Wat als het mis gaat?

Natuurlijk gaan patiënten ervan uit dat een medische behandeling goed verloopt, maar soms gaat er toch wat mis. Bekijk het Zorgzine van de NPCF voor patiënten over ‘Als het misgaat’.

De harde feiten over missers

  • De meeste patiënten (77%) dienen geen klacht in na een medische misser. Meer dan een derde verwacht dat het
    geen zin heeft, anderen hebben er geen energie voor of weten niet hoe een klacht in te dienen.
    Bron: meldactie Consumentenbond.
  • In 2008 kreeg 3% van de patiënten te maken met schade die was ontstaan tijdens de behandeling en die mogelijk voorkomen had kunnen worden, zo blijkt uit onderzoek van NIVEL in 2010. Naar schatting zijn 1960 patiënten als gevolg van vermijdbare fouten overleden.
  • Uit de NPCF-meldactie Patiëntveiligheid blijkt dat 64% van de deelnemers niet werd opgevangen na een medische misser. Veelal werden ook geen excuses aangeboden.
  • Uit onderzoek van NIVEL en KNMG blijkt dat patiënten weinig vertrouwen hebben in de afhandeling van klachten over de zorg. Zo denkt maar 19% dat klachten onpartijdig worden behandeld. En maar 5% gelooft dat de zorg open is wanneer
    er iets mis is gegaan.

Bron:
NPCF



Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wat is je functie?

Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *