NMT beëindigt collectieve beroepsaansprakelijkheidsverzekering

De NMT heeft aangekondigd dat de collectieve beroepsaansprakelijkheidsverzekering voor tandartsen per 31 december a.s. zal worden beëindigd. De reden hiervoor is dat de verschillen tussen de praktijken inmiddels zo groot zijn dat het niet meer passend is om alle deelnemers via eenzelfde premie te verzekeren. Daarnaast zouden tandartsen bij handhaving van de collectiviteit geconfronteerd worden met een forse premiestijging. Dit schrijft Sibbing en Wateler op haar website.

Lees meer over: Ondernemen, Verzekeringen

Rolstoelkantelplateau nieuw bij tandartspraktijk Nieuw Unicum

Tandartspraktijk Unicum heeft sinds enkele weken een noviteit voor rolstoelgebruikers: een kantelplateau in de behandelkamer. Dit schrijft VGN (Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland). De praktijk kan een rolstoel op het plateau plaatsen en deze in elke gewenste stand en hoogte zetten voor de behandeling.

Het plateau is volgens de Engelse leverancier het eerste vaste kantelplateau op het vasteland in Europa. Verschillende zorginstellingen en tandartspraktijken in Nederland hebben wel een een semi-mobiele installatie om rolstoelgebruikers te behandelen.

Voorheen werden de patiënten van tandartspraktijk Nieuw Unicum uit hun rolstoel getild en in de tandartsstoel gezet of in hun eigen rolstoel behandeld. Met het kantelplateau kan de patiënt in z´n eigen rolstoel op het plateau rijden. 80 tot 85 procent van de rolstoelpatiënten kan zo een behandeling ondergaan.

Bron:
VGN

 

Lees meer over: Bedrijven, Praktijkinrichting
Samen zorgen voor tevreden patiënten: 5 tips

Samen zorgen voor tevreden patiënten: 5 tips

Een goede bezetting van de behandelstoelen, een juiste balans tussen controle en behandelingen, tevreden patiënten in de wachtkamer. Welke tandartspraktijk wil dit nu niet? Hoe kunt u zich – naast vakbekwaamheid en goede apparatuur – onderscheiden? Juist, door uw personeel. Uw medewerkers zijn namelijk het visitekaartje van uw praktijk.

Van cliënt naar tevreden patiënt
Zij stralen uit waar u als tandarts(praktijk) voor staat. Alle patiënten krijgen namelijk ook te maken met de balie assistent, tandartsassistente, mondhygiënist en de praktijkmanager. Dus als u wilt dat patiënten de praktijk als gastvrij ervaren dan moet u uw patiënt ook centraal stellen in uw praktijkbeleid. Zo worden u cliënten, tevreden patiënten.

Stappen
Hieronder ziet u een aantal simpele stappen, waardoor u al veel gastvrijer en toegankelijker kunt overkomen en oplossingen op maat kunt bieden:

1. Wat wilt u dat patiënten ervaren?
Goede ideeën worden vaak spontaan geboren. In een enkel geval leggen we de ideeën vast en heel soms delen we deze verkennend met anderen. Ga eens voor uzelf na wat u wilt dat uw patiënten ervaren in uw praktijk. Dit vat u samen in een paar kernwaarden. Bijvoorbeeld gastvrij, oplossingsgericht en meedenkend.

Waak voor te algemene waarden zoals kwaliteit of professioneel. Iedereen verwacht namelijk van een tandarts dat hij een studie tandheelkunde heeft afgerond en regelmatig aan bijscholing doet.

Denk niet alleen in beleidsplannen maar onderschat vooral de meerwaarde en impact van uw eigen medewerkers niet. Als u uw patiënten in de praktijk centraal wilt stellen dan kan dat betekenen dat u een veranderslag moet maken. Verandering kunt u alleen bewerkstelligen als u de eigen medewerkers (laat) meewerken en draagvlak creëert. Dat doet u door goede communicatie, uw medewerkers te betrekken bij uw plannen en ze mee te laten denken over de visie van de praktijk. Als ‘kloppend hart’ van uw praktijk, kunnen zij immers als geen ander zeggen waar de praktijk en het gehele team voor staan.

2. Deel de kernwaarden met uw medewerkers en bespreek wat elke kernwaarde voor uw praktijk betekent
Regulier werkoverleg, een teamdag, evaluatiegesprekken en beoordelingen schieten er vaak bij in, omdat het indirecte uren zijn en geen geld opleveren. Maar klopt deze redenering wel? Als u de patiënt centraal wilt stellen, moet u met elkaar afspreken wat dat dan betekent en welke taken/activiteiten daarbij horen. Deze taken/activiteiten kunnen een functie juist leuker en uitdagender maken. Dit stralen uw medewerkers vervolgens weer uit naar hun collega’s, maar belangrijker nog: óók naar de patiënten.

Laat de praktische invulling van de kernwaarden terugkomen in uw personeelsbeleid
Een goed evaluatie of beoordelingsformulier biedt ruimte voor kernwaarden. Deze gesprekken zijn namelijk essentieel. Veel evaluaties worden gehouden bij het koffieapparaat, maar dat werkt niet. Een medewerker krijgt dan onvoldoende aandacht en waardering. Een medewerker wil graag weten waar hij of zij aan toe is, wat zijn of haar taken en verantwoordelijkheden zijn. Een functieprofiel en een functioneringsgesprek scheppen dus rust, structuur en duidelijkheid. Daarnaast gaat een functioneringsgesprek niet alleen over het functioneren van deze individuele medewerker, maar ook over het functioneren van de praktijk. Hier kunt u als praktijk eigenaar dus ook veel informatie ter verbetering van de praktijk uit halen.

3. Handel conform de kernwaarden
Wees consequent in de naleving van de kernwaarden. Medewerkers doen niet wat u zegt maar wat u als leidinggevende doet. Geef het goede voorbeeld. Het is daarom van belang om kernwaarden te nemen die bij u passen, juist dan wordt het authentiek en positief ervaren. Laat ook het jaarlijkse uitje bijvoorbeeld eens in het thema van een of meerdere kernwaarden staan zodat uw medewerkers de kernwaarden zelf kunnen ervaren.

4. Creëer een cultuur waar iedereen elkaar helpt om uw patiënten iedere dag weer de kernwaarden te laten ervaren
Voorkom dat u de gehele dag de politieagent moet uithangen. Geef medewerkers mede de verantwoordelijkheid om de kernwaarden binnen de praktijk tot leven te laten komen. Vergeet niet te waarderen. Met leuke attenties zoals de ‘actie van de week’ of het ‘compliment van de week’ zet u uw mensen al snel op scherp. Iedereen wordt immers graag gewaardeerd.

5. Zorg dat het team op elkaar is afgestemd
Hierdoor kunt u als praktijkhouder optimaal gebruik maken van de verschillende kwaliteiten in het team. Deze kwaliteiten kunnen elkaar versterken en aanvullen. Hierdoor bent u als groep minder kwetsbaar en zullen de medewerkers meer als een team gaan acteren in plaats van solistisch. Dit versterkt niet alleen het teamgevoel, maar ook het plezier, om iedere dag weer met deze mensen aan de slag te gaan en patiënten te laten glimlachen.

Zorg voor tevreden patiënten doe je samen
Zorg is mensenwerk. Het uitdragen en naleven van een goed personeelsbeleid is daarom zo belangrijk. Dat betekent niet alleen aandacht voor het vak of de patiënt maar een goed personeelsbeleid betekent ook 100% aandacht voor de medewerkers, het hart van de praktijk! De zorg voor blije, tevreden, patiënten is iets wat je samen doet.

Door:
Monique Heijtel. Care4HR biedt helder advies over Human Resources, verzorgt trainingen en kan uw personeelszaken uit handen nemen. Het doel is het verbeteren van de prestaties van de organisatie en de groei van de medewerkers.

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Conflicthantering: hoe behoudt u de regie?

Patiënten worden steeds mondiger. Zorgverleners moeten daarmee leren omgaan. Doorvragen en grenzen stellen, zijn bruikbare interventies bij conflicten.

Op het congres van de Nederlandse Vereniging voor Kindertandheelkunde en de Vereniging tot Bevordering der Tandheelkundige Gezondheidszorg voor Gehandicapten, gaf trainer en adviseur Fenno Moes van de Agressieacademie een presentatie over conflicten, agressie en manieren om daarmee om te gaan.

“Een conflict kan nuttig, functioneel en zelfs leuk zijn. Denk maar eens aan het tv-programma De Rijdende Rechter. Zonder wrijving geen glans. Mensen kunnen door een clash zelfs tot bloei komen. Een nadeel is dat je van een conflict erg moe kunt worden.” Met deze woorden introduceerde dagvoorzitter Ronald Gorter de spreker Fenno Moes.

Soorten conflicten
Waar een conflict is, is er sprake van het willen winnen of verdedigen van belangen. Moes onderscheidt drie soorten conflicten:

Op mesoniveau kennen we bijvoorbeeld de burenruzie. Conflicten op macroniveau betreffen de landelijke of internationale politiek. Het innerlijk conflict ontstaat doordat het iemand niet lukt zich aan de eigen idealen te houden. Dit leidt tot frustratie en soms ook lichamelijke klachten.

Type mens
Ergernissen zijn een voedingsbodem voor conflicten. Het is volgens Moes dus interessant te weten aan welk type patiënt we ons ergeren in de praktijk:

  • Mensen die we niet verstaan wegens een taalbarrière. “Ik au, jij maken!!!”
  • Baliehangers: mensen die over de balie meekijken of -luisteren naar dingen die privé zijn.
  • Consumptiepraters
  • Borstenstaarders
  • Grof gebekten
  • Mensen die geen ‘nee’ accepteren

Agressie
Als mensen in hun belang worden geschaad kan agressie ontstaan. Soms zorgt een beetje agressie ervoor dat je krijgt wat je wilt; vriendelijk zijn helpt niet altijd. Maar er zijn grenzen aan de wijze waarop je mensen kunt aanspreken, en aan de manier waarop je je láát aanspreken.

Frustratieagressie
Frustratieagressie ontstaat als iemand door opgebouwde frustratie ‘explodeert’. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij iemand die een dierbare heeft verloren. Mensen weten niet goed wat te zeggen en proberen de situatie te ontkrachten. Tijdens het condoleren hoort de nabestaande: “Ach, maar je wist toch dat het ging gebeuren, hè?” en “Ik weet wat je voelt.” Deze opmerkingen werken averechts en maken dat iemand zich onbegrepen en juist verdrietiger voelt, en uiteindelijk misschien zelfs agressief.

Wie een dierbare heeft verloren, zit niet te wachten op rationele gedachten of oplossingen. Nee, hij wil medeleven. Zeg niet dat u het begrijpt, want dat doet u niet. Over het algemeen zijn vooral mannen geneigd om snel met oplossingen te komen in plaats van te zeggen “Ach, ben je zo verdrietig? Kom maar even hier.”

Wat dan wel?
Bij frustratieagressie kunt u als volgt handelen:

  • Laat de persoon uitrazen
  • Reflecteer de emotie
  • Vat samen
  • Vraag door


Blijf bij het uitrazen contact houden; kijk niet weg. Luister goed en reageer op maat; wees geen cassettebandje, maar reageer oprecht en gemeend. Doorvragen kan bijvoorbeeld als volgt: “Als ik het goed begrijp dan…?” Zo neemt u weer de regie over het gesprek.

Instrumentele agressie
Bij instrumentele agressie speelt men boos. Het is een hele heftige vorm van agressie, zonder geweld, waarbij iemand op uw gevoelige snaar speelt. Bijvoorbeeld: “Je weet waarvoor ik gezeten heb, hè?” of “We gaan elkaar geen pijn doen, hè?” “Als jij… dan stap ik naar de pers.” Het lijkt op chantage. “Jullie zijn steeds duurder geworden, nou loop ik met een rotte bek.”

De interventie hierbij is dat u grenzen stelt. U gebruikt daarvoor zinnen met ‘als, dan’. Of zinnen met ‘of, of’. Bijvoorbeeld: “Als u nog één keer zoiets zegt, dan moet u mijn praktijk verlaten.” En: “Of u blijft hier staan schreeuwen of we zoeken samen rustig een oplossing.” Hierbij noemt u eerst het onwenselijke gedrag en vervolgens het gewenste gedrag. Mensen zijn nu eenmaal altijd geneigd het tweede te kiezen.

Tot slot heeft Moes nog een suggestie met een knipoog. Mocht een patiënt zeggen: “Doe eens normaal man!”, dan kunnen we het beste antwoorden met: “Doe lekker zelf normaal!”

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Bron: Congres ‘Conflict: distantiëren of confronteren?’ van de NVvK en VBTGG, 2012.

Fenno Moes (1964) is trainer & adviseur. Hij studeerde in 1989 af aan de Faculteit Onderwijs en Opvoeding van de Hogeschool van Amsterdam. Moes is eigenaar van Durga training & acteurs en de Agressieacademie. Hij volgde diverse opleidingen op het gebied van toegepaste psychologie en behaalde in 2010 zijn Bachelors “Violence Reduction” aan de Glamorgan University in Wales. Al meer dan 15 jaar geeft Moes trainingen, workshops en presentaties aan/voor tandartspraktijken, NMT, ziekenhuizen, sociale diensten, verzekeringsmaatschappijen etc.

Nov 2012

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
justice

Vrouw klaagt tandarts aan voor nalaten doorverwijzing mondhygiënist

Een vrouw uit Deventer beschuldigt haar tandarts van het nalaten van een doorverwijzing naar een mondhygiënist. Zij stelt dat haar gebit niet zo slecht zou zijn, als hij haar had doorverwezen. Dit schrijft De Stentor. De zaak werd behandeld bij het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg.

Haar nieuwe tandarts gaf aan dat zij parodontitis heeft waardoor delen van haar gebit moesten worden behandeld. Haar eerdere tandarts zegt dat de vrouw een lichte vorm van parodontitis had in de periode dat hij haar behandelde . Hij zag daarom geen reden voor doorverwijzing naar een mondhygiënist.

Bron:
De Stentor

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Trends en inkomens in de tandheelkunde

De tandarts is steeds vaker een vrouw, werkzaam in deeltijd en als zzp’er. In 2012 wordt een omzetstijging verwacht in de tandheelkunde van 0-3%. De vraag naar mondzorg zal op lange termijn groot blijven door de vergrijzing, het langer behouden van het gebit en populaire ‘make over’-programma’s. Dit en nog meer trends meldt de Rabobank in haar rapport Cijfers & Trends.

De belangrijkste ontwikkelingen in de dentale branche uit het Rabobank-rapport zetten wij hieronder voor u op een rij.

Trends

  • Circa 70% van de huidige tandartsen is man maar het aantal vrouwelijke tandartsen neemt snel toe.
    In de leeftijdscategorie jonger dan 39 jaar is ongeveer 60% vrouw.
  • Tandartsen werken steeds vaker als zzp-er en in deeltijd.
  • Een kwart van de huidige tandartsen is jonger dan 40 jaar. Er worden veel praktijken van oudere tandartsen ter overname aangeboden maar de vraag van starters is beperkt.
  • Het aantal ketens in de mondzorg neemt toe.
  • Tandheelkundig toerisme naar het buitenland (o.a. Turkije en Hongarije) neemt toe.

Vooruitzichten

  • Verwacht wordt dat de nieuwe vaste tarieven vanaf 2013 de rust in de markt terug brengen. In 2012 hebben veel patiënten behandelingen als plaatsing van kronen en bruggen uitgesteld. De Rabobank verwacht dat de vraag in 2013 weer aantrekt.
  • Het aanbod van tandartsen blijft beperkt. Afstudeerders kiezen vaker voor parttime werken. Toestroom van buitenlandse tandartsen en tandheelkundig toerisme vangen dit tekort niet op.
  • Schaalvergroting door vorming van ketens en samenwerking tussen mondzorgaanbieders neemt toe.
    Dit vergroot ook de kracht bij onderhandeling met zorgverzekeraars.

Consumentenvraag

  • 86% van de mensen bezoekt de tandarts, dit was 62% in 1981.
  • Meer mensen behouden hun gebit: 12% van de bevolking boven de 16 jaar is tandloos tegenover 32% in 1981.
  • De vraag naar reguliere mondzorg blijft op peil door de vergrijzing, het langer behouden van het eigen gebit en de populariteit van ‘make-over’-programma’s.
  • Nederlanders gaven in 2011 gemiddeld 178 euro per jaar uit aan de tandarts, met een verdeling van € 94,- voor controles en € 84,- voor behandelingen.

Minder aanvullende verzekeringen

 

  • Door de hoge premies en maximale vergoedingen nemen steeds minder consumenten een aanvullende verzekering (nu 65%).

Tandheelkundig zorgverleners

  • Van alle tandartspraktijken is 64% een soloprakijk.
  • Steeds meer praktijken werken met het meerstoelenconcept waarbij de tandarts samenwerkt met assistenten en mondhygiënisten. Dit kan een omzetstijging van zo’n 50% geven waarbij de omzet per stoel 230.000 euro kan bedragen.
    De kosten nemen hierdoor ook toe waardoor de netto opbrengst per extra stoel 20.000 – 25.000 euro bedraagt.
  • Het aantal aanmeldingen voor de opleiding Tandheelkunde is bijna 4 keer zo groot als het aantal beschikbare plaatsen.
  • Er komen jaarlijks meer tandartsen uit het buitenland dan er studenten afstuderen aan Nederlandse tandheelkunde opleidingen.
  • Per jaar zijn er negen opleidingsplaatsen beschikbaar voor de opleiding tot orthodontist.
  • Er komen steeds meer mondhygiënisten en momenteel zijn er ongeveer 2.850 werkzaam. De  meeste mondhygiënisten zijn vrouw,  70% is onder de 40 jaar en 65% werkt parttime.

Omzet

Tandartsen

  • Een fulltime werkende tandarts heeft gemiddeld een omzet van 230.000 euro per stoel. Gemiddeld heeft een praktijk 2,4 stoelen. Een tweede en volgende stoel levert gemiddeld netto 20.000 – 25.000 euro op.
  • Een startende tandarts in loondienst heeft een inkomen van ongeveer 2.965 – 3.300 euro per maand.

Orthodontisten

  • Een fulltime werkende orthodontist heeft gemiddeld een omzet van ca 565.000 euro. Het kostenpercentage ligt tussen de 65% – 70%.

Mondhygiënisten

  • Een mondhygiënist heeft een gemiddeld uurtarief van 100 euro per uur. De kosten zijn zeer verschillend per praktijk. Veel mondhygiënisten huren een ruimte in een tandartspraktijk en werken op meerdere adressen.

Tandtechnici

  • Er is veel variatie in de omvang van tandtechnische bedrijven.
  • Een kleine tandtechnische praktijk heeft gemiddel een omzet van ca 450.000 euro.
    Tandtechnische laboratoria zien dit jaar hun omzet teruglopen door voorzichtigheid van patiënten bij de aanschaf van kronen en bruggen.

Benchmark
Wilt u bekijken hoe uw omzet en kosten zich verhouden tot de markt? Doe de benchmark via de website van de Rabobank.

Bron:
Rabobank

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er

Uitspraak Gerechtshof Amsterdam maakt tandtechnisch werk fiscaal aftrekbaar

Patiënten kunnen de kosten van kronen en bruggen dit jaar fiscaal aftrekken als deze niet worden vergoed door de verzekeraar. Dit blijkt uit een uitspraak van het Hof Amsterdam. Er is nog niet bekend of de aftrek in 2013 ook mogelijk is. 

Hulpmiddelen
Naar aanleiding van een uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam in februari 2011 onderzocht de VGT de fiscale aftrekmogelijkheden voor kronen en bruggen. Uit deze inventarisatie bleek dat via de Wet Inkomstenbelasting 2001 de mogelijkheid bestaat om specifieke zorgkosten die niet door de zorgverzekeraar worden vergoed af te trekken. Een onderdeel van deze specifieke zorgkosten zijn zogenaamde hulpmiddelen.

In het verleden bestond er bij consumenten onduidelijkheid over het wel of niet aftrekbaar zijn van de kosten van kronen en bruggen. Aan deze onduidelijkheid is in ieder geval voor kronen en bruggen in februari 2011 een eind gekomen door een uitspraak van Hof Amsterdam. De rechter heeft besloten dat kronen en bruggen een hulpmiddel vormen en dat zij zodoende als specifieke zorgkosten
afgetrokken kunnen worden.

Drempel
Belastingplichtigen kunnen door deze uitspraak in de aangifte inkomstenbelasting 2012 de kosten van kronen en bruggen aftrekken, mits niet vergoed door de verzekeraar. Daarnaast is van belang dat de aftrek alleen tot een daadwerkelijke belastingteruggaaf leidt als de specifieke zorgkosten boven een bepaalde drempel uitkomen. Deze drempel wordt bepaald door het verzamelinkomen van de belastingplichtige en zijn/haar eventuele partner. Het verzamelinkomen is het totaal van de inkomens in box I, II en III.

Even rekenen
Bij een verzamelinkomen lager dan € 7.457 bedraagt de drempel € 125 voor alleenstaanden en € 250 voor fiscaal partners.

Bij een verzamelinkomen tussen € 7.457 en € 39.618 bedraagt de drempel voor alleenstaanden 1,65% van het verzamelinkomen. Voor partners geldt de drempel van 1,65% bij een verzamelinkomen tussen € 14.914 en € 39.618.

Bij een verzamelinkomen hoger dan € 39.618 geldt voor alleenstaanden en fiscaal partners een drempel van € 653 + 5,75% voor het meerdere boven € 39.618.

Indien het (gezamenlijk) verzamelinkomen bijvoorbeeld € 45.000 bedraagt, resulteert dat in een drempel van € 962.

Extra aftrek
Belastingplichtigen met een (gezamenlijk) verzamelinkomen dat lager is dan € 34.055 hebben recht op een extra aftrek. Voor belastingplichtigen die op 1 januari 2012 65 jaar of ouder zijn, geldt een extra aftrek bovenop het bedrag van de kosten van hulpmiddelen van 113%. Indien de kosten voor het plaatsen van een brug bijvoorbeeld € 2.000 bedragen, komt de belastingplichtige in aanmerking voor een aftrek van € 2.000 x 113% is € 4.260. Voor belastingplichtigen die op 1 januari 2012 jonger zijn dan 65 jaar geldt een extra aftrek van 40%. Door deze extra aftrek bestaat de mogelijkheid dat belastingplichtigen eerder boven de hierboven genoemde drempel uitkomen.

Voorwaarden 2013 nog niet bekend
Vanaf 2013 kan de fiscus de aftrek van kosten weigeren als het gaat om uitgaven die aftrekbaar zouden worden als uitgaven voor specifieke zorgkosten door wijzigingen binnen het basispakket. De voorwaarden hiervoor zijn nog niet bekend. Gezien de recente wijzigingen in het lenteakkoord door de formatie van PVDA en VVD kan er nog het één en ander wijzigen in de belastingplannen voor 2013.

Bron:
E. Kolsteeg, VGT



Lees meer over: Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen, Wet- en regelgeving

Declaratiesysteem zorgverzekeraars bevat nog steeds fouten

Het systeem waarmee zorgverzekeraars declaraties controleren van zorgverleners bevat nog steeds foutieve gegevens. Dat erkent Vektis, het centrum dat het declaratiesysteem onder haar hoede heeft.

Overleden artsen blijken nog steeds in het systeem te staan. Artsen die in feite niet meer mogen declareren omdat ze uit het BIG-register zijn geschrapt, kunnen met een actieve AGB-code nog steeds hun rekeningen vergoed krijgen. Ook kunnen ziekenhuizen declareren met actieve AGB-codes van artsen die al lang elders werken.

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Britse tandartsen verwachten hoger inkomen in 2013

Bijna tweederde van de Britse tandartsen verwacht in 2013 meer te verdienen dan in 2012. Dit blijkt uit onderzoek van het Britse BDTA Showcase onder 1.500 tandartsen, schrijft Dentistry.

Director of Frank Taylor & Associates Andy Acton, een Britse organisatie voor aan- en verkoop van dentale praktijken, zegt: ‘Deze onderzoeksuitkomst komt overeen met wat we in de markt zien’.

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Ondernemen: niet uw eerste zorg

Medische groepspraktijken worden steeds groter en hiermee ook het beheer van ondersteunende diensten. Te denken valt dan aan: automatisering, beveiliging en brandveiligheid, gebouwbeheer, inkoopmanagement, schoonmaak en RI&E. In de praktijk blijkt dat facilitaire zaken vaak door de praktijkeigenaar zelf geregeld worden, waardoor er minder productieve tijd overblijft voor de eerste en belangrijkste zorg, de patiënt. Contractwaardes worden, met het groeien van praktijken, groter en het beheersen van prijs en kwaliteit dus een absolute noodzaak. Haast een onmogelijke taak, gezien het gebrek aan tijd en actuele kennis. Professionele facilitaire ondersteuning biedt echter de oplossing.

Geen optimale zorg zonder gestructureerde organisatie
Het voeren van een medische praktijk is niet alleen het zorgdragen voor de patiënt. Er moet door de praktijkeigenaar ook rekening gehouden worden met tal van andere organisatorische, facilitaire en administratieve facetten. In praktijk blijkt dit een lastige opgave. In de eerste plaats omdat in het curriculum van medische opleidingen weinig aandacht is voor bedrijfsorganisatorische aspecten. Door de toename van regelgeving en kwaliteitseisen in combinatie met de hoge werkdruk in de medische branche, blijft er weinig tot geen tijd voor alle zaken die bij het ondernemen komen kijken. Daarnaast ontbreekt bij veel medici de affiniteit met de zakelijke kant van de zorg, zij richten zich veel liever op de patiënt. Het leveren van optimale zorg kan echter niet zonder een goed gestructureerde organisatie. Het is belangrijk dat praktijkeigenaren zich bewust worden van de samenhang tussen een goed gestroomlijnde organisatie en het leveren van de beste zorg.

Verborgen risico’s
Praktijkeigenaren die zelf hun ondersteunde processen regelen, kunnen voor onaangename verrassingen komen te staan, met alle mogelijke grote (financiële) gevolgen van dien. Zij zijn zich bijvoorbeeld niet bewust van het feit dat brandverzekeraars niet uitkeren, wanneer er geen actuele back-up bestaat van bedrijfsgegevens na een calamiteit. Een ander probleem wat zich kan voordoen is lekkage aan het dak van het bedrijfspand, wat normaal gesproken een garantiekwestie zou zijn. Wanneer de praktijkeigenaar niet weet dat hij jaarlijks het dak vrij van bladeren dient te laten maken en hiervan dus geen bewijzen kan overleggen, vervalt de garantie. Hetzelfde geldt voor beveiligingsinstallaties, deze dienen jaarlijks te worden onderhouden en periodiek opnieuw te worden gecertificeerd. In alle gevallen draait de praktijkeigenaar zelf op voor herstelkosten als door gebrek aan kennis niet wordt voldaan aan dergelijke eisen.

Professionele facilitaire ondersteuning
Het beheersen van kwaliteit van ondersteunende diensten wordt steeds moeilijker zonder de benodigde vakkennis. Brancheorganisaties spelen op dit probleem in door het aanbieden van ondernemerstrainingen aan medici. Hiermee wordt echter het probleem van het gebrek aan tijd in stand gehouden. De praktijkeigenaar draait door deze werkwijze alsnog zelf op voor de administratieve, organisatorische en facilitaire zaken van zijn onderneming. Een externe partij die zich hierin heeft gespecialiseerd, is dagelijks bezig met het optimaliseren van alle ondersteunende processen en heeft daardoor veel meer en vaak actuelere kennis. Zij zijn in staat facilitaire werkzaamheden efficiënt te regelen, volgens geldende regelgeving, goede inkoopcombinaties en met de nieuwste technieken. In veel situaties is het nuttig of zelfs noodzakelijk om bepaalde ondersteunende processen uit te besteden.

Door:
Michael Joosen, directeur van Heertjes Advies, adviesbureau voor tandartsen. www.heertjesadvies.nl

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees meer over: Management, Ondernemen

Britse patiënt heeft meer vertrouwen in tandarts dan in huisarts

Nieuw onderzoek geeft aan dat 88% van de Britten veel vertrouwen heeft in hun tandarts, zelfs meer dan in hun huisarts. Dit schrijft Dentistry.

De enquête, uitgevoerd door het Britse bureau Bray Leino, laat zien dat bijna 20% van de mensen de relatie met hun tandarts beter vindt dan die met hun huisarts. Het vertrouwen blijkt ook uit de mate van opvolging van advies. Ruim 76% van de mensen volgt het advies op van hun tandarts over de bezoekfrequentie.

Toch zijn de resultaten zijn niet helemaal rooskleurig: meer dan één op de vier mensen (27%) die de tandarts niet bezoekt, geeft angst als reden op voor het wegblijven.

De voorzitter van de British Dental Health Foundation, Dr Nigel Carter, zegt: ‘Het onderzoek is erg motiverend. De uitstekende relatie tussen patiënt en tandarts zal hopelijk leiden tot een betere mondgezondheid door de generaties heen.’

Bron:
Dentistry

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen
var

VAR-verklaring wordt vervangen door webmodule

De VAR-verklaring moet worden vervangen, volgens staatssecretaris Frans Weekers van Financiën. Dit meldt HR-Praktijk.

Volgens Weekers voldoet de huidige VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) niet meer, omdat de ‘vormgeving van ondernemingen zeer divers is’. De huidige methode zorgt tot een extreme groei van het aantal VAR-aanvragen waardoor de Belastingdienst meer meer inhoudelijk kan controleren op misbruik.

Webmodule
Via een webmodule kunnen ZZP’ers en bedrijven straks de arbeidsrelatie toetsen. Dit zal naar verwachting eind 2013 mogelijk zijn.

Bron:
HR-Prakijk

Lees meer over: Financieel, Ondernemen, ZZP-er
internet

Klanten werven en behouden via e-marketing

Welke e-marketing activiteiten zet u in voor werven én behouden van uw patiënt? Lees de column van Cees Hoogerheide, adviseur e-marketing en communicatie.

Tweet: ‘@caricevhouten tandarts. #bang’. Even later: ‘@caricevhouten De tandartservaring van mijn taxichauffeur’. Weer wat later: ‘@caricevhouten Als ik over een paar uur niet twitter is het niet goed gegaan’. Nou zal deze door mij gewaardeerde actrice als fervent twitteraarster best een beetje doorslaan in haar angst voor de tandarts maar daar gaat het hier niet om. Het is het communicatiemiddel dat wordt gebruikt.

Patiënten werven en behouden door kwaliteit en service te leveren en vervolgens een goed gevoel geven. Doe ik al, hoor ik u denken, maar hoe doet u dat? Niet de inhoudelijke kennis maar de totaalbeleving van de patiënt daar draait het om. En communicatie is binnen dat aspect een cruciaal onderdeel.

Verzamelen
Voor zover u hierover nog niet beschikt, start met het verzamelen van aanvullende relevante data van uw patiënten zoals e-mailadressen, facebook en twitter accounts. Zorg er voor dat u op juiste wijze via Google Places en Bing makkelijk te vinden bent en hoog in de lokale ranking terecht komt. Stuur wervingsacties ook naar uw bestaande patiëntenbestand. Nieuws wordt met collega’s, kennissen, vrienden en familie, ‘friends’ en ‘likes’ gedeeld.

Twitter
Open een twitteraccount voor uzelf en een aantal medewerkers, ‘act personal’. De patiënt twittert nog niet? Moedig het aan en laat uw followers groeien. Van openingstijden tot aanbiedingen van speciale behandelingen, tal van mogelijkheden liggen binnen bereik. Reken maar dat leveranciers u binnenkort benaderen om samen met u tot synergy te komen. Tip: Verdeel tweets over de dag of de week. Veel attentiewaarde gaat verloren door een diarree van berichten over followers uit te storten.

Facebook
Facebook kent in Nederland 3,5 miljoen gebruikers en heeft een penetratie van 26% van de online populatie en is nog steeds groeiende. Laat uw patiënten uw Facebook account ‘liken’ en volgen. Het helpt zeker mee aan de totaalbeleving van uw patiënt.

E-mailmarketing
E-mailmarketing is nog steeds het best scorende medium in e-marketing. Maak het u gemakkelijk door d.m.v. een professionele e-mailclient uw nieuwsbrieven te versturen, te analyseren en uw e-maillijsten te perfectioneren. Zorg er voor dat uw website dynamisch is en blijft. Houdt naast uw website regelmatig een blog bij waar u dieper op technische of medische details ingaat.

Lokale evenementen
U komt dichterbij de patiënt te staan door aan lokale evenementen deel te nemen. Organiseer boeklanceringen of een wijnproeverij eens een keer niet bij uw Rotary club, maar maak ze toegankelijk voor uw patiënten. Ooit een tandartspraktijk op de braderie gezien? Als een patiënt het gevoel heeft dat hij niet goed wordt behandeld heeft hij tal van mogelijkheden om zijn onvrede via social media, in familie/vriendenkring en blogs te ventileren. Maar het omgekeerde is ook het geval! Waardeer patiënten en maak ze belangrijk, wees relevant en transparant, u krijgt er hun vertrouwen voor terug.

Tijdens het lezen van dit artikel heeft u vast een aantal keren gedacht ‘dat is nogal wat en daar heb ik al helemaal geen tijd voor’. Dat is juist, maar bedenk dat veel te automatiseren is en een kwestie van discipline en regelmaat zeker z’n vruchten af zal werpen. Daarnaast is er nog altijd de mogelijkheid uw social media management uit te besteden. Maak een goed communicatieplan voordat u aan e-marketing begint en vergeet vooral niet uw medewerkers er bij te betrekken.

Door:
Cees Hoogerheide

Cees Hoogerheide heeft tijdens de laatste zeven jaar van zijn carriére gewerkt als managing-director bij een automatiseringsbedrijf waar hij nog steeds als adviseur aan verbonden is. Als adviseur e-marketing en communicatie deelt hij graag z’n kennis in de dentale wereld. 

Lees meer over: Communicatie, Communicatie patiënt, Kennis, Ondernemen

Marketing tip: Filmpjes vertonen van mogelijke behandelingen tijdens open dag

Hoe vult u uw open dag in? Het vertonen van filmpjes over mogelijke behandelingen kan een informatieve, professionele en leuke manier zijn om bezoekers te informeren over uw praktijk.

Deze tip signaleerden wij na het lezen van informatie over de open dag van De praktijk voor tandheelkunde Adding.

Waar vindt u interessante filmpjes?
– dental INFO, rubriek Video’s, patiëntenvoorlichting
DentalView
Youtube
Vimeo

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

PraktijkApp: Nieuwe app over uw praktijk voor uw patiënt

De makers van KiespijnPro app hebben een nieuwe app ontwikkeld voor tandartsen: de PraktijkApp. Een app voor patiënten met informatie over de praktijk.

Waaruit bestaat de PrakijkApp?
De PraktijkApp voor tandartsen bestaat uit de volgende onderdelen:

  • Ons team: Duidelijk is wie elk teamlid is en welke functie het teamlid heeft.
  • Visie en Werkwijze: hoe gaat de praktijk te werk.
  • Behandelingen: Welke behandelingen voert het team uit.
  • Spoedgevallen: Welk nummer moet de patiënt bellen; link naar kiespijnpro app ingebouwd.
  • Tarieven: Vanaf 2013 komen hier de standaard tarieven in te staan.
  • Famed: Patiënten kunnen eenvoudig inloggen en bijvoorbeeld uitstel van betaling aanvragen.
  • Afspraken: Patiënten kunnen hun huidige afspraak invoeren(met afspraakherinnering) of de praktijk makkelijk emailen met een verzoek voor een bepaalde afspraak. De praktijk kan de patiënt terugbellen op een tijdstip dat het hun schikt.
  • Contact: Het contact scherm bevat alle informatie die een patiënt nodig heeft:
    – Eenvoudig de route naar de tandartspraktijk praktijk vinden.
    – Eenvoudig een mail naar de praktijk sturen.
    – Met een druk op de knop wordt de praktijk gebeld.
    – Met een druk op de knop komt men op uw praktijkwebsite terecht.
    – Er zijn facebook, twitter en linkedin buttons aanwezig die tandartsen optioneel kunt gebruiken.

Patiënten kunnen de praktijkapp gratis downloaden in de Appstore.
Meer informatie vindt u op de website van PraktijkApp.

 

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Tandarts maakt bezoek leuker met muziekboor

Een tandarts in Indonesië maakte een muziekboor om angst voor de vaak gevreesde tandartsboor te voorkomen. Dhanni Gustiana in Central Java verving het zoemende geluid van de boor door muziek uit een MP3-speler. Patiënten kunnen nu hun eigen muziek kiezen tijdens de behandeling. Dit schrijft Dentistry IQ.

‘Ook de kinderen zijn niet meer bang. Ik doe een speelgoedfiguurtje op de boor en vertel hen dat dit figuurtje hun tanden schoonmaakt’, zegt Gustiana.

Bekijk de video


Lees meer over: Communicatie, Ondernemen, Pijn | Angst, Thema A-Z

Patiënten tevreden met hun tandarts

Bijna 97% van de patiënten is tevreden over hun tandarts. Tandartsen krijgen een gemiddeld rapportcijfer van 7,9. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Gezondheid en zorg in cijfers 2012’ van het Centraal Bureau voor de Statiek (CBS). In het rapport doet het CBS verslag van nieuwe cijfers of interessante ontwikkelingen in de statistieken over gezondheid en zorg.

Bron:
NMT

Lees meer over: Ondernemen

Onderzoek: Welke factoren bepalen patiënttevredenheid bij restauratie?

Persoonlijke interactie tussen tandarts en patiënt beïnvloedt het beeld van de patiënt over de vaardigheden en geleverde kwaliteit van restauraties door de tandarts. Dit blijkt uit onderzoek van Dental Practice-Based Research Network (DPBRN) gepubliceerd in de Journal of the America Dental Association (September 2012, Vol. 143:9, pp. 1002-1010).

De onderzoekers van de University of Florida College of Dentistry zagen naast de persoonlijke interactie meer aspecten die zorgen voor patiënttevredenheid, namelijk:

  • Het niveau van comfort ervaren door de patiënt tijdens de behandeling
  • Ervaringen met gevoeligheid van de behandelde kies na de behandeling

Onderzoek
Ruim 5.000 patiënten vulden de vragenlijst in. De resultaten werden in drie gebieden verdeeld:
1. Persoonlijke relatie – comfort
2. Materiaal keuze
3. Zintuigelijke factoren

Hoogste patiënttevredenheid
Patiënttevredenheid was het hoogst bij patiënten:

  • Van tandartsen in kleine praktijken
  • Waarvan restauraties werden hersteld in plaats van vervangen
  • Waarvan tanden werden behandeld, in plaats van kiezen

Bekijk het onderzoek van de Journal of the Amercan Dental Association

Lees meer over: Communicatie, Kennis, Ondernemen, Onderzoek

Overzicht van bevoegdheidsbeperkingen openbaar in BIG-register

Sinds 1 juli van dit jaar worden fouten van zorgverleners openbaar vermeld in het BIG-register. Dit overzicht is via de homepage van de BIG-register website te bekijken.

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
NVM in overleg met VWS over levering tandbleekproducten mondhygiënisten

NVM in overleg met VWS over levering tandbleekproducten mondhygiënisten

Vanaf 1 november 2012 mogen tandbleekproducten met meer dan 0,1% H2O2 en maximaal 6% H2O2 alleen nog verkocht worden aan tandartsen en niet meer aan mondhygiënisten. Deze beperking vloeit voort uit de Europese Richtlijn 2011/84/EU waarin wordt gesteld dat deze tandbleekproducten alleen nog geleverd mogen worden aan ‘dental practitioners as defined under Directive 2005/36/EC’.

Beroepsgroep
In de Richtlijn 2005/36/EC worden mondhygiënisten niet als beroepsgroep genoemd: in veel Europese landen bestaat het beroep van mondhygiënist namelijk niet. Ook in het overleg met de Keuringsdienst van Waren kwam naar voren dat de mondhygiënist niet als rechtmatige gebruiker van deze producten kon worden aangemerkt. De NVM is nu in overleg met het Ministerie van VWS om de mondhygiënist wel als rechtmatig ontvanger van tandbleekproducten aan te merken. Conform artikel 34 van de Nederlandse Wet BIG heeft de mondhygiënist namelijk wel een wettelijke status.

Tandbleekproducten met meer dan 6% H202
Tandbleekproducten met meer dan 6% H202 – of een carbamideperoxide gehalte van meer dan 16,6% –  mogen volgens de Europese Richtlijn vanaf 1 november 2012 niet meer geleverd worden aan zowel tandartsen als mondygiënisten.

Bron:
VGT
NVM

 

 

Lees meer over: Cosmetische tandheelkunde, Ondernemen, Thema A-Z, Wet- en regelgeving