en tandheelkundig zorgverleners zijn lovend over het landelijke onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’

De meeste lessen worden – op de school – gegeven in de kleutergroepen. Sommige groepen brachten speciaal een bezoek aan de tandheelkundige praktijk.

Poetspakket

Het poetspakket met daarin tandenborstels, tandpasta en preventiefolders voor de ouders, valt bijzonder in de smaak. Veel tandheelkundig zorgverleners en leerkrachten denken dat de kinderen na de les beter hun tanden zullen poetsen. Wilt u weten wat het project precies inhoudt?

 

 

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
handschudden

ACTA-docent ontvangt erelidmaatschap NVGd

Op vrijdag 16 december ontving ACTA-docent Ad van Andel het erelidmaatschap van de Nederlandse Vereniging voor Gerodontologie (NVGd).

Ad van Andel ontving dit erelidmaatschap vanwege zijn verdiensten voor de mondzorg bij ouderen in het algemeen en voor de vereniging in het bijzonder. Het erelidmaatschap werd uitgereikt tijdens het 25-jarig jubileum van de NVGd.

Bron:
ACTA

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Studie

Sponsors gezocht voor tweetal proefschriften UMC St Radboud

Daniël Oortgiesen en Reinoud Klijn werken aan een academische promotie bij UMC st Radboud en zoeken sponsors voor hun proefschriften. Zij deden de onderstaande oproep.

Met dit schrijven willen wij u aanbieden om een bijdrage te leveren aan de kosten van onze academische promotie. Uit ervaring en op grond van de publiciteit die bereikt wordt met een promotie, kunnen we met zekerheid voorspellen dat vakinhoudelijke specialisten die geïnteresseerd zijn in uw producten op deze wijze geïnformeerd worden.

Wij doen u daarom het aanbod om aangemerkt te worden als officiële sponsor. In ruil hiervoor krijgt u afhankelijk van de pakketkeuze een vermelding op het drukwerk van twee afzonderlijke proefschriften. Bovendien kunt u een full color logo plaatsen op de achterzijde van de uitnodiging tot de feestelijkheden rondom de promotiegelegenheid. In de bijlage leest u meer over deze aanbieding.

Proefschrift Daniel Oortgiesen
Het proefschrift van drs. D.A.W. Oortgiesen heeft als titel: “A Tissue Engineering Approach to the Regeneration of Periodontal Tissues.” Daniël is in 2002 als tandarts afgestudeerd aan de Radboud Universiteit Nijmegen en heeft vervolgens een 3-jarige opleiding tot Parodontoloog en Implantoloog gevolgd. Naast zijn werkzaamheden in de kliniek zal hij in deeltijd werkzaam blijven aan de Universiteit.

Proefschrift Reinoud Klijn
Het proefschrift van ir. R.J. Klijn heeft als titel “Bone Augmentation for Oral and Maxillofacial Applications.” Reinoud is in 2009 afgestudeerd als Technisch Geneeskundige aan de Universiteit Twente en is vervolgens ingestroomd in de verkorte opleiding Geneeskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In 2013 zal hij in Nijmegen starten met het traject tot Mond-Kaak en Aangezichtschirurg onder leiding van prof. dr. S.J. Bergé.

Meer informatie
Voor uitgebreide informatie over de inhoud van de beide proefschriften die onder begeleiding van prof. dr. John Jansen en prof. dr. Gert Meijer zijn geschreven kunt u contact met hen opnemen via e-mail.

 

Lees meer over: Kennis, Onderzoek
Samen, samenwerken, hand

Nieuw instituut voor betere kwaliteit zorg

Het belang van de patiënt moet centraal komen te staan bij de activiteiten van het nieuwe Nederlands Instituut voor de Zorg (NIvZ).

Dat is de kern van de het voorstel dat minister Edith Schippers en staatssecretaris Marlies Veldhuijzen van Zanten (beiden Volksgezondheid) donderdag voor advies naar de Raad van State sturen.

Het kabinet wil de kwaliteit, veiligheid en doelmatigheid van de zorg verbeteren. Het nieuwe instituut moet nieuwe initiatieven stimuleren en de bestaande krachten bundelen en gaat op in het huidige College voor Zorgverzekeringen (CvZ), dat het Nederlands Instituut voor de Zorg gaat heten.

Versnipperd
Schippers en Veldhuijzen van Zanten vinden dat taken en verantwoordelijkheden voor kwaliteit in de zorg nu te versnipperd zijn over verschillende instanties.

Kwaliteit
Om de kwaliteit van de zorg blijvend te verbeteren, willen de bewindsvrouwen dat het NIvZ artsen en andere zorgaanbieders stimuleert om professionele richtlijnen te ontwikkelen, waarin de wensen en behoeften van patiënten centraal staan. Als verbeteringen desondanks uitblijven, heeft het NIvZ de bevoegdheid om die af te dwingen.

Bron:
NU.nl

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit
Personeelshandboek

Handboek Integrale Mondzorg

Het verlenen van kwalitatief goede mondzorg aan cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen wordt steeds problematischer. Het Handboek Integrale Mondzorg biedt hulp.

Het Handboek is het resultaat van een gezamenlijke aanpak van de Amsterdamse zorgsector en de Amsterdamse Tandartsen Vereniging. Het boek geeft handvatten voor de organisatie van de mondzorg in de Amsterdamse verpleeg- en verzorgingshuizen.

Waarom het verlenen van goede zorg steeds moeilijker wordt, staat beschreven in het voorwoord: ‘De oorzaak is tweeledig, ten dele wordt dit veroorzaakt door de toenemende zorgzwaarte van de cliëntenpopulatie. Anderzijds is de oorzaak gelegen in de constatering dat de groep cliënten die nog steeds over (een deel van) het eigen gebit beschikken steeds groter wordt. Daarnaast is de verwachting dat deze groep cliënten de komende jaren flink zal groeien. Deze trends maken een adequate mondzorg extra noodzakelijk.’

Het complete Handboek vindt u hier.

Lees meer over: Adviezen, Kennis
Uitleg, handboek

Amsterdams handboek voor mondzorg verpleeghuizen

Het verlenen van kwalitatief goede mondzorg aan cliënten van verpleeg- en verzorgingshuizen wordt steeds problematischer. Het Handboek Integrale Mondzorg biedt hulp.

Het Handboek is het resultaat van een gezamenlijke aanpak van de Amsterdamse zorgsector en de Amsterdamse Tandartsen Vereniging. Het boek geeft handvatten voor de organisatie van de mondzorg in de Amsterdamse verpleeg- en verzorgingshuizen.

Waarom het verlenen van goede zorg steeds moeilijker wordt, staat beschreven in het voorwoord: ‘De oorzaak is tweeledig, ten dele wordt dit veroorzaakt door de toenemende zorgzwaarte van de cliëntenpopulatie. Anderzijds is de oorzaak gelegen in de constatering dat de groep cliënten die nog steeds over (een deel van) het eigen gebit beschikken steeds groter wordt. Daarnaast is de verwachting dat deze groep cliënten de komende jaren flink zal groeien. Deze trends maken een adequate mondzorg extra noodzakelijk.’

Het complete Handboek vindt u hier.

Lees meer over: Kennis, Kwaliteit, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Bot

Betere botgroei rondom een implantaat

Door de vergrijzing neemt het aantal mensen met ouderdomsziektes zoals diabetes, reuma en osteoporose, toe. Deze ziektes tasten de kwaliteit van het bot aan. Wanneer patiënten met deze ziektes botimplantaten zoals een kunstknie of tandimplantaat krijgen, kan dit voor problemen zorgen. Er wordt te weinig nieuw bot wordt gevormd, met als resultaat dat een implantaat afgestoten wordt. Met minuscule (nanometer)patronen, zoals groeven, op het oppervlak van een implantaat, is nieuwe botvorming mogelijk te stimuleren.

Edwin Lamers deed onderzoek naar de reactie van bot- en afweercellen op deze minuscule patronen. Hij stelde vast dat deze patronen de groei van botcellen en de botvorming bevorderen. Daarnaast stimuleren de patronen niet de afweerreactie, maar de wondgenezing. En dat kan zorgen voor een snellere botgroei aan de prothese. Minuscule patronen, zijn veelbelovend voor de botgroei rondom een implantaat, concludeert Lamers. Mogelijk blijven implantaten daarmee steviger in het omliggende bot zitten en gaan zo langer mee.

Promotie
Datum: woensdag 11 januari 2012, 15.30 uur
Locatie: Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2, Nijmegen
Provendus: de heer drs. E. Lamers
Promotors: prof. dr. J.A. Jansen, prof. dr. J.G.E. Gardeniers
Copromotors: dr. X.F. Walboomers, dr. R. Luttge

Biografie
Edwin Lamers (Asten, 1980) studeerde Biomedische Wetenschappen in Nijmegen. Hij verrichtte bovenstaand onderzoek op de afdeling Tandheelkunde van het UMC St Radboud, binnen het onderzoeksinstituut Nijmegen Centre for Molecular Life Sciences. Hij werkt als postdoc bij de Technische Universiteit in Eindhoven.

Bron:
Radboud Universiteit Nijmegen

Lees meer over: Implantologie, Kennis, Onderzoek, Thema A-Z
Gegevens, laptop, geen toegang

Verzekeraar geen toegang tot patiëntgegevens

Zorgverzekeraars krijgen op geen enkele manier toegang tot elektronische dossiers van patiënten. Dat stelde minister Schippers gisteren tijdens een algemeen overleg in de Tweede Kamer.

Schippers kondigde op 8 december het nieuwe plan aan voor het Landelijke Schakelpunt (LSP). Het LSP blijft bestaan en wordt gefinancierd door de zorgaanbieders, de zorgverzekeraars en het ministerie van VWS. De NPCF, VHN, LHV, KNMP richten de Organisatie van Zorgaanbieders op die de infrastructuur zal gaan beheren.

Dossiers bekijken
Karen Gerbrands (PVV) en Renske Leijten (SP) vreesden dat zorgverzekeraars ongeoorloofd de dossiers van patiënten en cliënten zouden raadplegen wanneer zij meebetalen aan een privaat LSP. Schippers stelde hen gerust en verklaarde dat de rol van de zorgverzekeraar is vastgelegd. “De elektronische dossiers zijn alleen toegankelijk voor zorgverleners. Zorgverzekeraars hebben en krijgen geen toegang.” Wanneer de verzekeraars toch de gegevens bekijken, is er sprake van een strafbaar feit. Volgens Schippers staat daar een tot vier jaar cel op.

Toezicht
Met de komst van het private LSP krijgen de patiënten een ‘redelijk veilig systeem’, stelt Schippers. Het toezicht daarop is volgens haar goed geregeld. “De Inspectie voor de Gezondheidszorg en het College bescherming persoonsgegevens houden toezicht. Daarnaast kan de burger zelf ook zijn dossier bekijken en controleren.” Schippers denkt voor de zomer de loggegevens beschikbaar te kunnen stellen aan patiënten. Hiermee kunnen patiënten controleren wie het dossier bekeken heeft.
Pieter Omtzigt (CDA) vraagt verder nog of er ook intern toezicht komt binnen de op te richten Organisatie van Zorgaanbieders. Schippers reageert dat zij deze optie zal doorgeven aan de oprichters.

Verplichte uitwisseling
De PVV en SP zijn ook bang dat de zorgverzekeraars te veel macht krijgen, doordat zij alleen nog contracten zullen afsluiten met hulpverleners die de medische gegevens elektronisch opslaan en kunnen uitwisselen. Hierbij verwijst Schippers naar de richtlijnen die het veld zelf opstelt. “In de basisrichtlijn voor huisartsen is digitale uitwisseling van gegevens verplicht. Deze richtlijn is niet door verzekeraars opgesteld.”

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Actueel, Kennis, Patiëntendossier, Thema A-Z
Tijd, klok, wekker

Vliegen, tanden poetsen of zwanger worden. Wanneer is het beste tijdstip?

In zijn boek “Buy Ketchup in May and Fly at Noon: A Guide to the Best Time to Buy This, Do That and Go There” verzamelde de Amerikaanse auteur gegevens over wanneer bepaalde activiteiten het best kunnen worden gedaan. Ook tandenpoetsen komt aan de orde.

Een bloemlezing

Beste tijdstip om je tanden te poetsen: Ongeveer een uur na het eten. Veel voedingswaren bevatten zuren die het glazuur verzachten. Na een uur verdwijnen die zuren en verhardt het tandemail opnieuw. Tanden poetsen wanneer die zuren nog actief zijn kan het glazuur beschadigen. De zuren nemen sowieso hun tijd om hun ding te doen. Poetsen of spoelen met mondwater schrikt ze niet af.

Beste tijdstip voor een operatie: ‘s ochtends (bij ochtendoperaties treden vier keer minder vaak complicaties op dan bij operaties die tussen drie en vier uur ‘s namiddags worden uitgevoerd).

Beste tijdstip om een medewerker van een helpdesk aan de telefoon te krijgen: zo vroeg mogelijk in de ochtend (laagste volume aan telefoons)

Beste tijdstip om uit te gaan eten: dinsdag (het voedsel is het meest vers en er is weinig volk)

Beste tijdstip om te vliegen: zaterdag (minder vluchten, minder vertragingen, kortere inchecktijden, minder stress)

Beste uur van de dag om te vliegen: op de middag (het variëert maar piloten beamen dat de piekuren in luchthavens overeenkomen met die op de weg)

Beste tijdstip om te sporten: zes tot acht uur ‘s avonds (lichaamstemperatuur op haar hoogst, beste tijd voor spierkracht en -flexibiliteit)

Beste tijdstip voor seks: tussen 10 uur ‘s avonds en één uur ‘s ochtends (de huid is op zijn gevoeligst in de late avond)

Beste tijdstip om opslag te vragen: 5 uur ‘s namiddags (je baas heeft dan minder werk, meer tijd om te luisteren en weet dat hij snel naar huis kan. Ook je lichaamstemperatuur is dan op haar hoogst en maakt je alerter om je eisen optimaal te verwoorden)

Beste tijdstip om zwanger te worden: Augustus en wel om twee redenen:
1. je krijgt je baby in mei en je bent niet zwanger tijdens de hete zomermaanden.
2. Ochtendmisselijkheid treedt meestal op tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap. Wie in augustus zwanger raakt is tegen de eindejaarsfeesten -wanneer mensen elkaar vaker opzoeken- van ochtendmisselijkheid verlost.

Bron:
Express.be

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
App, telefoon

App voor eerste hulp bij kiespijn

De Kiespijn Pro App is een handige tool voor mensen die last hebt van hun tanden. De App is bedacht door tandartsen om patiënten informatie en advies te geven in combinatie met het tandheelkundig advies van de tandarts.

Patiënten kunnen gemakkelijk informatie vinden over hun pijnklacht. De vragen en antwoorden zijn voorzien van goede, begeleidende afbeeldingen.

Kinderen voorbereiden op de tandarts
De App bevat tevens een onderdeel gericht op kinderen. Heeft het kind pijn, is het kind gevallen of is het bang voor de tandarts? De App geeft advies en tips.

Opbrengst van de Kiespijn Pro App
Kiespijn Pro is begaan met andere mensen. Om anderen in de wereld te helpen wordt een groot deel van de opbrengst van de App gedoneerd aan het Nederlandse Rode Kruis ter ondersteuning van eerste hulp activiteiten.

App Store
De Kiespijn Pro App is nu te downloaden in de App Store.
Meer achtergronden bij de App vindt u op de website kiespijnpro.nl

Bron:
Speak.nl

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Pijn | Angst, Thema A-Z
Tandartsen

Tandartsen gezocht voor Serious Request actie in Leiden

TNO en de NMT zoeken tandartsen en mondhygiënisten om tandheelkundige vragen te beantwoorden na het maken van een QLF-foto als actie bij Serious Request in Leiden van 18 tot en met 24 december. Het gaat om 4 uur per persoon, in blokken: 10-14 uur, 14-18 uur en van 18-22 uur.

Tandheelkundige onderzoeksbus staat bij Glazen huis in Leiden
De tandheelkundige onderzoeksbus van TNO heeft in Leiden een standplaats bij het Glazen huis (Serious Request) in Leiden van 18 tot en met 24 december. In samenwerking met het bedrijf Inspektor – van de QLF-camera – biedt TNO tegen betaling van minimaal 50 eurocent, passanten aan om een QLF-foto van hun gebit te maken. Het resultaat – hoe schoon de mond is – krijgt de betrokken persoon per mail. Verder zullen er folders zijn over de verzorging van het gebit en zullen er twee voorlichtingsfilmpjes worden gedraaid, zowel over de verzorging van het kindergebit als ook de verzorging voor het gebit van zorgafhankelijke ouderen.

Geef u op
Mocht u uw steentje bij willen dragen vanuit de tandheelkunde aan deze actie voor Serious Request, door de tandheelkundebus een paar uur te willen bemannen of door sponsoring in welke vorm dan ook, neem dan contact op met ineke.vankempen@tno.nl of annemarie.schuller@tno.nl.

Bron:
TNO
NMT

Dec 2011

Lees meer over: Actueel, Communicatie patiënt, Kennis, Thema A-Z
Patiënt wil beter gebruik van ICT in de zorg

Patiënt wil beter gebruik van ICT in de zorg

Twee van de drie Nederlanders is van mening dat de zorgsector de mogelijkheden van ICT en internet nog te weinig benut. Dit blijkt uit de Ernst & Young ICT Barometer.

ICT te weinig benut
Uit de barometer blijkt dat Nederlandse publiek in het algemeen tevreden is over de prestaties van de gezondheidszorg in ons land. Met een rapportcijfer van 7,1 scoort de sector een ruime voldoende. De gezondheidszorg scoort vooral goed op onderdelen als kwaliteit, service en bereikbaarheid. Het laagst gewaardeerde onderdeel van de dienstverlening is de inzet van ICT. Tweederde van alle ondervraagden is van mening dat de zorgsector de mogelijkheden van ICT en internet nog te weinig benut. Volgens 60 procent van de ondervraagden is een versnelling van de implementatie noodzakelijk. Slechts een minderheid heeft vertrouwen heeft in een succesvolle afloop.

Contact via website of e-mail
“Zorgverleners zijn overwegend mensgericht, wat op zich natuurlijk logisch is”, licht Monique van Dijen, partner bij Ernst & Young Health Advisory Services, de uitkomst van de barometer toe. “Vaak zijn ze echter minder bezig met ICT-toepassingen, waar de afnemers van zorg wel behoefte aan hebben.” Uit het onderzoek blijkt dat ondervraagden veel meer via website of e-mail contact willen hebben met hun zorgaanbieder. Driekwart ziet toekomst in het online afhandelen van administratieve zaken, terwijl 57 procent veel verwacht van de elektronische uitwisseling van medische gegevens.

Verband
Volgens Ernst & Young is er een rechtstreeks verband tussen de kwaliteit van de zorg en de inzet van ICT. Aanbieders waarvan de zorgkwaliteit positief wordt beoordeeld, score ook goed voor wat betreft het gebruik van ICT. Andersom krijgen zorgaanbieders met een lage kwaliteitsscore ook op ICT-gebied een lage waardering. Dat laatste geldt met name voor de ouderenzorg, de ggz en de gehandicaptenzorg. In het onderzoek scoren de apotheek samen met tandheelkundige en paramedische zorgaanbieders het best op het gebruik van ICT.

Bron:
Skipr


Lees meer over: E-health, Kennis
onderzoek, microscoop

Positieve resultaten onderzoek Lesproject Hou je mond gezond!

Zowel het onderwijs als de tandheelkundig zorgverleners zijn lovend over het landelijke onderwijsproject ‘Hou je mond gezond!’. Totaal 560 leerkrachten/leidsters stuurde de enquête in. Vanuit het tandheelkundig team reageerden 413 respondenten. De meeste respondenten komen uit het basisonderwijs (76%), peuterspeelzaal (22%).

In de kleutergroepen worden de lessen het meest gegeven, te weten groep 1 (25%) en groep 2 (26%). De locatie waar de les wordt gegeven is meestal op de school (83%), peuterspeelzaal (12%) en 5% bezoekt de tandheelkundige praktijk.

64% zeer tevreden, 32% tevreden
Van de respondenten uit het onderwijs is 64% zeer tevreden en 32% tevreden over de gegeven gastles door de tandheelkundig zorgverlener. Ook over het maken van de afspraak met de zorgverlener is het onderwijs lovend (62% zeer tevreden, 33% tevreden). Van de zorgverleners vond 89% dat het maken van de afspraak met de leerkracht goed verliep. Over het schriftelijke lesmateriaal is het vak erg tevreden. 87% beoordeelt het materiaal als ‘goed’.

Poetspakket
Het poetspakket met daarin tandenborstels, tandpasta en preventiefolders voor de ouders viel bijzonder in de smaak. 95% van het onderwijs en 86% van het tandheelkundig team vindt het poetspakket een goede aanvulling op de les. Veel tandheelkundig zorgverleners (73%) denken dat de kinderen na de les beter hun tanden zullen poetsen. 66% van de leerkrachten denkt dat en een grote groep (22%) heeft hierover geen idee. Het Ivoren Kruis is trots op deze positieve resultaten en hoopt dat deze resultaten ook voor de komende lessen zullen gelden.

Aanmelden
Zin om zelf eens een keertje voor de klas te staan en te ervaren hoe leuk het is op deze manier met mondgezondheid bezig te zijn? Meld u dan aan via de website van Hou je mond gezond! of stuur een mail . Wie eens wil kijken wat een poetsles inhoudt, kan een demonstratie van het lesproject in de klas bekijken via het promotiefilmpje. Vragen? Stuur een e-mail

Bron:
Ivoren Kruis

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
film, video

TNO instructiekaarten video/DVD verzorgenden van verpleeghuisbewoners

Het aantal mensen in verpleeghuizen met een eigen gebit neemt toe. Uit eerder onderzoek is gebleken dat de mondhygiënische zorg gebrekkig is. Met steun van het fonds OGZ heeft TNO instructiekaarten en een instructievideo/DVD voor verzorgenden gemaakt om de mondgezondheid van verpleeghuisbewoners te verbeteren.

Bekijk de instructievideo/DVD voor mondverzorging verpleeghuisbewoners.

Ontwikkeling en haalbaarheids- en effectstudie. TNO, 2006; KvL/B&G 2006.049. Auteur: Annemarie Schuller.

Bron:
TNO
Auteur: Annemarie Schuller

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ouderentandheelkunde, Thema A-Z
Uitzending

Uitzending ‘Altijd Wat’ over vrije tandartstarieven

Wie betaalt de rekening voor de invoering van vrije tandartstarieven? Wat kunnen we leren van de situatie in Duitsland? Op deze vragen probeerde het NCRV-programma ‘Altijd Wat’  op 6 december een antwoord te vinden.

Bekijk de uitzending van ‘Altijd Wat’ (fragment start in de 20e minuut)

Lees meer over: Actueel, Kennis, Tarieven, Thema A-Z
implanteren

Implanteren met een health game

Het plaatsen van een implantaat is geen spelletje. Toch valt er ook spelenderwijs veel te leren.

De Dental Implant Training Simulation is een toegepaste game, die tandheelkundige studenten en professionals beter leert werken met gebitsimplantaten. Het spel werd ontwikkeld voor het Medical College of Georgia.

In Nederland worden games al bijna dertig jaar toegepast voor de gezondheidszorg. Ze kunnen de effectiviteit van de zorg verbeteren, op het gebied van preventie, patiënteninformatie, therapie en educatie van professionals.

Het aantal toepassingen van health games en het aantal bedrijven en opleidingsinstituten dat zich hiermee bezighoudt, groeit de afgelopen jaren sterk. Volgens het Franse onderzoeksbureau IDATE zal de markt voor serious games in de zorg exploderen. Zij verwacht een jaarlijkse groei van 47 procent, met een totaal van 15 miljard euro in 2015.

Bronnen:
iZovator
Skipr

Lees meer over: E-health, Kennis