Vlaamse tandtechnieker krijgt in beroep boete voor bleachen

Het hof van beroep in Antwerpen heeft tandtechnicus Filip M. (40) uit Zwalm veroordeeld tot 2.750 euro boete met uitstel, omdat hij gedurende twee jaar verkleurde tanden weer witter had gemaakt. Zijn tandtechnisch labo in Zwijndrecht kreeg dezelfde boete, maar dan effectief. In eerste aanleg waren beide nog vrijgesproken.

Aanklacht
Het Verbond der Vlaamse Tandartsen had in 2008 klacht tegen Filip M. ingediend, omdat bleachen een tandheelkundige ingreep is die enkel door tandartsen mag worden uitgevoerd. Filip M. had bovendien reclame gemaakt voor het bleachen, wat verboden is. Op 30 juli 2008 volgde er een huiszoeking bij de beklaagde waarbij al zijn materiaal in beslag werd genomen. Hij bekende dat hij sinds april 2006 tanden bleekte, maar zijn advocaat voerde aan dat het om een oppervlakkige ingreep ging waarvoor geen diploma tandheelkunde vereist is. Je kan het ook zelf thuis doen of in een schoonheidssalon. In eerste aanleg werden beide beklaagden vrijgesproken, maar het hof van beroep zag dat anders. Het stelde dat het product dat Filip M. gebruikt had, een hoog percentage waterstofperoxide bevat, waardoor het bleachen niet zonder risico was. In de bijsluiter stond bovendien dat het uitsluitend door of onder toezicht van een tandarts gebruikt mocht worden. Het hof verklaarde de 30.126 euro die hij met bleachen verdiend had, verbeurd, alsook het in beslag genomen materiaal. Filip M. moet het Verbond der Vlaamse Tandartsen 1 euro schadevergoeding betalen.

Bron:
Knack.be


 

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Aan welke eisen moeten handschoenen voldoen?

Aan welke eisen moeten handschoenen voldoen?

De nationale NEN expertgroep adviseert gebruikers om extra aandacht te besteden aan eisen uit de normen serie NEN EN 455. De De nationale NEN expertgroep adviseert gebruikers van handschoenen om extra aandacht te besteden aan eisen uit de normen serie NEN EN 455. De serie beschrijft aan welke eisen handschoenen zouden moeten voldoen.

Bescherming tegen risico’s
Correct gebruik en het kiezen van de juiste handschoen is essentieel voor de bescherming tegen risico’s van de gebruiker en patiënt. Een handschoen voor eenmalig gebruik kan in twee categorieën worden ingedeeld. Als medisch hulpmiddel en als persoonlijk beschermingsmiddel.

Het artikel ‘Medische onderzoekshandschoenen, weet wat je aanschaft en gebruikt!’ gaat in op de fysieke eigenschappen, Acceptable Quality Level, allergie en houdbaarheid van handschoenen.

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Tuchtrecht als kwaliteitskenmerk

De NVM gaat het intern tuchtrecht invoeren voor mondhygiënisten. Wat is tuchtrecht precies en wat zijn de voor- en nadelen hiervan?

Aanleiding
Minister Schippers vindt de mondhygiënist een zorgprofessional en wil haar meer bevoegdheden geven. Dit maakte ze in maart duidelijk met een kamerbrief: “De inzet van de mondhygiënisten-nieuwe stijl past in mijn prioriteiten van de juiste zorgverlener op de juiste plaats. Deze mondzorgprofessionals gaan in de naaste toekomst een belangrijk deel van de preventieve en de licht curatieve mondzorg op zich nemen. Ook zie ik in deze nieuwe professional een zorgverlener die bij uitstek geschikt is om kinderen en jeugdigen te behandelen. Om deze redenen wil ik de ingeslagen weg van de taakherschikking in de mondzorg verder voortzetten en uitbreiden. Zo wil ik nagaan of het deskundigheidsgebied van de mondhygiënist kan worden uitgebreid met de bevoegdheid om zelfstandig röntgenfoto’s te maken. Dit moet leiden tot een betere benutting van de voorhanden capaciteit en een verhoging van de kwaliteit.”

Blij
Corrie Jongbloed, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Mondhygiënisten, is erg blij met de overweging van de minister mondhygiënisten zelfstandig röntgenfoto’s te laten maken. Nu heeft de mondhygiënist al een functionele zelfstandigheid voor het maken van röntgenfoto’s en anesthesie. Dit houdt in dat er altijd een opdracht nodig is van een arts. “Opdracht voor voorbehouden handeling is een belemmering voor de mondhygiënist”, aldus Jongbloed. Als de mondhygiënist hiervoor een zelfstandige bevoegdheid krijgt, is die opdracht niet meer nodig. Jongbloed verwacht dat het nog wel een paar jaar zal duren voordat het zo ver is. Tot die tijd is het belangrijk dat de minister vertrouwen houdt in de beroepsgroep.

Vertrouwen
“Als u meer verantwoordelijkheden wilt hebben, dan heeft u daar een extra kwaliteitsborging voor nodig”, zei Wolter Brands tijdens de Algemene Ledenvergadering van de NVM. “En dit kan in de vorm van tuchtrecht”. Om vertrouwen te houden moet de mondhygiënist namelijk wel kwaliteit leveren, deze inzichtelijk maken en verantwoordelijkheid durven afleggen. Het vertrouwen van de minister en de burger krijgt men niet vanzelf, die moeten de mondhygiënisten verdienen. Mede daarom zijn er objectieve maatstaven bedacht, zoals de 18 kwaliteitsindicatoren.
Deze zijn door Zichtbare Zorg (ZiZo) gemaakt en worden nog doorontwikkeld. Belangrijke onderdelen zijn de patiëntenervaringen en visitatie. Deze indicatoren moeten inzichtelijk worden voor het publiek. Transparantie van de kwaliteit schept vertrouwen in de beroepsgroep. “Als de individuele mondhygiënist meer vertrouwen wil krijgen, dan moet men zorgen dat de gehele beroepsgroep vertrouwen wint”, overtuigde Brands. “Reclame maken en met modder gooien naar andere mondzorgverleners is niet het juiste middel. Tuchtrecht echter wel.”

Voordelen
“Tuchtrecht gooit rotte appels eruit en dit werkt ook als waarschuwing. Het geeft duidelijke criteria over wat wel en niet kan”, legde Brands uit. Tuchtrecht zal nooit een schadevergoeding opleggen. Het is niet individueel maar gericht op het publiekelijk vertrouwen in de mondhygiënist.

Wettelijk tuchtrecht
Het wettelijk tuchtrecht heeft een aantal nadelen. Bij de consument leeft, ten onrechte, het bezwaar dat beroepsgenoten elkaar de hand boven het hoofd houden. Voor tandheelkundig zorgverleners is het daarnaast erg vervelend als de zaak lang duurt. De procedure is voor hen onbekend en de gevolgen zijn fors. Een ander nadeel is het openbare karakter: de beschuldigde wordt gauw aan de schandpaal genageld. Ook al wordt iemand niet schuldig bevonden, toch wordt er in de media vaak op een vervelende manier over de kwestie geschreven. Sommige klachten worden bovendien veel te serieus genomen. Brands noemde een voorbeeld van een patiënt die klaagde omdat hij nietjes zou niezen nadat het boortje was afgebroken. En een ander voorbeeld van een man die aangaf dat z’n tandarts afluisterapparatuur in zijn oor had geplaatst.

Intern tuchtrecht
Bij het opstellen van verenigingstuchtrecht – ook wel intern tuchtrecht genoemd – kan rekening worden gehouden met de nadelen van het wettelijk tuchtrecht. Intern tuchtrecht kan er namelijk voor zorgen dat:

  • Futiliteiten niet tot een zitting komen;
  • De zitting niet openbaar hoeft te zijn;
  • Er minder ingrijpende gevolgen zijn, dus bijvoorbeeld geen titelafname of iets dergelijks.

Brands verwacht dat een intern tuchtrechtorgaan het niet druk zal krijgen. “Over het algemeen zijn er erg weinig officiële klachten over mondhygiënisten”, gaf hij aan.

Verslag door Lieneke Steverink-Jorna voor dental INFO, tijdens de Algemene Ledenvergadering van de NVM op 13 april 2012.

Mr. dr. Wolter Brands is tandarts, plaatsvervangend rechter aan de rechtbank in Utrecht en cursusdocent in het postacademisch onderwijs. Brands is gepromoveerd in het gezondheidsrecht. Op zijn naam staan talrijke nationale en internationale lezingen en publicaties over het raakvlak van het gezondheidsrecht en de dagelijkse tandheelkundige praktijk.

Mei 2012

 

Lees meer over: Ondernemen, Tuchtrecht, Wet- en regelgeving
Tandarts moet Movir meer dan half miljoen euro terugbetalen

Tandarts moet Movir meer dan half miljoen euro terugbetalen

Op 26 april deed de rechtbank Arnhem uitspraak inzake vermeende misleiding en schending inlichtingenplicht door een tandarts jegens inkomensverzekeraar Movir.

Arbeidsongeschikt melding
Twee broers en een zwager van de betreffende tandarts raakten ernstig gewond bij een steekpartij. De tandarts meldde zich twee dagen later arbeidsongeschikt bij Movir. De jaren erna ontving de tandarts een arbeidsongeschiktheidsuitkering van zijn verzekeraar totdat deze per toeval stuitte op een internetartikel. Uit dit artikel bleek dat de man een tweede tandartsenpraktijk had overgenomen en kennelijk helemaal niet zo arbeidsongeschikt was.

Terugbetaling
De tandarts moet nu op last van de Arnhemse rechtbank € 447.227 aan onterecht uitgekeerde bedragen aan Movir terugbetalen, plus de premiebetalingsverplichting over betreffende periode vanaf 2006 en onderzoekskosten van CED. Dit alles vermeerderd met wettelijke rente, beslag- en proceskosten van Movir.

 

Lees meer over: Ondernemen, Verzekeringen
patient-als-tevreden-klant-

Wat als elke patiënt een tevreden klant moet worden? – BNR-debat

Wat als de patiënt een tevreden klant moet worden? Tijdens het radiodebat De Nieuwe Wereld vroeg BNR het aan verschillende spelers uit het veld: mensen die hun nek durven uit te steken, beleidsmakers, politici en verzekeraars.

Conclusie
Het Nederlandse zorgsysteem wordt gestuurd door de verkeerde prikkels. En dus kan de zorg efficiënter en goedkoper. Dat is de belangrijkste conclusie van het debat.

Juiste prikkels
Ook minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is op zoek naar de juiste prikkels. ‘Er is al een flink aantal zaken aan het veranderen. Kijk bijvoorbeeld naar de verzekeraars. Sinds het begin van dit jaar krijgen ze geen extra’s meer als zij hun budget overschrijden.’

Tot die tijd kregen zij een verevening als ze erover heen gingen. Nu dat is afgeschaft, moeten de verzekeraars veel scherper inkopen. ‘We gaan dus afrekenen op prestatie’, aldus de minister.

Experimenteren
Maar dat is niet het enige. De minister wil bovendien experimenteren met verschillende financieringsmodellen, door het hele land. Dus niet alleen het model gebaseerd op prestatie, maar ook alternatieven. ‘Die alternatieven kunnen ontwikkeld worden door de mensen uit de praktijk, in plaats van door mensen die eerst 10 jaar gaan studeren hoe het beter kan.’

Iedereen kan zich aanmelden. ‘Ik wil snel kunnen vergelijken’, aldus de minister. Als voorbeeld noemt ze de samenwerkingen tussen ziekenhuizen. De ene keer eindigt het in een fusie, de andere keer vormen ze een corporatie.

Chinese keizer
Neuroloog aan het UMC St Radboud Bas Bloem vindt dat artsen beloond moeten worden zoals de geneesheer van de Chinese keizer: hij wordt alleen betaald voor de dagen dat de keizer gezond is. Bovendien vindt Bloem dat de patiënt veel meer bij de behandeling betrokken moet worden.

‘Geef ze inzicht in de medische keuzes en de kosten. Zo kunnen ze meekiezen en krijgen de artsen ook een beter zicht op wat belangrijk is voor de patiënt.’ Op deze manier krijgen zorgaanbieders de juiste prikkels. Het gaat om genezen, niet om het draaien van veel omzet’, zegt Bloem.

Kortere zorgbehoefte
Ook Jos de Blok van Buurtzorg Nederland vindt dat de zorg op een andere manier geprikkeld kan worden. Hij heeft met zijn thuiszorgorganisatie aangetoond dat zijn patiënten een kortere zorgbehoefte kunnen hebben. ‘En dat zou beloond moeten worden’, aldus De Blok.

Buurtzorg Nederland werkt met kleine teams van hoogopgeleide verpleegkundigen, die in direct contact staan met de patiënt. De management laag is uit deze organisatie verwijderd. ‘Als er een manager is, gaat de rest achterover zitten’, aldus De Blok.

Meer zeggenschap
Chris Oomen van DSW vindt dat verzekeraars het meer voor het zeggen moeten hebben: laat ze ziekenhuizen kopen, dan kunnen ze meer invloed uitoefenen op de specialisten, en de raden van bestuur en –toezicht.

Oomen wilde eerder een ziekenhuis overnemen, maar dat is tegengehouden door de politiek. ‘Maar als die kans nog een keer voordoet, zal ik het zeker nog een keer proberen.’

Bron:
BNR

Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Opdrachtgever kan vertrouwen op VAR-WUO

Hoewel de Belastingdienst regelmatig vraagtekens zet bij afgegeven VAR-verklaringen kan een opdrachtgever doorgaans vertrouwen op een afgegeven VAR-WUO mits aan de voorwaarden zijn voldaan. Dat concludeert Karin Herman op de website van Baker Tilly Berk naar aanleiding van een Arnhemse uitspraak.

Bron:
PleinPlus

Lees meer over: Ondernemen, Personeel

Twitter-tweets niet te bestempelen als zakelijke contacten concurrentiebeding

In veel arbeidsovereenkomsten zijn relatie-, geheimhoudings- en/of concurrentiebedingen opgenomen. Het Hof oordeelde dat twitterberichten geen overtreding van het relatiebeding opleveren maar dit wil dat niet zeggen dat dit voor alle situaties geldt.
Voorzichtheid blijft dus geboden.

Social media
Doordat steeds meer mensen en bedrijven maken gebruik van social media, zoals Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter, neemt de kans toe dat ex-werknemers (bedoeld of onbedoeld) een relatiebeding overtreden, met alle gevolgen van dien. Zo bepaalde het Hof Amsterdam dat het via Hyves benaderen van oud-collega’s om eens te komen praten over een overstap in strijd was met het relatiebeding/ronselbeding. Dat beding bepaalde dat het de ex-werknemer niet was toegestaan om actief te werven onder medewerkers van de oude werkgever. Ook de rechtbank Arnhem oordeelde recent dat het via LinkedIn contact hebben met een relatie van de ex-werkgever eveneens een overtreding van het relatiebeding oplevert.

Procedure Hof Den Haag
Onlangs werd aan Hof Den Haag de vraag voorgelegd of twitterberichten (tweets) konden worden gezien als het ‘onderhouden van zakelijke contacten’ en er dus sprake was van een overtreding van het relatiebeding. Het Hof komt tot de voorlopige conclusie dat dit niet zo is. Het Hof overweegt hierbij dat bij Twitter, anders dan bij Hyves, Facebook en LinkedIn, geen persoonlijke uitnodiging en acceptatie nodig is en dat het ‘volgen’ een eenzijdige actie vanuit de volger is.

Feiten
Bij zijn indiensttreding is de werknemer met de werkgever een relatie-, geheimhoudings- en concurrentiebeding overeengekomen. Op grond van dit concurrentiebeding is het de werknemer niet toegestaan om binnen 12 maanden na beëindiging van het dienstverband een gelijksoortige functie te bekleden bij een concurrent van werkgever of vanuit een eigen onderneming, binnen een straal van 45 km van het kantooradres van werkgever. Op overtreding van het concurrentiebeding staat een boete van € 30.000.

Concurrentiebeding
In 2011 heeft werknemer zijn arbeidsovereenkomst met werkgever opgezegd en wil hij in dienst treden bij een concurrent die is gevestigd op ongeveer 38 km afstand van het kantooradres van de werkgever. Voor de werknemer in dienst treedt bij de concurrent vordert hij schorsing van het concurrentiebeding. De kantonrechter heeft de vordering tot schorsing toegewezen.

In hoger beroep overweegt het Hof dat een werkgever in beginsel alle rechten heeft om zich, ter bescherming van zijn bedrijfsdebiet, te beroepen op de gelding van een met een werknemer overeengekomen concurrentiebeding. Dit is anders als in verhouding tot het te beschermen belang van de werkgever, de werknemer door dat concurrentiebeding onbillijk wordt benadeeld.

Het belang van werkgever bij volledige handhaving van het concurrentiebeding is duidelijk: de werkgever wenst zijn bedrijfsdebiet te beschermen. Het belang van de werknemer is in dit geval gelegen in de mogelijkheid zich te verbeteren en te ontwikkelen, zowel op het financiële als ook op het vakinhoudelijke vlak.
De werknemer voerde daartoe onder meer aan dat het aanvangssalaris bij zijn nieuwe werkgever 37% hoger ligt dan het laatstverdiende salaris bij de werkgever, hij aanspraak maakt op veel ruimere emolumenten (zoals extra vakantiedagen, een onkostenvergoeding, een betere pensioenregeling en bonusregeling, korting op verzekeringen, een leasevergoeding en betere studiefaciliteiten) én dat de doorgroeimogelijkheden op het vakinhoudelijke vlak, gelet op de grotere omvang en bredere oriëntatie op de wereldmarkt van zijn nieuwe werkgever, groter zijn.

Belang werkgever wijkt voor belang werknemer
Het Hof komt tot het voorlopige oordeel dat het belang van de werknemer om bij zijn nieuwe werkgever werkzaam te zijn zo groot is, dat het belang van de ex-werkgever daarvoor moet wijken. Bij zijn oordeel houdt het Hof ook rekening met het feit dat het overeengekomen relatiebeding en het geheimhoudingsbeding wel van kracht blijven. Door onverkort aan het concurrentiebeding vast te houden wordt de werknemer te ernstig benadeeld, aldus het Hof. Het Hof geeft daarbij aan zich te realiseren dat het relatiebeding en het geheimhoudingsbeding, niet die bescherming bieden die het handhaven van het concurrentiebeding met zich meebrengt, maar het Hof schat vooralsnog in dat die bedingen de ex-werkgever afdoende beschermen.

Twitter en relatiebeding
De werkgever stelt echter er geen vertrouwen in te hebben dat de werknemer het relatie- en geheimhoudingsbeding na zal leven en verwijst daarbij naar verschillende twitterberichten van de werknemer. Uit die berichten blijkt dat de werknemer voor zijn nieuwe werkgever op zoek is naar zzp’ers op het gebied van ‘finance’.

Volgens het Hof begeeft de werknemer zich met die berichten met betrekking tot het nakomen van het relatiebeding mogelijk op glad ijs, maar vooralsnog is het Hof van oordeel dat met die berichten nog geen sprake is van het ‘onderhouden van zakelijke contacten’ zoals door het relatiebeding verboden. Ook niet als men hierbij zogenaamde ‘volgers’ betrekt. Het volgen op Twitter is een eenzijdige actie vanuit de volger en niet specifiek geïnitieerd vanuit de eigenaar van het gevolgde twitteraccount. Een uitnodiging daarvoor en een acceptatie daarvan zijn niet nodig, zoals wel het geval is bij de persoonlijke accounts op Facebook of LinkedIn.

Conclusie
Voor werknemers blijft het dus oppassen met social media. Het accepteren van een connectie of een vriendschapsverzoek kan al (onbedoeld) een overtreding van het relatiebeding betekenen. Dit zal uiteraard mede afhangen van de formulering van het beding. Hoewel het Hof in bovenstaande procedure tot het voorlopige oordeel komt, dat de twitterberichten geen overtreding van het relatiebeding opleveren, wil dat niet zeggen dat dit voor alle situaties geldt. Voorzichtigheid blijft dus geboden!

Werkgevers zullen bij het formuleren van geheimhoudings- en relatiebedingen rekening moeten houden met het toenemende gebruik van social media. Ook kan het zinvol zijn met het oog op mogelijke overtredingen van het relatiebeding af en toe eens een kijkje te nemen op de diverse social media.

Bron:
Flynth

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving, ZZP-er

Initiatiefnota Tweede Kamer voor strafbaar stellen acquisitiefraude

De Tweede Kamer heeft een initiatiefnota geschreven om binnenkort acquisitiefraude strafbaar te stellen. Hierdoor kunnen malafide bedrijven, die andere bedrijven en organisaties bestoken met spookfacturen, worden aangepakt.

Steunpunt Acquisitiefraude
Het bedrijfsleven lijdt jaarlijks 400 miljoen euro schade door spookfacturen en andere vormen van acquisitiefraude. Het aantal klachten van ondernemers dat Steunpunt Acquisitiefraude binnenkrijgt stijgt de laatste tijd explosief. Ondernemers worden misleid en uitgelokt om te betalen voor iets dat ze niet willen. VNO-NCW en MKB-Nederland werken samen met het steunpunt acquisitiefraude. Zij adviseren altijd melding te maken bij het Steunpunt Acquisitiefraude als zij fraude of oplichting vermoeden.

Fraudeurs openbaar
De Tweede Kamer wil reclameverkopers verbieden om ondernemers te werven voor gidsen of telefoonboeken, zonder dat expliciet duidelijk is dat het aanbod tegen betaling is. Fraudeurs mogen straks aan de schandpaal genageld worden door openbaarmaking op internet. Daarnaast wordt ook de positie van het slachtoffer verbeterd door hen de mogelijkheid te geven schadevergoeding te vorderen.

VNO-NCW en MKB-Nederland zijn blij dat het probleem nu op de politieke agenda is gezet. De ondernemersorganisaties hopen dat alle andere partijen zich zullen aansluiten bij dit initiatief. Dan kan deze problematiek worden aangepakt en de economische schade terug worden gedrongen.


Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Lijst met spookfacturen

Ondernemers ontvangen nog steeds spookfacturen in de brievenbus. Het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF) geeft op haar website een overzicht van spooknota’s.

Spooknota´s zijn te omschrijven als zeer op facturen lijkende aanbiedingen, waarbij goed op de kleine lettertjes moet worden gelet:
“dit is geen factuur maar een aanbieding/offerte”. Spooknota´s bevatten vaak kenmerken die de suggestie wekken dat er al een klantrelatie met de ondernemer bestaat. Niets van al dit is waar. Op de website van de SAF vindt u een overzicht van bedrijven waarover een melding is gemaakt.

Bekijk een lijst van frauderende bedrijven op Info.nu

 

Lees meer over: Financieel, Ondernemen

Fiscale regels gezamenlijke kosten

U bent zelfstandig praktijkhoudend tandarts en gebruikt bedrijfsmiddelen samen met een collega die ook zelfstandig is.
U heeft geen maatschap. Hoe mag u de kosten verdelen van de fiscus?

Wanneer u als zelfstandig praktijkhoudend tandarts bedrijfsmiddelen samen met een collega gebruikt, maar niet samenwerkt door middel van een maatschap, deelt u vaak de gezamenlijke kosten. Een dergelijke situatie wordt aangeduid als gezamenlijkheid.

Kostenverdeelovereenkomst
Om de onderlinge verrekening van deze kosten buiten de sfeer van de BTW te houden, wordt de wijze van verrekening vaak geregeld in een kostenverdeelovereenkomst. De fiscus stelt eisen aan de in deze overeenkomst opgenomen verdeelsleutels. Deze moeten uitgaan van vaste verhoudingen en mogen niet variabel zijn.

Geen wijzigingen
Eénmaal afgesproken verdeelsleutels mogen niet worden gewijzigd gedurende de hele periode dat de gezamenlijkheid bestaat. Het is niet mogelijk om veranderingen, bijvoorbeeld het toerekenen van een groter aandeel in de kosten in verband met een toename van het aantal gewerkte dagen, door te voeren. Het is ook niet mogelijk om de verdeelsleutels voor een bepaalde termijn af te spreken, om na het verstrijken van deze periode de afspraken te herzien tussen dezelfde partijen.

Alle aanpassingen leiden naar oordeel van de Belastingdienst tot een beëindiging van de gezamenlijkheid en het ontstaan van belaste leveringen voor de BTW. Bij een toe- of uittreding van een deelnemer in zo’n gezamenlijkheid ontstaat een nieuwe situatie en is een herziening van de afspraken wel toegestaan.

Bron:
NMT


Lees meer over: Financieel, Ondernemen, Wet- en regelgeving

Een kwart van de artsen zwicht voor intimidatie patiënt

Eén op de vier tandartsen, huisartsen en fysiotherapeuten heeft wel eens een behandeling uitgevoerd of juist nagelaten na intimidatie door een patiënt. Een vijfde van de hulpverleners geeft aan een patiënt vanwege intimidatie te hebben doorgestuurd, terwijl dat anders niet was gebeurd. Dit meldt de VvAA, organisatie voor medische professionals, na een onderzoek onder bijna 1000 leden. Volgens het onderzoek verwacht 75 procent van de zorgverleners dat de kosten van de zorg vanwege intimidatie verder zullen stijgen.


Lees meer over: Communicatie, Ondernemen

Arseus zet groeiversnelling in

Arseus heeft in het eerste kwartaal tegen de economische stroom in vrijwel de hoogste autonome groei in zijn vijfjarige bestaan gerealiseerd. De grootste meevaller vormde de autonome omzetgroei van 5% bij Dental, vooral omdat deze divisie vorig jaar nog kromp. Van het feit dat tandartsen in Nederland sinds begin dit jaar vrij zijn in het bepalen van hun tarieven, hadden de op laboratoria gerichte activiteiten een beetje last. „Sommige patiënten besloten om even geen kroon of stifttanden te plaatsen, vanwege de onduidelijkheid over de vergoeding”, aldus de topman, die het nog te vroeg vindt om van een structurele verbetering bij Dental te spreken. „Ondanks de economische onzekerheid waren tandartsen bereid om grote uitgaven te doen. Het is echter de vraag of zich dat doorzet.”

Bron:
Telegraaf

Lees meer over: Financieel, Ondernemen
weigeren - accepteren

Artsen mogen zorg weigeren aan agressieve patiënten

‘Artsen hebben in beginsel een zorgplicht, maar zijn niet verplicht om in alle situaties een patiënt te helpen.’ Zo reageerde KNMG-voorzitter Arie Kruseman in het Radio 1 Journaal op het actieplan ‘Veilig werken in de zorg’. Minister Schippers vindt dat hulpverleners hulp mogen weigeren aan gewelddadige patiënten. Elke zorgsector daarin moet zelf aangeven wat acceptabel is.

Bron:
KNMG

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving

Auteursrechten voor achtergrondmuziek bij tandarts in België

De Belgische auteursrechtenvereniging Sabam heft auteursrechten voor achtergrondmuziek in de wachtkamer van de tandarts in België. Sabam heft geen auteursrechten voor achtergrondmuziek in tandartspraktijken. “Maar in de wachtzaal doen we dat wel, want dat is een openbare plaats”, zegt Jérôme Van Win, in reactie op de uitspraak van het Europees Hof in een Italiaanse zaak.

Europese Hof
Het Europese Hof oordeelde dat tandartsen geen auteursrechten moeten betalen voor de achtergrondmuziek die in hun particuliere praktijk te horen valt. Uit het arrest en de eerdere conclusie van de advocaat-generaal van het Hof kan volgens een bron bij het Hof echter opgemaakt worden dat de Europese rechters daarmee ook de wachtzaal bedoelen. “De patiënten van een tandarts gaan uitsluitend voor tandverzorging naar een tandartspraktijk en daarbij is een uitzending van fonogrammen geen aan tandverzorging inherent aspect. Zij horen toevallig en buiten hun wil bepaalde fonogrammen, afhankelijk van hun aankomsttijdstip in de praktijk en hun wachttijd alsook van de aard van de behandeling. In deze omstandigheden kan niet worden verondersteld dat de normale kring van patiënten van een tandarts ontvankelijk is voor de betrokken uitzending”, stelt punt 98 van het arrest. Het Hof oordeelde donderdag ook dat hoteluitbaters wel auteursrechten moeten betalen voor de radio’s en tv’s in hun kamers. Sabam heft nu al auteursrechten voor hoteluitbaters. Op dat vlak verandert de uitspraak dus niets.

Bron:
Knack.be

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
Kalender

Goede Vrijdag: verplichte vrije dag of niet?

Hoe zit het ook al weer?
Op 6 april 2012 is het Goede Vrijdag. Zowel lagere als hogere scholen, overheidsinstellingen en gemeente- en provinciehuizen zijn gesloten. Maar hoe zit het nou ook al weer? Is Goede Vrijdag een verplichte vrije dag of niet? Direct antwoord op al je personeelsvragenP&O-abonnement
Onder welke cao valt mijn bedrijf? Mag mijn werknemer zorgverlof opnemen als oma ook op kan passen? Mijn werknemer zegt dat… méér… Prijs150,- per kwartaal ex. 19% btw

Het antwoord is: nee, je bent als tandarts of mondhygiënist niet verplicht op Goede Vrijdag je praktijk te sluiten of je werknemers vrij te geven. Goede Vrijdag – waarop de dag dat Jezus werd gekruisigd wordt herdacht – is alleen een verplichte vrije dag voor sectoren waarin ambtenaren werkzaam zijn zoals scholen en gemeentehuizen. Daarom zijn winkels, zakelijke dienstverleners en ook banken over het algemeen gewoon open. Ook de effectenbeurzen sluiten niet.

Bron:
MKB Servicedesk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Apps - social media

Amerikaanse artsen bestraft voor misbruik social media

Medische tuchtcolleges in Amerika leggen harde straffen op aan artsen die social media verkeerd gebruiken. Dat blijkt uit een studie in de Journal of the American Medical Association. Voor het onderzoek zijn 48 directeuren van de 68 tuchtcolleges in Amerika ondervraagd.

Bron:
Zorgvisie

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
zzp

Zzp’er krijgt gelijk Hoge Raad conflict arbeidsongeschiktheid met opdrachtgever

De werkgeversorganisaties vinden het “prematuur” om grote gevolgen te verbinden aan een uitspraak van de Hoge Raad over de verantwoordelijkheid van bedrijven voor zzp’ers die zij inhuren.

Doorbraak
Aanleiding was een slepend geschil tussen een werkgever en een zzp’er die arbeidsongeschikt is geworden. De advocaat van de zelfstandige in kwestie noemt de uitspraak van de Hoge Raad een doorbraak,

Eigen verantwoordelijkheid
VNO-NCW en MKB-Nederland willen daar niets van weten. Ze zeggen dat zzp’ers een eigen verantwoordelijkheid hebben. “Die eigen verantwoordelijkheid geld ook op het terrein van gezond en veilig werken.”

Het hoogste rechtscollege stelt dat bedrijven in sommige gevallen een zorgplicht hebben voor zelfstandige arbeidskrachten die bijvoorbeeld arbeidsongeschikt worden. Dat betekent dat bedrijven aansprakelijk kunnen worden gesteld.

Invalide door bedrijfsongeval
De uitspraak gaat over een zzp’er die in 2005 door een bedrijfsongeval invalide was geworden. Hij had geen arbeidsongeschiktheidsverzekering en claimde een schadevergoeding. Het bedrijf wees dat af, omdat de man geen vast dienstverband had. Het bedrijf werd in jarenlange procedures steeds in het gelijk gesteld, maar de Hoge Raad denkt er anders over dan de lagere rechters.

De Hoge Raad leidt uit de wet af dat de zorgplicht van bedrijven voor zzp’ers niet anders is dan voor gewone werknemers. Er is “geen goede grond” om kleine zelfstandigen anders te behandelen, stelt het rechtscollege. “Temeer daar zij niet altijd over een behoorlijke verzekering beschikken tegen bedrijfsongevallen.”

Zorgplicht
Advocaat Stefan Sagel van de invalide zzp’er zegt dat een rechter nu moet onderzoeken of het bedrijf aan zijn zorgplicht heeft voldaan. “Als dat niet zo is, kan mijn cliënt schadevergoeding eisen. Het gaat dan om smartegeld voor het verliezen van zijn been en voor inkomensschade, doordat hij niet meer kan werken.”

De uitspraak geldt volgens Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam, voor lang niet alle 800.000 zelfstandige arbeidskrachten. “Het gaat vooral om zzp’ers die in in feite net zo functioneren als een gewone werknemer, zoals bouwvakkers die langdurig voor één opdrachtgever werken.”

Bron:
MKBned.nl

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving, ZZP-er
Tuchtrecht

De Uitspraak: Mag een kaakchirurg na een consult op tafel slaan en de patiënt aan de arm trekken?

Mag een kaakchirurg na een consult zijn stem verheffen, op tafel slaan en de patiënt aan de arm wegtrekken? Een patiënte klaagt bij het tuchtcollege over een kaakchirurg. Zij vindt dat hij wreed met haar omging en haar mishandelde. Wat is het oordeel? Het tuchtcollege vindt schreeuwen onnodig en onprofessioneel. Het trekken aan de arm is een ongewenste, hardhandige handtastelijkheid bij een patiënt. De klacht mishandeling is gegrond.

Lees het hele artikel

Bron:
NRC

Lees meer over: Ondernemen, Wet- en regelgeving
wachtkamer

Ontspannen wachten met een magazine

Bladeren, kijken, lezen… wachten is minder erg met een blad in de hand. Verrassend of vertrouwd, voor iedere patiënt is er wel een aansprekend magazine te vinden.

Uw wachtkamer, zo zien we op de foto’s, is in uw praktijk geenszins een ondergeschoven kindje. Planten, bloemen, verlichting en speelse interieurelementen maken de ruimte een prettige plek om even te wachten.

Met een stapeltje tijdschriften op tafel of in een rek biedt u uw patiënt de mogelijkheid om ook even de zinnen te verzetten, en zo ontspannen mogelijk in uw behandelstoel plaats te nemen. Die extra service hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Kleine moeite, groot plezier.


Roer Mondzorg, Herten

 


Tandarts van Heijst, Apeldoorn


Tandartspraktijk Waleweingaarde, Apeldoorn


Tandartspraktijk Mondzorg, Groesbeek


Tandartspraktijk Steigereiland, Amsterdam


Tandartspraktijk Van de Merwe, Spijkenisse


Wachtkamer concept van De Leestafel


Tandzorg, Twello


Tendens tandartsen, Amsterdam


MWM tandartsen, Groningen


Orthodontiepraktijk Ortholuna, Amersfoort


Tandartsenpraktijk Dik, Barneveld


Zahnarzt Gärtner, Würzburg, Duitsland


Zahnarzt Wiesbaden, Duitsland


Cedar Greek Dental Center, Sequim, USA

Mrt 2012

 

Lees meer over: Ondernemen, Praktijkinrichting
fietsen

Praktijkuitjes: van verantwoord tot sportief

Een praktijkuitje moet tegenwoordig bijzonder zijn en zo mogelijk maatschappelijk verantwoord. Waar kunt u die praktijkuitstapjes vinden?

Een goede organisatie is een van de succesfactoren van een geslaagd feestje. Deze tips kunnen u daarbij helpen.

Teambuilding
Over de vraag of een bedrijfsuitje een blijvende bijdrage levert aan teambuilding wordt al jaren gediscussieerd. De structuur en de samenwerking moeten op de werkvloer al goed geregeld zijn, zeggen relatiemanagers. Een dagje uit verandert daar weinig aan. De voordelen van een bedrijfstrip zitten vooral in verbetering van de onderlinge verhoudingen en het gevoel van betrokkenheid bij het bedrijf.

Ja-maar-training
Workshops die binding en communicatie als thema hebben krijgen vaak veel waardering. Zo is de hilarische Ja-maar-training erg populair, gebaseerd op het succesvolle boek “Ja, maar wat als alles lukt”. Je leert de remmende ‘ja-maar’ cultuur om te buigen in een inspirerende ja-én cultuur. Omgaan met veranderingen staat centraal in de mysterieuze stadsgames van Neverrest. Meer grip op stress en confrontaties krijgt u met “karate voor slakken” bij TaiChi in Bedrijf.

Verantwoord uit met de baas
In deze tijd van aandacht voor duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook de verantwoorde bedrijfstrip in opkomst. Zo biedt Stichting Commundo bedrijven speciale reisarrangementen aan met projecten in het buitenland, zoals een week “school bouwen”. Sluit goed aan bij bestaande management development programma’s, zegt Commundo. Liever een evenement van één dag? Knap met uw team een kinderboerderij op of realiseer dromen van zieke kinderen via Stichting Zin.

Koken: van bonbons tot Braziliaans
Ze zijn in korte tijd zeer populair geworden: de kookworkshops. Eerst gezamenlijk de keuken in en dan aan tafel. Van Sushiworkshop en Braziliaanse hapjes maken tot kookles op locatie. Je kunt bonbons maken of eens echt goed leren Italiaans of Thais te koken.

Creatieve workshops
Schilderen is ‘in’ en dan gaat het niet alleen meer om een schilderij maken, maar ook om workshops Graffiti, of koeien beschilderen. Een workshop visagie is weer een andere vorm van schilderen. Liever iets anders? Maak met zijn allen een bouwwerk van bamboe, doe een workshop vuurspuwen of maak samen een muziek cd in een echte studio.

Sportief
Wie de bureaustramheid te lijf wil gaan, kan eens een stevig dagje gaan zeilen op het IJsselmeer met Amerikaanse oceaanracers.
In Zeeland kunt u met Sailforce op sportieve kajuitzeiljachten de Oosterschelde ontdekken.

Incentive reizen
Een leuke stedentrip van de baas is echt een cadeau. Barcelona is een bekende topper, ook Italië is geliefd. Mag het luxer? Een paar dagen naar de Middellandse Zee, zeilen naar de Blue Lagoon, een jeepsafari maken en cultuur snuiven kan op het eiland Malta, een van de nieuwste incentivebestemmingen. Tendolle Personeelsreizen maakt een arrangement op maat. Nog onbekend is Marokko als incentivebestemming, bijvoorbeeld Marrakech met een jeepsafari. Ook in opkomst als incentivereis: Tallinn, de sprookjesachtige hoofdstad van Estland, en Fins Lapland in de winter. Echt luxe is een trip van vier of vijf dagen naar Dubai, bekend om zijn bijzondere bouwwerken. Of nog luxer: een mooie verwenreis naar de Seychellen.

Aanbevolen links:
Workshopevents
Bedrijfsuitje
ATP Incentives
Top 10 incentives

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel