Het onderzoeksrapport van TNS NIPO in opdracht van het Aids Fonds over hiv en werk dat 22 mei jongstleden verscheen heeft voor veel commotie gezorgd. Uit het rapport blijkt dat acht op de tien leidinggevenden vinden dat een werknemer met hiv dit moet melden in een sollicitatiegesprek. Tegelijkertijd geeft bijna de helft van de bedrijven aan iemand met hiv minder snel een vast contract te zullen geven. Vrijwel alle media hebben bericht over de onderzoeksresultaten. Ook de werkgeversorganisaties, het FNV en de Tweede Kamer reageerden. Ze lieten weten geschokt te zijn.
Voorlichting aan bedrijven Werkgeversorganisaties MKB-Nederland en VNO-NCW en Vakbond FNV kwamen direct na het verschijnen van het rapport met een reactie. Ze onderschrijven de code van de internationale arbeidsorganisatie (ILO) over aids en werk. Deze code keert zich tegen stigmatisering of discriminatie op basis van hiv. De code geeft handvatten over hoe werkgevers met mensen met hiv op het werk om kunnen gaan. Volgens zowel werkgeversorganisaties als het FNV heerst er onder werkgevers nog veel onwetendheid. Beiden willen daarom de voorlichting in bedrijven bevorderen. De organisaties zullen samen met de Hiv Vereniging Nederland en het Ministerie van SZW overleggen over het beter beschikbaar maken van informatie over hiv en werk.
NVP: Solicitant hoeft hiv niet te melden De Commissie Sollicitatiecode van de Nederlandse Vereniging van Personeelsmanagement (NVP) vindt de onderzoeksresultaten verbazingwekkend en bovendien voor de werving en selectie een onjuiste handelswijze. Een sollicitant is volgens de code niet verplicht een ziekte te melden tijdens een sollicitatie, tenzij de medische aandoening de kandidaat ongeschikt maakt voor de functie.
Kamervragen over dit onderwerp De Tweede Kamer heeft ook gereageerd op het TNS NIPO Onderzoek. De leden Arib en Dikkers vinden de resultaten van het rapport onaanvaardbaar. Zij hebben Kamervragen geformuleerd over de aanpak van vooroordelen en misvattingen van werkgevers en leidinggevenden ten aanzien van werknemers met hiv Maar ook hoe discriminatie van werknemers met hiv op de arbeidsmarkt en werkvloer te verminderen.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svg00anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-06-10 00:00:002022-12-05 14:50:06Kamervragen over onderzoek naar hiv op de werkvloer
Slecht nieuws brengen is lastig. Hoe houdt u het zakelijk, positief en blijft u de dirigent over het gesprek? Acht tips.
1. De juiste persoon Slecht nieuws moet door de juiste persoon gebracht worden. Dat betekent de direct verantwoordelijke of iemand die een centrale plaats in de organisatie inneemt. Leidinggeven is minder populaire beslissingen durven nemen én presenteren.
2. Niet uitstellen Wacht niet onnodig met het vertellen van slecht nieuws. Zodra iets speelt, is het verstandig om dit ook direct te melden. Anders zit u uzelf en de werknemer in de weg. Door het direct te vertellen loopt u ook niet het gevaar dat de persoon in kwestie het slechte nieuws per ongeluk van een ander te horen krijgt.
3. Voorbereiding Bereid het gesprek goed voor. Ga niet af op de automatische piloot of dat enge buikgevoel, maar koers op de feiten. Zorg er ook voor dat u zich tijdens het gesprek niet laat storen.
4. Houding Het is vreemd om u bij voorbaat empathisch op te stellen naar een medewerker die het slechte nieuws nog van u moet ontvangen. Sommige managers doen dat echter wel. Ze hebben te doen met de medewerker en uiten dit door hun houding. Wees echter zakelijk. Bij het brengen van het slechte nieuws is een formele benadering op zijn plaats. Dit stelt u in staat om vanaf het begin een meer confronterende en zakelijke lichaamstaal aan te nemen.
5. To the point Formuleer kort de reden van het gesprek en kom direct to the point. Draai niet om het slechte nieuws heen, wees duidelijk en motiveer helder en zonder aarzelingen uw beslissing.
6. Vermijd discussie Het is belangrijk om de ontvanger even de tijd te geven om het slechte nieuws op de eigen manier te verwerken en ruimte te bieden voor emoties. De gesprekspartner zal ook willen reageren op het slechte nieuws en meestal naar een uitweg zoeken. Laat de ander zijn verhaal vertellen, maar ga niet in discussie. Luister vooral.
7. Samenvatten Herhaal vervolgens de argumenten van de ander. Herhaal ook uw eigen argumenten, zodat het verschil van inzicht helder wordt. Vat alle hoofdpunten nog eens samen en check per punt of de ander zich in de samenvatting kan vinden.
8. Vervolggesprek Stel voor nog een tweede gesprek te hebben: niet om alles nog eens even dunnetjes over te doen, maar om er allebei van te leren. Tevens kunt u dan – los van de eerste directe emoties – de zaak netjes afhandelen.
Uit onderzoek blijkt dat 33% van de tandartspraktijken s middags een antwoordapparaat aan heeft staan of zelfs helemaal geen gehoor geeft. In de ochtend zijn praktijken beter bereikbaar, alhoewel 27% van de patiënten nog veel moeite moet doen voor contact.
De geplande invoering van vrije prijzen in de tandheelkunde zal leiden tot meer marktwerking. Patiënttevredenheid zal – nog meer dan nu al het geval is – belangrijk zijn om uw patiënten te behouden. Een goede telefonische bereikbaar is een belangrijk onderdeel hierbij. Telefonische onbereikbaarheid is namelijk de nummer 1 ergernis onder patiënten, aldus een artikel in Dentz (nr 3, 2010) van Bezuur en Van Mierlo.
Patiënt verwacht goede service Patiënten worden steeds mondiger. Zij verwachten een goede service van welke bedrijf of zorgverlener dan ook. De actie van Youp van t Hek eind vorig jaar waarin hij de helpdesk wanorde aan de orde stelde, bracht veel teweeg via de media. Youp had in korte tijd 70.000 Twitter volgers en gaf vervolgens het eenmalig blad De help uit waardoor het onderwerp service op de agenda kwam van veel organisaties.
Bereikbaarheidsonderzoek tandartspraktijken De bereikbaarheid van tandartspraktijken laat helaas nog veel te wensen over. dental INFO hield een telefonisch bereikbaarheidsonderzoek onder 60 tandartspraktijken, verspreid over Nederland. De helft van de praktijken werd in de ochtend gebeld (9.00 12.00 uur), de andere helft in de middag (13.30 15.30 uur), op maandag, dinsdag en donderdag.
33% tandartspraktijken in middag niet bereikbaar
Bereikbaarheid middag
In de middag waren de praktijken het minst goed bereikbaar. 33% van de praktijken was niet direct bereikbaar: 26,7 % had een antwoordapparaat aan staan en 6,7% gaf helemaal geen gehoor. 37% nam de telefoon binnen 5 seconden op, bij 13% duurde dit langer maar werd wel opgenomen.
In 17% van de gevallen was de telefoon in gesprek, een hoog percentage. Een wachtrij zou dit probleem kunnen oplossen zodat een patiënt het niet telkens opnieuw hoeft te proberen.
Bereikbaarheid ochtend
Ook in de ochtend moet 27% van de patiënten moeite doen voor telefonisch contact.
In de ochtend was de bereikbaarheid een stuk beter. 67% nam de telefoon binnen 5 seconden op en 7% na 5 seconden.
Zon 27% van de patiënten moest veel moeite doen en/of wachten: 7% werd telefonisch in de wacht gezet, 7% kreeg een in-gesprek-toon en ruim 13% kwam uit op het antwoordapparaat.
Nog veel te doen Er is dus nog veel te verbeteren aan de (telefonische) bereikbaarheid van tandartspraktijken. Het is niet meer van deze tijd dat een praktijk in de middag onbereikbaar is. Leveranciers van zowel zakelijke als consumentenproducten en diensten zijn tenslotte ook allemaal bereikbaar tijdens een groot deel van de dag, in ieder geval tijdens kantooruren.
Tips om uw bereikbaarheid te verbeteren
Schakel op drukke momenten een telefoonservice in voor het maken van afspraken.
Maak een duidelijke website en geef de naam van uw website aan uw patiënten. Veel antwoorden over bereikbaarheid, het team en dergelijke kunnen patiënten zo zelf op uw website vinden.
Plaats een online afsprakenmodule op uw website.
Geef u patiënten de mogelijkheid via e-mail een vraag te stellen. Zorg ervoor dat u vragen binnen 1 werkdag beantwoordt.
Plaats een wachtrij in uw telefooncentrale met aanduiding van het aantal wachtenden.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/03/telefoon.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-05-19 00:00:002022-12-05 14:38:50Ruim een derde tandartspraktijken telefonisch slecht bereikbaar
Eens in de zoveel jaar is uw praktijk aan vernieuwing toe. Een opknapbeurt van de behandelkamers, een nieuwe wachtkamer, een nieuwe receptie of verbouwing om aan de huidige hygiëneregels te voldoen. Van het een komt het ander en zo wordt een verbouwing vaak groter dan u in eerste instantie had bedacht. Misschien besluit u zelfs een nieuwe praktijk te laten bouwen. Een flinke klus. Hoe gaat u te werk? Kiest u ervoor om de bouw /verbouwing zelf te coördineren of uit te besteden?
Waar moet u allemaal aan denken? Bij een verbouwing of nieuwbouw komt heel wat kijken. Het schema hieronder laat zien met wie u zoal contact moet opnemen en welke zaken u moet afstemmen. Van aannemer tot stoffeerder. Van data bekabeling tot verlichting en van elektriciteit tot klimaatbeheersing.
Expertise en ervaring
U maakt gebruik van de expertise en ervaring van de coördinator. Voor hem (of haar) is dit dagelijks werk waardoor de verbouwing of nieuwbouw professioneel en efficiënter wordt gedaan. Hij kent de valkuilen en hoort veel ervaringen van uw collegas over de verbouwing of nieuwbouw van hun praktijk. Een coördinator kan uw sparring-partner zijn: hij geeft u advies en ideeën waardoor alles soepel verloopt.
Goede prijs/kwaliteit Een coördinator kent veel leveranciers, hun assortiment, dienstverlening en de actuele prijzen. Zo kan snel een keuze worden gemaakt op basis van uw wensen op het gebied van prijs en kwaliteit. Als u zelf aan de slag gaat, zult u zich eerst uitgebreid moeten oriënteren.
Minimale aanslag werk- en privétijd Een coördinator neemt u veel werk uit handen waardoor uw behandelingen in de praktijk gewoon door kunnen gaan en u niet veel privétijd inlevert.
Eén aanspreekpunt Een coördinator is uw enige aanspreekpunt. U geeft uw wensen aan en hij zorgt voor afstemming met alle partijen. En dat zijn er vaak heel veel zoals u ziet in het schema hierboven.
Bewaking van budget en tijd U kunt afspraken maken met de coördinator over het bewaken van tijd en budget. Zo weet u waar u aan toe bent en voorkomt u overschrijding van uw tijdsplanning en budget.
Voordelen zelf coördineren verbouwing/nieuwbouw
Afwisseling van uw werk Sommige mensen vinden het leuk om een (ver)bouwproject te leiden als afwisseling van hun werk in de praktijk. Het kan heel verfrissend werken om een tijd heel ander werk (erbij) te doen. Dit betekent wel dat u tijdens de verbouwing minder werk in de praktijk kunt doen en hier een oplossing voor moet bedenken.
Kostenbesparing Als u zelf de coördinatie verzorgt, kan dit u kosten besparen. Dit geldt alleen als u erg handig bent in projectbeheer, ervaring heeft met verbouwen en weet welke actuele oplossingen mogelijk zijn. Als u minder ervaren hierin bent, zullen de kosten van het inhuren van een coördinator zeker opwegen tegen de besparingen die hij door zn expertise en ervaring kan realiseren.
Met dank aan:
HSPC, projectadviezen en coördinatie.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2020/11/De-tandartsangst-van-patiënten-behandeld.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-05-18 00:00:002022-12-05 14:40:02Praktijk (ver)bouwen: zelf coördineren of uitbesteden?
Veel mensen vinden het lastig om een compliment te geven of te ontvangen. Terwijl dit juist zo belangrijk is voor een goede relatie, zowel op het werk als privé. Lees de 7 tips.
7 Tips om complimenten te geven of je waardering te uiten
Geef concreet aan wat je in het gedrag of welke prestaties je van de ander waardeert
Ga bij jezelf na of je de ander dit ook echt wilt laten weten
Zoek naar woorden om je waardering te laten blijken die bij jou passen, zorg dat het je eigen woorden zijn
Kies een goed moment en wacht ook niet te lang voor je compliment
Voel dat je compliment gemeend is en laat dit blijken in je houding
Als je het compliment hebt gegeven, kijk dan of je boodschap is overgekomen
Geef zonder verwachting iets terug te ontvangen
7 Tips om complimenten te of waardering te ontvangen
Luister echt naar de woorden van de ander. Wat is het compliment?
Laat de woorden van waardering goed tot je doordringen
Maak oogcontact met de ander en voel jezelf ontspannen
Als het compliment niet duidelijk is vraag de ander wat zij of hij bedoelt
Vertel de ander wat de blijk van waardering doet met jou, hoe dit voelt
Bedank de ander voor het compliment of waardering
Tips voor complimenten en waardering voor jezelf
Richt je op de doelen die je wilt bereiken
Kijk naar wat goed ging in plaats van fout
Sta jezelf toe dat je fouten mag maken
Beloon jezelf voor alles wat goed gaat
Deel met anderen wat goed is gegaan
Geef jezelf een compliment en zeg dit hardop tegen jezelf
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2022/09/Voorbeeld-Mondhygiene-advies-1.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-05-18 00:00:002022-12-05 14:40:567 tips om complimenten te geven en te ontvangen
Aan uw accountant of administrateur bent u jaarlijks een aardig bedrag kwijt. Wilt u op die post besparen? Met heldere afspraken houdt u de regie en de kosten in eigen hand.
1. Vraag om een offerte Doe net zoals bij de loodgieter: zeg van tevoren precies wat de bedoeling is en wat u van de ander verwacht. Maak concrete afspraken en zet deze op papier. Vraag altijd om een gespecificeerde offerte.
2. Spreek vaste bedragen af Voor terugkerende handelingen kunt u een vast bedrag afspreken. Denk aan de jaarcijfers, de loonadministratie en de aangifte loonbelasting. Ook bij een adviesvraag is het raadzaam een offerte aan te vragen. Hierin zijn de werkzaamheden, het eindresultaat en eventueel meerwerk opgenomen.
3. Vraag om een urenspecificatie
Lees de algemene voorwaarden goed door. Een kantoor dat is aangesloten bij de beroepsgroep, kan de werkzaamheden zonder problemen specificeren. Dit doen zij op basis van een urenadministratie. Grote en middelgrote kantoren kunnen hier rigide in zijn: elk telefoontje wordt geregistreerd en gefactureerd.
4. Kijk wat u zelf kunt doen Uw accountant kan u helpen bij het opzetten van een goede financiële administratie. Een online boekhoudpakket is een prima optie. U voert alles zelf in, uw accountant checkt de gegevens en een tussentijdse evaluatie is een stuk gemakkelijker. Bepaal altijd vooraf wat u zelf doet en wat u uitbesteedt.
5. Kies een passend kantoor Voor een startende tandarts/mondhygiënist is ‘de boekhouder om de hoek’ vaak een betaalbare oplossing. Groeit uw praktijk of wilt u iemand met meer fiscale bagage, dan is een administratiekantoor de juiste keuze. Als uw winst rond de 2 ton ligt en u de overstap maakt naar een bv, is een registeraccountant (RA-accountant) interessant.
Kijk verder of het persoonlijk en professioneel klikt. Waar ligt de expertise van de adviseur? Kent hij de dentale branche? Hoe groot zijn de andere klanten?
6. Onderneem actie als u klachten heeft Bent u het oneens met de hoogte van een factuur? Neem dan de volgende stappen:
Maak uw klacht kenbaar bij het kantoor en vraag om een specificatie van de werkzaamheden. Bent u nog niet tevreden, ga dan een gesprek aan en geef een duidelijke toelichting op uw klacht. Blijft het geschil bestaan, volg dan de klachtenprocedure bij de beroepsorganisatie.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/10/Hogere-premies-voor-tandartsverzekeringen-België.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-05-13 00:00:002022-12-05 13:24:516 tips om te besparen op uw boekhoudkosten
Vallei Tandartsen organiseert zaterdag 14 mei een Open Dag over het (gratis) klikgebit. Deze dag is bedoeld voor iedereen die problemen ondervindt met zijn of haar kunstgebit.
Bij veel mensen zit het gebit los, door een slinkende kaak bij het ouder worden. Bij deze mens is het klikgebit vaak een oplossing. Die gebit wordt vastgeklikt op twee kunstwortels. Wie meer wil weten over het klikgebit is zaterdag tussen 11.00 en 15.00 welkom bij Vallei Tandartsen aan de Kerkewijk 67 in Veenendaal.
Meer informatie Onderzoek wijst uit dat dit bij minstens de helft van de ruim 2 miljoen prothesedragers in ons land het geval is. Oorzaak is veelal een loszittend ondergebit als gevolg van een slinkende kaak bij het ouder worden. Het losse ondergebit zorgt dan voor ongemakkelijk praten, lachen, eten en afbijten. Het eten van hard voedsel, zoals een appel of hard broodje, is dan niet mogelijk.
Een nieuwe, gewone prothese is niet de oplossing, omdat de geslonken kaak hiervoor vaak niet voldoende ondersteuning biedt zegt tandarts Johan Oost van Vallei Tandartsen. Een veel betere oplossing is het klikgebit, een prothese die wordt vastgeklikt op twee implantaten (kunstwortels). Deze prothese kan men gemakkelijk zelf in- en uitnemen, maar zit toch stevig in de mond. Daarmee wordt de gebitsfunctie weer vrijwel zoals vroeger met het eigen gebit en ondervindt men geen problemen meer tijdens het praten, lachen, eten en afbijten. Bovendien voorkomen de implantaten voor een groot deel het verder slinken van de kaak en daarmee het invallen van de wangen.
De tandarts plaatst de implantaten onder lokale, vrijwel pijnloze, verdoving. Het kaakbot groeit na de ingreep vast aan de implantaten. Dit duurt enkele weken. Daarna wordt de nieuwe prothese gemaakt. De oude wordt in die tussentijd aangepast, zodat men die gewoon kan blijven gebruiken. Het nieuwe klikgebit wordt door gespecialiseerde tandprothetici vervaardigd. De vorm en kleur van de tanden wordt samen met de patiënt bepaald.
Gratis klikgebit De gemiddelde kosten voor een klikgebit bedragen al gauw 4.000,- of meer per kaakdeel. In de meeste gevallen wordt de behandeling, buiten een eigen bijdrage van 125,- per kaakdeel, volledig door de verzekering vergoed. Daarvoor is wel een machtiging van de tandarts voor de verzekering nodig. Maar dat regelen wij voor de patiënt, zegt tandarts Oost.
Tijdens de Open Dag geeft Vallei Tandartsen meer informatie over de mogelijkheden en voordelen van het klikgebit en uiteraard ook een persoonlijk advies. Deze Open Dag is voor iedereen toegankelijk! Wie tijdens de Open Dag een afspraak maakt voor het aanpassen van een klikgebit, krijgt deze – onder voorwaarden – helemaal gratis. De leverancier van de implantaten betaalt de eigen bijdrage aan het klikgebit (maximaal 250,-) aan de patiënt terug. Kijk voor meer informatie op www.gratis-klikgebit.nl of www.valleitandartsen.nl.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/04/Kunstgebit-500.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-05-12 00:00:002023-04-04 19:11:13Marketing tip: Open dag over klikgebit
De Ondernemingskamer heeft bij Stichting Pensioenfonds Tandartsen en Tandarts-specialisten een bewindvoerder aangesteld. Dat meldt De Nederlandsche Bank (DNB) Hiermee komt de Ondernemingskamer tegemoet aan het verzoek van de toezichthouder, die een bewindvoerder wilde aanstellen vanwege het ontslag van het bestuur en wanbeleid bij het pensioenfonds.
Deelnemersorgaan De bewindvoerder, W.H. van Houwelingen, zal de taken van het ontslagen bestuur voor zes maanden op zich nemen. Het fonds beheert 1,5 miljard voor 8200 tandartsen en kaakchirurgen. Het was de beroepsvereniging die het bestuur eind maart naar huis stuurde om een wijziging van de bestuurlijke structuur tegen te gaan. Daarbij zouden deelnemers niet langer invloed hebben via de beroepsvereniging, maar via een deelnemersorgaan.
Niet onafhankelijk Het probleem van dit orgaan is, zo stelt de beroepsvereniging, dat het door het bestuur wordt benoemd en ontslagen. Daardoor zou het orgaan niet onafhankelijk zijn. Dit is volgens het bestuur echter een versimpeling van de feiten. Het nieuwe deelnemersorgaan wordt volgens de nieuwe structuur inderdaad door het bestuur gekozen, maar dit volgt op een stemming onder de deelnemers.
Beperkte rol beroepsvereniging De rol van de beroepsvereniging kan worden ingeperkt, nu tandartsen niet langer verplicht aan het fonds moeten deelnemen, stelt een woordvoerder van het fonds namens het afgetreden bestuur. Bovendien kost het de beroepsvereniging veel geld, zo meent het ontslagen bestuur.
Het ontslagen bestuur van het pensioenfonds voor tandartsen hoopt de eigen beroepsvereniging buitenspel te zetten. Hiertoe wil het bestuur de toekomstige bewindvoerder van het fonds inzetten. Dat bleek gisteren tijdens een zitting van de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam. Behalve de ruziënde partijen van het sinds 1997 gesloten fonds, was ook toezichthouder de Nederlandsche Bank (DNB) aanwezig.
Bewindvoerder DNB wil een bewindvoerder aanstellen vanwege het ontslag van het bestuur en wanbeleid bij het fonds, dat 1,5 mrd beheert voor 8200 tandartsen en kaakchirurgen. Het bestuur wil de Ondernemingskamer ertoe overhalen om de bewindvoerder van DNB de opdracht mee te geven om de beroepsvereniging op te heffen.
Het is een farce Het was juist die beroepsvereniging die het bestuur eind maart naar huis stuurde om een wijziging van de bestuurlijke structuur tegen te gaan. Daarbij zouden deelnemers niet langer invloed hebben via de beroepsvereniging, maar via een deelnemersorgaan. Het probleem van dit orgaan is, zo stelt Peter Czaikowsky van de beroepsvereniging, dat het door het bestuur wordt benoemd en ontslagen. ‘Daardoor is het orgaan niet onafhankelijk, het is een farce.’
Dit is volgens het bestuur echter een versimpeling van de feiten. Het nieuwe deelnemersorgaan wordt volgens de nieuwe structuur inderdaad door het bestuur gekozen, maar dit volgt op een stemming onder de deelnemers.
Verplichtstelling afgeschaft De rol van de beroepsvereniging kan worden ingeperkt, nu tandartsen niet langer verplicht aan het fonds moeten deelnemen, stelt een woordvoerder van het fonds namens het afgetreden bestuur. ‘Daarbij kost de vereniging heel veel geld.’
DNB probeerde zich tijdens de zitting zo weinig mogelijk te bemoeien met de conflicten in het ‘wespennest’. Wel bleek dat de eisen van de toezichthouder een stuk minder ver gingen dan de wijziging die het bestuur voorstelt.
Het pand waarin uw praktijk is gevestigd is het eerste wat uw patiënten zien. Steeds vaker zien we grote praktijken in een prachtig gebouw. Bekijk de 10 mooiste praktijkgebouwen.
Eerste indruk en vertrouwen Een praktijk kan in vrijwel iedere kantoorruimte of gebouw gevestigd worden. De praktijk aan huis – voor een gemakkelijke combinatie van werk en privé – zien we ook geregeld. Uw praktijkpand is het eerste wat uw patiënten zien. Een mooi en goed onderhouden pand
geeft een betere eerste indruk en zorgt voor meer vertrouwen dan een gebouw dat wel een likje verf en een flinke schoonmaakbeurt kan gebruiken.
Grote praktijken Steeds vaker zien we grote praktijken met meerdere tandartsen en mondhygiënisten. Meestal zijn er ook tandtechniekers aanwezig om het plaatje compleet te maken. Deze grote praktijken hebben meer ruimte nodig. Grote huizen, gebouwen, chique herenhuizen en zelfs kerken worden dan (om)gebouwd, zodat er meerdere behandelkamers, spreekkamers en wachtkamers in het pand passen.
Niet alleen in Nederland worden deze mooie praktijken gerealiseerd, in het buitenland kunnen ze er ook wat van. Dit alles levert natuurlijk prachtige plaatjes op. Bekijk hieronder onze top 10.
Uw praktijk in volgende top 10? Wilt u in onze volgende top 10 komen? Mail ons een foto van uw praktijk.
Tandartsengroepspraktijk Beverwijk
Oral Care Center, Rhoon
Tandartspraktijk Pronk, Barneveld
Tandartspraktijk Everink, Enschede
EZ Praktijk voor Mondhygiëne, Nootdorp
Westzijde Tandartsgroepspraktijk, Zaandam
Dental Clinics, Weesp
Smile productions, Family dentistry & orthodontics, Amerika
De Tweede Kamer stemde vorige week in met het opnemen van berispingen en boetes van de tuchtrechter in het openbare BIG-register. Waarschuwingen worden niet openbaar.
Minister Edith Schippers wil dat de tuchtrechtelijke maatregelen vijf jaar lang zichtbaar blijven. Daarbij zal de aard van het vergrijp worden vermeld. Ook is besloten dat tijdelijke schorsingen na het verlopen ervan voortaan nog enige tijd zichtbaar zullen blijven in het BIG-register.
Waarschuwing Tuchtrechtelijke waarschuwingen zullen waarschijnlijk niet openbaar worden gemaakt. Na debatten met de Kamer heeft de minister geconcludeerd dat openbaarmaking van waarschuwingen niet passend is.
Bezwaar vanuit werkveld Zorgorganisaties als artsenfederatie KNMG en beroepsvereniging V&VN hebben altijd ernstig bezwaar gemaakt tegen openbaarmaking van tuchtrechtelijke maatregelen. De patiënt zou niet in staat zijn de informatie op waarde te schatten en maatregelen die geen gevolgen hebben voor de beroepsuitoefening van BIG-geregistreerden zouden daarom niet openbaar moeten worden. Iets anders ligt dat voor de schorsing, die uiteraard wel gevolgen heeft voor de beroepsbeoefening.
Het voorstel tot de wetswijziging BIG moet nog worden aangenomen door de Eerste Kamer.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/04/boete.gif230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-04-11 00:00:002022-12-05 13:09:53Berisping en boetes nu in BIG-register
Ook milde stress verhoogt de kans op langdurige arbeidsongeschiktheid. Dat blijkt uit een onderzoek gepubliceerd in Journal of Epidemiology and Community Health.
Eerdere onderzoeken naar verbanden tussen psychische aandoeningen en een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid keken meestal niet naar het effect van milde stress, mede uit vrees voor medicalisering van normale niveaus van stress. Het onderzoek van Dheeraj Rai en collegas was bedoeld om meer duidelijkheid te krijgen over de invloed van verschillende stressniveaus op het risico op langdurige arbeidsongeschiktheid.
Onderzoek Stockholm Rai c.s. volgden gedurende vijf jaar meer dan 17.000 mensen uit de buurt van Stockholm. Aan het begin van het onderzoek vulden alle deelnemers een vragenlijst in om een indruk te krijgen van hun psychische gesteldheid. Vervolgens werd aan de hand van verstrekte uitkeringen bijgehouden hoeveel mensen arbeidsongeschikt werden.
649 personen stopten als gevolg van ziekte met hun werkzaamheden. 446 mensen kregen een uitkering vanwege een lichamelijke aandoening, 203 als gevolg van een psychiatrische ziekte. Na correctie voor verstorende factoren bleek er een verband te bestaan tussen de mate van stress en het risico op arbeidsongeschiktheid. Zelfs personen die bij aanvang van het onderzoek een lichte mate van stress rapporteerden, hadden een verhoogd risico op arbeidsongeschiktheid. In deze groep was zowel het risico op arbeidsongeschiktheid door een lichamelijke aandoening als het risico op arbeidsongeschiktheid als gevolg van een psychiatrische ziekte verhoogd (hazard ratios respectievelijk 1,7 en 2,2). Verder bleek dat stress een oorzakelijke rol speelde bij een kwart van de mensen die een uitkering kregen vanwege een lichamelijke aandoening en bij bijna twee derde van de mensen die een uitkering ontvingen wegens een psychische stoornis.
Het onderzoek suggereert dat het belang van (milde) stress vanuit volksgezondheidsperspectief is onderschat, aldus Rai c.s. Zij stellen tevens vast dat er nog nauwelijks onderzoek is gedaan naar methoden om vormen van milde overbelasting te verminderen. Het ontwikkelen hiervan is mogelijk de moeite waard, omdat dit waarschijnlijk de maatschappelijke gevolgen van stress doet afnemen en de gezondheid van mensen verbetert, concluderen de onderzoekers.
Een meerderheid van de Tweede Kamer is positief over plannen van minister Kamp van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om mensen in de Ziektewet te stimuleren sneller weer aan het werk te gaan. Alleen de SP verzette zich donderdag tijdens een Kamerdebat.
SP-Kamerlid Ulenbelt zei te vrezen voor perverse prikkels die zieken aan het werk zetten, terwijl dat niet in het belang is van hun herstel. Regeringspartijen VVD en CDA zeiden met gedoogpartner PVV de voorstellen, die Kamp nog moet omzetten in wetgeving, te steunen. Ook oppositiepartijen PvdA, D66 en GroenLinks vinden dat de Ziektwet activerender gemaakt kan worden.
Uitzendkrachten, flexkrachten en WW’ers Het grootste deel van de ongeveer 100.000 Ziektewetuitkeringen gaat naar zieke uitzendkrachten, andere flexkrachten en WW’ers. Volgens Kamp is de aanpak van de Ziektewet achtergebleven sinds de hervorming van de WAO tot de WIA en de invoering van de loondoorbetalingsplicht voor werkgevers bij verzuim van vast personeel. Zo wees de minister erop dat mensen in de Ziektewet nu gemiddeld vijf keer langer ziek zijn dan werknemers in vaste dienst. Volgens hem gaat het om zodanig afwijkende cijfers dat deze met de aanscherping wel omlaag moeten gaan.
Kamp wil onder meer regelen dat uitkeringsinstituut UWV straks na één jaar ziekte bekijkt of mensen misschien niet meer hun oude beroep kunnen uitoefenen, maar wel iets anders kunnen doen. Verder zouden uitzendbureaus eerst twee weken het loon moeten doorbetalen als uitzendkrachten ziek worden. Werkgevers gaan ook een hogere premie betalen naarmate ze meer personeel in de Ziektewet laten stromen. De premie gaat weer omlaag bij een lagere instroom.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2018/10/Twintig-vragen-aan-de-bedrijfsarts-voor-helder-advies-bij-zieke-medewerker.jpg230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-03-21 00:00:002022-12-05 12:56:44Meerderheid Tweede Kamer positief over plan strengere Ziektewet
Bent u op zoek naar nieuwe patiënten? Mondhygiëne praktijk Emmen bedacht een leuke actie: Doe in april en mei de gratis Tandvlees-Check en maak kans op een elektrische tandenborstel. De actie wordt gecommuniceerd op de website van het lokale huis-aan-huisblad Emmen.nu
In januari 2011 zijn de richtlijnen voor reanimatie gewijzigd. Een overzicht van de wijzigingen én een stappenplan voor basale reanimatie.
In de nieuwe richtlijnen is gekozen voor de term circulatiestilstand in plaats van hartstilstand. Dit is een betere omschrijving van de gebeurtenis waarvoor reanimatie noodzakelijk is: hartstilstand leidt altijd tot circulatiestilstand. Niet elke circulatiestilstand hoeft op een hartstilstand te berusten, terwijl reanimatie toch noodzakelijk is.
Veranderingen in de richtlijnen van de basale reanimatie van volwassenen en het gebruik van de AED
Bellen van het alarmnummer 112 gebeurt bij voorkeur met de mobiele telefoon.
De nadruk ligt op borstcompressies van goede kwaliteit die minimaal worden onderbroken.
Borstcompressies dienen tenminste 5 cm diep te zijn.
De frequentie van de borstcompressies is tenminste 100/minuut.
Gebruik van de AED is een integraal onderdeel van de basale reanimatie door leekhulpverleners.
Doorgaan met borstcompressies tijdens het aanbrengen van de elektroden van de AED.
Standaard AEDs mogen ook worden gebruikt voor het defibrilleren van babys en kinderen als er voor hen geen aangepaste AED voorhanden is.
Een kleine aanpassing van de stabiele zijligging ter voorkoming van druk op de onderliggende arm.
Volgorde van handelen bij de basale reanimatie van volwassenen en het gebruik van de AED
1. Zorg ervoor dat het slachtoffer, de omstanders en uzelf veilig zijn.
2. Kijk of het slachtoffer reageert
Schud voorzichtig aan zijn schouders en vraag (luid): Gaat het?
3a. Als het slachtoffer wel reageert
Laat het slachtoffer in de houding waarin u hem aantreft, mits er verder geen gevaar dreigt
Probeer te achterhalen wat er aan de hand is en zorg zo nodig voor hulp
Controleer hem regelmatig
3b. Als het slachtoffer niet reageert
Roep om hulp
Draai het slachtoffer op zijn rug en maak de luchtweg vrij met de hoofdkantel-kinlift methode:
Plaats één hand op zijn voorhoofd en duw voorzichtig het hoofd achterover
Maak vervolgens de ademweg vrij door twee vingertoppen onder de punt van de kin te plaatsen en deze omhoog te tillen
4. Houd de luchtweg open en kijk, luister en voel maximaal 10 seconden naar normale ademhaling
Kijk of de borstkas omhoog komt
Luister ter hoogte van mond en neus of u ademhaling hoort
Voel met uw wang of er luchtstroom is
Stel vast of de ademhaling normaal, niet normaal of afwezig isNB: Het kan voorkomen dat het slachtoffer in de eerste paar minuten na het ontstaan van de circulatiestilstand amper ademhaalt of af en toe een trage, happende adembeweging maakt: dit is de zogenaamde agonale ademhaling.
Dit is geen normale ademhaling. Bij twijfel handelt u zoals bij niet-normale ademhaling.
5a. Als het slachtoffer wel normaal ademt
Leg hem in de stabiele zijligging
Laat bellen of bel zelf het alarmnummer 112 en vraag om een ambulance
Controleer elke minuut of de ademhaling normaal blijft
5b. Als het slachtoffer niet ademt of niet normaal ademt, of u twijfelt
Vraag een omstander een ambulance te bellen via 112 en vraag om een AED te brengen, indien beschikbaar
Als u alleen bent, belt u zelf 112; gebruik bij voorkeur uw mobiele telefoon
Alleen als een AED binnen uw bereik is, pakt u de AED. Laat het slachtoffer zo nodig even alleen.
Start borstcompressies als volgt:
– Kniel naast het slachtoffer ter hoogte van de bovenarm
– Plaats de hiel van één hand op het midden van de borstkas
– Plaats de hiel van uw andere hand bovenop de eerste
– Haak de vingers van beide handen in elkaarZorg ervoor dat u geen directe druk uitoefent op de ribben, de onderste punt van het borstbeen of de bovenbuik;- Positioneer uzelf loodrecht op de borstkas, en duw deze met gestrekte armen tenminste 5 centimeter in, maar niet meer dan 6 centimeter
– Laat na elke borstcompressie de borstkas geheel omhoog komen zonder het contact er mee te verliezen
Herhaal de handeling met een frequentie van tenminste 100 per minuut; maar niet meer dan 120 per minuut.
– Het indrukken en omhoog laten komen van de borstkas moet even lang duren.
6a. Combineer borstcompressies met mond-op-mondbeademingen
Maak na 30 borstcompressies de luchtweg vrij met de hoofdkantel-kinlift methode
Knijp de neus van het slachtoffer dicht met twee vingers van de hand die op zijn voorhoofd rust
Houd de kin omhoog en zorg dat de mond iets open blijft
Neem zelf een normale ademteug, plaats uw lippen om de mond van het slachtoffer en zorg voor een luchtdichte afsluiting
Blaas rustig in gedurende 1 seconde als bij een normale ademhaling
Als u ziet dat de borstkas omhoog komt, dan heeft u een effectieve beademing gegeven
Haal uw mond van die van het slachtoffer en kijk of de borstkas weer naar beneden gaat
Geef op dezelfde wijze de tweede beademing
De twee beademingen mogen in totaal niet meer dan 5 seconden duren
Plaats direct uw handen weer in het midden van de borstkas en geef 30 borstcompressies
Ga door met borstcompressies en beademingen in de verhouding 30:2
Onderbreek de reanimatie niet, behalve als het slachtoffer (goed) bij bewustzijn komt: hij beweegt, opent zijn ogen en begint normaal te ademenAls de borstkas niet omhoog komt bij een beademing
Inspecteer de mond van het slachtoffer en verwijder zichtbare luchtwegbelemmering
Beoordeel of u de hoofdkantel-kinlift methode goed uitvoert
Geef niet meer dan 2 beademingen per keer en ga onmiddellijk door met 30 borstcompressies
Als een tweede hulpverlener aanwezig is, wissel dan elke 2 minuten om vermoeidheid te voorkomen
Onderbreek bij het wisselen de borstcompressies zo kort mogelijk
6b. Basale reanimatie zonder beademing Als u geen beademingen kunt of wilt geven, geef dan alleen borstcompressies – continu – met een frequentie van tenminste 100 per minuut, maar niet meer dan 120 per minuut.
Waarom wordt ventilatie toch onderwezen? Als je het leert ben je niet verplicht het te doen.
Als je het niet leert ben je niet in staat om het te doen
7. Zodra de AED er is
Zet de AED aan: sommige AEDs starten automatisch na het openen van het deksel
Bevestig de elektroden op de ontblote borstkas, terwijl de borstcompressies doorgaan (bij een tweede hulpverlener)
Voer de gesproken/visuele opdrachten ogenblikkelijk uit
Zorg ervoor dat niemand het slachtoffer aanraakt als de AED het hartritme analyseert
8a. De AED geeft wel een schokopdracht
Zorg dat niemand het slachtoffer aanraakt
Druk op de schokknop als de AED dit zegt, een volautomatische AED geeft de schok zelf
Volg de gesproken/visuele opdrachten van de AED altijd direct op
Start dus direct met borstcompressies
8b. De AED geeft geen schokopdracht Volg de gesproken/visuele opdrachten van de AED direct op en start met borstcompressies.
9. Ga door met reanimatie totdat:
Professionele zorgverleners de reanimatie overnemen of
Het slachtoffer bij bewustzijn komt: hij beweegt, opent zijn ogen en begint normaal te ademen of
Uitgeput bent
De veiligheid van de hulpverlener De veiligheid van de hulpverlener en het slachtoffer staat voorop. Barrièremiddelen bij de mond-op-mondbeademing, zoals bepaalde filters of beschermende maskers met een éénrichtingsventiel, zijn in een laboratorium onderzocht. Deze barrièremiddelen kunnen de overdracht van bacteriën voorkómen. Er is (nog) geen onderzoek gedaan naar de effectiviteit van die barrièremiddelen in de praktijk.
Maar omdat het risico van ziekteoverdracht zeer laag is, lijkt het redelijk om te starten met beademing zonder barrièremiddel.
Het vaststellen van een circulatiestilstand Het voelen naar pulsaties, zowel door leekhulpverleners als door professionele zorgverleners, is geen accurate wijze om de circulatiestilstand vast te stellen. De circulatiestilstand wordt uitsluitend vastgesteld aan de hand van twee criteria:
Het slachtoffer reageert niet, èn
Het slachtoffer ademt niet normaal of de ademhaling is afwezig.
Meldkamercentralisten worden getraind om een protocol vermoeden hartstilstand te starten, op basis van bovengenoemde criteria.
De niet-reanimeren verklaring Een niet-reanimerenverklaring kan door een persoon worden opgesteld en als deze aan een aantal eisen voldoet (handgeschreven, ondertekend, van een geboortedatum en van de datum van ondertekening voorzien) mag worden aangenomen dat deze de wens van de betrokkene weergeeft. De Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) verstrekt sinds najaar 2007 een niet-reanimerenpenning. Deze penning, gedragen aan een halskettinkje, is voorzien van een pasfoto, de naam, de geboortedatum en de handtekening van de eigenaar. Deze penning heeft dezelfde betekenis als een wilsverklaring op papier en dient gerespecteerd te worden.
De behandelkamer geeft uw patiënt een beeld over uw manier van werken. Het is uw visitekaartje. Al zijn uw behandelingen nog zo kwalitatief, een patiënt kan hier meestal geen goed beeld van vormen en gaat af op factoren die hij wel kan waarnemen. Bijvoorbeeld uw behandelkamer, vriendelijkheid en service.
Foto’s op websites Er zijn slechts enkele websites die een foto van hun behandelkamer(s) laten zien en dat is jammer. Voor nieuwe patiënten is het fijn als ze een indruk krijgen van uw praktijk, voordat ze daadwerkelijk voor een intake langskomen. Bij angstige patiënten kan zoiets kleins al wat spanningen wegnemen.
Mail een foto van uw praktijk Over enige tijd maken wij weer een top tien. Stuur een foto van uw praktijk naar info@dentalinfo.nl Wie weet komt uw praktijk in de volgende top tien met vermelding van uw praktijknaam.
De mooiste behandelkamers
Tandartspraktijk Wijsman, Rotterdam
Praktijk voor Mondhygiëne, Bergen op Zoom
Mondhygiënepraktijk, Uithoorn
Tandartspraktijk Mundwerk in Sursee, Zwitserland
Praktijk voor mondhygiëne, Zoetermeer
Orthodontiepraktijk, Geldrop
Tandartsenpraktijk Koninginneweg, Amsterdam
Tandartspraktijk KU64, Berlijn, Duitsland
Kliniek voor Mondzorg Schouwstede Junior, Nieuwegein
Mondzorgpraktijk Vierambachten, Spijkenisse
De behandelkamers van Orthodontiepraktijk Geldrop en Tandartsenpraktijk Koninginneweg zijn ontworpen door architectenbureau Arhk, www.arhk.nl
Als uw werknemers een burn-out krijgen is dat heel vervelend, voor hen én voor u. Zes tips om burn-outs te voorkomen.
Werkdruk niet negeren
Ga werkdruk niet bagatelliseren door opmerkingen als: ‘we hebben het allemaal druk’. Wie erkent dat de druk soms heel hoog is, komt verder dan wie het negeert.
Creëer een ergonomisch optimaal ingerichte werkplek Werkt u volgens de 4 ergonomische basiscriteria?
Werk dat past Bezieling en passie vormen de beste preventie voor een burn-out. Zoek daarom uit wat uw mensen willen, moeten en kunnen.
Gebruik hoofd en hart U weet dat uw medewerkers hard werken om het werk af te krijgen: doe dan ook niet moeilijk als iemand een keer een middag vrij neemt.
Sta stil bij successen Laat niet alleen van u horen als u kritiek heeft, laat ook merken als u tevreden bent.
Geef opbouwende kritiek Functioneert een werknemer niet helemaal zoals u zou willen? Ga dan op korte termijn met hem in gesprek. Kies een recent voorbeeld dat in uw ogen het probleem goed illustreert: leg uit wat de werknemer goed en fout deed.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2016/07/Discussie-Photos.com-86803730.jpg230400Anita test Testhttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svgAnita test Test2011-03-09 00:00:002022-12-05 12:33:22Burn out voorkomen: tips voor werkgevers
Eén op de tien artsen is verslaafd aan alcohol, drugs of medicijnen. Dat blijkt uit buitenlandse onderzoeken. In navolging van andere landen wordt er per 1 maart in Nederland een meldpunt geopend waar verslaafde artsen voor hulp kunnen aankloppen. Dat meldt het NOS Journaal.
Het initiatief wordt onder meer gesteund door artsenorganisatie KNMG en de Inspectie voor de Gezondheidszorg. Het steun- en verwijspunt abs-artsen wordt ondergebracht bij de Radboud Universiteit Nijmegen.
Laat aan het licht Verslaafde artsen kunnen een groot gevaar vormen voor hun patiënten. Vaak komt de verslaving pas laat aan het licht, omdat artsen van zichzelf denken dat het hen niet kan overkomen. Ze zijn immers arts! Bovendien is het taboe in artsenkringen op verslaving groter zijn dan bij veel andere beroepsgroepen. Andere artsen hangen de verslaving van hun collega niet snel aan de grote klok.
Verslaafde artsen die zich melden, zullen na een intakegesprek worden doorverwezen naar een Nederlandse verslavingskliniek.
Het is de bedoeling dat de arts nog twee tot vijf jaar gevolgd wordt nadat hij of zij zich bij het meldpunt heeft gemeld.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/04/Drugs.png230400anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-24 00:00:002022-12-05 11:27:22Eén op de tien artsen is verslaafd
De NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling tandheelkundige praktijken is het advies voor uw arbeidsovereenkomsten. Deze regeling geldt voor alle personeelsleden van een tandarts(-specialist) en is niet bindend. Jaarlijks verschijnt een nieuwe, geactualiseerde versie van de arbeidsvoorwaardenregeling. Hierin zitten ook de adviessalarissen.
NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2011 De NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling is aangepast aan nieuwe wetgeving en ontwikkelingen die voor 2011 gelden. Ook zijn de salarissen geïndexeerd. Het betreft een aantal inhoudelijke wijzigingen ten opzichte van de NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2010.
Niet automatisch van toepassing Heeft u met uw werknemer(s) een arbeidsovereenkomst afgesloten, waarin wordt verwezen naar de NMT-Arbeidsvoorwaardenregeling 2010, dan is het noodzakelijk dat beide partijen de nieuwe NMT-Arbeidsovereenkomst 2011 van toepassing verklaren. U doet dit door een addendum in te vullen die door beide partijen wordt ondertekend en wordt bijgevoegd bij de arbeidsovereenkomst.
Microsoft heeft een aantal tips en rekentools verzameld om de de bijtelling privégebruik auto van de zaak te verlagen.
Het artikel bevat onder meer een gratis applicatie Excel-rittenregistratie en het vernieuwde Excel-werkboek Autokosten 2011. Klik hier voor het artikel.
https://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2017/10/tijd-geld.jpg238399anitatesthttps://www.dentalinfo.nl/wp-content/uploads/2024/06/Logo-Dental-info-wit-2.svganitatest2011-02-23 00:00:002022-12-05 11:33:11Tips om de bijtelling auto van de zaak te verlagen
Voor een optimale gebruikerservaring maakt dental INFO gebruik van cookies. Als u deze site blijft gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.