Ondernemers bespieden personeel via sociale media

Niet alleen in fraudezaken maar ook in bijvoorbeeld arbeidsconflicten kan social media een belangrijke rol gaan spelen. ARAG deed onderzoek naar het gebruik van social media van ondernemers. Hieruit bleek dat ruim een derde van de ondernemers onderzoek doet naar eigen personeelsleden op de sociale media. 10 procent doet dit regelmatig en 25 procent soms. Ruim de helft (56 procent) van de ondernemers onderzoekt personeelsleden nooit op social media.

De verwachting is dat sociale media steeds vaker gebruikt zal gaan worden in bewijsvoering tijdens bijvoorbeeld arbeidsconflicten.

Bron:
ARAG

Lees meer over: Ondernemen, Personeel

Oudere werknemers denken langer te kunnen doorwerken

Werknemers van 55 tot en met 64 jaar denken hun huidig werk te kunnen voortzetten tot een leeftijd van gemiddeld 64,7 jaar. Dat is anderhalf jaar later dan werknemers momenteel met pensioen gaan. Tussen de beroepen zijn er verschillen in de leeftijd tot waarop werknemers – naar hun verwachting – kunnen doorwerken. Deze verschillen hangen samen met de lichamelijke en geestelijke belasting van die beroepen. Dit zijn enkele resultaten van de Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden 2011 die eind vorig jaar is uitgevoerd door TNO en CBS.

Door de vergrijzing, de druk op de overheidsfinanciën en het verwachte tekort aan arbeidskrachten in de toekomst, wordt van werkenden verwacht dat ze langer doorwerken. Tussen 2006 en 2011 steeg de gemiddelde leeftijd waarop oudere werknemers met pensioen gaan van 61 naar ruim 63 jaar (bron: CBS, StatLine). Eind 2011 is door TNO en CBS aan bijna 23 duizend werknemers gevraagd tot welke leeftijd zij denken – lichamelijk en geestelijk – in staat te zijn om hun huidige werk voort te zetten. Gemiddeld over alle werknemers van 55 tot en met 64 jaar was dat tot 64,7 jaar.

Beroepsgroepen
De leeftijd tot waarop oudere werknemers verwachten te kunnen doorwerken varieert tussen de beroepsgroepen van gemiddeld 63,8 jaar tot 66,0 jaar. Leidinggevenden en (vak-)specialisten denken het langst te kunnen doorwerken, werknemers in de gezondheidszorg- en ambachtelijke/industriële/agrarische beroepen het minst lang. Wel ligt de leeftijd tot waarop deze groepen denken te kunnen doorwerken nog altijd bijna een jaar hoger dan de daadwerkelijke leeftijd waarop werknemers met pensioen gaan.

De verschillen tussen de beroepsgroepen in hoe lang de werknemers verwachten te kunnen doorwerken, hangen voor een groot deel samen met verschillen in arbeidsomstandigheden. Naarmate de lichamelijke belasting in het beroep groter is verwacht men minder lang te kunnen doorwerken. Dit betreft met name ambachtelijke, industriële en agrarische beroepen. Ook de geestelijke arbeidsbelasting hangt samen met de leeftijd tot waarop werknemers denken te kunnen doorwerken: werknemers die hun werk zelf kunnen inrichten en regelen verwachten over het algemeen langer te kunnen doorwerken dan werknemers met minder autonomie in het werk.

Bron:
CBS

Lees meer over: Ondernemen, Personeel

Ontslagstelsel verandert behoorlijk

Met het Lente-akkoord wordt het ontslagrecht versoepeld en de WW veranderd. Allereerst moet natuurlijk worden afgewacht wat na 12 september 2012 besloten wordt, maar het zal naar het zich laat aanzien gemakkelijker worden om werknemers te ontslaan.

Lees de aanpassingen met betrekking tot het ontslagstelsel uit het Lente-akkoord.


Bron:
HR Praktijk


Lees meer over: Ondernemen, Personeel

Opdrachtgever kan vertrouwen op VAR-WUO

Hoewel de Belastingdienst regelmatig vraagtekens zet bij afgegeven VAR-verklaringen kan een opdrachtgever doorgaans vertrouwen op een afgegeven VAR-WUO mits aan de voorwaarden zijn voldaan. Dat concludeert Karin Herman op de website van Baker Tilly Berk naar aanleiding van een Arnhemse uitspraak.

Bron:
PleinPlus

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Kalender

Goede Vrijdag: verplichte vrije dag of niet?

Hoe zit het ook al weer?
Op 6 april 2012 is het Goede Vrijdag. Zowel lagere als hogere scholen, overheidsinstellingen en gemeente- en provinciehuizen zijn gesloten. Maar hoe zit het nou ook al weer? Is Goede Vrijdag een verplichte vrije dag of niet? Direct antwoord op al je personeelsvragenP&O-abonnement
Onder welke cao valt mijn bedrijf? Mag mijn werknemer zorgverlof opnemen als oma ook op kan passen? Mijn werknemer zegt dat… méér… Prijs150,- per kwartaal ex. 19% btw

Het antwoord is: nee, je bent als tandarts of mondhygiënist niet verplicht op Goede Vrijdag je praktijk te sluiten of je werknemers vrij te geven. Goede Vrijdag – waarop de dag dat Jezus werd gekruisigd wordt herdacht – is alleen een verplichte vrije dag voor sectoren waarin ambtenaren werkzaam zijn zoals scholen en gemeentehuizen. Daarom zijn winkels, zakelijke dienstverleners en ook banken over het algemeen gewoon open. Ook de effectenbeurzen sluiten niet.

Bron:
MKB Servicedesk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
fietsen

Praktijkuitjes: van verantwoord tot sportief

Een praktijkuitje moet tegenwoordig bijzonder zijn en zo mogelijk maatschappelijk verantwoord. Waar kunt u die praktijkuitstapjes vinden?

Een goede organisatie is een van de succesfactoren van een geslaagd feestje. Deze tips kunnen u daarbij helpen.

Teambuilding
Over de vraag of een bedrijfsuitje een blijvende bijdrage levert aan teambuilding wordt al jaren gediscussieerd. De structuur en de samenwerking moeten op de werkvloer al goed geregeld zijn, zeggen relatiemanagers. Een dagje uit verandert daar weinig aan. De voordelen van een bedrijfstrip zitten vooral in verbetering van de onderlinge verhoudingen en het gevoel van betrokkenheid bij het bedrijf.

Ja-maar-training
Workshops die binding en communicatie als thema hebben krijgen vaak veel waardering. Zo is de hilarische Ja-maar-training erg populair, gebaseerd op het succesvolle boek “Ja, maar wat als alles lukt”. Je leert de remmende ‘ja-maar’ cultuur om te buigen in een inspirerende ja-én cultuur. Omgaan met veranderingen staat centraal in de mysterieuze stadsgames van Neverrest. Meer grip op stress en confrontaties krijgt u met “karate voor slakken” bij TaiChi in Bedrijf.

Verantwoord uit met de baas
In deze tijd van aandacht voor duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen is ook de verantwoorde bedrijfstrip in opkomst. Zo biedt Stichting Commundo bedrijven speciale reisarrangementen aan met projecten in het buitenland, zoals een week “school bouwen”. Sluit goed aan bij bestaande management development programma’s, zegt Commundo. Liever een evenement van één dag? Knap met uw team een kinderboerderij op of realiseer dromen van zieke kinderen via Stichting Zin.

Koken: van bonbons tot Braziliaans
Ze zijn in korte tijd zeer populair geworden: de kookworkshops. Eerst gezamenlijk de keuken in en dan aan tafel. Van Sushiworkshop en Braziliaanse hapjes maken tot kookles op locatie. Je kunt bonbons maken of eens echt goed leren Italiaans of Thais te koken.

Creatieve workshops
Schilderen is ‘in’ en dan gaat het niet alleen meer om een schilderij maken, maar ook om workshops Graffiti, of koeien beschilderen. Een workshop visagie is weer een andere vorm van schilderen. Liever iets anders? Maak met zijn allen een bouwwerk van bamboe, doe een workshop vuurspuwen of maak samen een muziek cd in een echte studio.

Sportief
Wie de bureaustramheid te lijf wil gaan, kan eens een stevig dagje gaan zeilen op het IJsselmeer met Amerikaanse oceaanracers.
In Zeeland kunt u met Sailforce op sportieve kajuitzeiljachten de Oosterschelde ontdekken.

Incentive reizen
Een leuke stedentrip van de baas is echt een cadeau. Barcelona is een bekende topper, ook Italië is geliefd. Mag het luxer? Een paar dagen naar de Middellandse Zee, zeilen naar de Blue Lagoon, een jeepsafari maken en cultuur snuiven kan op het eiland Malta, een van de nieuwste incentivebestemmingen. Tendolle Personeelsreizen maakt een arrangement op maat. Nog onbekend is Marokko als incentivebestemming, bijvoorbeeld Marrakech met een jeepsafari. Ook in opkomst als incentivereis: Tallinn, de sprookjesachtige hoofdstad van Estland, en Fins Lapland in de winter. Echt luxe is een trip van vier of vijf dagen naar Dubai, bekend om zijn bijzondere bouwwerken. Of nog luxer: een mooie verwenreis naar de Seychellen.

Aanbevolen links:
Workshopevents
Bedrijfsuitje
ATP Incentives
Top 10 incentives

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Stress

Stress bij jonge Y-generatie

Werkvermogen Y-generatie slechter dan oudere collega’s.

De ‘Y-generatie’ van jonge werknemers is niet zo zelfverzekerd en optimistisch als wordt gedacht. Uit ‘vitaliteitsonderzoek’ van SKB-Monitor@Work blijkt dat jongeren stressgevoeliger zijn dan hun 10 jaar oudere collega’s.

Uitputting en overbelasting
In de drang naar hogere productiviteit, letten werkgevers steeds meer op het werkvermogen van hun medewerkers. Zijn die in staat om te voldoen aan de eisen van hun werk of bestaat er een risico dat ze uitvallen? Ook de overheid vindt een hoge en duurzame inzetbaarheid van werknemers belangrijk en stimuleert het gebruik van een vragenlijst die voor dat doel ontwikkeld is: de Work Ability Index (WAI). Volgens onderzoeksbureau SKB kun je het werkvermogen beter vaststellen als je naast de WAI ook specifieke vragen stelt over stress. Jongere werknemers komen dan niet meer als beste uit de bus. De zogenaamde Y-generatie heeft namelijk vrij veel te maken met uitputting en overbelasting. Als je dat meerekent is hun werkvermogen slechter dan dat van hun 10 jaar oudere collega’s.

De groep jongere medewerkers kent het laagste percentage met een matige of slechte WAI-score. Omdat hier wel meer medewerkers zijn met een verhoogd risico op burnout, is het totale percentage medewerkers met een verminderd werkvermogen groter dan in de groep met 10 jaar oudere collega’s. Aan de geringe overlap is te zien dat de WAI het grootste deel van de jongeren met burnout-risico niet gesignaleerd heeft.

Stress bij Y-generatie
SKB komt tot dit inzicht op grond van vitaliteitsonderzoek bij 24 organisaties. In deze onderzoeken heeft SKB naast de WAI ook aanvullende vragen over energie en herstelbehoefte opgenomen. Uit wetenschappelijk onderzoek is bekend dat een hoge herstelbehoefte een prima ‘early warning’ is voor uitputting, en daarmee een verhoogd risico op burnout signaleert. Andere bekende gevolgen van een hoge herstelbehoefte zijn een verhoogde kans op ziekte en ongevallen en verminderde creativiteit.

Geboren in een tijd van economische voorspoed en technologische vooruitgang (1978 – 1995) wordt aan de Y-generatie een zelfverzekerde, optimistische houding toegeschreven. Een hoge herstelbehoefte laat echter zien dat deze groep het zwaar heeft: er zijn veel meer medewerkers met een burnout-risico dan bij de 35 – 44 -jarigen.

Energie is de sleutel tot hoger werkvermogen èn beter resultaat
In de discussies over ‘werkvermogen’ overheerst de negatieve invalshoek: risico’s en kans op uitval. Ook herstelbehoefte is wat dat betreft een negatieve indicator. Het is interessanter om te onderzoeken wat medewerkers energie geeft. Dat bevordert niet alleen het werkplezier, maar ook de resultaten van de organisatie. Energie is niet voor niets de centrale factor in engagement en bevlogenheid. Bij jongere medewerkers blijken vooral afwisseling en inspirerend leiderschap bij te dragen aan meer energie.

Bron:
SKB.nl
monitor @ work

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
vakantie - strand

Langdurig ziek? Toch recht op zomervakantie

Ook langdurig zieke werknemers hebben recht op vier weken (zomer)vakantie, ongeacht het aantal gewerkte dagen. Dit bevestigde het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.

Het recht op vakantiedagen is bij zieke werknemers dus niet afhankelijk van een minimum aan gewerkte dagen. Europese rechters  bogen zich over het proces van een vrouw die in de clinch ligt met haar Franse werkgever. De vrouw eiste vakantiedagen over de bijna veertien maanden die zij ziek was na een ongeval op weg naar haar werk.

De werkgever verwees echter naar Europese wetgeving die stelt dat een werknemer per jaar minstens tien dagen moet hebben gewerkt om recht te krijgen op verlof. Volgens het Europees Hof mag zieke werknemers het recht op vakantie echter niet worden ontnomen.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Eten - yoghurt

Stuur ongezond levende werknemer de laan uit

Als een werknemer ongezond leeft en zich voortdurend ziek meldt, moet zijn werkgever hem kunnen ontslaan. Ook moeten werkgevers hun mensen kunnen aanspreken op ongezond gedrag, vindt de meerderheid van de ondernemers.

Dat blijkt uit een onderzoek onder werkgevers in het midden- en kleinbedrijf dat tijdens het congres Gezond Ondernemen gepresenteerd wordt.

Maatregelen bij ongezonde leefstijl
Een rokende, dikke buschauffeur zou bijvoorbeeld een kandidaat zijn voor ‘harde maatregelen’, zo reageert HR-directeur Peter Paul Witte van Connexxion in het AD.

Vakbonden
Bedrijven zien een toename van het aantal werknemers dat ongezond leeft, met alle gevolgen van dien. Daarom hanteren sommigen al een actief preventiebeleid om het personeel fit te houden.

Volgens Zilveren Kruis Achmea, organisator van het congres Gezond Ondernemen, hebben deze preventieprogramma’s een groot positief effect. Ze zouden leiden tot een hogere productiviteit, stressbestendigheid en klanttevredenheid.

Bron:
AD

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Werk - deal

Vaste baan is verleden tijd

De tijd van de vaste banen lijkt voorbij. Steeds meer werkgevers vullen vaste werkzaamheden met tijdelijke contracten en creëren zo zelf de gewenste flexibiliteit van het ontslagrecht.

Dat blijkt uit een rapport van het Sociaal Cultureel Planbureau, waar Het Parool over schrijft. De afgelopen tien jaar zijn werkgevers in toenemende mate vast werk vorm gaan geven in tijdelijke contracten.

13% tijdelijk contract
I
nmiddels heeft 13 procent van alle werknemers een tijdelijk contract. Vaak gaat het om functies die de baas helemaal niet als tijdelijk beschouwt. Loopt het contract van een werknemer af, dan wordt hij of zij namelijk direct weer vervangen door een nieuwe arbeidskracht. Zo werd in 1994 nog maar de helft van de tijdelijke contractanten vervangen door een nieuweling, in 2008 is dit aantal opgelopen tot acht van de tien.

Voor oudere werknemers is ondertussen steeds minder plaats. Ondanks de vergrijzing zit slechts 55 procent van de werkgevers op oudere arbeidskrachten te wachten. Doorwerken tot je 65e wordt al helemaal niet op prijs gesteld: slechts 15 procent van de door het SCP ondervraagde bedrijven vindt dat een goed idee.

Bron:
De Telegraaf

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Tijd - klok

Werktijden en opnemen van verlof flexibeler

Het wetsvoorstel voor flexibilisering van de Wet arbeid en zorg (WAZO) en de Wet aanpassing arbeidsduur (WAA) ligt ter behandeling bij de Tweede Kamer. Met deze wetsvoorstellen wil het kabinet werknemers meer flexibiliteit bieden bij het aanpassen van werktijden en het opnemen van verlof.

De belangrijkste wijzigingen

  • Opname en spreiding van ouderschapsverlof wordt flexibeler: een werknemer kan ouderschapsverlof straks op de door hem gewenste wijze opnemen en/of spreiden. Een vader kan bijvoorbeeld een deel van het ouderschapsverlof gebruiken om vlak na de geboorte bij zijn kind en partner te zijn als alternatief voor een aparte ‘vaderschapsverlofregeling’.
  • Het bevallingsverlof bij een ziekenhuisopname wordt uitgebreid.
  • Kort- en langdurend zorgverlof worden ook mogelijk voor huisgenoten die een gezamenlijk huishouden hebben maar niet tot de eerste of tweede graad horen.
  • Langdurend zorgverlof kan straks binnen een langere periode – van achttien maanden – worden opgenomen of voor meer uren dan de helft van de arbeidsuren per week.
  • Het wordt gemakkelijker om werktijden (tijdelijk) aan te passen: de aanvraagtermijn van vier maanden voor de beoogde ingangsdatum van nieuwe werktijden vervalt bij onvoorziene, externe omstandigheden (bijvoorbeeld mantelzorg).
  • Een verzoek tot aanpassing van de arbeidsduur mag straks één keer per jaar worden ingediend in plaats van eenmaal per twee jaar.
  • Bij verandering van baan kan een werknemer bij zijn oude werkgever een verklaring opvragen met daarin een overzicht van het resterende ouderschapsverlof. De nieuwe werkgever moet er rekening mee houden dat hij direct na indiensttreding kan worden geconfronteerd met een verzoek om ouderschapsverlof van de nieuwe werknemer. De werknemer hoeft niet meer minimaal één jaar in dienst te zijn voor zo’n verzoek.
  • De termijn, waarbinnen pleegzorg- en adoptieverlof moet worden opgenomen, wordt verruimd. Op dit moment moet het verlof binnen een termijn van achttien weken worden opgenomen: vanaf twee weken vóór de adoptie tot zestien weken erna. Straks wordt die termijn 26 weken. In overleg met de werkgever kan de werknemer straks afwijken van een aaneengesloten fulltime opname van vier weken verlof, door bijvoorbeeld acht weken lang 25 procent van de arbeidsduur op te nemen.

Bron:
HRpraktijk

 

Lees meer over: Actueel, Ondernemen, Personeel, Thema A-Z
Ziek - ziekenhuis- verzuim

Verzuim: dubbel ongemak

Als werkgever heeft u een grote verantwoordelijkheid voor uw zieke werknemers. Op het niet nakomen van allerlei wettelijke regels staat zelfs een boete. Een overzicht waarmee u te maken kunt krijgen bij verzuim.

Een zieke werknemer betekent in feite dubbel ongemak voor u: het werk van de zieke blijft liggen en de kosten lopen door. U heeft namelijk sowieso een loondoorbetalingsverplichting.

U moet minimaal 70 procent van het loon gedurende twee jaar doorbetalen als uw medewerker ziek wordt. Hier kan in de bedrijfstak-cao of in de arbeidsovereenkomst van af worden geweken in positieve zin (voor de medewerker). Bijvoorbeeld dat u het eerste jaar het volledige loon doorbetaalt.
Tijdens het zwangerschapsverlof van uw werkneemster betaalt u ook het loon door, maar u kunt dit vergoed krijgen met de zwangerschapsuitkering op grond van de Wet arbeid en zorg.

U mag de loondoorbetaling staken als:

  • de ziekte is ontstaan door opzet van de medewerker
  • de zieke medewerker vervangende arbeid weigert
  • de zieke medewerker niet meewerkt aan zijn re-integratie

Verzuimverzekering
Ook verzuim is te verzekeren. U kunt ervoor kiezen om het loon eerst een bepaalde periode voor eigen rekening door te betalen. Na die periode neemt de verzekeraar het over. Dit wordt de conventionele verzekering genoemd.

Een andere mogelijkheid is de stop-loss-verzekering. U kiest er dan voor om eerst voor een bepaald bedrag (eigen behoud) het loon zelf te betalen. Komt de uitbetaling boven dit bedrag, dan neemt de verzekeraar de betaling over.

Verder kunt u ervoor kiezen werkgeverskosten mee te verzekeren. U heeft namelijk niet alleen de loonkosten. U maakt ook extra kosten door bijvoorbeeld andere mensen in te huren of eigen medewerkers extra in te zetten. Veel verzekeraars bieden ook allerlei aanvullende diensten bij een verzuimverzekering, zoals arbopakketten, hulp bij re-integratie en preventie.

Verzuim voorkomen
Een griepje is natuurlijk nooit uit te sluiten, maar uit onderzoek blijkt wel dat ontspannen en uitgeruste mensen minder last hebben van een zwakke gezondheid. Ze zijn energieker, werken harder en verzuimen niet of nauwelijks. De meningen over wat het belangrijkst is om mensen gezond en uitgerust te krijgen zijn verdeeld. En uiteraard heeft u als werkgever niet overal invloed op.

Factoren die invloed hebben op een ontspannen geest zijn onder meer een goede werkomgeving, een inspirerende werksfeer en een niet te zware arbeidsbelasting. Verder spelen er zaken als een voldoende uitdaging in het werk en natuurlijk de levensstijl van de werknemer (drinken/roken/overgewicht/onvoldoende bewegen)

Beleid
Met een goed verzuimbeleid kunt u inzicht krijgen in de verzuimproblemen binnen uw onderneming. Gaat het om lang of kort verzuim? Zijn het steeds dezelfde medewerkers? Gaat het om steeds dezelfde klachten?

Het is daarbij van belang de mogelijke oorzaken van alle klachten in kaart te brengen, zodat u preventieve maatregelen kunt treffen. U kunt hiervoor de verzuimgegevens van de afgelopen jaren gebruiken. Het uiteindelijke doel van het verzuimbeleid is om het ziekteverzuim te voorkomen en ook de duur van het verzuim te beperken.

Verplichtingen
In de Wet verbetering poortwachter is vastgelegd dat u in de eerste twee jaar van ziekte alle mogelijkheden moet aanwenden om een zieke medewerker terug op de werkvloer te krijgen. Als u dit niet doet, dan kan het UWV u beboeten met een extra
periode loondoorbetalingsverplichting.

Bron:
Businesscompleet

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Wet- en regelgeving
feedback - emoji

Feedback geven, hoe doet u dat?

Feedback gaat vaak over onbekende gebieden van iemands persoonlijkheid: de blinde vlek. Ondersteunende of corrigerende feedback: doet u het goed, dan wordt de ontvanger er alleen maar beter van.

Het wat en waarom
Feedback geven (terugkoppelen) is een van de instrumenten in de communicatie waar u als leidinggevende of opleider veelvuldig gebruik van kunt maken. Leidinggeven, begeleiden en coachen is direct of indirect richting geven aan het gedrag van werknemers. Doordat de opdrachtgever zegt wat hij/zij vindt van het gedrag van zijn/haar medewerker, kan deze laatste beter functioneren. Dit geldt natuurlijk ook andersom.

Waarom vinden we het zo moeilijk feedback te geven?
Over het algemeen zal iemand niet zo snel feedback vragen of aanvaarden. Hiervoor is een aantal redenen. Bijvoorbeeld:

  • We zijn bang om te horen hoe anderen over ons denken.
  • We zijn bang dat de relatie met degene op wie u kritiek/feedback geeft, verstoord wordt.
  • U bent er niet zo zeker van of die ander te vertrouwen is.
  • Wat zijn zijn/haar bedoelingen eigenlijk?
  • Vaak ervaart u het als een bedreiging als er feedback gegeven wordt op u.
  • Wij zijn bang onze onafhankelijkheid te verliezen.
  • Wat hebben anderen eigenlijk met uw problemen te maken?
  • Feedback die ‘ongunstig’ is, is moeilijker te accepteren dan feedback die ‘prettig’ is.

Bij feedback geven, zijn er de volgende richtlijnen:

1. Beschrijf het gedrag dat u heeft waargenomen.
Bijna altijd gaat het om iets dat u gezien of gehoord heeft. Doe dit concreet, duidelijk en feitelijk, zeg niet wat u erbij gefantaseerd heeft, maar alleen wat u heeft waargenomen.

Gebruik geen woorden als ‘altijd’ of ’telkens’ maar benoem de zaken concreet: “Gisteren zag ik jou om 11 uur binnenstappen” in plaats van “Je komt altijd te laat.”
Doe het in de ik-vorm. “Ik hoorde je vanmorgen tegen Pieter praten over mij”, in plaats van “Jij roddelt.” ‘Jij’ komt altijd aanvallend over.

2. Vertel vervolgens wat het effect van dat gedrag op u was.
“Gisteren zag ik jou om elf uur binnenstappen. Dat vond ik heel erg vervelend, want we hadden om tien uur afgesproken en moesten om half twaalf bij die klant zijn. We waren onvoorbereid én te laat en dat vind ik niet professioneel.”
Of:
“Ik hoorde je vanmorgen tegen Pieter praten over mij. Dat vond ik hartstikke rot! Als je ergens niet tevreden over bent, wil ik graag dat je het rechtstreeks tegen mij zegt.”

3. Tot slot geeft u de ander de kans om hierop te reageren.
Hij kan uitleg vragen als hij uw feedback niet begrijpt of uitleg geven over zijn gedrag. “Gisteren zag ik jou om elf uur binnenstappen. Dat vond ik heel erg vervelend, want we hadden om tien uur afgesproken en moesten om half twaalf bij die klant zijn. We waren onvoorbereid én te laat en dat vind ik niet professioneel. Wat vind jij daarvan?”
Of: “Ik hoorde je vanmorgen tegen Pieter praten over mij. Dat vond ik hartstikke rot! Als je ergens niet tevreden over bent, wil ik graag dat je het rechtstreeks tegen mij zegt. Hoe denk jij daarover?”

Deze drie stappen zijn makkelijk te onthouden met het simpele rijtje: Ik, Ik, Jij
Ik zie/hoor…
Ik vind/voel…
Wat vind jij daarvan?

Algemene tips

 

  • Geef ondersteunende feedback als u positief gedrag wilt benoemen, geef corrigerende feedback als u iemand wilt corrigeren.
  • Geef alleen feedback op veranderbaar gedrag. Iemand koopt er bijvoorbeeld niets voor als u hem vertelt dat je het heel irritant vindt dat hij dyslectisch is. Ook al is het waar, het zal de sfeer niet verbeteren!
  • Geef feedback kort na het gebeurde. Hoe langer geleden, hoe kleiner de kans dat de ander nog weet waar u het over heeft. Maar kies het tijdstip wel goed uit: geef geen feedback in een vergadering of als u verhit bent of in de wandelgang bijvoorbeeld.
  • Stel u open en kwetsbaar op, luister goed en wees eerlijk. Toon respect voor elkaar.

Bronnen:
Kennisdelen
Lancelots
Carrieretijger

Door: Lieneke Steverink-Jorna

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, ZZP-er
contract - brief

Hoe dient u een aanvraag ontslagvergunning in?

In tijden van economische crisis vallen er helaas ontslagen. Het UWV WERKbedrijf heeft aangegeven dat het aantal ontslagaanvragen fors is toegenomen.

Als u als werkgever de arbeidsovereenkomst met uw werknemer wilt opzeggen, dan dient u daarvoor toestemming te vragen bij het UWV.

Redenen ontslag
Behoudens uitzonderingen* heeft u toestemming nodig van het UWV als u de arbeidsovereenkomst wilt opzeggen met uw werknemer.
Het UWV kan u toestemming geven voor het ontslag vanwege bedrijfseconomische redenen, onvoldoende functioneren of onbehoorlijk gedrag van de werknemer, organisatorische redenen, verstoorde arbeidsrelatie of vanwege het feit dat uw werknemer meer dan twee jaar ziek is en er geen uitzicht is op herstel.

Bedrijfseconomische redenen
Als u uw werknemer wilt ontslaan wegens bedrijfseconomische redenen of organisatorische redenen, dan moet u daarvoor aan kunnen tonen dat er een financiële noodzaak is voor het ontslag. U moet aantonen dat de functie van de werknemer door het ontslag komt te vervallen en er geen andere passende functie is voor de werknemer.

Ook dient u de regels voor het bepalen van de ontslagvolgorde in acht te houden. Dit wordt het afspiegelbeginsel genoemd. Dit houdt kort gezegd in dat werknemers met dezelfde functie worden ingedeeld in leeftijdscategorieën.

Per leeftijdscategorie komt de werknemer met het kortste dienstverband het eerste voor ontslag in aanmerking.

Procedure
U dient de aanvraag voor een ontslagvergunning in bij het UWV. Het UWV stuurt vervolgens een brief naar uw werknemer, waarin staat dat uw werknemer binnen een bepaalde termijn kan reageren op het verzoek om de arbeidsovereenkomst te beëindigen.
Als de werknemer het verweerschrift heeft ingediend, beoordeelt het UWV de situatie en beslist dan of er toestemming wordt verleend voor het ontslag.

Opzegtermijn en opzegverbod
Als u de arbeidsovereenkomst opzegt dan dient u een opzegtermijn in acht te nemen. Als daarover niets is geregeld in de arbeidsovereenkomst of CAO, dan gelden de wettelijke opzegtermijnen.

Let er ook op dat u de arbeidsovereenkomst niet kunt opzeggen als er een opzegverbod geldt. Van een opzegverbod is bijvoorbeeld sprake gedurende de eerste twee jaar van ziekte van uw werknemer, tijdens zwangerschap en zwangerschapsverlof (tot zes weken na het verlof) en gedurende het lidmaatschap van de ondernemingsraad.

* Er is geen toestemming nodig bij een geldig ontslag op staande voet, tijdens de proeftijd en als de opzegging plaatsvindt als gevolg van een faillissement of toepassing van de schuldsanering natuurlijke personen.

Bron:
Businesscompleet

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel, Wet- en regelgeving
Werk - deal

Werkgevers letten te veel op extraverte kandidaten

In sollicitatiegesprekken letten werkgevers er vooral op of iemand extravert is. Niet slim, is de conclusie van het proefschrift dat Rutger Kappe op 29 november verdedigde aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Uitbundigheid, durf in nieuwe situaties: het zijn eigenschappen waar werkgevers in sollicitatiegespekken veel waarde aan hechten. Maar extraversie is geen garantie voor succes, weet Kappe: “Ik ontdekte dat extraverten over het algemeen een hoger startsalaris krijgen, maar zij doen het niet beter in hun loopbaan. Werkgevers verliezen dus potentieel goede werknemers door zich te veel te richten op extraverte kandidaten.”

Kwestie van karakter
Kappe deed onderzoek onder studenten van Hogeschool Inholland en volgde ze tot aan het begin van hun werkende carrière. Hij concludeert dat succes een kwestie van karakter is. Studenten met een grote dosis zelfdiscipline en doorzettingsvermogen zijn succesvoller tijdens hun studie. Zo halen zij hogere cijfers en studeren zij sneller af.

Hoewel Kappe bewijs vond dat intelligentie een rol speelt bij studiesucces, blijkt dat karaktertrekken als doorzettings- en organisatievermogen vijf maal zo belangrijk zijn. Motivatie is twee maal zo belangrijk als intelligentie.

Leerstijlen overschat
Op basis van zijn onderzoek adviseert Kappe onderwijsinstellingen om de persoonlijkheid en motivatie van studenten in kaart te brengen: “De tijd dat alle studenten dezelfde (studieloopbaan-) begeleiding krijgen is wat mij betreft voorbij. Op basis van iemands profiel kunnen opleidingen specifieke interventies ontwikkelen en inzetten.”
Kappe’s onderzoek toont tevens aan dat de relatie tussen de leerstijl(en) van studenten en hun studieprestaties overschat wordt. “Veel docenten en studiebegeleiders vinden leerstijlen belangrijk, terwijl dit onderzoek aantoont dat leerstijlen geen effect hebben op cijfers of studieduur. Voor leerstijlen geldt dus: het schaadt niet, maar het baat ook niet”, aldus Kappe.

Bron:
Vrije Universiteit Amsterdam

 

Lees meer over: Kennis, Ondernemen, Onderzoek, Personeel
wet, hamer, weegschaal

Nieuwe vakantiewetgeving per 2012

Vanaf 1 januari 2012 geldt de nieuwe vakantiewetgeving. De wettelijke vakantiedagen zullen een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd vervallen. Zieke werknemers hebben voortaan recht op volledige opbouw van vakantiedagen.

Vervaltermijn
In het kader van gezondheid en veiligheid wil het kabinet werknemers stimuleren om regelmatig vakantie op te nemen. Onder de huidige wet vervallen vakantiedagen zelden. Opgebouwde dagen verjaren pas na vijf jaar en de oudste dagen worden als eerste opgenomen.
Vanaf 1 januari 2012 zullen de wettelijke vakantiedagen een half jaar na het jaar waarin ze zijn opgebouwd vervallen. De wettelijke vakantiedagen die worden opgebouwd in 2012, zullen dus al op 1 juli 2013 vervallen.

Wettelijke- en bovenwettelijke vakantiedagen
In de nieuwe wet wordt onderscheid gemaakt tussen wettelijke- en bovenwettelijke vakantiedagen. Wettelijke vakantiedagen zijn de vakantiedagen die de wet voorschrijft; vier weken per jaar. De regels hiervoor zijn streng en strikt.

Bovenwettelijke vakantiedagen zijn die vakantiedagen die de werknemer extra heeft bovenop zijn wettelijke vakantiedagen. De regels hiervoor zijn minder streng, partijen mogen afwijkende afspraken maken.

De vervaltermijn van zes maanden geldt alleen voor de wettelijke vakantiedagen. Voor de bovenwettelijke vakantiedagen blijft – tenzij andere afspraken zijn gemaakt – de verjaringstermijn van vijf jaar gelden.

Twee uitzonderingen
Op de nieuwe vervaltermijn van wettelijke vakantiedagen gelden twee uitzonderingen:

  • Redelijkerwijs niet in staat om vakantie op te nemen
    Wanneer een werknemer ‘redelijkerwijs’ wel of niet in staat was om vakantie op te nemen, zal grotendeels door de rechtspraak moeten worden ingevuld. De werknemer zal wel aannemelijk moeten maken dat hij niet in staat was om vakantie op te nemen. De minister benadrukt dat daarvan niet zomaar sprake is.
  • Partijen mogen de vervaltermijn verlengen
    De werkgever en de werknemer mogen de vervaltermijn in onderling overleg verlengen. Zij mogen dus onderling afspreken dat de vervaltermijn geen 6, maar bijvoorbeeld 18, 36 of 60 maanden bedraagt.

Zieke werknemers
Zieke werknemers hebben nu alleen recht op vakantiedagenopbouw gedurende de laatste zes maanden van hun ziekte. Vanaf 1 januari 2012 bouwen zij vakantiedagen op, zolang zij recht hebben op loonbetaling.

Daar staat tegenover dat zieke werknemers die vakantie genieten, ook vakantiedagen opmaken. Nu is het vaak onduidelijk of een zieke werknemer wel of geen vakantiedagen opmaakt. In de nieuwe wet wordt gestimuleerd om ook tijdens ziekte vakantie te nemen. De werkgever zal de zieke werknemer er straks zelfs op moeten wijzen dat hij vakantie kan opnemen en hij zal dit ook in het re-integratieplan moeten opnemen.

Verlofadministratie
Met de aanstaande wijzigingen in de vakantiewetgeving wordt het administreren van vakanties nog belangrijker dan voorheen. Als over vakantiedagen discussie ontstaat en de werkgever zelf geen administratie heeft bijgehouden, dan wordt in principe uitgegaan van de administratie van de werknemer.

Dagen tot 1 januari 2012
U zult moeten inventariseren welke vakantiedagen onder de huidige wetgeving vallen. Dat zijn die dagen die tot 31 december 2012 zijn – en nog worden – opgebouwd. Per vakantiedag kunt u vervolgens bepalen wanneer die verjaart. Een vakantiedag verjaart vijf jaar na het vakantiejaar waarin hij is opgebouwd. Als u over de bovenwettelijke vakantiedagen afwijkende afspraken heeft gemaakt, dan zult u die apart moeten registreren.

Het is aan te raden om uw werknemers tegen het einde van 2011 daarvan een overzicht te sturen. Als het overzicht niet klopt, dan is nu nog na te gaan of er iets mis is gegaan. Na de invoering van de nieuwe wet wordt dat een stuk lastiger.

Welke dagen worden eerst afgeboekt?
Naar verwachting betekent een redelijke uitleg van de wet dat die dagen, die als eerste verloren gaan, als eerste zullen moeten worden afgeboekt. Ook dat zal de werkgever goed moeten administreren.

Bron:
XpertHR.nl

 

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
Orale infecties, boos, vrouw, mond

De tien grootste irritaties op de werkvloer

Trage IT-systemen, vastlopende of lege printers, luid bellende collega’s en onnodige e-mails; het zijn een paar van de grootste irritaties op de werkvloer, volgens een onderzoek van Samsung Electronics onder 1.500 kantoormedewerkers.

Trage IT-systemen zijn voor 68 procent van de ondervraagden het grootste irritatiepunt. Het vastlopen van de printer krijgt met 42 procent een tweede plek in de ranglijst. Onnodig e-mailverkeer staat op een derde plek (39 procent), gevolgd door luid bellende collega’s (34 procent). Het niet bijvullen van papier in de printer krijgt met 27 procent een vijfde plek in de top tien.

Irritante ringtones (23 procent), van IT Support de tip krijgen de computer opnieuw op te starten (20 procent) en het eten van geurig eten (19 procent) staan ook in de lijst. Op nummer 9 staat het niet werken van IT in meetings (19 procent) en op de laatste plek is het niet halen van koffie of thee voor collega’s te vinden (12 procent). Slechts 4 procent van de ondervraagden gaf aan dat niets op kantoor irritatie opwekt.

Niet met, niet zonder
Volgens de respondenten kan de werkplek de komende twintig jaar niet zonder internet en WiFi (80 procent), computers (71 procent), e-mail (68 procent), video conferencing (51 procent) en printers (45 procent). Wat betreft technologie heerst de attitude ‘we kunnen niet met, maar ook niet zonder’, hoewel de respondenten erkennen dat technologie essentieel is voor de werkomgeving de komende twintig jaar.
Als suggesties om irritaties op de werkvloer tegen te gaan noemt bijna 29 procent het ontwikkelen van een printer die zelf automatisch het vastlopen van papier kan oplossen, 18 procent wil self-refilling toner cartridges.

Bron:
HRPraktijk

 

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
tip - gesprek

Zes tips voor een uitmuntend functioneringsgesprek

Een goede voorbereiding en duidelijke taal geven ieder functioneringsgesprek een boost.
Zes tips om een onuitwisbare indruk te maken.

1. Word niet emotioneel
Een functioneringsgesprek is altijd subjectief. Ook de persoonlijkheid en tics van uw baas spelen een rol. Houd uw hoofd echter koel.
2. Evalueer eerst uzelf
Schrijf ruim van tevoren voor uzelf op wat u allemaal bereikt heeft. Wat was uw bijdrage aan de praktijk?

3. Maak melding van al uw resultaten van het afgelopen jaar
Houd het hele jaar door bij wat u zoals bereikt heeft.

4. Vertel uw baas op welk gebied u meer begeleiding nodig hebt
Zie dit gesprek als een kans om om hulp te vragen zodat u nog beter kunt gaan presteren.

5. Wees duidelijk over wat u wilt bereiken
Bereid een actieplan voor. Dit is meteen een goede basis voor uw volgende functioneringsgesprek.

6. Spreek duidelijke taal
Beschrijf helder en duidelijk wat u bereikt hebt. Wees concreet en specifiek.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
contract

Wanneer verandert een tijdelijk arbeidscontract in een vast contract?

Er zijn een aantal situaties waarin een tijdelijk arbeidscontract van uw werknemer automatisch kan overgaan in een vast contract. 6 situatie op een rij.

1. Na drie tijdelijke contracten
Een tijdelijk contract gaat over in een vast contract in de volgende situaties:

  • Na 3 tijdelijke arbeidscontracten die telkens direct of binnen 3 maanden na elkaar zijn afgesloten, is het vierde arbeidscontract automatisch een vast dienstverband.
  • Als tijdens het tweede of volgende contract de duur van 36 maanden wordt overschreden, verandert dit contract automatisch in een vast contract. De periode tussen de contracten mag hierbij maximaal 3 maanden zijn.

2. Contract via uitzendbureau telt mee
Het kan voorkomen dat een werknemer eerst werkt via een uitzendbureau, waarna u hem binnen 3 maanden een tijdelijk contract geeft. Als de werknemer dan hetzelfde werk blijft doen, telt de uitzendperiode in principe mee voor de opeenvolging van tijdelijke contracten, waarna recht ontstaat op een vast contract.

3. Uitzondering bij 36 maanden
Als het eerste tijdelijke contract van de werknemer 36 maanden of langer duurt en het tweede tijdelijke contract maximaal 3 maanden, gaat het tijdelijke contract niet automatisch over in een vast contract. Overschrijdt het nieuwe contract die 3 maanden wel, dan heeft de werknemer recht op een vast dienstverband.

4. Afspraak met werkgever of in de cao
Er kunnen met de werknemer ook andere afspraken gemaakt worden. Bijvoorbeeld dat hij in plaats van de verplichte 3 contracten al na 1 of 2 tijdelijke arbeidscontracten in vaste dienst komt, of na 2 jaar. Er kan nooit onderling afgesproken worden dat de werknemer later dan na 3 contracten in vaste dienst komt. Dat kan wel in een cao worden vastgelegd.

5. Langer tijdelijke contracten voor jongeren tot 27 jaar
Werkgevers mogen jongeren tot 27 jaar langer laten werken op tijdelijke arbeidscontracten. Deze jongere werknemers krijgen dan pas verplicht een vast dienstverband na 4 jaar of bij het 5e contract. Dit is een tijdelijke maatregel in verband met de economische crisis. De maatregel geldt in principe tot 2012. Bij Koninklijk Besluit kan deze datum worden verlengd, maar niet langer dan tot 1 januari 2014.

6. Na afloop tijdelijke regeling jongere werknemers
Na het vervallen van de tijdelijke regeling voor jongere werknemers, gaan de ‘oude’ regels weer gelden. Hierop geldt een uitzondering. In de volgende situatie blijft de tijdelijke regeling nog gelden na de vervaldatum:

  • De werknemer valt onder de nieuwe regeling voor jongere werknemers; deze regeling loopt vervolgens af, en het vierde contract loopt nog, òf hij is op dat moment langer dan 36 maanden in dienst, en hij is op dat moment nog geen 27 jaar.

    In dit geval krijgt de werknemer dus toch pas bij het 5e contract of na 4 jaar verplicht een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

Bron:
HR Praktijk

Lees meer over: Ondernemen, Personeel
advies, tips

Zeven tips om uw medewerkers te motiveren

Het motiveren van medewerkers is niet moeilijk, als u maar weet hoe. Acht tips om uw mensen aan het werk te houden.

1. Wees duidelijk over verwachtingen
Vaak weten medewerkers niet eens wat er precies van hen wordt verwacht. Dat is een bron van onnodige misverstanden en frustraties over en weer. Iedereen wil goed werk leveren. Wees dus duidelijk in wat u van u medewerkers verwacht.

2. Zorg voor ontplooiingsmogelijkheden
Een belangrijk deel van de medewerkers heeft het gevoel dat hun capaciteiten onvoldoende worden benut. Daardoor verzuren de wilskracht en ambitie van de medewerkers. Goede managers weten wat hun medewerkers kunnen, willen en vooral wat hen trots zou maken. Er zijn altijd mogelijkheden om de creativiteit of vaardigheden van medewerkers te benutten.

3. Maak taken breder
Stress ontstaat als mensen het gevoel hebben dat ze hun werk niet goed kunnen doen. Een derde van de medewerkers zou meer bevoegdheden willen hebben om zijn werk beter te doen. Als er meer ruimte is voor uitdagingen, verantwoordelijkheden en persoonlijke groei, groeit de betrokkenheid van medewerkers.

4. Creëer succesvolle mensen
In de praktijk horen medewerkers vooral wat er niet deugt. Het delen van goed nieuws en het complimenteren van medewerkers hoeft weinig te kosten, maar het wordt dubbel en dwars terugbetaald in pure energie en alertheid.

5. Persoonlijke succesformules
Iedereen heeft zijn persoonlijke drijfveren. Wat voor de een een compliment is, ervaart een ander als een oubollige uitdrukking. Iedereen heeft zijn persoonlijke formule voor erkenning en motivatie. Voor de oplettende luisteraar blijven die persoonlijke succesformules niet verborgen.

Let op hoe iemand zijn bewondering voor anderen formuleert. Laat iemand vertellen over motivatie. Door soortgelijke bewoordingen te gebruiken, pikt de ander de boodschap sneller op. Complimenten worden meer gewaardeerd en motiverende aansporingen zijn effectiever.

6. Leer mensen boven zichzelf uitstijgen
Te veel medewerkers in de onderste regionen van een onderneming denken dat ze werken voor hun geld. Ze doen iets omdat het toevallig is opgedragen. De top van het bedrijf spreekt vaak in zulke ingewikkelde termen over de producten en dienstverlening dat medewerkers er niet warm van worden.

De ene verhuizer zegt dat hij alleen maar sjouwt. Een andere heeft misschien wat gevoel voor logistieke organisatie. Maar de verhuizer die zich realiseert dat hij een belangrijke rol speelt in de levens van een familie of onderneming, heeft de meeste lol in zijn werk. Met andere woorden: wat betekent de inzet van uw medewerkers voor uw klanten?

7. Stimuleer financieel
Loon naar werken is een taboe in ons land. Maar weet u een betere manier om een praktijk ondernemender te maken? Geen enkele prikkel is zo effectief als een financiële aanmoediging. Als overwerk voor uw medewerkers de enige manier is om extra te verdienen, is de kans groot dat er meer en meer overuren worden gemaakt. Wordt het geen tijd voor een meer uitgekiende prikkel?

Lees meer over: Ondernemen, Personeel